Afsluiting Lauwerszee moet nu doorgaan De betekenis van de gemeenschap in de veranderde situatie Mr. L. II. Bouma in zijn Fan de Martinytoer STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’» Nieuwsblad „Lollumer” lezing Zilveren filmpjes DamDam race Noorden zal afstel van de plannen moeilijk kunnen accepteren 1 55e JAARGANG No. 66 DINSDAG 1 SEPTEMBER 1959 niet anders ii PIET. Natuurlijk, 'i DE POLDERS FAN DE ISELMAR Tj. de J. Der binne lésten, dy’t üs libben lichter meitsje. ;enheid van een sterke een Bolswards Nieuwsblad Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Kijk daar Teddy de charmante Ik weet heus niet wat ze zong Maar ’t blijkt weer een bijdehante Hiep hoera een reuzensprong Daar zit stof in voor een liedje Hoog laait de sensatievlam Een spontaan gulle glimlach biedt je Deze schone Dam-madam. Het is een alleraardigst feestje Velen jagen zich in 't zweet Wat voor nut heeft nu zo’n reesje? Er is niemand die het weet Maar dat mag ’em heus niet hinderen Want het past wel op zijn tijd Grote mensen weer es kinderen In hun simpele vrolijkheid. Dizze mear. kening, de lju dy’t sintra of lju, dy t yn Alkmaer thus hear- re mar dér gjin wente fine kinne. Ta- komst hat it net, it is nou in tydlik re- kunnen onverwacht toeslaan. Het Groninger Hogeland loopt dan nog niet het meeste gevaar, daar zal men het hoofd nog wel boven water kun nen houden, maar het gebied rond de stad Groningen en rond Slochle- ren zal onder water komen te staan, terwijl ook tweederde deel van Friesland gevaar loopt. Mej. G. L. Faber-van Dijk te Bozum vierde haar 100e verjaardag. Lezen had ze nooit geleerd. De verslaggi in de loop van het gesprek middags ook even rustte. Be] woordde; „Sliepe? Gjin sprake i moat der hwat dien wurae. Z. mear, dat dy jonge froulju tsjintwurdich kant üt”. Het zangkoor W.I.K. bracht servoir foar lju, dy’t op har eigen plak net klear komme kinne. Mei inkelde jierren giet it Künderbrêge, dat leech- roun is, efternei. Mar ek de trije doarpen sit men al mei fêst. De Wieringermar is in suver agra- rysk gebiet, dat alle jierren minder mins- ken nedich hat, de trije doarpen lizze kreas byinoar as in trijke nést, mar elts foar oar wol skoallen en tsj erken ha en oare bilangrike ynstel- lings. Moast men it hjoed wer dwaen, de Mar dige handelswijze kan men betitelen dan als pingelen! Bestaat misschien- de hegemonie van Holland en Zeeland, waarover vroeger reeds gesproken werd, nog steeds? In een toelichting bij een onderwijsstrip staat als toekomstbeeld in 1980 de Lau- werszee nog in zijn maagdelijke onge reptheid. Zou de minister dan nog niet zijn standpunt hebben bepaald en nog bezig zijn met de bestudering van de plannen? Burgemeester Lindeboom, die de verdere voordelen van de inpoldering verder kort resumeerde, meende dat spoedig met de indijking begonnen moet worden. Dan gaat in het noorden de vlag in top. Kan men wel 3 miljard be schikbaar stellen voor het Deltaplan en niet 120 miljoen voor het noorden? Kun nen andere plannen dan niet getempori seerd worden? Of heeft het Deltaplan het ministerie van Verkeer en Water staat geheel in bezit genomen? De hui- Het is te hopen, dat deze excursie, de Kamerleden gelegenheid heeft gegeven nauw kennis te maken met de plannen tot inpoldering van de Lauwerszee, voor het noorden een gunstig resultaat zal opleveren door ’n spoedige uitvoering van de indij king van de Lauwerszee, omdat daardoor het beste de verschillende belangen, maar bovenal de veilig heid van Noord-Nederland gediend is. le week september 1934. De toetreding van Rusland tot de Vol kenbond stuit op veel bezwaren. Wordt zoo zó? Of blijft het zoo zoo. Terwijl de massa verarmt en haar nieuwe lasten worden opgelegd, dreigt spellings- chaos. Vrolijk kwam tussen twee steden Een origineel contact. Koetsen uit het grijs verleden