I Ij IJ DE AANLEG VAN DE AFSLUITDIJK KOSTTE 200 MILLIOEN GULDEN roar Uitbreidingsplan Wymbritseradeel ter inzage Aansluiting bij Piaam of Zurich? Gouden filmpjes Fan de Martinytoer üs hjoed p p to sizzen 1 In i d STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND en De Jong’s Nieuwsblad Hwat hat S/< 1 DINSDAG 29 JULI 1933 54e JAARGANG Boiswards Nieuwsblad No. 58 Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en bouw van het laatste gedeelte het laatste gedeelte •I VERBETERING JUKBRUGGEN OVER DE MAAS steld 1* Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bols ward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat IJ Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Mede op verzoek van Rijkswaterstaat zullen de z.g. Jukbruggen van de Nederlandsche Spoorwegen over de Maas (Mook) verbeterd worden. In de nacht van 13 op 14 september zal een nieuw gedeelte in de spoor brug worden geplaatst. Foto: De voorbereidingswerkzaamheden. Abonnementsprijs f 1 90 pet kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 de Middelgronden was te mee aan de sluiting Officiële aankondigingen van gemeente, provincie of andere overheden worden doorgaans slecht gelezen en maken meestal weinig indruk op het publiek, waarschijnlijk vanwege de vrij grote hoeveelheid waarin deze advertenties re gelmatig in de bladen voorkomen en ook omdat ze veelal slechts voor weinig men sen van belang zijn. Meestal is dit niet zo erg, omdat, zoals reeds is opgemerkt, het belang niet zo erg groot is en alles toch vanzelf loopt, maar een enkele keer kan het niet ge bruik maken van de per advertentie be kend gemaakte gelegenheid tot inzien van een ontwerp-uitbreidingsplan on het dus niet tijdig reageren daarop bij de daarvoor wettelijk aangewezen instan tie voor de betrokken belanghebben den wel eens minder prettig zijn en later een boel moeite en narigheid geven, wel ke zij zich mogelijk hadden kunnen be sparen door wel tijdig in te zien etc. Men verwijt de overheid dan, dat deze niet democratisch te werk gaat door niet tijdig te waarschuwen, maar vergeet, dat men zelf niet op zijn qui vive is geweest, want de wettelijk democrati sche wijze is wel terdege gevolgd. Toe gegeven moet worden, dat deze wette lijk democratische wijze in de praktijk vaak niet als zodanig wordt aangevoeld. De voorschriften en regelingen zijn na melijk vaak zodanig vastgelegd, dat het voor de overheden niet al te moeilijk en omslachtig wordt te werken. Hoewel een ieder wordt geacht de wet te kennen, weet ook een ieder, dat daar nog wel het een en ander aan ontbreekt, vandaar dat het ons goed toeleek, nu de uitbreidingsplannen van alle dorpen Recreatie. De uitbreidingsplannen voorzien tevens in de mogeilijkheid tot goede recreatie gebieden in Oudega, Gaastmeer en Sand,- firden. Hier wordt voor een zich nog in de neve len der toekomst verscholen houdende mogelijkheid enkele recreatie-oorden ge dacht, die veel kunnen beloven en in een grote behoefte kunnen voorzien. In SANDFIRDEN om bij de kleinste te beginnen, wordt tegenover de Herv. Kerk aan de oever van de Hop een streek zomerhuisjes met bijbehorende groen strook en een wegje daarachter langs aangewezen. Eveno in GAASTMEER, waar aan de Tj. de J. rustige uithoek van het Hegermeer, aan Op 20 aug. zal het 20 jaar geleden zijn dat machinist G. Lammers in dienst trad bij de Ned. Tramweg Mij. Echte kanten Friese Schort te koop voor het Gysbert Japicxfeest, pl.m. 60 jaar oud, in goede