O
PROBLEEMGEBIEDEN ONDER DE LOEP
z./
Fan de Martinytoer
°P
Nieuw tijdschrift: Regeringsspreekbuis
of discussieblad?
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
It earste aeike
Zilveren filmpjes
Wegenwacht als
Simson
-
F'F
56e JAARGANG
DINSDAG 22 MAART I960
No. 23
a
a.
Wieringer-
c.
PYT.
Tj. de J.
ill
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Telef. 2451 Na 18.30 uur 2305 of 2335
(K5157)
Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
60,6
58,0
54,4
64,3
59,3
op
mei-
hoe
die-
39,4
42,0
45,6
35,7
40,7
Bolswards Nieuwsblad
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad
enerzijds de Randstad Holland en ander
zijds de economische centra in Duitsland
en België.
Just under de reek fan Skettens
Draeide in Ijipke oer de wjok,
Popke komt it lan ynsetten
Fiif foar tolven wiist de klok
Ik lit de kans my net üntkomme
Ik leau ’k bin hjir wol aerdich fet
Popke stiet binei forstomme
It earste aeike yn syn pet!
Nei Wytmarsum, trappe, trappe
Samar, it blau baitsje oan
Popke koe’t fanseis wol snappe
Ik span- fan Fryslan faeks de kroan.
Boargemaster wie om ütens
En mefrou sei, ’t is fortroud
Popke man, kom drekt bislute
It earste aeike moat nei Ljouw't.
Tuffe tuf, op hoop fan seine
Fijn dat ik’t sa gaedlik tref.
Popke yn seiskip fan hear Deinum
Bras nei Fryslans heechste sjef.
Menear Homan tinkt foldien wis
De tradysje haldt har rjocht
Popke, sa leit it nou ienris
It earste aeike mei my brocht.
„Hó foarsichtich, foaral net knipe
Hwant sok spul is stomme tear”
Popke hat der, wy bigripe ’t
Meat forstan fan as menear.
„Lit it mar yn’t bakje bliuwe
Hald it mar yn Jou gearkomst roun.
Popke kin it seis amper leauwe
Ik it earste aeike foun
It Hide nijtsje fljocht troch Skettens
Hulde, wol gefylseteard
Popke hat him raer bilette
Da’s foar ienkear net forkeard
Jimmer in bitüfte siker
Dit wie lang myn stille winsk,
Popke field ’m selden riker
It earste aeike, dat is kunst!
plexen als probleemgebied aangewezen
t.w.
de provincies Groningen, Friesland,
Drenthe en aangrenzende delen van
de provincie Overijssel;
b. oostelijk Westfriesland en
meer in de provincie Noord Holland;
de provincie Zeeland;
En nou it leste nijs, hwer’t de skriuwer
fan dizze artikels wol bysunder bliid mei
is. Dizze wike komt de oanbistelling fan
de nije Lanbouskoalle oan de aide Snit-
serdyk, yn de krante. It is nei jierren
fan aksje slagge om de definitive goed-
karring dêrfoar to krijen. En dêrmei sil
oer in goed jier de aldste Lanbouskoalle
yn dizze hoeke, yn moderne foarm, syn
taek trochsette kinne. Sa’t mannichien
wol wit, wurdt dit nou folslein dei-un-
derwiis, dat wol sizze, dat de learlingen,
dy’t oan nou ta, mar ien of twa dagen
nei skoalle giene, nou de folie wike les
krije. Boppedat komt der in great lokael
by, der’t hja it ambacht, binammen ien-
faldich timmerjen leare en les krije yn
it bitsjinjen en ünderhalden fan masines
en lanbouwurktugen. De deskundigen
hawwe earst jit neigien oft de ge
bouwen oan de Gasthussingel, ta dit doel
forboud wurde koene, mar dat koe net,
sadat it Ryk bisleat in hiele nije skoalle
to bouwen. Meidertiid komt it komplex
oan de singel dus frij foar in oar doel.
As de plannen foar it nije forpleechhüs
ek har bislach krije, sil de entré fan de
Snitserkant gans foroarje. Sa meije wy
sizze, dat de stêd gelokkich toant op
mannich gebiet de nije tiid treast to we
zen en yn west, noard en east him ütwrei-
det, neidat süd praktysk folboud is.
