DE GESCHIEDENIS VAN EEN
GROOTS WERK
VAN DE FRIESE KAATSVELDEN
üs hjoed p p
to sizzen
•r
Fan de Martmytoer
9
Gouden filmpjes
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Spanning rondom de dichtniaking van
de Afsluitdijk
51e JAARGANG
No. 56
DINSDAG 22 JULI 1958
Dy gau bitellet jowt dübeld.
1.
2.
3.
aange-
4.
5.
6.
2.
3.
4.
5.
6.
Fuort mei dy ün-
as
hatvwe in stik
diel birêst op it forantwurdelikheitsge-
razzia op bedelaars georganiseerd
Advertentieprijs: 13 cent per mffl
Ingezonden tnededelL gen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OS1NGA N.V., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres;
Marktstraat 13
Telefoon 451 Na 18.30 uur 305 of 335
(K 5157)
Abonnementsprijs f 1.90 pet kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
WAT HINGET DE WETTERSKIPPEN
BOPPE DE HOLLE
PRACHTIG GESLAAGDE BEDRIJFS-
KAATSPARTIJ
Het P.I.M.-partuur in de
kransen
Onder ideale weersomstandigheden vond
zaterdag voor de elfde keer de traditio
nele bedrijfskaatspartij weer plaats.
Zoals steeds, had ook nu weer de com
missie alles tot in de puntjes geregeld.
Ook viel er te genieten van goede en
spannende partijen. Fel, doch sportief
werd er om de prijzen gevochten.
Scheidsrechter Van der Klei had dan
ook geen moeilijke taak.
De volgende 22 parturen standen op de
lijst.
1. Gem.-secretarie, 2. Timmerbedrijf N.
Huitema; 3. Fa. M. van den Oever; 4.
H. J. Schukkens Industrie. 5. fa. E. Con-
JOHAN ADEMA TE TZUM KONING
van de Porsche-Diesel-paity te
Lollum.
De jongens van de Chr. Friese Kaats-
bond kwamen zaterdag te Lollum tegen
elkaar uit op de z.g. „Porsche-Diesel”-
p art ij.
Ze hebben elkaar wel bestreden om in
het bezit te komen van de fraaie luxe
voorwerpen en eretekenen. Daar de heer
Zwaagstra uit Bolsward verhinderd was
berustte de leiding bij de heer P. Werk
hoven uit Leeuwarden.
De tweede omloop bracht enkele span
nende partijen. De spannendste was wel
die tussen de nummers 14 (J. Posseth
c.s.) en no. 15 (T. de Jong, Berlikum,
C. Sijtsma, Franeker en L. Kooistra, Lol
lum). Alles kwam bijna aan de tele
graaf, maar op de stand 5-5 6-4 miste
T. de Jong het perk. Zo won no. 14 toch
nog, nadat het met 5-2 had achter ge
staan.
De derde omloop bereikten: no. 2 (H.
Postma, Tzum, G. Tol, Lollum, R. Kou-
denburg, Franeker). No. 6 (P. Keizer,
Franeker, T. v. d. Veen, en L. Jansma,
St. Anna Par.).
No. 12 (Plantinga, Franeker, B. de
Graaf, Harlingen, R. v. d. Schaaf, Beet-
gumermolen), 14 (J. Posseth, Achlum,
K. Rozema, St. Anna Par., D. Y. de
Vries, Menaldum).
No. 19 (J. Adema, Tzum, K. Zuierveld,
Lollum, J. Groeneveld, Menaldumno. 21
(IJ. ten Kate, Beetgumermolen, J. de
Jong, Franeker, H. de Jong, Lollum).
Het krachtsverschil tussen de nos. 2 en
6 was erg groot, zodat Keizer c.s. met
blanco telegraaf het veld moesten ver
laten.
De nummers 12 en 14 kaatsten in het
begin gelijk op, maar na spellen gelijk
was het gebeurd met Plantinga c.s. Ze
kregen geen enkel bordje meer.
No. 21 wist slechts tegen no. 19 de eer
4e week juli 1908.
De oogst van wier is langs de Friese kust
weer Begonnen. Er is echter weinig
vraag, zodat de prijs slechts f 1.30 per
50 kg. bedraagt.
