Plechtig werden de doden herdacht
Ingetogen de bevrijding gevierd
Herdenking van de gevallenen
VAN DE FRIESE KAATSVELDEN
"4
i»
te MAKKUM
Fan de Martinytoer
üs hjoed p
Gouden filmpjes
Na 12 jaar bevrijding nog veel belangstelling
voor zinvol gebeuren
Hv,af hat Qabe Skroar
r;
Tj. de J.
to sizzen
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
.,;>3
f
53e JAARGANG
No. 35
DINSDAG 7 MEI 1957
Waarin opgenomen: De Bolswardscbe Courant, Westergoo
Nato-conferentie te Bonn.
ge-
>y
DROEG GERS
1.
2.
3.
4.
rich, Loëngi
ynküljén, it greppeljen, mei ien wurd it
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Ingezonden mededelL gen dubbe) tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Telefoon 451 Na 18.30 uur 305 of 335
(K 5157)
De heer G. de Groot, hoofd der o. 1. s.
te Parrega, herdenkt zijn zilveren jubi
leum.
De Christelijk Historische Partij en de
Fries Chr. Hist. Partij hebben plannen
tot samensmelting.
B. en W. van Bolsward, overwegende,
dat 12 mei, de verhuisdag, dit jaar op
zondag valt, nodigen de ingezetenen, die
verhuizen moeten, uit, de verhuizing dit
maal te doen plaats hebben op maandag
13 mei e.k. B. en W. voornoemd: C. J.
van der Veen, burg. K. H. Laagland,
secr.
In navolging van enige andere beurt
schippers, heeft de Workumer schipper
Jan Koch, varende op Amsterdam, be
sloten binnen korte tijd in zijn beurt
schip een motor te plaatsen.
1ste week mei 1907
Na deze toespraak werd gemeenschap
pelijk gezongen: „O, Heer, die daar des
hemels tente spreidt”, waarna Ds. H.
van Bilderbeek het woord richtte tot de
welhaast geheel gevulde kerk.
Spreker las eerst een aantal verzen uit
het boek Jesaja, om daarna zoals
spreker het noemde een persoonlijk
getuigenis te geven.
Had de vorige spreker het verleden doen
spreken, thans is het de bedoeling de
blik naar de toekomst te richten. Nie
mand kan echter in de toekomst zien.
Toch is deze toekomst ergens een pro-
dukt van het verleden. Wat dit betekent
betreft, vertelt spr., zijn persoonlijke
herinnering aan het feit, dat de Duitsers
ons land binnentrokken, van welk mo
ment hij als 15-jarige jongen getuige
was. De jeugd van toen zag dit met
stomme verbazing aan en wist niet, wat
er voorbij ging. Maar dit was gauw ge
leerd, n.l. er werd gauw geleerd, wat
lijden was; dood, moord, honger, verne
dering. Maar het is hier niet bij geble
ven. Na vijf jaar onderdrukking volgde
Indonesië, Korea, Cyprus, Noord-Afrika,
Hongarije, Suez.
Dit alles met op de achtergrond en be
geleid door die ontzagwekkende padden
stoel tegen de hemel. Niet als teken van
het verbond Gods, zoals de regenboog,
maar als een teken van de waanzin der
mensen. Als dit zo doorgaat, zo riep spr.
uit, weet ik wat er komen gaat. Als deze
Minister Luns tijdens het utspreken
van zijn rede.
Op verzoek van het comité „Nationale
Herdenking” hadden de besturen van de
Stichting 1940-1945 Wonseradeel, Ko-
ninginnevereniging Makkum en Vereni
ging Plaatselijk Belang het initiatief we
derom genomen hen te gedenken, die
voor ons land het hoogste offer brachten
en ook hen, die bij de bevrijding van
Makkum het leven lieten.
gjin animo is foar
skoan bigripe.
Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Men lient jins freon,
men moannet jins fijan.
Bols wards Nieuwsblad
Ik ha it wol ris faker sein, der binne hiel
hwat „veehouders” yn üs lan, mar tüke
greidboeren moat men yn mannige pro-
vinsje mei in kearske sykje. De bihan-
„Wij denken aan de verzetsslachtoffers,
de inwoners van Makkum, kortom aan
allen, die voor ons om ons te bevrijden
het offer van hun leven brachten, ook
aan hen, die in Indonesië vielen,” aldus
de oproep van bovengenoemde verenigin
gen.