Der sille faeks by it iene of oare plan
jit wol tsjinstuiten komme, mar wy meije
sizze, dat oer de hiele liny Boalsert in
byld jowt fan krêftich libben en ienriedi-
gens yn de aksje. Hjoed de iene en
moarn de oare, mar meiinoar moatte wy
sjen de gong dervn to halden. Hwant
der’t libben is, is elc groei en in groeijen-
de bifolking freget ek in groeijende
stêd. Dat dit sa is, is goed nijs foar alle
oaljekoeken, aide en nije.
Flugge sprekkers
binne almeast stadige tinkers.
4e week maart 1935.
Onze wil tot vrede en samenwerking
met de Europese staten wordt gesteund
door enkele miljoenen bajonetten (Mus
solini).
De wereldhandel in vuurwapenen is in
het afgelopen jaar gestegen met 12%.
50-jarig bestaan van „De Philantroop”
te Bolsward. Oprichter de heer C. W.
Eisma. Aanvankelijk bepaalde deze ver-
zekeringsmij. zich uitsluitend op het ge
bied der verzekering bij besmettelijke
ziekten. De maatschappij werd ongericht
in een bovenkamer van het perceel Jon-
gemastraat 8. Op 1 februari 1910 werd
net pand aan de Broerestraat 9 geheel
voor kantoor ingericht.
Duitsland heeft de oorlogsmonumenten
tot „altaren van het volk” verklaard. De
kerkstrijd in Duitsland wordt steeds fel-
hoecht men net oan to twiveljen. Mar it
üngelokkige kearnensysteem wol ha, dat
dizze net komme sille op dy plakken,
der’t de yndustry seis him ütwreidet, mar
allinnich dêrre, der’t hja yn Den Haech
se ha wolle. Dit mislike dirigisme is op
dit gebiet jit fataler as yn de premy-
kwestje. Hwant de wenten bipale folie
mear as de premy’s, hwer’t in bidriuw
in goede kans hat. Neist in trochset bom-
bardemint op de autoriteiten om reedlike
bisluen, mei men ek wol ris yn him om
gean litte, of’t de bidriuwen meimekoar
hjir net hwat dwaen moatte. Ek hjir is it
sa, as it net kin, sa’t it winlik moast,
dan moat it mar sa’t it kin.
LAATSTE STOOMLOCOMOTIEF
VOOR DE BRITSE SPOORWEGEN
In Swindon, eens de hoofdconstructie-
werkplaats der Great Western Railway
Company, is de laatste stoomlocomotief
voor de Britse spoorwegen overgedragen.
De locomotief is bestemd voor het zware
goederenverkeer. De naamplaat Evening
star” werd onthuld door de heer K. W.
C. Grand, een lid van de Britse transport-
commissie. In Engeland gaat men
langer hoe meer gebruik maken van
seltractie en elektrisch materieel. Men
heeft o.a. een studie gemaakt van de
Nederlandse spoorwegen, die voor vele
landen een voorbeeld is van perfecte
organisatie. Bij de onthulling in de Swin-
donfabriek moesten vele spoorweglief-
hebbers een traan wegpinken. De spoor
wegen zijn immers -groot geworden door
de stoomlocomotief. In elk geval zullen
de stoomlocs de Engelse baanvakken nog
geruime tijd sieren.
Toen de 24-jarige ANWB-Wegenwacht
M. J. Venrooy uit Rhenen, die dienst
doet op het traject Oosterbeek-Remmer-
den, onderdeel van de verbinding Arn-
hem-Elst-Driebergen, dezer dagen tijdens
het middaguur een restaurant in Leersum
passeerde, zag hij tot zijn verbazing, dat
een jonge leeuw zich via het verlaten
terras een weg naar de vrijheid baande.
Hoewel hij vertegenwoordigers van deze
imponerende diersoort tot dusverre
slechts had aanschouwd in de veilige af
zondering van de dierentuin, bedacht de
„ridder van de weg” zich geen ogenblik,
sprong van zijn motor en toog ter jacht.
Het gelukte hem, het 140 pond wegende
dier, dat zich overigens gelukkig zeer
mak betoonde ,in de manen te grijpen en
te overmeesteren.
Op dit ogenblik arriveerde buiten adem
de geschrokken restaurateur, de eigenaar
van de jonge leeuw. Zonder dat zich nog
moeilijkheden voordeden kon deze zijn
merkwaardige huisdier overnemen en
weer in bewaring stellen.
