i VAN DE FRIESE KAATSVELDEN DE A.N.W.B. HEEFT DRIEKWART EEUW BESTAAN Qabe roar r üs hjoed p p to sizzen 1 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Fan de Martinytoer i 13 „Wielrijdersbond” groeide uit tot onmisbare vereniging - Gouden filmpjes I’ i De sterke man ■Ui J 54e JAARGANG No. 44 DINSDAG 10 JUNI 1958 Bolswards Nieuwshlai Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo Hwat hat heden en de toekomst de Het PIET. en regen A. 3. Hilversum heeft thans 30.000 inwoners. 2. 3. Tj. de J. X Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededeli. gen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) DE STED IS UZES MEI-INOAR! Abonnementsprijs f 1 90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Sigarenmakers Loon f 5,50 en (incl. 3-wielers) (incl. 3-wielers) 1. 2. De 1. we hebben te maken met opslaan of we lezen van igen 6.100 trekkers met oplegger ALBERT KRIJGT EEN LIFT. Albert, de alligator uit de dieren tuin van Cleveland (Verenigde Staten) is naar zijn zomerverblijf, een vijver in de open lucht, overgebracht. Aangezien Albert van nature geen snelwandelaar is, werd het vervoer opgelost door middel van een kruiwagen. Het ritje beviel hem best. De oppasser had geen kind aan hem. en De Jong’s Nieuwsblad Het sterke partuur Stavinga, Zijlstra, Hiemstra kaatste onfortuinlijk, verloor op 1-5 6-6 van Hoekstra, Jansen, Veld kamp. Van der Weerd, Rinia en Pander hadden niet veel moeite met Wassenaar, Venema en Efdé (5-2 6-2) en plaatsten zich door een staand nummer meteen op de drie. In de tweede omloop gunden Schuil c.s. en Hoekstra c.s. hun tegenstanders resp. v. d. Leest c.s. en Faber, Olivier, en Groen, niet meer dan één spel. Op de drie moesten Schuil c.s. alle zei len bijzetten om zich het partuur Van der Weerd van het lijf te houden. Ze konden hun tegenstanders maar niet kwijtraken tot de stand 2 spel gelijk. Toen sloeg de balans over naar Schuil c.s. Ze lieten Van der Weerd op 2 spel staan. De finale tussen de parturen Schuil en COMPETITIEKAATSEN Bolswarder parturen starten met een overwinning. Voor de federatie-competitie van de K. N. K. B. stonden deze week voor Bols- ward twee thuiswedstrijden op het pro gramma. Woensdagavond speelden voor groep B Bolsward II (R. Rijpma, K. Falkena, J. Gaastra) en Wommels P. Hovinga, F. Smit, D. Bonnema). Er viel helaas niet veel te genieten, onzekere opslag en matig perkspel. Daar Wommels iets minder slecht speelde dan onze stadge noten, leek voor laatstgenoemden met de stand 2-5 een nederlaag waarschijn lijk. Een omzetting in het partuur bracht echter enige verbetering. Geleidelijk werd de achterstand ingelopen. In het beslissende eerst legde Rijpma met twee As mei inkele moannen de nije ried oan it wurk kin, binne der hiel hwat lju, dy’t mei bilangstelling en ek mei in bipaelde goede forwachting, de nije ploech folgje sille yn har wurden en. dieden. By it fuorttsjen fan boargemaster Bruinsma wiene wy allegearre greatsk op de lange list van initiativen, dy’t yn it bilang fan -ie stêd dien wiene en der wie ek alle reden ta. Nou is it fanscls wier, dat de tiden hurd foroare binnne en dat de ried On der lieding fan boargemaster Geukers der hiel oars foar stiet. Foar de wyn is elts in hurdrider, seit it sprekwurd, mar yn ’e wyn leart men de tüke reed- riders better kennen. Sa fier is it nou en alle man wit, dat in billik oardiel der foargoed rekken mei hélde kin. Dit nimt net wei, da* foar de stêd Boal- sert de driuw om it uterste to dwaen, bliuwt. It is nou ien kear in stêd, dy’t de gefolgen fan de struktuurwikseling tige fielt en de neiklap kriget fan de legere arbeidsbisetting op it plattelên, hwer’t hja foar in bilangryk diel op oanwiisd binne. As der yn Boalsert net ienriedich