I F
PROEFNEMINGEN MET
EENMANS-HEFSCHROEFVLIEGTUIGEN
IN DE VERENIGDE STATEN
DE D.B.S. FEESTEN
VAN DE FRIESE KAATSVELDEN
Qabe
roar
Fan de Martinytoer
Goudkoorts
us hjoed p p
to sizzen
Zilveren filmpjes
J
DINSDAG 27 AUGUSTUS 1957
53e JAARGANG
No. 66
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
I -
Bolswards Nieuwsblad
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo
Hwat ha*
van a.s. vrijdag medegedeeld.
Va
der Franse frank
sombere zang
-o-o-o-
In het bouwvak achten de patroons een
-0-0-0-
Tj. de J.
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Ingezonden mededeln gen dubbe tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
greatste koöperaesje fan FryslAn, hie
sünt jierren dêrre in Lijempffabryk op
De toren van Hindeloopen heeft een
nieuwe fundering nodig. De bestaande
(houten) fundering is vergaan. Reeds
in 1914 lag de uit de spits neergelaten
loodlijn 133,5 cm buiten het midden van
het grondvlak. In mei 1932 was deze
afstand reeds 147,5 cm. De toren is ge
bouwd in 1615.
Laatste week augustus 1932
Stoelendans.
De levende stoelendans werd weer een
groot succes. Niet minder dan 35 paren
waren van de partij, waardoor het een
aantrekkelijke en vinnige strijd werd
Bedrijf s-touwtrekken.
De laatste dag was ook nu weer de klap
op de vuurpijl. Voor de grote touwtrek-
wedstrijd, waarvoor de belangstelling
enorm was, hadden zich 9 ploegen van
5 aangemeld, terwijl voor het bedrijfs-
touwtrekken 11 ploegen aan de start
verschenen. Bij laatstgenoemden bleken
de LAB-chauffeurs weer de sterksten te
zijn, wel hebben de K.N.M.-ers alles op
It sprekt wol fansels, dat de oare partij
ek net stil sit. It mei dan wêze, dat de
operaesje-Lijempf in aerdich kwantum
molke nel de koöperaesje-hoeke brocht
hat, oan de oare kant is it ek wier, dat
hja troch dizze saek net har béste fabri-
ken oan ’e kant dien hat. Lit it in front-
forkoarting west ba, men kin der wis
Hwat in minske al net wurde kin, sei
de soldaet, doe’t de ofsier skelde, juster
wiene wy helten en nou smearlappen.
Abonnementsprijs f 1.90 pei kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Floralia te Bolsward bereidt zich weer
voor op een bloemenfestijn. De Vereni
ging is een van de oudste verenigingen
in Bolsward. Volgens oude gegevens is
zij opgericht in 1881. Het is steeds cres
cendo gegaan. In de eerste jaren werden
aan 85 aanvragers elk 5 stekjes uitge-
reikt. Dit is nu heel wat meer.
Behendigheidswedstrijd.
Vrijdag, de 2e dag der D.B.S. feesten
werd begunstigd door fraai zomerweer.
Mede hierdoor was ’s avonds een grote
menigte bij de behendigheidswedstrijd
aanwezig, die alhoewel simpel van op
zet, bijzonder bij ’t publiek in de smaak
viel. Het was inderdaad ook een leuke
wedstrijd en daar na afloop stoelendans
met 'n enorme deelname, eveneens voor
een spannend en aantrekkelijk kijkspel
zorgde, werd de 2e avond voor D.B.S.
opnieuw een succes.
In de behendigheidswedstrijd, het voort
rollen van een groot vat met een bezem
stok via een hindernis, toonde de jong
ste deelnemer, P. Velting zich superi
eur tegenover zijn veel grotere en oude
re tegenstanders en toen hg dan ook in
de finale z’n vat met grote vaardigheid
als eerste over de finishlijn duwde, kon
de kleine man een warm applaus in
ontvangst nemen.