Hwat hat Qabe Skroar
us hjoed p p
to sizzen
i
1 1
GOED NIJS
It libben is net altyd riis mei rezinen, it is
ek wolris grót mei kródde, sa seit in Frysk
sprekwurd. Mar inkeld ris in rezyntsje yn
it brea, dat jowt wer nije moed. De stêd
Boalsert wit, dat hja yn de tsjintwurdige
tiid in histoaryske taek hat. Steande op de
grins fan in nije, füle tiid, bigripe har bi-
stjürders en har meilibjende boargers, dat
it der nou om giet, de stêd safolle gong
to jaen, dat hja yn alles meidwaen kin.
Dizze opjefte is tige forswierre troch it
forkearde systeem, dat hjoed de dei troch
it regear folge wurdt. Dêrom sille wy
trochgean mei dat systeem oan to fallen
en to bistriden. En ünrjucht kinne Friezen
min oer, dat sil hyltyd mear bliken
dwaen. Wy hawwe in fêst bitrouwen yn
de ütslach. Ienkear sil wer rjucht dien
wurde, der twifelje wy net oan. Mar nea
mei dizze publike striid tsjin ünrjucht-
feardich bileid fan de oerheit üs forliede
ta ófwachtsjen of stilstean. Elk moat
syn eigen hiem o f gerjochtichheit
fjochtsje.
En dat bart ek. As de firma van der
Meulen op it oare ein fan de stêd in nij
spul opset, as de firma Kramer oan de
Greate Merk har saek moderniseart, as
de firma Van der Plaets in bilangrike
forbouwing yn it hert fan de stêd oan-
giet, as it P.E.B. in nij kantoar mei ga-
raezje oan de Hid Herostrjitte bout, as
de Kristlike Hüshaldskoalle in heale
strjitte lang foar har ütwreiding biset, as
de Gereformearde tsjerke har lokalen
modernisearret ta in kultureel sintrom,
dan wiist dat allegearre op de libbenswil
en de libbensmoed fan de ynwenners en
veel steeg dan in de kern Sneek en
waarin een besluit werd genomen een
industrie te'vestigen, die de kern Hee-
renveen ging verlaten.
Het leven is gelukkig vaak sterker dan
de leer. En zou het offer dat het
„Mededelingenblad” op het altaar van
de industrialisatie wil leggen ook niet
wat al te groot zijn? Als men de kachel
gaat stoken met de meubelen, die in de
kamer staan wordt het er weliswaar
warm, maar of het er „leefbaar” en ge
zellig blijft is vers twee.
Bij het doorbladeren van het tijdschrift,
dat eens in het kwartaal verschijnt en
waarvan het abonnement kosteloos is,
komen we spoedig tot dezelfde vraag.
Voor wie dit tijdschrift bedoeld is, wordt
niet duidelijk, al kan iedere belangheb
bende” het aanvragen. Bedoeld zal zijn,
dat bewoners van de probleemgebieden,
die gaarne over hun problemen willen
worden ingelicht, hier kunnen lezen uit
welke hoek de wind waait. Gaat men
n.l. niet alleen kennis nemen van wat er
aan feitelijke gegevens staat opgedist,
maar tracht men ook tussen de regels te
lezen, m.a.w. de geest te ontdekken, die
dit geschrift ademt, dan komt men reeds
bij het lezen van het eerste artikel „Re
gionale ontwikkeling door industriesprei-
ding” tot de eigenaardige ontdekking,
dat niet alleen het regerings-standpunt
letterlijk, zo niet slaafs wordt weergege
ven, maar dat heel de „Haagse visie”
de gedachtencomplexen, die hier staan
uitgewerkt doortrokken heeft. Industrie-
spreiding is nl. niet in de eerste plaats
nodig om het platteland te redden, maar
om te voorkomen, dat het in „Randstad”
Holland radicaal mis zou gaan. Hét re
medie is de aanwijzing van kernen. Dat
op honderd en één wijze is weerlegd, dat
dit de juiste oplossing zou zijn, laat staan
de enigst juiste, komt niet ter sprake. Zo
wordt dit tijdschrift slechts de spreekbuis
van de regering en dit is wel erg bruin
gebakken. (Is daarom het geschrift wel
licht in bruine inkt gedrukt?) Luister
maar wat geschreven wordt over de
opeenhoping in de Randstad Holland:
„De havensteden Amsterdam en Rotter
dam vormen de belangrijkste bases voor
onze handel, scheepvaart, op- en over
slagbedrijven, bank- en verzekeringswe
zen scheepsbouw- en scheepsreparatiebe-
drijven. Omdat in ons aan grondstoffen
arme land het overgrote deel van de be
nodigde grondstoffen van overzee moet
worden aangevoerd, zijn beide haven
complexen bovendien de vestigingsplaats
voor verscheidene industrieën, welke die
grondstoffen verwerken. Als gevolg van
deze activiteiten hebben zich in de loop
der jaren om het Noordzeekanaal en de
Nieuwe Waterweg grote bevolkingscon
centraties gevormd en deze hebben, te
zamen met de ontwikkeling welke plaats
had rond Utrecht en aan de voet van
de duinstrook tussen IJmuiden en Hoek
van Holland men
Regeringscentrum Den Haag
1
bestaande uit Rotterdam, Delft, Den
denke ook aan het
geleid
tot de ontwikkeling van een stedenkring,
bestaande uit Rotterdam, Delft, Den
Haag, Leiden, Haarlem, Amsterdam, Hil
versum en Utrecht, welke tegenwoordig
ook wordt genoemd Randstad Holland.
