i
VAN DE FRIESE KAATSVELDEN
DE A.N.W.B. HEEFT DRIEKWART EEUW
BESTAAN
Qabe
roar
r
üs hjoed p p
to sizzen 1
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Fan de Martinytoer
i
13
„Wielrijdersbond” groeide uit tot onmisbare
vereniging
-
Gouden filmpjes
I’
i
De sterke man
■Ui J
54e JAARGANG
No. 44
DINSDAG 10 JUNI 1958
Bolswards Nieuwshlai
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo
Hwat hat
heden en de toekomst
de
Het
PIET.
en
regen
A.
3.
Hilversum heeft thans 30.000 inwoners.
2.
3.
Tj. de J.
X
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Ingezonden mededeli. gen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres;
Marktstraat 13
Telefoon 451 Na 18.30 uur 305 of 335
(K 5157)
DE STED IS UZES
MEI-INOAR!
Abonnementsprijs f 1 90 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Sigarenmakers
Loon f 5,50 en
(incl. 3-wielers)
(incl. 3-wielers)
1.
2.
De
1.
we hebben te maken met
opslaan of we lezen van
igen
6.100 trekkers met oplegger
ALBERT KRIJGT EEN LIFT. Albert, de alligator uit de dieren
tuin van Cleveland (Verenigde Staten) is naar zijn zomerverblijf, een
vijver in de open lucht, overgebracht. Aangezien Albert van nature
geen snelwandelaar is, werd het vervoer opgelost door middel van een
kruiwagen. Het ritje beviel hem best. De oppasser had geen
kind aan hem.
en De Jong’s Nieuwsblad
Het sterke partuur Stavinga, Zijlstra,
Hiemstra kaatste onfortuinlijk, verloor
op 1-5 6-6 van Hoekstra, Jansen, Veld
kamp. Van der Weerd, Rinia en Pander
hadden niet veel moeite met Wassenaar,
Venema en Efdé (5-2 6-2) en plaatsten
zich door een staand nummer meteen
op de drie.
In de tweede omloop gunden Schuil c.s.
en Hoekstra c.s. hun tegenstanders resp.
v. d. Leest c.s. en Faber, Olivier, en
Groen, niet meer dan één spel.
Op de drie moesten Schuil c.s. alle zei
len bijzetten om zich het partuur Van
der Weerd van het lijf te houden. Ze
konden hun tegenstanders maar niet
kwijtraken tot de stand 2 spel gelijk.
Toen sloeg de balans over naar Schuil
c.s. Ze lieten Van der Weerd op 2 spel
staan.
De finale tussen de parturen Schuil en
COMPETITIEKAATSEN
Bolswarder parturen starten
met een overwinning.
Voor de federatie-competitie van de K.
N. K. B. stonden deze week voor Bols-
ward twee thuiswedstrijden op het pro
gramma.
Woensdagavond speelden voor groep B
Bolsward II (R. Rijpma, K. Falkena, J.
Gaastra) en Wommels P. Hovinga, F.
Smit, D. Bonnema). Er viel helaas niet
veel te genieten, onzekere opslag en
matig perkspel. Daar Wommels iets
minder slecht speelde dan onze stadge
noten, leek voor laatstgenoemden met
de stand 2-5 een nederlaag waarschijn
lijk. Een omzetting in het partuur bracht
echter enige verbetering. Geleidelijk
werd de achterstand ingelopen. In het
beslissende eerst legde Rijpma met twee
As mei inkele moannen de nije ried oan
it wurk kin, binne der hiel hwat lju, dy’t
mei bilangstelling en ek mei in bipaelde
goede forwachting, de nije ploech folgje
sille yn har wurden en. dieden.
By it fuorttsjen fan boargemaster
Bruinsma wiene wy allegearre greatsk
op de lange list van initiativen, dy’t yn
it bilang fan -ie stêd dien wiene en der
wie ek alle reden ta.
