IN 1959 LIGT EEN BERG CONFLICTSTOF TE WACHTEN BINNENLANDS JAAROVERZICHT Qabe Skroar üs hjoed Het parlementaire jaar 1958 to sizzen Helmenaffaire, economisch beleid Nieuw-Guinea, zeven P.v.d.A.-eisen WIE EN WAT IN 1958 IN HET NIEUWS IS GEWEEST STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad Er gebeurde zoveel. Weet U het nog? Jd WOENSDAG 31 DECEMBER 1958 54e JAARGANG No. 101 Hwat hat economische de ander, dat er veel 0 Esso-station in Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbe' tarief Handelsadvertenties bij contract reductie It libben is in altyd duorjend ófskie nimmen. dus aan Bolswards Nieuwsblad Het Deltaplan Maar toch was het dit jaar niet allemaal politieke narigheid. Minister Algera smaakte het genoegen, dat de Eerste Kamer in mei j.l. de Delta-wet aannam. Dat over geruime tijd de kaart van Ne derland opnieuw getekend moet worden is aan zijn doortastend beleid op dit punt te danken. Zo was het ook in het afgelopen jaar. En als de gebeurtenissen in het eigen land, in het algemeen, op de laatste dag van het jaar nog eens de revue zullen passeren, dan lijkt het, alsof de misdaad meer dan in andere jaren sterk op de Tijdens de behandeling grating van Buitenlands! de de W ageningse burgemeester, Air. De Niet, dat Nederland schuld moet belijden. Maar het kabinet men geen gebruik maken om de subsidie- over hun invloed op het regerings beleid. Zij hebben zeven eisen ge steld, waaraan voldaan moet wor den wilde het niet tot een crises komen. Aan die eisen moeten zowel de andere „regeringsfracties” in de Kamer voldoen als het kabinet. Het was de vraag, of dit zou lukken. In april heeft Prof. Romme, de voorzitter van de K.V.P .-fractie, nog 'op een vergadering van zijn partijraad verklaard, dat hij niet graag de socialisten als regerings partner zou liquideren. Maar anderzijds zou het onver standig zijn de verantwoordelijkheid daarvoor te schuwen. Deze uitspraak liet nog alle moge lijkheden open. Dit is te begrijpen want de K.V.P. is de enige re geringspartij, die kans ziet uit deze politieke situatie munt te slaan. Zij heeft in het afgelopen iaar twee maal verkiezingswinst geboekt. hield vast aan het regeringsprogram zoals dat in 1956 was vastgesteld en waarin uitdrukkelijk is vastgelegd, dat wij de verantwoordelijkheid dragen voor de ontwikkeling van dit gebiedsdeel. De socialisten in de Tweede Kamer heb ben dit onderdeel van het kabinetspro- gram altijd geëerbiedigd. Weliswaar poogde de heer Burger een onderzoek te laten instellen naar de mogelijkheid oni Nieuw Guinea onder internationaal be stuur te brengen, maar deze poging mis lukte, doordat de meerderheid van de Tweede Kamer daarvoor niets voelde. Met nadruk zeide de heer Burger echter, niet van het regeringsprogram te willen afwijken. Hij wilde slechts mogelijkhe den onderzoeken, omdat naar zijn me ning de tijd sinds 1956 niet heeft stilge staan. De andere partijen in de Tweede Kamer vonden echter het instellen van een die in 1956 is gemaakt. Het kabinet hiel vast. Dat kon moeilijk anders, want als het niet meer vasthield aan zijn eigen program was het hek van de dam. Dan ag de crisis voor de deur. Maar toch >leef deze kwestie smeulende in onze politieke verhoudingen. Dat bleek weer heel duidelijk uit de verklaring, die Mr. Burger op de laatstgehouden Fakkeldra- gersdag heeft afgelegd. Daarin werd o.a. gezegd, dat een wijziging van de dienst plichtwet, waardoor militairen van de landmacht naar Nieuw Guinea