Deze Randstad, welke slechts ruim 5%
van de totale oppervlakte van Nederland
beslaat, huisvest echter ruim 4 miljoen
inwoners of 37% van de bevolking en
heeft daardoor een bevolkingsdichtheid
van 2400 per km2. De bevolking van
deze Randstad neemt voortdurend toe,
grotendeels door geboorteoverschot en
voor een kleiner percentage door vesti
gingsoverschot, voornamelijk ontstaan
door immigratie uit de 3 noordelijke pro
vincies en Zeeland.
Deze gestadige bevolkingsaanwas schept
steeds meer en ernstiger problemen. Zo
moet de oppervlakte van de in dit gebied
liggende zeer vruchtbare cultuurgronden
en schaarse recreatiegebieden voortdurend
worden verminderd t.b.v. de volkshuis
vesting, industrie en verkeerswegen,
wordt het verkeer drukker, wordt het be
stuur van de steeds groeiende agglomera
ties moeilijker en duurder, wordt de wa
tervoorziening lastiger en wordt in het
algemeen het gehele gebied hoe langer
hoe kwetsbaarder. Men moet bovendien
vaststellen dat niet alleen Nederland’s
economische, maar ook zijn wetenschap
pelijke en culturele activiteit grotendeels
plaatsvindt in de Randstad. Deze on
evenwichtige ontwikkeling in Nederland
is om velerlei redenen ongewenst en er
zullen dus verscheidene maatregelen moe
ten worden getroffen om de Randstad
en de andere delen van het land meer
met elkaar in harmonie te brengen.
Zoals reeds eerder is opgemerkt, draagt
de Randstad het grootste deel van de
Nederlandse economie. Men krijgt daar
van ook een beeld uit de bestudering
van de volgende tabel, wanneer men
daarbij bedenkt, dat het Westen des
Lands de provincies Noord Holland,
Zuid Holland en Utrecht slechts een
riërs en voor wat de toekomst betreft
tot minder mogelijkheden voor de jeugd.
Deze mensen worden opgenomen door
de industrie, welke dus in die periode
van uitstoting en inkrimping der agrari
sche werkgelegenheden in uitbreiding zal
moeten zijn.
De ontwikkeling van de steden en streek,
centra in de probleemgebieden hangt af
van de ontwikkeling van de plaatselijke
industrie en wel in zulk een mate, dat
het niet overdreven is om te zeggen, da:,
mits de verkeersverbindingen in orde
zijn, de regionale ontwikkeling in hoofd
zaak wordt gestuwd door regionale indu
strialisatie. Immers, het is voornamelijk
de uitbreidende industrie, welke de vele
nieuwe arbeidsplaatsen schept nodig
voor het onvangen van de natuurlijke be
volkingsgroei en van een deel van hen,
die door de gemoderniseerde landbouw
zijn uitgestoten. De Regering acht het
daarom van veel belang te trachten indu
striële ondernemers en vooral diege
nen wier bedrijven in de Randstad lig
gen, doch die daar niet noodzakelijk
moeten zijn gehuisvest te bewegen,
hun bedrijven of nieuwe activiteiten te
vestigen in één der ontwikkelingskernen
of hun reeds in zulk een kern gevestigde
bedrijf uit te breiden. De Regering tracht
dit in de eerste plaats te bereiken door
verbetering van het plaatselijk „klimaat”.
