SGT JAMES R. N HHJPo’rT aM£R|»n PRAUW EN VLIEGTUIG KENMERKEND EN ONMISBAAR IN NIEUW-GUINEA LAND for® Bezoek van Bolsward aan de Europaische Jugendwoche in Castrop-Rauxel Qabe Skroar ós hjoed p p to sizzen op Fan de Martinytoer Tj. de J. - ..gewoon" De produksjeknobbel u STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND i Gouden filmpjes HUV k ■V f’ lis In een leprozerie is alles DINSDAG 12 AUGUSTUS 1958 54e JAARGANG No. 62 Hwat hat -X- LIBANESE HELIPORT VERNOEMD NAAR GESNEUVELDE SERGEANT -X- Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. OS1NGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat IJ Telefoon 451 Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Abonnementsprijs f 1 90 pet kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mra Ingezonden mededelL gen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie i de men gen. ken sa om dit noch al hwat. Dan soe der mear as de helte bykomme. w Nog steeds neemt men en zorgen. Maar een vreugde honderd voudig groter en een verdriet honderd voudig kleiner dan hij als uitgestotene zou hebben gehad. En soms het uit- een terugkeer in zijn eigen ge- tap, die hem als genezene volle- t de moderne ge neeswijze kan in vele gevallen genezing It trêdde punt, hwertroch hja de pro- duksje biperke wolle, leit op in hiel oar gebiet. It is bikend, dat op de ming- de bidriuwen de leste jierren hiel hwat lan skuord is, dus fan boulan omset vn greide. Op de lichte grounen hat dat noch al hwat west. Dêrtroch gyng de molkeproduksje gans omheech. De oarsaek wie düdlik. Foar de molke jilde ommers in garansje fan safolle sin ten de kilo en de bouprodukten op de lichte groun koene safolle net opbrmge. Dêrtroch hat men greide makke, hwer’t men eartiids bou hie. En winlik ek bou As men sa om jin hinne sjocht, Dêr’t alles skrept en draeft en flocht, Dêr't alles giet sa hurd as’t kin, Freget men jin óf: Hat soks wol sin? Foarhinne moast der hwat gebeure, Dat koe men rounom wol bispeure, De produksje moast omhegen, Der lei alles oan gelegen! Mar nou, nei tiden stiet it sa: It giet op oerproduksje ta! Men sit mei de han oan de holle Der is fan alles fiersttofolle De suvel, de ierappels, les mar Oerproduksje is de rop Us eale produksjekou en sa, Hwer moat dat allegear op ta? En net op agrarysk mêd allinne Rounom moat men jin wol bisinne. Sjoch nei de definsje ek foaral, Der giet de produksje al sa mal Elk freget, easket en skept op, Noch meat en better is de rop As wy it goed bisjogge, En al of net meidogge, It tint allegearre yn e hobbel Fanwegen dy produksje-knobbel. Peinjum. E. v. P. en bidragen om lige. Ik hearde op in orin- Generaal-Majoor Paul Adam heeft de amerikaanse heliport bij Beiroet vernoemd naar de sergeant, die vorige week in Libanon werd gedood. Tijdens een sobere plechtigheid', onder leiding van de leger-geestelijke, in aanwezigheid van o.m. de Generaal-Majoor werd het bord met de naam van de helihaven aan de rand van het veld aangebracht. zicht op meenscn; dig zal accepteren. Want 1 bewerkstelligen. U hebt gemerkt, het is alles doodgewoon in een leprozerie. Ik kon beslist niet in een mineurtoon schrijven. Het is niet treurig, niet ellendig. Maar wel: zin gende kinderkoortjes en fluitorkesten. In Ned. Nieuw Guinea bevinden zich thans 4 leprozeriëen, nl. te Miei, Sorong, Seroei en Fak Fak.met een totale opna- me-capaciteit van 600 patiënten. In Me- rauke is een leprozerie in oprichting. De Stichting „Het Nat. Nieuw