fochten wurdt foar de stêd, dy’t uzes meiïnoar is, dan wurdt hja der linkendewei tuskenüt wrotten. „To be or not to be, that is the question” it giet om it bistean of net bistean. Mei yn 'e rige fan de plakken, dy’ foarüt- wrotte of ófglide nei it legerke, dat op ’e deadelist stiet. En dizze foroaringen rinne tsjintwurdich folie hurder as eartiids. De lju binne folie minder hokfêst, de tradysje waecht spanningsgebied veilig gesteld won minder swler, de jongere lju wolle üter- aerd wol ris hwat mear fan de wrald sjen, de takomstmooglikheden foar de greatere bern foarmje in sterk argu- mint, koartom de mobiliteit, de biweeg- likheit is folie yntensiver as yn heite- en paketiid. Foar in stêd as Boalsert dy’t de lizzing en klimaet, de wurk- gelegenheit en de fordivedaesje net mei hat, bliuwt it saek jimmeroan foar eagen to halden, dat men de roeiriemen nea sakje litte mei. Hwant docht men dat, dan glydt it boatsje mei de stream mei, efterüt. It docht ü,s dêrom tige goed, dat twa fan de bilangrykste nije ob- jekten yn ’e stêd, de L. T. S. en de H. B. S. sa forblidend har groeikrêft sjen litte. Doe’t hja boud waerden, tocht mannich- ien, dat hjir de beakens wol hwat fier ütsetten waerden, mar nou al binne bei de ystituten al t*' lyts en mei gauwens sille hja de swetten fierder ütlizze. Ek de Hüshaldskoalle is it pakje Ber sten to nau en sil yn de kommende jier- ren fannijs gans mear plak freegje. Mei de nije Rehobothskoalle binne hja to set en de oanbisteding fan de R.K. ulo-skoalle kin nau elte wike forwachte wurde. Soe it gemeentebistjür dizze simmer einlings de goedkarring fan de lepen- biere skoalle lossjonge kinne, dan koe der ek ris in ein komme oan de tryste oanblik fan de Kampen. It hege bolwurk jowt nou in al to great forekil tusken de bloeijende lansdouwe rjuchts en de „forwoasting fan Jerusalem” lofts. Hwat der dan oer de grêft oan sport- fjilden en mooglik nije gebouwen komme kin, sil dan ek folie better utkomme. Yn plan-Noard is it measte nou bard, liket it wol. De L.T.S. set jit in twadde praktykwénte troch de learlingen, inkel- de partikulieren jowe hwat ófwikseling oan de wentewetwenningen de saek is hast like ientoanich as it wurd en dan mei inkelde wiken oan de oare kant fan de H.B.S. de peallen mar yn ’e groun foar de nije u.I.o., hwer’t al sa lang nei ütsjoen is. Yn plan Süd komt nou ek aerdich skot. De oanliz fan tüntsjes, de nijbou fan dé Haersma-wenten, de kreaze nartiku- liere huzen, dy’t der komd binne en mei gauwens jit bykomme, sille oan dat diel fan de stêd hwat mear styl jaen. De of- sluting mei de nije beukerskoalle en it park komt dan ek better ta syn rjocht. As men der hwat oan dwaen koe, soe men winskje, dat der jit mear lju ka men, dy’t hjir in kreas plakje ütsoch- ten foar in eigen wente. Ik wit wol, dat liicht der tsjintwurdich net om, mar dy’t it dwaen kin, fynt ek nea mear fol dwaning fan syn jild as hjirmei. In hüs sproken aangelegenheden in de raadzalen en de politie maakt nergens meer proces-verbalen of juist in verkeersaangelegenheden. Kortom, het verkeer en alles wat daarmee samenhangt beheerst een groot ge deelte van ons leven. Het is dus deze reden, dat wij het 75-jarig be staan van de A.N.W.B. aangrijpen om een beschouwing over het heden en de toekomst van het verkeersprobleem te geven. HARLINGER JONGENS- PARTUUR ZET ZEGE TOCHT VOORT. Maar liefst 35 jongensparturen trotseer den in Leeuwarden regen en wind op de Burmaniadag. Voor de derde maal in successie zege vierden hier de Harlinger jongens. Cadeau hebben ze de overwinning deze keer niet gekregen. In de eerste omloop boden de reserves van St. Jacob heftige ’tegenstand,maar bleven toch op 3 eer sten staan. In de tweede omloop bracht Marssum het tot 2 spel. In de