I F PROEFNEMINGEN MET EENMANS-HEFSCHROEFVLIEGTUIGEN IN DE VERENIGDE STATEN DE D.B.S. FEESTEN VAN DE FRIESE KAATSVELDEN Qabe roar Fan de Martinytoer Goudkoorts us hjoed p p to sizzen Zilveren filmpjes J DINSDAG 27 AUGUSTUS 1957 53e JAARGANG No. 66 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND I - Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo Hwat ha* van a.s. vrijdag medegedeeld. Va der Franse frank sombere zang -o-o-o- In het bouwvak achten de patroons een -0-0-0- Tj. de J. Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededeln gen dubbe tarief Handelsadvertenties bij contract reductie greatste koöperaesje fan FryslAn, hie sünt jierren dêrre in Lijempffabryk op De toren van Hindeloopen heeft een nieuwe fundering nodig. De bestaande (houten) fundering is vergaan. Reeds in 1914 lag de uit de spits neergelaten loodlijn 133,5 cm buiten het midden van het grondvlak. In mei 1932 was deze afstand reeds 147,5 cm. De toren is ge bouwd in 1615. Laatste week augustus 1932 Stoelendans. De levende stoelendans werd weer een groot succes. Niet minder dan 35 paren waren van de partij, waardoor het een aantrekkelijke en vinnige strijd werd Bedrijf s-touwtrekken. De laatste dag was ook nu weer de klap op de vuurpijl. Voor de grote touwtrek- wedstrijd, waarvoor de belangstelling enorm was, hadden zich 9 ploegen van 5 aangemeld, terwijl voor het bedrijfs- touwtrekken 11 ploegen aan de start verschenen. Bij laatstgenoemden bleken de LAB-chauffeurs weer de sterksten te zijn, wel hebben de K.N.M.-ers alles op It sprekt wol fansels, dat de oare partij ek net stil sit. It mei dan wêze, dat de operaesje-Lijempf in aerdich kwantum molke nel de koöperaesje-hoeke brocht hat, oan de oare kant is it ek wier, dat hja troch dizze saek net har béste fabri- ken oan ’e kant dien hat. Lit it in front- forkoarting west ba, men kin der wis Hwat in minske al net wurde kin, sei de soldaet, doe’t de ofsier skelde, juster wiene wy helten en nou smearlappen. Abonnementsprijs f 1.90 pei kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Floralia te Bolsward bereidt zich weer voor op een bloemenfestijn. De Vereni ging is een van de oudste verenigingen in Bolsward. Volgens oude gegevens is zij opgericht in 1881. Het is steeds cres cendo gegaan. In de eerste jaren werden aan 85 aanvragers elk 5 stekjes uitge- reikt. Dit is nu heel wat meer. Behendigheidswedstrijd. Vrijdag, de 2e dag der D.B.S. feesten werd begunstigd door fraai zomerweer. Mede hierdoor was ’s avonds een grote menigte bij de behendigheidswedstrijd aanwezig, die alhoewel simpel van op zet, bijzonder bij ’t publiek in de smaak viel. Het was inderdaad ook een leuke wedstrijd en daar na afloop stoelendans met 'n enorme deelname, eveneens voor een spannend en aantrekkelijk kijkspel zorgde, werd de 2e avond voor D.B.S. opnieuw een succes. In de behendigheidswedstrijd, het voort rollen van een groot vat met een bezem stok via een hindernis, toonde de jong ste deelnemer, P. Velting zich superi eur tegenover zijn veel grotere en oude re tegenstanders en toen hg dan ook in de finale z’n vat met grote vaardigheid als eerste over de finishlijn duwde, kon de kleine man een warm applaus in ontvangst nemen. De uitslag was hier: 1. P. Velting, Bolsward. 2. B. Hoekema, Tjerkwerd. 3. B. Haitsma, Bolsward. Uitslag Stoelendans: Dames. 1. Mej. Van Asperen, Bolsward. 2. Mej. T. v. d. Veen, Bolsward. 3. Mej. W. Greijdanus, Bolsward. Heren: 1. U. Toornstra. 2. H. Postma. 