Guinea Comité” te Den Haag zal graag Uw gift voor de bouw van een ziekenhuis in de leprozerie te Sorong in ontvangst nemen. Hollandia-binnen. B. Nawijn. Bolswards Nieuwsblat Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad kliniek gaan om de pillen aan de gere gelde klanten uit te delen. In de loods zijn mannen aan het werk, ze timmeren een bed in elkaar en zagen poten voor een tafel. Vrouwtjes lopen bedrijvig heen en weer, zoals alleen vrouwen kunnen doen. Druk, druk, wat ze doen, daar komen wij mannen toch nooit achter. In de verte over het water van de baai komen enkele prauwen aan. Naar huis terug kerende vissers. Eentonig dreunt ’t kleine klasje de les op. En over dat alles strooit God Zijn gouden zonlicht. Barmhartig en goedertieren en mild. Verheugend, dat althans hier niet het harde, wrede :„Ben ik mijn breeder’s hoeder?” klinkt. En het is voor U en mij een troost te be denken, dat een klein, klein deel van ons belastinggeld dit mogelijk maakt. Het mogelijk maakt, dat de leproos voor de duur van z’n ziekte veilig geborgen is en een menswaardig bestaan leidt. Met zijn vreugden en feesten, met z’n verdriet bliuwe moast, omt it lan en de wetter- forsjenning folie gaedliker wiene foar bou. Dizze greide is net fan it béste. Soe men nou de prizen fan de hjouwer en de rogge en de foerjirapels hwat better meitsje, dan soe men sjen, dat dizze boeren en boerkes hurd wer de oare kant üt gyngen. Wol nou, sa sei it Lan- bouskip, mei it oare utstel om in heffing to lizzen op krêftfoer, kinne de prizen fan de ynlanske granen ek wol hwat om heech en dêrmei sil op ienfaldige wize de molkeproduksje sakje. It is wol tekenjend foar de situaesje, dat allinnich al op dit „gerucht” de moal- keaplju har klanten bispringe mei oan- biedings fan koeken en moal. Blinder, as üs dat boppe de holle hinget, sa sil mannich boer tinke, dan moast ik al sjen in stealtsje doazen en sekjes yn 'e skuorre to krijen foar de aide prizen. Ik kin my dat skoan yntinke en alhoewol der jit neat fêst stiet oer dy heffing, soe ik net sizze wolle dat sokke boeren ün- forstannich hannelje, ja om it rounut to sizzen, ik die it ek. De koeken jilde, na venant alles diür is, gjin hege priis en dêrom naem ik it wisse foar it ünwisse, sei in oare boer en hy boun in dead baerch de bek ticht. Dizze baerch koe wol ris springlibben wêze. -x- It fjirde punt wie de fetweiderij. Kin dêr net hwat dien wurde om de fleis- prizen sa to meitsjen, dat mannich boer mear hjiroan docht. Mei dat fleis ha wy jit wol inkele middels yn ’e han. Der wurdt altyd fleis ynfierd en dus soe men de prizen wol hwat stimuleare kinne. Wy binne bliid, dat de minsken fan it Lanbouskip bigoun binne mei de diskus- sy oer de to folgjen lanboupolityk. Hja hawwe mei dizze fjouwer punten, din gen nei foaren brocht, dy’t tige wurdich binne neijer bisjoen to wurden. Lykwols meije wy net forswije, dat al dizze din gen hjirop delkomme, dat it jild kostje moat om se üt to fieren. En it swakke punt yn de situaesje fan hjoed de dei sit him krekt yn de bigrea- ting fan it Ryk. Alles, hwat men sa üt de twadde of trêdde han der oer heart, wiist op in great tokoart. Op de depar- teminten sit men mei de opdracht alle ütjeften omleech to drukken, oars kin men de doar net ticht krije. Hwat sil Minister Vondeling dus sizze fan dizze ütstellen? Hy hat yn Stresa tige de klam lein op de stelling, dat men hjir om tinke moat, dat de konsumint de kening is fan it bi- driuwslibben. Dêr