Terugkeer WELVAREND EILAND GRIEND GING IN DE KERSTNACHT TEN ONDER IN KRYSTREIS YN AUSTRALIË H Qdbe Skroar ós hjoed p p to sizzen T Forliael fan Alike fan Ankterp Fan rle Martinyloer Tj. de J. Dit jaar werd voortbestaan van overgebleven vogelplaat in bet Wad verzekerd STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND fe WOENSDAG 24 DECEMBER 1958 54e JAARGANG No. 100 Hwat hat dat is dizze: Normael dizze rekken IT MORELE RJUCHT FAN ’E BERN -x-x-x- geast T’ 1 seis fan folie mear bits jutting reeds dood Jezus als Soe men nou oan Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per min Ingezonden mededeli. gen dubbe tarief Handelsadvertenties bij contract reductie En de herders keerden terug. Lucas 2 20 verdwenen eiland ieder jaar als broed plaats kiezen. Ir de afgelopen jaren is Griend nog klei ner geworden en het was niet denkbeel dig, dat de zandplaat totaal zou ver dwijnen. Dank zij ook de vogels, die Griend tot een belangrijke bron van studie en tot een uniek stukje Neder land hebben gemaakt, zijn er deze zo mer maatregelen genomen om Griend voor totale ondergang te behoeden. even ten noorden van het vaarwater, dat Harlingen vanuit de Noord- j iing Qcko waren aangestoken. Terwijl de storm het zeewater opjoeg, zongen de monniken in de kapel, maar Ocko voelde zich niet rustig. En toen enkele uren later de monniken op de bedreigde De Kerstnacht was bepalend voor de on dergang van Griend, En de lente, die maakt, dat wat er in de loop der eeuwen van Griend is overgebleven, enkele maanden per jaar door mensen wordt bewoond. Want, van het voorjaar tot de zomer, leven er twee vogelwachters ver van de bewoonde wereld op deze zandplaat, ze leven als twee moderne Robinson Crusoes, en ze passen op de duizenden vogels, die juist dit bijna Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong's Nieuwsblad Boartsje net mei de uren, dü bist gjin menüt wis fan dysels. wol sa yn ’e pronk en lei mei greate eagen om him hinne to sjen. Hjoed, op Krystsnein, soe er doopt wurde en hy hie syn lange doopjurk al oan. Hy hie it liif fol en wylst mem de boel hwat opredde en har seis klaeide, hie hy yn sliep falie moatte. Mar lytse James hie der oars oer tocht, 't Wie krekt as fielde er dat it hjoed hwat oars ta gong, as gewoanwei, yn syn, noch mar koarte libbentsje. „Soa lytse rakkert, sliepst noch net”, glimke frou Atsma tsjin har soan. Hja naem him op en nei noch efkes de kea- mer yn it roun sjoen to hawwen gyng hja mei him nei buten. Dêr stie har man al to wachtsjen mei syn „car”. De fiif aldsten, bern fan sawn oan’t fjirtsjin jier aid hiene al in plakje yn ’e auto foun. Mem kaem op ’e efter- bank to sitten mei har lytse skat, en dêr rieden hja hinne. Frou Atsma fage har it swit fan ’e foar- holle. Fuoi, hwat wie it waerm! Earst tige skreppe om alles op ’e tiid klear to krijen en as men dan kaem to sitten briek it swit jin üt. Hja hie lokkich noch wol efkes tiid om to bikommen. It wie twein- plak dizze dêrby noch Rijkswaterstaat heeft onder meer een in het eiland geslagen geul gedicht. Zo is Griend tot bijna 700 jaar na de noodlottige kerstvloed van 1287 een stukje van het Waddengebied gebleven, dat zijn betekenis heeft. Maar behalve de vogelwachters, die hier leven in een huisje op palen, dat met een kaap de enige bebouwing vormt, en die slechts het ruisen van de zee en de roep van vogels horen, of misschien van een straaljager, die met duizeling wekkende vaart over het Wad dondert, behalve die wachters en de vogels zelf komt er op Griend zelden een levend wezen. Het is verboden het eiland Griend te betreden zonder toestemming van Do