10 DECEMBER: DAG VAN DE RECHTEN VAN DE MENS Samenwerking gevraagd op het terrein van de Friese volkskunst Voetbal Qabe Skroar üs hjoed p p to sizzen Grote 6-1 Bolswardia zege in Lemmer Fan de Martinytoer DE KLEINDOCHTER VAN DE SJAH huwelijk Tj. de J. BES en CAB verbeteren hun positie BES klopt BOG met 5-2 CAB schiet Bakhuizen naar 4-2 nederlaag STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND J Onderdeel van cultuur verdient aandacht van hele volksgemeenschap Gouden filmpjes H DINSDAG 9 DECEMBER 1958 54e JAARGANG No. 96 Hwaf hat Alle tijen binne net allike heech. de Algemene Vergadering de Naties te Parijs werd am- redelijke afge- STRUKTUERFOROARINGEN Perzië, heeft het leven aan een Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OS1NGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededeli. gen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie 1 rY: Bols wards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad zijn eiland stukje Prinses Sjannaz, dochter van de Sjah dochter geschonken. De achttienjarige optwinge, om’t wy dy kant it leafst üt wolle. De frije biropskar, yn forban mei syn Voor de 3de klasse schreven we reeds, als R.E.S. eens in vorm is, en R.E.S. was in vorm. Dit ondervond de kampi- oenskandidaat D.O.G., dat op eigen ter rein maar eventjes met 5-2 door de bl- witten van de kaart geveegd. Een fraaie prestatie die beloond werd met een sprong van 2 treden op de competitie- ladder. Leider Olyphia zal deze uitslag wel zeer welkom zijn, want daar de Noordwoldenaren zelf thuis van W.Z.S. wonnen, is hun voorsprong nu uitge groeid tot 4 punten en bovendien een wedstrijd minder gespeeld. Emmeloord heeft de smaak eindelijk weer te pakken, na de 4-2 zege van vorige week op M.S.C., volgde nu een 3-2 overwinning op het Leeuwarder Ni- op de 2de plaats beslag konden leggen. Ook Steenwijk begint er steeds beter in te komen, M.S.C. werd er met 2-1 onder gehouden, hetgeen voor de Steenwijkers een stevige 4de plaats betekende. Stanfries bleef in de bedreigde hoek, hiervoor zorgde G.A.V.C. door in Appel scha met 1-3 aan het langste eind te trekken. De beide laatst geplaatsten wisten geen voorlopige beslissing te forceren, de pun ten werden met 2-2 broederlijk gedeeld, en dus bleef de situatie in de onderste regionen gelijk. Ofschoon de vrijheid van godsdienst uitdrukkelijk in de Verklaring wordt omschreven, zijn er landen waar de godsdienst in het algemeen of bepaalde godsdiensten in het bijzonder worden bestreden. Ofschoon het recht op vrije verkiezingen uitdrukkelijk in de Verklaring wordt ge noemd, zijn er landen waar geen vrije van Perzie, heeft het leven aan een e Prinses is een kind uit het eerste huwelijk van de Sjah. Foto: Een verpleegster uit het Bank Meli ziekenhuis in Teheran toont ons de Koninklijke baby. temin worden de relletjes tegen negers in Little Rock door Amerikaanse over heidspersonen gesteund. Ofschoon de Universele Verklaring aan de ouders het primaire recht toekent om over de opleiding van hun kinderen te beslissen, werden de bijzondere scho len in de Soedan door de regering ge nationaliseerd. end en Guus van Dieren maakt op Terschelling windwijzers, die een stukje stijl en sfeer uit de oude tijden levendig houden. Op de foto is hij bezig met een model van een Fries paard De heer G. C. Eisma sprak te Bolsward onder grote belangstelling over het on derwerp: ,,De rechtstoestand in onze kerk”. In de zaterdagmiddagcompetitie