Heel veel inwoners hadden aan de op
roep gehoor gegeven om de vlaggen half
stok te hangen en mee te trekken met
de „stille tocht”.
Vanaf het plein bij de R.K. school trok
de stoet, voorafgegaan door het muziek
korps en Burgemeester Oosterhoff naar
het bevrijdingsmonument, waar door
burgemeester Oosterhoff een krans werd
gelegd en na hem door verschillende af
gevaardigden van verenigingen en par
ticulieren, o.a. een prachtige krans van
de voormalige N. B. S.
Na het spelen van het Wilhelmus trok
de stoet verder onder het spelen van de
dodenmars. Op het kerkhof aangekomen
werden bloemen gelegd bij de graven
van de Engelse vliegeniers, de verzets
strijders en de gesneuvelden bij de b&-
vrijding van Makkum.
Het Engelse volkslied werd gespeeld,
waarna één minuut stilte werd betracht,
waarna „Hallelujah” koraalmuziek ten
gehore bracht.
Na het zingen van „O Heer, Die daer
der hemels tente spreidt”, het bidden
van het Onze Vader en het zingen van
3 coupletten van het Wilhelmus, werd
deze stijlvolle herdenking gesloten.
Bij de uitgang werd gecollecteerd voor
de Stichting 1940-1945.
Als eerste spreker beklom pater J.
Schellart o.f.m. de kansel. Deze sprak
ongeveer als volgt:
Op deze avond herdenken wij weer op
nieuw het offer, dat door zoveel mensen
gebracht is, zo begon spreker. Dit her
denken maakt ons stil, zeer stil. Er
bleef zo menige lege plaats achter en
zo menige heeft zijn leven gegeven.
Het deed ons zo goed, aldus vervolgde
pater Schellart dat ook dit jaar weer
zoveel jongeren deelnamen aan de her
denking bij de plaats van de gevallenen.
De ouderen denken op een avond als deze
vanzelf terug aan de eigen herinnerin
gen aan die moeilijke jaren. Weten de
ouderen hier zo heel veel van, de jonge
ren weten het niet anders dan bij over
levering. En toch is het juist zo goed,
dat ook de jongeren herdenken. Bij hoe-
velen leeft niet de vraag naar het
„waarom”? Een „waarom” waarop wij
vaak geen antwoord weten. Het „waar
om” van het offer, het „waarom” van
de oorlog.
Wie zal het antwoord geven? Wij zoe
ken en zullen blijven zoeken, maar vin
den het antwoord niet zo gemakkelijk.
Ik donk, aldus spreker, in dit verband
terug aan een mens, die ook gepeinsd en
gepiekerd heeft over 't lijden, dat hem
onschuldig overkwam, de mens Job.
Hij heeft er over nagedacht, er over
gesproken met zijn medemensen. Samen
hebben ze het antwoord gezocht en ze
hebben gemeend het antwoord te vin
den?
Is dit het antwoord, dat wij berusten
moeten? Dat wij gestraft worden mis
schien
Wij mogen het antwoord zoeken als kin
deren van de hemelvaart, als mensen,
die God erkennen als de hoogste rech
ter. Kunnen we dan berusten in het on
recht
Wij mensen blijven vragen en zoeken.
Zolang er onrecht blijft, zolang blijven
wij vragen. Maar toen de mens Job
gesproken heeft, heeft ook God zelf ge
sproken. God sprak: „Wie was er bij
toen ik de wereld schiep, de zon en de
aarde formeerde, planten en bloemen ’t
leven schonk? Was gij er bij?"
God heeft zó gesproken, totdat Job niets
anders meer wist te zeggen dan: „Ik
leg mijn hand op mijn mond. Wie zou
het wagen in zijn onverstand Gods voor
zienigheid te doorgronden?"
Toch is er een antwoord op het waarom,
op het lijden, op het onrecht, maar niet
in woorden, niet in menselijke wijsheid.
Dat antwoord vinden wij in de Mens, Die
meer dan wie ook geleden heeft, de Eni
ge, Die zeggen kon, dat Hij geen recht
De zaal was woensdagavond ter 1 mei-
Viering slechts half vol, waarom de voor
zitter, Ds. Bakker, het een bedroevend
verschijnsel noemde, dat nog al te veel
arbeiders slapen de slaap des versuf
ten.