Bolswards Nieuwsblad
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad
In Gaasterland zullen proeven worden
genomen met het aanwenden van de
zandmergelgroeven aan het klif als
kunstmest.
radi en Zn. 6. A. J. Osinga N.V.; 7. C.V.
K. Plantinga en Zn.; 8. P.T.T.; 9. N.V.
Hollandia; 10. N.V. Holl. Melksuiker;
11. Belastingen; 12. Rijkspolitie; 13.
P.I.M.; 14. Bolsw. Machinefabriek; 15.
Gemeentewerken; 16. Bouwbedrijf J.
Jorritsma; 17. v. d. Plaats N.V.; 18. Fa.
Nooitgedagt en Zn.; 21. L.A.B.; 22. Pa-
neerfabriek P. J. de Boer.
De eerste ronde bracht niet veel span
ning. Hier verloren de nos. 1, 4, 5, 7, 10,
12, 14, 15, 18, 20 en 22. Deze parturen
kregen weer een kans in de afvalwed-
stryd.
In de tweede omloop van de hoofdpartij
ontmoetten elkaar twee kansparturen,
n.l. P.I.M. en J. Jorritsma. Tot 3 eer
sten gelijk waren de partijen volkomen
tegen elkaar opgewassen. Op 3-3 6-6 en
3-4 6-6 ging het eerst echter voor Jor
ritsma verloren. Toen was hun tegen
stand gebroken en nam P.I.M. in vlot
tempo het laatste eerst.
Op de 6 kwamen: 21-2, 8-9 en 13-19.
De chauffeurs van de L.A.B. waren lang
niet opgewassen tegen J. de Haan c.s.
Ze konden slechts de eer redden. Het
zelfde lot onderging de P.T.T. tegen Hol
landia. Meer tegenstand ondervond PIM
van de Amsterdamsche Bank, die het tot
3 eersten wist te brengen.
Op de drie kwamen ten slotte de drie
sterko parturen:
Huitema met: J. de Haan, J. Bonnema
en T. van der Weide.
Hollandia met: R. de Wit, R. Bonnema
en P. Zwaagstra.
P.I.M. met: R. Rijpma, Fr. Smit en S.
van der Meulen.
Hollandia had een beter sluitend partuur
dan Huitema, waar J. de Haan het
meeste werk moest doen. Toch werd dit
’n spannende partij. Zelfs kreeg Huite
ma met de stand 4-4 6-4 de beste kansen
op 5 eersten. J. de Haan miste deze kans
door tweemaal het perk te missen. Deze
tegenslag kwamen de mannen van Hui
tema niet meer te boven en het laatste
eerste kwam op 6-2- aan Hollandia.
De finale Hollandia en P.I.M. bracht ook
veel spanning met aan weerszijden prima
spel. Het eerste bordje is voor Hollandia
als Rijpma op 6-6 het perk mist. P.I.M.
neemt dan de leiding over, als de Wit
op 0-1 6-4 en 1-1 6-6 ook zo vriendelijk
is. De stand wordt weer gelijk, als P.
Zwaagstra op 1-2 6-4 tot in het perk
retourneert. P.I.M. brengt de voorsprong
op 4-2 door voorslaan van de Wit op
2- 2 6-4 en passeren van de kaats door
Rijpma op 3-2 6-6. Door keren van de
kaats door Bonnema op 6-4 wordt het
3- 4, maar met een zitbal van Rijpma,
die de gehele middag prachtig op dreef
was, is het verschil weer een spel. Als
Rijpma dan op 5-3 6-6 het perk op een
haartje mist, is de kans er weer voor
Hollandia.
Toch wint ten slotte de sterkste partij,
als Rijpma op 5-4 6-4 een ongenietbare
bal naar het perk zendt, die de Hollan-
dianen te machtig is. Punten 68-60.
In de afvalronde spelen de volgende
parturen: 1-4, 5-7, 10-12, 14-15, 18-20
en 22.
Hiervan vallen af 4, 7, 10 (op 5-5 6-6,
na prachtig een 2-5 achterstand te heb
ben ingelopen), 16 (4-5 4-6) en 20.
