VIJF EEUWEN FRIES SCHILDERKUNST roar Uit de nadagen van het Heamielfestijn e Een tentoonstelling met verrassingen Tj. de J. Fan de Martinytoer Traditie burgert hoe langer hoe meer in Zilveren filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND us hjoed p to sizzen 3 DINSDAG 16 JULI 1957 53e JAARGANG No. 54 Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo Hwat hat L wie Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbe tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 r Natuurlijk dringt zich direct de vraag al op, wat de samenstellers van deze tentoonstelling onder Friese kunst heb ben verstaan, zo men tenminste niet het wèl dan niet bestaan van een speciale Friese kunst als zodanig disputabel stelt. Bij ’n vluchtige blik op ’t geëxpo seerde en bij het doorbladeren van de overzichtelijke catalogus, komt men al spoedig tot de conclusie, dat men het begrip ruim heeft genomen. Zo vindt men er werk van schilders, die in Friesland zijn geboren of er hebben gewoond en later vooral buiten de pro vincie hebben geleefd en gewerkt. Een klassiek voorbeeld hiervan is Laurens Alma Tadema, die in Dronrijp geboren, spoedig, n.l. op 26-jarige leeftijd, het land verliet, naar Antwerpen trok om later in Engeland een beroemdheid te worden en in 1912 op 76-jarige leef tijd te Wiesbaden zijn einde te vinden, terwijl als een meer recent voorbeeld in het overzicht van de moderne kunst, dat is ontleend aan een artikel van de heer Struiksma in het Belgische weekblad „De Toerist” wordt genoemd de schil der Piet van der Hem, van wie men echter tevergeefs werk op deze tentoon stelling zal zoeken. Had men het prach tige portret van H. M. de Koningin door V. d. Hem in opdracht van de gemeen te Bolsward vervaardigd, en dus ter plaatse aanwezig, niet aan deze expo sitie kunnen toevoegen? Het zou een waardevolle tegenhanger geweest zijn van de portretten van het Friese stad houderlijke hof, die in bruikleen van het Fries Museum wèl zijn geëxpo seerd. Heeft men dus enerzijds dus werk ten toon gesteld van Friezen, die voorname lijk buiten de provincie werken en soms bijna alle binding met het heitelAn heb ben verloren, anderzijds rekende de sa mensteller van deze expositie ook het werk van niet-Friezen, die toevallig in de provincie kwamen wonen en werken tot de Friese kunst, bijv, dat van de Mans boezeroen 80 ct., Deux pièces in wol f.2.90, partijtje bontkragen f 1.95, zware zijden dameskousen f 0.49, id. met punthiel f 0.64, duitse lakens f 0.85, vi trages vanaf 12 ct., lopers (alleen de betere soorten) f 0.54, heren borstrok f 1.19, China matten, 6 els, 80 ct. P. Lunter, Bolsward. Werklozenrelletjes in Den Haag. De po litie moest enige charges uitvoeren met blanke sabel en gummistok. In Duitsland is de binnenlandse politiek ontaard in een strijd met wapens en ont plofbare stoffen. In Groot-Berlijn is de staat van beleg afgekondigd. De> margarine-industrie van Mobach en de Boer te Bolsward maakt bekend, dat bij hen verkrijgbaar is margarine ver mengd met 25 roomboter, de laat ste geleverd door de K. N. M. te Bols ward. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) tig te bekijken, daarna de catalogus met inleiding te bestuderen, om aan de hand daarvan later nog eens een meer serieus bezoek aan de verzameling op het stad huis te brengen. Naar wij menen, wil het gemeentebe stuur een dergelijke gang van zaken gaarne bevorderen, door doorlopende kaarten ter beschikking te stellen. Maakt men op deze, intensieve wijze kennis met het gebodene, dan zal dit inderdaad worden tot een „ontmoeting”, die U nog lang bij zal blijven. Telkens zult U bij uw rondgang voor verras singen komen te staan. Zo ging het ons, zo zal het ook U gaan. Een volgende maal willen wij U gaarne eens nader Nu we dit schrijven zijn de laatste feestklanken verklonken, is de versiering grotendeels weer opgeborgen tot het volgend festijn en plenst de (voor velen zo weldadige) regen bij stromen neer. De heamieldagen zijn voorbij en behoudens enkele buitjes mag ge zegd worden, dat men het maar bijzonder goed getroffen heeft. Het „heamiel” en alles wat daarop volgt, burgert hoe langer hoe meer in en vooral zaterdagavond puilde Bolsward bijna uit van de bezoekers. Gaarne willen wij nog enige programmapunten rele veren. Deze demonstraties vormden een zeer goede propaganda voor de lich. oefening. 