Heertjes kleurig ingepakt Dames die zich bont verfraaien Allen tuk op een record Hoor ze joelen, gieren, kraaien Oh wat is 't een fijne sport. Kijk daar burgemeester Franken als amateur-kikvorsman Dolle reportage-klanken Heus je kunt er van op an Zoeen is wel diep gezonken Dit figuurlijk dan bedoeld Luid heeft de triomf geklonken Als hij in de modder woelt. Kijk daar komt Feike om ’t hoekje Vroeger Mokems magistraat Zeg es dat het korte broekje Hem niet allerkeurigst staat Zijn rood rijwiel mag er wezen Bijna dertig in de bocht Nou dat mannetje kan racen Oh wat is 't een wilde tocht. Hwat hat Qabe Skroar üs hjoed p p to sizzen 1 industrieën vestigen; dat wordt door de ecoromen sterk ontraden. Maar vooral: aanvaardt men de industrie als bestaans- bron dichtbij huis, in eigen leven (niet alleen als oplossing voor de ander). Spre. ker was zich bewust van het feit, dat het er in Friesland nog ver van af is, dat de industrialisatie volkszaak zou zijn. En dat niet alleen in de dorpen, ook in de stedelijke milieus is er een algemeen gevoelen, dat Friesland eerst en laatst agrarisch gewest is. Natuurlijk, er moet wat industrie zijn 'Verder uitstel zal niet alleen schade toe brengen aan de noordelijke, maar niet minder aan de nationale belangen. Kort geleden hebben de anders zo rustige Friese Staten een zeer stellige en duide lijke uitspraak over deze plannen gege ven en Gedeputeerde Staten hebben met nagelaten deze uitspraak voor een spoe dige inpoldering zo snel mogelijk door te geven aan de regering. Men krijgt soms de indruk, aldus de commissaris, dat een ongunstige beslissing reeds genomen is. Een dergelijke beslissing zou de regering door de bevolking van het noorden zeer kwalijk genomen wor den, en het vertrouwen zou zeer ge schokt zijn. Uitvoering van het plan de dijken rond de Lauwerszee te verhogen om zo grotere veiligheid te verkrijgen, karakteriseerd de commissaris als buitengewoon dom, omdat men praktisch dertig miljoen gul den in het water zou gooien. Bovendien heeft het noorden uit verschillende uit spraken van voorgaande ministers van Verkeer en Waterstaat de zekerheid ge had, dat de plannen zouden doorgaan, en het zou een kwalijke zaak zijn als nu ’n tegenovergestelde beslissing genomen zou worden. Men heeft indertijd toege zegd, dat in 1957 of 1958 met de uit voering begonnen zou worden en dat in 1963 de afsluiting een feit zou kunnen zijn. Als men nu begint is het met de be schikbare arbeidskrachten in het noor den misschien mogelijk op tijd klaar te zijn. Gezien de grote arbeidsreserve in het noorden was de commissaris daarvoor niet bang. Hij sprak tenslotte de hoop uit dat de Kamerleden zullen zorgen, dat de plannen wel zullen doorgaan, wat door het noorden op zeer hoge prijs ge steld zou worden. Niet prioriteit, maar veiligheid. Over die veiligheid sprak ook de heer J. Tj. Alberda van Ee, die als dijkgraaf van De Contributie Zeedijken Oostdon- geradeel vertelde dat men zich vroeger wel veilig waande achter de dijken, maar dat dit niet meer zo is, nadat men in Yn de krisisjierren fan tritich waerd de earste fan de Iselmar-polders, de Wie ringermar, yn kultuer brocht. Dit hat it ien mei oar mear as 10 jier duorre, hwant men siet dér mei groun, dy’t jit goed salt wie. De ófslütdyk wie der earst noch net, dy is earst yn 1932 klear komd en sa- dwaende hie de groun in minne struktuer troch de wurking fan it natrium üt salt wetter. Dizze earste polder wie 20.000 H.A. en is de lytste fan de stikken, hweryn de eardere Sudersé opdield is. De bidriuwen binne meast oan de greate kant halden en it oergreate diel waerd bistimd ta boulan. Dat der letter jit hwat tünbou by kaem is, hie men doe net forsjoen. Dizze lytste fan de polders hie de measte wille fan de doarpen en stêdtsjes oan de ranne sa as dy op Wieringen, Medemblik en it nije