3. P. Hiemstra. De kermis te Bolsward is geëindigd. Het plaatsen van de diverse geneugten in een doorlopende rij op Bargefenne en Schildwijk heeft er dit jaar toe geleid, dat van het bekende hossen van stoom- fiets naar zweef of anderszins niet veel terechtkwam, waarmee natuurlijk ook verviel het gebruik van een vast ker- mislied. poration, de „Stable Mabel” heeft onge veer hetzelfde gewicht als de Hiller XROe-1, maar wordt evenals dé „Pin wheel” aangedreven door kleine raket ten ,die waterstofperoxyde als brandstof gebruiken. De snelheid bedraagt 96 ki lometer per uur en het toestel heeft een Vliegbereik van een 25 kilometer. Een van de interessante eigenschappen van dit toestel is het gyro-stabilisatiestelsel, dat naar verluidt bijzonder goed werkt. Door de Benson Aircraft Corporation worden een aantal lichte helicopters ontwikkeld, waarvan 't gewicht schom melt tussen 43 en 59 kilogram. Een klei ne machine, de B-7M Cyrocopter is reeds gereed. Om dit toestel in de lucht te houden moet het een voorwaartse be weging gegeven worden; omdat tijdens de vlucht de rotor vrij beweegt, free wheelt, treedt er geen draaimoment op. Daarom is er ook geen staartroer nodig en is het toestel veel gemakkelijker „in de hand te houden” een eigenschap die bij enkele helicopters ver te zoeken is. Men zegt dat er ook geen gevaar voor afglijden is of gebrek aan lift op lage hoogte. Een helicopter met rotorbladen van hout en plasticlagen wordt gemaakt door de Goodyear Aircraft Corporation; voorlo pig bestaat hij bekend onder de naam „Goodyear Gismo”. De enorme hoeveelheid werk, die thans besteed wordt aan de ontwikkeling van de hefschroefvliegtuigen, zal naar men hoopt leiden tot de produktie van een aantal kleine éénmans-machines, die in plaats van auto's kunnen worden ge bruikt voor het vervoer over kleine af standen. loonsverlaging noodzakelijk van 10%. De fomeamde fabryk fan Warkum, de De vakbonden willen niet verder gaan dan e«n verlaging van 8%. De Amerikaanse fabrikanten van hefschroefvliegtuigen leggen zich de laatste tijd vooral toe op de ontwikkeling van goedkope eenmans- machines. Zij hebben reeds een aantal typen geproduceerd, die aan vele uiteenlopende proeven worden onderworpen. Dit soort helicopters is misschien wel te beschouwen als het vlieg tuig, waarvan de mensheid reeds zo lang heeft gedroomd de kleine, lichte machine, die één enkele persoon door het luchtruim draagt alsof hij inderdaad een vogel is. De D.B.S. ronde op donderdagavond. Alhoewel de deelname iets groter had kunnen zijn, hebben de deelnemers toch voor een spannende en interessante ron de gezorgd, waardoor het vrij talrijke publiek volkomen aan haar trekken is gekomen. De favoriet en bekerhouder H. Zijlstra van Hidaard heeft zich weliswaar ook nu de sterkste getoond, maar de 10 renners die in de laatste ronde nog in de strijd waren hebben hem het vuur na aan de schenen gelegd en er voor ge zorgd dat de spanning er tot de laatste van de 60 ronden ingebleven is. Na de 8e ronde wist Zijlstra een 50 meter voorsprong te> nemen, maar door dat de eerste 2 sprintprijzen hierdoor aan zijn neus voorbijgingen, liet hij zich wijselijk terugvallen, waarna hij de vol gende 3 sprintprijzen in de wacht wist te slepen. In deze race viel vooral op het rijden van de jeugdige Bolswarder H. de Jong, die ondanks zijn jeugdige leeftijd (14 jaar) het wist te presteren niet alleen goede strijd te leveren, maar bovendien de 30 km zonder ook maar één ronde achterstand te beëindigen. De prijs voor de strijdlustigste renner was voor hem dan ook een verdiende belo ning. T. Andringa uit Lutkewierum die in het begin een beetje stroef reed, kwam er in de laatste ronden steeds