1. 2. 3. 4. e op een en ander wijzen. Laten we nu reeds verklaren, dat men er ditmaal over het algemeen zéér in is geslaagd met de beschikbare ruimte (die iets kleiner is dan de vorige malen, daar thans de bedschutkamer niet is gebruikt) te woekeren en deze op de meest verantwoorde wijze te gebruiken. Er is ditmaal weinig gezondigd tegen de sfeer. Zo vindt men de oudere mees ters in het historische gedeelte van het raadhuis, de modernen in het nieuwe ge deelte, de prachtige schilderijen van Tjeerd Bottema (zijn grootouders), die als een overgangsfiguur is te beschou wen, op de gang naar het nieuwe ge deelte. Zeer terecht. 3de week van juli 1932 1 pracht binnenband, compleet f 0.39; zonnebril f 0.07; kinderschepje f 0.06; nest schalen (7 stuks) f 1.24; zes witte melkbekers f0.33. Haweko, Bolsward. Te Alkmaar werd bloemkool geveild voor 1 cent per stuk. Per krat van 8 stuks moet 5 ct. huur worden betaald, zodat de kwekers voor 6 bloemkolen (eerste soort) samen slechts 3 cent ontvingen. De bouwers demonstreerden met leuzen als: „Waar blijft nu de regering?” „Twee en negentig miljoen voor de werklozen, niets voor ons en wij wer ken van ’s morgens 8 tot ’s avonds 9!” Op 21 juli is door hooibroei brand ont staan in de boerderij van de heer Het- tinga onder Edens. De schuur en van alles wat er in was, werd een prooi der vlammen. Alleen de voorhuizinge kon gespaard blijven. Tot hoofd der school te Baard is be noemd de heer J. Okkinga te Oude Bildt- zijl. Dat jowt licht yn ’e keet, sei de man, doe hied er de léste panne fan ’t dak smiten Herhaling optocht. De gymnasten sloten zich aan bij de optocht, die inmiddels weer stond opge steld en ook nu weer veel bekijks trok. Tevens werd thans de uitslag bekend gemaakt. Deze was als volgt: 1ste prijs: Praalwagen fa. Lunter (con fectiefabriek „de Hoop”. 2de prijs: Praalwagen K. N. M., Oudega. 3d.e prijs: Idem K. N. M., Bolsward. 4de prijs: „Sneeuwwitje”. 5de prijs: Groep o. 1. s. brug met ongelijke leggers door meisjes en met de ladder door de jongens van Dio. De knotsoefening van de dames Durate- Tonevido waren ook nu weer een suc ces. Het springen op en vanaf (zelfs over) de Zweedse kast door de meisjes van Onda en op de Langemat door de jongens van Lycurgus-Wilhelmina ont lokte menig applaus, evenals de Trai ningsoefening van de dames van Lycur gus-Wilhelmina. Hierna volgden nog Hoogbrug (heren Dio en Lycurgus-Wilhemina), een mas sale vrije oefening (meisjes en dames Durate-Tonevido) en een vrije oefening (jongens en heren Lycurgus-Wiihelmi- na). Het Hoogrek heren (Lycurgus-Wilhel mina en Dio/ toonden adembenemende oefeningen, terwijl de knotsoefening (da mes Lycurgus-Wilhelmina) een char mant slot vormde. De geleverde prestaties, in teamwork zo wel als individueel stonden op zeer hoog peil en getuigden van trouw repetitie- bezoek. Bolswards Nieuwsblad en De Jong’s Nieuwsblad ...in reien ta wie, waerden deaslein mei it earste argumint, dat it organisearre oer- liz der mei akkoard wie en dat hja net meigean woene, us provinsje minder Wel Fries, maar weinig Friesland Kan men dus vrede hebben met de op vatting van de samenstellers van de expositie, toch zal menige bezoeker er iets geheel anders vinden, dan de titel en de affiche zouden doen vermoeden. Om maar met de laatste, door Meinte Walta getekende plaat te beginnen: Hoewel er een (wel enigszins aan een verkiezingsbiljet herinnerend) cijfer 5 