staat. rekening moeten worden gehouden, aan de binnenzijde van Vlieland en Terschel ling resp. met 30 en 10 cm en daarna langs de andere eilanden geleidelijk af lopend. Indien, zoals inderdaad is ge schied de Afsluitdijk naar Zurich zou worden gelegd, dan zouden deze cijfers voor de plaatsen langs de Waddenkust gelijk blijven, met uitzondering van en kele cijfers, die enige centimeters lager zouden worden. De grootste verhoging, n.l. van 95 cm, zou bij Zurich worden gevonden. In de Waddenzee zouden de getijstro- men versterkt worden. Zo berekende de commissie bijv, voor Zurich, dat het ge tij verschil gemiddeld met 60% zou ver meerderen. Ook de getij stromingen door de zeegaten tussen de Waddeneilanden zouden versterkt worden. De Commissie Lorentz adviseerde tot Buten op it fjild sjogge wij In libbene wunderskilderij. zen aan eigen bezittingen. Verenigingen van Dorpsbelang, indien ze geen onroe rende eigendommen hebben, die in het plan zijn begrepen, kunnen geen (althans ontvankelijke) bezwaren indienen. Uit de aard der zaak zal, wanneer be paalde verenigingen bezwaren indienen, een gemeentebestuur wel terdege reke ning houden met die bezwaren, doch of ficieel zijn ze niet ontvankelijk. Uit het bovenstaande moge blijken, dat het noodzakelijk is, dat eigenaars en gebruikers van land dat dicht bij een dorp ligt of waarvan men vermoedt dat er wel eens wat mee kan gebeuren, zich vergewissen van de plannen. De ambtenaren van de gemeente zullen daarbij, zoals de ervaring leert, zeer be hulpzaam zijn met uitleg. Zo nodig kan men dan d.arna maatregelen nemen. Met nadruk willen we er nog op wijzen, dat men geen bezwaren behoeft in te dienen als men denkt dat men schade zal lijden door de uitvoering van het plan, terwijl men tegen het plan zelve eigenlijk geen bezwaren heeft. De wet telijke regelingen voor eigenaren en ge bruikers zijn tegenwoordig zodanig, dat de schaden, die zij lijden, steeds volle dig vergoed dienen te worden. Het gaat hier natuurlijk alleen maar over de ob jectieve, in geld uit te drukken, schaden. Denkbeeldige schaden, bijvoorbeeld de gehechtheid aan een bepaald stuk land (erfgoed) of een bepaalde situatie (kron kel in de weg) worden niet vergoed. Hoewel betrokkenen bepaalde plannen uit de aard der zaak in de eerste plaats vergelijken met hun eigen belangen, is het nuttig om, wanneer men meent met het oog op deze eigen belangen bezwa ren te moeten indienen, in deze bezwaren het algemeen belang toch wel voorop te stellen, want daarvoor is het plan im mers gemaakt en dan heeft men ook de meeste kans van slagen met zijn bezwa ren. De uitbreidingsplannen van de dorpen en gehuchten- in de Friese plattelands gemeenten zijn doorgaans weinig spec taculair en ingrijpend. De inwonertallen blijven op zijn best gelijk en gemeenten en particulieren bouwen slechts voorzo ver dat nodig is en de financiën het mo gelijk maken. Men maakt daarom slechts plannen, omdat het wettelijk is voorge schreven en geeft in die plannen de plaatsen aan, waar op bepaalde wijze gebouwd kan worden, waarbij uiteraard naar een afronding wordt gestreefd. Dit laatste maakt dat de capaciteit nogal eens groter is dan de behoefte voor de eerste 10 jaren, maar het verantwoorde lijkheidsbesef van gemeenten en particu lieren, benevens de zuinigheid ten aan zien van de middelen maken, dat hier zelden ongelukken gebeuren, en men kan daar dus ook geen bezwaren tegen heb ben. De gemeente Wymbritseradeel is zeer grondig te werk gegaan. Er