derde om loop tegen Franeker had Harlingen aan vankelijk het geluk mee, door viermaal op 6-6 het eerste te behalen, waardoor een 4-0 voorsprong werd behaald. Fra neker was echter niet ontmoedigd en wist de achterstand te verkleinen tot 3-4 en 4-5. Ze verloren toch toen Sikke- ma op 4-5 2-6 buiten sloeg. Op de drie bleef Harlingen staan en ver sloeg Pingjum, dat in Jan van der Meer een prima kracht heeft, Leeuwarden. De finale ging dus tussen Pingjum en Harlingen. Harlingen had hier 'n tegen slag, daar hun opslager Halbersma zijn hand had doorgeslagen. Mede hierdoor kwam Pingjum met een voorsprong van 3 eersten er fraai voor te staan. Een omzetting in het Harlinger partuur bracht echter het keerpunt. De achter stand werd vlot omgezet in een 5-3 voorsprong, ,en de overwinning kwam op 5-3 6-6 toen van der Meer buitensloeg. uitslag was: Harlingen: J. Halbesma, B. van Dijk en R. Hoekstra. Pingjum: J. van der Meer, C. Ban ning en Tj. Huizinga. Leeuwarden: R. de Groot, M. Del- grosso en G. Hoekstra. De prijzen bestonden uit polshorloges. Hij dacht verbeten, stijf Laat ze de boel maar klaren Ik heb wel tijdverdrijf Met schrijven van memoires Toen draaide plots de wind De lucht kwam zwart opzetten Een legertroep verblind Speelde met alle wetten. met de ontwikkeling genpark in het gen komt tot de conclusie, park zal bestaan uit: 636.000 pers, auto’s 222.000 vrachtauto’s 9.300 autobussen 11.700 speciale voertui. 2e week juni 1908 De Chr. geheelonthoudersvereniging te Makkum en Bolsward richten lokaliteiten in waar de in de omgeving werkende hooiers en maaiers kosteloos onderlinge gezelligheid kunnen vinden. Zo kwam de sterke man Weer boven, noodgedwongen En zonder veel élan Is’t welkomslied gezongen Elk wacht in spanning af Treedt hem behoedzaam tegen Twee kansen, ’t wordt een straf Voor Frankrijk, of een zegen. Heren- jongens- en kinder-strohoeden, nieuwe dames fietspetten, heren halfves- ten, zomerboorden. A. F. Oosterbaan, Bolsward. gevraagd. Vast werk, f 4,per duizend. 57 wielrijders). we nog enige in het suggesties weer. van het bromfietsenpro- opgemerkt, dat slechts een in het bromfietsen- Aanbesteding van het maken van een station, locomotief remise, rijtuigremise, kolenloods en veelading en het uitvoeren van grondwerken ten behoeve van de Nederlandse Tramweg Maatschappij te Bolsward. P. EN H. SCHUIL MET R. KUIPER WINNEN OOK IN STIENS weer was zondag wel abnormaal slecht, een grote tegenstelling met de zondag daarvoor, toen het stralend zo merweer was. Nu maakten wind goed spel vrijwel ónmogelijk en het verblijf op het kaatsveld verre van aangenaam. In Stiens stonden 10 parturen op de lijst. In de eerste omloop ondervonden de latere winnaars grote tegenstand van de Vries, Seerden en Bultje. De laatsten hadden zelfs steeds de beste kansen. In de slotfase echter werd de Vries onwis aan de opslag, waardoor zijn partuur op de stand 5-5 4-6 nog verloor. Meijer, Hoekstra en Vlietstra verloren kansloos van Ven der Leest, Bouma'en Greydanus. Wietze had er geen zin in. bouwe litte op in plak nei it sin en krekt sa as men it seis graech hat, is ek alle dagen in feest. Mei greate blidens seach ik, dat inkelde boargers ek yn 'e stêd it oandoard ha om in aid üt- wenne pand to slopen en der in eptich hüs foar yn it plak to setten. Hwat is it San der net fan opknapt, dat in stik- mannich Side pakhuzen opromme binne en goede geve huzen dêrfoar delsetten waerden. Der komt wer aerdichheit oan Great- en Lytssan en it soe jit moaijer wêze as degene firmant fan de Verenig de Brandstofhandel itselde ris die, hwat ien fan de oaren nou docht. It Lytssan wie dan syn slimste argewaesje mei- iens kwyt. De stêd is uzes meiïnoar en de partiku lieren kinne, en moatte moreel ek, har- res