kunnen worden gezonden, bij de socialistische Tweede Kamerfractie op overwegende bezwaren zou stuiten. Het kabinet heeft de crisis niet weten te omzeilen zelfs niet door thans niet dienstplichtigen, maar vrijwilligers naar dit gebiedsdeel te zen den. nator De Gou. De anti-revolutionairen deden ook een duit in het zakje en zelfs de socialistische fractievoorzitter, oud-mi- nister In ’t Veld, wilde niet achterblijven. Staatssecretaris Kranenburg beloofde zijn „staatsrechtelijke positie in overweging te zullen nemen”. Na enige dagen be denktijd vroeg hij aan H.M. de Koningin ontslag. Zou hij deze toezegging niet hebben gedaan, dan was er ongetwijfeld een zeer duidelijke motie tegen hem in gediend. Zijn opvolger was de oud-bur- gemeester van Enschede, Mr. van Veen. De „Karei Doorman”. Nog op een ander punt heeft minister Staf het moeilijk gehad. Op 13 febr. j.l. heeft de socialistische Tweede Kamer fractie een motie-Vermeer ingediend, die gericht was tegen de handhaving van de „Karei Doorman”. Deze motie werd met 43-72 stemmen verworpen. Maar be halve dit vliegkampschip zijn ook onze kruisers een actueel punt in dit debat ge worden, waarover men het volgend jaar ongetwijfeld nog meet zal horen. Het was bij deze begrotingsbehandeling, dat men goed op de hoogte kwam van de houding der socialisten t.a.v. de Nieuw Guinea-kwestie. Want toen de heer Visch (k.v.p.) de mogelijkheid op perde, dat de „Karei Doorman” ge bruikt zou worden voor een eventuele verdediging van Nieuw Guinea, ant woordde de heer Vermeer, niet te zullen meewerken „aan militaire avonturen rond Nieuw Guinea”. Een uitlating, die enige weken geleden bevestigd werd door de strubbelingen rond de dienstplichtwet. Conflict tussen Binnenlandse en Economische Zaken. Een ander langdurig geschilpunt was de taakomschrijving van de departementen van Buitenlandse Zaken en Economische Zaken. Welk departement zou het Euro pees economisch beleid moeten coördine ren? Dit is een kwestie geweest, die zich hoofdzakelijk achter gesloten deuren heeft voltrokken, maar het was bekend, dat een kabinetsconflict niet uitgeslo ten was. Er is tenslotte een bevredigend compromis gevonden. Minister treedt op als d( land, met als secretaris van Nieuw Guinea. Dit waren allemaal nog maar voor beelden van de moeilijkheden op beperkt terrein. Essentiëler, althans voor het kabinet, was de kritiek van de socialistische Eerste Kamerfractie op het Nieuw Guinea-beleid. Reeds op 28 januari j.l., tijdens de alge mene politieke beschouwingen in de Eerste Kamer, zeide de heer In 't Veld, de socialistische fractievoor zitter, dat er weer met Indonesië gepraat moest worden over Nieuw Guinea. De Verenigde Naties zou den daarbij dienen te bemiddelen. Min.-president Drees heeft toen uit drukkelijk verklaard, dat praten met Indonesië geen zin heeft. Zijn par tijgenoot De Kadt zeide op 4 fe bruari j.l. in de Tweede Kamer, tijdens de behandeling van de be groting van Buitenlandse Zaken, het daarmee volledig eens te zijn. Hij wenste „geen capitulatie voor de destructieve krachten in Indo nesië”Maar de P.v.d.A.