drukte cator, waardoor de polderbewoners weer Bolswardia het Lemster C.V.V.O. nog "4" steviger op de laatste plaats. Groen-wit dat Van der Schaaf op de ziekenlijst had staan en daarvoor de ex-C.A.B.er Visser had opgesteld, schopte de Lem- sters naar een 6-1 nederlaag, waardoor de positie van laatstgenoemden bijzon der hachelijk is geworden. In de 4de klasse schijnt het laatste woord nog lang niet gesproken. Met nog 6 wedstrijden voor de boeg, zijn er niet minder dan 6 clubs, die aan spraak op de titel maken. Weliswaar heeft het Leeuwarder M.K.V. de beste papieren, maar de hoofdstedelingen be hoeven ook maar eenmaal te verliezen en dan hebben de meesten hun kansen weer in eigen hand. Dat de spanning weer volkomen is terug gekeerd is te danken aan Udiros, dat het presteerde de Leeuwarders een kost baar puntje af te snoepen. Het einde kwam n.l. in Nijehorne met 1-1. Black Boys wist haar leidersplaats te behouden door een 2-1 zege op eigen terrein tegen de grote concurrent Friso. De Snekers staan er prima voor, wel heeft M.K.V. minder verliespunten, maar de Boys ontvangen de Leeuwarders nog op eigen terrein en hebben hun kans dus nog volkomen in eigen hand. Oldeboorn kon het thuis tegen Nieuwe- schoot niet verder brengen dan een 1-1 gelijk spel en verloren hierdoor enigs zins het contact met de kopgroep. Freno, dat zelf niet speelde, zdl dit ge lijke spel wel niet erg welkom zijn ge weest, daar zij nu nog steviger op de laatste plaats zijn komen te staan. C.A.B., dat met 4 invallers verscheen, voor beide backs, linkshalf en linksbui ten, wist tegen Bakhuizen, dat een in- valler-keeper onder de lat had staan, een 4-2 zege uit het vuur te slepen, door welk feit rood-wit zich achter BI. Boys en M.K.V. op de 3de plaats kon nestelen. Verdere uitslagen zijn: M.K.V. 2—C.A.B 2 6—2 W.Z.S. 2B—R.E.S. 2B 3—0 Dat de greate foroaringen yn it agraryske libben ek de hüshalding fan de boer net foarby gean kinne, stiet wol fêst. Nim- men kin de tiidstekens neist him del liz- ze, hja binne dêr en freegje om in oplos sing. De kop yn it san stekke, lyk as strüsfügels dogge, om de gefaren mar net to sjen, is it minste hwat men dwaen kin. Oan de oare kant mei en moat men jin net meinimjme litte, sünder seis de posysje to bipalen. Dan wurdt men wrak hout yn de libbenstream. De feiten nimmende sa’t se binne, wit men, dat it tal boere-arbeiders hurd sakke is en jit fierder ófnimt. It tal lytse boe ren giet ek mei tüzenen efterüt. Yn dizze hoeke fordwine mear en mear de saneam- de koumelkerijen, om en by de stêdden, nou’t hja de molke dochs net mear for- keapje meije oan de partikulieren. Dêr’t de ruilverkaveling pleats grypt, wurdt ek it tal bidriuwen lytser, hwant yn it algemien komme der gjin spullen, lytser as 15 ha. De earste stjit fan de ratio- nalisaesje en mechanisaesje hat de greid- boer brocht fan 8 op 12 kij de man, it liket üs ta, dat dit net stilstean sil en wy yn it kommend tiidrek in üntwikkeling sjen sille fan 12-15 kij de man. Hoe fier dat gean sil en hoe hurd dat allegearre forrinne sil, kin gjinien sizze, mar dat wy dy kant ütgeane, stiet wol fêst. En dêrtroch sil de totale bisetting fan de agraryske bidriuwen stadich wei De Friese volks- en ambachtskunst komt dezer dagen weer even in het nieuws, naar aanleiding van een verzoek van de vereniging Noor delijk Scheppend Ambacht aan de provincie om een jaarlijks subsidie, Gedeputeerde Staten hebben geadviseerd deze aanvraag af te