liggen na- Stoomkoffiebranderij „De Ster”. Koffie prachtig gebrand - fijne aroma. Afrika- koffie 26 cent. Thee (geurig - water houdend). Congo 1 ons 14 ct. Gruis thee 1 ons 16 cent. Firma P. J. de Boer. Winkeliers speciale conditiën. hja freegje ünderhald, hja nimme skoan- der lan mei en brekke hiel hwat stikken lan yn biten en brokken. Kin it mei min der ta, dan is dit in algemien bilang. En grif is dat op hiel hwat plakken moog- lik. Ek de fearten, dy’t yn it foarige tsjinje moasten foar de skipperij, it mod der. en dongfarren, de turfskippen en sa mear, wurde hast net mear brükt. Ek dêrby leit it yn ’e reden, dat men neigiet, oft it net oars moat. Der komt jit in wichtich ding by. Moast de boer eartiids mei syn kollega’s seis alles dwaen, hwat de lanforbettering en ófwettering oan- giet, yn de moderne tiid is der de Steat, dy’t middels de kultuertechnyske Tsjinst (de C.T.D.) gans bydraecht om sokke forbetteringen ta stan to bringen. Mei bilangrike subsydzjes stipet it Ryk dizze wurken. Binammen de ruilforkaveling jowt yn dizzen mooglikheden, dy’t der eartiids net wiene. En nou is it net slim to bigripen, dat as men troch greate wur ken in hiele kontrij under it C.T.D.- mes nimt, dat it dan hege tiid wurdt, ek nei to gean, hoe’t men de wetterskippen en polders yn sa’n hoeke op de meast rationele wize modernisearret. Hwant der moatte gjin oerstallige wetterskippen bliuwe en in wetterskip mei net lytser wêze as foar de funksje it béste is. de Afsluitdijk. Het werk vlotte goed. Vrij wel al het materiaal evenveel als bij ingezet werk- van de Vlieter, zodat reeds op 28 mei 1932, om 13.02 uur het laatste gedeelte van de keileem- dam boven water kwam en de Zuiderzee opgehouden had te bestaan. In totaal werden in de gehele Afsluitdijk verwerkt: 1 millioen m3 steenglooiing, en gehuchten van de grote gemeente Wymbritseradeel zoals officieel is aan- gekondigd, op het gemeentehuis van 10 juli tot en met 6 augustus 1958 voor een ieder ter inzage liggen, de betekenis van het bovenstaande feit nog eens in een voudige woorden weer te geven. Het wil in de eerste plaats zeggen, dat belanghebbenden, wanneer zij reële be zwaren hebben tegen bepaalde onderde len van de ontwerpen, deze thans ook moeten indienen bij de Raad. De Raad is dan verplicht ze te behandelen en met haar opmerkingen en beslissingen door te zenden naar Gedeputeerde Staten. Verzuimt een belanghebbende nu zijn bezwaren in te dienen bij de Raad, dan zijn eventuele bezwaren die hij later nog eens indient bij Gedeputeerde Sta ten of de Kroon bij voorbaat niet ont vankelijk. Heeft men ze in eerste instantie echter wel tijdig ingediend, dan kan men, als de Raad ze heeft verworpen, later nog bezwaren bij Gedeputeerde Staten en de Kroon indienen, die ze dan wel serieus moeten bekijken. Natuurlijk moet men dan letten op de publicaties van ter in zage ligging en de termijnen, waarbin nen bezwaren ingediend moeten worden. We moeten nog opmerken wie wettelijk onder belanghebbenden worden verstaan. Dat zijn de eigenaren en gebruikers van landerijen en gebouwde eigendom men in de plannen, benevens de aan grenzende eigenaren en gebruikers. Is men niet eigenaar of gebruiker van on roerende goederen, dan kan men geen bezwaren indienen en evenmin kan men bezwaren indienen met betrekking tot eigendommen van derden, die niet gren- melijk 27 grotere en kleinere kaarten ter inzage. Zo worden er in BLAUWHUIS enkele woonstraten gepland. Hiervoor worden twee