beter in en het alles gezet de LAB van de zege af te houden, maar het was boter aan de galg gesmeerd. De LAB was superieur en de eerste prijs was dan ook hun verdiende loon. De uitslag was: le prgs: LAB. 2e prijs: K.N.M. 3e prijs: Bosma’s groentehandel. Van der Plaats koffie, 25 cent per pond. Van der Plaats thee, 18 cent per ons. Fa. V. v. d. Plaats, Bolsward. De vliegtuigbouwers streven er naar een machine te maken, die de unieke eigen schappen van het hefschroefvliegtuig heeft het vermogen zich naar alle richtingen te wenden en vrijwel onbe wegelijk op geringe afstand boven de grond te blijven zweven. Bovendien moe ten deze machines een vrij grote kruis snelheid hebben, gemakkelijk bestuur baar, goedkoop in aanschaf en zuinig in gebruik zijn. Een van de laatst uit gekomen vliegtui gen van dit type is de zogenaamde „Pinwheel”, die wordt gebouwd door de Rotor-Craft Corporation of Glendale, Californië. Het bestaat in wezen uit een rechtopstaand frame met een enkel schroefvlak aan de top. Het gewicht be draagt 77 kilogram. De piloot zit op 'n soort fietszadel en is met riemen aan het toestel vastgebonden. Het is de lichtste, kleinste en eenvoudigste heli copter die tot heden is geproduceerd. De „Pinwheel” kan een nuttige last ver voeren van 150 kilogram, kan met een snelheid van 600 meter per minuut tot een hoogte van 3.6000 meter stijgen en heeft een kruissnelheid van 95 tqt 110 kilometer per uur. Het toestel maakt slechts zeer weinig lawaai men hoort slechts een sissend geluid. Er is geen zuigermotor, geen elektrische installatie aan boord, er zijn geen smeerolie- en koelwaterleidingen, geen koppeling, geen transmissie en transmissie en geen starter: al deze on derdelen heeft men kunnen laten ver vallen door gebruik te maken van klei ne raketmotoren die aan de uiteinden van het rotorschroefblad, dat boven het hoofd van de piloot cirkelt, zijn aange bracht. De motortjes wegen elk slechts een halve kilo en worden aangedreven met behulp van waterstofperoxyde. Genoemde vliegtuigfabriek ontwikkelt thans een nog lichter model van de „Phinwheel” dat nog geen 35 kilogram weegt en dat naar men verwacht door Velen in plaats van een auto zal worden gebruikt voor het afleggen van kleine De N(ieuwe) B(uurt) V(ereniging) kaatste. Zaterdagmiddag hield op het terrein aan het Oordje de N.B.V. haar jaarlijkse kaatspartij, ook deze keer was de animo hiervoor groot, op de lijst prijkten 15 seniores- en 13 jongensparturen. Het was jammer dat het weer niet beter meewerkte, wel bleef het droog, maar er stond een stormachtige wind dwars over het veld, wat goed spel bijna on mogelijk maakte. Toch was het te mer ken dat in de N.B.V. vele leden van de kaatsver. wonen, zodat er van gemaakt werd wat er van te maken was. Het was wel een bijzonder prettige middag voor W. v. d. Zee, zijn partuur werd in de eerste omloop verslagen, hij lootte echter bij voor de afwezige J. Langen- berg, won met zijn nieuwe makkers de eerste prijs, en kwam tevens in het bezit van de wisselbeker als koning der par tij. Op de vier moesten H. Visser, H. Nauta en R. Rollingswier, ondanks heftige te genstand de meerdere erkennen in W. v. d. Zee, F. de Jong en E. Kooistra. De andere halve finale leverde een ver reden zijn oude makkers Hoekstra en Veldkamp in de steek had gelaten, was nu veel minder op dreef dan in de eerste omloop, sneuvelde tegen Schuil met een schone telegraaf; vooral door onzekere opslag van Roel Hoekstra kon zijn par tuur het tegen Wassenaar c.s. niet bol werken, op 3-5 0-6 miste Roel voor de laatste maal het perk. In de halve eindstrijd