Installatie Burgemeester Mr. Geukers op 26 Juni EILANDERS ZIJN NIET MEER „ONDER ONS” lEii Boerekleiliet Tj. de J. Fan de Martinytoer Toeristen plegen weer vreedzame invasie op Waddeneilanden Krijgen we een natte zomer STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Wees zuinig met water Zuinig gebruik van leidingwater is nood zakelijk speciaal op warme dagen met droog weer. Wij vestigen de aandacht op de belangrijke werken welke worden uit gevoerd aan het pompstation Noordber- gum (2e en 3e transportleiding, bouw van 4 watertorens), die spoedig eventu ele moeilijkheden zullen overwinnen. 53e JAARGANG DINSDAG 18 JUNI 1957 No. 46 •a ’S h 0 0 [- r r i I Het -gezin Geukers-Lanfersweiler komt graag spoedig naar Bolsward. t. 1 c bezoek de stijgende belangstelling van de Duitsers bepaald opvallend is. Die invasies zijn dus gebleven, maar verder zijn de eilanden sinds het bezoek van de Engelsen in 1666 nogal wat veran derd, waarbij de grootste veranderingen zich voltrokken in de afgelopen vijftig jaar. De eilanden werden van woonoorden voor zeelui, boeren en jutters vooral va kantieoorden, wat niet wil zeggen, dat de zeelui, boeren en jutters nu zijn uit gestorven, want wie op een eiland woont jut op zijn tijd. Nog steeds zijn er zee lui, nog steeds gaan er eilanders ter walvisvangst, maar de fleur van het zee varend deel van de eilander bevolking is verdwenen. En voor wat betreft de boe ren: velen van hen hebben het oog op het toerisme geslagen en met name op Ameland zijn ettelijke boerderijen 's zo mers even zovele verblijfplaatsen voor vakantiegangers geefs, want dan is de rust weg, die de vakantieganger op de eilanden zoekt en vindt. Het mag zo zijn, dat de Engelsen voor de saaie rust zijn gevlucht, de badgast komt er voor, Defensie wordt er helaas niet door afgeschrikt en grapjes als die van het oude vrouwtje van Stryp gaan niet meer op. Voorlopig zijn de eilanden echter nog een uniek recreatiegebied en de vakantieganger profiteert er in stij gende mate van. Alle frachten lichtsje, sei de skipper, doe smiet er syn wiif fan ’t skip. Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelh.gen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie De eilanders zijn niet meer onder ons en ze zullen het ook niet meer zijn tot de herfst begint, want het is ook tijdens de Pinkster dagen, die een grote toeloop van Waddeneilandvaarders meebrach ten, wel gebleken, dat de belangstelling voor de onvolprezen Wad deneilanden nog niet bepaald aan het tanen is, doch - integendeel van jaar tot jaar stijgt. Dat feit mag in deze tijd, nu er een steeds groter gebrek aan recreatiegebieden ontstaat in het land dat Nederland heet en waarin wij met z’n elf miljoen alsmaar staan te dringen, geen verbazing wekken. De eilanden hebben, naast schoonheid, ook nog rust te bieden en zijn daarom voorbestemd om gezamenlijk tot een recreatiegebied van de grootste betekenis te worden, tenminste voor zover dat ze dat al niet zijn. Dat steeds stijgende bezoek aan deze eilanden brengt problemen met zich, problemen ten aanzien van accomodatie, ontspanningsmogelijkheden, zorg voor plotselinge ziektegevallen, voor aanleg van toeristische rijwielpaden, voor propaganda, voor aan leg van rioleiing en waterleiding en talrijke andere vraagstukken, die in gewicht niet onderdoen voor die paar problemen, die wij hier bij in een bonte mengeling noemden. Een zeer groot probleem is wel de klaarblijkelijk stijgende belangstelling van Defensie, die op enkele eilanden geschikte oefenterreinen ziet, en feit, dat een grote en rechtstreekse bedreiging inhoudt voor de unieke functie van dit gebied. Edoch, dit jaar is in elk geval het toeristenseizoen weer ge woon begonnen, alsof er niets aan de hand is en er geen problemen bestaan. Binnenskamers wordt er echter op de eilanden aan al die vraagstukken geknutseld. Ommekeer in 50 jaar. In 1666 is West-Terschelling platge brand