-fractie in de Eerste Kamer bleef volhouden. -g van de be- Buitenlanclse Zaken zei- Economisch beleid. Essentieel voor het kabinet was ook de oppositie tegen bet economisch beleid, die de laatste maanden in hevigheid toenam. In het begin van dit jaar waren de gevolgen van de noodzakelijke bestedingsbeperking merkbaar: de werkloosheid nam toe. Op 26 februari interpelleerde de heer Biewenga a.r.) over deze aan gelegenheid, waarbij tenslotte een uitvoerig debat werd gevoerd over de particuliere bouw. De bestedings beperking was vrijwel gelijk ver deeld over de drie bekende groepen: de overheid, het particuliere be drijfsleven en de consument. De vraag of deze verdeling wel even wichtig was, kwam reeds op 3 ja nuari j.l. aan de orde toe.n de Tweede Kamer de belastingvoorstel len in het kader van de bestedings beperking behandelde. De regering wilde de belastingen met f 107 mil joen verhogen. De meest spectacu laire maatregelen waren: de tijdelij ke verlenging van de investerings aftrek, de verhoging van de omzet belasting op sigaretten, televisietoe stellen, personenauto’s en banden en een geringe verhoging van de ver mogensbelasting. De heer Lucas (k.v.p.) wist in dit debat te bereiken dat de gemeenten en de pro vincies niet van deze belastingverhoging zullen profiteren. Daarmede verdiende hij f 20 miljoen. Dit bedrag werd be steed aan een amendement-Van Eysden (a.r.) om de omzetbelasting op sigaretten niet te verhogen van 5 op 8%, maar van 5 op 7. Maar in de Eerste Kamer lag deze kwestie moeilijken Daar dreigde men tegen de verlenging van de schor sing van de investeringsaftrek te stem men. Slechts het onaanvaardbaar van minister Hofstra (het dreigen met een crisis) kon de regering redden. Toen in mei van dit jaar de investerings aftrek weer werd ingevoerd, kwamen de debatten los. Is nu het evenwicht ver broken of niet? Inderdaad, deze maatre gel kwam ten goede aan het particuliere bedrijfsleven. Maar de regering stelde daar tegenover, dat de opvoering van de werkgelegenheid ook van belang is voor de werknemers, vooral toen de werkloos heid zulke grote omvang aannam. Advies van S.E.R. Deze verhouding in het evenwicht zal ook in 1959 een belangrijk punt zijn. Het kabinet diende n.l. op Prinsjesdag een weinig zeggende miljoenennota in. Deze sloot met een vrij groot tekort, maar dat vond de regering, terecht, niet zo erg, omdat de nationale depressie over haar hoogtepunt heen was. Dit bleek uit de stijging van de goud- en devie zenvoorraad. Bovendien ontspande de kapitaalmarkt zich, zodat er weer geld geleend kon worden. Het zag er naar uit, dat ook onze produktiviteit zich weer gunstig zou ontwikkelen, zodat er reke ning mee moest worden gehouden, dat er „welvaart” te verdelen was. Óver de wijze waarop dit zou moeten gebeuren heeft de regering advies ge vraagd aan de Sociaal Economische Raad, het toporgaan van het particuliere be drijfsleven. De socialisten in de Tweede Kamer heb ben duidelijk laten weten, dat zij een welvaartsloonronde begeren. Zij willen van de stijging van het nationaal inko- Als de klok op 31 december de twaalf slagen laat horen worden overal de beste wensen geuit voor het jaar, dat na de laatste van die slagen aanbreekt. Heel veel goeds wordt dan gewenst. Niemand weet, wat er gebeuren zal, maar iedereen hoopt voor d* -J 1 geluk zal zijn in het jaar, dat begonnen is. Veel gebeurt er in een jaar van twaalf maanden. En het zijn niet allemaal zaken, die de mensen beroeren. Nog steeds is het zo, dat voorspoed en tegenspoed elkaar afwisselen. Er is de ene dag winst en de andere dag brengt verlies. Rampen volgen op blijde belevenissen. voorgrond is getreden. Vele verduiste ringen, opzienbarende inbraken en ver scheidene gevallen van doodslag kwamen voor. In de nacht van 6 op 7 januari had een overval plaats op een Esso-station in De moeilijkheden