dwaen om Boalsert in libbene stêd bliuwe to litten. De boel forwurde en forinnewearre litte is ünder de mjitte. Elts, dy’t kin, moat syn diel dwaen. Dat sjocht men it béste oan it Skiiwyk. Dêr is yn de léste jier- ren hiel hwat goeds dien. De nije brêge oer de grêft, it -êsthüs fan de Doops- gesine Gemeente, it iepenlizzen fan de gasthüstün, de nije boerelienbank, it hüs fan architek Grunstra, de nije winkel fan Kroontje, de saek fan Huisman, it fleuret der tige fan op. Mar nou sit der op dy hoeke fan de Koumerk in stik aid forfal, dat skreaut oan 'e protters. Dat bidjert nou de hiele yndruk fan dit stêdsdiel. Ik freegje my wol ris êf: kin dat nou sa mar? As dy slide rommel Ier ris weikaem en dy hoe ke waerd mei in aerdich kompleks op- sierd. Dat soe dy strjitte en de hiele en- tré fan de stêd fan dy kant, mei ien slach op ’e kluten help©. Dit is gjin saek fan de tafallige eigner allinnich. De mienskip mei fan üs allegearre freegje, dat wy, dy’t dêryn libje, der ek hwat foar oer ha. It eigenbilang is it heechste net, der moat ek each wêze foar it mienskipsbilang en as men seis net by steat is om to bouwen, lit men dan yn elts gefal oan oaren de kans jaen om dy üttsjinne, brekfallige boel op to rompjen. Men mei fan de nije ried en it kollege fan B. en W. forwachtsje, dat hja alles foar de stêd dogge, mar der is ek boar- gerplicht. En elts moat it him as in earesaek oanrekkenje, sines to dwaen om de stêd aloan better en folsleiner to meitsjen. Der ha wy allegearre bilang by en dy’t dat kê.ld lit, sjit to koart. De stêd is uzes meiïnoar en yn it meidra- gen fan dizze mienskip, ekonomysk, so- siael, kultureel en godstsjinstich fynt eltse biwenner, lyts en great, ien fan syn earste plichten. Hast elk minske is yn it seiskip fan in oar in forbettere edysje fan himsels. Hoekstra was gauw bekeken. Vooral Hoekstra kon het perk niet vinden en dan is er tegen dit sterke partuur voor de andere twee geen houden aan. Zonder een enkel bordje werden ze van de kaart geveegd. Het verkleumde en uiteraard niet talrijke publiek, vond het niet zo heel erg en was blij dat het de smüke huiskamer kon opzoeken. De uitslag was: P. en H. Schiul en R. Kuiper. R. Hoekstra, Joh. Jansen en Veldkamp M. van der Weerd, A. Rinia en J. Pander. Tot koning werd uitgeroepen H. Schuil, die hierdoor definitief in het bezit kwam van de wisselbeker, die hij voor d.e 5de maal kreeg toegewezen. Het ons toegezonden A.N.W.B.-jaarver slag 1957 biedt zoals gebruikelijk, we derom een uitgebreid overzicht van de veelomvattende activiteiten van de A.N.W.B. in het vorige jaar. Het verslag vangt aan met de constate ring, dat 1957, toeristisch gesproken, een jaar was mét vele momenten van aarze ling waarbij de Suez-krisis en de onze kerheid over de financiële plannen van de regering uiteraard een rol speelde. Weliswaar, zo zegt het verslag, vertoonde de totale vakantie-activiteit niet de groei van 1956, maar tenslotte gingen toch ve len, min of meer op het laatste ogenblik op reis. Tegenover remmende factoren van bestedingsbeperking en belastingver hoging stonden andere welke met name ’t internationale verkeer vergemakkelijkten. Er werd een belangrijke stap gezet op de weg naar vrijmaking van het interna tionaal toeristisch verkeer, doordat de voorschriften, met betrekking tot de Het oude grachtje in de Bleekstraat te Makkum gedempt. De straat krijgt nu de naarn. Tuinstraat. Apollo, onder lei ding van kapelmeester Timmer opende de nieuwe straat. Er werd getracteerd door de nieuwe hospes Harke, de beken de oud-commissionair uit de Wijnberg. 