JL
VAN DE FRIESE KAATSVELDEN
BRANDGEVAAR OP DE BOERDERIJ
ER ZIJN NOG FRIESE SJEZEN, MAAR
NIEMAND WEET HOELANG NOG
Qabe Sk
üs hjoed p p
to sizzen
roar
1 «F
5^
J
ra
sjezen
Fan de Martinytoer
Tj. de J
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Belangstelling is nu reeds groter dan liet
aantal
---
Zilveren filmpjes
-
11
«o
55e JAARGANG
DINSDAG 21 JULI 1959
No. 54
3.
Het Friese paard met z’n typisch eigen
waard. De doppen
to jaen om’t
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A J. OSINGA N.V., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2305 of 2335
(K 5157)
>ost brocht in oar lüd.
laiker, dy’t nei it Ie;
morket yn
1.
2.
4.
5.
6.
7.
8.
Bolswarils Nieu wslilat
Waarin opgenotnen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad
1
1
Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
een gemakke-
met de vele
haast. De burenvisite, het familie-
kerkgang per
jaren geleaen
dubbele Friese brui-
MARKI M ZAG ALBERT RINIA
OP Z’N BEST
Met Rinia wonnen R. Hoekstra en
A. Hiemstra
Voor het vrij talrijke publiek waren de
weersomstandigheden zaterdag in Mak-
kum fraai, maar voor de kaatsers was
de drukkende hitte wel wat erg voor een
volledige krachtsontplooiing.
Enkele kaatsers uitgezonderd en dan
noemen we in de eerste plaats Albert
Rinia, ongetwijfeld de beste en meest ac
tieve speler van de dag hadden de
meesten zichtbaar last van de warmte.
Bij loting waren de volgende 8 parturen
geformeerd:
J. Sytsma, A. Veldkamp, T. Post.
M. van der Weerd, D. van der Zee,
H. Bultje.
R. Hoekstra, A. Rinia, A. Hiemstra.
een beste houten pomp, lang
18 voet, te bevragen bij S. Tiemersma
te Spannum.
zag Sneek nog een
lort L
geveer gebeurd. Slechts de ringrijderijen
zijn gebleven.
Het comité, dat wil voorkomen, dat het
houders moeten goed gesloten worden
gehouden. Bij-vullen van trekkers moet
buiten geschieden. De motor mag nim
mer draaien tijdens het bijvullen. Er mag
niet bij worden gerookt. Na het bijvullen
van een in het gebouw vastopgestelde
motor mag niet worden gerookt ook niet
na het sluiten van de doppen van de
brandstofhouders. De aanwezige brand
bare gassen kunnen door de vonk in
brand raken, zoals menig landbouwer tot
zijn ontzetting heeft ervaren.
Dampen van flessegas en wasbenzine
zijn ook bijzonder gevaarlijk. Zorg voor
De skriuwer fortelt dan fierder hoe’t hy
syn bidriuw fan 15 H.A. allinnich docht
mar mei help fan in leanbidriuw foar it
dongjen, greppelfrezen en inkele oare
dingen, dat hy masinemelkt en soms de
frou byspringt yn de üngetiid, mar dan
seit hy fierder; Sil jo fierder kombineare,
dan bitwivelje ik oft jou spul op it mo-
mint, dat jo miene, dat it dien wurde
moat, wol sa goed bihertige wurdt. Yn
jou eigen sjoch jo net op in ure, dat
sil net sa goed gean as jo yn it span
wurkje. Oft men dizze gearwurking yn
it great trochsette kin, doar ik net to siz
zen. Dat sil dan groeije moatte, de saek
forseare haw ik in hekel oan”.
It fierdere is dan mear partikulier en slüt
mei groetnissen fan Anne Jellema.
Hjir is dus in foarbyld fan gearwurking
ta in bipaeld doel: meimekoar in Harde-
land-masine, sa kin ik my yntinke: mei-
inoar in pakjespars of oare greate wurk-
tugen. Mar net ien, dy’t sa fier giet as de
hear van der Molen it him tocht, ek
net yn it lege lan en de Walden, der’t
men yn it meiinoar wurkjen altyd al
hwat nofliker en skikliker wie. De fraech
is nou mar: sille de tiden üs geleidelik
mear fan dizze dingen bringe of stuitet
dat op to folie biswieren. Ik foar my
tink, dat yn dizze kriten de leanwurk-
bidriuwen mear takomstkansen ha as de
boere-kombinaesjes. De selsstannichheit
en de frijheit sit de minsken hjir wol sa
djip yn it bloed, dat it wol altyd in toer
wêze sil om harren yn in fêste ploech to
binen. En neist biswieren hat dit ek wer
bipaelde positive kanten.