waren dus groot in’5 8 De politieke spanning ontlaadde zich tenslotte in een crisis. Het jaar 1959 zal moeten leren of deze maand alleen maar het vierde kabinet Drees is gevallen of dat wij ook het, al thans voorlopige, afscheid van de brede basis hebben beleefd. Een brede basis, die we sinds 1948 in verscheidene varianten hebben gekend. De afloop is bekend. De socialistische ministers gingen heen en een kabinet- Beel werd gevormd (alleen rechtse par tijen). Deze bewindsman van Verkeer en Wa terstaat heeft ook nog al wat kritiek moeten verduren. Dat bleek dit jaar o.a. ook uit de veren-interpalatie van zijn partijgenoot Verkerk (a.r.), die voor de bewindsman geen succes was. Ook de internationale vervoersproblemen lagen hem niet bijzonder goed. Zijn ijver om de Delta-wet tot stand te brengen heeft echter zijn gezondheid ge knakt, zodat minister Algera om deze reden ontslag heeft moeten nemen. Hij werd, na korte tijd, opgevolgd door de Haagse wethouder van economische zaken, Mr. Van Aartsen. Geneesmiddelenwet Minister Suurhof is er dit jaar in ge slaagd om een nieuwe geneesmiddelen wet tot stand te brengen. De oude wet van Thorbecke is dus einde lijk vervangen. Het debat over deze wet had in de Tweede Kamer een slepend karakter, doordat de heer Bachg (k.v.p.) tevergeefs poogde om de drogisten een gezondheidsstatus te geven. Verder kwam de jeugdspaarwet in het Staatsblad, waardoor iets gedaan wordt aan de bezitsvormingpolitiek, een essen tieel punt voor de K.V.P. Behalve over de helmen-kwestie, de werkloosheid en de veren-gelden op de Wester-Schelde is ook nog geïnterpel leerd over de 37 verstekelingen door over de reorganisatie van de Nationale Reserve, door de heer Peters (kath. v.). Voor de C.H. was het jaar 1958 een belangrijpk jaar. Deze partij bestond n.l. 50 jaren, terwijl de voorzitter van de C.H.-Tweede Kamerfractie, de heer Ti- lanus, van de Vrije Universiteit het ere doctoraat kreeg aangeboden. Noodlijdend bestaan van kabinet Het algemene politieke beeld was dus, ondanks enkele lichtpunten, in 1958 weinig verheffend. Het nood- kabinet Drees had (door de labiele politieke verhoudingen) steeds een noodlijdend bestaan. De socialisten waren ontevreden last te verminderen. Deze last is bijna ondragelijk zwaar, zo zeide de socialis tische minister van Financiën. Hij liet doorschemeren, een verlaging van de consumentensubsidie op melk en een huurverhoging niet zo gek te vinden. Ook minister Drees zeide rekening te willen houden met een verdere huurver hoging gedurende deze parlementaire periode. Maar de heer Bommer (arb.) heeft duidelijk gezegd, niet aan een huurverhoging te zullen meewerken. De landbouw. Nog een kritiek punt op het economisch vlak: de landbouw. Minister Vondeling kon zich er langzamerhand op beroepen de bewindsman te zijn, die de meeste mo ties aan zijn broek kreeg. Tot tweemaal toe heeft hij dit jaar een nieuw garantie- beleid ontwikkeld. In maart diende de Tweede Kamer maar liefst zeven moties in op zijn voorstellen, waarvan het be langrijkste was de beperking van de ga rantie. Met grote voortvarendheid heeft de minister van Landbouw in oktober de prijzen voor dit melkjaar vastgesteld. Behalve een beperking van de garantie voor melk, wilde hij nu ook de veehou der laten delen in het marktrisico. Het resultaat: vier moties. Elf moties dus in zeven maanden. Maar het vreemde was, dat de meerderheid der Kamer de om buiging van het landbouwbeleid in prin cipe