DE GESCHIEDENIS VAN EEN GROOTS WERK VAN DE FRIESE KAATSVELDEN üs hjoed p p to sizzen •r Fan de Martmytoer 9 Gouden filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Spanning rondom de dichtniaking van de Afsluitdijk 51e JAARGANG No. 56 DINSDAG 22 JULI 1958 Dy gau bitellet jowt dübeld. 1. 2. 3. aange- 4. 5. 6. 2. 3. 4. 5. 6. Fuort mei dy ün- as hatvwe in stik diel birêst op it forantwurdelikheitsge- razzia op bedelaars georganiseerd Advertentieprijs: 13 cent per mffl Ingezonden tnededelL gen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OS1NGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Abonnementsprijs f 1.90 pet kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 WAT HINGET DE WETTERSKIPPEN BOPPE DE HOLLE PRACHTIG GESLAAGDE BEDRIJFS- KAATSPARTIJ Het P.I.M.-partuur in de kransen Onder ideale weersomstandigheden vond zaterdag voor de elfde keer de traditio nele bedrijfskaatspartij weer plaats. Zoals steeds, had ook nu weer de com missie alles tot in de puntjes geregeld. Ook viel er te genieten van goede en spannende partijen. Fel, doch sportief werd er om de prijzen gevochten. Scheidsrechter Van der Klei had dan ook geen moeilijke taak. De volgende 22 parturen standen op de lijst. 1. Gem.-secretarie, 2. Timmerbedrijf N. Huitema; 3. Fa. M. van den Oever; 4. H. J. Schukkens Industrie. 5. fa. E. Con- JOHAN ADEMA TE TZUM KONING van de Porsche-Diesel-paity te Lollum. De jongens van de Chr. Friese Kaats- bond kwamen zaterdag te Lollum tegen elkaar uit op de z.g. „Porsche-Diesel”- p art ij. Ze hebben elkaar wel bestreden om in het bezit te komen van de fraaie luxe voorwerpen en eretekenen. Daar de heer Zwaagstra uit Bolsward verhinderd was berustte de leiding bij de heer P. Werk hoven uit Leeuwarden. De tweede omloop bracht enkele span nende partijen. De spannendste was wel die tussen de nummers 14 (J. Posseth c.s.) en no. 15 (T. de Jong, Berlikum, C. Sijtsma, Franeker en L. Kooistra, Lol lum). Alles kwam bijna aan de tele graaf, maar op de stand 5-5 6-4 miste T. de Jong het perk. Zo won no. 14 toch nog, nadat het met 5-2 had achter ge staan. De derde omloop bereikten: no. 2 (H. Postma, Tzum, G. Tol, Lollum, R. Kou- denburg, Franeker). No. 6 (P. Keizer, Franeker, T. v. d. Veen, en L. Jansma, St. Anna Par.). No. 12 (Plantinga, Franeker, B. de Graaf, Harlingen, R. v. d. Schaaf, Beet- gumermolen), 14 (J. Posseth, Achlum, K. Rozema, St. Anna Par., D. Y. de Vries, Menaldum). No. 19 (J. Adema, Tzum, K. Zuierveld, Lollum, J. Groeneveld, Menaldumno. 21 (IJ. ten Kate, Beetgumermolen, J. de Jong, Franeker, H. de Jong, Lollum). Het krachtsverschil tussen de nos. 2 en 6 was erg groot, zodat Keizer c.s. met blanco telegraaf het veld moesten ver laten. De nummers 12 en 14 kaatsten in het begin gelijk op, maar na spellen gelijk was het gebeurd met Plantinga c.s. Ze kregen geen enkel bordje meer. No. 21 wist slechts tegen no. 19 de eer 4e week juli 1908. De oogst van wier is langs de Friese kust weer Begonnen. Er is echter weinig vraag, zodat de prijs slechts f 1.30 per 50 kg. bedraagt. Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad In Gaasterland zullen proeven worden genomen met het aanwenden van de zandmergelgroeven aan het klif als kunstmest. radi en Zn. 6. A. J. Osinga N.V.; 7. C.V. K. Plantinga en Zn.; 8. P.T.T.; 9. N.V. Hollandia; 10. N.V. Holl. Melksuiker; 11. Belastingen; 12. Rijkspolitie; 13. P.I.M.; 14. Bolsw. Machinefabriek; 15. Gemeentewerken; 16. Bouwbedrijf J. Jorritsma; 17. v. d. Plaats N.V.; 18. Fa. Nooitgedagt en Zn.; 21. L.A.B.; 22. Pa- neerfabriek P. J. de Boer. De eerste ronde bracht niet veel span ning. Hier verloren de nos. 1, 4, 5, 7, 10, 12, 14, 15, 18, 20 en 22. Deze parturen kregen weer een kans in de afvalwed- stryd. In de tweede omloop van de hoofdpartij ontmoetten elkaar twee kansparturen, n.l. P.I.M. en J. Jorritsma. Tot 3 eer sten gelijk waren de partijen volkomen tegen elkaar opgewassen. Op 3-3 6-6 en 3-4 6-6 ging het eerst echter voor Jor ritsma verloren. Toen was hun tegen stand gebroken en nam P.I.M. in vlot tempo het laatste eerst. Op de 6 kwamen: 21-2, 8-9 en 13-19. De chauffeurs van de L.A.B. waren lang niet opgewassen tegen J. de Haan c.s. Ze konden slechts de eer redden. Het zelfde lot onderging de P.T.T. tegen Hol landia. Meer tegenstand ondervond PIM van de Amsterdamsche Bank, die het tot 3 eersten wist te brengen. Op de drie kwamen ten slotte de drie sterko parturen: Huitema met: J. de Haan, J. Bonnema en T. van der Weide. Hollandia met: R. de Wit, R. Bonnema en P. Zwaagstra. P.I.M. met: R. Rijpma, Fr. Smit en S. van der Meulen. Hollandia had een beter sluitend partuur dan Huitema, waar J. de Haan het meeste werk moest doen. Toch werd dit ’n spannende partij. Zelfs kreeg Huite ma met de stand 4-4 6-4 de beste kansen op 5 eersten. J. de Haan miste deze kans door tweemaal het perk te missen. Deze tegenslag kwamen de mannen van Hui tema niet meer te boven en het laatste eerste kwam op 6-2- aan Hollandia. De finale Hollandia en P.I.M. bracht ook veel spanning met aan weerszijden prima spel. Het eerste bordje is voor Hollandia als Rijpma op 6-6 het perk mist. P.I.M. neemt dan de leiding over, als de Wit op 0-1 6-4 en 1-1 6-6 ook zo vriendelijk is. De stand wordt weer gelijk, als P. Zwaagstra op 1-2 6-4 tot in het perk retourneert. P.I.M. brengt de voorsprong op 4-2 door voorslaan van de Wit op 2- 2 6-4 en passeren van de kaats door Rijpma op 3-2 6-6. Door keren van de kaats door Bonnema op 6-4 wordt het 3- 4, maar met een zitbal van Rijpma, die de gehele middag prachtig op dreef was, is het verschil weer een spel. Als Rijpma dan op 5-3 6-6 het perk op een haartje mist, is de kans er weer voor Hollandia. Toch wint ten slotte de sterkste partij, als Rijpma op 5-4 6-4 een ongenietbare bal naar het perk zendt, die de Hollan- dianen te machtig is. Punten 68-60. In de afvalronde spelen de volgende parturen: 1-4, 5-7, 10-12, 14-15, 18-20 en 22. Hiervan vallen af 4, 7, 10 (op 5-5 6-6, na prachtig een 2-5 achterstand te heb ben ingelopen), 16 (4-5 4-6) en 20. In de tweede omloop zorgt de paneer- fabriek voor een grote verrassing door het op papier beduidend sterkere par tuur van de Gem.secretarie na een 2-5 achterstand nog te kloppen. Vervolgens spelen de fa. Conradi en Zn. en de Rijks politie een zeer spannende partij. Voor de tweede keer in successie winnen de politiemannen met alle hout aan de tele graaf. Een zitbal van Vellinga op 5-5 6-6 beslist de partij. De fa. Nooitgedagt is niet opgewassen tegen de Machinefabriek van welk par tuur Frankena ettelijke bovenslagen plaatst. De beide P. Landskroons met S. Adema van de paneerfabriek kunnen tegen de Rijkspolitie hun krachttoer Tj. de