In de tweede omloop zorgt de paneer-
fabriek voor een grote verrassing door
het op papier beduidend sterkere par
tuur van de Gem.secretarie na een 2-5
achterstand nog te kloppen. Vervolgens
spelen de fa. Conradi en Zn. en de Rijks
politie een zeer spannende partij. Voor
de tweede keer in successie winnen de
politiemannen met alle hout aan de tele
graaf. Een zitbal van Vellinga op 5-5
6-6 beslist de partij.
De fa. Nooitgedagt is niet opgewassen
tegen de Machinefabriek van welk par
tuur Frankena ettelijke bovenslagen
plaatst. De beide P. Landskroons met
S. Adema van de paneerfabriek kunnen
tegen de Rijkspolitie hun krachttoer
Tj. de J.
Prov. Almanak van Friesland 1958
is in elke boekwinkel te koop d
6,50. I te redden.
en dêr jit in inkele
foei fan de boeren seis. Om’t hja sa’n
great bilang by de wetterstan hawwe,
binne hja bigoun prikken yn it wurk to
setten om baes fan it wetter to wurden.
Dêrfoar wie eartiids Fryslan oerdutsen
mei mounles fan allerhanne soarte en yn
de moderne tiid mei greate en lytse ge-
Hwat hat Qabe Skroar
hjir in
nelje to'n koste fan de oare
moat der taforsjoch wêze en
rüzjes of mieningsforskillen
dat moat alles sa meimekoar klopje, dat
dizze wetterbihearsking oer it hiele ge
bist kloppet. Dizze taek is tabitroud oan
Dipputearre Steaten, wylst alle foroarin-
gen foarlein wurde moatte oan Provin-
siale Steaten.
Yn it algemien is der net allinnich in
greate bilangstelling foar de wetterskips-
saken, mar ek in goed diel mienskips-
libben en réwilligens om op dit gebiet
de skouders dermei under to setten. In
heap fan dit bistjürswurk wurdt forgees
dien of foar in sintmannich en alteast yn
dizze hoeke wurdt it jit altyd sjoen as in
eare-Saek, dy’t men foar de mienskip
docht.
Volgens bericht zal eerlang verschijnen
het Algemeen adresboek voor Sneek.
Uitgever A. J. Osinga, aldaar. Het adres
boek zal in handig boekformaat verschij
nen en tegen de prijs van 60 cent ver
krijgbaar gesteld.
In het begin schoot het werk aan de
Westelijke dam slecht op, omdat de ge
storte keileem telkens door stormen
werd weggeslagen. Men besloot echter
direct na het storten van de keileem de
dam te verzwaren met zinkstukken en
steenbestortingen. Hierdoor vorderde ’t
werk wel iets minder snel dan aanvan
kelijk was berekend, doch werd bereikt,
dat niet ineens alle verworven resultaten
te niet werden gedaan.
(Vervolg in het no. van
volgende week dinsdag).
zware, ca. 40 cm dikke wiepen”, rijs
hout, dat door middel van buigzame
twijgen (tot soms 20 meter lange stro
ken wordt samengebonden), die moesten
verhinderen, dat de steenbestorting niet
door de grote stroomsterkten zou wor
den meegevoerd. In verband met de be
langrijke functie van deze wiepen had
men ze inplaats van met het normale
wiepband gemaakt van wilgenhout
bevestigd met gegalvaniseerd ijzerdraad
en -ijzerkoord.
Door het duikeronderzoek was eveneens
komen vast te staan, dat op sommige
plaatsen, waar de zinkstukken reeds eni
ge jaren oud waren, dit ijzerdraad door
het zeewater was aangevreten. Deze om
standigheid en het optreden van de paal
worm leidde tot de conclusie, dat ver
wacht moest worden dat de betuigelings-
dammen niet de sterke stroming, die ge
paard zou gaan aan storm, zouden kun
nen weerstaan. Daarom werd besloten de
geul in de Middelgronden nog in 1932
te sluiten.
Gebleken was, dat de beteugelingsdam
in de geul in de Vlieter, die van jongere
datum was dan die in de Middelgronden
in een betere toestand verkeerde. Boven
dien had men berekend, dat de stroom
snelheid in de Vlieter nimmer zo sterk
zou worden als in de Middelgronden het
geval was, ook niet wanneer het laatste
gat zou zijn gesloten. Men kon het sluit
gat in de Vlieter dus laten wachten tot
het volgend jaar en zich volledig op de
Middelgronden concentreren.