wijzen en in de sectievergaderingen is door diverse statenleden al om nadere inlichtingen ten aanzien van de gang van zaken op het terrein van de volks- en ambachtskunst gevraagd. „Maar ja, Terschelling is ver”, zegt Van Dieren en hij raakt daarmee de afzet van produkten als de zijne. Nochtans maakt hij iedere winter een hele serie windwijzers. Ettelijke ervan staan op Terschelling, het eiland van de maker, die hier leeft als'een vrije, door de wind gedreven vogel, vaak onnaspeurlijk en onbegrepen. Guus van Dieren is een van de velen, die belang hebben bij samenwerking op het terrein van de ambachts- en volks kunst, een van de velen, die de aan dacht verdienen, omdat ze een stuk sfeer en karakter levendig houden. De Universele Verklaring, die op 10 dec. 1948 zonder een enkele tegenstem door der Verenig- aangenomen, vormde de eerste stap naar een nieuwe denkwijze in de internationale verhou dingen. Zij heeft sindsdien haar neerslag gevon den in internationale overeenkomsten, in internationale verdragen, in de grond wetten van een aantal landen, in de wetgeving en in de rechtspraak. Wie rondkijkt in de wereld van vandaag, zal echter constateren dat de Universele Verklaring van de rechten van de mens in vele delen van de wereld helaas een dode letter is gebleven. Onderzoekingen van de Internationale Arbeidsorganisatie hebben uitgewezen dat in de communistisch geregeerde lan den nog allerlei vormen van dwang arbeid bestaat. India, Pakistan en Ceylon herhalen jaar lijks voor de Algemene Vergadering der Verenigde Naties de klacht, dat apart- heidswetgeving in Zuid-Afrika in strijd is met de Universele Verklaring van de Rechten van de mens. Ondanks het feit dat deze Verklaring is opgenomen in de grondwet van Indo nesië, hebben de Nederlanders en de Chinezen in dat land zich steeds meer over een schending van de algemene menselijke rechten te beklagen. De Verenigde Staten hebben de Univer sele Declaratie ondertekend, doch niet- 2e iveek december 1908. De Engelse ballon Mammoth, te Londen opgestegen is over Berlijn gedreven en in Rusland geland. De afstand Londen- Berlijn wera in 17 uren afgelegd. De krite Boalsert hat yn stüdzje nommen it stik „Oan hwa de skuld”, nij toaniel- stik yn 4 bidriuwen fan Sikke Buiteveld. ófnimme, sa't se nou al jierren lang docht. Fansels, der komt wer in nij lyk- wicht, mar hwer’t dat lizze sil en hwan- near, wittte wy net. Wol kin men sjen, dat de saek folop yn biweging is. En dêrmei moat de boerehüshalding rekken halde. It is yn it algemien net forant- wurde de jonges allegearre yn it bi- driuw halden, in diel moat in oare wei lans ta stëat brocht wurde. Dêrneist is der ek in greate foroaring komd yn de posysje fan de famkes.. De mooglikheden binne foar harren folie greater en de geast is ek oars. Hiel hwat fan dizze boerefamkes wolle seis in birop, in eigen taek hawwe: forpleechster, learares, ün- derwizeres, kleuterliedster, maetskiplik wurkster, berneforsoarchster of fierder studearje oan ien fan de universiteiten of hegeskoallen. Hja fiele, dat de hegere easken, dy’t it moderne libben oan de manlju stelt, ek meibringe, dat it famke ek op in oare niveau stean moat. It car der selsstannich wêze en seis oan it lib ben dielnimme, spilet ek in rol. Yn ’e hüs bliuwe oant de rjuchte Joazef komt, is foar hiel hwat famkes gjin ide- ael mear en hja sjogge ek skerp dat in bet- tere üntwikkeling hiel hwat eigenskippen oankweke km, dy’t hja wol