rondwegen aangelegd van de Greonterperweg naar de Westhemmer- dijk. De straat t.o. de R.K. Kerk, waar aan de woningwetwoningen staan, zal verlengd worden tot deze rondwegen. De buitenste rondweg wordt verder nog doorgetrokken om zo een nieuwe ver binding te geven tussen de Greonterper weg en de Westhemmerdijk. Tevens wordt de bocht nabij het Theresiahuis rechtgetrokken. Bij FOLSGARE zal een bochtafsnijding gebeuren bij de driesprong in de weg naar het monument aan de Rijksweg 43. Nabij REMSWERD o.d. Wolsum zal in de Remswerderlaan de onoverzichtelijke bocht er uitgehaald worden, waardoor de weg straks ten z.w. van de boerderij komt te lopen en het verkeer hier geen hinder meer van ondervindt. Bij WESTHEM zal er een wegje aange legd worden vanaf de Herv. Kerk naar de weg naar Blauwhuis. De Katzijl zal opgeheven worden en de weg zal voort aan in een flauwe bocht over een duiker gelegd worden. In WOLSUM zelf gebeurt er weinig, al leen worden hier, zoals in de meeste plaatsjes, enkele stroken grond aange wezen, waar bij eventuele behoefte straks op gebouwd kan worden. NIJLAND geeft weer een grotere ver andering te zien voor de toekomst. Vanaf de oude Bolswarderweg komt hier een rondweg te lopen naar de Opdijk en dan door naar de oude Snekerweg. In ’t gedeelte Bolswarderweg-Opdijk krijgt deze rondweg twee zijstraten, die samen een uitgang op de Opdijk krijgen. Voor Nijland betekent dit nieuwe stratenplan naast de mogelijkheid tot nieuwbouw, waarvoor dit terrein opengelegd wordt, straks een aardig ommetje meer. Aan het kruispunt in het dorp tegenover café Piersma, komt een plantsoen- strookje, zodat de middenstandswonin- gen, die hier aan de oude Snekerweg gedacht worden, straks een royaler aan zien krijgen en tevens de situatie bij het kruispunt niet pog benauwder wordt dan ze nu al is. Als dit nog eens geheel volgebouwd zal worden, zou Nijland er dus een nieuwe kom bij krijgen. Over het uitbreidingsplan OUDEGA-W. is reeds veel gesproken en zwaar gede batteerd achter de schermen. Tot veler geruststelling kunnen wij nu mededelen, dat men in het huidige plan met de voornaamste wensen wel rekening heeft gehouden. Ten noorden van het dorp komt een af snijding voor het hoofdverkeer van de Westhemmerdijk naar de weg naar Heeg. De verbindingsweg, waaraan hui zen gebouwd zullen worden, was oor spronkelijk gepland dwars over het hui dige sportterrein, dat hierdoor naar een plaats ten zuiden van het dorp zou wor den verbannen. Het plan is inmiddels in zoverre gewij zigd, dat het sportterrein op de huidige plaats gehandhaafd blijft, zodat het oor spronkelijke uitbreidingsplan aan het algemeen belang is aangepast en de ver binding dus meer oostelijk komt dan oorspronkelijk in de bedoeling lag. Verder krijgt het industrieterrein bij de zuivelfabriek een rondweggetje naar de Westhemmerdijk toe. Van de verdere uitbreidingsplannen noe men we nog Heeg, industrieterrein; Jutrijp, aansluiting binnenpad bij nieu we huizen; Schamegoutum, wegomleg- ging en woonstraten tussen spoorbaan en dorp in; Uitwellingerga, twee indu- strie-terreinen; Woudsend, industrieter rein met rondweg om het dorp heen; IJsbrechtum, Goënga, Abbega, Nijhui- zum, Loënga, Gauw, Offingawier, Osin- gahuizen, waar evenals in de reeds ge noemde plaatsen, enkele percelen grond voor woningbouw worden gereserveerd of enkele kleine bochtjes in de wegen worden rechtgetrokken, die verder niet zo heel erg belangrijk zijn voor dit ge bied als geheel. reikte men