WACHTEN OP DE DADEN VAN HET KABINET DE QUAY RUSSEN TRACHTEN IN GENEVE AAN TE PAPPEN MET ENGELAND mm Buitenlands Overzicht compromis Gouden filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad Jan Eduard de Quay Voorstellen bieden weinig houvast voor Wensen van het Landbouwschap - 55e JAARGANG No. 37 VRIJDAG 22 MEI 1959 PYT. BOUW AAN HET „ZONNEHUUSKE” BEGONNEN 25-jarig jubileum van meester Luxwolda, schoolhoofd te Witmarsum. Flugge sprekkers binne fakentiids stadige tinkers. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OS1NGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 - Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) Abonnementsprijs t 1,90 pet kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mtB Ingezonden mededelu gen dubbe tarief Handelsadvertenties bij contract reductie 4e week mei 1909. Bols war ils Nieuwsblad ongerust te maken, want onbe- gemeld buiten- aan werkt, zo- wetenschap van de Ver. Boternotering. SneekBoerenboter f 46, Fabrieksboter f45. Leeuwarden: Boeren boter f 46 a f 46,50, Fabrieksboter f 44 a f45. het de for mateur enkele wensen geuit, die het land- Volgende week zullen in de Friese Zuid westhoek de eerste maaiers arriveren om de zeis te zetten in het schaarse gras. Duitse maaiers worden niet meer aange troffen. Het maaiersloon bedraagt f 2 tot f 2.55 per p.(ondemaat?). It bliek in dreech eksamen, kammetnetsformateur ’t gong yn forkearde banen mei de ütslach wie 't meleur doe holp freon Beel in hantsje en waerd him ’t boadskip stjürd ik foun in mannich mantsjes doch jdu ’t eksamen oer. Nou dat soe flot forrinne, de ütslach foarüt wis hy brocht de Keninginne fluch in ministerslist hy sei: Ik hie ’t noait rédden sünder myn trouwe maet ja, Beel dat is in glêdden, in fakman, wiis-paraet. Ik krige ’t yn ’e gaten ik makke as dilletant in mannich rare flaters dat’s to bigripen, hwant, och, alles moat earst leare binamme polityk. Oan Beel earbiedich eare, dy sette my in pyk. Ré om fan wal to stekken as nije Steatskaptein, ha ik 't wol yn ’e rekken hja sett’ straks fül ütein de hearen opposanten tsjinwyn sil gau fornomd neist dat ik fan alle kanten yn woelich wetter kom. Wy wachtsje óf, mei spanning Wy winskje foar de steat, kaptein, fracht en bimanning sukses, bihalden feart. West en Oost hebben hun voorstellen ter conferentie van Genève op tafel gelegd. Nieuws bevatten ze eigenlijk niet. Uit wat zo voor en na bekend werd, wist men de inhoud al ongeveer. Het Westelijk plan omvat een regeling van de Duitse kwestie en voor de Europese veiligheid in vier etappes en fazen. Het Russische voorstel dat ter tafel werd gebracht was al eerder gedaan nl. in januari 1959 toen de Russen, zich bereid verklaarden het Berlijnse vraagstuk te bespreken in het kader van een discussie over een vredes verdrag met een geconfedereerd Duitsland, waarin dus de beide Duitslanden los verbonden zouden zijn met ieder hun eigen regerings vorm, of over een vredesverdrag met beide Duitslanden afzonderlijk. Deze beide staten zouden de huidige grenzen krijgen; als Oostgrens zou dus de Oder-Neisse grens moeten worden er kend. Zij zouden geen atoomwapenen, raketten en duikboten mogen bezitten. Eén jaar na het in werking treden van het vredesverdrag zouden alle buiten landse troepen Duits grondgebied moe ten hebben verlaten. Duitsland zou niet tot een militair of politiek blok mogen toetreden, waaraan niet wordt deelgeno men door alle ondertekenaars van het vredesverdrag.' Duitsland zou zich vol gens het Russische plan moeten terug trekken uit de N.A.V.O., het pact van Warschau en de Westeuropese unie. West Berlijn zou tot op het ogenblik dat Oost- en West-Duitsland worden here- ningd, een gedemilitariseerde staat, met een speciale status moeten zijn. In de eerste faze zouden West- en Oost- Berlijn na vrije verkiezingen worden her enigd terwijl de vrije