1.625.000 bromfietsen 260.000 motorrijwielen (incl. scooters) Het totale automobielpark zal dus 885.100 eenheden tellen, hetgeen op een bevolking van 12 miljoen een auto dichtheid van 1 14 zou opleveren. In dien de ontwikkeling van het personen- dutopark in periode 1928/1956 van rond 52.000 tot rond 315.000 eenheden in beschouwing wordt genomen, blijkt, dat de jaarlijkse vermeerdering t.o.v. het Ze raakten in Parijs Tussen twee hete vuren Het leger stelde de eis Men legt ons in de luren Pak op maar, allemaal We willen vrije doortocht Geef ons de generaal Of ’t wordt een burgeroorlog paspoorten en de grensdocumenten voor motorrijtuigen werden verzacht. Het ruimteprobleem, waarmede vooral ook de recratie worstelt en de snelle ver- keersontwikkeling, gepaard gaande met de ongerustheid ten aanzien van het tempo der verkeersvoorzieningen vormen belangrijke onderwerpen. Nederland telt op 33.000km2 een be volking van ruim 11 miljoen zielen, wel ke een duidelijke tendentie heeft, zich in enkele decennia tot 14 miljoen te ver meerderen. Deze verhouding schept een ruimtepro bleem zonder weerga voor ons gehele land, en in het bijzonder voor het wes telijk deel van Nederland. De grote be volkingsconcentratie en de zich snel uit breidende haven- en industriebedrijven in het westen des lands vereisen tezamen een uitgebreid wegennet, waaraan vrucht bare grond ten offer moet vallen en dat door de weinig draagkrachtige bo demgesteldheid bijzonder hoge aanleg- kosten medebrengt. Toch moet temidden van dit allengs samenklonterend geheel kostbare cultuurgrond en voor de volks gezondheid wellicht nog kostbaarder ont- gespaard blijven en mem Geen wonder, dat ’t „Westen des lands” een planologisch vraagstuk van de eerste orde vormt. In dit kader vragen wij ook uw aan dacht voor de verkeersprognose tot 1970. In september ’57 verscheen een bro chure ten behoeve van dat verkeer-prog- nose 1945/1970”. Het rapport houdt zich allereerst bezig j van het motorrijtui- ;enoemde tijdvak en dat in 1970 dit Hij koos het isolement Mokkend en ontevreden Reeds tien jaar zeer ontstemd Dat heus niet zonder reden Eens zag hij zich de troon In 't Elyseë voor ogen Maar deze hoge droom Was lang in rook vervlogen. slachtoffers overleden bij ongevallen, waarbij geen andere rijdende verkeers middelen waren betrokken. Per 1 miljard km werden door aanrij dingen met autobussen 266 andere ver keersdeelnemers (w.o. 73 voetgangers en 121 wielrijders gedood. Voor de vracht auto bedroeg dit gemiddelde 161 (w.o. 61 voetgangers en 57 wielrijders). Ten slotte geven verslag gegeven Ten aanzien •bleem wordt x principiële wijziging beleid van de overheid „de vrede op het rijwielpad” zal herstellen. Voorts meent de A.N.W.B., dat, nu de „gele plaat” een duidelijk onderscheid teweeg zal brengen tussen de bromfiets als „lang zaam verkeer” en de echte, tot het snel verkeer behorende lichte rijwielen, het ogenblik gunstig lijkt om de ontwikke ling van ultra-lichte motorrijwielen aan te moedigen door ’t mogelijk te maken, dat dergelijke voertuigen een kenteken kunnen verkrijgen, ook al is de cylinder- inhoud kleiner dan 50 cc. Uitvoerig wordt de verkeerstechnische voorlichting van de Bond besproken. Het aantal meest door gemeentelijke overhedenbij de Verkeersafdeling van de A.N.W.B. gevraagde adviezen liep, vergeleken bij 1956, in geringe mate te rug. Het jaarverslag merkt dienaangaan de op „dat dit hoogstwaarschijnlijk ver oorzaakt is door de bestedingsbeperking, waardoor zich tijdelijk een zekere moede loosheid meester maakte van de gemeen telijke overheden”. Aan recreatie en natuurbescherming wordt uitvoerig aandacht besteed, waar bij geconstateerd wordt, dat er weinig vooruitgang is gekomen in de voorberei ding van de dringend noodzakelijke re creatievoorzieningen. „Waar blijft de Recreatiedienst”, zo wordt gevraagd. De sterk groeiende animo voor het kam peren weerspiegelt