aanvaardde. En zo kon de minister nog niet ontevreden zijn. Maar ook deze minister, die uiterst bekwaam is, moest het loodje leggen. Dubbele overwinning van VV-D. Zo zijn er dus in het afgelopen jaar vele punten van kritiek geweest op het beleid van het kabinet. IFellicht dat ook de uitslag van de verkiezin gen, voor Prov. Staten en gemeente raden, daarvan een oorzaak is. Drie „regeringspartijen” (P.v.d.A., A.R. enC.H.) hebben nl. verliezen gele den. Slechts de K.V.P. en V.V.D. boekten winst. Deze laatste, de op positiepartij, behaalde zelfs tot twee maal toe een opzienbarende over winning. De noodzakelijke beste dingsbeperking bleek, zoals te be grijpen niet populair. Splitsing in C.P.N. Een andere oppositiepartij, de eeuwige oppositie, de C.P.N.verloor niet alleen bij de verkiezingen, maar verloor ook een groot aantal van haar leden. Deze partij viel in twee delen uiteen. En zo kregen we dit jaar twee communistische fracties, één van de partijsecretaris De Groot (totaal drie man) en één van de rebel Gortzak, met vier man. Wat de binnenlandse politieke situatie betreft heeft het jaar 1958 zich niet onderscheiden van j periode, de jaren 1956 en 1957. Het was een jaar vol politieke - politieke gebeurtenissen conclusie trekken dan dat deze crisis permanent dreigde. Maar het huidige kabinet-Drees, gewend aan tegenslagen, toch staat was op wetgevend gebied veel te presteren. Als het kabinet zijn j kunnen uitzitten had het zijn program waarschijnlijk voi werkt. Alle wetsontwerpen, die in 1956 in het vooruitzicht waren gesteld, waren dan van stapel gelopen en in vele gevallen zouden zij het fiat van beide Kamers der Staten-Generaal hebben verworven. Het kabinet is gevallen op de tijdelijke belastingen. Maar de achter gronden lagen dieper. Het ging waarlijk niet alleen om de vraag of de belastingen met één of twee jaar verlengd moesten worden. Dat blijkt heel duidelijk uit dit jaaroverzicht, dat om technische redenen, vóór de crisis geschreven moest worden. Het kabinet-Drees heeft in 1958 moe ten opboksen tegen een slechte publieke opinie. Dat is van'de aanvang af zo ge weest. Het is in 1956 tot stand gekomen na de langste formatie uit de parlemen taire geschiedenis. Niet minder dan vier maanden hebben we op dit kabinet moe ten wachten. En toen het er was, is het niet alleen buiten, maar ook in de Kamer slecht ontvangen. De voorzitter van de K.V.P.-fractie in de Tweede Kamer, Prof. Romme, noem de het een noodkabinet. De anti-revolu tionairen zeiden van meet af aan, zich niet aan dit kabinet gebonden te achten, ook al hadden twee vooraanstaande geestverwanten daarin zitting. De meer derheid van de C.H. sloot zich in 1957, bij de debatten over de 25% huurverho ging met blokkering, in de praktijk bij de A.R. aan. De K.V.P. wilde nog geen crisis en de P.v.d.A. was toen de enige partij, die zich wel gebonden achtte aan het kabinetsprogram. Maar ook de socia listen hebben deze band later verbroken. En zo ging het kabinet-Drees voor het jaar 1959 als een volledig extra-parle- mentair kabinet, dat los stond van de partijen, die er overigens de handen mee vol hadden elkaar te bestrijden, ten on der. Het brengt velen in den lande tot de opvatting, dat de tijd van de brede basis eigenlijk voorbij is. Deze basis moge dan na de bevrijding zegenrijk hebben gewerkt, zij is nu uit de tijd, zo redeneren vélen. Of dit waar is, zal de politieke praktijk van het jaar 1959 moe ten leren. Voor een belangrijk deel ligt