De uitslag was hier:
1. P. Velting, Bolsward.
2. B. Hoekema, Tjerkwerd.
3. B. Haitsma, Bolsward.
Uitslag Stoelendans:
Dames. 1. Mej. Van Asperen, Bolsward.
2. Mej. T. v. d. Veen, Bolsward.
3. Mej. W. Greijdanus, Bolsward.
Heren: 1. U. Toornstra.
2. H. Postma.
3. P. Hiemstra.
De kermis te Bolsward is geëindigd. Het
plaatsen van de diverse geneugten in
een doorlopende rij op Bargefenne en
Schildwijk heeft er dit jaar toe geleid,
dat van het bekende hossen van stoom-
fiets naar zweef of anderszins niet veel
terechtkwam, waarmee natuurlijk ook
verviel het gebruik van een vast ker-
mislied.
poration, de „Stable Mabel” heeft onge
veer hetzelfde gewicht als de Hiller
XROe-1, maar wordt evenals dé „Pin
wheel” aangedreven door kleine raket
ten ,die waterstofperoxyde als brandstof
gebruiken. De snelheid bedraagt 96 ki
lometer per uur en het toestel heeft een
Vliegbereik van een 25 kilometer. Een
van de interessante eigenschappen van
dit toestel is het gyro-stabilisatiestelsel,
dat naar verluidt bijzonder goed werkt.
Door de Benson Aircraft Corporation
worden een aantal lichte helicopters
ontwikkeld, waarvan 't gewicht schom
melt tussen 43 en 59 kilogram. Een klei
ne machine, de B-7M Cyrocopter is
reeds gereed. Om dit toestel in de lucht
te houden moet het een voorwaartse be
weging gegeven worden; omdat tijdens
de vlucht de rotor vrij beweegt, free
wheelt, treedt er geen draaimoment op.
Daarom is er ook geen staartroer nodig
en is het toestel veel gemakkelijker „in
de hand te houden” een eigenschap die
bij enkele helicopters ver te zoeken is.
Men zegt dat er ook geen gevaar voor
afglijden is of gebrek aan lift op lage
hoogte.
Een helicopter met rotorbladen van hout
en plasticlagen wordt gemaakt door de
Goodyear Aircraft Corporation; voorlo
pig bestaat hij bekend onder de naam
„Goodyear Gismo”.
De enorme hoeveelheid werk, die thans
besteed wordt aan de ontwikkeling van
de hefschroefvliegtuigen, zal naar men
hoopt leiden tot de produktie van een
aantal kleine éénmans-machines, die in
plaats van auto's kunnen worden ge
bruikt voor het vervoer over kleine af
standen.
loonsverlaging noodzakelijk van 10%. De fomeamde fabryk fan Warkum, de
De vakbonden willen niet verder gaan
dan e«n verlaging van 8%.
De Amerikaanse fabrikanten van hefschroefvliegtuigen leggen zich
de laatste tijd vooral toe op de ontwikkeling van goedkope eenmans-
machines. Zij hebben reeds een aantal typen geproduceerd, die aan
vele uiteenlopende proeven worden onderworpen.
Dit soort helicopters is misschien wel te beschouwen als het vlieg
tuig, waarvan de mensheid reeds zo lang heeft gedroomd de
kleine, lichte machine, die één enkele persoon door het luchtruim
draagt alsof hij inderdaad een vogel is.
De D.B.S. ronde
op donderdagavond.
Alhoewel de deelname iets groter had
kunnen zijn, hebben de deelnemers toch
voor een spannende en interessante ron
de gezorgd, waardoor het vrij talrijke
publiek volkomen aan haar trekken is
gekomen.
De favoriet en bekerhouder H. Zijlstra
van Hidaard heeft zich weliswaar ook
nu de sterkste getoond, maar de 10
renners die in de laatste ronde nog in de
strijd waren hebben hem het vuur na
aan de schenen gelegd en er voor ge
zorgd dat de spanning er tot de laatste
van de 60 ronden ingebleven is.