toegang tot de stad zou worden gegarandeerd door de Grote Vier, die ook troepen in de stad zouden mogen handhaven. In dezelfde faze zou den de Grote Vier een verklaring afleg gen inzake de Europese veiligheid, nl dat zij geschillen op vreedzame wijze zullen regelen, geen geweld zullen ge bruiken en hulp aan een aanvaller zullen weigeren. In de tweede faze zou een gemengde commissie voor geheel Duits land belast moeten worden met het ver sterken van technische contacten, het be vorderen van een ontwerp-kieswet voor heel Duitsland, die dan nog aan een volksstemming zou moeten worden on derworpen. Deze gemengde commissie zou moeten bestaan uit 25 afgevaardig den uit West Duitsland (met 52 miljoen inwoners) en 10 afgevaardigden uit Oost-Duitsland (met 17 miljoen inwo ners). Besluiten in deze commissie zou den met een meerderheid van drie vier den moeten worden genomen. Op het gebied van de veiligheid zouden maat regelen genomen moeten worden die zouden leiden tot het instellen van een bepaalde zóne waarover men elkaar we derzijds militaire inlichtingen verstrekt, men zou de strijdkrachten van de vier bezettende mogendheden en hun bewa pening moeten beperken en Duitsland zou zich moeten verplichten geen atoom wapens en wapens van chemische of bio logische oorlogvoering te vervaardigen, evenals enkele meer oostelijk gelegen landen dat zouden moeten doen. In de derde faze zouden verkiezingen in geheel Duitsland moeten worden gehou den voor een parlement, dat een grond wet zou moeten opstellen. Deze verkie zingen zouden binnen twee en half jaar moeten plaatsvinden en gecontroleerd worden door de Ver. Naties en de Grote - Vier. Als veiligheidsmaatregelen voor deze derde faze noemt het plan de instelling j van een zóne aan weerszijden van een vast te stellen lijn, waarbinnen plafonds zouden worden vastgesteld voor de bin- nenlandse zowel als de buitenlandse strijdkrachten in dit gebied. Voorts zou terugtrekking van alle vreem- i de militairen na het sluiten van een vre- desverdrag moeten plaatsvinden en ver mindering van de verdere Russische en Amerikaanse strijdkrachten tot 2,1 en la- ter tot 1,7 miljoen manschappen (sterkte i nu bij beiden 2,5 miljoen). Indien het herenigd Duitsland zou willen toetreden tot de Noordatlantische verdragsorgani- satie of het pact van Warschau zouden de Westelijke zowel als de Russische strijdkrachten blijven in de zóne waarin zij thans gelegerd zijn. De vierde etappe voorziet in een defini tief vredesverdrag met een verenigd Duitsland. Hwat bat Qabe Skroar üs hjoed p p to sizzen Twaalf dagen naar Zwitserland voor 150 gulden. Alles inbegrepen. Moderne haarwerken noodzakelijk voor de nieuwe zomerhoeden, vooral voor da mes met dun haar. Losse vlechten vanaf f 5, strengen f 2. Leon de la Grange te Parijs zal weer en wind dienende met een toestel Wright op eenzelfde dag minstens twee vluchten maken met een miniumduur van 10 mi nuten. Aanvang 4 uur op zijn vroegst. Eerder schijnt niet wenselijk met tiet oog op de wind in de hogere luchtlagen. Nog meer vliegnieuws. Arthur Seymoun wil trachten met zijn vliegtoestel het Ka naal over te steken. Bij gunstig weer denkt hij het reisje te kunnen doen in een half uur. Het toestel wordt voorzien van zakken, waarop het drijven kan en Seymoun zal zich bovendien in een kur ken pak steken. Een motorboot, die bijna 50 km in het uur kan lopen, zal het toestel volgen. en vestigt in het bijzonder de aandacht op de noordelijke provincies. Met het oog op de werkgelegenheid be pleit het Landbouwschap een ruime sub sidiepolitiek ten aanzien van de boeren werken. Het wenst een verbetering in de verhouding van lonen en arbeidsvoor waarden van het agrarische en van het overige bedrijfsleven. Het wil een aan vang zien gemaakt met de vermindering van het verschil in lonen op grond van de gemeenteclassificatie. Het Landbouwschap