hat al folie oer to dwaen west en dizze ütstellen geane dêr dwers tsiinyn, hwant de konsumint sil fan al dizze ütstellen de werslach ün- derfine yn djürdere molke, djürder fleis, djürdere aeijen, djürder brea. Of de skatkist soe dizze lésten op him nim- me moatte, sadat de taslach op dizze produkten forhege of op en nij ynsteld waerd. Mar dy skatkist is al saleech as in lekke amer. Dan soene de bilêstings jit heger wurde moatte, mar dêr sille ek net folie minsken foar wêze. En sa sitte wy jit mei üs skipke op it stran. Jit gjin sleepboat yn it sicht, allinnich de mieu- wen roppe har ünwennich liet oer de weagen Ik soe my skamje, as ik in flinke, moai oppronke lea hie en dêryn in fordraeide en smoarge siel. It twadde punt, dat dêr nei foaren brocht is, wie de abortuskwesje. Sa’t men wit, wurdt der al hiel hwat oan dien en to- rjuchte, hwant dy abortus bringt safolle skea en lijen op in buorkerij, dat der nea genóch oan dien wurdt, him üt to baljen. De ütstellers seine: lit üs nou de gelegenheit oangripe om it tal kij to forminderjen en tagelyk de kwaliteit fan it fé to forbetterjen. Dizze tins liket my treflik. As men yn dizze tiid oergie om in bipaelde premy to jaen foar it óf- slachtsjen fan net-abortus-frij fé, dan snijde it mes nei twa kanten. Dizze skealike sykte rekken wy gauwer kwyt en wy forsterken üs posysje as ütfierlan fan earsteklas fokfé. Dat léste liicht der ek net om. Mannich lan makket de easken hoe langer hoe slimmer en ien fan de dingen, hwer’t hja al meat nei sjogge is de abortus- kwestje. In fikse seleksje op abortus soe üs op den dur allinnich mar foardiel jaen en meiiens waerd de molkeproduksje hwat ófremd. Fansels moat it hwat sin ten kostje, mar dit jild hat in doel en is grif net weismiten. daar niet kende, bleek wel hieruit, dat men de partij tussen de 2 Bolswarder parturen had vastgesteld op 's avonds 8 uur bij kunstlicht. Dit bleek natuurlijk niet mogelijk. Aangezien het program ma druk bezet was, was spelen niet an ders mogelijk dan ’s middags 3 uur als extra voorwedstrijd voor een handbal- wedstrijd en een voetbalwedstrijd. Pu blieke belangstelling was er dan ook ge ring. De nodige belangstelling werd toch getoond door de pers, zodat een foto en een uitleg de volgende dag in de diverse bladen was te lezen. In tegenstelling tot dinsdagavond begon het donderdagavond te regenen en moest het programma voor die avond, waaraan ook de dames van de Christelijke huis houdschool zouden meewerken in de zaal worden gehouden. De publieke be langstelling hiervoor was enorm groot (vergeet niet dat er plm. 700 deelnemers uit 8 landen aanwezig waren). De zaal was te klein, het programma te overla den, iedere deelnemende groep wilde te veel brengen. Het begon met 6 zang nummers door een kinderkoor. Onderstaand vermelden we, wat het „Castrop-Rauxeler Tageblatt” hierover schrijft. „De clou van de avond was zonder twij fel het optreden van de meisjes van de Bolswarder huishoudschool. Ze hadden zich de moeite getroost een revuetje sa- trein. Dat is toch veel goedkoper?”