Den Oever, sadat men miende der goed oan to dwaen trije nije doarpen to plannen. Middenmeet’, Slootdorp en Wieringer- werf kamen op ’e kaert en letter ek yn de realiteit, wylst men letter jit it fjirde doarp stifte hat yn de knik fan de sédyk. r>:planning is op it heden giin sukses It fjirde doarp is in finale misrek- ie lju dy’t der wenje binne prak- tysk allegearre pendelaers nei de greate ::ntra of lju, dy t yn Alkmaer thus hear- re mar dér gjin wente fine kinne. Ta- de lanbou jit fierder giet. Fan dy kant liket it mei de tsien doarpen net botte fleurich, ja winlik in bytsje mismoedich. Hwant gemis oan takomstmooglikheden is ien fan de alderslimste dingen foar in jong minske en lyksa foar in jong doarp. De trêdde polder is Eastlik Flevo-lan, dat nou droech leit. Wie de Noard-East- polder 48.000 H.A. dizze polder is jit greater en omfimet 54.000 H.A. Ek hjir is in plan makke mei ien stêd: Lelystêd, dat meiiens it sintrale plak fan alle pol ders wurde sil, fierder in saneamd streek- sintrom: Dronten, en dan jit tsien doar pen. Mar aldergeloks is it jit net oan it bou wen ta en momenteel sjocht men al, dat tsien doarpen tofolle is. Men is nou op seis kommen en it soe faeks jit minder wurden wêze as it kanalenplan al net in hiel ein klear wie. Sa sjocht men in Ont wikkeling, dy’t yn tritich jier hiel oars wurden is as men doe forseach. Hoe hurd it lykwols gean sil mei dy fierdere wurk- sumheden is op dit stuit in libbensgreate fraech. Nou’t it westlik deltaplan sa de wyn yn de seilen krige hat troch de ramp yn Sélan en Süd-Hollan, bigjint it to knipen mei de finansjes. En it fait to frezen, dat de swakkere objekten de du pe wurde sille. De sümbere birjuchten oer de Lauwersé, dêr’t al jierren fêst op rekkene waerd, hawwe deselde oarsaek. Mei it moaije wurd: temporisearen bisi- ket men de lju hjir hwat koest to halden, mar dér keapet men in blindersk bytsje foar. In feit is, dat it Westen allihnich de skatkist wol oan kin en dat hjir twa- tredde fan de keamerleden wenje. Soks moat men net to licht achtsje. Dat der fierder in heftige bilangenstriid oan ’e gong is oer de fraech of Südlik Flevo-lan of de Markerwaerd earst sil, hat men oan de kranten wol fornomd. De Markerwaerd wurdt de greatste mei 56.000 H.A. en dy sil de striid wol win- ne, tinkt my, al stie de oare ek heger op it listke. It ien mei it oare wiist er op, dat de nije polders roun de Iselmar, dêr’t ek man- nich Fryske boerejonge syn takomst foun en fine sil, jit hiel hwat problemen mei- bringe. En hwat der yn us lyts- Ameari- ka bart, is ek net sunder bitsjutting foar it Side lan. It giet der allegearre hwat hurder, mar dy’t him oan in oar spegelet, spegelt him sêft. het zuiden de stormramp gehad heeft. Men is tot de conclusie gekomen dat de dijken met twee a drie meter verhoogd moeten worden om voldoende veiligheid te bieden in ongunstige situaties. Het heeft er veel van, dat nu we dit alle maal weten, we weer overgaan tot de orde van de dag. Wij, die als zeewerend waterschap de verantwoordelijkheid voor de dijken dragen, zijn ons echter van het gevaar bewust, want een dergelijke ongunstige situatie zou zich ook in deze winter reeds kunnen voordoen. Zijn de rapporten van de deskundigen kletskoek, dat men hieraan toch niets meent te moeten doen? Het is hier geen kwestie van prioriteit, maar van veiligheid. Donderdagmorgen werd een excur sie door het noorden van Friesland en Groningen gemaakt, terwijl met de „Brakzand” gevaren werd van Oostmahorn naar Zoutkamp om de Kamerleden zo een duidelijk beeld te geven van de omvang van de plannen, terwijl op de tocht ook alle gelegenheid was om van ge dachten te wisselen in een onder ling gesprek. In een besloten bijeen komst was de Kamerleden woens dagavond ook reeds gelegenheid ge geven tot discussie over dit plan, waarin een druk