op is aangebracht, doet het met een witte kwast op rood aangebracht „mo dern” kereltje, helemaal niet vermoe den, dat men hier heeft te doen met een schat van werken van oude Friese mees ters; Maar ook de titel roept bij menig een geheel andere verwachtingen op dan waaraan bijv, de „Circuspaardjes” van een Benner of een Italiaans of Arca disch landschap van een Renaissance schilder kunnen voldoen. Hoe boeiend het gegeven overzicht voor de enigszins ingewijde kunsthistorisch bezien ook is, ons valt het telkens weer op, dat heel wat „gewone” bezoekers, bijv, de dagjesmensen, die bij hun uit stapjes Bolswards stadhuis aandoen, de meer toevallige toeristen, de gezelschap pen, voor zover zij niet uit kunstkenners bestaan, heel wat op zich zelf interes sante doeken voorbij lopen om even te toeven bij de Friese landschapsbeelden. Men wil als doorsnee bezoeker op deze tentoonstelling blijkbaar niet in de eer ste plaats „Friese kunst”, in de brede betekenis, zoals boven aangegeven, zien, maar „Friesland” zelf, zoals dit door ’t oog van de kunstenaar werd gezien en door zijn vaardige hand werd vastge legd. Bij het zien van een dergelijk doek ont staat er blijkbaar bij dit soort bezoe kers een zeker „herkennen”, een zoals onze oosterburen het noemen, een Aha- Erlebnis. Wie zelf is ontroerd door het schone Friese landschap, wie de blanke witte zeilen heeft gezien op de wijde watervlakte van de meren, zich scherp aftekenend tegen het tere blauw dat vergrijsde in de einder, wie bij avond een Friese boerderij als een eiland zag verzinken in opkomende dauw, die als Ondergetekende maakt bekend, dat hij zijn reparatie-inrichting vanaf heden heeft Harlingerstraat no. 16. Tevens aanbevolen voor de levering van ban den, benzine, oliën. D. Boontje. jo oer de flieren en stien en de tegels en oer de tüzen oare dingen allinnich dwaen meije, hwat men yn ’e kop hat. De freeslike sintralisaesjesykte giet mar al fierder, de bureaux dêrre dije al fierder ut, de papieren steapelje harren op, de ynspekteurs en kontroleurs kin gjin mjnske ütinoar halde. It is in boel mei m byboel, hwer’t in normael minske kroan- gek fan wurdt. Hoefolle energy der lans dizze wei for- knoeid wurdt, hoefolle idealisme stiendea makke, hoefolle reisjild forgriemd en sa larissen weismiten, is mei gjin pinne to biskriuwen. Mar it munster fan in ambtnerssteat, mei syn ütpüljende mjnistery’s, fret hiel hwat wolfeart op. En dan binne der jit min- sen, dyt blyn binne foar dizze moloch en him nij foer tasmite wolle. Hoe kin it yn fredesnamme bistean Vrijdagmiddag bracht e Gou- verneur-Generaal van Canada, Z. E. Vincent Massey, in ge zelschap van de Canadese Am bassadeur en zoon en schoon dochter, een bezoek aan H. M. de Koningin op Paleis Soest- dijk. Foto v.l.n.r.: Mevr. Stone, Z. E. Thomas Stone, Ambassa- deus van Canada, H. M. Ko ningin Juliana, Z. E. Vincent Massey, Gouverneur-Generaal van Canada, Z. K. H. Prins Bernhard, Mevr. Massey (schoondochter van de Gouver neur-Generaal) en de heer Massey Jr. it is ek in pov’er eintsje, hwat Den Haech oan de legere bistjürsorganen oerlit. Grif, yn eardere tiden, doe’t de gemeenten har eigen bilêstings fêststelden en soargje Vlaamste meesters, die hierna in de 16e en 17e eeuw portretten kwamen schilde ren. Dit tweeledig karakter van het ge bodene geeft de expositie enerzijds een grotere verscheidenheid, maar ander zijds ook wat we in deze tentoon stelling wel het meeste waarderen een waardevolle bijdrage tot het met voorbeelden illustreren van de kunstge schiedenis, waarvan, wat Friesland be treft, een niet alleen behoorlijk gedocu menteerd, maar ook interessant en boeiend overzicht wordt gegeven. een zachte witte sluier het aardrijk ging bedekken, wie een besneeuwde stoere zadeldaktoren op de Kerstmorgen stoer als een wachter, zag opsteken boven de nietig schijnende huisjes van het dorp, is verrukt te