door de Engelsen, die hier waren geland en die na de brandstichting ook een kijkje wilden nemen op Oost-Ter- schelling. Toen zij echter in de verte de statige zerken van het hoog gelegen Stryper kerkhof zagen, vroegen zij een Schoonheid en rust maken de eilanden tot een uniek recreatie gebied in deze tijd van haasten en jachten. It aeiwyt gehalte is ek mar tin Dus it rint oer alle boegen tsjin De greiden wier it is ien stik raei En bonkehurd dy swiere klaei To Utert hat men üs forteld Foei it wetter as mei amers del To Hilversum ek, Pinkstersnein Mar wy reitsje foarby fan rein. oud vrouwtje of dat daar in de verte, die dingen, die precies op menselijke ge stalten leken, misschien soldaten waren en hoeveel het er wel konden zijn. „Er staan er bij honderden en er liggen er bij duizenden”, was volgens de over levering het antwoord van het vrouwtje, waarop de Engelsen niets anders meen- Sokke lepenbiere nutsbidriuwen kinne in twaddeklascoupé, de leechste, better haar huwelijk op de foto de kin- en pas 2 jaar werd het gezin deed op 3 maart j.l. Tekort aan bedden. In zekere zin zijn die boerderijen een uitkomst, want die nemen vele tiental len bezoekers op. Er is namelijk met na me in het hoogseizoen een tekort aan accomodatie. Huisjes, pensions en hotels zijn vol en bijna niemand neemt het ri sico zijn bedrijf belangrijk uit te brei den, daarvoor is het seizoen nog steeds te kort en daarvoor zijn de investeringen voor uitbreiding te hoog. Voorlopig zal men het in het uitrekken van het sei zoen moeten zoeken en in verband daar mee is een deugdelijke vakantiesprei- ding over het gehele land zo langzamer hand geen wenselijkheid, maar een nood zaak. Intussen wordt gedaan wat moge lijk is. Vooral ook de gemeentebesturen zijn actief, maar vele voorzieningen wor den tegengehouden door een absoluut te geringe financiële armslag. Het is duidelijk, dat de eilanden door het toerisme veel meer voorzieningen moe ten treffen, dan voor eigen bevolking nodig zouden zijn. Doch, de rijksuitkeringen zijn nog steeds vrijwel afgestemd op het aantal vaste bewoners van de eilanden en dat is be paald onjuist. Het is even onjuist als de belangstelling, die Defensie, nog steeds voor de eilanden koestert. Enkele jaren geleden werd ’t gevaar van stich ting van oefenterreinen op Schiermon nikoog ternauwernood afgewend. Sedert dien wordt er echter met straaljagers geoefend boven de Vliehors, de uitge strekte en unieke zandplaat op Vlieland. Daar zal nu binnenkort een tankbaan worden aangelegd en er is in de nabij heid reeds een bescheiden vliegveld, ter wijl er voorts naar verluidt plannen zijn voor oefeningen boven de Noordsvaar- der, de zandplaats van Terschellings Westpunt. Verleden jaar zagen wij een legerwagen met rupsbanden op Vlielands strand, notabene in het hoogseizoen en er was meer. Defensie heeft nu toegezegd de vogels •en de badgasten met rust te zullen laten, door in het hoogseizoen niet te oefenen. Wanneer Defensie geen woord houdt, zijn alle activiteiten van gemeentebe sturen en V.V.V.’s om gasten aan te trekken, om musea in te richten, om een Trompshuis op Vlieland te restaureren en schelpenpaden aan te leggen, ver verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) den, dan dat die woorden op soldaten duidden, en de vlucht namen. Onlangs wist een grapjas te vertellen, dat die Engelsen niet gevlucht waren uit angst, maar omdat zij het op het eiland zo verschrikkelijk saai vonden, omdat er niets te doen was, zo min als er nu iets te doen zou zijn. Maar die grapjas zat er glad naast. Engelsen houden van hun rust en die rust van de eilanden is juist de grote aantrek kingskracht, die de eilanden op de va kantieganger hebben. Die rust zal er geweest zijn, toen de Engelsen kwamen en die is er nog, maar nu beleven de eilanden geen invasie meer van Engel sen, doch van vele tienduizenden va kantiegangers uit binnen- en buitenland, waarbij