wijst nogmaals op de onbevredigende toestand ten aanzien van het aantal verkoopplaatsen van het geslacht pluimvee. Met betrekking tot het garantiebeleid meent het Landbouwschap, dat het stel sel van vaste prijzen en minimum-garan- tieprijzen voor basisprodukten onverkort moet worden gehandhaafd. Voor som mige bedrijfstypen zou het garantiebeleid moeten worden verbreed of versterkt. drie landen, waarschijnlijk voldoende zijn om de Benelux, de andere partner in de E.E.G., genoeg van deze economische „samenwerking” te doen krijgen. Wat de Engelse politiek betreft zij nog opgemerkt dat zij die de mening hebben uitgesproken dat met het optreden van Macmillan als premier Londen een zelf standiger koers zou gaan varen en zich meer zou laten gelden, waarschijnlijk ge lijk zullen krijgen. Het blijkt ook uit net feit dat de Engelse regering heeft beslo ten Irak wapens te leveren ondanks het feit dat dit land onder Kassem de vriend schapsbanden met de Sovjetunie heeft aangehaald, en ondanks het onbehagen dat dit Britse besluit in Perzië en bij Nasser heeft gewekt. Met meer ingeno- mendheid is in het vrije Europa de tij ding vernomen dat Engeland ook een ruimtevaart-programma dat dit nieuwe gebied van en techniek geen monopolie Staten en de Sovjetunie zal blijven, doch ook het vrije Europa zich daarop niet on betuigd zal laten. Grote Vier of de Ver. Naties, de Grote Drie willen in de eerste faze van het plan tot hereniging van Duitsland West en Oost-Berlijn door vrije verkiezingen tot een geheel maken, dus tot een vrije stad onder toezicht der Grote Vier, die er troepen zullen houden. Er is een zekere overeenkomst in beide plannen, welke een discussie de moeite waard maakt, hoewel het Westen de il lusie zal moeten opgeven, dat ook Oost- Berlijn tot de vrije stad zal behoren, de Russen hebben dit deel aan Oost Duits land beloofd en zullen bovendien nooit toestemmen in vrije verkiezingen omdat Berlijn dan een voorbeeld zou worden van de wijze waarop ook heel Duitsland zou kunnen worden herenigd. In de Westelijke en Russische voorstel len beide wordt gesproken over een be paalde beperking der bewapening, in het Russische weliswaar alleen met betrek king tot Duitsland maar het is mogelijk dat vanuit deze kwestie een discussie over de bewapening en ontwapening in het algemeen zal ontstaan, welke kan lei den tot een topconferentie en dat zou nog juist zijn ook, want realistisch beke ken moet een beperking der bewapening niet voortkomen uit een oplossing der Duitse kwestie, maar moet deze oplos sing voortvloeien uit een overeenkomst over de beperking der strijdkrachten. De Russen hebben weliswaar bezwaar ge maakt tegen de koppeling van velerlei onderwerpen in het Westelijke pakket, maar nu ze zo begerig zijn naar een ont moeting tussen Cnroesjtsjew en Eisenho wer, terwijl Herter heeft gezegd dat er alleen een topconferentie zou komen als de resultaten der Geneefse conferentie daartoe werkelijk aanleiding geven, is ’t niet onwaarschijnlijk dat zij inzake be paalde onderdelen van het Westelijke pakket wat soepel zullen zijn, zonder zich echter direct te binden. Die soepelheid bleek trouwens reeds doordat zij op de atoomconferentie van Amerika, Engeland en Rusland welke zich, ook te Genève, nog altijd moei zaam voortsleept en waar men zich be zig houdt met de stopzetting der proeven met kernwapenen en de controle daarop, weer enige concessies deden. Vooral van Engelse zijde wordt er op aangedrongen dat ook het Westen soepel zal zijn. Er werd al gezegd dat Engeland en de Ver. Staten zich bereid hadden verklaard bui ten het pakket om te onderhandelen over de Berlijnse kwestie afzonderlijk, maar dit is haastig tegengesproken omdat West Duitsland en Frankrijk de nieuwe as op het Europese vasteland er bezwaar tegen maakten. De Londense News Chronicle omschreef het Engelse standpunt in