woene. De ófhinkelens fan heit en mem, as hja geandewei hwat alder wurde, lokket ek net üt en al dizze dingen meimekoar en jit oare oerwegings meitsje, dat in folie greater diel fan harren oan in bipaelde oplieding dielnimt. It komt my foar, dat soks jit fierder tanimme sil, hwant der komme hyltyt mear memmen, dy’t seis in eigen funksje hawn hawwe en dizze sjogge de famkesoplieding hiel oars as folie fan de hjoeddeiske alden, dv’t seis yn in oare tiid great wurden binne. -x-x-x- Dit alles jowt ek oan de moderne boere hüshalding in oare struktuer. Yn greate streken sjogge wy der fjirderlei soarte bern. Der binne guon, jonges of famkes, dy’t yn it bidriuw binne en der ek har takomst yn sykje. Der binne oaren, dy’t wol thüs binne, mar hjir of dêr op skoal- le geane foar in oplieding ta in oar bi rop. Der binne ek, dy’t om utens geane om dêr to learen of foar in birop oplie- den to wurden en dan binne der oaren, dy’t wol thüs binne, mar in „baen” hawwe buten it bidriuw. Oer de bern, dy’t alhiel selsstannich, bu ten it alderlik hüs in funksje hawwe, hoecht hjir net praet to wurden, hwant dizze hawwe har selsstannichheit al bi- rikt. De opjefte fan de alden om yn Het mag hierbij geen rol spelen, van i welke organisatie 'n volks- of ambachts- 1 kunstenaar eigenlijk lid is. Wanneer de produkten aan zekere nor- I men voldoen, waarbij de organisaties de belangrijke taak hebben er voor te wa ken, dat er geen Uitsch op de markt wordt gebracht, mag alleen maar dan ook alleen het culturele belang en uiter aard het belang van de kunstenaar zelf, gewicht in de schaal leggen. Op de organisaties, waarbij in de sectie vergaderingen van de provinciale staten twijfel is uitgesproken over de bewering als zou de F.A.F. een overkoepelende organisatie zijn, rust verder de plicht de publieke belangstelling voor deze pro dukten te trekken. Er zijn n.l. volkskunstenaars en bachtslieden, die dermate geïsoleerd wonen, dat zij daartoe zelf niet in staat zijn. 1 Tussen ontwerpen, vervaardigen en ver kopen ligt soms een diepe kloof. En zelfs, al woont de volkskunstenaar geïsoleerd in een of ander toeristencen trum, zoals bijvoorbeeld de koperslager Buikstra in Grouw, dan nog kunnen zij niet het gehele jaar op een redelijke aanloop rekenen. Tot deze groep behoort ook een man als Guus van Dieren op Terschelling. Hij maakt voor de aardigheid ouderwetse kinderstoelen in speelgoedformaat' en uit ernst windwijzers. En daarvoor kon hij nergens beter wo nen dan op Terschelling. Van Dieren is eigenlijk Amsterdammer, evenals zijn vrouw. Maar al in zijn jeugd kwam hij geregeld op het eiland, waar hij logeerde bij zijn grootmoeder, die een zeemansvrouw was. „Je kon de geur van alle zeven zeeën ruiken in de kleurenkasten van dat huis”, zegt Van Dieren, die in zijn jeugd al de vrijheid van het eiland proefde en zich er later in stortte met groot enthousias me, soms haast te groot. Hij leeft vrij als een vogel in de lucht zonder zich van iets wat aan te trekken. Dat is gemakkelijk en moeilijk tegelijk. Guus van Dieren maakt ook windwij zers, zeilschepen en paarden, vogels en wapens. Hij maakt ze in zijn huis bij de kachel, „ik krijg bestellingen uit het hele land en het is leuk als je merkt, dat de wind zo in ons volk leeft, dat er een markt is voor windwijzers.” Dat heeft zo z’n reden. Er is al sinds ja- ren sprake van grote meningsverschillen tussen de Stichting Fryske Ambachts- en Folkskunst en de Vereniging Noorde