voor wat betreft het buitenlands Nu de afgelopen voorjaarsmaanden: maart, april en mei droog zijn geweest, eigenlijk veel te droog voor vele veld gewassen, zult u zich misschien wel eens hebben afgevraagd of we de regen, die we in de lente te weinig hebben ge had, deze zomer nog moeten verwach ten. Nu kunnen we dit natuurlijk niet zomaar één, twee, drie zeggen. Wel kunnen we bepaalde feiten waarvan nogal eens gedacht wordt dat ze een zekere invloed op het weer zouden heb ben, eerst uitschakelen. O.a. verschijn selen op sterrekundig terrein, zoals de staartster ,die we in het laatst van april konden bewonderen en de maansverduis tering van 13 mei j.l. Ook wat de almanakken allemaal over de komende zomer schrijven kunnen we overboord werpen. U hebt waarschijnlijk wel eens gehoord: „de Enkhuizer heeft altijd gelijk!” Dit valt nog wel eens te betwijfelen, want in werkelijkheid gaat het weer zijn eigen gang. Het houdt zich helemaal niet aan de door de almanakken voorge- schreven gedragslijnen. De almanak wordt altijd het beste getypeerd door ’t gezegde„Almanak-leugenzak”. Maar met welke factoren moeten we dan wel rekening houden als we ons aan een voorspelling van het weer in de komende zomer wagen? Wel, het be trouwbaarst zijn, volgens de deskundi gen die aan het K.N.M.I. zijn verbon den, de gegevens over het weer in de jaren die achter ons liggen. Hoe langer de periode dan van de waarnemingen is, des te beter. Als we nu de gegevens over de neerslag in ons land bekijken in de periode van 1850 tot en met 1949, dan zien we Ja minsken, ’t liket net sa rom In dripske hea mar dat der komt April brocht fierstofolle kjeld De blommemoanne, oars heech yn tel Dy’t 't diz kear frij hwat sitte liet In lytse weide it pounsmiet De üngetiid is gau oan ein O krigen wy bast mar hwat rein Forline maitiid, alles grien Twa kuilbulten op 't efter hiem, Wy setten aerdich fé op stal Lykwols nou wiist it tige mal, We bin bang dat wy foar üs kij Straks fierstomin to fretten krij De Bilt hat it al sa faek sein Depresjes en hwer bliuwt de rein. Hwat hat Qabe Skroar üs hjoed p p to sizzen Al had de benoeming van Mr. J. A. Geukers tot burgemeester van F van zondag j.l. kwam toch nog zo onverwachts dat het voor" de heer en omgeving. Vandaag is Mr. Geukers reeds in ig een feit is, wenst hij natuurlijk met vrouw en Bolsward te komen. Toch zal de officiële installatie waarschijnlijk niet eerder plaats vinden er in dit tijdvak 15 droge lentes zijn ge weest. Onder een droge lente wordt dan verstaan: minder dan 95 mm neerslag in de maanden maart, april en mei. Dit voorjaar bracht het gemiddeld tot 100 mm (omdat maart zo nat was). In die zelfde periode waren er 14 natte zomers. Nu is het in die honderd jaar nooit ge beurd, dat er op een droge lente een even droge zomer volgde. Terwijl het eenmaal in hetzelfde tijdvak gebeurde, dat er op een droge lente een erg natte zomer volgde. De kans dat we een droge zomer krijgen is dus uiterst klein, getuige deze waarnemingsreek- sen die in De Bilt werden gedaan. Ook een erg natte zomer lijkt onwaarschijn lijk, hoewel de kans daarop wel groter is. Nu is het begrip „natte zomer” ook wel ietwat rekbaar, het hoeft niet altijd een zomer zoals die van 1956 te zijn, m. a. w. ze zijn er in soorten. Zo u waarschijnlijk uit ervaring wel weet wil het weer graag „by riten”. Hierop is onze voorspelling dan ook wel dat enigszins gebaseerd. lieding. Hja kin dat dwaen, hwant hja hat de macht derta. Mar fansels wol hja ek dat har ünderdanen deselde wei lans geane. Middenstander en boer bygelyks? It is mar in domme fraech. Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad Wanneer deze werken klaar zijn zal het voorzieningsgebied op dagen van groot verbruik van een betere druk gewaar borgd zijn. Momenteel moet er nog een beroep worden gedaan op de zuinigheid van het publiek terzake van het gebruik van water, vooral op zaterdagen en maan dagen. segen wêze foar de gebrükers. Yn Ame rika sitte dizze dingen allegearre hast yn hannen fan partikuliere ündernimmers, mar ik soe net graech sizze doare dat soks better is, grif hjir net, hwer’t de oerheitsbidriuwen troch inoar op in tige goede namme stean. Mar nou is it ynteressant ris to sjen, hoe’t dy oerheit mei syn bidriuwen docht en hokfor ekonomysk en finansiële poli- tyk dermei bidriuwt. Hwant dy oerheit wol en moat it foarbyld wêze fan in goe de bidriuwslieder. Hja mei mar ien doel ha, it algemien bilang, it algemien wol- wêzen. Mei oare wurden kin men sizze, dat de minsken sizze en tinke meije: sa as- de oerheit docht, hearre wy winlik ek to dwaen. Inkele wiken lyn waerd üs tastjürd it for- slach fan it spoar. De N.V. Nederlandse Spoorwegen, in hwer’t elk mei to krijen hat. Dizze spoar- wegen forsoargje in bilangryk faset fan it aparaet, dat nedich is om de minsken, op in goede, feilige en sa goedkeap moog- like wize, to bringen hwer’t hja net bin- ne. Sa stiet to lézen yn it stationsgebou to Ljouwert. In machtich, moaije spreuk: „De minsken wolle wêze, hwert hja net binneEn dêr soarget it spoar foar. Dat is mear as in bytsje en dêrfoar binne spoarwegen oanlein, stations boud, oer- wegen makke, wissels en bifeilingen, sei nen en net it minst: treinstellen yn folie forskaet. Doe’t yn 1945 de oarloch oer wie, hiene de Dütskers hjir net folie bliuwe litten en boppedat hwat der jit wie seach der üt as diakenreau. It tal bi- ünder lieding skikbere sitplakken wie jit 31.000 hwer- 1 fan 23.000 yn alderwetske stoomtreinen en 8000 yn elektryske of dieseltreinen. Yn de tsien jier, dy’t nou forroun binne, is dat tal sitplakken opfierd ta 106.000 hwerfan 60.000 yn elektryske treinen. Alle houten wagons binne der yn dizze jierren üt goaid, it is nou allegearre stiel. En dermei is Nederlan it earste lan, dat soks birikt hat. De klassen binne fan trije op twa werombrocht en elk sil it wol iens wêze, dat men tsjintwurdich yn in en nofliker sit as eartiids yn in twadde en dat wie doe de middelste. De hurde, houten banken hawwe üttsjin- ne. Om soks dwaen to kinnen hat in enoarme kaptaels-ynvestearing nedich west, dy’t foun is yn de opbringsten fan dit bidriuw. Mei oare wurden, hja haw we dit dwaen kinnen troch elts jier in fiks tal miljoenen derfoar to brüken. Om dizze modernisearing troch-fiere to kinnen, hawwe hja mei ynstimming fan it regear de tariven forhege en f hja dy altomets fierder. Hwant der moat hiel hwat yn it laedtsje komme, sil it spul draeije kinne. Alderearst de leanen en salarissen fan de lju, dy’t by it spoar binne. Dat kostet 168 miljoen. Dizze leanen binne, lyk as rounom, fan sels in stik heger wurden. It soe mis wêze as it oars wie. Mar it tal minsken semy-oerheitbidriuw, by it spoar wurdt net greater, mar alle jierren lytser. Nei de oarloch wiene der mear as 40.000 en nou binne hja sakke op 33.000. In forleging fan mear as 25%. En dat wylst it oantal kilometers riden omheech gien is fan 55 oant 73 miljoen. Men sjocht hjir düdlik de tendins fan it moderne ekonomyske libben. Mear dwaen mei minder minsken. Mar dit kin allinnich as oan de oare kant mear kap- tael brükt wurdt. En sa stiet dan earst m post fan leafst 90 miljoen foar materia len en ünderhald. Dat is al in hiele houw. Mar it is net genóch. Der komme dan de saneamde ófskriuwingen by en binne ek jit 73 miljoen. Meiinoar dus likefolle as de leanen en salarissen. Dizze ófskriuwingen meitsje nij kaptael frij foar dy modernisearing. En hja wurde birekkene neffens de forfangingswearde jowt it foarbyld fan moderne bidriuws- fan it materiael. Dat bitsjut, dat de óf- skriuwing net giet fan bwat hja koste hawwe, mar fan hwat hja hjoed kostje soene. Dizze methoade pasje al dizze oerheitsbidriuwen ta, ek üs P.E.B. en der mei wurdt in hiel bilangryk diel fan de opbringst wer yn it bidriuw stoppe. Om’t wy praktysk nei de oarloch mar hegere en wer