In klemmend betoog richtten B. en W. zich tot de volksvertegenwoordiging Qabe St roar üs hjoed p p to sizzen dl J. S. Fan de Martinytoer i’i 1 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad Zilveren filmpjes „Omke Romke” Niet uit afgunst, maar uit ernstige bewogen heid niet de plattelandsbevolking 55e JAARGANG DINSDAG 16 JUNI 1959 No. 44 GLAZEN KOE Hwat hat ig van lands, Voor mensen die waarde hechten le- hel prijkt „Omke Romke” is gewild. It is altyd wichtich to witten, hwat net sa wichtich is. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres; Marktstraat 13 Telefoon 451 Na 18.30 uur 305 of 335 (K 5157) van het platteland ge- risch bedrijf bevolkin. Bolswan Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per min Ingezonden mededelin gen dubbe tarirf Handelsadvertenties bij contract reductia verhandeling, welke op de hand de belangrijkste een belangrijke op van de bevolking en deze niet moeten dwingen in een keurslijf van moderne economische ideëen. Men zal niet het be staande en actieve maatschappelijk, cul tureel en sociaal-hygiënisch leven in ver schillende kleinere centra in de provin cie moeten afbreken door het verplaat sen van de bevolking naar grotere cen tra en trachten daar dit leven met over heidsmaatregelen te ontwikkelen met het grote risico, dat dit laatste mislukt. Onze stad is verrijkt Met de naam, die er Op het orgelschild Bezwaren tegen industrialisatiebeschikking Dit cultuurpatroon van vreemde makelij, dit economisch stelsel mogelijk van Amerikaanse herkomst wil men thans ook op de noordelijke provincies druk ken. Ook hier wenst de Minister grote bevol kingscentra wel niet de omvan de grote steden uit het westen des maar toch belangrijk groter dan de te genwoordige centra omdat „in het algemeen door de aglonerende werking van de bevolking in de grotere centra de industrie zich goed kan ontwikkelen.” Aan dit principe kan volgens B. en W. een zekere waarde niet worden ontzegd en het is ook allerminst hun bedoeling dit in zijn algemeenheid te doen, maar toch zal men, aldus het college, met het hanteren en toepassen van principes ook niet mogen generaliseren. Wanneer de Minister aan de „objectieve vestigingsf actoren” grote waarde toe kent en als zodanig noemt de efficiënte verbindingen met andere delen van Ne derland, het maatschappelijk, cultureel en sociaal-hygiënisch leven, dan menen B. en W. kunnen verklaren waarbij zij zich in dit geval enkel tot de provin cie Friesland beperken dat deze fac toren hier door de geaardheid van de be volking op de meeste plaatsen aanwezig zijn. Zo is met name in Bolsward een bloeiend maatschappelijk, cultureel- en sociaal-hygiënisch leven. Door het uitstoten van de bevolking ver dwijnt echter een groot deel van de jon gere I lijker dit leven in stand te houden. Er zal dus een poging moeten worden gedaan voor het scheppen van nieuwe werkgelegenheid, nu de arbeidsmogelijk heid in de agrarische sector steeds sterker terugloopt om de jongere bevolking voor dit gewest te behouden. B. en W. zijn dankbaar dat de Minister en de Kamer thans een beleid willen voeren voor spreiding van de industrie ook voor de noordelijke provincies. Zal dit beleid slagen dan zal men reke ning moeten houden met de geaardheid Bolswards Nieuwsblad 3e week juni 1934. Te koop dubbelverige pathéfoon met 22 platen. F. Swart, radiohandel, Schraard. De vaarten en sloten zijn door de grote droogte bijna uitgedroogd. Ook in Rus land heerst gebrek aan water. Uit Mos kou wordt gemeld, dat de Russische boe ren massa-bidstonden organiseren. Bransma’s keallemoal foldocht bést. J. Koornstra voerde te Makkum opnieuw een steur aan ,nu een van 110 pond. Men vermoedt, dat de twee dieren als verliefd paar bij elkaar hebben gehoord. Op de veiling te Drunen 40.000 kg Bolsward ontwikkelingskern In Bolsward is sedert 1945 door de over heid een bedrag van 14 miljoen gulden geïnvesteerd voor woningbouw, open bare