Nou is it fanscls wier, dat de tiden
hurd foroare binnne en dat de ried On
der lieding fan boargemaster Geukers
der hiel oars foar stiet. Foar de wyn
is elts in hurdrider, seit it sprekwurd,
mar yn ’e wyn leart men de tüke reed-
riders better kennen. Sa fier is it nou
en alle man wit, dat in billik oardiel
der foargoed rekken mei hélde kin.
Dit nimt net wei, da* foar de stêd Boal-
sert de driuw om it uterste to dwaen,
bliuwt. It is nou ien kear in stêd, dy’t
de gefolgen fan de struktuurwikseling
tige fielt en de neiklap kriget fan de
legere arbeidsbisetting op it plattelên,
hwer’t hja foar in bilangryk diel op
oanwiisd binne. As der yn Boalsert net
ienriedich fochten wurdt foar de stêd,
dy’t uzes meiïnoar is, dan wurdt hja
der linkendewei tuskenüt wrotten.
„To be or not to be, that is the question”
it giet om it bistean of net bistean. Mei
yn 'e rige fan de plakken, dy’ foarüt-
wrotte of ófglide nei it legerke, dat op
’e deadelist stiet.
En dizze foroaringen rinne tsjintwurdich
folie hurder as eartiids. De lju binne
folie minder hokfêst, de tradysje waecht
spanningsgebied
veilig gesteld won
minder swler, de jongere lju wolle üter-
aerd wol ris hwat mear fan de wrald
sjen, de takomstmooglikheden foar de
greatere bern foarmje in sterk argu-
mint, koartom de mobiliteit, de biweeg-
likheit is folie yntensiver as yn heite-
en paketiid. Foar in stêd as Boalsert
dy’t de lizzing en klimaet, de wurk-
gelegenheit en de fordivedaesje net mei
hat, bliuwt it saek jimmeroan foar eagen
to halden, dat men de roeiriemen nea
sakje litte mei. Hwant docht men dat,
dan glydt it boatsje mei de stream mei,
efterüt. It docht ü,s dêrom tige goed,
dat twa fan de bilangrykste nije ob-
jekten yn ’e stêd, de L. T. S. en de H.
B. S. sa forblidend har groeikrêft sjen
litte.
Doe’t hja boud waerden, tocht mannich-
ien, dat hjir de beakens wol hwat fier
ütsetten waerden, mar nou al binne bei
de ystituten al t*' lyts en mei gauwens
sille hja de swetten fierder ütlizze.
Ek de Hüshaldskoalle is it pakje Ber
sten to nau en sil yn de kommende jier-
ren fannijs gans mear plak freegje.
Mei de nije Rehobothskoalle binne hja
to set en de oanbisteding fan de R.K.
ulo-skoalle kin nau elte wike forwachte
wurde.
Soe it gemeentebistjür dizze simmer
einlings de goedkarring fan de lepen-
biere skoalle lossjonge kinne, dan koe
der ek ris in ein komme oan de tryste
oanblik fan de Kampen. It hege bolwurk
jowt nou in al to great forekil tusken
de bloeijende lansdouwe rjuchts en de
„forwoasting fan Jerusalem” lofts.
Hwat der dan oer de grêft oan sport-
fjilden en mooglik nije gebouwen komme
kin, sil dan ek folie better utkomme.
Yn plan-Noard is it measte nou bard,
liket it wol. De L.T.S. set jit in twadde
praktykwénte troch de learlingen, inkel-
de partikulieren jowe hwat ófwikseling
oan de wentewetwenningen de saek
is hast like ientoanich as it wurd
en dan mei inkelde wiken oan de oare
kant fan de H.B.S. de peallen mar yn
’e groun foar de nije u.I.o., hwer’t al
sa lang nei ütsjoen is.
Yn plan Süd komt nou ek aerdich skot.
De oanliz fan tüntsjes, de nijbou fan
dé Haersma-wenten, de kreaze nartiku-
liere huzen, dy’t der komd binne en mei
gauwens jit bykomme, sille oan dat diel
fan de stêd hwat mear styl jaen. De of-
sluting mei de nije beukerskoalle en it
park komt dan ek better ta syn rjocht.