Na de 8e ronde wist Zijlstra een 50
meter voorsprong te> nemen, maar door
dat de eerste 2 sprintprijzen hierdoor
aan zijn neus voorbijgingen, liet hij zich
wijselijk terugvallen, waarna hij de vol
gende 3 sprintprijzen in de wacht wist
te slepen. In deze race viel vooral op
het rijden van de jeugdige Bolswarder
H. de Jong, die ondanks zijn jeugdige
leeftijd (14 jaar) het wist te presteren
niet alleen goede strijd te leveren, maar
bovendien de 30 km zonder ook maar
één ronde achterstand te beëindigen. De
prijs voor de strijdlustigste renner was
voor hem dan ook een verdiende belo
ning.
T. Andringa uit Lutkewierum die in het
begin een beetje stroef reed, kwam er in
de laatste ronden steeds beter in en het
alles gezet de LAB van de zege af te
houden, maar het was boter aan de galg
gesmeerd. De LAB was superieur en de
eerste prijs was dan ook hun verdiende
loon.
De uitslag was:
le prgs: LAB.
2e prijs: K.N.M.
3e prijs: Bosma’s groentehandel.
Van der Plaats koffie, 25 cent per
pond. Van der Plaats thee, 18 cent per
ons. Fa. V. v. d. Plaats, Bolsward.
De vliegtuigbouwers streven er naar een
machine te maken, die de unieke eigen
schappen van het hefschroefvliegtuig
heeft het vermogen zich naar alle
richtingen te wenden en vrijwel onbe
wegelijk op geringe afstand boven de
grond te blijven zweven. Bovendien moe
ten deze machines een vrij grote kruis
snelheid hebben, gemakkelijk bestuur
baar, goedkoop in aanschaf en zuinig in
gebruik zijn.
Een van de laatst uit gekomen vliegtui
gen van dit type is de zogenaamde
„Pinwheel”, die wordt gebouwd door de
Rotor-Craft Corporation of Glendale,
Californië. Het bestaat in wezen uit een
rechtopstaand frame met een enkel
schroefvlak aan de top. Het gewicht be
draagt 77 kilogram. De piloot zit op 'n
soort fietszadel en is met riemen aan
het toestel vastgebonden. Het is de
lichtste, kleinste en eenvoudigste heli
copter die tot heden is geproduceerd.
De „Pinwheel” kan een nuttige last ver
voeren van 150 kilogram, kan met een
snelheid van 600 meter per minuut tot
een hoogte van 3.6000 meter stijgen en
heeft een kruissnelheid van 95 tqt 110
kilometer per uur.
Het toestel maakt slechts zeer weinig
lawaai men hoort slechts een sissend
geluid. Er is geen zuigermotor, geen
elektrische installatie aan boord, er zijn
geen smeerolie- en koelwaterleidingen,
geen koppeling, geen transmissie en
transmissie en geen starter: al deze on
derdelen heeft men kunnen laten ver
vallen door gebruik te maken van klei
ne raketmotoren die aan de uiteinden
van het rotorschroefblad, dat boven het
hoofd van de piloot cirkelt, zijn aange
bracht. De motortjes wegen elk slechts
een halve kilo en worden aangedreven
met behulp van waterstofperoxyde.
Genoemde vliegtuigfabriek ontwikkelt
thans een nog lichter model van de
„Phinwheel” dat nog geen 35 kilogram
weegt en dat naar men verwacht door
Velen in plaats van een auto zal worden
gebruikt voor het afleggen van kleine
De N(ieuwe) B(uurt) V(ereniging)
kaatste.
Zaterdagmiddag hield op het terrein aan
het Oordje de N.B.V. haar jaarlijkse
kaatspartij, ook deze keer was de animo
hiervoor groot, op de lijst prijkten 15
seniores- en 13 jongensparturen.