werken, scholen, enz. alles ter ver betering van het industrialisatieklimaat, aldus constateren B. en W. verder in hun schrijven. Tot een van de plaatsen die de»e wijze voor kernaanwijzing in aanmerking moet komen behoort naar hun overtuiging en naar die van het provinciaal bestuur, de Dit leven, dat niet uit de bevolking zelf voortkomt, maar van bovenaf opgelegd wordt, en, zoals de industrialisatienota aangeeft, zo nodig met rijkssubsidies, is geen maatschappelijk en cultureel leven waar de arbeider deel aan heeft en kan hebben. Het is óm deze reden ook dat kerkelijke en andere instanties zich veel moeite ge ven de arbeider in de grote centra een geestelijke-, maatschappelijke- en cultu rele binding te geven, om de zelfstandig heid van de mens te behouden, waarbij de resultaten bij lange niet in verhou ding staan tot de opgebrachte inspanning van diverse instanties, met als gevolg een daling van de geestelijke weerbaarheid van de bevolking. DE EAGEN BIGJINNE IEPEN TO GEAN Ut de stêd Frentsjer komt in skriuwen fan in fiif en tweintich fabrikanten en greate sakelju, dy’t sunder folie omhael fan wurden trochstjitte ta de kearn fan de kearnenkwesje. De fraech oft it billik en rjucht is, dat de oerheit yn in gebiet, dat oer de hiele liny to kampen hat mei de breafrage, oan it iene plak bipaelde subsydzjes en premys en oan it oare net. De Minister hie der seis trije ütsocht, mar troch it oanstean fan Deputearre Steaten fan Fryslan binne der jit in stik as seis bykommen. De Jouwer, Boalsert en Frentsjer, trije libbene bidriuwige plakken foelen üt. Foar dy plakken is dat in wichtich punt, mar foar it probleem is it net fan bilang. Al soe de Minister troch it füle oanstean fan dizze plakken sa fier komme dy trije ek op it listke to setten, dan wie de saek seis jit like rjuchtfeardich of ünrjucht- feardich as dat se nou is. Wy miene sun der reserve, dat it oanwizen fan plakken, foar bipaelde foarrjuchten, net billik is. Net omt Boalsert der net by is, mar omt it systeem net doocht. Wy wolle bisykje dat düdlik to meitsjen, hwant it hat net folie sin de minsken yn Snits of Harns oan de iene kant to krijen en dy fan Boalsert en Frentsjer oan de oare kant. Dan soe dizze tige bilangrike kwestje to- Gevolgen industrialisatiebeschikking B. en W. menen hier uit de conclusie te moeten trekken, dat de Minister bij zijn industrialisatiebeleid geheel doctrinair is ingesteld, en wel dat industrie alleen zal slagen in grote bevolkingscentra en dat zich in deze centra alleen een goed maat schappelijk, sociaal-hygiënisch en sociaal cultureel leven kan en zal ontwikkelen en voorzover dit thans nog niet aanwezig is kan dit z.i. met klimaatverbeterende maatregelen, dus met rijkssubsidies tot stand worden gebracht. Bij deze stelling, waarbij volgens de toe lichting in de zesde industrialisatienota de industriële ontwikkeling in het alge meen goed slaagt, wordt geen rekening gehouden met de historisch en sociolo gische achtergronden van het betrokken gebied, ja sterker uitgedrukt er wordt uitgegaan van een technisch- econo misch schema waarin de waarde van de menselijke persoonlijkheid grotendeels verwaarloosd wordt. Een van de grote bezwaren van expulsie van de bevolking naar de grote bevol kingscentra van het westen is nog steeds dat de arbeider weliswaar financiëel een goede positie ontvangt, maar dat hij en zijn gezin in verreweg de meeste geval len geen deel hebben aan het maatschap pelijk en cultureel leven in hun nieuwe woonplaats? Daar komt „Omke Romke’’ (Voor ’t initiatief een „blomke”) Om de hoek van de laan, Blijft daar even staan. Als het draaiorgel gaat, Weer door elke straat Luistert het publiek Naar de fijne muziek. Soms zie je er naar uit Met de neus tegen de ruit. Zaterdags komt het voorbij En muziek hebben wij. rjuchte komme yn de sfear fan de toloar- stelde of jaloerkse minsken en dan wie de saek meiiens forspile. As üs rjuchts- gefoel net fierder giet as