J. Prov. Almanak van Friesland 1958 is in elke boekwinkel te koop d 6,50. I te redden. en dêr jit in inkele foei fan de boeren seis. Om’t hja sa’n great bilang by de wetterstan hawwe, binne hja bigoun prikken yn it wurk to setten om baes fan it wetter to wurden. Dêrfoar wie eartiids Fryslan oerdutsen mei mounles fan allerhanne soarte en yn de moderne tiid mei greate en lytse ge- Hwat hat Qabe Skroar hjir in nelje to'n koste fan de oare moat der taforsjoch wêze en rüzjes of mieningsforskillen dat moat alles sa meimekoar klopje, dat dizze wetterbihearsking oer it hiele ge bist kloppet. Dizze taek is tabitroud oan Dipputearre Steaten, wylst alle foroarin- gen foarlein wurde moatte oan Provin- siale Steaten. Yn it algemien is der net allinnich in greate bilangstelling foar de wetterskips- saken, mar ek in goed diel mienskips- libben en réwilligens om op dit gebiet de skouders dermei under to setten. In heap fan dit bistjürswurk wurdt forgees dien of foar in sintmannich en alteast yn dizze hoeke wurdt it jit altyd sjoen as in eare-Saek, dy’t men foar de mienskip docht. Volgens bericht zal eerlang verschijnen het Algemeen adresboek voor Sneek. Uitgever A. J. Osinga, aldaar. Het adres boek zal in handig boekformaat verschij nen en tegen de prijs van 60 cent ver krijgbaar gesteld. In het begin schoot het werk aan de Westelijke dam slecht op, omdat de ge storte keileem telkens door stormen werd weggeslagen. Men besloot echter direct na het storten van de keileem de dam te verzwaren met zinkstukken en steenbestortingen. Hierdoor vorderde ’t werk wel iets minder snel dan aanvan kelijk was berekend, doch werd bereikt, dat niet ineens alle verworven resultaten te niet werden gedaan. (Vervolg in het no. van volgende week dinsdag). zware, ca. 40 cm dikke wiepen”, rijs hout, dat door middel van buigzame twijgen (tot soms 20 meter lange stro ken wordt samengebonden), die moesten verhinderen, dat de steenbestorting niet door de grote stroomsterkten zou wor den meegevoerd. In verband met de be langrijke functie van deze wiepen had men ze inplaats van met het normale wiepband gemaakt van wilgenhout bevestigd met gegalvaniseerd ijzerdraad en -ijzerkoord. Door het duikeronderzoek was eveneens komen vast te staan, dat op sommige plaatsen, waar de zinkstukken reeds eni ge jaren oud waren, dit ijzerdraad door het zeewater was aangevreten. Deze om standigheid en het optreden van de paal worm leidde tot de conclusie, dat ver wacht moest worden dat de betuigelings- dammen niet de sterke stroming, die ge paard zou gaan aan storm, zouden kun nen weerstaan. Daarom werd besloten de geul in de Middelgronden nog in 1932 te sluiten. Gebleken was, dat de beteugelingsdam in de geul in de Vlieter, die van jongere datum was dan die in de Middelgronden in een betere toestand verkeerde. Boven dien had men berekend, dat de stroom snelheid in de Vlieter nimmer zo sterk zou worden als in de Middelgronden het geval was, ook niet wanneer het laatste gat zou zijn gesloten. Men kon het sluit gat in de Vlieter dus laten wachten tot het volgend jaar en zich volledig op de Middelgronden concentreren. Bij het sluiten van de Blinde Geul was enige vertraging ondervonden, doordat de dam van keileem bij het sluitgat enige malen was verzakt, tengevolge van op tredende hoge stroomsnelheden. Met het sluiten van de geul in