Het was jammer dat het weer niet beter
meewerkte, wel bleef het droog, maar
er stond een stormachtige wind dwars
over het veld, wat goed spel bijna on
mogelijk maakte. Toch was het te mer
ken dat in de N.B.V. vele leden van de
kaatsver. wonen, zodat er van gemaakt
werd wat er van te maken was. Het
was wel een bijzonder prettige middag
voor W. v. d. Zee, zijn partuur werd in
de eerste omloop verslagen, hij lootte
echter bij voor de afwezige J. Langen-
berg, won met zijn nieuwe makkers de
eerste prijs, en kwam tevens in het bezit
van de wisselbeker als koning der par
tij.
Op de vier moesten H. Visser, H. Nauta
en R. Rollingswier, ondanks heftige te
genstand de meerdere erkennen in W. v.
d. Zee, F. de Jong en E. Kooistra.
De andere halve finale leverde een ver
reden zijn oude makkers Hoekstra en
Veldkamp in de steek had gelaten, was
nu veel minder op dreef dan in de eerste
omloop, sneuvelde tegen Schuil met een
schone telegraaf; vooral door onzekere
opslag van Roel Hoekstra kon zijn par
tuur het tegen Wassenaar c.s. niet bol
werken, op 3-5 0-6 miste Roel voor de
laatste maal het perk.
In de halve eindstrijd was ook partuur
Stavinga niet opgewassen tegen het pri
ma sluitend partuur Schuil. De jonge
Schuil sloeg prima op, maar vooral de
opslag van Kuiper stelde Helfrich en
Bultje dikwijls voor te zware problemen
en op 3-1 6-6, toen P. Schuil een fraaie
zitbal plaatste, viel practisch de beslis
sing, op 5-1 6-4 kwam het einde met 'n
zitbal van Schuil.
In de finale kregen Schuil c.s. de over
winning heus niet cadeau, hoewel de op
slag van 8 sterker was, lieten Wasse
naar c.s. niet los, op de stand 3-2 6-0
voor Schuil c.s.; hadden deze een fraaie
kans op de 2 spel, door taai volhouden
van 11 werd het 6-6, op welke stand
Wassenaar een zitbal plaatste. Zelfs be
en De Jong’s Nieuwsblad
afstanden. De ontwerpers zijn van me
ning dat deze machine in serie kan wor
den vervaardigd voor een verkoopsprijs
van nog geen 1.000.
Ook met andere kleine hefschroefvlieg
tuigen worden de laatste tijd intensieve
proeven genomen, o.a. de XROE-1 Ro
torcycle van de Hiller Helicopter Com
pany, een opvouwbare machine die in
10 minuten bedrijfsklaar kan worden
gemaakt.
De piloot zit op een soort fietszadel met
de motor achter hem. Onmiddellijk bo
ven zijn hoofd wentelt het rotor-blad,
terwijl een kleine staart-rotor het draai
moment tegengaat. Het gewicht van het
vliegtuig bedraagt 113 kilogram; het
wordt aangedreven door een kleine ben
zinemotor.
De machine van de Kellett Aircraft Cor-
Loonconflict te Workum in de caros-
seriefabriek van de heer H. J. Yntema,
waardoor plm. 20 werklieden (georga
niseerd) zijn ontslagen. De patroon had
voorgesteld de uurlonen van de hoogst
gesalarieerden te verlagen nl. van 62
tot 57 cent per uur.
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V„ Bolsward
Administratie- en Redactie-acjres:
Marktstraat 13
Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335
(K 5157)
side. Nei de operaesje is dat net mear
it gefal. Doe’t de Lijempffabryk oerdien
waerd, wiene de mieningen oer de gefol-
gen wakker fordield.