lijk Scheppend ambacht. De F.A.F. wordt onder meer door de provincie gesubsideerd,als zijnde een overkoepelende organisatie, de vereni ging Noordelijk Scheppend Ambacht niet. Reeds enkele malen is getracht het onreine tussen deze organisaties rein te maken, maar dat is allemaal mislukt. Nu is deze zaak dus opnieuw min of meer actueel en dat is verheugend, aan gezien de Friese Ambachts- en Volks kunst als geheel nimmer gebaat kan zijn bij ’meningsverschillen, die jarenlang voortwoekeren. Samenwerking is op dit terrein van even groot belang als een grote belangstel ling van de zijde van het publiek. Overal in Friesland werken pottenbak kers, beensnijders, koperslagers, hout snijders, en anderen aan produkten, die er zijn mogen, die sfeer en karakter heb ben en verspreiden. Prinses Sjannaz, dochter C. A. B.Bakhuizen 4-2. De thuisclub, met de wind in de rug, trekt het eerst ten aanval en voor er 4 minuten verlopen zijn, is de stand reeds 1-0, uit een voorzet van rechts buiten Haanstra, waarop midvoor Ade- ma precies op tijd reageert en daardoor 10 jaar rechten van de mens. Natuurlijk, in feite had de mens ook vóór 1948 rechten. Maar woensdag, 10 december, is het juist 10 jaar geleden, dat zij offi ciéél in de Verenigde Naties als zodanig werden erk< kondigd. De Minister van Maat schappelijk Werk, H.E. Mej. Dr. M. A. M. Klompé, zal dit feit herdenken in een vraaggesprek, dat V.P.R.O.-reporter Henk Teeuw met haar zal hebben op woensdag 10 december te 19-45 uur (H. II). Misschien dat in deze zitting van de provinciale staten mededelingen kunnen worden gedaan, waaruit blijkt, dat er nog toenadering tussen F.A.F. en Noor delijk Scheppend Ambacht mogelijk is. Misschien, dat er ook nog eens wat meer gedaan kan worden voor dit onderdeel van de cultuur, laten we zeggen zo on geveer als op Ijsland, waar de overheid in ruime mate steun verleent, waar de kunstenaar rustig kan werken en waar het publiek zijn produkten ook koopt. Helaas ontbreekt ook aan de publieke belangstelling in ons gewest nog wel het een en ander. Overleden te Bolsward B. Bölger, ruim 80 jaar, bekend weldoener, o.a. schenker van de gedenksteen in het geboortehuis van Gysbert Japiks aan de Wipstraat. Verpacht de bruggelden van het Hollan- derzet te Bolsward aan P. v. d. Weide voor f 381 per jaar, de ophaalbrug in de buren te Parrega aan W. Buding te Tjerkwerd voor f 459 per jaar, de op brengst der marktgelden op de veemarkt aan P. F. Feenstra voor f 397 per jaar. Op 10 december zal in de gehele wereld het tienjarig bestaan wor den herdacht van de aanvaarding van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens door de Algemene Vergadering der Ver enigde Naties. Deze Verklaring vormde de eerste uitwerking van verscheidene artikelen van het Handvest der Verenigde Naties, waarin de eerbied voor de Rechten van de Mens wordt gezien als een zaak van internationale verantwoordelijkheid. geen waterdichte bescherming van de algemene mensenrechten, doch zij vor men wel het lichtende ideaal, waarnaar alle mensen en alle naties behoren te streven. Wij staan nog slechts aan het begin. Wellicht zullen in de wereld van morgen waarover wij verantwoordelijk zijn de Rechten van de mens inderdaad het universele uitgangspunt zijn van alle in ternationale streven en handelen, ook in de landen die zich tot nu toe weinig aan deze mensenrechten hebben laten ge legen liggen. Om deze reden is een herdenking van het tienjarig