het grote dag-, resp. weekge- middelde van 5 en 20 zinkstukken, het geen neerkomt op resp. 7500 m3 30.000 m3. Op 1 april 1932 begon men met de bouw van het laatste gedeelte van De oprichting van een volkssanatorium te Joure gaat door. De schenking van Heeremastate is daartoe aanvaard. De sluitingstijd van koffiehuizen en her bergen is op 12 aug. (Gysbert Japicx- dag) vastgesteld op 12 uur middernacht. verhoging van de dijken en wel langs de Friese kust van 109 cm bij Zurich tot 2 cm bij Holwerd, langs de Noordholland- se kust van 138 cm bij Den Oever tot 43 cm bij Kaaphoofd en langs de bin nenzijde der Waddeneilanden van 89 cm bij Oostkaap (Texel) tot 11 cm bij Terschelling (haven). Daarna werden door de Dienst Uitvoe ring Zuiderzeewerken nog diverse proe ven genomen om de verhogingen, waar mede rekening gehouden moest worden, nader te bepalen, een en ander onder gebruikmaking van de door de commis sie Lorentz gevolgde methoden en ge maakte berekeningen. De gehele Afsluitdijk heeft, samen met het verhogen van de dijken langs de Waddenkust en andere, door de afslui ting noodzakelijk gemaakte voorzienin gen f 200.000.000 gekost. hege arbeidsleanen. Dykwurk, slatten, moune-wurk, it meallen seis, koartom it boere- en arbeiderswurk kost fiif kear safolle as eartiids. De arbeiders binne krap en djür en dêrtroch bliuwt der folie wurk lizzen, dat winlik net lizzen bliuwe mocht, as men de wetterbihears- king yn oarder halde wol. De sé bliuwt gefaerlik; hwat der yn 1953 bard is, wie mear as dudlik. Nei buten en nei binnen wurde der aloan heger easken steld oan de wettersteat. It leit dus foar de han, dat men in mear rationele si- tuaesje net opkeare moat mei in forkeard konservatisme. Hwer’t it better kin, hwer’t it goedkeaper kin, moat it ek barre. It sil dochs al in hjit hangizer wurde as men de plannen fan de wet tersteat ris oereaget. Twa nije gemalen derby, de Lauwersé droechlizze, nije ta- foerkanalen meitsje, de sédiken op- heegje, de kwelders tusken Reahoanne en Holwerd vndykje, fierder gean mei de Lege Midden en oare lanforbetterin- gen en üntslutingen, it is net sa’n byt- sje. De Walden en oare hege grounen roppe hoe 'langer hoe lüder om forbet- NET IN MAKLIKE SAEK. It bliuwt j immer in toer en in stjürmans- kunst il slcipke midden yn it soal to bal den, mei de wetterskippen driicht it ek oan leger wal to reitsjen. Nou kin men tajaen, dat it faeks to lang yn itselde I In tredde argumint is de kwestje fan de tering fan de wettersituaesje. Ek dér is soms tokoart oan óffier, mar folie faker tokoart oan oanfier. De wetteropmeal- ling sit ek jit hiel hwat yn, seis op de swiere klaeigroun kin it winsklik wêze- Mei sin haw ik dizze dingen jitteris op helle, om oan to jaen, dat ik mei folie oaren fan miening bin, dat der grif wol hwat to forbetterjen en to foroarjen fait en dat de wetterskippen gjin hillich hüske is, hwer’t men ófbliuwe moat. Mar mei dat ta to jaen, wol ik fan de oare kant ek like dudlik ütsprekke, dat men de saek fan de wetterskippen oanpakke moat mei de bistjüren en de yngelannen. Ik wit wol, dat der hjir en dér foarbyl- den binne fan in forkeard konservatisme. Mar is it feit, dat der hjir en der in forkearden ien tusken sit, reden om nou mar dit hiele histoaryske en weardefolle gebou fan de wetterskippen to bihan- neljen as in steltsje rekruten, dy’t drild wurde moatte? Of as in oerstalhch re sidu üt in foarbije tiid, dat opromme wurde moat? Wy libje dochs yn in de- mokratysk