eigen doarp of stêd, dan fortsjinnet it dy namme net. Dan bliuwt it kollektyf egoisme en is ta Weismiten keard. Om it goed troch to hawwen, moatte wy bigjinne mei fêst to lizzen, dat de oer heit de taek hat it algemien bilang to tsjinjen. De oerheit moat soarch ha foar de hiele mienskip en op it foarste plak foar de swakste dielen, groepen en individuën. Elk hat rjucht op de stipe fan de oer heit, mar de swaksten it meast. De oerheit mei dus mei de subsydzjes net dwaen, hwat Sinteklaes al mei. Dizze léste is frij yn it bringen fan syn jeften, mar de oerheit net. Hwant ryk, provin- sje of gemeente freegje fan alle biwen- ners fan har gebiet deselde lésten en bi- lêstings. Mei de sterke earm twinge hja de lju om har diel to bitelien hwant hja achtet it in plicht fan alle biwenners, har rjuchtfeardich diel fan de totale ün- kosten fan de oerheit, by to dragen. Wy binne der akkoard mei. Mar omt elk in gelykweardich diel bitelje moat, meije de lju, dy’t yn deselde omstannichheden sitte, ek deselde oanspraken jilde litte op de middels, dy’t de oerheit biskikber stelt. It soe ünrjucht wêze as de iene 65- jierrige oars bihannele waerd as de oare om it feit, dat de iene yn Snits wennet en de oare yn Frentsjer. Dat is net foar bistriding fetber. centra moeten worden gericht, terwijl er ook aandacht moet worden geschonken aan het omringende gebied van deze cen tra, wat het maatschappelijk, sociaal-hy giënisch en sociaal-cultureel leven be treft. aan houten hammen is er sinds kort in Duitsland een interessante nieuwigheid te bezichtigen. Het Duitse museum voor hygiëne in Dresden heejt nl. de eerste glazen koe vervaardigd. Het doorzichtige dier weegt 350 kilo. In een is opgenomen, wordt een toelichting gegeven op 27 van organen, welke ook te zien zijn, zodat het glazen beest voedkundige waarde heejt. Nou binne de trije Noardlike provinsjes efterbleaun by de oare dielen fan Neder- lan yn wurkgelegenheit. Hja binne pro- bleemgebiet. Har bifolking giet efterüt of bliuwt op deselde hichte, wylst West en Süd hast gjin ried mei de lju witte. De regearing hat nou bisletten dizze eko- nomysk swakke dielen to helpen. Dat is rjucht, hwant dat is har taek. Dat bart en sil barre op twa manearen. Op it foar ste plak sille de wegen en kanalen nei dizze provinsjes forbettere wurde, stipe jown wurde oan de nutsbidriuwen foar de oanliz fan elektrisiteit, wetterlieding en telefoan en sa mear. Dizze dingen hawwe ta doel de saneam- de ynfra-struktuer mear geskikt to meit sjen foar de fêstiging fan fabriken, skipshellingen en hannelssaken. Dat hjir- gen fan en nei Hollan, Oerisel, Grins en Dütsklan is alhiel to bigripen. De óf- stannen moatte koarten wurde, makliker to nimmen en minder tiid kostje. Dat komt it hiele gebiet to’n goede. Dat selde jildt foar stipe oan dy by de klam fait op de primaire forbinin- dingen, hwerfan mar inkele yn de greate sintra kans op bistean hawwe. Gjinien sil it yn ’e holle helje foar Boalsert in universiteit of foar Wytmarsum in skou- 'boarch to easkjen. Soene lykwols dy beide dingen yn Ljouwert komme kinne, dan wie hiel Fryslan der by gebaet. Oant safier is der gjin forskil fan miening. Mar de regearing wol fierder gean. Hja wol oan inkelde plakken jild jaen foar yndustry-terreinen, premys foar nije fa briken of ütwreidings, sadat dêrre mear wurk komme sil. En by dit punt freegje wy; hwerom hat nou it iene plak in pri- vileezje, hwerom krije de yndustriëlen it hjir net en op in oar plak wol? Hwerom kinne de fabrikanten yn Snits wol üt pake pong holpen wurden en dy yn Frentsjer net? Op hokfoar groun würdt de iene diskwalifiseard en de oare foar- lutsen? Is de wurkgelegenheit net roun- om yn dizze gëbieten like bilangryk, dog- ge de" sakelju op beide plakken net like goed har bést. Binne hja oare Nederlanners, oare Frie zen, bettere fabrikanten? Snakke se beide net nei itselde en ha se beide net like- folle rjucht? As hjir yn Boalsert in nije