was ook partuur Stavinga niet opgewassen tegen het pri ma sluitend partuur Schuil. De jonge Schuil sloeg prima op, maar vooral de opslag van Kuiper stelde Helfrich en Bultje dikwijls voor te zware problemen en op 3-1 6-6, toen P. Schuil een fraaie zitbal plaatste, viel practisch de beslis sing, op 5-1 6-4 kwam het einde met 'n zitbal van Schuil. In de finale kregen Schuil c.s. de over winning heus niet cadeau, hoewel de op slag van 8 sterker was, lieten Wasse naar c.s. niet los, op de stand 3-2 6-0 voor Schuil c.s.; hadden deze een fraaie kans op de 2 spel, door taai volhouden van 11 werd het 6-6, op welke stand Wassenaar een zitbal plaatste. Zelfs be en De Jong’s Nieuwsblad afstanden. De ontwerpers zijn van me ning dat deze machine in serie kan wor den vervaardigd voor een verkoopsprijs van nog geen 1.000. Ook met andere kleine hefschroefvlieg tuigen worden de laatste tijd intensieve proeven genomen, o.a. de XROE-1 Ro torcycle van de Hiller Helicopter Com pany, een opvouwbare machine die in 10 minuten bedrijfsklaar kan worden gemaakt. De piloot zit op een soort fietszadel met de motor achter hem. Onmiddellijk bo ven zijn hoofd wentelt het rotor-blad, terwijl een kleine staart-rotor het draai moment tegengaat. Het gewicht van het vliegtuig bedraagt 113 kilogram; het wordt aangedreven door een kleine ben zinemotor. De machine van de Kellett Aircraft Cor- Loonconflict te Workum in de caros- seriefabriek van de heer H. J. Yntema, waardoor plm. 20 werklieden (georga niseerd) zijn ontslagen. De patroon had voorgesteld de uurlonen van de hoogst gesalarieerden te verlagen nl. van 62 tot 57 cent per uur. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V„ Bolsward Administratie- en Redactie-acjres: Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) side. Nei de operaesje is dat net mear it gefal. Doe’t de Lijempffabryk oerdien waerd, wiene de mieningen oer de gefol- gen wakker fordield. Guont mienden, dat de leveransiers wol mei oer gean soene, oaren smieten dat fier fuort en seinen, dat de koöperaesje wol de gebouwen mar net de molke koft hie en dat de boeren, dy’t hjirby bitrut- sen wiene, neat fan de koöperaesje ha moasten. Ik wie wol binijd, hoe’t it nou wêze soe. Krekt kin men dat net sjen oan de sifers, mar men kin der wol ticht oan komme. Allerearst docht bliken, dat it minne jier 56/57 likernöch 4% minder molke oan de dyk brocht as it foarige jier. Dat bitsjut foar Warkum in lyts miljoen kilo’s. Wie dus alles gelyk bleaun, dat soe de totale üntfangst mei dat miljoen sakke wêze. Nou blykt, dat dy üntfangst mei 3 mil joen kilo’s stiigt is, sadat men oennim- me mei, dat fan nije bidriuwen sahwat 4 miljoen kilo molke nei de koöperaesje brocht is. Hoefolle de Warkumer Lijempffabryk de léste tiid forwurke hat is my net bikend, mar dat er in fiks diel by buorman tolAnne komd is, stiet nou wol fêst. En dêrmei is dizze greate fabryk jit better yn steat om oan de easken fan arbeidsproduktiviteit fol- dwaen to kinnen. De nije molküntfangst in stik of trije koelmasines, in koeler, in nije tsiisbak mei apparaet, mear tanks foar opslach, waerden dit jier ta- foege. Alles bymekoar koe foar 120.000 goune oanskaft wurde, mar dat waerd meiiens ek wer öfskreaun, sadat de boekwearde fan de fabryk gelyk bleau. It is sünder mis, dat de boeren om Warkum hinne, yn har „Goede Verwachting” al mear as 57 jier in kostber bisit opboud haw- we en it docht my neat gjin ng, dat »e der greatsk op binne. geleverd. Als prijswinnaars kwamen tenslotte uit de bus: Dames. 1. W. Greijdanus, Bolsward. 2. C. Haagsma, Bolsward. 