meinen. Het lijkt onwezenlijk, dat er op Griend, dat nu op zonnige dagen als een zand plaat in het blikkerende water ligt, eens een welvarend dorp was, dat er boeren woonden, wier have en goed door dijken werd beschermd, dat er een haven was met taveernen. De historie van Griend is nauw verwe ven met die van het klooster, dat eens bij Lidlum op het vasteland gestaan moet hebben. Dat klooster moet op de huidige zandplaat De Abt een uithof hebben gehad. Op Griend was een kloos terschool, die werd geleid door een pas toor Jaricus. De Abt Siardus beval, dat er op Griend wallen moesten komen en dat de zo gunstig aan de Vliestroom ge legen plaats de vorm van een stad moest krijgen. Maar Griend lag niet al leen gunstig als haven, het lag ook open voor de stormvloed, die op kerstavond van het jaar 1287 kwam opzetten als ’n woest monster, opgezweept door een felle noordwesterstorm. In de kapel van het klooster op de Abt vierden de monniken kerstmis bij flak- Ergens in de warwinkel van geulen en banken van de Waddenzee, kerende kaarsen, die door de klooster- p-rron rmAvrlATi travt VnaF xroovTirnfov tT a T*1i nrYAM xronilil- Ha ’NTcxzW'H n-. zee bereikbaar maakt, ligt het meest merkwaardige eiland van ons land; Griend. Er komt bijna nooit een sterveling en zelfs vele Friezen weten niet eens waar het ligt. Men kan over Griend schrijven zo tegen Kerstmis omdat er dan een tikkeltje actualiteit aan is, of in het voorjaar. Want, in een Kerstnacht in het grijs verleden werd Griend in enkele uren tijds van een welvarend eiland met een dorp en scheepswerven een troosteloze woestenij. Griend, bijna zeven eeuwen na de ondergang in de Kerst nacht: een huisje op palen, drie maanden per jaar bewoond door vogelwachters, en een kaap, dat is alles. dijken stonden, ontbrak er een man: Ocko. Hij worstelde tegen de storm op in de richting van Griend. Het water sloeg de dijken kapot, maar Ocko snel de voor het water uit. Op Griend stond men ook op de dijken en Ocko waar schuwde voor de naderende ramp, maar men meende, dat Ocko het allemaal veel te somber zag. Doch zijn voorspelling kwam wel uit. De dijken van Griend bra ken ook en mens en dier kwam om, het welvarende Griend was ondergegaan in de kerstnacht. Slechts een steeds verder afbrokkelende zandplaat met wat gras en lage duinen bleef er over. In de zeventiende eeuw moeten er nog vier woningen hebben gestaan van her ders, die er nog hun befaamde schapen kaas maakten, maar nu is er slechts het huisje op palen voor de vogelwachters en een baken. De blauwe lamsoor bloeit er en als de vogels leren vliegen, staat de zee-aster in de knop. De vogelwach ters leven er als Batavieren. Ze eten en drinken en slapen. Ze rapen eieren van de roofzuchtige meeuwen en ze vissen als ze daar zin in hebben op bot en schar. En zo rond Kerstmis, nu bijna 700 jaar na de ramp, is er op Griend alleen het ruisen van de zee en het gieren van de wind. Nu is Griend een van de meest vredige plekjes op deze wereld, waar de mens zich nietig kan voelen temidden van de wijde eenzaamheid, waarin de stem van de eeuwigheid juist in deze dagen te horen is dieling fan it ynkommen of formogen. De ien £ljucht rounom sa mar troch, de oare hat der folie mear wurk fan en docht meiskien folie better syn bést, mar komt lang sa fier net. Dèrneist hat man- nich gesin syn min of mear ófwikende leden, dy’t yn bipaeld opsicht minder presteare. bygelyks sizze, dat de alden allegearre deselde, materiële, offers bisteegie moatte, dan soe dizze rekken bipaela net klopje. Ik mien, dat men it oars stelle moat. De alden moatte, mei Gods help, al har bern ta steat