de Mid- van de vorige omloop niet herhalen en moeten met een spel genoegen nemen. In de finale tussen de Bolsw. Machine fabriek en de Rijkspolitie lijkt het, dat laatstgenoemden in de vorige spannende partijen hun krachten hebben verspeeld. Ze lopen een 1-4 achterstand op, dan volgt er echter een ommekeer. De diena ren van de H. Hermandad spreken hun reserVes aan, terwijl de tegenpartij be gint te verslappen. In een ruk maakt de politie de 3 spel vol. De uitslag was: P.I.M.: R. Rijpma, Fr. Smit en S. van der Meulen. Hollandia N.V.: R. de Wit, R. Bon nema en P. Zwaagstra. Bouwbedrijf N. Huitema: J. de Haan J. Bonnema en P. van der Weide. Amst. Bank: R. Visser, M. Hoek stra en H. Boschma. P.T.T.E. Brandenburg, H. van der Zee en B. de Vries. L.A.B.S. Altenburg, F. Greijdanus en Joh. Kuipers. 7. v. d. Plaats N.V. 8. Bouwbedr. Jorrit sma. 9. Belastingen. 10. A. J. Osinga N.V. 11. Fa. M. van den Oever. Afvalwedstrijd Rijkspolitie: S. Vellinga, W. Boom- stra, J. Nieuwenhoven. Bolsw. machinefabr.S. Frankena, C. de Waij en J. Dijkstra. Paneerfabr. fa. P. J. de Boer: S. Ade ma, P. Landskroon, P. Landskroon. Fa. Nooitgedagt: P. Schipper, D. Bakker en B. van der Welj. Fa. M. Conradi: M. Conradi, J. Broersma en S. Spoor. Gem.secretarie: R. van der Zee, S. Kooistra en R. Hoitinga. 7. Ver. Brandstoffenhandel. 8. Gemeente werken. 9. N.V. Holl. Melksuiker. 10. C.V. K. Plantinga. 11. H. J. Schukken’s Industrie. De prijs voor de verste bovenslag was voor B. de Waij, de meeste bovenslagen in de eerste omloop voor S. Vellinga (4) na loting met B. de Way. P. Idzinga kreeg de prijs voor de oudste en P. Landskroon Jr. voor de jongste deelne mer. De partij werd opgeluisterd door de Chr. Muziekver. „Oranje”. Na afloop ging ’t met „Oranje” voorop, in optocht naar de heer Heeres op de Marktstraat. Door afwezigheid van de fam. Heeres nam de bedrijfsleider van de P.I.M. de serenade plus de beker voor het bedrijf in ont vangst. Hierna vond de prijsuitdeling plaats in „De Posthoorn”. De heer G. Zwaagstra had hier de zwa re taak om aan 22 parturen een prijs uit te reiken (elk partuur kreeg een prijs). Hij kweet zich echter uitstekend van die taak. Hij bracht hierna dank aan de kaatsver. „Bolsward” voor het af staan van het materiaal en aan ieder, die de commissie behulpzaam was ge weest. De heer J. van der Klei bracht de com missie namens d.e kaatsver. „Bolsward” dank voor de propaganda, die ze met ’t houden van deze partij weer voor de kaatssport hebben gemaakt en wekt alle deelnemers op lid te worden van de kaatsvereniging. Namens de deelnemers spreekt de heer R. van der Zee woorden van dank en hulde aan het adres van de commissie. Zo waren we dan weer gekomen aan het eind van deze in alle opzichten prach tig geslaagde kaatsdag, waarop alle deelnemers en vooral de commissie met voldoening op kunnen terugzien. De Bolswardsche Courant bevat een in gezonden stuk, waarin de schrijver zich er over verbaast, dat Bolsward nog steeds geen Gysbert Japiczstraat rijk is. Als men de grote dichter wil eren, waarom dan niet op deze manier? De Wipstraat zou daarvoor de aangewezen straat zijn. delgronden moest worden gewacht tot dat de Blinde Geul zou zijn gesloten, omdat anders de stroomsnelheid in het laatste gat te groot zou worden. Hier door werd het reeds tamelijk laat in het seizoen voordat men kon beginnen