As men der hwat oan dwaen koe, soe
men winskje, dat der jit mear lju ka
men, dy’t hjir in kreas plakje ütsoch-
ten foar in eigen wente. Ik wit wol,
dat liicht der tsjintwurdich net om, mar
dy’t it dwaen kin, fynt ek nea mear fol
dwaning fan syn jild as hjirmei. In hüs
sproken aangelegenheden in de raadzalen en de politie maakt nergens
meer proces-verbalen of juist in verkeersaangelegenheden. Kortom,
het verkeer en alles wat daarmee samenhangt beheerst een groot ge
deelte van ons leven. Het is dus deze reden, dat wij het 75-jarig be
staan van de A.N.W.B. aangrijpen om een beschouwing over het
heden en de toekomst van het verkeersprobleem te geven.
HARLINGER JONGENS-
PARTUUR ZET ZEGE
TOCHT VOORT.
Maar liefst 35 jongensparturen trotseer
den in Leeuwarden regen en wind op de
Burmaniadag.
Voor de derde maal in successie zege
vierden hier de Harlinger jongens.
Cadeau hebben ze de overwinning deze
keer niet gekregen. In de eerste omloop
boden de reserves van St. Jacob heftige
’tegenstand,maar bleven toch op 3 eer
sten staan. In de tweede omloop bracht
Marssum het tot 2 spel. In de derde om
loop tegen Franeker had Harlingen aan
vankelijk het geluk mee, door viermaal
op 6-6 het eerste te behalen, waardoor
een 4-0 voorsprong werd behaald. Fra
neker was echter niet ontmoedigd en
wist de achterstand te verkleinen tot
3-4 en 4-5. Ze verloren toch toen Sikke-
ma op 4-5 2-6 buiten sloeg.
Op de drie bleef Harlingen staan en ver
sloeg Pingjum, dat in Jan van der Meer
een prima kracht heeft, Leeuwarden.
De finale ging dus tussen Pingjum en
Harlingen. Harlingen had hier 'n tegen
slag, daar hun opslager Halbersma zijn
hand had doorgeslagen. Mede hierdoor
kwam Pingjum met een voorsprong van
3 eersten er fraai voor te staan.
Een omzetting in het Harlinger partuur
bracht echter het keerpunt. De achter
stand werd vlot omgezet in een 5-3
voorsprong, ,en de overwinning kwam op
5-3 6-6 toen van der Meer buitensloeg.
uitslag was:
Harlingen: J. Halbesma, B. van Dijk
en R. Hoekstra.
Pingjum: J. van der Meer, C. Ban
ning en Tj. Huizinga.
Leeuwarden: R. de Groot, M. Del-
grosso en G. Hoekstra.
De prijzen bestonden uit polshorloges.
Hij dacht verbeten, stijf
Laat ze de boel maar klaren
Ik heb wel tijdverdrijf
Met schrijven van memoires
Toen draaide plots de wind
De lucht kwam zwart opzetten
Een legertroep verblind
Speelde met alle wetten.
met de ontwikkeling
genpark in het gen
komt tot de conclusie,
park zal bestaan uit:
636.000 pers, auto’s
222.000 vrachtauto’s
9.300 autobussen
11.700 speciale voertui.
2e week juni 1908
De Chr. geheelonthoudersvereniging te
Makkum en Bolsward richten lokaliteiten
in waar de in de omgeving werkende
hooiers en maaiers kosteloos onderlinge
gezelligheid kunnen vinden.
Zo kwam de sterke man
Weer boven, noodgedwongen
En zonder veel élan
Is’t welkomslied gezongen
Elk wacht in spanning af
Treedt hem behoedzaam tegen
Twee kansen, ’t wordt een straf
Voor Frankrijk, of een zegen.
Heren- jongens- en kinder-strohoeden,
nieuwe dames fietspetten, heren halfves-
ten, zomerboorden. A. F. Oosterbaan,
Bolsward.
gevraagd. Vast werk,
f 4,per duizend.