3. A. v. Hettema. Heren. 1. H. Hiemstra, Bolsward. 2. J. de Haan, Bolsward. 3. J. Bosma., Bolsward. DE SAEK BLIUWT YN BIWEGING It trelit yn de suvelwrald, doe’t de Lijempf in diel fan syn fabriken oan de Kondins oerdie, hat forline jier gAns hwat opskuor brocht yn de forhAldin- gen tusken de boeren, dy’t koöperatyf en boeren, dy’t net koöperatyf har mol ke forwurkje litte. De krüddamp is nou hwat oplutsen en de buoi is wer öfsak- ke. In nije stabilisaesje is foar de Aide yn it plak komd en geandewei kin men sjen, hoe’t de saken der nou foarlizze. Wy krigen fan ’e wike, yn tank, de jier- forslaggen fan twa fabriken üt dizze hoeke, hwerfan de iene alles en de oare praktysk neat mei dizze kwesje to meit- sjen hie en it is nou wol ris nijsgjirrich to sjen, hoe’t de gefolgen west hawwe. Warga mag beker houden. Bij de profs was het jammer dat de 2 favorieten Idskenhuizen en Warga di rect tegen elkaar moesten aantreden. In de eerste rit werd bekerhouder War ga kansloos over de. fatale streep ge trokken, maar de 2e keer namen de Wargaasters prachtig revanche, zodat hier een 3e treffen noodzakelijk was. De bijna 3000 toeschouwers waren muisstil toen deze 10 oersterke kerels opnieuw de arene betraden. Het werd een fraaie strijd, waarin tenslotte Warga onder luide toejuichingen overwinnaar werd. Parrega had weinig moeite met Achlum evenals Rottum met Boelenslaan. Van de strijd tussen St. Jacobi Parochie en Nij Beets werd veel verwacht, maar te gen verwachting in moesten de anders zo 'sterke Nij Beetsters beide malen het onderspit delven. Op het 3 tal kwamen tenslotte Parrega, St. Jacob en Warga. Parrega en St. Jacob leverden een felle strijd, waarin tenslotte Parrega het loodje moest leg gen. In de finale kwamen Warga en St. Jacob tegen elkaar ook hier wist Warga met inzet van al hun krachten beide malen te winnen, zodat de einduitslag werd: le prijs: Warga, Wisselbeker, erebeker, 5 draagmedaljes en luxe voorwerpen ter waarde van f 140. 2e prijs: St. Jacobi Parochie. 3e prijs: Parrega. Doordat Warga 3 maal achtereen win naar werd kwam de wisselbeker defi nitief in hun bezit. Al met al waren het ook dit jaar weer 3 D.B.S feestdagen die bijzonder succes vol waren. De wedstrijden hadden een vlot en spor tief verloop en alle drie dagen was de belangstelling buitengewoon groot. KAATSNIEUWS UIT EIGEN PLAATS De „Van der Plaatspartij” Zaterdag a.s. houdt de kaatsvereniging „Bolsward” haar tweede grote partij, ditmaal voor 24 uitgenodigde le klas- sers, sinds vier jaar bekend als de „Van der Plaatspartij”. Bij onze le klassers staat deze partij, steeds in een goede reuk, immers buiten de fraaie prijzen, die de fa. Van der Plaats steeds beschikbaar stelt, wordt aan elke deelnemer en aan de scheids rechter een pakket, inhoudende koffie en/of thee aangeboden; ook deze keer blijkt hoezeer de kaatsers dit op prijs stellen. Wat op een zaterdag dit seizoen nog niet is gebeurd, zullen op de lijst liefst 20 eerste klassers prijken, onder wie ook, Roel Hoekstra en Hotse Schuil, die tot nu toe op zaterdag nergens uit kwamen. De 4 open plaatsen worden in genomen door P. Schuil, S. Olivier, Gj. Oostra en H. Seerden. Het is te hopen, dat naast het weer, vele kaatsliefhebbers en dan vooral vele stadgenoten door hun bezoek mee zullen helpen de wedstrijd te doen slagen. Het is voor het bestuur van de kaatsver. wel eens ontmoedigend, vast te moeten stel len, dat diverse stadgenoten, die nooit de grote partijen in eigen plaats bezoeken, wel op de kaatsvelden in Witmarsum, Arum en Kimswerd present zijn om de zelfde^ kaatsers in actie te