gebruik gemaakt werd. „WEER-WINKEL” WIJST WEG IN WEER-WAR-WINKEL Lo'nden heeft een nieuw snufje, een z.g. ,,weer-winkel” welke is gevestigd in het Princeshouse bij Kmgsway en waarin men „over de toonbank" zowel als telefonisch inlichtingen over het weer kan verkrijgen. Deze „winkel,” wordt gedreven door de Meteorologische dienst van het Ministerie van lucht vaart, welke ook in Glasgow en Manchester een dergelijke servite aan het publiek gaat verlenen. Veiligheid van het gebied rond de Lauwerszee direct in geding. De voorzitter van de vaste commissie van Verkeer en Waterstaat, de heer J. H. Maenen, meende dat van de Kamer leden niet verwacht kan worden, dat zij kunnen zeggen hoe de minister thans over deze plannen denkt. Hij wees er op, dat de primaire factor, die voor uit voering van het plan pleit, de veiligheid van de mensen in het noorden is. Over de kwestie van de urgentie van dit plan moet de minister nog beslissen, en bij het bepalen van het standpunt t.o.v. deze zaak moet de primaire factor in het oog gehouden worden en dat met eventuele inpoldering ook andere voordelen be haald kunnen worden, is een gunstige bijkomende omstandigheid. De visserij. Burgemeester H. Ottevanger van Ulrum vestigde nog even de aandacht op de be langen van de Zoutkamper garnalenvis sers, die een andere bestaansmogelijkheid zullen moeten zoeken. Daarvoor zal een investering van enkele miljoenen nodig zijn. De voorzitter van de Vaste Commissie voor Verkeer en Waterstaat, de heer I. Maenen, zegde tenslotte de uitnodigende organisaties hartelijk dank voor de ont vangst en zegde toe, dat de Kamerleden met aandacht dit probleem zullen bestu deren. vangen, maar de roem van Friesland is zijn pootaardappel, zijn vee, zijn zuivel. En het leven in het kleine milieu van het idyllische dorp, dat is een onaan tastbaar iets, dat moet bewaard blijven. Zo schrijven de hoofdredacties van onze bladen, zo spreken de mensen van de friese beweging, zo denken vele bestuur ders. En die industrie, die er dan nu eenmaal, nu ja, moet zijn, daar moeten onze arbeiders dan maar heen, maar dat is een vreemd element, dat we graag zover mogelijk weg zouden stoppen; die industrie moet zichzelf maar redden, daar beleggen we ons geld niet in, daar staan we geen grond vooraf, daar steken we geen hand voor uit, dat laten we over aan de liefhebbers (laat ik zeggen, aan de burgemeesters)wij laten het over aan de handigerds, die er iets in zien. Spreker vroeg zich wel eens af of dit niet juist de kern van de onbevredigende i gang van zaken met de industrialisatie is, dat er geen „klimaat” voor is, dat het I eigenlijk een ongewenste vreemdeling is Er wordt veel over klimaatverbeterende maatregelen ten behoeve van de industrie gesproken en dan bedoelt men de op richting van schouwburgen, van andere recreatieve mogelijkheden (de laatste vondst is: een nachtclub!), alsof dat het hem moet doenZou de vreemde onder nemer (want die schijnt met dergelijke maatregelen gevangen te moeten wor den!) niet veeleer afkomen op ’n streek, waar de bevolking met belangstelling naar hem uitziet, dan op lokmiddeltjes als een avondje-uit te kunnen? Boven dien, waarom moeten het lieden van el ders zijn? Is er geen eigen initiatief? Of kan dit niet naar voren komen door de geringschattende houding van de omge ving? In dit verband nog één opmerking: de verhoudingen tussen het Friese volk en industrie zijn wel dringend aan betere toenadering toe, óók aan de kant van de industrie, gezien de opmerkingen ge maakt tijdens het onlangs gehouden fo rum van het Departement Leeuwarden van de Maatschappij van Nijverheid en Handel, die toch wel getuigden van een grondig gebrek aan aanvoelen van wat het Friese volk is en bedoelt in cultureel opzicht. Kent de ondernemer niet zo iets als „public relations”? Nu nog iets over het