Koninklijk gezin in Zuid-Italië
Het Koninklijk gezin brengt zijn vakan
tie door in Ravallo aan de Golj van
Salerno ten zuiden van Napels.
Foto: v.l.n.r. HM. de Koningin, Prinses
Beatrix en Prinses Irene genieten van een
boottocht ter hoogte van Amalji.
P. Schuil, H. Schuil, F. de Vries.
J. Bilstra, C. Hoekstra, J. Pander.
J. Stavinga, E. Heeg, R. Kuiper.
J. Faber, Joh. Jansen, J. Tolsma.
J. Galerna, Dr. Smedinga, Fr. Haan-
stra.
M. van der Weerd kreeg van Van der
a-_.
opslager faalde Bultje volkomen.
elk syn eigen methoade en opfettingen
hie, hwer’t hy net maklik fan óf to brin-
gen is. By in leanbidriuw kin ek net
elkenien tagelyk holpen wurde, seine hja,
mar dan kin men nei in oar omsjen en
haldt it frij om by sa’n bidriuw ynfloed
üt to oefenjen, dat it dochs by jo komt.
Yn it slimste gefal kin jo jou gal üt-
spuije, al jowt it net sa’n soad, mar dit
alles soe by in gearwurking tusken in
ploechje boeren dien wêze. Né, de man
nen seagen der gjin Ijocht yn, alhoewel
hja tajoegen, dat it ekonomysk bisjoen
wol foardiel jaen koe. Mar ja, sei de
iene, jo moatte de minsken nou ien kear
nimme sa’t se binne en net sa’t se wêze
moasten.
Wiis is hy, dy’t fan in fijan in freon
i wit to meitsjen.
IN STIM UT IT LEECHLAN
De boufakkers hawwe it yn gjin jierren
sa troffen mei har fakansje, it is seld-
sum simmerwaer en de iepenlofttheaters
kinne de bisikers hast gjin plak jaen. Sa
is it libben. Hwat foar de iene in büten-
kanske is, bitsjut foar de oare in rare
tobeksetter. Hwant dizze twadde droege
rite komt de greidboeren binammen raer
oer it mat. Hawar, gjin minske kin der
hwat oan foroarje en alle dagen kin it
ek wer oars wurde. Wy wolle mar moed
1 halde.
Dizze wike krige ik twa boeren op bisite,
dy’t harren better fortrouden mei it wurd
as mei pinne, mar dy’t dochs wolris sizze
woene, hwat hja tochten oer dat idé fan
de hear van der Molen. Hja hiene ek
wol ünderfining opdien fan it meime
koar arbeidzjen yn drokke tiden, mar
har konklüzje wie, dat it harren yn dizze
krite net maklik talike om in bliuwende
gearwurking ynsake it lanwurk to krijen.
Neist de bikende biswieren fan alle gear
wurking neamde ien binammen it feit,
dat soks by goed waer jit wol in kans
hie, mar dat it fêst speak rinne soe yn
in waersike rite. Dan wol elk earst, sei
de boer mei lange ünderfining, dan is
j syn hea der it slimst oan ta en dan haldt
jo de lju net by har eigen wei.
I Hja wiene it ek wol iens, dat it aerd
1 fan de boeren hjir minder geskikt wie
om in diel fan de leije oer to jaen om’t
sjees nooit gebruikte en nu heeft ge
schonken op voorwaarde, dat het voer
tuig altijd voor Dokkum beschikbaar zal
blijven.
„Nee, nieuwbouw wordt niks”, zegt wa
genmaker Wiersma. „Er zit immers geen
tien centimeter aan, die recht is
Daarom zal het zaak worden, dat Fries
land opspoort wat er nog is en nog zui
niger wordt op zijn oude sjezen, die
zoals op de foto laat zien, nog altijd
unieke tafrelen opleveren.
Herhaaldelijk geeft de krant, meer of
minder uitvoerige, verslagen van boerde-
rijbranden. Op gezette tijden wordt, ook
in de bladen, bekend gemaakt hoe groot
de brandschade is geweest, welke in een
bepaald tijdvak door brand is aangericht.