zien. Als extra attractie treden zaterdag twee parturen oud-kaatsers tegen elkaar in het strijdperk, door de heren P. Zwaag- stra en J. Rietdijk zijn hiervoor 6 me- daljes beschikbaar gesteld. De samen stelling der parturen wordt in ons blad Onrust op de valuta-markt Velen zien reeds de toekomst zwart Verbijsterende getallen Koers wijziging der Franse frank Afvloeiing Nederlandse Bank, Zal straks de gulden vallen? Men fluistert: ’t staat er niet best voor We raken van het goede spoor Stranden in de impasse Het wordt voor allemaal We zien de vale schim van Straks in de hoogste klassen. Men maakt elkaar met praatjes bang Bij nacht klinkt zelfs de sombere z; Malaise en de dromen De een roept: besteding meer beperkt De ander: meer intensief gewerkt Hofstra: nog meer afromen. De groten raken overstuur Maar ook de kleine man kijkt zuur Prijsstijging sigaretten De huur omhoog half geblokkeerd Het harde juk moet nog geleerd Maak toch wat milder wetten Och zit er maar niet over in Wat baat tenslotte aards gewin Goudvoorraad en deviezen Ik denk: ga rustig slapen Piet Het gouden kalf, je fokt het niet Dus kun je 't nooit verliezen. een strop i Job De oare fabryk Is dy fan Wytmarsum. Oan 1955 ta in tuskenbeide fabryk mei 8% miljoen kilo molke al sünt jierren. Mar ek hjir is foroaring komd troch in hiel oare oarsaek. It mei bikend stean dat har lytsere susterfabryk to Surch al swierder sylde en dat op in bipaeld momint, doe’t de hear Werkman as di- rekteur fan Wytmarsum mei pensioen gie, in kombinaesje makke is. De fabryk fan Surch soe ophAlde en de direkteur fan Surch gyng nei Wytmarsum. Ut de nijste sifers docht wol bliken, dat it oergreate diel fan de boeren ek nei Wytmarsum gien is, hwant yn twa jier klom Wytmarsum fan 8.6 nei de 13.3 miljoen. En dêrmei is dizze fabryk gAns in ein sterker wurden en kin it de need- saeklike oanpassing folie better ütstean. Neist forbetteringen en ütwreiding yn de fabryk koe nou ek foar it personiel oan wenningforbettering jild bistege wurde. Inkelde sifers üt dit jierforslach jowe Skarsterbrêge hiel hwat dien better as in bulte wurden oan, hoefolle der yn de jierren fan har bistean for- oare is. Yn 1900 wie de molkpriis 4 st. Yn 1919 wie it 13 st. Yn 1933 wie it wer 4% st., yn 1940 8 st. en nou yn 1957 is it 27 st. Wytmarsum is mei dizze taname fan molke meiiens ien fan de greatere fa briken wurden al kin hja Warkum net bisile. Foar de leden is dit in fleurich en moedjaend feit en ik twifelje der net oan, hja sille de gong der wol ynhAlde. fan wêze, dat hja op it forkoarte front fannijs partij jaen sille. Yn de hoeke fan de Maetskippij-fabri- ken rint men net sa mei de dingen to keap. It binne op it lést net primair de boeren hwer’t hja foar wurkje. Hjir bin ne de oandielhAlders baes en dy freegje ek waer foar har jild. De Lijempf-oan- dielen steane nou wer op 74, wylst hja op 63% west binne. Yn 1955 wie it divi- dent neat, mar yn 1956 ha se wer 4% ütkeard. It is noch gjin wielde, mar hja sette harren wer to skoar. In oare meidieling is, dat Lankhorst N.V. in bilangenmienskip oangien is mei de Hollandia. Dit wie al sa mei Hollan- dia en de K.N.M. fabriken en hja haw we dus alle trije de lapen bymekoar smi- ten. Dermei binne nou acht fabriken: fiif fan de K.N.M., twa fan Hollandia en de Lankhorstfabryk, hjir yn FryslAn praktysk yn deselde bannen brocht. Hol landia hat sawol yn Boalsert as yn oan mo- dernisearing en spesialiseasje fan har produksje en dat kin men oan de beurs ek wol sjen. Har oandielen steane op 123 en hja joegen de léste beide jierren 8 en 7%% dividend. Yn dizze