ontdekken, dat een kun stenaar eenzelfde schoonheidsbeleving heeft gehad en deze als het ware heeft weten te vangen in kleur en vorm. Dit wil men blijkbaar het liefste zien en wanneer er dan bovendien nog een „be kend” hoekje op voorkomt, is de ver rassing en voldoening des te groter. Welnu, ook in dit opzicht stelt de ten toonstelling niet geheel teleur. Welis waar hadden de oude meesters (helaas!) weinig oog voor het Friese landschap en schilderden zij blijkbaar liever rots partijen en snelvlietende beekjes dan groene greiden en schuimkoppige meren, liever ruïnes en uitheemse burchten, dan de oude stinzen en stadsgezichten, de meer moderne schilders doen af en toe een poging ook Friesland in dit opzicht te benaderen. Zo tekende Germ de Jong gezichten op Ameland, B. van der Schoot de Zeven- huisterdijk, Van Asperen de winter in Harlingen, Hemstra de Ringwiel bij Sandfirden, Jan Stroosma de Oude Bildt- zijl. Al is het Friese landschap dus aller minst op deze expositie vergeten, de doeken, die hierop betrekking hebben, zijn toch ver in de minderheid. Wil het gemeentebestuur nog eens een tentoon stelling organiseren, die het bij alle la gen van het publiek „zal doen”, dan moest men een volgend jaar eens een gehele tentoonstelling wijden aan het Friese landschap. Het succes zou ver zekerd zijn! Nü is het principe: heeft het schilderij gemaakt Is het een Fries of heeft hij in Friesland ge woond, dan is zijn doek welkom, ook al is het onderwerp Parijs (bijv. cat. no. 88) of de Rijn bij Wageningen (id. no. 106). Dén zou het criterium moe ten zijn: Wat stelt het doek vóór? Afgezien van deze suggestie, die wel licht een volgende maal eens in over weging kan worden genomen, biedt deze tentoonstelling veel wat niet alleen het kijken, maar vooral het rustig kijken, ja zelfs het bestuderen waard is. Moeten vreemdelingen het in de regel doen met éénmalig bezoek, de Bolswarders zelf verkeren in de bevoorrechte positie deze tentoonstelling ten volle te genieten. De meest vruchtbare methode lijkt ons eerst de tentoonstelling eens vrij vluch- Het feestgedruis in Bolswards straten is geluwd. Een drukke week, waarin telkens weer de aandacht werd opgeëist, dan voor dit evenement, dan voor dat schouwspel, is ten einde. De rust keert weer. Wellicht is er deze week weer een tijd voor een rustige avondwandeling. Heeft U de gelegenheid hiertoe, dan moet U niet nalaten ook uw schreden eens te richten naar het stadhuis om voor een paar luttele centen een tentoonstelling te zien, die een blijvende en dankbare herinnering zal achterlaten. Wat hier is samengebracht als overzicht van 400 jaar Friese schilderkunst, samen uit 5 eeuwen, is in meer dan één opzicht uniek. De aan dachtige bezoeker ziet zich bovendien telkens voor aangename verrassingen geplaatst. ütwreidingsplan fêststelle moatte. En hwat Ljouwert nei de oarloch skilt, wit ik net, mar dat roait nearne nei. Dér komt nou praktysk neat üt de pin. Der wachtsje wy nou al jierren op. Dan moat te der hearen üt Den Haech komme om it terrein op to nimmen en goed to kar ren. Dan moatte hja de priis goedkarre. Dan moatte hja de architekt goedkarre, dan moat dy oan de han fan in boek fol foarskriften in plan meitsje. Dat moat troch it Ministery fan Lanbou en dan troch de Ryksgebouwentsjinst bisjoen wurde en goedkard. Dan moatte de jilden socht wurde neffens in persintaezje, dat allinnich yn Den Haech reedlik achte wurdt. En dan moat jo mar rekkenje dat de gordinen en de de forwaerming en i mar yn Den Haech moasten foar in slutende kas, wie it ek net allegearre sin en wille, doe wie bi- nammen yn de lytsere gemeenten it reed lik bigryp foar goede leanen en salarissen ek net altyd oanwêzich; mar dy't doe hwat diene, koe men forantwurdlik stelle men koe der aksje foar meitsje en ris op weromkomme, Sa’t nou giet, is der winlik gjin inkelde bistjürder fan gemeenten ot provinsje, dy’t