De stand van de weidevogels gaat zo
hard achteruit, dat over 15 20 jaar
kieviten nog zelden gezien zullen wor
den.
had op het lijden, dat Hij het niet ver
diend had. Wat de mens Christus ge
zegd heeft tegen Petrus, toen hem een
blindgeborene gebracht werd en deze
vroeg: „Wie heeft er gezondigd, hij zelf
of zijn ouders?”
Christus antwoordde: „Noch hij zelf,
noch zijn ouders, maar dit is geschied
opdat de werken Gods openbaar zouden
worden.”
Christus is de enige, die een antwoord
geven kan op het waarom van het lij
den. Hij, Die zonder dat Hij het zelf
verdiend had, wilde lijden om ons de
weg te wijzen, de weg te vinden, Hij,
Die het onrecht haat en de gerechtigheid
lief heeft.
standigheden van het leven, maar naar
het naakte zijn zelf.
We hopen te kunnen leven en dat het
leven vreugdevol zal kunnen zijn. Aan
alle eisen is voldaan om de mensen te
kunnen laten leven. Deze avond hebben
we de doden herdacht. We deden dit te
gen de achtergrond van ons verlangen
naar het gewone menselijke, eenmalige
leven. Mogen we een ieder de bede hier
toe meedragen naar ons eigen huis: zij
zijn gevallen, opdat wij zouden leven.
Laten wij dan ook dat leven waard zijn.
De samenkomst werd besloten met het
gemeenschappelijk zingen van het le en
6e couplet van het Wilhemus van Nas-
souwe.
De vierde prjjs voor Bolswarder
partuur.
De inzet van het kaatsseizoen vond wel
plaats onder bar slechte weersomstan
digheden, een winterse temperatuur met
harde wind, af en toe afgewisseld door
een hagelbui.
Onder die omstandigheden moet men
Harlingen te Weidum onbedreigd
winnaar.
In de Ne<j. Herv. Kerk was daarna de
samenkomst, waar eerst werd gezongen
het „Wilt heden nu treden” en waar na
mens Prot. en R.K. door de WelEerw.
Heer Ds. L. de Vrijer de herdenkings
rede werd uitgesproken.
In zijn toespraak herinnerde Ds. de
Vrijer er aan, hoe in deze tijd telkens
stemmen worden gehoord van mensen,
die vinden, dat er nu maar eens een
punt moet worden gezet achter die stille
tochten en herdenkingssamenkomsten op
de 4e mei. Volgens spreker hebben deze
stemmen ongelijk. Al die graven en krui
sen en monumenten herinneren ons er
aan wat er geleden is, hoe er gestreden
is, wat er op het spel is gezet om vrede
en recht en gerechtigheid te herwinnen.
Zij, die de oorlogsjaren niet bewust heb
ben meegemaakt, kunnen zich niet meer
voorstellen, hoe wij toen hebben gehoopt
en verlangd, hoe groot de spanningen
waren, hoe erg de honger was. Daarom
moeten wij en onze kinderen, die dit al
les niet of niet bewust hebben meege
maakt, er telkens weer aan herinnerd
worden, opdat wij onze verantwoorde
lijkheid beseffen voor het heden en voor
de toekomst.
Staande bij deze graven en de monu
menten, die wij hebben opgericht, voelen
wij ons schuldig, omdat we er zo weinig
van terecht hebben gebracht. En wij
realiseren ons dat destemeer, omdat wij
nu, na 12 jaar, al weer leven in een be
dreigde wereld en een bedreigde vrede.
Spreker wees ten slotte op de uitweg,
die God ons heeft geopend: het is de
weg, waarop wij God mogen ontmoeten
en de naaste, die onze liefde vragen.
Ds. de Vrijer eindigde zijn toespraak
met de versregels:
Boven de wolken. de hemelen wijd.
Boven de graven. het groenend tapijt
Boven de harten, gebogen door smart,
Het eeuwig ontfermende Vaderhart.
DE LIJST VAN 24 EERSTE
KLASSERS
Zien we Hotse Schuil dit jaar
alleen op afdelingspartijen
Door het hoofdbestuur van de K.N.K.B.
is de volgende lijst van eerste klassers
samengesteld.
en De Jong’s Nieuwsblad
waanzin, deze massa-destructie aan
houdt, leidt deze onherroepelijk tot ver
nietiging van het menselijk leven.