Bij het sluiten van de Blinde Geul was
enige vertraging ondervonden, doordat
de dam van keileem bij het sluitgat enige
malen was verzakt, tengevolge van op
tredende hoge stroomsnelheden.
Met het sluiten van de geul in de Mid-
van de vorige omloop niet herhalen en
moeten met een spel genoegen nemen.
In de finale tussen de Bolsw. Machine
fabriek en de Rijkspolitie lijkt het, dat
laatstgenoemden in de vorige spannende
partijen hun krachten hebben verspeeld.
Ze lopen een 1-4 achterstand op, dan
volgt er echter een ommekeer. De diena
ren van de H. Hermandad spreken hun
reserVes aan, terwijl de tegenpartij be
gint te verslappen. In een ruk maakt de
politie de 3 spel vol.
De uitslag was:
P.I.M.: R. Rijpma, Fr. Smit en S.
van der Meulen.
Hollandia N.V.: R. de Wit, R. Bon
nema en P. Zwaagstra.
Bouwbedrijf N. Huitema: J. de Haan
J. Bonnema en P. van der Weide.
Amst. Bank: R. Visser, M. Hoek
stra en H. Boschma.
P.T.T.E. Brandenburg, H. van der
Zee en B. de Vries.
L.A.B.S. Altenburg, F. Greijdanus
en Joh. Kuipers.
7. v. d. Plaats N.V. 8. Bouwbedr. Jorrit
sma. 9. Belastingen. 10. A. J. Osinga
N.V. 11. Fa. M. van den Oever.
Afvalwedstrijd
Rijkspolitie: S. Vellinga, W. Boom-
stra, J. Nieuwenhoven.
Bolsw. machinefabr.S. Frankena,
C. de Waij en J. Dijkstra.
Paneerfabr. fa. P. J. de Boer: S. Ade
ma, P. Landskroon, P. Landskroon.
Fa. Nooitgedagt: P. Schipper, D.
Bakker en B. van der Welj.
Fa. M. Conradi: M. Conradi, J.
Broersma en S. Spoor.
Gem.secretarie: R. van der Zee, S.
Kooistra en R. Hoitinga.
7. Ver. Brandstoffenhandel. 8. Gemeente
werken. 9. N.V. Holl. Melksuiker. 10.
C.V. K. Plantinga. 11. H. J. Schukken’s
Industrie.
De prijs voor de verste bovenslag was
voor B. de Waij, de meeste bovenslagen
in de eerste omloop voor S. Vellinga (4)
na loting met B. de Way. P. Idzinga
kreeg de prijs voor de oudste en P.
Landskroon Jr. voor de jongste deelne
mer.
De partij werd opgeluisterd door de Chr.
Muziekver. „Oranje”. Na afloop ging ’t
met „Oranje” voorop, in optocht naar
de heer Heeres op de Marktstraat. Door
afwezigheid van de fam. Heeres nam de
bedrijfsleider van de P.I.M. de serenade
plus de beker voor het bedrijf in ont
vangst.
Hierna vond de prijsuitdeling plaats in
„De Posthoorn”.
De heer G. Zwaagstra had hier de zwa
re taak om aan 22 parturen een prijs
uit te reiken (elk partuur kreeg een
prijs). Hij kweet zich echter uitstekend
van die taak. Hij bracht hierna dank aan
de kaatsver. „Bolsward” voor het af
staan van het materiaal en aan ieder,
die de commissie behulpzaam was ge
weest.
De heer J. van der Klei bracht de com
missie namens d.e kaatsver. „Bolsward”
dank voor de propaganda, die ze met ’t
houden van deze partij weer voor de
kaatssport hebben gemaakt en wekt alle
deelnemers op lid te worden van de
kaatsvereniging.
Namens de deelnemers spreekt de heer
R. van der Zee woorden van dank en
hulde aan het adres van de commissie.
Zo waren we dan weer gekomen aan
het eind van deze in alle opzichten prach
tig geslaagde kaatsdag, waarop alle
deelnemers en vooral de commissie met
voldoening op kunnen terugzien.