er hwat oer to sizzen hat. Oan de iene kant krije de legere organen gjin goedkarring, as hja boppe de noarmen geane, oan de oare kant kinne hja ek net mei fatsoen der under bliuwe, hwant dan rinne hja der üt en stimpelje hja J meente of provinsje ta in efterlik gebiet. Docht Den Haech 3 of 6% by de leanen dan meije de legere organen ek allegearre sa’n bislüt nimme, de masine fan de or- ganisaesje en it oarganisearre oerliz komt yn biweging en gjin minske, dy’t it mear keare wol en kin. Forline wike ha wy yn de Steaten ek wer sa’n foech drama hawn. Yn Den Haech hie men de hegere ambtenaren fiks op- slach jown; der wie hiel hwat forset yn de Keamer, mar hawar, it is trochset en oannommen. En sjedêr: yn alle provin- siale Steaten kamen of komme ütstellen om dit ek op de provinsiale ambtners ta to passen, ja op dyselde rangen dan. Sjoch, hwant oars soene de forhaldingen skeef komme to lizzen. Gjinien fan de Steatenleden hie der seis bihoefte oan soks to dwaen, elk foun de situaesje ridlik goed, mar nou’t Den Haech it foarbyld jown hie, moast it hjir ek. Gymnastiekdemonstraties. De gymnastiekdemonstraties hebben [van Lycurgus-Wilhelmina vrijdagmiddag een overweldigende be langstelling getrokken. Alle de drie plaatselijke verenigingen gaven acte de presence, n.l. Lycurgus- Wilhelmina, Onda-Dio en Durate-Tone vido. Men begon precies op tijd en het pro gramma, dat zeer gevarieerd was, werd in vlot tempo afgewerkt. De organisa tie sloot als een bus en deze non-stop- show deed velen vergeten, dat moeder de vrouw thuis met het eten zat te wachten. Of. wat ook gebeurde, deed moeder de vrouw vergeten, dat ze de tafel moest dekken. Na de opening met vlaggengroet volgde een vrije oefening meisjes door alle 3 verenigingen. Hierna was het Paardspringen aan de beurt, verzorgd door de jongens van Dio en de meisjes van Lycurgus-Wil helmina, waarna een Hupoefening volg de door de dames van Durate-Tonevido. Kracht en behendigheid werd er getoond in de spectaculaire oefeningen op de joech as de oaren en dus de béste krêften kwyt reitsje soe en by nije sollisitaesjes allinnich mar twadde keur krije soe. Oaren woene dan net allinnich de hegere mar ek de oaren in forheging jaen, mar dat koe net, hwant dat soe de Minister net goedkarre. En yn dizze twangposysje joech it meartal fan de Steaten har fiat. Mei de forgoedings foar de Deputearre Steaten wie it al sa’n boel. De greate en folkrike provinsjes mienden rjucht to hawwen op in heger salaris, mar dan kamen de oaren der kat efter kat op in dtafke efteroan, dan giene de earsten wer hwat heger en dan de oaren wer, krekt har ge- salang dat de Minister sei: Ho, net fier der mear! En as jö nou neigeane, hwat gemeenteried en steaten hjiryn seis noch to kediezen hawwe, nou dan is it net in great soad. Mei de bouwerij fan alles, hwat yn in gemeente nedich is, sit it krekt sa. Nou al jierren lizze der plannen, dy’t fan de ried oannomd binne, foar de bou fan in lepenbiere Skoalle, fan in nije Rehoboth- skoalle, fan in R. K. Uloskoalle, Hüs- haldskoalle en jit folie mear. Mar, der komt neat fan oant diz tiid. Hwant de ütfiering wachtet op de goedkarring fan Den Haech, jild kin men allinnich liene op Haechse oitingsten en mei dat nim men der sin oan bat, stiet alles stop. Yn theory hat de Ried hjiroer to bisluten, yn de praktyk hinget alles óf fan Den Haech. Dy’t op dit stuit de ien of oare skoalle bouwe wol, kin him in blik gat rinne nei de Haechse bureaux, oars komt er neat fan. Nou al mear as trije jier is men dwaende om oan de Middelbare Lanbouskoalle yn Ljouwert, dy’t yn de aide skippersskoalle omheukert, in reed- like hüsfesting to jaen, mar it eint gjin byt. Earst §il de gemeente Ljouwert har IT GIET AL MAR FIERDER Dy’t tsjintwurdich mei it bistjür fan de saneamde legere oerheitslichamen to krij- en hat, sil mei ynstimming heard ha nei in passage üt it ófskiedswurd