niet alleen het lot van het kabinet, maar de gehele samenwerking op brede basis in handen van de K.V.P., zijnde de enige partij die in staat is een andere meerderheid in de Tweede Kamer te formeren. Een rechtse coalitie, eventueel aangevuld met liberalen, ligt n.l. altijd nog meer in de rede dan een andere coalitie, waarbij de K.V.P. in de oppo sitie zou worden gedrongen. Schermutselingen met Ir. Staf en Mr. Kranenburg. De verscherping van de politieke situatie in 1958 heeft zich voornamelijk, n.l. op twee punten voorgedaan; in de eerste plaats t.a.v. de kwestie Nieuw Guinea en ten tweede t.a.v. het sociaal, financieel en economisch beleid. Daarnaast waren er nog schermutselingen op beperkter terrein, waarvan vooral minister Staf de dupe is geworden. Op 22 april j.l. inter pelleerde het liberale Kamerlid Ritmees ter de minister van Defensie over de zgn. helmen-kwestie. De bewindsman er kende ruiterlijk, dat er fouten zijn ge maakt. Maar het slot was toch, dat hij op 7 mei j.l. een motie-Vermeer (arb.) aan de broek kreeg, ingevolge welke een Kamercommissie de taak kreeg om het gehele aankoopbeleid van het ministerie van Oorlog onder de loupe te nemen. De voorzitter van de inmiddels opgehe ven enquête-commissie, de heer Koersen (k.v.p.), werd het voorzitterschap van deze commissie opgedragen. Een rap port is tot nu toe niet uitgebracht. Het is bekend, dat de commissie diep graaft. Het eindrapport zou, als het niet te lang uitblijft, nog wel eens van beslissende betekenis kunnen zijn voor de politieke carrière van minister Staf. De staatssecretaris van Oorlog, Mr. Kra nenburg, werd door deze helmen-kwestie gedwongen zijn ambt neer te leggen. Hij maakte de beslissende fout een dienstreis naar de Ver. Staten te ondernemen, ter wijl hij wist dat deze affaire, waarvoor hij de eerst verantwoordelijke was, in de Tweede Kamer zou worden behandeld. De Tweede Kamer was daarover gebelgd en zijn socialistische partijgenoten heb ben geen poging gedaan om deze fout te verdedigen. De Eerste Kamer gooide er nog een schepje boven op. Daarin werd op 20 mei j.l. een felle aanval op de heer Kranenburg gedaan door de K.V.P.-se- staan. De andere partijen in de Tweede onderzoek strijdig met de afspraak, zijn standpunt de andere jaren in deze parlementaire spanning, die zich tenslotte in' een crisis heeft ontladen. Wie de i van het afgelopen jaar (en dan vooral van de laatste maanden) nauwkeurig analyseert, kon vrijwel geen andere tegenslagen, toch ga staat periode zou illedig afge- kabinetsconflict niet uitgeslo- gevonden. Minister Luns treedt op als delegatieleider in het buiten plaatsvervanger de staats- Buitenlandse Zaken, Drs. v.d. Beugel, terwijl minister Zijlstra de coördinator wordt op binnenlands ni veau. Hij is voorzitter van de desbetref fende interdepartementale commissie. Een compromis, dat in ieder geval zal gelden tot het einde van de levensduur van dit kabinet. DCtNUM GIETHOORN t ÏJMUtDEC ‘SCHIPHOI PUT TEN Nieuwe TV-toren Nederlandse film Fanfare opgenomen Autobusramp bij Wezep Nederlandse perso nenauto gepresenteerd Afscheid Ir den Hollander Aanvang wer ken Europoort Verschuivingen bij gemeentelijke en provinciale verkiezingen Ingebruikneming Sodafabriek Delfzijl Nieuwe Tech- Inische Hogeschool Brandstichting in vijf boerderijen Stormvloedkering in de Hollandse IJssel ^we^epj^^S^. Radio-actievel besmetting 1 EN HAAG .sjufj

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1958 | | pagina 1