Er is gelukkig ook een andere geschie
denis, een geschiedenis, die niet begint
met destructie. Die geschiedenis begon
onder het teken van de regenboog, het
teken van het verbond van ,God met de
mensheid dezer wereld. God wilde soli
dair met ons zijn. Wie in Christus ge
looft, kan ook aan de toekomst geloven,
aan de komst van het Koninkrijk Gods,
aan dat rijk, waarin geen geweer zal
zijn, geen rouw, geen scheiding, maar
en gerechtigheid zal
Bevrijdingsdag.
De bevrijdingsdag, die ditmaal op zon
dag viel, werd op ingetogen wijze ge
vierd. Van officiële gebouwen en een
aantal particuliere woningen werd de
vlag gestoken. Openbare feestelijkheden
vonden niet plaats.
De N. B. V. hield des zaterdagmiddags
geslaagde filmvoorstellingen voor de
jeugd.
-
i
die hun leven gegeven hebben, opdat wij
zouden leven in vrede.
Allen willen wij leven en zijn wij dank
baar voor het leven, door God ons ge
schonken.
Spreker eist als burger van Nederland
op deze grond, dat onze regering mee
zal werken aan het totstandkomen van
een verbod voor de fabricage van
atoombommen. Laten wij ons niet lei
den door een angstcomplex, maar door
de opdracht tot het oefenen van gerech
tigheid, onze opgaaf van Godswege, van
God, Die gerechtigheid is en wil, van
Christus, Die het leven is en wil geven.
Indien de regeringen van deze wereld,
niet zoals ook gebeurd is bij de conven
tie inzake het mosterdgas, paal en perk
stellen aan de fabricage van massa-
moordartikelen, dan zijn zulke regerin
gen, zo riep spreker uit, niet gezegend,
maar vervloekt!
Zij zijn gevallen opdat wij zouden leven.
Zullen wij dit nog?
Zullen wij nog mogen leven?
Wij vragen niet eerst meer naar vrijheid
of onvrijheid, niet naar de sociale om-
grote bewondering hebben voor de kaat
sers, dat ze er nog zoveel van terecht
brachten.
Er werden nog prachtige bovenslagen
geplaatst, o.a. door Vlietstra, Kuiper,
Jansen, Pander, C. Hoekstra, Bultje,
Miedema en Veldkamp, van der Weerd.
Uiteraard was de opkomst van het pu
bliek niet groot, terwijl de spanning
over het algemeen ontbrak.
In de tweede omloop wist Weidum te
gen de Harlingers Galema, Smedinga en
Bultje een 3-5 achterstand weg te wer
ken en nog te winnen.
Nog fraaier deed het jeugdige Harlinger
partuur Dijkstra-Schuil-Dijkstra het,
door van Leeuwarden 1 te winnen na
een 2-5 achterstand, hierdoor enigszins
geholpen door een blessure van Roden
huis.
Voor de derde omloop plaatsten zich:
Berlikum-Huizum, Franeker-Harlingen
1, Weidum-Harlingen 2 en Bolsward had
een staand nummer had. Ons partuur
had, na goede overwinningen op Ried en
Assen, vooral tegen Assen, leverde van
der Weerd prachtig werk.
Berlikum bracht het niet verder dan 1
spel, Franeker tot 3 eersten, terwijl Har
lingen 2 met een eerst werd afgevoerd.
In de halve finale gaf Bolsward prachtig
partij aan Huizum. Ons partuur wist
een 3-2 voorsprong te nemen. Huizum
liep uit tot 5-3. Met een zitbal op 3-5 6-6
bracht Van der Weerd de spanning te
rug, maar Bolsward sneuvelde op 4-5
2-6 toen Pander retourneerde.
Harlingen voerde Weidum in snel tempo
van de lijst.
De finale tussen Huizum en Harlingen
waar nogal wat van werd verwacht,
werd een teleurstelling. Zonder ’n eerst
aan de hang werd Huizum weggevaagd.
De uitslag was:
Harlingen: S. Olivier, Joh. Jansen,
H. Schuil.
Huizum: J. Schouten, J, Pander en
A. Veldkamp.
Weidum: F. Hiddinga, J. de Groot
en JE. Haima.