De Bolswardsche Courant bevat een in
gezonden stuk, waarin de schrijver zich
er over verbaast, dat Bolsward nog steeds
geen Gysbert Japiczstraat rijk is. Als
men de grote dichter wil eren, waarom
dan niet op deze manier? De Wipstraat
zou daarvoor de aangewezen straat zijn.
delgronden moest worden gewacht tot
dat de Blinde Geul zou zijn gesloten,
omdat anders de stroomsnelheid in het
laatste gat te groot zou worden. Hier
door werd het reeds tamelijk laat in het
seizoen voordat men kon beginnen met
het sluiten van de Middelgronden. Het
risico, verbonden aan de werkzaamheden
werd echter ook groter, in verband met
de toegenomen kans op zware stormen
onwerkbaar weer en de steeds korter
wordende werkdagen.
Gezien deze ongunstige omstandigheden
besloot men nadat de Blinde Geul was
gesloten, vrijwel het gehele materiaal
van de M.U.Z. bij de dichting in te zet
ten om te voorkomen, dat door een zwa
re storm de keileemdam zou worden
vernield. Hiervoor werkten aan de dijk
in totaal
11 baggerzuigers6 grondzuigers; -7
perszuigers; 2 hoppers; 2 transporteurs;
4 gewone keileemkranen; 2 lange armkra-
nen; 2 andere kranen; 3 steentranspor-
teurs; 37 onderlossers; 60 elevatorbak-
ken35 zolderbakken; 60 sleepboten.
Hier werd de grootste weekproductie be
reikt, n.l. 330.000 m3 zand en 92.000
m3 keileem. Het zandspuiten ging in de
regel door van 5 tot 23 uur.
maeltsjes en hjir
mounle.
Sawol de noed as de kosten komme foar
de eigners en gebrükers fan it lan op,
sadat hja it earste en it wichtichste bi-
lang hawwe by alles, hwat foar dy wet
terbihearsking dien wurde moat. De
mounle of it gemael, de mounle-ier, de
tochtsleatten, de polderdiken, de pom
pen en opmeallingsynstallaesjes, de Dreg
gen of dammen, koartom alles, hwat
hjirmei to krijen hat, is boeresaek fan
bigjin ta ein. Dochs hat ek de oerheit
taek. Hwant de iene mei net han
en dêrom
lieding by
en boppe-
de toekomstige polders geen zware zee
dijken zouden moeten worden
legd, omdat het Ijsselmeer niet meer aan
getijbeweging onderhevig zou zijn.
Van 1923 tot 1925 werd het gedeelte
van de afsluitdijk tussen Noordholland
en het eiland Wieringen gelegd. Dit ge
deelte van de dijk heeft een lengte van
2'/2 km. Het gedeelte van Den Oever
op Wieringen naar Zurich op de Friese
kust met een lengte van 30 km is ge
bouwd van 1927 tot 1932.
Bij de bouw van de afsluitdijk was het
een gelukkige omstandigheid, dat in de
Zuiderzee keileem werd gevonden. Deze
grondsoort is in de Ijstijd ontstaan, toen
ons land was bedekt met grote ijsmassa’s
uit Scandinavië. Nadat dit ijs was ge
smolten, dus het daarin aanwezige ma
teriaal, zoals stenen, zand, slik e.d. ach
terbleven. Al deze materialen waren tot
een compacte massa samengevoegd en
deze substantie bleek uiterst geschikt te
zijn voor het bouwen van dijken, gezien
de grote weerstand tegen stromend witter.
Men begon de dijk te leggen op de
ondiepe plaatsen. Hierdoor werd bereikt,
dat de getijbeweging van het water niet
werd verhinderd, zodat er minder krach
ten op de aan de aan te leggen dijk
werkten- De geulen tussen deze stukken
dijk werden tegen uitschuiving beveiligd
door middel van onder water aange
brachte dammen, afgedekt met zinkstuk
ken, die zo stevig waren vervaardigd,
dat zij een stroomsnelheid van 5 a 6
m per seconde konden weerstaan. In de
Middelgronden en in de Vlieter, beide
diepe geulen, werden op deze wijze
dammen gelegd van resp. 1500 en 500
Dy’t de Prov. Almanak fan Fryslan, in
ünmisber boek foar eltsenien, dy’t him
yn it publike libben biweecht, opslacht,
fynt dêryn meat as fyftich bledsiden mei
nammen en bysünderheden oer de wet-
terskippen yn üs provinsje. De earste ri-
ge giet oer de wetterskippen, dy’t mei-
iens in stik sédyk yn ünderhald hawwe,
dat binne de „Zeewerende” wetterskip
pen, dan komme in stik as alf feanpol-
ders, makke op plakken dêr’t eartiids
turf groeven of baggere waerd en letter
lan oanmakke en dan folgje mear as
trijehündert polders en wetterskippen,
dy’t „boezemwetterskippen” hjitte en
soargje foar de wetterstan fan lan, sa’t
wy dat meast yn dizze omkriten sjogge.