Guont mienden, dat de leveransiers wol
mei oer gean soene, oaren smieten dat
fier fuort en seinen, dat de koöperaesje
wol de gebouwen mar net de molke koft
hie en dat de boeren, dy’t hjirby bitrut-
sen wiene, neat fan de koöperaesje ha
moasten. Ik wie wol binijd, hoe’t it nou
wêze soe. Krekt kin men dat net sjen
oan de sifers, mar men kin der wol ticht
oan komme. Allerearst docht bliken, dat
it minne jier 56/57 likernöch 4% minder
molke oan de dyk brocht as it foarige
jier. Dat bitsjut foar Warkum in lyts
miljoen kilo’s. Wie dus alles gelyk
bleaun, dat soe de totale üntfangst mei
dat miljoen sakke wêze.
Nou blykt, dat dy üntfangst mei 3 mil
joen kilo’s stiigt is, sadat men oennim-
me mei, dat fan nije bidriuwen sahwat
4 miljoen kilo molke nei de koöperaesje
brocht is. Hoefolle de Warkumer
Lijempffabryk de léste tiid forwurke
hat is my net bikend, mar dat er in fiks
diel by buorman tolAnne komd is, stiet
nou wol fêst. En dêrmei is dizze greate
fabryk jit better yn steat om oan de
easken fan arbeidsproduktiviteit fol-
dwaen to kinnen. De nije molküntfangst
in stik of trije koelmasines, in koeler,
in nije tsiisbak mei apparaet, mear
tanks foar opslach, waerden dit jier ta-
foege.
Alles bymekoar koe foar 120.000 goune
oanskaft wurde, mar dat waerd meiiens
ek wer öfskreaun, sadat de boekwearde
fan de fabryk gelyk bleau. It is sünder
mis, dat de boeren om Warkum hinne,
yn har „Goede Verwachting” al mear
as 57 jier in kostber bisit opboud haw-
we en it docht my neat gjin ng, dat »e
der greatsk op binne.
geleverd. Als prijswinnaars kwamen
tenslotte uit de bus:
Dames. 1. W. Greijdanus, Bolsward.
2. C. Haagsma, Bolsward.
3. A. v. Hettema.
Heren. 1. H. Hiemstra, Bolsward.
2. J. de Haan, Bolsward.
3. J. Bosma., Bolsward.
DE SAEK BLIUWT YN BIWEGING
It trelit yn de suvelwrald, doe’t de
Lijempf in diel fan syn fabriken oan de
Kondins oerdie, hat forline jier gAns
hwat opskuor brocht yn de forhAldin-
gen tusken de boeren, dy’t koöperatyf
en boeren, dy’t net koöperatyf har mol
ke forwurkje litte. De krüddamp is nou
hwat oplutsen en de buoi is wer öfsak-
ke. In nije stabilisaesje is foar de Aide
yn it plak komd en geandewei kin men
sjen, hoe’t de saken der nou foarlizze.
Wy krigen fan ’e wike, yn tank, de jier-
forslaggen fan twa fabriken üt dizze
hoeke, hwerfan de iene alles en de oare
praktysk neat mei dizze kwesje to meit-
sjen hie en it is nou wol ris nijsgjirrich
to sjen, hoe’t de gefolgen west hawwe.
Warga mag beker houden.
Bij de profs was het jammer dat de 2
favorieten Idskenhuizen en Warga di
rect tegen elkaar moesten aantreden.
In de eerste rit werd bekerhouder War
ga kansloos over de. fatale streep ge
trokken, maar de 2e keer namen de
Wargaasters prachtig revanche, zodat
hier een 3e treffen noodzakelijk was. De
bijna 3000 toeschouwers waren muisstil
toen deze 10 oersterke kerels opnieuw
de arene betraden. Het werd een fraaie
strijd, waarin tenslotte Warga onder
luide toejuichingen overwinnaar werd.
Parrega had weinig moeite met Achlum
evenals Rottum met Boelenslaan. Van
de strijd tussen St. Jacobi Parochie en
Nij Beets werd veel verwacht, maar te
gen verwachting in moesten de anders
zo 'sterke Nij Beetsters beide malen het
onderspit delven.