bringe. Hja moatte bisykje, foar harren allegear re in takomst mooglik to meitsjen. In takomst, dy’t oerienkomt mei de moog- likheden fan de alden. De maetskiplike en finansiële posysje fan de alden is wakker üngelyk en it leit yn de reden, dat de alden net fierder springe kinne, as har polsstok lang is. Dat haldt yn, dat hja de help, dy’t hja oan de bern jowe, alle bern foar eagen halde, hwant allegearre hawwe hja in seedlik rjucht, fan har alden holpen to wurden, by it neistribjen fan in eigen libbensteat. Ek it misdielde bern, ek de stakkert moat in forsoarge takomst ha en it is folslein yn oerienstimming mei de alderplicht, as dizze oan sa’n bern folie mear jild bi- steegje as oan de normale bern. Dat striidt net mei de rjuchtfeardichheit, mar is krekt de goede opfetting. Elts bern moat nei syn aerd en oanliz, ta in goede steat brocht wurde en dat kin wakker üngelyk ütfalle yn de kosten. „Toe bern, hear jimme jim heit net toe- terjen? Sjoch, dat jimme yn ’e auto kom- me”. Mei dy wurden jage frou Atsma har folkje ta de doar üt. Seis loek hja doe, yn sawn hasten, har moaiste simmer- jurk oan en drafke suver op ’e widze ta. Dêr lei har jongste yn, in popke fan krekt fjouwer wike aid. De lytse boi wie Wy seagen, dat de moderne tiid ek by de agraryske hüshalding hoe langer hoe mear to krijen hat mei bern, dy’t net deselde kant ütgeane. De iene bliuwt by heit en mem thüs, de oare giet to learen, in trêdde hat syn of har wurk by in oar, mar bliuwt fierder yn ’e hüs en by de fjirde en fyfte leit it fakentiids wer in bytsje oars. Dat dit problemen opsmyt, sil gjinien üntkenne. Dat soks goed bisjoen en oertocht wurde moat, om de iensens en de familygeast stevich to biwarjen, sil ek elts, mei hwat ünderfining, tajaen moatte. Mar hiel folie sjogge net, hoe’t hja soks harmonysk oplosse kinne en skouwe de fragen mar leafst by har wei. Binammen de manij u binne der sterk yn. Wol men oer dizze wichtige dingen ta ienriedige konklüzjes komme, dan moat men it oer de grounstelling earst iens wèze. Der bine guont, dy’t de saek noch- al simpel sjogge en as stelling opsette, dat de alden oan elts bern likefolle bi- steegje moatte. Likefolle jild, miene hja dan. Is der ien by, dy’t mear kostet as de oaren, dan moat sa’n ien letter hwat weromjaen of by de lettere fordieling hwat minder krije. Oars, sizze hja, soene de oaren har part net krije. Op it earste gesicht liket dit wol oannimlik, mar ik mien, dat it net sa simpel is. De bern ommers, binne lang net allegearre gelyk, hja hawwe mear of minder jeften oan geast en lichem meikrige. Dizze ünge- likense, persomlike eigenskippen binne 1 7 as de for- tich kilometer riden foar’t hja to wiene en it gyng ek net sa hurd op smelle bochtige diken en hichte op en hichte óf. Atsma naem der altiten de tiid foar as hja nei tsjerke rieden, nou ek, twa üre soe de preek en it Krystfeest bigjintie en goed ien üre wiene hja fuortriden. Heden, heden, hwat in forskil by thüs, yn Fryslan, tocht frou Atsma. Krysttiid thüs, dan wie it meastentiids kald, ün- lijich waer, faek wol mei snie en iis en hjirre roun it swit jin mei strieltsjes by it antlit del. En dochs wie it Krystfeest. Hjirre, like goed as yn it fiere heitelan waerd bitocht hoe’t Gods Soan, God fan ivichheit, as lyts bern op ’e wrald kaem. Frou Atsma seach nei har eigen lytse dy’t nou hearlik lei to sliepen op har skurte. Hja hiene feitliks net mear op dizze lytse hannebiner rekkene. Har jongste wie al goed seis jier doe’t hja yn Aus tralië oankamen. Én sjuch dêr, hja hiene amper in feansjier yn dit lan tahalden of dizze knaep hie him oankundige. Dat hja