Bolsward: M. van der Weerd, J. Fer-
werda en J. de Haan.
cj/sjMV' A A
t’
waarheid, vrede
heersen.
In de spanning daartussen mogen wij
leven. Als mens, die gelooft in de op
standing van Christus en in de genade-
beloften van Christus’ kerk wil spreker
deze avond een groot protest laten ho
ren aan de volkeren van deze wereld,
ook aan het Nederlandse volk tegen de
waanzin nog langer atoomwapenen te
fabriceren.
Spreker vraagt dit uit naam van al de
genen, die gevallen zijn in het verzet,
Overal in den lande werd zaterdagavond in de een of andere vorm een doden
herdenking gehouden. Zo ook te Bolsward. Hier werd, zoals dit sedert de bevrij
ding gebruikelijk was, ook nu weer onder goede belangstelling de z.g. „Stille
Tocht” gehouden, waarbij rond de plaats der gevallenen de twee minuten stilte
in acht werden genomen.
Na afloop van deze zinvolle plechtigheid werd er een korte, maar indrukwekkende
samenkomst gehouden in de Martinikerk, waar een tweetal sprekers het woord
voerde.
In droeger, dy’t foar de oarloch boud
is, mei subsydzje, kin likernóch óf-
skreaun wêze. Maf dan komt de tiid,
dat der hwat nijs komme moat en it kap-
tael, dêrfoar nedich, is wol fiif kear sa
heech as by de aide. Ek moat de kapa-
siteit faeks greater.
It liket my dêrom ta, dat in droegerij
sa as Ydaerd, dy’t mar 0.13 sint foar
rinte, ófskriuwing op gebouwen en ma-
sines birekkenet, net forstannich han-
nelt. Mei de histoaryske kostpriis en óf-
skriuwingsmethoade kloppet dit wol, mar
de forfangingswearde rekket yn it
drang. Dit type droegers moat garje,
reservearje foar de hege kosten, dy’t op
kommende wei binne. Hja forkeapje har
ren bisit nou winlik üt. De droegerij to
Warkurn, de greatste fan allegearre, hat
in fin mear as in bears. Net allinnich
binne de droegerskosten leech, mar bop-
pedat wit de baes fan it spul troch syn
kontakten mei de nije polders safolle b;
to fortsjinjen, dat de leden der aerdich
fan profitearjg en in sêft pryske bitelje
Tagelyk kamen twa boekjes yn it Ijocht,
it iene oer de gersdroegerij to Warkurn
en it oare fan de V.C.G. de foriening wylst Raalte en Ommen 500
fan koöperatieve gersdroegerij en yn Ne-
derlan. Dit oarlochsbern, opfokt mei
stipe fan de oerheit om yn de tiid, dat
der gjin goed foer mear wie, dochs de
kij troch de tiid to helpen, is ek nei de
oarloch yn wêzen bleaun. Ja, it wurdt
alle jierren greater en steviger. Yn 1947
siet it omsetsifer fan de droegerijen mei-
inoar jit altyd under de 10 miljoen kilo,
mar doe kaem de groei en i
waerd foar it earst de 40 miljoen birikt.
Dêrüt docht wol bliken, dat de boeren
it droeg gers aloan meat yn har winter-
foarried opnomd hawwe en dat kin al
linnich dêroan lizze, dat it harren goed ling fan de seadde, de heawinning. it
foldocht.
lyts lyts tweintich goune. It droege produkt dy’t mei 16.31 sint twa kear
is sahwat in fjirde part fan it farske, dus J r-t.—>-
goed hja bitellen foar 400 kilo gers 20 goune.
Dêrneffens bringt in ha. mei 40.000
kilo opbringst per jier, wol 2000 goune
op. Men soe der sin oan krije. Mar alle
gekheit op in stokje, is it dochs tige
spitich, dat men dêrre syn eigen bést net
better bigripe wil.
Offisieel binne in stik as fiif lytsere
droegers yn Fryslan de goedkeapste. Ha-
t jvfantgum, Aldwalde en
Ydaerd witte oant nou ta har kostpriis
under it dübeltsje to halden, mar as men
dizze droegers fan hwat tichterben bi-
sjocht, dan koe it wol ris wêze, dat hja
yn koarten mei hiel oare sifers foar it
Ijocht komme moatte. Dat sit him yn de
ófskriuwingsmethoade.