hegere prizen hawn hawwe, stiicht dizze forfangingswaerde mar troch en bringt al greatere kaptalen yn it bidriuw IN BILANGRYK JIERFORSLACH De greate bidriuwen, dy’t yn üs lan bi- langrike en ünmisbere tsjinsten biwize, steane ticht oan de oerheit. Soms, lyk as mei telegraef en telefoan, is it ek yn namme in steatsbidriuw. Mar by de elektrisiteit binne it faken- tiids de provinsje en by de wetterlieding is de konstruksje wer oars, dy wurdt droegen fan in great tal gemeenten. Yn elts gefal wurkje dit soart bidriuwen al- hiel of foar in great part f fan oerheitslichamen. Dêrmei hawwe hja ek in soarte fan monopoalje yn sa’n for- sjenning of tsjinst. Fan lyksoartige kon- kurrinsje is gjin sprake, hja hawwe de baen frij. Ek yn oar opsicht kinne hja dan rekkenje op dy oerheit. Har bi- driuwskaptael wurdt harren taskikt, har tariven wurde fan de oerheit fêststeld en de gebrükers kinne it nimme of stean lit- te, mar op oa're wize itselde krije, kinne hja net. Kom stelt de üngetiid toloar De simmer stiet noch foar de doar Jow wierlik mar gjin moed forlern Wy bin’t de léste jierren wend Rispmoanne jowt it greatste part Derom sjoch net sa stomme swart ’t Is better laitsje en sjong optein Nei droechte komt er altyd rein! PYT. werom. En dermei wurde de treinstellen elektrysk makke, dermei wurde nije sta tions boud en viadukten oanlein. Foar elektrisiteit, mei oare energymiddels, waerd 65 miljoen bitelle. Dat wie dus minder as de ófskriuwmg. Set men de bidragen foar deistige kosten, neist de kosten foar kaptaelguod, dan waecht it léste hoe langer hoe mear swierder. Better materiael, dat folie yntensiver brükt wurdt, der stribbet men nei. It tal forheegje sitplakken wurdt net greater, mar lytser. Foar de oarloch wie it 160.000 nou is it jit 106.000 mar mei dit folie lytsere tal sitplakken namen hja mear as twa kear safolle minsken mei. Wie it net sittende, dan mar steande. Elk, dy’t mei it spoar giet, wit hoe sterk dit systeem trochfierd wurdt, al soe men graech ris freegje wol le of sa’n stean- of hingplak mei likefolle bitelle wurde moat. Dat de skroef hjir al to slim oandraeid is soe ik net graech sizze wolle, mar ik tink it al. It spoar is fierder ek eigner fan hiel hwat autobusündernimmings, sa as üs NTM bussen en dy fan de NACO. Ek it fracht- forfier fan „Van Gend en Loos” is in bi driuw fan it spoar. Yn dizze tsjien jier hat it spoar him ko- lossael üntwikkele en fornijd, gjin minsk kin dat üntstride, mar it wie net forgees. Har ynkomsten giene sünt 1938 fiif kear omheech. Doe wiene hja 99 miljoen nou 479 miljoen. Mei hyltyd minder minsken dy mei hieltyd mear kaptael. Dat is de grea te lijn yn alle moderne ündernimmingen. Dat greatere kaptael moat üt de ünder- nimming komme, it moat oerfortsjinne wurde oars rekket men efter op. De Steat Bolsward reeds enige tijd „in de lucht gehangen”, dat deze verleden donderdag zou geschieden met ingang Geukers en zijn gezin moeilijk is, zich zo gauw los te maken van zijn werk Bolsward om over een en ander nader overleg te plegen. Nu de benoeming kinderen zo spoedig mogelijk naar Bolsward te komen. Toch zal de officiële dan woensdag 26 juni a.s. Hierboven ziet U de nieuw benoemde magistraat met zijn echtgenote en kinderen. Burgemeester Geukers is geboren op 2 maart 1921 te Haarlem en dus thans 36 jaar oud. Zijn echtgenote mevr. Geukers-Laufersweiler was voor 1 sociaal-werkster bij verschillende bedrijven en heeft dus een sterke sociale belangstelling. Verder zien we deren: Josje, die geboren is op 21 april 1954 en dus pas 3 jaar is, Marijke, die volgde op 9 mei 1955 en de kleine Lidwientje, die als een verlaat verjaardagsgeschenk haar intrede in 1 Natuurlijk wacht Bolsward met grote belangstelling de komst van het burgemeesterlijk gezin af, terwijl mijnheer en mevrouw Geukers verlangen spoedig echte Bolswarders te worden. L

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1957 | | pagina 1