57 wielrijders).
we nog enige in het
suggesties weer.
van het bromfietsenpro-
opgemerkt, dat slechts een
in het bromfietsen-
Aanbesteding van het maken van een
station, locomotief remise, rijtuigremise,
kolenloods en veelading en het uitvoeren
van grondwerken ten behoeve van de
Nederlandse Tramweg Maatschappij te
Bolsward.
P. EN H. SCHUIL MET
R. KUIPER WINNEN OOK
IN STIENS
weer was zondag wel abnormaal
slecht, een grote tegenstelling met de
zondag daarvoor, toen het stralend zo
merweer was. Nu maakten
wind goed spel vrijwel ónmogelijk en
het verblijf op het kaatsveld verre van
aangenaam.
In Stiens stonden 10 parturen op de
lijst. In de eerste omloop ondervonden
de latere winnaars grote tegenstand van
de Vries, Seerden en Bultje. De laatsten
hadden zelfs steeds de beste kansen. In
de slotfase echter werd de Vries onwis
aan de opslag, waardoor zijn partuur op
de stand 5-5 4-6 nog verloor.
Meijer, Hoekstra en Vlietstra verloren
kansloos van Ven der Leest, Bouma'en
Greydanus. Wietze had er geen zin in.
bouwe litte op in plak nei it sin en
krekt sa as men it seis graech hat, is
ek alle dagen in feest. Mei greate blidens
seach ik, dat inkelde boargers ek yn
'e stêd it oandoard ha om in aid üt-
wenne pand to slopen en der in eptich
hüs foar yn it plak to setten. Hwat is
it San der net fan opknapt, dat in stik-
mannich Side pakhuzen opromme binne
en goede geve huzen dêrfoar delsetten
waerden. Der komt wer aerdichheit oan
Great- en Lytssan en it soe jit moaijer
wêze as degene firmant fan de Verenig
de Brandstofhandel itselde ris die, hwat
ien fan de oaren nou docht. It Lytssan
wie dan syn slimste argewaesje mei-
iens kwyt.
De stêd is uzes meiïnoar en de partiku
lieren kinne, en moatte moreel ek, har-
res dwaen om Boalsert in libbene stêd
bliuwe to litten.
De boel forwurde en forinnewearre litte
is ünder de mjitte. Elts, dy’t kin, moat
syn diel dwaen. Dat sjocht men it béste
oan it Skiiwyk. Dêr is yn de léste jier-
ren hiel hwat goeds dien. De nije brêge
oer de grêft, it -êsthüs fan de Doops-
gesine Gemeente, it iepenlizzen fan de
gasthüstün, de nije boerelienbank, it hüs
fan architek Grunstra, de nije winkel
fan Kroontje, de saek fan Huisman, it
fleuret der tige fan op.
Mar nou sit der op dy hoeke fan de
Koumerk in stik aid forfal, dat skreaut
oan 'e protters. Dat bidjert nou de hiele
yndruk fan dit stêdsdiel. Ik freegje my
wol ris êf: kin dat nou sa mar? As dy
slide rommel Ier ris weikaem en dy hoe
ke waerd mei in aerdich kompleks op-
sierd. Dat soe dy strjitte en de hiele en-
tré fan de stêd fan dy kant, mei ien
slach op ’e kluten help©. Dit is gjin
saek fan de tafallige eigner allinnich.
De mienskip mei fan üs allegearre
freegje, dat wy, dy’t dêryn libje, der ek
hwat foar oer ha. It eigenbilang is it
heechste net, der moat ek each wêze
foar it mienskipsbilang en as men seis
net by steat is om to bouwen, lit men
dan yn elts gefal oan oaren de kans jaen
om dy üttsjinne, brekfallige boel op to
rompjen.