Dat dit elkenien net slagget, biwiist de
op ien nei greatste droeger to Avenhorn,
z - sa djür is
as it droegersfabryk op it Warkumer
stran. Dat bitsjut foar de mear as 3 mil
joen kilo, dy’t der makke wurdt elk jier
in foardiel fan mear as twahünderttüzen
goune. Gjin wünder, dat de boeren mei
de Warkumer droegerij tige wiis binne.
Hja binne dér optheden al wer oan it
ütwreidzjen mei in greate loads foar
opslach fan pakken en sekken droeg gers.
De fuotten by de küle halde en it ark
jimmeroan opskerpjend, dêrmei komt
men in hiel ein. Dat ha se dér yn War-
kum goed bigrepen.
Alle nije dingen hawwe yn de boere-
wrald in skoftke nedich om to wennen.
Torjocht wol hy earst ris sjen of it wol
in bliuwerke is. De kat ris üt de beam
sjen, is aide wiisheit, hweryn hy ek
meastal gelyk kriget. Mar dan moat der
ek groei yn komme, oars is it net rjocht
yn oarder. Wy sjogge dat op it heden
ek mei oare dingen, sa as melkmasines
en nijmoadrige weinen. Dy hawwe de
striid woun, dér hoecht men gjin pro
paganda mear foar to meitsjen, men kin
it gerest oerlitte oan de fabrikanten en
de boeren.
It droeg gers is ek yn Fryslan troch de
pokken en müzels hinne, yn oare pro-
vinsjes kin men dat jit net sizze.
Hwant de helte fan de koöperatieve
droegers stiet yn Fryslan, 19 fan de 37,
yn Grins binne 4, yn Drinte 2, yn Oer-
isel 3, yn Noard-Hollan ek 3, yn Süd-
Hollan 4 en yn Sélan 2. Nou is it wier,
dat Fryslan wol by ütstek in greidboers-
provinsje is, mar Oerisel hat ek in bulte
greide en der binne mar fjouwer, hwer-
fan dit jier ien fordwoun is. Dy stie yn
Swollerkerspel, in hoeke mei allegearre
greide en in smak gers. Fan de trije, dy’t
oer binne, is dy fan Almelo mar in 1
dinkje mei in produksje fan 133 ton,
- --J en L
600 ton forwurkje. Meiinoar wurdt yn
Oerisel dus like folie droeg gers op de
koöperatieve droegerijen makke as yn
Easterein allinnich, dat 1350 ton klear-
makke. Fryslan hat dus wol forgoed de
foarstap yn dit stik fan saken en dat hin-
get gear mei de gelokkige omstannich-
heit, dat de Fryske greidboer folie mear
kontakt hat mei de ütkomsten fan de
it léste jier lanbouwittenskip.
lanwurk en de foerwinning lit hast roun-
om jit folie to winskjen oer. Wylst it
earste droeg gers yn dizze hoeke al wer
yn ’e skuorre sit, de earste kuilsilo’s of
bulten al wer klear binne, kin men op
oare plakken mids july jit de earste
frucht op it lan fine. Hea as reid skynt
by party boeren yn it midden en suden
fan it lan jit prefereard to wurden. Dat
yn sokke streken
droeg gers, kin men skoan bigripe.
It frjemde is lykwols, dat yn dy streken,
hwer’t men fnjhwat bargen en hinnen
haldt, ek hiel hwat droeg gers brükt
wurdt. Mar dan toch de mingfoersoarten.
Sa sjocht men, dat troch ünkunde en ge-
maksucht skea dwaen kinne. It eigen ge-
waechs foartoarket op it lan, towyl de
fabrikant letter droeg gers yn it moal
op deselde buorkerijen bringt, hwerfoar
hy seis 25 oant 30 goune de 100 kilo
jown hat. Dér sil dan ek jit wol in
kromke fortsjinst oerhinne komme. Yn
it lést fan ’e winter gou it droeg gers
31 goune de 100 kilo. De gemiddelde
totale droeggerskosten wiene dat jier, foar har droeg gers.
mei it forner derby 11.6 sint de kilo. lr'
Foar it droeg gers seis bitellen hja dus
■F;