Alle buorkerijen hawwe der mei to krij
en, hwant eltse boer hjirre moat op tiid
syn wetter kwyt, oars kriget it lan der
skea fan. De soarch foar dizze wetter
stan is hjir al aid en sa mei it boerelib-
ben forweve, dat der wol hast gjin ding
is, hwer’t safolle oer praet en oerlein
wurdt as dit.
Yn de rin fan de ieuwen hat him nou in
situaesje foarme, dy’t foar it greatste
trije sprekkers oan it
-wje
dat Deputearre Steaten net better tapak-
ten. Gjinien fan trijen hat eigen erfaring
mei it wetterskipswêzen yn de hoeke,
hwer’t it om draeit, it wiene lju fan de
„oare kante” mar dat lette hat neat, hja
dekten mar op.
len fan harren woe de boeren yn sa’n
hoeke mar negeare: doch it mar, sei hy
letter sille se it wol ynsjen. Kom mar
fan boppen del mei greate plannen en
fier se mar üt, sa hawwe wy yndertiid
ek dien mei de greate feanpolder fan
Weststellingwerf en nou binne hja der
bliid mei. Nou hawar, as der gjin oar-
loch komd wie, mei folie hegere prizen,
dan soe it mei dy blidens der hiel oars
ütsjen, mar boppedat, hwat him der yn
dy feangebieten ófspile hat, liket nearne
mar dan ek nearne op de situaesje hjirre.
Ik wol foar dizze kear allinnich mar siz-
ze, dat ik oer de wetterskippen hiel oars
tink as hjirboppe ütienset is.
En ik wol der myn blidens oer ütsprek-
ke, dat Deputearre Steaten blyk jown
hawwe, hwat better en hwat binliker oer
de bisteande wetterskippen to tinken as
party steate-leden. En jit folie blider bin
ik mei it feit, dat hja net fan doel binne
op it driuwen fan de konsintraesje-en-
thousiasten yn to gean, mar dat hja har
eigen forantwurde koers farre wolle.
Dêroer dan de oare kear.
Daar waar het standbeeld van Dr. Ir.
Lely staat, dat zozeer imponeert door de
robuste kracht die uit dit bronzen beeld
spreekt de naam van de beeldhouwer,
Mari Andriessen, die ook exposeert op
de tentoonstelling van Haarlemse kunste
naars in 't stadhuis te Bolsward, zij hier
met ere genoemd hebben de dijk
bouwers zee gekozen, nadat het eiland
Wieringen met ’t vaste land van Noord
holland was verbonden.
Van de vele plannen, die successievelijk
drooglegging van de Zuiderzee zijn be
studeerd, bleken tenslotte die, waarin té
vens een afsluitdijk van Noordholland
naar de Friese kust was opgenomen, het
meest te voldoen. Besloten werd om bij
de uitvoering van de Zuiderzeewerken
de aanleg van een dergelijke dijk het
eerst ter hand te nemen. Hierdoor zou
worden bereikt dat bij de dijkbouw van
Nou wurdt it mei dy wetterbihearsking
langer in slimme saek. Aloan komme der
binlannen by en wurde bütlannen ynpol-
dere. Yn de Lege-Midden is it mes yn-
setten en hoe mear dizze bütlannen for-
dwine, hoe’n greater toer as it wurdt om
al it ütmealle wetter op tiid kwyt to
wurden. De bisteande polderdiken binne
rounom, net like bést yn oarder of heech
genóch en fakentiids duorret it ek to
lang foar’t men it wetter kwyt is. In oare
kwesje is, dat der ek plakken binne,
hwer’t men wetter ynlitte of opmealle
wol, om’t hjir fakentiids tokoart oan
wetter is. Dat spilet yn Gaesterlan en yn
de Walden foaral. It ien mei it oar mak-
ket, dat de wetterskipsmasjinery net hie
lendal rint, sa’t men wol graech wol.