Men mei fan de nije ried en it kollege
fan B. en W. forwachtsje, dat hja alles
foar de stêd dogge, mar der is ek boar-
gerplicht. En elts moat it him as in
earesaek oanrekkenje, sines to dwaen
om de stêd aloan better en folsleiner to
meitsjen. Der ha wy allegearre bilang
by en dy’t dat kê.ld lit, sjit to koart. De
stêd is uzes meiïnoar en yn it meidra-
gen fan dizze mienskip, ekonomysk, so-
siael, kultureel en godstsjinstich fynt
eltse biwenner, lyts en great, ien fan
syn earste plichten.
Hast elk minske is yn it seiskip fan in
oar in forbettere edysje fan himsels.
Hoekstra was gauw bekeken. Vooral
Hoekstra kon het perk niet vinden en
dan is er tegen dit sterke partuur voor
de andere twee geen houden aan. Zonder
een enkel bordje werden ze van de kaart
geveegd. Het verkleumde en uiteraard
niet talrijke publiek, vond het niet zo
heel erg en was blij dat het de smüke
huiskamer kon opzoeken.
De uitslag was:
P. en H. Schiul en R. Kuiper.
R. Hoekstra, Joh. Jansen en
Veldkamp
M. van der Weerd, A. Rinia en J.
Pander.
Tot koning werd uitgeroepen H. Schuil,
die hierdoor definitief in het bezit kwam
van de wisselbeker, die hij voor d.e 5de
maal kreeg toegewezen.
Het ons toegezonden A.N.W.B.-jaarver
slag 1957 biedt zoals gebruikelijk, we
derom een uitgebreid overzicht van de
veelomvattende activiteiten van de
A.N.W.B. in het vorige jaar.
Het verslag vangt aan met de constate
ring, dat 1957, toeristisch gesproken, een
jaar was mét vele momenten van aarze
ling waarbij de Suez-krisis en de onze
kerheid over de financiële plannen van
de regering uiteraard een rol speelde.
Weliswaar, zo zegt het verslag, vertoonde
de totale vakantie-activiteit niet de groei
van 1956, maar tenslotte gingen toch ve
len, min of meer op het laatste ogenblik
op reis. Tegenover remmende factoren
van bestedingsbeperking en belastingver
hoging stonden andere welke met name ’t
internationale verkeer vergemakkelijkten.
Er werd een belangrijke stap gezet op
de weg naar vrijmaking van het interna
tionaal toeristisch verkeer, doordat de
voorschriften, met betrekking tot de
Het oude grachtje in de Bleekstraat te
Makkum gedempt. De straat krijgt nu
de naarn. Tuinstraat. Apollo, onder lei
ding van kapelmeester Timmer opende
de nieuwe straat. Er werd getracteerd
door de nieuwe hospes Harke, de beken
de oud-commissionair uit de Wijnberg.
1.625.000 bromfietsen
260.000 motorrijwielen (incl. scooters)
Het totale automobielpark zal dus
885.100 eenheden tellen, hetgeen op een
bevolking van 12 miljoen een auto
dichtheid van 1 14 zou opleveren. In
dien de ontwikkeling van het personen-
dutopark in periode 1928/1956 van rond
52.000 tot rond 315.000 eenheden in
beschouwing wordt genomen, blijkt, dat
de jaarlijkse vermeerdering t.o.v. het
Ze raakten in Parijs
Tussen twee hete vuren
Het leger stelde de eis
Men legt ons in de luren
Pak op maar, allemaal
We willen vrije doortocht
Geef ons de generaal
Of ’t wordt een burgeroorlog
paspoorten en de grensdocumenten voor
motorrijtuigen werden verzacht.
Het ruimteprobleem, waarmede vooral
ook de recratie worstelt en de snelle ver-
keersontwikkeling, gepaard gaande met
de ongerustheid ten aanzien van het
tempo der verkeersvoorzieningen vormen
belangrijke onderwerpen.
Nederland telt op 33.000km2 een be
volking van ruim 11 miljoen zielen, wel
ke een duidelijke tendentie heeft, zich
in enkele decennia tot 14 miljoen te ver
meerderen.