ander alternatief. Als wij dan zo moeilijk tot industrialise ren kunnen komen en met zoveel vezelen vast zitten aan de agrarische productie vorm, aan de boerderij en het rustige dorpsleven, dan blijft er dus van over: verder ontvolken! En waarom niet? Waarom zal men mensen kunstmatig vasthouden, als er geen werk is en zij zelf niet willen blijven? Het schijnt bij de beleidsinstanties een axioma te zijn, dat de ontvolking gekeerd moet worden. Waarom moet dat? Het is mij niet dui delijk, waarom een gemeente niet even goed met b.v. 2000 in plaats van 3000 inwoners zal kunnen draaien? (Zie ook de discussie hierover in „Fan de Martiny toer” van 11 en 25 augustus. (Red.). Het probleem is misschien alleen maar: hoe rusten wij de vertrekkers zo goed mogelijk toe om elders gelukkig en har monieus te leven. En verder zullen wij de overblijvende bevolking zo over het grondgebied moeten verdelen, dat het land goed bewerkt wordt en toch een zeker sociaal verkeer mogelijk blijft. Dus een zekere concentratie van voorzienings- kernen en verder: ruimte. In ons volle land is ruimte een schaars artikel, we moeten er zuinig op zijn. Spreker meende dit zo te moeten stellen om de noodzaak te onderstrepen, die er is om over deze dingen tot klaarheid te komen, niet alleen Dij de bestuurders, maar bij de hele bevolking. Mr. Bouma zeide sterk het gevoel te heb ben dat wij op twee gedachten hinken: wel industrie, maar wel een gezond platteland, maar Wij moeten ko men volgens hem tot een andere, een nieuwe bewustheid. Voor sommige delen van de kleibouw- streek geldt b.v.zal men de tuinbouw aanvaarden, dan is er een economisch en sociaal krachtig leven mogelijk. In an dere streken staat men weer voor andere dilemma’s. In al deze gevallen zal de heroiëntatie van de samenlevingen een onverbiddelijke eis zijn, hetzij in het ene, hetzij in de andere richting. Spreker besluit met als zijn conclusie te Een stormramp is thans mogelijk. In Leens hield burgemeester J. C. Linde boom een t grote belangstelling balsem op noemde. Men kan hier maar stil gemoed afwachten of de plannen ook eens zullen worden uitgevoerd, want de veiligheid is hier in het geding. De plan nen zijn als een voldragen vrucht, maar de kracht om te baren ontbreekt. Het niet uitvoeren van de plannen spot met de veiligheid. In het zuiden wordt met man en macht gewerkt aan de verbete ring van de dijken, zodat de kans op een ramp tot éénmaal in de 10.000 jaar wordt teruggebracht. In het noorden is de kans op een ramp nog één per 100 jaar, dat is dus honderdmaal zo groot. De laatste ramp is in 1825 geweest, zo dat het dus eigenlijk een toegift is, dat het nog steeds goed gaat. Als er zich een ramp mocht voor doen in het noorden kan men niet zeggen, dat het omstandigheden wa- ren, die de mens niet in zijn macht kon hebben, maar moet dit geweten worden aan het achter de feiten aan. lopen van de regering. Bij een iets andere wind, was de ramp niet in het zuiden, .maar hier in het noor den gekomen. Men mag niet langer wachten, want de natuurkrachten De visserij op de nu afgesloten Zuider zee valt mee. Er wordt veel paling ge vangen, ook nog veel bot. De watermolen van IJ. Wiersma te Hart- werd door het hemelvuur getroffen. De wieken werden verbrijzeld. tafelspeech, waarin hij de igstelling van de Kamerleden het gemoed van het noorden kan hier maar niet met Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2305 of 2335 (K5157) De Tweede Kamerleden, die woensdag en donderdag een bezoek aan het noorden brachten om nader ingelicht te worden over de verschil lende aspecten van de inpoldering van de Lauwerszee, hebben woens dagmiddag een toespraak aangehoord van de Friese Commissaris der Koningin, Mr. H. P. Linthorst Homan, waarin deze een dringend beroep deed op de regering en de Kamerleden deze plannen te doen