der, yn it earstoan, sa bliid mei west hie koe hja net sizze. It wie hjirre allegearre noch sa nij en sa ünwis. It wie wier, de tsjerke hie har tige mei op gleed holpen. Dêrtroch wie har man fuort oan wurk slagge en hie der in hüs foar harren klear stien. Mar hja hie wol troch, dat hja seis ek mei foaroan moast, woe it hwat draeije. Om hwat meat earmslach to krijen, wiene hja im- migrearre, mar it moast bifochten wurde, dat seach se wol yn. En nou dizze baby, hoe soe it allegearre komme? Hwat in noeden en soargen, hwat in eangsten ek faek. En sjuch, hwat wiene hja bi- skamme wurden, hwat wie it allegearre bést gien. Hjoed soe er doopt wurde. Hjoed lei de Heare Syn han op dit bern en bitsjüge dêrmei: „Dit bern is Mines”. Minsken, hwat wie dit witten dochs in great hald- fêst yn it libben. Een anticlimax, noemen wij het, wanneer na een hoogtepunt in ons leven de grauwe alledaagsheid weer op ons afkomt. Die anticlimax hebben ook de herders in Bethlehems velden beleefd. Opgeheven uit hun onbetekenend armelui’s bestaan hebben ze hemelse glorie aanschouwd, zijn de ontvangers geweest van de boodschap van de Godsgezant. Het schouwspel van een kind in doeken gewikkeld, liggend in een kribbe, heeft voor hen een diep ingrijpende betekenis gehad. Het licht heeft hen, juist hen, de toekomst onthuld: vrede, verlossing, zaligheid. En toen is er één geweest, die, aarzelend, zei: „Kom, zouden we niet esEn met die woorden stonden ze weer met beide voeten op de grond. Vroegen ze zich bezorgd af of er geen dieven op twee of vier benen met hun dieren aan de haal zouden zijn gegaan. Was daar het vuur, dat uitgegaan was, het controleren van de kudde, de routine van iedere dag. En dat is voortgegaan, iedere dag opnieuw. Ze bleven schaap herders. In hun leven kwam keen verandering. Men verneemt ook niets meer van hen. Waarschijnlijk waren ze of halfkindse grijsaards toen het gerucht van Messias begon te gaan door het Joodse land. Er is niet zo heel veel verschil tussen hen en ons. Herders zijn er alleen nog maar ten bate van het vreemde lingenverkeer. Maar ons bestaan van alle dag is gelijk aan het hunne, of we aan de lopende band staan in de fabriek of het voer voor het vee klaarmaken of weer achter de schrijf machine gaan zitten of onze zoveelste vergadering bijwonen. We keren terug, lopend, op de fiets, op de brommer, in een wagen met of zonder chauffeur. we keren terug, na de Kerstdagen, en het leven gaat verder of er niets is gebeurd. Voor sommigen zijn de Kerstdagen alleen een gat geweest in een leven vol activiteit, plots tot stilstand gedwongen. Voor anderen zijn het vermoeiende dagen geweest met alle kinde ren thuis en visite op lastige uren. Er zijn er voor wie het een smulfestijn geweest is, er zijn er voor wie het alleen maar meer drukte en meer werk betekend heeft. En zo uiterlijk gezien is er niets veranderd. De 27ste is pre cies zo’n decemberdag als de 25ste, misschien maakt het weer een beetje verschil. We keren terug in de tredmolen, en alles is weer gewoon. Aan die herders was niets te zien, hun leven veranderde niet, hun taak bleef dezelfde. maar zij zelf waren ver anderd. Zij keertden terug, staat er in het verhaal van Lucas, „God lovend en prijzend om alles wat zij hadden gezien en gehoord”. Er was geen maandagmorgenstemming, geen ontnuchtering bij het zich realiseren, dat het leven zijn gewone gang ging en de kudde weer wachtte. Zij hadden een belofte en daar leefden ee naar toe. Het leven was niet langer doel, alleen maar middel. Ook wij horen en zien. Heel veel. Te veel vaak. We zetten de radio na het zoveelste „Stille Nacht” wel