Het blijkt telkens weer dringend nodig
te waarschuwen tegen onvoorzichtigheid
en roekeloosheid, die velen in dit op
zicht begaan, aldus de rijksconsulent voor
de boerderijbouw, ir. G. J. A. Bouma,
onlangs voor de microfoon.
De schade, veroorzaakt door boerderij-
branden, bedraagt gemiddeld 10 miljoen
gulden per jaar. Dat is de rechtstreekse
schade. Met bedrijfsschade en hogere
bouwkosten van de gebouwen wordt dit
bedrag wel vier maal zo hoog. Het aan
tal boerderijbranden in ons land is onge
veer een tiende deel van alle branden,
maar de schade is een vierde deelBrand
op de boerderij krijgt meestal zo’n grote
omvang. Het ontstellende daarbij is dat
de helft van de boerderijbranden wordt
veroorzaakt door onvoorzichtigheid of
nalatigheid en door het speler! met vuur
door kinderen. Dit laatste is alleen al
oorzaak van een vijfde van alle branden
op de boerderij
Het is dringend nodig te trachten, deze
jaarlijkse vernietiging op grote schaal,
te voorkomen. Nog te velen begaan uit
sleur of uit zorgeloosheid talloze onacht
zaamheden. Op hun bedrijf is immers
nog nooit wat gebeurd. Tot het te laat is
en niet alleen boerderij, en misschien
vee, maar soms ook mensenlevens verlo
ren gaan.
Een boerderij was altijd al
lijk brandbaar gebouw, maar
nieuwe hulpmiddelen is dit gevaar aan
zienlijk groter geworden. Op de meeste
boerderijen is thans benzine en trekker -
petroleum aanwezig. Deze uiterst brand
bare stoffen moeten buiten, bij voorkeur
in een houder in de grond, worden be
waard. De doppen van de brandstof-
Zee en Bultje te weinig steun, ook als 2e
opslager faalde Bultje volkomen. Ze
brachten het dan ook niet verder dan 3
eersten.
Schuil c.s. namen vlot een 2-0 voor
sprong tegen de latere winnaars, maar
toen nam partuur 3 volledig het initiatief
over en nam een 3-2 voorsprong. Een
mooie kans op aansluiting miste P.
Schuil door op 2-3 6-6 met flinke kaats
buiten te slaan. Deze tegenslag kwamen
ze niet meer te boven. Wel nam Hotze
nog de 1ste opslag over, maar ook dit
baatte niet. Op 5-2 6-4 besliste Roel
Hoekstra de partij met een zitbal.
Nadat partuur 5 het eerste bordje kreeg,
liepen Stavinga c.s. met sterke opslag
vlot uit tot 4-1. Pander gaf het nog niet
op en nam de 1ste opslag van Bilstra
over en daar ook C. Hoekstra beter
slag kreeg op de kogels van Stavinga
en Kuiper, slaagden ze er in weer gelijk
te komen. Toch kwam de overwinning
aan de sterksten. Op 4-5 6-6 miste Pan
der het perk.
Een gelijk opgaande strijd speelden 7 en
8, met aanvankelijk de beste kansen
voor 8. Ze kwamen met 3-1 voor te
staan. Op 3-2 6-6 verknoeide Galerna, die
we wel eens beter zagen, de kans om
de voorsprong weer op 1 spel te brengen,
door met een grote kaats het perk te
missen. Smedinga en Haanstra vorm
den een goed perk, maar Galema bleef 't
zwakke punt, ook door te weinig variatie
in zijn opslag. Het was voor Smedinga
een beetje zuur, dat hij uiteindelijk de
verliezer was, door op de stand 4-5 6-6
voor de kaats liggende, verzuimde de bal
te keren.
Op de tweede lijst kwamen: 1-3 en 6-7.
De eerste helft tussen 1 en 3 gaf een
volkomen gelijk opgaande strijd te zien.
Na een 2-1 voorsprong van 3 demon
streerde het perk van 1 gfraai perkspel.
Veldkamp maakte op 1-2 6-6 met een
hercules gelijk en in het volgend eerst
herhaalde hij dit nog tweemaal. Post
deed er nog een bij en met een zitbal van
Sytsma op 2-2 6-2 namen ze de leiding
over. Maar nu werden de rollen omge
keerd. Rinia en Hiemstra begonnen op
hun beurt geweldig van zich af te slaan
en daar ook R. Hoekstra aan de opslag
weinig fouten maakte, kwamen Sytsma
c.s. er niet meer aan te pas. Met in het
geheel 10 punten tegen, maakte partuur
3 de partij in één ruk uit.