. Ik weet niet hoelang het geduurd heeft om j' Guinea geen stukje spoorlijn te vinden is. Geen 100 meter, zodat van Purmerend tegen geen weg loopt tussen snorren. grotere steden als Hollandia (80 km) Biak (25 km), Manokwari (50 km) en, nog enkele plaatsen. Dat van dit be trekkelijk klein wegennet een druk en in tensief gebruik wordt gemaakt valt te begrijpen. Naar schatting rijden alleen in Hollandia een 1500 motorrijtuigen en dat op een 80 km wegennet. Ik zou wel eens willen weten als alle straten in Bols ward in een rechte lijn gelegd werden hoeveel kilometer dat zou geven. Als U op een zondagmorgen eens een wande ling maakt, stevig de stap er in houdt en na 2 uren weer thuis komt, hebt U een afstand af gelegd van zo ongeveer 10 kilometer. Welk gedeelte van Bolswards wegennet hebt U dan gehad? ’t Lijkt me haast een prijsvraag waar de redactie van dit blad wel een presentje voor de winnaar mag beschikbaar stellen. De goede oplossing interesseert mij erg. En vergelijkt U dan het verkregen getal eens met het totale wegennet op Nieuw Guinea, dat op rond 500 km is te stel len. 500 km in een land, dat 20 x zo groot is als Nederland. Ik wil niet ingaan op de economische perspectieven die zich zouden openen als de wegen, daar waar dit mogelijk is, doorgetrokken werden het binnenland in. Men is er niet met de aanleg van een weg. Het onderhoud zou veel arbeid vragen en de arbeidskosten zullen min stens evenredig lopen met de waarde die een dergelijke weg voor de produktie heeft. Hier doen zich problemen voor die ik niet kan beoordelen en zelfs niet ken. Overigens schijnt Australisch Nieuw Guinea ons hierin een stapje voor te zijn, waar men de bevolking in sommige gebieden met handkracht, op basis van vrijwilligheid, wegen gaat aanleggen. Naast de vliegverbindingen wordt hier veelvuldig gebruik gemaakt van het transport te water. Buitengaats wel te verstaan. De rivieren zijn voor het me rendeel niet voor de scheepvaart ge schikt door de stroomversnellingen en zandbanken en alleen in beperkte mate voor kleinere boten met weinig diepgang en voor met buitenboordmotoren uitge ruste prauwen. Tussen de grotere steden, die alle aan de kust liggen, wordt de verbinding te wa ter in stand gehouden door gouverne- mentsvaartuigen of door schepen van de K.P.M., Stoomv. Mij. Nederland, enz., voorzover deze steden in hun route’s lig gen. Zo heb ik dan alle mogelijkheden gehad. Het vliegtuig, het motorrijtuig, het schip. Of toch niet. Want vliegend, rij dend of varend, altijd zie ik daar door het woeste bergland of de laagvlakte, de bevolkingspaden lopen, kleine smal le streepjes, die de ene kampong met de andere verbinden. Paden ontstaan, eeuwen, eeuwen her. Waarover Papoea- mannen trekken, sluipend, spiedend, on hoorbaar, op oorlogstocht. Waarover Pa- poea-vrouwen lopen, in een wiegende cadans op weg naar de tuinen, vrolijk eh al snetterende. Waarover Papoea-kinder- tjes draven, achter het varken aan, dat HOKFOAR KANT GIET IT UT Alhoewol it molkjier al aerdich nei de ein bigjint to rinnen, de simmer al wer oer syn hichtepunt hinne is, de earste boeregearkomsten al wer halden wurde, is der oer alle boegen ünwissichheit oer hwat der komme sil. It iennichste, hwer’t in bytsje hald oan is, mei men sjen yn de gearkomste fan it Lanbouskip, hwer- fan, tsjin de bidoeling yn, de kranten in forslach publiseerd hawwe. It positieve sit him nei üs ynsjen yn fjouwer punten, hwerby it wichtichste punt net neamd is. En dat sil krekt it punt wêze, hwer’t alles op fêst sit, nl. de sinten. Lit üs earst ris sjen, hwat de offisiële stim fan de boere- en arbei- dersorganisaesjes, it Lanbouskip nei foa ren brocht hat. It earste oanjowne mid del, om de suvelkrisis to bistriden, sjog ge hja yn in heffing op fékoeken en moal. In great part dêrfan wurdt ynfoerd en kostet üs lan dus jild. It is tige de fraech oft dizze ynfoer