De ervaring heeft geleerd, dat het indu-
strialisatieproces in het algemeen het best
verloopt in plaatsen, waar reeds een ze
ker industrieel klimaat met een gunstig
Woonklimaat samengaan”, aldus nog
steeds ’t artikel, dat even verder schrijft:
„De mogelijkheid bestaat, dat in een pro
bleemgebied de groei van bepaalde ker
nen zal gaan ten koste van de groei van
in datzelfde probleemgebied gelegen
plaatsen, welke niet als kern zijn aange
wezen.
Deze mogelijkheid moet worden
aanvaard; deze migratie binnen het
probleemgebied kan niet worden
vermeden indien men de migratie
uit het probleemgebied naar andere
gebieden wil voorkomen”(Cursi
vering van ons, Red.).
M.a.w. hier wordt uitgesproken dat wat
Friesland betreft heel de Zuidwesthoek
bij voorbaat als het regeringsbeleid
niet wordt omgebogen! ten dode is
opgeschreven. De groei van bv. de ker
nen Sneek en Heerenveen wordt zo be
langrijk geacht, dat in principe volgens
de regeringstheorie, heel het omliggende
gebied hieraan kan worden opgeofferd.
Dat de praktijk (gelukkig) anders kan
zijn, bewees de j.l. raadsvergadering,
waarin door de voorzitter met cijfers
werd aangetoond, dat procentsgewijs het
aantal arbeidsplaatsen in de zuivere in
dustriële sector in de niet kern Bolsward
in het afgelopen jaar bijna tweemaal zo-Ier.
Industrie naar de probleemgebieden.
Hoewel al het Nederlandse gebied bui
ten de Randstad in beginsel voor de be
oogde spreiding in aanmerking komt,
wordt toch door de Regering de meeste
aandacht geschonken aan de zg. „pro
bleemgebieden’
Als probleemgebied worden beschouwd
gebieden met een over de laatste jaren
abnormaal hoog vertrekoverschot, als
gevolg van een tekort aan werkgelegen
heid, en gebieden, waar zonder maatre
gelen van de Regering in de nabije toe
komst een abnormaal hoge structuur-
werkloosheid kan worden verwacht, als
gevolg van een zeer hoge natuurlijke
aanwas van de beroepsbevolking of door
het inkrimpen van de traditionele werk
gelegenheid.
Op bovengenoemde basis zijn vier com-
har ynstellingen, dy’t us mei blidens en
tankberens forfollet.
Dit is de goede wei. Hwer’t nearing is,
komt ek folk. Hwer’t folk komt, is
groei en ütwreiding mooglik.
Nammens to greater wie üs freugde,
doe’t wy fornamen, hok in skoander ge-
folch üs wakkere gemeintebistjür hawn
hat mei har aksje nije bidriuwen yn
Boalsert to krijen. De earste risseltaten
wiene üs om ien reden minder sympa-
thyk. Dat wy in bidriuw üt Lollum en
letter ien üt Wytmarsum en wer letter
ien üt Makkum nei Boalsert kommen
seagen hie in bysmaekje. Dizze plakken
dochs sitte mei desel de nuodlike kwestje
as wy hjirre, allinnich jit slimmer. En
nou mei it himd neijer wêze as de rok,
it bliuwt in feit, dat dizze forpleatsingen
by üs gjin hoera-stimming toweech brin-
ge kinne. Ja, as hja dochs fuort woene,
dan is it better, dat hja healwei hingjen
bliuwe, dan dat hja nei it Westen of
Midden fan it lan geane, mar sünder by-
smaek wiene dizze oanwinsten net. Wy
kinne der allinnich dit fan sizze, dat
noch it gemeentebistjür, noch partikulie-
ren oan it fuortgean üt it eigen doarp
meiholpen hawwe. Hja hawwe derfoar-
oer seis it gemeentebistjür fan dizze ge
meenten warskóge, doe’t hja der hwat
fan hearden. Mar dizze bidriuwen wiene
bisletten nei in oar plak to gean en pas,
doe’t dit net mear yn ’e kiif stie, hawwe
hja op de posysje fan Boalsert wiisd.