fabryk komt, draecht dizze dan net likefolle by ta de oplossing fan de wurkgelegenheit as yn Harns? En is it dan rjuchtfeardich om de iene de losse leije to jaen en de oare oan it stek fêst to binen? Binne der twa soarten fan plakken, de iene om greater en better to wurden en de oaren foar de swarte list om stilsjeswei dea to gean? Moat de regearing net alle war dwaen om alle energy, alle initiatyf fuort to' helpen, ynpleats fan dizze yn it greatste diel fan de provinsje in kroan op ’e kop to setten. Boalsert hat bygelyks nei de oarloch fiiftsjin miljoen ynvestearre yn wentebou, skoallebou, strjittenoanliz, yn- dustry-terrein en sa fierder, wurdt der nou troch de regearing oan de yngong fan de fjouwer potrten in buordtsje op- hinge mei it sinistere opskrift: „Unbi- wenber jorhlearre plak foar yndustry- fêstiging” Dat soe men dochs wrichtich net hoopje. Tj. de J. Friesland uit te breiden, voor de beroepsbevolking en aantrekkelijker wordt in hun eigen woonplaats te blijven met :ing van een pendeldienst Op deze wijze zal de leefbaarheid een groot gedeelte van handhaafd blijven. Met grote instemming van de raad hebben B. en W. van Bolsward aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal te ’s-Gravenhage een uit voerig schrijven gericht, betreffende de Ontwikkelingskernen. Thans is dit schrijven op ons verzoek voor publicatie vrijgegeven. Wij achten het dermate belangrijk, dat wij het in hoofdzaak hier gaarne laten volgen, na een korte inleiding constateren B. en W., dat het pro vinciaal bestuur van Friesland, dat reeds een aantal jaren het stand punt huldigt, dat deze provincie probleemgebied is, voor dit stand punt bevestiging heeft gekregen door de toelichting bij enkele rijks- begrotingen en door de mening van de kamer, geuit bij de behan deling van de zesde industrialisatienota. De werkloosheid en de migratie, beide in dezelfde rangorde genoemd, veroorzaakt door een tekort aan werkgelegenheid, vragen voor het noorden speciale maat regelen en speciale faciliteiten voor bevordering van de industrie, voor uitbreiding van de werkgelegenheid. B. en W. bekennen, dat zij hadden ge hoopt en verwacht, dat de faciliteiten, welke de minister meende te moeten ver lenen voor vestiging of uitbreiding van industrieën zouden gelden voor het ge hele probleemgebied, met name voor de gehele provincie Friesland. In deze provincie hadden immers een aantal bedrijven bewezen voldoende le vensvatbaarheid te hebben, hadden on dernemers voldoende initiatief getoond, waren de laatste 10 jaren een aantal be drijven ver uitgegroeid boven het plaat selijk niveau, hadden deze bewezen te kunnen concurreren met soortgelijke be drijven elders in ons land en zelfs kans gezien grote exportorders te kunnen aan trekken en verwerken. Het zou volgens B. en W. juist geweest zijn deze bedrijven en andere bedrijven op het platteland, welke zich de laatste jaren goed ontwikkelden faciliteiten te verlenen voor verdere uitbreiding en dus vergroting van de werkgelegenheid. De Minister ging in zijn zesde industria lisatienota echter uit van regionale indu- strieconcentratie in ontwikkelingskernen, waarvoor in aanmerking zouden komen plaatsen waar de industriële ontwikke ling de laatste jaren aangeslagen was en met een voldoende maatschappelijk-, so ciaal-, cultureel- en sociaal-hygiënisch klimaat of die plaatsen, waar dit met steun uit de rijksfondsen tot stand zou kunnen komen. Daar naar de overtuiging van het dage lijks bestuur der gemeente en die van anderen, Bolsward volledig aan deze eisen voldeed, heeft het Gedeputeerde Staten dezer provincie vezocht de Mi nister te adviseren de stad Bolsward aan te wijzen als ontwikkelingskern, welk verzoek door dit college gunstig beant woord is, waarvoor wordt verwezen naar het door dit college aan de Minister uit gebracht advies. stad Bolsward, zo nodig in combinatie met een andere plaats, een z.g. kernzóne, zoals in eerste instantie