met het sluiten van de Middelgronden. Het risico, verbonden aan de werkzaamheden werd echter ook groter, in verband met de toegenomen kans op zware stormen onwerkbaar weer en de steeds korter wordende werkdagen. Gezien deze ongunstige omstandigheden besloot men nadat de Blinde Geul was gesloten, vrijwel het gehele materiaal van de M.U.Z. bij de dichting in te zet ten om te voorkomen, dat door een zwa re storm de keileemdam zou worden vernield. Hiervoor werkten aan de dijk in totaal 11 baggerzuigers6 grondzuigers; -7 perszuigers; 2 hoppers; 2 transporteurs; 4 gewone keileemkranen; 2 lange armkra- nen; 2 andere kranen; 3 steentranspor- teurs; 37 onderlossers; 60 elevatorbak- ken35 zolderbakken; 60 sleepboten. Hier werd de grootste weekproductie be reikt, n.l. 330.000 m3 zand en 92.000 m3 keileem. Het zandspuiten ging in de regel door van 5 tot 23 uur. maeltsjes en hjir mounle. Sawol de noed as de kosten komme foar de eigners en gebrükers fan it lan op, sadat hja it earste en it wichtichste bi- lang hawwe by alles, hwat foar dy wet terbihearsking dien wurde moat. De mounle of it gemael, de mounle-ier, de tochtsleatten, de polderdiken, de pom pen en opmeallingsynstallaesjes, de Dreg gen of dammen, koartom alles, hwat hjirmei to krijen hat, is boeresaek fan bigjin ta ein. Dochs hat ek de oerheit taek. Hwant de iene mei net han en dêrom lieding by en boppe- de toekomstige polders geen zware zee dijken zouden moeten worden legd, omdat het Ijsselmeer niet meer aan getijbeweging onderhevig zou zijn. Van 1923 tot 1925 werd het gedeelte van de afsluitdijk tussen Noordholland en het eiland Wieringen gelegd. Dit ge deelte van de dijk heeft een lengte van 2'/2 km. Het gedeelte van Den Oever op Wieringen naar Zurich op de Friese kust met een lengte van 30 km is ge bouwd van 1927 tot 1932. Bij de bouw van de afsluitdijk was het een gelukkige omstandigheid, dat in de Zuiderzee keileem werd gevonden. Deze grondsoort is in de Ijstijd ontstaan, toen ons land was bedekt met grote ijsmassa’s uit Scandinavië. Nadat dit ijs was ge smolten, dus het daarin aanwezige ma teriaal, zoals stenen, zand, slik e.d. ach terbleven. Al deze materialen waren tot een compacte massa samengevoegd en deze substantie bleek uiterst geschikt te zijn voor het bouwen van dijken, gezien de grote weerstand tegen stromend witter. Men begon de dijk te leggen op de ondiepe plaatsen. Hierdoor werd bereikt, dat de getijbeweging van het water niet werd verhinderd, zodat er minder krach ten op de aan de aan te leggen dijk werkten- De geulen tussen deze stukken dijk werden tegen uitschuiving beveiligd door middel van onder water aange brachte dammen, afgedekt met zinkstuk ken, die zo stevig waren vervaardigd, dat zij een stroomsnelheid van 5 a 6 m per seconde konden weerstaan. In de Middelgronden en in de Vlieter, beide diepe geulen, werden op deze wijze dammen gelegd van resp. 1500 en 500 Dy’t de Prov. Almanak fan Fryslan, in ünmisber boek foar eltsenien, dy’t him yn it publike libben biweecht, opslacht, fynt dêryn meat as fyftich bledsiden mei nammen en bysünderheden oer de wet- terskippen yn üs provinsje. De earste ri- ge giet oer de wetterskippen, dy’t mei- iens in stik sédyk yn ünderhald hawwe, dat binne de „Zeewerende” wetterskip pen, dan komme in stik as alf feanpol- ders, makke op plakken dêr’t eartiids turf