eens knorrig af. Maar ook dat hoort allemaal bij de buitenkant. De herders hebben het gehoord en ook gezien: God be moeit zich met deze wereld. Hij verkondigt aan deze wereld, aan de herders van toen, aan ons mensen van nu. grote blijd schap. Vrede en gerechtigheid tot in alle eeuwigheid. Ja, dan blijven de dagen gelijk. Maar iedere dag is het dan Kerstfeest. Onze voeten keren terug, ons hart zet de reis voort naar een beter vaderland. Is men it iens mei dizze grounstelling, dan is it probleem jit lang net oplost, mar al in hiel ein fierder. Hwant dit bitsjut, dat alle bern in likernóch geli- kense kans ha moatte, om har eigen ta komst to meitsjen. Slagget it, om de ien, dy’t foarlik en bijeftige is, mei in bytsje jild ta in goede takomst to brin- gen, dan is dizze by de oaren net mis- dield, ek al sille de oaren faeks folie mear kostje moatte. Hwant hwat hy minder krige oan finan- siën, hat er mear krige oan lichamelike en geastlike eigenskippen en dêrtroch is hy grif net it minste üt. De bern moatte ta steat brocht wurde en de alden hawwe de morele plicht, elk dêrby nei formogen to helpen. Hoe gauwer soks slagget, hoe moaijer, hwant des to greater is de kans, dat ek oan de minder-bijeftige, foldwaen- de dien wurde kin. Mar hoe komt it dan mei de ünderlinge forhalding fan de Bern. Eltse alder wit, dat dit tige nau hipt. As de ien hwat kriget en de oare moat wachtsje, dan wol dat al gau kribbe- keurichheit jaen en hoe komt it dan yn sokke gefallen? As antwurd wol ik earst in oare stelling hjirby sette en meije de alden net it iene bern brüke om it oare to helpen. Normael meije hja ek net de iene in folie bettere en djürdere opfieding jaen as de oaren. Dogge hja dat al, dan hawwe dy oare bern in moreel rjucht om dat meardere werom to krijen, itsij daliks, itsij by in lettere gelegenheit. Lit üs m foarbyld nimme. Der binne twa bern, hwerfan de iene leart ta dokter, wylst de oere, nei skoalle, daliks meihelpt yn saek of bi- driuw. Beide binne op in bipaeld stuit 26 jier. Dan is de iene dokter, de oare hat in jier as tsien dêrfoar meifortsj inne en net oars krigen as kost en ynwenning, klean en büsjild. De dokter hat yn dizze oplieding 25.000 goune koste en de oare hat foar syn alden 10.000 goune fortsjinne. Dizze twadde jonge hat yn dit gefal in moreel rjucht op in fikse finansiële stipe, om seis hwat bigjinne to kinnen. Alderearst hat hy in strikt rjucht op dy 10.000 goune. Dat binne winlik sines, mar dêrby hat hy ek in moreel rjucht op fierder stipe. Hoe’t dat regele wurdt, hinget fansels in bulte óf fan de om- stannichheêden fan de alden. Faeks kin it bistean yn it oerdragen fan it bidriuw, yn oare gefallen troch him, by it hieren of keapjen fan it spul, finansieel to hel pen. Yn wer oare gefallen moat de for- rekkening wachtsje op de erfenis, om’t de alden it net misse kinne en sa kin men wol fuortfarre. Mar prinsipieel stiet wol fêst, dat de alden de iene in folie bettere kans jown hawwe op in hegere maetskiplike posysje, de oare of oaren, op in bipaelde wize moreel rjucht hawwe op in gelykwaer- dich diel. En dit moat al ier ünder eagen sjoen wurde, oars sil men de ja- loerskens en de forbittering net üt syn gesin keare kinne. Binammen yn de moderne boerehüshalding is it in for- stannige died, om sadré de bern greater wurde en de iene thüs helpt en de oare to learen giet, de saken billik to regel-' jen. Hiel hwat fortriet en wrok soe dêr troch üt de wrald holpen wurde kinne en it skaed oer de aide dei net sa pinigje as it nou, jammer genóch, soms docht.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1958 | | pagina 1