hoeke kin men der dan ek grif op rekkenje, dat de beide matsjedoaren yn de suvelwrAld it jaske wol üt ha. It giet nammers om greate bilangen. Sa’n Warkumer fabryk keart sahwat 7 mil joen goune oan molkjild üt. Dat moat, mei de ünkosten, dochs mar wer makke wurde en der hawwe hiel hwat minsken en ynstellings great bilang by. Yn dizze omstannichheden hat elts' bidriuw in greate ynfloed op de situaesje. En elts boer stiet foar in wichtige frage, hwer’t hy syn molke op de skiljes lizze sil. Wy miene, dat allinnich de boer seis dêroer to kedlzen hat. Mar syn forantwurding is net lyts, hwant hy hAldt mei syn grounstof de kaei yn de hAn. was dan ook aan alles te zien, dat de hoogste eer tenslotte aan Zijlstra of Andringa te beurt zou vallen. Toen dan ook de laatste ronde inging met beide renners aan de kop, direct ge volgd door het peleton, was de spanning bij het publiek duidelijk voelbaar. Tot 50 meter voor de eindstreep lagen beide favorieten nog naast elkaar, maar door een formidabele eindsprint wist Zijlstra een fietslengte afstand van zijn tegen stander te nemen en als winnaar over de finishlijn te flitsen. De uitslag werd: 1. H. Zijlstra, Hidaard. 2. T. Andringa, Lutkewierum. 3. K. Bootsma, Roodhuis. 4. M. Alkema, Exmorra 5. A. Zijlstra, Hidaard. 6. v. d. Meer, Parrega. 7. H. de Jong, Bolsward. 8. H. Tiesma, Dedgum. 9. T. Zijlstra, Bolsward. De publieksprijs was voor de Bolswar- en T. Zijlstra, die evenals de 14-jarige de Jong de wedstrijd zonder rondever- lies uitreed. De prgs voor de grootste pechvogel ging naar W. Eekhof te Bols ward. Rinnie Kuiper koning te Beetgum. Beetgum trof het zondag met de Van Aismapartij niet best, harde wind met af en toe een fikse regenbui stelden de kaatsers voor grote problemen, die ze, gezien de omstandigheden, behoorlijk hebben opgelost, vooral in de finale heeft het vrij talrijke publiek nog kun nen genieten van goed spel met veel spanning. Het was een wedstrijd vrije samenstelling en de parturen waren grondig door elkaar gegooid. Zo hadden H. Schuil en R. Kuiper elkaar weer ge vonden met als derde maat de jonge Harlinger P. Schuil, die dit seizoen steeds beter wordt. Er hadden zich 12 parturen aangemeld. Op de tweede lijst kwamen de volgende 6 parturen; 2. J. Sijtsma, A. Rinia, T. Post. 3. J. Stavinga, F. Helfrich, H. Bultje. 6. J. Boersma, C. Hoekstra, W. Vlietstra 8. P. Schuil, H. Schuil, R. Kuiper. 9. R. Hoekstra, P. de Haan, A. Veld kamp. 11. K .Wassenaar, J. Zijlstra, J. Tolsma. Sijtsma c.s. brachten het niet verder dan de helft; Vlietstra die om onbegrijpelijke haalden ze het eerst de 5 eersten, toen Wassenaar op de stand 4-4 6-6 opnieuw de tegenpartij liet vissen Door zwakke opslag lieten ze echter hun voorsprong weer glippen. Het beslissend eerst werd bijna geheel door Rinnie Kui per veroverd door passeren van beide kaatsen en een bovenslag bracht hij de stand op 6-0 het laatste woord was ech ter aan Hotze Schuil, die de overwin ning met een bovenslag tot een feit maakte. De uitslag was: 1. P. Schuil, H. Schuil, R. Kuiper (ko ning). 2. K. Wassenaar, Joh. Zijlstra, J. Tol sma. 3. Joh. Stavinga, F. Helfrich, H. Bultje. Bij Kon. besluit van 26 aug. zijn be noemd tot deskundig bijzitter in de ka mer van crisispachtzaken in het kan tongerecht te Bolsward, de heren: J. Weerstra, Cornwerd en tot zijn plaats vervangers H. v. d. Gaast, Workum (Heidenschap) enGosse K. Damstra, Hemelum. 2. Johs. Hoekstra, Bolsward en tot zijn plaatsvervangers N. F. de Boer te Tjerkwerd en Joh. Galama te Tjerkwerd.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1957 | | pagina 1