groeven of baggere waerd en letter lan oanmakke en dan folgje mear as trijehündert polders en wetterskippen, dy’t „boezemwetterskippen” hjitte en soargje foar de wetterstan fan lan, sa’t wy dat meast yn dizze omkriten sjogge. Alle buorkerijen hawwe der mei to krij en, hwant eltse boer hjirre moat op tiid syn wetter kwyt, oars kriget it lan der skea fan. De soarch foar dizze wetter stan is hjir al aid en sa mei it boerelib- ben forweve, dat der wol hast gjin ding is, hwer’t safolle oer praet en oerlein wurdt as dit. Yn de rin fan de ieuwen hat him nou in situaesje foarme, dy’t foar it greatste trije sprekkers oan it -wje dat Deputearre Steaten net better tapak- ten. Gjinien fan trijen hat eigen erfaring mei it wetterskipswêzen yn de hoeke, hwer’t it om draeit, it wiene lju fan de „oare kante” mar dat lette hat neat, hja dekten mar op. len fan harren woe de boeren yn sa’n hoeke mar negeare: doch it mar, sei hy letter sille se it wol ynsjen. Kom mar fan boppen del mei greate plannen en fier se mar üt, sa hawwe wy yndertiid ek dien mei de greate feanpolder fan Weststellingwerf en nou binne hja der bliid mei. Nou hawar, as der gjin oar- loch komd wie, mei folie hegere prizen, dan soe it mei dy blidens der hiel oars ütsjen, mar boppedat, hwat him der yn dy feangebieten ófspile hat, liket nearne mar dan ek nearne op de situaesje hjirre. Ik wol foar dizze kear allinnich mar siz- ze, dat ik oer de wetterskippen hiel oars tink as hjirboppe ütienset is. En ik wol der myn blidens oer ütsprek- ke, dat Deputearre Steaten blyk jown hawwe, hwat better en hwat binliker oer de bisteande wetterskippen to tinken as party steate-leden. En jit folie blider bin ik mei it feit, dat hja net fan doel binne op it driuwen fan de konsintraesje-en- thousiasten yn to gean, mar dat hja har eigen forantwurde koers farre wolle. Dêroer dan de oare kear. Daar waar het standbeeld van Dr. Ir. Lely staat, dat zozeer imponeert door de robuste kracht die uit dit bronzen beeld spreekt de naam van de beeldhouwer, Mari Andriessen, die ook exposeert op de tentoonstelling van Haarlemse kunste naars in 't stadhuis te Bolsward, zij hier met ere genoemd hebben de dijk bouwers zee gekozen, nadat het eiland Wieringen met ’t vaste land van Noord holland was verbonden. Van de vele plannen, die successievelijk drooglegging van de Zuiderzee zijn be studeerd, bleken tenslotte die, waarin té vens een afsluitdijk van Noordholland naar de Friese kust was opgenomen, het meest te voldoen. Besloten werd om bij de uitvoering van de Zuiderzeewerken de aanleg van een dergelijke dijk het eerst ter hand te nemen. Hierdoor zou worden bereikt dat bij de dijkbouw van Nou wurdt it mei dy wetterbihearsking langer in slimme saek. Aloan komme der binlannen by en wurde bütlannen ynpol- dere. Yn de Lege-Midden is it mes yn- setten en hoe mear dizze bütlannen for- dwine, hoe’n greater toer as it wurdt om al it ütmealle wetter op tiid kwyt to wurden. De bisteande polderdiken binne rounom, net like bést yn oarder of heech genóch en fakentiids duorret it ek to lang foar’t men it wetter kwyt is. In oare kwesje is, dat der ek plakken binne, hwer’t men wetter ynlitte of opmealle wol, om’t hjir fakentiids tokoart oan wetter is. Dat spilet yn Gaesterlan en yn de Walden foaral. It ien mei it oar mak- ket, dat de wetterskipsmasjinery net hie lendal