lan, tocht ik sa en hwat hat mear bilang by in goede bihearsking fan it wetter as de boeren seis? En soe dy Fryske boerestan, dy’t op it hiele ter rein fan har bidriuw sokke opmerklike risseltaten bihelle hat, nou yn ien kear ünbrükber wêze, dwers en forkeard?? Dat kin gjin minske leauwe. Mar de hearen, dy’t nou sa lüd en skel roppe om greate plannen en it moadewurd: konsintraesje foar yn ’e müle ha, sille noch ris raer fan boppen komme. Hwant as men yn de praktyk fan dizze matery dükt, komt der folie mear foar it Ijocht dan men mei in greate kaert op ’e tafel tinke koe. Net om ’e nocht hawwe ge slachten fan tüke minsken dwaende west mei de wetterskipskwestje. Elk lan hat syn eigen lizzing en eigen- aerdige eigenskippen. It is mei sleatsje- graven en greate gemalen bouwen net klear. Né, litte de deskundige techinici gerêst komme mei forbetteringsplannen, dér is wol romte foar, mar litte hja üt- gean fan it feit, dat it hjir om in büten- gewoan slimme kwestje giet en dat hja ütgean fan it feit, dat hja yn it algemien net better ta har doel komme kinne, dan yn in gearwurking mei de bisteande wetterskipsbistjüren. Dan kin der yn de kommende jierren foar Fryslan hiel hwat goeds dien wurde. Ie week augustus 1908 Telegram; Zeppelins ballon door onwe- der overvallen. Uit ankers losgereten en uit elkaar gespat. Verscheidene personen verwond. Zeppelin ongedeerd, maar troosteloos. ramt biflapt wie en dat it better west hie as men earder de gong fan ’e tiid folge hie. Mar it is ek wier, nimmen hie foarut sjen kinnen, dat der sokke greate foroaringen op ’e helling leine en dat wy nou yn tsien jier mear foroarjen sjogge as eartiids yn fyftich. Mei de wetterskippen sitte wy hwat yn in alderwetsk pakje, dat wurdt algemien wol ynsjoen en it leit foar de han, dat er nou tocht wurdt oan forbettering. Dér is ek alles foar, der is ek hiel hwat to forbetterjen en boppedat binne de tiids- en bidriuwsomstannichheden bilangryk wizige, sadat nimmen in forkeard sin hoecht to krijen, as hjir ris earnstich oer praten wurdt. Nei myn underfining tin ke de boeren hjir ek net oars oer. Yn it foarste plak is it in saek fan bi- tsjutting, dat de polderdiken, dy’t it bütenwetter keare moatte, ynkoarten wurde, hwer’t dat kin. En nou sprekt it fanseis, dat hoe mear polderkes en wet terskippen der binne, hoe langer it totale net fan polderdiken wêze moat. En dizze polderdiken moatte op in bi- paelde hichte halden of brocht wurde, (Slot) Daar men in verband met de vertraging, ondervonden bij de Blinde Geul, vreesde dat de winter toch moest worden door gebracht met een niet-gesloten dijkge- deelte of een zeer zwakke dam, ver sterkte men het midden van de beteuge- lingsdam in de geul over een lengte van 500 m. Aan iedere kant bracht men een extra bezinking van 50 m breedte aan, terwijl aan weerszijden van de kruinlijn van de dam een zware bestorting werd aangebracht over een breedte van 10 m. Deze bestorting bestond uit stenen van 10 tot 80 kg. Tenslotte legde men dwars over de beteugelingsdam nog zwa re scheepskettingen van 100 m lengte, die men aan het uiteinde verzwaarde met stukken oud ijzer van 500 kg. De ket tingen lagen op onderlinge afstand van 2 a 2’/2m. De werkzaamheden hadden echter een gunstig verloop en op 22 november was de Zuiderzee aan de Oostelijke zijde af gesloten en resteerde alleen nog het sluitgat bij de Vlieter, dat een lengte had van 2700 m. Op 24 december 1931 mocht men veronderstellen dat gevaar van doorbreken