de volgende bewoordingen „Het Westen moet soepel genoeg zijn om tot voorlopige overeenstemming te komen op punten waar vordering mo gelijk is. Dit moet mogelijk zijn zonder ministers van buitenlandse zaken mogen niet vergeten dat zij eigenlijk alleen maar portiers zijn op de weg naar de top. Het is hun taak deuren te openen, niet om deuren op slot te doen”. Het is uit dit alles wel duidelijk dat de Russen in Genève vooral trach ten aan te pappen met Engeland. Zo de Engelsen er al niet in moch ten slagen hun Westelijke bondge noten tot grote tegemoetkomend heid jegens de Russische wensen te bekegen, dan is er nog altijd de kans Engeland wat losser uit het Westelijk verhand te maken. Verschillende commentatoren wijzen er op dat het enige aantrekkelijkheid voor de Engelsen zou hebben als de Russen hun zin kregen inzake de neutralisering van Duitsland omdat dit een eind zou m iken aan de West Duits-Franse samen werking, waarschijnlijk ook in de Euro pese Economische Gemeenschap, waar van te Londen de concurrentie met de Engelse industrie wordt gevreesd. Wat deze Duits-Franse samenwerking betreft is er ook een duidelijke neiging deze uit te breiden tot Italië. Het bleek ook uit het aanvankelijke plan van Bonn en Parijs om, als de Russische wens Po len en/of Tsjechoslowakije ter conferen tie uit te nodigen werd vervuld, van Westelijke zijde Italië in te schuiven. Er schijnt eerst later aan Nederland gedacht te zijn, dat veel meer recht heeft op een piaats aan de Geneefse tafel als slacht offer van Hitler-Duitsland dan Italië, dat een bondgenoot van Hitler was. Overigens zou een W. Duitse, Franse en Italiaanse samenwerking, al te zeer ge richt op de nationale belangen van deze Afe/ de bouw van het Zonnehuuske” in Opheusden is inmiddels een begin gemaakt. Op de armen van twee van de leden van het actie-comité kijken de kleine Alie (l.) en Annie toe, hoe hun huisje wordt uit gezet”. V.l.n.r. machinist Van Wolf eren, conducteur Van de Eynden, hoofdconducteur Ekel- rnans, uitvoerder Kegelaar knielenden architect van Asten. Het resultaat daarvan zullen we de vol gende week gewaar worden als het kabi- net-De Quay voor de eerste maal voor de Kamer verschijnt. Waarschijnlijk zal a.s. O.msdag de regeringsverklaring worden afgelegd. Daarop zal ongetwijfeld een groot debat volgen, waaraan alle fractie voorzitters deelnemen. In deze verklaring zal het beleid van het nieuwe kabinet tot uiting moeten komen. Met spanning wordt daarnaar uitgekeken, omdat het ministerie op verschillende belangrijke vragen een antwoord moet geven. Men denke slechts aan het probleem van hu ren, lonen en defensielasten. Men zal moeten toegeven dat de infor- matiepoging van prof. Beel vruchtbaar is geweest. Er is een sterker kabinet uit debus gekomen dan prof. De Quay aan vankelijk voor ogen stond. Vooral de verschuivingen in de sociaal-economische sector zijn bijzonder belangwekkend. Prof. De Quay had tenslotte de volgende drie ministers voor deze zware departe menten: Van Campen (K.V.P.) econo mische zaken, Witteveen (Lib.) finan ciën en Hazenbosch (A.R.) sociale za ken. Nu is het beeld als volgt: De Pous (C.H.), economische zaken, Zijlstra (A.R.) financiën en Van Rooy (K.V.P.) sociale zaken. Het loslaten van de heren Van Campen en Witteveen betekent ongetwijfeld een versterking van het kabinet. Tegenover prof. Witteveen staat nu prof. Zijlstra. Zij staan wetenschappelijk ongeveer op hetzelfde hoge peil, maar prof. Zijlstra heeft reeds zeven jaren ervaring als mi nister. Dat geeft hem een onbetwiste voorsprong op zijn bekwame liberale collega. De heer De Pous is eveneens een briljant econoom. Hij was het jongste lid van de Raad van State, zijn benoeming tot hoog leraar aan de Vrije Universiteit was in de maak. Hij mist weliswaar de parle mentaire ervaring van het Eerste Kamer lid Van Campen, maar toch heeft