doorgaan. Het noorden zal verder uitstel van de plannen moeilijk kunnen accepteren, aldus de commissaris, die er op wees, dat uit voering van dit plan prachtig past in de stimulering van de ontwik keling van het noorden, waarover de plannen van de regering steeds spreken. Een niet doorgaan van de plannen past niet in een dergelijke ontwikkeling. De meest bekwame koppen hebben jaren in voortref felijke samenwerking het plan voor deze inpoldering uitgewerkt en zij zijn tot de conclusie gekomen, dat het object nu uitgevoerd moet worden. In de afronding van zijn betoog tracht Mr. Bouma concreet te zeggen waar, hetgeen we in ons blad van dinsdag j.l. schreven, alles op neer komt. Naar zijn overtuiging is het zo, dat structuurveranderingen maar tot op zekere hoogte een onvermijdelijkheid in zich dragen. Spreker stelde dat vóór alles belangrijk is de vraag: wat wil de bevolking van een dorp, een streek, een „goa” zelf? Laat zij over zich komen wat komt, of stuwt zij haar eigen toekomst? Spreker zeide zeer wel te weten dat wij op het Friese platteland in het algemeen staan voor een nog veel verder gaande teruggang van de werkgelegr' 1 de landbouw en dat wij óf ontvolking tegemoet gaan óf een sterke omschakeling op industrie. Én dan indu- strie-ontwikkeling óf in kernen (met als gevolg pendelen en migreren) óf ter plaatse. Én de alles beheersende vraag is wat wil het platteland? Wil dat puur- agrarisch blijven, of wil dat industriali seren? - Spreker bedoelde niet, overal maar watom de afstoot uit de landbouw op te ;ever vroeg of ze ’s -igs ook even rustte. Beppe ant- 1de; „Sliepe? Gjin sprake fan. Deis moat der hwat dien wurae. Ik hear wol mear, dat dy jonge gauris op nêd hüshSlde, dat kin gjin beppe een hulde. yn in Ijippe- il bilangrike yi j 1 wer ai dan kaem der ien plak yn it sintrom fan de Mar en dêrmei üt. Mar it is nou net maklik to foroarjen, al fait to forwacht- sjen, dat Middenmeet hoe langer hoe mear fóar komme sil en de oaren nave nant hurder sakje. Oan de Noard-Eastpolder hat men tsien jier letter de foarm jown, yn 1942 foei de polder droech en nei de oarloch is men daliks mei de kultuvearing fuortset en kamen der pleatsen yn. Hjir is men daliks fan de opset ütgien om ien sin- trael plak to meitsjen, dat de allure fan in lytse stêd ft rij e koe. Emmeloard waerd it haedplak en dêrneist soene tsien doar pen komme. Sa wie it knipt, sa is it ek naeid Ens, Kraggenburg, Marknesse, Lut- telgeest, Bant, Rutten, Creil, Nagele, Es pel en Tollebeek binne sa fordield, dat de biwenners fan de polder net mear as fjouwer kilometer fan in doarp ófwenje. Lykwols nou it ien kear klear is, blykt it net to passen yn’t hjoeddeiske libben. De measte fan de doarpen bliuwe to lyts, hja kinne de lju net foldwaende moog- likheden biede, de tsjerklike gemeenten en parochjes drukke op to min minsken, de winkel- en sakelju hawwe to min klanten, de lju, dy’t it forsiere kinne, wenje yn Emmeloard en gean mei de brommer of de bus nei har wurk yn de oare doarpen. Lêstendeis wie ik by in skoalle yn ien fan dy doarpen en wachtte op de ünderwi- zers. It haed wenne yn it doarp, mar de oare master en juffer kamen tsjin njug- genen mei de bus en stapten dér healwei fiven wer op. Ien twa strjitten, fjouwer- fiif winkels, in pear skoallen en in tsjerke, dat is alles. Alle ynwenners bin ne nijboeren en frjemden foar mekoar. Tradysje en histoarje lizze hjir net, dat it hoecht jin gjin nij to dwaen, dat elk, dy’t kin, it stille lytse doarp forlit. It slimste is hjirby, dat nou de pleatsen yn de Noard-Èastpolder forparten binne, der ek gjin ütsjoch is, dat de doarpen oangroeije sille. Krekt oarsom moat men sizze, dat it tal minsken alle jierren lytser wurde sil, meidat de mechanisaesje yn O 015 K /G Gi g

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1959 | | pagina 1