Op het 3 tal kwamen tenslotte Parrega,
St. Jacob en Warga. Parrega en St.
Jacob leverden een felle strijd, waarin
tenslotte Parrega het loodje moest leg
gen. In de finale kwamen Warga en St.
Jacob tegen elkaar ook hier wist Warga
met inzet van al hun krachten beide
malen te winnen, zodat de einduitslag
werd:
le prijs: Warga, Wisselbeker, erebeker,
5 draagmedaljes en luxe voorwerpen
ter waarde van f 140.
2e prijs: St. Jacobi Parochie.
3e prijs: Parrega.
Doordat Warga 3 maal achtereen win
naar werd kwam de wisselbeker defi
nitief in hun bezit.
Al met al waren het ook dit jaar weer 3
D.B.S feestdagen die bijzonder succes
vol waren.
De wedstrijden hadden een vlot en spor
tief verloop en alle drie dagen was de
belangstelling buitengewoon groot.
KAATSNIEUWS UIT EIGEN PLAATS
De „Van der Plaatspartij”
Zaterdag a.s. houdt de kaatsvereniging
„Bolsward” haar tweede grote partij,
ditmaal voor 24 uitgenodigde le klas-
sers, sinds vier jaar bekend als de „Van
der Plaatspartij”.
Bij onze le klassers staat deze partij,
steeds in een goede reuk, immers buiten
de fraaie prijzen, die de fa. Van der
Plaats steeds beschikbaar stelt, wordt
aan elke deelnemer en aan de scheids
rechter een pakket, inhoudende koffie
en/of thee aangeboden; ook deze keer
blijkt hoezeer de kaatsers dit op prijs
stellen. Wat op een zaterdag dit seizoen
nog niet is gebeurd, zullen op de lijst
liefst 20 eerste klassers prijken, onder
wie ook, Roel Hoekstra en Hotse Schuil,
die tot nu toe op zaterdag nergens uit
kwamen. De 4 open plaatsen worden in
genomen door P. Schuil, S. Olivier, Gj.
Oostra en H. Seerden.
Het is te hopen, dat naast het weer, vele
kaatsliefhebbers en dan vooral vele
stadgenoten door hun bezoek mee zullen
helpen de wedstrijd te doen slagen. Het
is voor het bestuur van de kaatsver. wel
eens ontmoedigend, vast te moeten stel
len, dat diverse stadgenoten, die nooit de
grote partijen in eigen plaats bezoeken,
wel op de kaatsvelden in Witmarsum,
Arum en Kimswerd present zijn om de
zelfde^ kaatsers in actie te zien.
Als extra attractie treden zaterdag twee
parturen oud-kaatsers tegen elkaar in
het strijdperk, door de heren P. Zwaag-
stra en J. Rietdijk zijn hiervoor 6 me-
daljes beschikbaar gesteld. De samen
stelling der parturen wordt in ons blad
Onrust op de valuta-markt
Velen zien reeds de toekomst zwart
Verbijsterende getallen
Koers wijziging der Franse frank
Afvloeiing Nederlandse Bank,
Zal straks de gulden vallen?
Men fluistert: ’t staat er niet best voor
We raken van het goede spoor
Stranden in de impasse
Het wordt voor allemaal
We zien de vale schim van
Straks in de hoogste klassen.
Men maakt elkaar met praatjes bang
Bij nacht klinkt zelfs de sombere z;
Malaise en de dromen
De een roept: besteding meer beperkt
De ander: meer intensief gewerkt
Hofstra: nog meer afromen.
De groten raken overstuur
Maar ook de kleine man kijkt zuur
Prijsstijging sigaretten
De huur omhoog half geblokkeerd
Het harde juk moet nog geleerd
Maak toch wat milder wetten
Och zit er maar niet over in
Wat baat tenslotte aards gewin
Goudvoorraad en deviezen
Ik denk: ga rustig slapen Piet
Het gouden kalf, je fokt het niet
Dus kun je 't nooit verliezen.
een strop
i Job
De oare fabryk Is dy fan Wytmarsum.