bestaan van de Universele Verklaring van de Rechten van de mens zeker verantwoord. verkiezingen plaats vinden, waar de vrouwen geen stemrecht hebben, of waar zoals in de Arabische landen nie mand stemrecht heeft. Ofschoon het recht op vrijheid van me ningsuiting in de Verklaring een belang rijke plaats inneemt, zijn er landen waar elke vrijheid van mening of menings uiting wordt onderdrukt. Moet men hieruit concluderen, dat de Universele Verklaring van de rechten van de mens geen betekenis heeft? Zeer zeker niet, De grote betekenis van de Verklaring ligt in het feit dat zij een soort van de Rechten van de mens op welk gebied dan ook onmiddelijk door dit wereldgeweten worden ver oordeeld. De Londense rechter Salmon vertolkte de stem van dit wereldgeweten toen hij negen „Teddy Boys”, die hadden deel genomen aan rassenrelletjes te Notting Hill op 15 september veroordeelde tot vier jaar gevangenisstraf met de motive ring: „Iedereen, ongeacht zijn huids kleur, heeft het recht in vrede langs onze straten te lopen, met het hoofd rechtop en zonder vrees.” Zeker, de Rechten van de mens, zoals neergelegd in de Universele Verklaring van de Verenigde Naties, vormen nog dizze omstannichheden in iense hüshal ding to biwarjen is folie slimmer as ear- tiids. It freget mear omtinken, mear bi- gryp, mear'maetregels, oars biwarret men de goede, iense geast ünder alden en bern net. Foar't wy nou oer geane in tige bilang- rike, mar teare, saek fierder to bisprek- ken, moatte wy hjir prate oer twa groun- bigjinsels fan de hüshalding, dy t oan it probleem rjuchting jaen kinne. Dêr is alderearst de stelling, dat de bern oan de alden jown binne, om harren yn en troch de hüshalding to bringen ta in eigen selsstannichheit. De alden binne der foar de bern, net oarsom. Dat haldt yn, dat men by elts bern de frage stelle moat: hokfoar wei soe foar dit bern de béste wêze. Doe’t ik eartiids haed fan in legere skoalle wie, haw ik gauris mei in heit yn debat west, dy’t frege oft de jonge ek fan skoalle óf koe en dat utere mei dizze wurden: ik moat de jonge seis brüke. Soks wiist op in forkearde yn- stelling. Nimt men in bern yn it eigen bidriuw, dan moat it wêze, om’t men dit foar dit bern de goede oplossing achtet. Soks yn forban mei syn oanliz, syn ambysje en de foarütsichten, dy’t men him letter jaen kin. Mar de bern seis brüke om it makliker to krijen, of om hurder foarüt to kommen, of om it hwat rommer to krijen yn de hüshalding, is gjin foldwaend motyf. Dat kin allin nich tydlik wêze, yn bysündere omstan nichheden of sykte en dan noch allinnich as der gjin oare oplossing is. Trochslaend kin allinnich wêze, it bi- lang fan it bern, net it sin fan it bern, al spilet dat ek in rol. Mar de alden meije ek dêr net allinnich op to seil gean, hwant hokfoar boerejonge soe net it leafst fan skoalle óf en mei it lan üt, melke en op ’e wein of tractor? Wy as alden moatte ek tige foarsichtich wêze mei üs foarkar foar in bipaeld bi rop. Yn gjin gefal meije wy harren dat optwinge, om’t wy d’ aerd of oanliz en fierder nei üs maetskiplik en finansieel kinnen, dat moat de rjuchting bipale, hwerlangs de jonge mins, ünder üs lieding en mei üs help, komme kin ta in gelokkich en for- antwurde bistean. Syn bilang en dat al linnich, moat üs aloan foar eagen stean. Dit is de earste en wichtichste groun- slach fan eltse hüshalding, ek dy fan de boer.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1958 | | pagina 1