men hoop dat hij het er goed zal afbrengen. De bezetting van sociale zaken is voor velen nog een groot vraagteken. Onge twijfeld heeft de heer Van Rooy zich doen kennen als een goed bestuurder. Hij was een voortreffelijk burgemeester. Trouwens, er zitten meer politieke vraag tekens in het kabinet. Met spanning wacht men dan ook af hoe de nieuwelin gen het zullen doen. En dat zijn er heel veel: De Quay, Beerman, De Pous, Van Rooy, Van Marynen, Toxopeüs, Korthals en Van den Bergh. Zij zijn nieuwelingen in het vak en dat betekent dat zij in de loop van de jaren zowel mee als tegen kunnen vallen. Het is dan ook maar het beste om de daden van dit kabinet af te wachten. Een feit is echter, dat de confessionele vakbeweging nog steeds niet erg enthou siast is over de gang van zaken. Maar ook dit scepticisme kan door de daden van dit kabinet omslaan in een betere stemming. Het staat wel vast dat in dit parlementaire jaar de Tweede Kamer niet veel meer zal vergaderen. Weliswaar lig gen nog enige wetsontwerpen op behan deling te wachten, maar het is de vraag of de nieuwe ministers zich zo vlug in de materie kunnen inwerken. Alleen de mi nisters die overgegaan zijn naar dit Prof. Beel heeft zijn informatie-opdracht tot een goed einde kunnen brengen. De laatste loodjes (de bezetting van het departement van sociale zaken), hebben nog vrij zwaar gewogen. Maar met de komst van de Eindhovense burgemeester dr. Van Rooy was het kabinet compleet. Het was toen voor prof. De Quay nog een kleine moeite om de opdracht „tot het vormen van een kabinet dat zal mogen rekenen op een vruchtbare samenwerking met de volksvertegenwoor diging” te aanvaarden. De ministerslijst lag n.l. reeds op tafel. Het enige wat nog moest gebeuren was de definitieve vaststelling van het regeringsprogram. Veel moeilijkheden heeft dit niet meer opge leverd. Hoewel de richtlijnen van het conceptregeringsprogram uiterst vaag waren, bleek spoedig dat de kandidaat-ministers elkaar volledig konden vinden in de uitwerking van dit concept-programma. Tijdens de kabinetsformatie heeft Landbouwschap in een brief aan bouwbedrijfsleven koestert nopens het land- en tuinbouwbeleid. Het Landbouwschap zegt dat ook in de toekomst onderzoek, onderwijs en voor lichting niet gemist kunnen worden. Daarnaast moet de aandacht gevestigd zijn op de verkaveling en de waterhuis houding van de grond en de ontsluiting van de afgelegen gebieden. Een verant woord ruilverkavelingsprogramma zal ’n omvang moeten hebben van 50.000 ha per jaar. Het is gewenst, dat in bepaalde gevallen ook bij kleinere oppervlakten dan 15 ha subsidiëring van boerderijen- bouw mogelijk is. Het welslagen van het meerjarenplan voor ruilverkavelingen acht het Land bouwschap noodzakelijk, niet alleen voor de land- en tuinbouw, maar ook voor de verheffing van de gehele bevolking in de zg. achtergebleven gebieden. Het Landbouwschap vestigt de aandacht op het scheppen van mogelijkheden voor een tijdige overgang van agrarische jon geren naar andere beroepen. Tevens meent het Landbouwschap, dat gronden in de IJsselmeerpolders ter beschikking moeten worden gesteld van land, en tuinbouwers uit de ruilverkavelingsge- bieden. Het Landbouwschap wijst op het achter blijven van het platteland o ij de voor ziening van water en elektriciteit en bij de huisvesting. Het pleit voor de indu strievestiging in de plattelandsgebieden gedrang. De parlementaire schijnlijk volgend jaar. Intussen werkt de Eerste Kamer (zij was immers niet ontbonden) rustig haar pro- L gende week nog enige onderwijswetjes behandelen. In ieder geval zijn de ser toren er in geslaagd om van bruik te maken de begrotingsbehandeling tot een goed einde te brengen. We staan dus nu voor een nieuwe poli tieke situatie. Voor de eerste maal na bevrijding hebben hun intrede in het nieuwe regeerkasteel politieke toneel verdwenen: Struycken, gaat een interessante politieke tijd tegemoet. De gezapigheid uit de vaderlandse poli- ld ...1 ,._t verdwij- socialisten als goede voe- Daar zou ren, terwille van de oj van de P.v.c zijn. Bovendien zou dan de 0| andere partijen dichter bij el haar taak beschouwen. nieuwe kabinet kunnen hun zaken nog laten afhandelen. Het zomer-reces komt dus waarschijnlijk niet in gedrang. De parlementaire na sleep van deze crisis komt dan ook waar schijnlijk volgend jaar. Intussen werkt de Eerste Kamer (zij gramma af. Zij had de bedoeling vol- -J-1- -1 sena toren er in geslaagd om van de crisis ge- tot een goed einde te brengen. We staan dus nu voor een nieuwe poli tieke situatie. Voor de eerste maal na de bevrijding hebben we een kabinet zonder socialisten. Veel nieuwe figuren hebben hun intrede in het nieuwe regeerkasteel gedaan. Enige oud-ministers zijn van het politieke toneel verdwenen: Struycken, Staf, Witte en Helders. Nederland gaat interessante politieke tijd tegemoet. tiek zal ongetwijfeld wel wat nen, al zullen de democratische partij geen oppositie ren, terwille van de oppositie. D__. de positie van de P.v.d.A. niet bij gebaat oppositie de :lkaar bren gen en dat zal zij waarschijnlijk niet als pen, het niet geheel Afew is natuurlijk naarstig gaan zoe ken naar punten in de voorstellen van beide partijen welke elkaar zo ver dekten dat men bij de verdere onderhandelingen misschien tot een compromis zou kunnen komen. Er zijn er stig in ken naar punten welke er wel in aange roerd zijn, maar waarover de Westelijke i en die bij i aarschijnlijk zouden doen verbreken. I.‘.11 .11 1 de ontwapeningsvoor- 'ipro- ■lijks heel weinig. Men is ook naar- het Westelijke voorstel gaan zoe- punten welke er wel in aange landen, daarbij West Duitsland inbegre pen, het niet geheel eens zijn en die bij verdere discussie de Westelijke eenheid waarschijnlijk zouden doen verbreken. Men zou zich kunnen voorstellen dat het grootste deel van stellen aan een Engelse brein is ontsi ten, dat de West Duitsers er nauwelijks voor voelen, en dat de Amerikanen er op hebben gestaan dat als Duitsland zich moet verplichten geen atoomwapens enz. te vervaardigen dit ook moet gelden voor enige meer oostelijk gelegen landen. In de samenvattingen van het Westelijk voorstel welke wij hebben gelezen heb ben wij niets gezien over de omvang van een herenigd Duitsland. We leiden daaruit af dat de Grote Drie bereid zou den zijn als de Russen de voorstellen in hun geheel aanvaarden, de Oder-Neisse grens als de oostgrens van het herenigd Duitsland erkennen, wat voor dr. Adenauer een bittere pil zou zijn. Maar de Duitse rijkskanselier die straks Bonds president zal zijn, behoeft zich toch niet zo erg scheiden journalisten hebben al dat de Amerikaanse minister van landse zaken, Herter, tegen hem heeft gezegd: „Wij kunnen ons veroorloven redelijk te zijn want de Sovjetunie ver werpt het pakket toch”. En dat is de vrij algemene indruk van de w Westelijke commentatoren. De principes 'principiële standpunten op te geven. De van de voorstellen der beide partijen lo- - pen te zeer uiteen om een compromis mogelijk te maken. Beide partijen heb ben ter conferentie dan ook al de voor stellen van haar tegenstanders afgewezen. Het Westen blijft vasthouden laan de ge dachte van een herenigd Duitsland, al zijn de vrije verkiezingen naar een later tijdstip verschoven; de Sovjetunie houdt vast aan het standpunt dat er twee Duits landen zullen blijven en in Oostelijk Duitsland een communistisch regime zal worden gehandhaafd. Over de onderdelen der voorstellen wordt echter de discussie voortgezet. Een raakvlak in beide voorstellen levert de kwestie-Berlijn, de Russen hebben des tijds voorgesteld dat W. Berlijn een vrij staat zal worden onder garantie van de

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1959 | | pagina 1