En nou komme fan twa kanten de plan
nen. Oan de iene kant moatte de üt-
wetterynstallaesjes forbettere wurde. Tea-
kesyl kin it allinnich net mear óf. In
twadde en in trêdde gemael stean op it
programma en dêrby moat de droechliz-
zing fan de Lauwerssé ek jit meihelpe
om wetter kwyt to wurden. Mar dat is
oerheitssaek en litte wy hjoed fierder
rêste.
De oare plannen gean oer de wetterskip
pen seis. Der mankearret neffens party
lju, fan alles oan. De bistjüren binne
net deskundich, de sekretaris wit neat
fan administaesje, it tasicht is gjin stür
wurdich, de reglementen wurde net ta-
past, hja witte net iens hwat der ynstiet;
de sleatten wurde net skjinmakke, de
iene doart net foar de oare, de boeren
binne fierst to deun, hja wolle de need-
saekliké forbetteringen net bitelje en jit
folie mear. De wetterskippen is mar in
rommeltsje meimekoar, mear as trijehün
dert fan dy dingen en dan jit in heap
eigen polderkes fan ien of twa, trije
'boeren, it is in tastan üt it jier nul en
it wurdt hege tiid, dat de hege hearen
hjir yngripe. De hiele boel oan ’e kant
en in stik of tsien greate wetterskippen
mei deskundige bistjüren en deskundige
opsichters en deskundige administrators,
dat! is de wei Fuort mei dy ün-
deilhanse en alderwetske boere-ünderüns-
kest meitsje de wei frij foar de lju fan
it fak en litte de boeren mar yn it lan
bliuwe en oars neat mear dwaen
bitfelje.
Yn de Fryske Steaten, fan dizze wike,
hawwe in stik as t x
wurd west, dy’t it mar min nei’t sin
Het stadsbestuur van Djakarta heejt een razzia op bedelaars georganiseerd
die dezer dagen door leden van de Veiligheidstroepen is uitgevoerd. Op de
foto zien we een paar soldaten, die een bedelares en haar baby op een
vrachtauto helpen om te worden weggevoerd.
dammen gelegd
m lengte.
Het lag oorspronkelijk in de bedoeling
de dijk in 1932 te sluiten. Hiervoor
waren de twee geulen, de Middelgron-
den en de Vlieter opengelaten. In augus
tus 1931 bleek echter uit een duikeron
derzoek, dat de zinkstukken, waarmede
de hierboven omschreven beteugelings-
dammen waren beschermd, in ernstige
mate waren aangetast door paalworm.
Deze aantasting was echter nog niet van
die mate, dat gevreesd moest worden,
dat de beteugehngsdammen zwaar zou
den worden beschadigd bij storm.
Er kwam echter nog iets bij.
De zinkstukken waren voorzien van
De haastige automobilist, de (bij voorbaat reeds vermoeide) fietser,
die bij de „Kop” de afsluitdijk kiest om in de richting Holland
te gaan, realiseert zich in negen van de tien gevallen niet, wat de
aanleg van déze immense waterkering aan inspanning en materiaal
heeft gekost, aldus ons zusterblad „De Noordoostpolder”, waaraan
wij dit artikel ontlenen. Ook wij in het algemeen zijn ons gewoon
lijk niet bewust dat ginder een stille wachter het onstuimige water
van de Noordzee op een 1 j
gelegenheden zoals bij de februari-vloed in 1953 -dringt het
even tot ons door, dat wij naar de
zijn achter dijken, die gebouwd zijn ten koste
inspanning.
H.M. de Koningin heeft een grote zil
veren medaille beschikbaar gesteld voor
het Gysbert Japicxfeest. Tegelijk werd
een vorstelijke gift ontvangen.
veilige afstand houdt. Slechts bij bijzondere
mens gesproken veilig geborgen
van grote krachts-
RAZZIA IN DJAKARTA