ook door het col lege van Gedeputeerde Staten dezer pro vincie werd geadviseerd en onlangs nog door Prof. dr. Sj. Groenman werd ver dedigd. Bolsward is vanouds een verzorgings centrum voor een groot deel van zuid west Friesland, een streek, waar door ge brek aan werkgelegenheid in het agra- een sterke expulsie van de ag plaats had en nog heeft, d heeft zich de laatste 15 jaren door een voortreffelijke samenwerking en wisselwerking tussen stadsbestuur en bevolking weten op te werken tot een le vende culturele, maatschappelijke en so- ciaal-hygiënische gemeenschap en zich tot nu toe als zodanig kunnen hand haven. Bolsward heeft een groot aantal instel lingen, waarvan het schrijven noemt de Rijks Hogere Zuivelschool, een H.B.S., 2 landbouwhuishoudscholen, waarvan 1 met opleiding lerares N XIX, landbouw school, technische school en 4 u.l.o. scho len, waarvan enkele zich in de laatste jaren hebben uitgebreid tot 500 leerlin gen. Bolsward neemt met zijn vaste abonne mentsconcerten en andere uitvoeringen een vooraanstaande plaats in in het cul turele leven van Friesland. Bolsward heeft zijn voor-oorlogs wo- ningsbezit van 2000 in de laatste 10 jaren met 15 tot 20% uitgebreid. Bolsward heeft een behoorlijk aantal le venskrachtige industriëen met 600 arbeiders, waarvan enkele industrieën het voornemen hebben zich belangrijk uit te breiden en over te gaan tot nieuwe vestiging op het gemeentelijke industrie terrein. Bolsward heeft voldoende bouwrijp in dustrieterrein en nog een ontworpen in dustrieterrein ter grootte van 51.000 m2. Bolsward heeft, zonder verdere kosten van wegenaanleg, een efficiënte verbin ding met het westen, noorden en cen trum des lands door haar ligging als eerste stad van de Afsluitdijk af, aan Rijksweg 43 (AmsterdamGroningen) kruisbessen vernietigd. Binnen één jaar tijd meer dan 400 in strumenten hersteld. Onze tarieven be langrijk verlaagd. Timmers piano, en or- gelhandel, Bolsward. Drie partijen in Nederland bezitten in het geheel geen vaderlandsliefde, de SJD.A.P., de A.R. en de N.S.B. De S.D.A.P. verkoopt „Het Volk”, de A.R. „Het Vaderland” en de N.S.B. „Volk en Vaderland”. Duitsland maakt frauduleus bankroet (uitspraak van Chamberlain). Blauwe werkbroeken 1,75; ongebleekte onderbroeken 59 cent; grote beste nacht ponnen 75 cent. Muizelaar, Bolsward. Uitvoering industrialisatienota In afwijking van het advies van Gedepu teerde Staten van Friesland zijn enkele plaatsen w.o. Bolsward, niet aangewezen, terwijl andere plaatsen, behorende tot de oude ontwikkelingskernen wel zijn aan gewezen, waarschijnlijk uit het motief, dat in de jaren 19521958 zich daar enkele industrieën hebben gevestigd, maar in geen geval omdat in deze plaat sen een gezond maatschappelijk-, sociaal, cultureel leven is of kan worden geves tigd. Het is allerminst uit afgunst ten opzichte van deze plaatsen, aldus concluderen B. en W., nu zij de aandacht van de volks vertegenwoordiging vragen voor de ma terie van ontwikkelingskernen voor het noorden des lands, maar wel uit ernstige bewogenheid met de plattelandsbevol king, die sedert tientallen jaren onbe schermd is gelaten en die voor de op bouw en instandhouding van hun ge zinnen in hoofdzaak was aangewezen op de werkgelegenheid in het westen des lands met al de gevolgen van dien. Het uitstotingsproces in ons gewest re sulteert uiteindelijk in een relatieve ver oudering van de bevolking, aldus B. en W. in hun schrijven en als dit onvermin derd doorgaat zal dit leiden tot een ver arming van het economisch- en maat schappelijk leven wat uiteindelijk schade 'betekent voor de nationale welvaart. Een en ander is een gevolg van het achterblijven van werkgelegenheid bij ’n groei van de beroepsbevolking wat een structuele werkloosheid veroorzaakt. Het toekomstige industrialisatiebeleid zal zich niet alleen moeten richten naar de plaatsen waar deze situatie zich reeds voordoet, maar ook daar waar deze zich in de