nationael bisjoen, wol üt kin, as men sjocht foar hokfoar prizen it oerskot op de suvelmerk forkoft wurdt. Soe men aus de produksje hwat ófremme moatte, dan leit hjiryn in bi- paeld middel. Wol dit middel helpe, dan mei dy heffing ek net to lyts wêze en sa wurde der al sifers neamd, dy’t der net al fan in ütstel om dy heffing tweintich goune per 100 kilo to Nou, as men dan wit, dat dy koe- de 35 goune sitte, dan bitsjut In vervolg op het nieuws opgenomen in ons blad van vrijdag j.l. volgt hierna nog een overzicht van de belangrijkste gebeurtenissen van deze week. Allereerst nog een kleine aanvulling aan ’t optreden van de Durate-Tonevido da- mes-groep. Aan één van de verslagen uit de verschillende duitse dagbladen, die veel aandacht hebben besteed aan de Jugendwoche, ontlenen wij het vol gende: „Iets bijzonders was de gymna stiek van de meisjes groep van de Bols warder turnvereniging. Hun oefeningen werden in tegenstelling met de duitse gymnastiek meer beheerst door rythmi- sche oefeningen. In Nederland schijnt de moderne gymnastiek meer beoefend te worden als bij ons. Dat de besturen van de plaatselijke verenigingen hieruit le ring mogen treffen”, aldus de Westdeut- sche Algemeine Stadtanzeiger. Als Bolswarder belangstellende op de tribune, waarop onder ideaal zomerweer zeker een 2000 toeschouwers hadden plaatsgenomen, deed het je inderdaad een drie-tal fraai en prima uitgevoerde oefeningen te mogen aanschouwen. Dat deze nummers bij dit internationaal ontmoeten van Duitsers, Fransen, Engel - sen en Luxemburgers insloeg mag een succes genoemd worden. Ook de kaatsers waren naar Castrop- Rauxel gekomen. Dat men deze sport men te stellen. Het begon met het Ned. volkslied. Dan kwam Bolsward aan bod. Deze stad die te midden van de melkfa brieken ligt werd zelfs door een koe vertegenwoordigd. Twee meisjes van de school in Friese klederdracht gestoken kondigden de diverse nummertjes in de verschillende talen aan, wat met de no dige humor geschiedde. Nederland werd als bloemenland voorgesteld en ook de landbouw kwam aan bod. Met een aardig liedje „mama ik wil een man he” en waar alleen een nederlandse boer bemind werd, werd het duitse varkensvlees ver oordeeld. Bij het bezingen van de kaas ontbrak zelfs de hollanase kaas niet, ook het schaatsen werd bezongen. Tot slot van dit gehele optreden, hoe kan het ook anders bij de Bolswarders zijn, werd het Friese volkslied gezongen. Bolsward be hoort eerst tot Friesland en dan tot Ne derland”, aldus het „Gastrop Rauxeler Tageblatt”. Vrijdagmiddag 4 uur kreeg de R.E.S.- jeugd de gelegenheid zijn voetbalkunnen ten toon te spreiden als deelnemer aan de Europese jeugdweek. Er werd uitge komen tegen een vertegenwoordigend elftal samengesteld uit 6 D.J.K. voetbal verenigingen. Lag het oorspronkelijk in de bedoeling op een grasveld uit te ko men en was men hier reeds tegenwoordig op het laatste moment werd dit gewij zigd in een sintelveld. Er werd gespeeld en verloren met 3-1 (rust 1-1), was er op een grasveld gespeeld, dan was het zeer zeker geen nederlaag geworden. Op sintels loopt de bal aanmerkelijk harder en is beweeglijker. De schoenen hebben andere noppen. Tot zover de bijzonderheden over de deelname aan de diverse sportgebeurte nissen. Vermelden we verder, dat de andere tijd besteed werd met bezoeken aan de mij nen, wij zijn allen onder de grond ge weest en hebben van nabij aanschouwd hoe de kolenwinning geschiedt. Ver scheidene hebben een