Een wel spannende, maar niet hoog
staande partij speelden 6 en 7. Vooral
aan de opslag werden te veel fouten ge
maakt. Evert Heeg, die zich in de eerste
partij, als maat van de grote kanonnen
Stavinga en Kuiper, niet vertrouwde en
wat te bescheiden was, liet in deze partij
zien, dat hij toch wel wat in zijn mars
heeft. Partuur 6 neemt de leiding met
een buitenslag van Faber op 6-6. De
stand wordt gelijk, als Stavinga met een
6-2 voorsprong 3 maal poedelde. Op 1-1
6-6 plaatst Faber een zitbal. Op 2-1 6-6
echter mist hij weer het perk. Op 2-2 6-4
passeert Heeg de kaats. Hetzelfde doet
Tolsma op 2-3 6-4. Dan loopt 6 uit tot
5 eersten. Op 3-3 6-4 slaat Heeg boven
en Kuiper doet hem dit na op 4-3 6-4.
Door drie missers van Kuiper in het perk
en een buitenslag van Stavinga wordt
het 4-5. Het wordt 5 eersten gelijk, als
Stavinga op 5-4 6-6 weer het perk mist.
Toch komt de overwinning aan Stavinga
c.s.. Na een buitenslag plaatst Stavinga
2 zitballen. Heeg maakt 6-2 door tot in
het perk te retourneren en hij maakt de
partij uit met een bovenslag.
De finale tussen 3 en 6 was heel gauw
beslist. Stavinga is niet geheel fit, waar
om Kuiper de 1ste opslag verzorgt. Hij
doet dit echter ook niet feilloos en daar
bovendien Heeg de goede vorm van de
vorige partij niet weet te bereiken, is er
tegen het goed sluitend partuur 3 niet op
te tornen. Vooral Rinia weet met de
Wanneer deze zomer voorbij is, hebben
duizenden belangstellenden weer fraaie
krompanelen sjezen, getrokken door vu
rige zwarte Friese paarden, zien rijden
in Leeuwarden en Heerenveen, in Kou-
dum, Joure, Wolvega, Wommels en
Blauwhuis, in Oldeboorn en zelfs in En
schede. De belangstelling is goed, voor
de sierlijke voertuigen op de hoge,
meestal witte, wielen, die bereden door
paren in oud-Friese costuums, compleet
met oorijzers, kuitbroeken en zilveren
gespen, een rijke traditie uit een voorbij
tijdperk doen voortleven.
Ondanks die belangstelling en ondanks
het veelvuldig optreden van Friese sje
zen in deze zomer, zijn er lieden, die
zich zorgen maken en die zich afvragen
hoelang dit kostelijk schouwspel nog te
zien zal zijn.
De belangstelling is namelijk nu reeds
groter dan het aantal sjezen. Een voor
lopige inventarisatie heeft aangetoond,
dat er momenteel nog ongeveer dertig
krompanelen sjezen in Friesland zijn en
dan nog enkele in Zeeland. De Friese
sjezen worden vrij intensief gebruikt
en waar af gaat en niet bijkomt, daar
gaat iets scheef, dat is ook bij sjezen zo.
Dit is de reden, waarom er onlangs een
comité is gevormd, dat het behoud van
de Friese sjees nastreeft in de meest
ruime zin. Dat comité heeft in de eerste
plaats nagegaan, hoeveel sjezen er nog
zijn, maar houdt zich daarnaast bezig met
het opsporen van sjezen, die in schuren
of soms in de openlucht staan te verkom
meren. Die zijn er namelijk, zo is reeds
gebleken.
Bekend is het geval van de sjezenmin-
naar, die ergens in de kop van Overijssel
een onvervalste Friese sjees, die sinds
jaar en dag in weer en wind had gestaan,
kocht voor zegge en schrijve een tientje.
Er zijn meer van deze voertuigen, die
ongebruikt staan, maar het opknappen
en rijklaar maken kost geld en met het
inzamelen daarvan houdt het comité zich
(noodgedwongen) ook al bezig. Wie
eenmaal een sjees heeft zien rijden, moet
van oordeel zijn, dat het streven van dit
comité de moeite waard is.