naaste toekomst zal kunnen voor doen, met andere woorden het beleid zal zich in sterkere mate dan tot nu toe moe ten richten op spreiding van de indu strie over Nederland. De Minister wil het principe van sprei ding der industrie door regionale con centratie onverminderd handhaven en acht dit principe bepalend voor de aan wijzing van ontwikkelingskernen, waar om de klimaatverbeterende werken” zo veel maar enigszins mogelijk op deze vestigingen of voor uitbreidingen c.q. aan de gemeenten een premie of reduc tie moeten toekennen op dezelfde voor waarden als de Minister thans voor de kernen verleent, zonder dat deze plaat sen in aanmerking komen voor de bij dragen voor klimaatverbeterende maat regelen. Hiermede wordt bereikt, dat de bevol king van die Friese plaatsen, die zich in het verleden hebben ingespannen voor het behoud van een actief cultureel en maatschappelijk leven, zonder rijkssub sidies, niet bij voorbaat uitgesloten zijn van het verkrijgen van meer werkgele genheid in eigen plaats of naaste omge ving, aan deze plaatsen wordt dan tevens zonder extra rijkssubsidies een bestaans mogelijkheid geboden met de kans op ’n toenemende activiteit op cultureel en maatschappelijk terrein, omdat dan de beroepsbevolking niet uitgestoten zal worden. Op deze wijze zal men een gezonde wis selwerking krijgen in het economisch, cultureel en maatschappelijk belang van geheel Friesland. Wanneer men zich beperkt tot de thans aangewezen kernen zal de beroepsbevol king, die in eigen woonplaats geen of geen goed beloonde werkgelegenheid kan vinden, mogelijk kunnen slagen in de aangewezen kernen en voorlopig gaan pendelen van woonplaats naar werk-cen- tra. Indien in de laatste, de sociaal-hy- giënische toestanden worden verbeterd, i.c. de woningtoestanden (grotere toe- wijziging wonmgcontingenten voor wo- ningwetbouw met rijkssteun) dan zal de ze beroepsbevolking na enkele jaren naar de centra worden getrokken. Het uitstotingsproces in grote gedeelten van Friesland zal zich dan in versneld tempo voltrekken, niet migratie naar het westen des lands maar door verplaatsing van de bevolking binnen de provincie met als gevolg dat grote delen van het gewest niet meer „leefbaar” zullen zijn. Voordat de industrie in de aangewezen kernen zich zodanig ontwikkeld heeft, dat uitstraling van de economische voor delen door vestiging van nevenbedrij- ven elders mogelijk zal zijn, zal de be volking in grote delen van de provincie zo sterk verouderd zijn, dat een maat schappelijk, sociaal-cultureel en sociaal- hygiënisch leven aldaar niet meer moge lijk is en niet meer tot leven te brengen, althans niet dan met kapitalen aan over heidssteun. Op deze wijze wordt het beoogde doel geheel voorbijgestreefd, zal door het ge dwongen patroon van een eenzijdig eco nomisch principe een groot deel van de provincie verarmen. Indien onverhoopt aan het kernenstelsel wordt vastgehouden dan menen B. en W. een ernstig beroep op de Kamer te moeten doen de Minister van Econo mische Zaken te verzoeken het aantal kernen van waardoor het gemakkelijker in hun eigei gebruikmaki~g over korte afstand. Wijziging industrialisatiebeleid? Teneinde Friesland op gelijkwaardige wikkelin bevolking en wordt het steeds moei- nog steeds B. en W. in hun schrijven,, de maatregelen toe te passen daar het klimaat van t maar zullen wel nieuwe vestigingen, ook ----- aan^e reducties de re de wijze laten delen in de economische ont- ig van ons land, zal het, aldus ids B. en W. in hun schrijven,, niet nodig zijn overal klimaatverbeteren- tevoren goed moet zijn buiten de thans door de Minister wezen plaatsen, de premies en moeten worden verleend, volgens gelen gesteld in de beschikking van Minister. Wil men een voldoende spreiding van werkgelegenheid over geheel Friesland tot stand brengen, dan zal men in be ginsel aan de ondernemer voor nieuwe Ms - t.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1959 | | pagina 1