bezoek gebracht aan de „Spaarkasse” en hebben een mo dern gebouw aanschouwd, enz. Een mor gen werd besteed aan de film. Een bus- rit met een bezoek aan de schone plek ken van Castrop-Rauxel en omgeving, was voor velen iets bijzonders. Wie een fris bad wou nemen kon een duikje ne men in één der twee schitterende zwem baden, gelegen in fraaie parken. Door de zwemliefhebbers werd hiervan een druk gebruik gemaakt. Eén en ander was zo druk bezet dat er kwalijk tijd was, eens gezellig bij de pleegouders te zitten, wat deze mensen wel verdienden. Men kwam er te eten en te slapen. De deelnemers waren allen in het bezit van een „Ausweis” die gratis toegang gaf tot alle festiviteiten alsook in d. zwembaden. In de stadstram kon hierop reizen op een kinderkaartje. Zo heeft dan Europa zijn jeugdweek ge had en Bolsward had het voorrecht hier aan te mogen deelnemen. Wij zijn ge reisd van land tot land, van stad tot stad, van club tot club, uiteindelijk van familie tot familie. Zo leerden wij als vreemde mensen elkaar kennen en waar deren en werden onze mensen door de Duitsers onthaald op een manier die niet valt te beschrijven, maar vraag het aan één der 80 deelnemers. Laten wij als deelnemer dankbaar zijn, dat we dit hebben meegemaakt als be voorrechten uit zovele duizenden, ja miljoenen en deze gedachte in ons ver dere leven uitdragen, dat wij als men sen nooit tegen over elkaar hebben te staan maar naast elkaar te leven. 3e week augustus 1908. Als regel gold vroeger, dat een veehou der gemiddeld 3 pondemaat weiland no dig had om één koebeest van gras en hooi te voorzien. De laatste jaren meent men te kunnen bewijzen, dat een kleiner oppervlakte ook voldoende is. Mijnramp te Wigan. 70 mijnwerkers be dolven. Alle hoop is opgegeven. De heer Lammers te Bolsward is 25 jaar bij de tram. In een waarderend artikel over hem lezen we: Er is maar één N.T.M. en Lammers is haar profeet. In wónder aerdige keardel. Tige redsum en altyd fleurich. De heer Lammers werd op 9 april 1854 geboren te Zierikzee. Eerst was hij varensman. Feesten St. Janspoort en Dijlakker. Op het programma staan o.a. palingdragen door jongens beneden 14 jaar en wed strijd met versierde honden. proeven om door het^afschieten van kanonnen invloed uit te oefenen op het weer, o.m. om bij zeer droog weer regen te verkrijgen en om te beproeven dreigende onweers- en hagelbuien af te wenden. De aanvoer op de jaarlijkse paarden markt was dit jaar niet groot n.l. slechts een 120 stuks. /X-.-kÜvX-ivüXv.-. x .-tv. ..mMmX - .v.w».v g en gevaarlijk daar?” vroeg men mij. Griezelig? Neen. door de verrotting. Het geeft je even een j ziet. Maar innerlijk heb je dit spoedig -1 jn kolonie van leprozen? is er alleen bij langdurig lichamelij luid knorrend voor hen uitsukkelt. Ik heb ze gezien die gele lijntjes, die paadjes, hoog vanuit de lucht, toen ik op weg was naar een leprozerie. Maar dat is een verhaal op zichzelf. 4 leprozeriëen met capaciteit van 600 patiënten. De lepra-patient, uitgestotene uit de ge meenschap, is een zielige verschijning, die alleen maar medelijden wekt. Deer nis, medelijden is een te zwak woord. De lepra-patient opgenomen in ’n leprozerie is een volwaardig lid binnen die gemeen schap. Zoals U en ik dat zijn in onze gemeenschap. Daarom valt het me moei lijk over een leprozerie te schrijven. Het is allemaal zo gewoon. De mensen zijn gewoon, werken, mopperen, hebben lief en maken ruzie, wonen in kampong huizen, gaan ter visvangst. De