Het feit, dat het woord „sjees” gegroeid
moet zijn uit „chaise” oftewel stoel, ver
raadt de Franse komaf van de sjees, die
vroeger een praktisch vervoermiddel bij
uitstek was. Wanneer de landerijen on
dergelopen waren, zat men op de sjees
letterlijk hoog en droog. Zo ging men op
familiebezoek; zo ging men naar de
kerk en de sjees was de trots van de be
zitters, de trouwkoets en het pronkstuk.
Ook het ringrijden met Friese sjezen was
al lang geleden een kleurig en geliefd
schouwspel, waardoor koning Willem III
al dermate geïmponeerd werd, dat hij
eens een gouden zweep en een gouden
oorijzer met inscriptie beschikbaar stelde
als prijzen. Het oorijzer wordt nu nog
bij menige ringrijderij gedragen door
mevrouw J. Gietema uit Exmorra.
Er waren sjezen in vele soorten, want
iedere wagenmaker legde er zijn eigen
ideeën in. Maar de mensheid kreeg wel
licht wat minder smaak en in elk geval
meer 11. D.
bezoek, de bruiloft of de 1
sjees verdwenen. Enkele jaren gele<
zaï
loft per sjees, maar daarmee was het on-
L
zijn gebleven.
nageslacht deze kleurrijke tafrelen niet
meer te zien zal krijgen, is gesticht op
initiatief van de Koninklijke Vereniging
Het Friese Paardenstamboek, waarvan de
heer L. Huijing secretaris is. Men kan
zich afvragen, wat het paardenstamboek
met de sjezen te maken heeft. De heer
Huijing zal zeggen: „Alles”.
Mar sjoch. De p<
In stim fan in kl
lan forhuze wie en nou
kontrijen tusken de Jouwer en it Fean
yn it forneamde doarp Stobbegea, hwat
okkerjiers omdoopt is yn Vegelinsoard.
It brief wie sa:
„Nei jou herhelle oprop yn de Boalserter
krante, woe ik wol prebearje in andert
op jou fraech to jaen. Ik doch dat graech
as jou ald-learling en meiiens lid fan in
kombinaesje fan boeren hjirre.
Dy kombinaesje wurket nou wol net
krekt sa’t jo it bidoele, mar wol yn dy
geast en dêrom wol ik jo üs ünderfining
net ünthalde.
It bitreft hjir in Hardeland-kuil-kombi-
naesje yn Akkrom-Aldeboarn, dêr’t 16
leden by binne tusken Raerd en Hasker-
diken en fan Boarn oan’t Vegelinsoard.
It is bigoun troch in ploechje boeren fan
Akkrom-Boarn, dy’t meimekoar in masi-
ne hierden, mar letter kaem de idé seis
in masine to keapjen. De assistent fan
de R.F.T. forsocht de boeren, dy’t hjir
foar fielden en dat wie sa mar klear.
Der waerd in masine koft fan 8000 gou-
ne en de bidoeling wie om dy yn fiif
jier lyk to meitsjen. Dêrfoar bitellen
wy yn dy fiif jier 7.50 per m3 kuil al
linnich foar de masine, hwant it gers-
opladen en oanfieren wurdt dien fan in
leanbidriuw, dy’t in swiere lüker hat mei
weinen.
Nei de fiif forplichte jierren is der ien
mei ophalden (dy wie bang dat hy by
de krapperein kaem) mar der is prompt
wer in oaten foar ynfallen.
Wy draeije nou al wer in pear jier op
frijwillige basis en it giet dat it slydjaget,
4e week juli 1934
De raadsagenda van Bolsward bevat een
voorstel van B. en W. tot aankoop van
de St. Martinuskerk met verplichting tot
afbraak en tot het aanleggen van een
straat van de Grote Dij lakker naar het
Laag Bolwerk.
Rijkskanselier Dollfuss in Oostenrijk
vermoord. De opstand der nazi werd
i Sliter spoedig onderdrukt.
Volgens de statistieken zijn de kosten
van het levensonderhoud weer aanzien
lijk gedaald.
Wielrijders zijn voortaan verplicht met
het uitsteken van een hand richting aan
te geven.