rint, sa’t men wol graech wol. En nou komme fan twa kanten de plan nen. Oan de iene kant moatte de üt- wetterynstallaesjes forbettere wurde. Tea- kesyl kin it allinnich net mear óf. In twadde en in trêdde gemael stean op it programma en dêrby moat de droechliz- zing fan de Lauwerssé ek jit meihelpe om wetter kwyt to wurden. Mar dat is oerheitssaek en litte wy hjoed fierder rêste. De oare plannen gean oer de wetterskip pen seis. Der mankearret neffens party lju, fan alles oan. De bistjüren binne net deskundich, de sekretaris wit neat fan administaesje, it tasicht is gjin stür wurdich, de reglementen wurde net ta- past, hja witte net iens hwat der ynstiet; de sleatten wurde net skjinmakke, de iene doart net foar de oare, de boeren binne fierst to deun, hja wolle de need- saekliké forbetteringen net bitelje en jit folie mear. De wetterskippen is mar in rommeltsje meimekoar, mear as trijehün dert fan dy dingen en dan jit in heap eigen polderkes fan ien of twa, trije 'boeren, it is in tastan üt it jier nul en it wurdt hege tiid, dat de hege hearen hjir yngripe. De hiele boel oan ’e kant en in stik of tsien greate wetterskippen mei deskundige bistjüren en deskundige opsichters en deskundige administrators, dat! is de wei Fuort mei dy ün- deilhanse en alderwetske boere-ünderüns- kest meitsje de wei frij foar de lju fan it fak en litte de boeren mar yn it lan bliuwe en oars neat mear dwaen bitfelje. Yn de Fryske Steaten, fan dizze wike, hawwe in stik as t x wurd west, dy’t it mar min nei’t sin Het stadsbestuur van Djakarta heejt een razzia op bedelaars georganiseerd die dezer dagen door leden van de Veiligheidstroepen is uitgevoerd. Op de foto zien we een paar soldaten, die een bedelares en haar baby op een vrachtauto helpen om te worden weggevoerd. dammen gelegd m lengte. Het lag oorspronkelijk in de bedoeling de dijk in 1932 te sluiten. Hiervoor waren de twee geulen, de Middelgron- den en de Vlieter opengelaten. In augus tus 1931 bleek echter uit een duikeron derzoek, dat de zinkstukken, waarmede de hierboven omschreven beteugelings- dammen waren beschermd, in ernstige mate waren aangetast door paalworm. Deze aantasting was echter nog niet van die mate, dat gevreesd moest worden, dat de beteugehngsdammen zwaar zou den worden beschadigd bij storm. Er kwam echter nog iets bij. De zinkstukken waren voorzien van De haastige automobilist, de (bij voorbaat reeds vermoeide) fietser, die bij de „Kop” de afsluitdijk kiest om in de richting Holland te gaan, realiseert zich in negen van de tien gevallen niet, wat de aanleg van déze immense waterkering aan inspanning en materiaal heeft gekost, aldus ons zusterblad „De Noordoostpolder”, waaraan wij dit artikel ontlenen. Ook wij in het algemeen zijn ons gewoon lijk niet bewust dat ginder een stille wachter het onstuimige water van de Noordzee op een 1 j gelegenheden zoals bij de februari-vloed in 1953 -dringt het even tot ons door, dat wij naar de zijn achter dijken, die gebouwd zijn ten koste inspanning. H.M. de Koningin heeft een grote zil veren medaille beschikbaar gesteld voor het Gysbert Japicxfeest. Tegelijk werd een vorstelijke gift ontvangen. veilige afstand houdt. Slechts bij bijzondere mens gesproken veilig geborgen van grote krachts- RAZZIA IN DJAKARTA

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1958 | | pagina 1