fan mefrou Kok—Haar, dat hja spriek yn de ried fan Boalsert. Hja sei, dat er fan de selsstannichheit fan de gemeente praktysk in bidroefd bytsje oerbleaun wie en dat hja it gefoel net kwyt wurde koe, dat men der siet as in soarte fan marionetten. Ik kin my dat gefoel tige yntinke, hwant Dy’t fan miening wiene, dat der hjir pjii Amateur kleinkunstavond. Ook dit jaar was er als derde avond- bijeenkomst in het Julianapark een reeds tot traditie geworden „Amateur-Klein- kunstavond”. De herhaling van de woensdag gehouden optocht, hield vrijdagavond (overigens heel begrijpelijk) het publiek wat extra lang vast in de stad. Toen het op het aanvangsuur ook nog zachtjes begon te regenen, leek het er veel op, dat de amateur-kleinkunstavond letterlijk en figuurlijk in het water zou vallen: aanvankelijk leken er niet meer in het park te zijn, dan de executanten en de jury-leden. Na de buitjes kwamen er nog wel enige belangstellenden opdagen, maar op de banken, waarop zeker een paar duizend mensen hadden kunnen plaats nemen, gaapten grote leegten: een troosteloos en voor de uitvoerenden waarschijnlijk de primerend gezicht, dat zeker een min der gunstige invloed heeft gehad op de prestaties, die althans van die aard wa ren, dat er geen eerste prijs kon worden toegekend door de jury, die ook dit jaar weer bestond uit mevr. T. Falkenade Vries en de heren S. S. de Jong Dsn., M. Onneweer en A. H. van de Ven. De voorzitter van het heamiel-comité, de heer A, Hettema, verwelkomde de mededing (st) ers en het weinig tal rijke publiek. De foarsitter lei üt, dat de prestaesjes bioardiele wurde soene yn fjouwer re- briken. Kar fan it stik. Foardracht. Tekstbitrouwens. Oanklaeijing. Mei fjouwer kar-kommisjeleden wie it heechste puntental dus 4x 4 x 10 160 punten; 2de priis 130 p., 3de priis 115 p. Net allinne de foarsitter, ek de dekla- matrises hiene it Frysk keazen as tael fan ’e joun. Juffer Boukje Feenstra fan Jousterp ünder Tsjerkwert helle mei „Werberte” fan dr. Douwe Kalma en „Midsimmer” fan prof. Jelle H. Brouwer, in wol tige tapaslik fers op in heamielfeest, in 3de priis mei 119 pnt. Juffer Truus Boersma fan Boalsert brocht it mei „Snie” fan P. v. d. Burg en „lerdeljocht” fan Fedde Schurer mei 130 pnt. ta in 2de priis. De tredde deklamatrise, frou Lucy SuierveldBruinsma fan Arum kaem mei in minder heechsteand rymstik fan Hette Reitsma en harsels „Is Doarp en Aldershüs” mei illustrative pianomuzyk fan harsels. Hja helle mei 115 pnt. in 3de priis. It froulike twatal Nijenhuis-Teakema fan Jirnsum song bihalve in Nederlan- ske oersetting fan it Franske „Plaisir d’ Amour” fan Martini noch in pear floatige Fryske sankjes: „De Fryske Sender” fan R. Bergsma en „De Griene Hjerst” fan Tetman de Vries (124 pnt., 3de priis). Overigens was het programma van een zeer internationaal karakter, niet alleen door de keuze van de nummers en de talen, waarin werd gezongen, maar ook door de huidskleur, doordat er op het laatste ogenblik zich ook nog „Tropische Broeders”, hoewel stadgenoten, kwamen aanmelden voor mededinging. Het muzikale programma werd geopend door het Harlinger Accordeon-Ensem- ble onder leiding van de heer Jac. J. Bonnema van Kimswerd. Met een wat langzaam en voorzichtig gespeelde overture van J. W. Gest Jr. en een een voudige mars van Coen van Orsouw, wist het 118 punten en dus een 3de prijs te behalen. „The Tropic Brothers” uit Bolsward zon gen en speelden een drietal liedjes, waarin ritmisch meer te waarderen viel dan wat het klankgehalte betreft. Zij haalden 101 pnt. ,The Melodians” van de scheepswerf Amels te Makkum kwamen met „cow- boy-songs”, gezongen door een „lady- crooner”, die zich geducht weerde. Het resultaat was 106 pnt. Hét muziekensemble „Pergo et Parago” van Piaam haalde met drie nummers, waarvan één niet onverdienstelijk werd

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1957 | | pagina 1