kinderen gaan naar school, de oudjes blijven thuis. Het is zo doodgewoon. Hoe gemakkehjk zou het daarentegen zijn over de mens-leproos te schrijven. Over de stakker, die ergens in de een zaamheid zijn hutje opbouwt en zijn tuintje aanlegt. Die rondzwerft en altijd en overal weer verjaagd wordt. Die lang zaam en o zo wreed ten gronde gaat aan z’n ziekte. Het is erg uitgestoten te worden. Ik geef het U te doen door het leven te gaan al roepende: onrein, on rein, met alle gevolgen aan die onrein heid verbonden. Maar alle geschrijf en gepraat over „die arme mensen in een lepra-kolonie” is misleidend en overdreven. Niet de le proos in maar de leproos buiten de ko lonie is een deerniswekkende figuur. Het enigste wat een leprozerie van een ge wone kampong onderscheidt is, dat haar bewoners een dwanggemeenschap vor men. En dat geeft wel eens bepaalde spanningen, die in een normaal dorps leven ontbreken. „Was het niet griezelig De ziekte verminkt dikwijls ledematen jsoms gevallen Het gebeurde tijdens de behandeling van een verslag der Algemene Rekenkamer in de Tweede Kamer, dat een geachte afgevaardigde de vraag stelde: „Waaom reizen al die ambtenaren in Nieuw Guinea toch per vliegtuig en waarom wordt geen gebruik gemaakt van de js toch veej goedkoper?”. Ik weet niet hoelang het geduurd de geachte afgevaardigde duidelijk te maken, dat in Nieuw- zelfs niet overwogen kon worden het boemeltje een zacht prijsje over te nemen. En dat er g Hollandie en Merauke waarover bussen vol met passagiers Nu moet U niet denken, dat Nieuw Gui nea zo modern is, dat de spoortrein voor personenvervoer als een verouderd on ding gezien wordt en het vervoer door de lucht als hèt communicatiemiddel. Het is praktisch ondoenlijk een spoorlijn aan te leggen door het zwaar geacciden teerde terrein met z’n bergen en dalen, moeras en rivier. En was dit al mogelijk, want toch ook Zwitserland heeft zijn lijnen en tunnels, dan nog zou geen lijn tje lonend zijn door de zeer hoge kapi taalsinvestering, hoge onderhoudskosten en minimaal aanbod van vracht en per sonen. Dat de Ned. Nw. Guinea Petreoleum Maatschappij als de oplossing voor het transportprobleem helikopters in gebruik heeft wijst er wel op, dat luchttransport vaak de enigste oplossing is. Bekend is „het verhaaltje” dat God bij de schepping der wereld een handvol rotsen en grond overhield en dat toen maar ergens heeft neergesmeten. Zo „ontstond” Nieuw Guinea. Laten we nu dit verhaaltje maar een „verhaaltje” la ten. Om duidelijk te maken hoe woest en onherbergzaam dit land is heeft het z’n waarde. Nog jaren lang zal het ver voer van personen en goederen binnen dit land over grotere afstanden door de lucht moeten geschieden. Nieuw Guinea heeft wel zijn wegen voor wieltransport, doch in en rondom de schok als je ernstige verwerkt, want je bevindt je immers een kolonie van leprozen? Gevaarlijk? Welnee. Besmettingsgevaar is er alleen bij langdurig lichamelijk con tact. Het is riskanter op marktdag het Marktplein over te steken dan door een leprozerie te wandelen. goed de turnsters te zien opmarcheren en Niet griezelig, niet gevaarlijk, maar ge woon, doodgewoon. Een kerk, een school, een winkel, huizen, een zieken huisje (met 20 bedden), een grote schuur voor tuingereedschap, een loods voor arbeidstherapie, enz. Je komt de dokter tegen, die z’n inspec tie houdt, je ziet de zuster naar de poli-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1958 | | pagina 1