Deze verhouding schept een ruimtepro
bleem zonder weerga voor ons gehele
land, en in het bijzonder voor het wes
telijk deel van Nederland. De grote be
volkingsconcentratie en de zich snel uit
breidende haven- en industriebedrijven in
het westen des lands vereisen tezamen
een uitgebreid wegennet, waaraan vrucht
bare grond ten offer moet vallen en
dat door de weinig draagkrachtige bo
demgesteldheid bijzonder hoge aanleg-
kosten medebrengt. Toch moet temidden
van dit allengs samenklonterend geheel
kostbare cultuurgrond en voor de volks
gezondheid wellicht nog kostbaarder ont-
gespaard blijven en
mem
Geen wonder, dat ’t „Westen des lands”
een planologisch vraagstuk van de eerste
orde vormt.
In dit kader vragen wij ook uw aan
dacht voor de verkeersprognose tot 1970.
In september ’57 verscheen een bro
chure ten behoeve van dat verkeer-prog-
nose 1945/1970”.
Het rapport houdt zich allereerst bezig
j van het motorrijtui-
;enoemde tijdvak en
dat in 1970 dit
Hij koos het isolement
Mokkend en ontevreden
Reeds tien jaar zeer ontstemd
Dat heus niet zonder reden
Eens zag hij zich de troon
In 't Elyseë voor ogen
Maar deze hoge droom
Was lang in rook vervlogen.
slachtoffers overleden bij ongevallen,
waarbij geen andere rijdende verkeers
middelen waren betrokken.
Per 1 miljard km werden door aanrij
dingen met autobussen 266 andere ver
keersdeelnemers (w.o. 73 voetgangers en
121 wielrijders gedood. Voor de vracht
auto bedroeg dit gemiddelde 161 (w.o.
61 voetgangers en 57 wielrijders).
Ten slotte geven
verslag gegeven
Ten aanzien
•bleem wordt x
principiële wijziging
beleid van de overheid „de vrede op het
rijwielpad” zal herstellen. Voorts meent
de A.N.W.B., dat, nu de „gele plaat”
een duidelijk onderscheid teweeg zal
brengen tussen de bromfiets als „lang
zaam verkeer” en de echte, tot het snel
verkeer behorende lichte rijwielen, het
ogenblik gunstig lijkt om de ontwikke
ling van ultra-lichte motorrijwielen aan
te moedigen door ’t mogelijk te maken,
dat dergelijke voertuigen een kenteken
kunnen verkrijgen, ook al is de cylinder-
inhoud kleiner dan 50 cc.
Uitvoerig wordt de verkeerstechnische
voorlichting van de Bond besproken.
Het aantal meest door gemeentelijke
overhedenbij de Verkeersafdeling van
de A.N.W.B. gevraagde adviezen liep,
vergeleken bij 1956, in geringe mate te
rug. Het jaarverslag merkt dienaangaan
de op „dat dit hoogstwaarschijnlijk ver
oorzaakt is door de bestedingsbeperking,
waardoor zich tijdelijk een zekere moede
loosheid meester maakte van de gemeen
telijke overheden”.
Aan recreatie en natuurbescherming
wordt uitvoerig aandacht besteed, waar
bij geconstateerd wordt, dat er weinig
vooruitgang is gekomen in de voorberei
ding van de dringend noodzakelijke re
creatievoorzieningen. „Waar blijft de
Recreatiedienst”, zo wordt gevraagd.
De sterk groeiende animo voor het kam
peren weerspiegelt zich ondermeer in het
aantal afgegeven kampkaarten, dat in
1957 tot 261.242 steeg.
De Wegenwacht hielp in 1957 iri totaal
122.000 pechvogels, de Technische Af
deling verrichte bijna 10.000 onder-
houdskeuringen en expertises en ver
strekte bijna 21.000 technische adviezen.
De A.N.W.B. boekte in 1957 een netto-
ledenaanwas van ruim 30.000, waardoor
het totaal aantal leden op 31 december
1957 steeg tot 405.000. Het aantal We-
genwachtleden nam in hetzelfde jaar met
22.000 toe en liep op tot bijna 241.000.