zich ondermeer in het aantal afgegeven kampkaarten, dat in 1957 tot 261.242 steeg. De Wegenwacht hielp in 1957 iri totaal 122.000 pechvogels, de Technische Af deling verrichte bijna 10.000 onder- houdskeuringen en expertises en ver strekte bijna 21.000 technische adviezen. De A.N.W.B. boekte in 1957 een netto- ledenaanwas van ruim 30.000, waardoor het totaal aantal leden op 31 december 1957 steeg tot 405.000. Het aantal We- genwachtleden nam in hetzelfde jaar met 22.000 toe en liep op tot bijna 241.000. Tot slot wijdt het jaarverslag 1957 aan dacht aan het 75-jarig bestaan, dat zeer binnenkort gevierd zal worden. Met te vredenheid wordt geconstateerd, dat de A.N.W.B. met zijn tijd is meegegaan en de snelle ontwikkeling van verkeer en toerisme heeft weten bij te houden, ja zelfs vóór heeft kunnen blijven. Het werk van de Bond is nooit overbodig ge worden of door de feiten achterhaald, zijn taak is steeds aangepast aan de eisen des tijds. De Bondsleiding heeft 75 jaar lang een organisatie jong ’en fris weten te houden „in een wereld vol dynamische ontwikkeling, waarin telkens nieuwe ver schijnselen een nieuwe koersbepaling noodzakelijk maakten”. voorafgaande jaar gemiddeld 6.6 heeft bedragen, in welk percentage alle gunstige en ongunstige factoren (hoog- en laagconjunctuur, wereldoorlg, ben- zinedistributie e.d.) die in deze 28 jaar een rol hebben gespeld, zijn vrdiscon- teerd. Als dit percentage ook voor de periode 1956/1970 wordt aangehouden dan volgt uit een eenvoudige berekening dat het personenautopark in 1970 uit rond 770.000 eenheden zal bestaan of ruim 20 meer dan hierboven is becijferd. In het rapport is voorzichtigheidshalve het aantal van 636.000 personennauto’s aangehouden. Berekening van het bennzineverbruik- geeft als uitkomst rond 1.086.500.000 liter in 1954 en 2.360.000.000 liter in 1970. Onder het hoofdstuk Verkeersveilig heid vestigen wij de aandacht op de op merkingen omtrent het rapport over de aard van de verkeersongevallen met do delijke afloop over de jaren 1950 t/m 1954, dat het C.B.S. op instigatie en met medewerking van de A.N.W.B. heeft gepubliceerd. Dit rapport wordt een mijl paal genoemd in de geschiedenis van de ongevallenstatistieken in ons land. Het onderzoek betrof meer dan 6.000 ongevallen, waarbij in totaa bijnal 6200 personen werden gedod. Hierbij bleek de kwetsbaarheid van de motorrijders het hoogste te liggen. Per 1 miljaird km overleden van deze catego rie n.l. 140 bestuurders en 28 duo-passa- giers. Voor de bromfietsers bedroegen deze cij fers resp. 85 en 1. Het laagst lagen de gemiddelden voor de vrachtauto (9 be stuurders en 11 inzittenden). De auto’s blijken in meerdere mate dan de tweewielers bij verkeersongelukken betrokken te zijn. Per 1 miljoen gereden km werden nl. voor personen en vracht auto’s 14 ongevallen geregistreerd, voor autobussen 16, voor motorrijwielen 11, bromfietsen 5,5 en rijwielen 1,5. De slachtoffers van de ongevallen wa ren voor de tweewielers het ernstigst. Per 1000 ongevallen waarbij motorrijwie len waren betrokken, werden gemiddeld 16 bestuurders en duo-passagiers ge dood. Voor de bromfietsers bedroeg dit gemiddelde eveneens 16 en voor rijwie len 14. Vor de andere voertuigsoorten variëren deze cijfers tussen 1,5 en 2,5. De slachtoffers onder de wielrijders wer den voor 92 gedood bij botsingen met rijdende verkeersmiddelen. Voor de bromfietsers was dit percentage 84, voor motorrijwielen daarentegen 56. Voor de auto’s overheerste het aandeel van de Geen stap kunnen we buitenshuis doen of verkeersproblemen. Geen krant kunnen we verkeersongevallen. Het verkeersprobleem is een van de meest be- het verkeer en alles wat Tj

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1958 | | pagina 1