Oan 1955 ta in tuskenbeide fabryk mei
8% miljoen kilo molke al sünt jierren.
Mar ek hjir is foroaring komd troch in
hiel oare oarsaek. It mei bikend stean
dat har lytsere susterfabryk to Surch
al swierder sylde en dat op in bipaeld
momint, doe’t de hear Werkman as di-
rekteur fan Wytmarsum mei pensioen
gie, in kombinaesje makke is. De fabryk
fan Surch soe ophAlde en de direkteur
fan Surch gyng nei Wytmarsum.
Ut de nijste sifers docht wol bliken, dat
it oergreate diel fan de boeren ek nei
Wytmarsum gien is, hwant yn twa jier
klom Wytmarsum fan 8.6 nei de 13.3
miljoen. En dêrmei is dizze fabryk gAns
in ein sterker wurden en kin it de need-
saeklike oanpassing folie better ütstean.
Neist forbetteringen en ütwreiding yn
de fabryk koe nou ek foar it personiel
oan wenningforbettering jild bistege
wurde.
Inkelde sifers üt dit jierforslach jowe Skarsterbrêge hiel hwat dien
better as in bulte wurden oan, hoefolle
der yn de jierren fan har bistean for-
oare is. Yn 1900 wie de molkpriis 4 st.
Yn 1919 wie it 13 st. Yn 1933 wie it wer
4% st., yn 1940 8 st. en nou yn 1957 is
it 27 st.
Wytmarsum is mei dizze taname fan
molke meiiens ien fan de greatere fa
briken wurden al kin hja Warkum net
bisile. Foar de leden is dit in fleurich en
moedjaend feit en ik twifelje der net
oan, hja sille de gong der wol ynhAlde.
fan wêze, dat hja op it forkoarte front
fannijs partij jaen sille.
Yn de hoeke fan de Maetskippij-fabri-
ken rint men net sa mei de dingen to
keap. It binne op it lést net primair de
boeren hwer’t hja foar wurkje. Hjir bin
ne de oandielhAlders baes en dy freegje
ek waer foar har jild. De Lijempf-oan-
dielen steane nou wer op 74, wylst hja
op 63% west binne. Yn 1955 wie it divi-
dent neat, mar yn 1956 ha se wer 4%
ütkeard. It is noch gjin wielde, mar hja
sette harren wer to skoar.
In oare meidieling is, dat Lankhorst
N.V. in bilangenmienskip oangien is mei
de Hollandia. Dit wie al sa mei Hollan-
dia en de K.N.M. fabriken en hja haw
we dus alle trije de lapen bymekoar smi-
ten. Dermei binne nou acht fabriken:
fiif fan de K.N.M., twa fan Hollandia
en de Lankhorstfabryk, hjir yn FryslAn
praktysk yn deselde bannen brocht. Hol
landia hat sawol yn Boalsert as yn
oan mo-
dernisearing en spesialiseasje fan har
produksje en dat kin men oan de beurs
ek wol sjen. Har oandielen steane op
123 en hja joegen de léste beide jierren
8 en 7%% dividend.
Yn dizze hoeke kin men der dan ek grif
op rekkenje, dat de beide matsjedoaren
yn de suvelwrAld it jaske wol üt ha. It
giet nammers om greate bilangen. Sa’n
Warkumer fabryk keart sahwat 7 mil
joen goune oan molkjild üt. Dat moat,
mei de ünkosten, dochs mar wer makke
wurde en der hawwe hiel hwat minsken
en ynstellings great bilang by. Yn dizze
omstannichheden hat elts' bidriuw in
greate ynfloed op de situaesje. En elts
boer stiet foar in wichtige frage, hwer’t
hy syn molke op de skiljes lizze sil. Wy
miene, dat allinnich de boer seis dêroer
to kedlzen hat. Mar syn forantwurding
is net lyts, hwant hy hAldt mei syn
grounstof de kaei yn de hAn.
was dan ook aan alles te zien, dat de
hoogste eer tenslotte aan Zijlstra of
Andringa te beurt zou vallen.