Tot slot wijdt het jaarverslag 1957 aan
dacht aan het 75-jarig bestaan, dat zeer
binnenkort gevierd zal worden. Met te
vredenheid wordt geconstateerd, dat de
A.N.W.B. met zijn tijd is meegegaan en
de snelle ontwikkeling van verkeer en
toerisme heeft weten bij te houden, ja
zelfs vóór heeft kunnen blijven. Het
werk van de Bond is nooit overbodig ge
worden of door de feiten achterhaald,
zijn taak is steeds aangepast aan de eisen
des tijds. De Bondsleiding heeft 75 jaar
lang een organisatie jong ’en fris weten
te houden „in een wereld vol dynamische
ontwikkeling, waarin telkens nieuwe ver
schijnselen een nieuwe koersbepaling
noodzakelijk maakten”.
voorafgaande jaar gemiddeld 6.6
heeft bedragen, in welk percentage alle
gunstige en ongunstige factoren (hoog-
en laagconjunctuur, wereldoorlg, ben-
zinedistributie e.d.) die in deze 28 jaar
een rol hebben gespeld, zijn vrdiscon-
teerd.
Als dit percentage ook voor de periode
1956/1970 wordt aangehouden dan volgt
uit een eenvoudige berekening dat het
personenautopark in 1970 uit rond
770.000 eenheden zal bestaan of ruim
20 meer dan hierboven is becijferd.
In het rapport is voorzichtigheidshalve
het aantal van 636.000 personennauto’s
aangehouden.
Berekening van het bennzineverbruik-
geeft als uitkomst rond 1.086.500.000
liter in 1954 en 2.360.000.000 liter in
1970.
Onder het hoofdstuk Verkeersveilig
heid vestigen wij de aandacht op de op
merkingen omtrent het rapport over de
aard van de verkeersongevallen met do
delijke afloop over de jaren 1950 t/m
1954, dat het C.B.S. op instigatie en met
medewerking van de A.N.W.B. heeft
gepubliceerd. Dit rapport wordt een mijl
paal genoemd in de geschiedenis van de
ongevallenstatistieken in ons land.
Het onderzoek betrof meer dan 6.000
ongevallen, waarbij in totaa bijnal 6200
personen werden gedod.
Hierbij bleek de kwetsbaarheid van de
motorrijders het hoogste te liggen. Per
1 miljaird km overleden van deze catego
rie n.l. 140 bestuurders en 28 duo-passa-
giers.
Voor de bromfietsers bedroegen deze cij
fers resp. 85 en 1. Het laagst lagen de
gemiddelden voor de vrachtauto (9 be
stuurders en 11 inzittenden).
De auto’s blijken in meerdere mate dan
de tweewielers bij verkeersongelukken
betrokken te zijn. Per 1 miljoen gereden
km werden nl. voor personen en vracht
auto’s 14 ongevallen geregistreerd, voor
autobussen 16, voor motorrijwielen 11,
bromfietsen 5,5 en rijwielen 1,5.
De slachtoffers van de ongevallen wa
ren voor de tweewielers het ernstigst.
Per 1000 ongevallen waarbij motorrijwie
len waren betrokken, werden gemiddeld
16 bestuurders en duo-passagiers ge
dood. Voor de bromfietsers bedroeg dit
gemiddelde eveneens 16 en voor rijwie
len 14. Vor de andere voertuigsoorten
variëren deze cijfers tussen 1,5 en 2,5.
De slachtoffers onder de wielrijders wer
den voor 92 gedood bij botsingen met
rijdende verkeersmiddelen. Voor de
bromfietsers was dit percentage 84, voor
motorrijwielen daarentegen 56. Voor de
auto’s overheerste het aandeel van de
Geen stap kunnen we buitenshuis doen of
verkeersproblemen. Geen krant kunnen we
verkeersongevallen. Het verkeersprobleem is een van de meest be-
het verkeer en alles wat
Tj