van de dam door de Middelgronden was geweken. Ook bij de Vlieter werden extra zink stukken gelegd om het gevaar voor ver nieling van de beteugelingsdam tijdens de'overwintering te voorkomen. Hier be- 113.5 millioen m3 keileem en 23 milli oen m3 zand. Naast het voordeel van vereenvoudigde werkwijze voor de bouw van de inpolde ringen, waarbij men immers niet meer werd gehinderd door getij verschil! en, heeft de Afsluitdijk nog andere voorde len met zich gebracht, die niet alle in geld zijn uit te drukken. In de eerste plaats is daar de verhoogde veiligheid voor het aan de voormalige Zuiderzee grenzende gebied. Deze verhoogde vei ligheid kreeg wel een bijzondere bete kenis na de overstromingen in 1916, welke wel de eigenlijke stoot tot de bouw van de dijk hebben gegeven. Na de afsluiting van de Zuiderzee kon het zoute water worden vervangen door zoet water. Bij eb werden de spuislui- zen open gezet, zodat het zoute water uit het Ijsselmeer wegvloeide. De IJssel zorgde voor aanvoer van zoet water. Hierdoor is bijv, de zoutgrens in de pro vincie Friesland, die vóór de afsluiting dwars door de provincie liep, terugge drongen naar het Noorden. De rondom het Ijsselmeer liggende gebieden kunnen in droge zomers het zoete water inla ten. In de toekomst zal, wanneer alle inpolderingen een feit zijn en de Rijks- kanalisatie zal zijn voltooid het Ijssel meer worden opgezet. Hierdoor zal de hoeveelheid water, die in het 1250 m3 grote overblijvende meer beschikbaar is, van 260 millioen m3 op 400 millioen m3 worden gebracht. Een derde voordeel is de vermindering van de onderhoudskosten van dijken. Voor de afsluiting moest een lengte van 300 km dijk langs de Zuiderzee worden onderhouden. Dit was, mede door het feit, dat deze dijken reeds zeer oud zijn, tamelijk kostbaar. Het onderhoud van deze dijken is thans aanzienlijk lichter geworden, daar men niet meer op derge lijke hoge waterstanden als vóór de af sluiting behoeft te rekenen. Tenslotte zij nog vermeld, dat de afwa tering van de polders op het Ijsselmeer aanzienlijk is verbeterd, omdat het Ijs selmeer niet m,eer aan eb- en vloedbewe- ging bloot staan en dus voortdurend op een constant peil kan worden gehouden. Door de afsluiting van de Zuiderzee ging een groot vloedbekken verloren. Hierdoor zouden de waterstanden in de Waddenzee een verhoging ondergaan, hetgeen door dijkverhoging zou moeten worden opgevangen. Bij Koninklijk be sluit van 14 juli 1918 werd de Staats commissie Lorentz ingesteld, die tot taak had te onderzoeken of en in hoeverre de dijken langs de Waddenzee zouden moe ten worden aangepast aan de eventuele optredende verhogingen. In 1926 bracht de Commissie verslag uit. Daar het nog een vraagpunt was of de Afsluitdijk op de Friese kust bij Piaam of bij Zurich zou aansluiten, heeft de commissie dit nog in ’t midden gelaten. Zij kwam tot de conclusie dat, wanneer de Afsluitdijk bij Piaam zou uitmonden, bij deze plaats een verhoging van de stormvloedstanden kon worden verwacht van 130 cm, welke verhoging daarna ge leidelijk zou verminderen tot 100 cm bij Zurich, 60 cm bij Harlingen en 10 cm bij het Nieuw Bildt. Bij de Lauwer zee zou geen enkele verhoging meer worden ondervonden. Langs de kust van Wieringen zou een verhoging van 80- 100 cm kunnen worden verwacht, langs de kust van Noordholland ten Noorden van Wieringen 80-45 cm. Langs Texel zou met een verhoging van 25-80 cm

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1958 | | pagina 1