Melkbrood voortaan verkrijgbaar bij de
volgende bakkers te Bolsward: S. I. Fa
ber, A. G. Heslinga, E. de Jong, M. de
Jong, E. Laagland, J. v. d. Meer, H. IJ.
Prins, K. Wijnia, W. IJntema, G. Dam-
sma.
Bezoekt het kanobedrijf „Schiphol” te
Makkum. Beleefd aanbevelend A. B.
Dijkstra.
Te koop
sünder krimminaesjes. Persoanlik ken ik
alle leden net iens. Der woene noch wol
mear by, mar dan wurdt it by it maeitiid
to drok. Eltse dei wurdt der in bipaelde
kombinaesje ütfierd.
Forline jier bygelyks üs buorman en wy,
hy hie 56 m3 en wy 40m3 en dan mei
itselde folk. Wy wurkje altyd yn it span,
meast mei twa boeren, dy’t elkoar helpe.
Forline jier wie de bigreating foar de
masinekosten 4,45 de m3, mar nei it
wurk koe dêrfan ien goune werombitelle
wurde, sadat it 3,45 koste hat.
De tafoeging, opladen en oanriden komt
der dan by. Myn konklüzje is: in ploechje
tafallige boeren, in béste harmony, in
tüke 1 ieder yn assistent Wind en in
bytsje kosten.
een goede pakkingring bij het aansluiten
van een nieuwe fles. De plaats, waar de
fles staat moet op de grond worden ont
lucht.
Hooibroei is verraderlijk en kostbaar. Bij
een temperatuur van 60-80 graden Cel
sius moet een gat worden gemaakt of
dient het hooi te worden opgezet. De
aanwijzingen van de hooi-inspekteurs
moeten nauwkeurig worden gevolgd.
Wanneer brand is uitgebroken dwing u
zelf dan kalm te blijven. Iedere minuut
kan winst betekenen. Bespreek tevoren
met huisgenoten en personeel wat u bij
brand moet doen. Waarschuw dadelijk
de brandweer. Noteer het telefoonnum
mer op een duidelijke plaats.
Een uitstekend brandblusmiddel is een
tuinslang met afsluitbare straalpijp op
gehangen op een vaste plaats. Waterva
ten van 200 liter met emmers kunnen
ook worden gebruikt. Snelblussers moe
ten eerst vlak bij de brand in werking
worden gesteld en goed worden gericht.
Bij de trekker hoort een schuim- of
droogpoederblusser. Verf de blusmidde
len rood, controleer regelmatig of ze
goed in orde zijn en laat ze op een
vaste plaats.
Voorkomen is echter beter dan genezen.
Doe alles wat u kunt om brand te voor
komen.
fraaie gang, komt namelijk het beste uit
voor de sjees en het geheel is, behalve
als voortbestaande oude traditie, ook van
betekenis bij de propaganda voor het
Friese paardenras. Het is eigenlijk merk
waardig: in 1879 is het Fries paarden
stamboek gesticht, omdat het er met het
eeuwenoude Friese paardenras zo slecht
voorstond. Er waren nog precies 24
Friese paarden en slechts drie hengsten.
Nu dit jaar het 80-jarig bestaan van dit
stamboek wordt herdacht, zijn er om
streeks 2500 Friese paarden ingeschre
ven, maar nu maakt men zich ook vanuit
het stamboek weer zorgen om de sjees.
En terecht, want sjezen zijn er nog wel
een paar, maar de vaklieden van de oude
stempel, die aan de instandhouding nood
zakelijk tepas komen, zijn er niet veel
meer.
,,’t Oude vak is praktisch opgedoekt”,
zegt wagenmaker W. Atema in TwijzeL
„Behalve wagenmakers heb je ook een
zadelmaker, een houtsnijder en een schil
der nodig. Ik zou een sjees kunnen bou
wen, maar niet zonder hulp van anderen.
En waar haal je nu nog Collins-assen
vandaan?”
Wagenmaker H. Wiersma in Akkrum is
ook al weinig optimistisch over de moge
lijkheden van nieuwbouw. Hij heeft met
behulp van oude onderdelen, dit jaar al
twee sjezen in orde gebracht. Bakjes en
onderstellen werden uit verschillende
plaatsen naar hem toegebracht. „Daar
moet je het van hebben, van nog be
staand materiaal”, zegt de heer Wiersma.
Zo heeft wellicht ook de heer S. Wende-
laar Bonga in Dokkum gedacht, die zijn
Hwat hat
I