Toen dan ook de laatste ronde inging
met beide renners aan de kop, direct ge
volgd door het peleton, was de spanning
bij het publiek duidelijk voelbaar. Tot
50 meter voor de eindstreep lagen beide
favorieten nog naast elkaar, maar door
een formidabele eindsprint wist Zijlstra
een fietslengte afstand van zijn tegen
stander te nemen en als winnaar over
de finishlijn te flitsen.
De uitslag werd:
1. H. Zijlstra, Hidaard.
2. T. Andringa, Lutkewierum.
3. K. Bootsma, Roodhuis.
4. M. Alkema, Exmorra
5. A. Zijlstra, Hidaard.
6. v. d. Meer, Parrega.
7. H. de Jong, Bolsward.
8. H. Tiesma, Dedgum.
9. T. Zijlstra, Bolsward.
De publieksprijs was voor de Bolswar-
en T. Zijlstra, die evenals de 14-jarige
de Jong de wedstrijd zonder rondever-
lies uitreed. De prgs voor de grootste
pechvogel ging naar W. Eekhof te Bols
ward.
Rinnie Kuiper koning te Beetgum.
Beetgum trof het zondag met de Van
Aismapartij niet best, harde wind met
af en toe een fikse regenbui stelden de
kaatsers voor grote problemen, die ze,
gezien de omstandigheden, behoorlijk
hebben opgelost, vooral in de finale
heeft het vrij talrijke publiek nog kun
nen genieten van goed spel met veel
spanning. Het was een wedstrijd vrije
samenstelling en de parturen waren
grondig door elkaar gegooid. Zo hadden
H. Schuil en R. Kuiper elkaar weer ge
vonden met als derde maat de jonge
Harlinger P. Schuil, die dit seizoen
steeds beter wordt. Er hadden zich 12
parturen aangemeld. Op de tweede lijst
kwamen de volgende 6 parturen;
2. J. Sijtsma, A. Rinia, T. Post.
3. J. Stavinga, F. Helfrich, H. Bultje.
6. J. Boersma, C. Hoekstra, W. Vlietstra
8. P. Schuil, H. Schuil, R. Kuiper.
9. R. Hoekstra, P. de Haan, A. Veld
kamp.
11. K .Wassenaar, J. Zijlstra, J. Tolsma.
Sijtsma c.s. brachten het niet verder dan
de helft; Vlietstra die om onbegrijpelijke
haalden ze het eerst de 5 eersten, toen
Wassenaar op de stand 4-4 6-6 opnieuw
de tegenpartij liet vissen
Door zwakke opslag lieten ze echter hun
voorsprong weer glippen. Het beslissend
eerst werd bijna geheel door Rinnie Kui
per veroverd door passeren van beide
kaatsen en een bovenslag bracht hij de
stand op 6-0 het laatste woord was ech
ter aan Hotze Schuil, die de overwin
ning met een bovenslag tot een feit
maakte.
De uitslag was:
1. P. Schuil, H. Schuil, R. Kuiper (ko
ning).
2. K. Wassenaar, Joh. Zijlstra, J. Tol
sma.
3. Joh. Stavinga, F. Helfrich, H. Bultje.
Bij Kon. besluit van 26 aug. zijn be
noemd tot deskundig bijzitter in de ka
mer van crisispachtzaken in het kan
tongerecht te Bolsward, de heren: J.
Weerstra, Cornwerd en tot zijn plaats
vervangers H. v. d. Gaast, Workum
(Heidenschap) enGosse K. Damstra,
Hemelum. 2. Johs. Hoekstra, Bolsward
en tot zijn plaatsvervangers N. F. de
Boer te Tjerkwerd en Joh. Galama te
Tjerkwerd.