Dit wie dus alhiel korrekt. Mar it leste
nijs, dat hjir in nije fêstiging komt,
hwer’t Boalserter sakelju yn gearwurking
mei de N.V. Batavus üt it Fean in sels-
stannich bidriuw stichtsje, dat is in roja-
le boppeslach.
Yn sok bidriuw kinne de aldlearlingen
fan üs bloeijende T.S. krekt it plak
fine, hwat hja oant nou ta yn Boalsert
net sa maklik fine koene. Dit bidriuw
freget straks jonge mannen en dat is
krekt hwer’t hjir it measte forlet fan is.
Foar famkes is mear as plak yn bisteande
bidriuwen, winkels, kantoaren en hüshal-
ding. Binammen op it heden, nou’t hiel
hwat lju de gryp hawwe, fornimt men
hoe krap de famkes binne, dy’t hjir help
biede kinne. Mar bidriuwen, dy’t manlju
freegje, helpe dubbel, om’t hjirtroch ek
hüshaldingen bliuwe. En as men safier
is dan komt wer ivich en erflik de wente-
kwesie op it aljemint. De pear wenten,
dy’t by de earste fordieling taparten bin
ne, binne as in drip yn in lekke amer.
Dat in plak, der’t men mei de feiten yn
’e han wize kin op mear wurkgelegen-
heit. by de autoriteiten oandringe sil
in diel fan de yndustry-wenten,
In de jongstleden gehouden raadsvergadering te Bolsward, die wel
zeer in het teken stond van de industrialisatie, uitte de heer J. M. A.
Muledr (k.v.p.) tevens lid van de industrialisatiecommissie, lichtelijk
critiek op het door hem ontvangen „Mededelingenblad voor de pro
bleemgebieden in Nederland”. Dit blad is inmiddels ook op onze
tafel beland. Het staat onder redactie van de „Interdepartementale
commissie probleemgebieden”, het is dus een blad samengesteld vóór
de probleemgebieden, niet enkel over de probleemgebieden. „Moeten
wij dan over onze eigen problemen worden voorgelicht,” aldus de
heer Mulder, „en dat terwijl keer op keer blijkt, dat men in Den
Haag geen besef heeft van de eigenlijke noden ten plattelande?”
vijfde van de totale oppervlakte van Ne
derland beslaan.
Belasting In van het totaal
Westen des Lands Overig Ned.
Inkomsten-
Vermogens-
Personele-
Vennootschaps-
Grond-
Verbetering van het
economische klimaat”.
Om het economische „klimaat” en te
vens de bewoonbaarheid van de pro
bleemgebieden te verbeteren, moet de
steun aan die gebieden dus in de eerste
plaats zijn gericht op het verbeteren van
de verkeersverbindingen naar, binnen en
door die gebieden, om hun dezelfde kan
sen tot ontwikkeling te geven als andere,
uit verkeersoogpunt gunstiger gelegen
delen van Nederland reeds hebben.
De activiteit, welke tot de ontwikkeling
ten plattelande het meest bijdraagt is
voorts de modernisering der agrarische
bedrijven (door uitvoering van cultuur
technische werken w.o. ruilverkaveling).
Hierbij dient echter rekening te worden
gehouden met de omstandigheid, dat de
door de modernisering mogelijk gewor
den mechanisatie en rationalisatie van de
landbouw leiden tot uitstoting van agra-
d. een gebied, gedeeltelijk gelegen in de
provincie Noord Brabant, gedeeltelijk
in de provincie Limburg.
(N.B. Drenthe, Friesland, Zeeland en
Groningen zijn ook de dunst bevolkte
provincies van Nederland).
Het tekort aan werkgelegenheid in de
probleemgebieden vloeit voort uit het
achterblijven der economische ontwikke
ling en dit achterblijven is op zijn beurt
het gevolg van het feit, dat de probleem
gebieden om de één of andere reden tot
nu toe voor die ontwikkeling minder ge
schikt waren. De Regering heeft dus
eerst onderzocht wat die reden zou kun
nen zijn.
Een blik op de kaart van Nederland met
aangrenzende landen laat zien, dat de
achterstand in ontwikkeling hoofdzake
lijk moet worden toegeschreven aan het
gemis aan goede verkeersbindingen en,
voor wat betreft het Noorden des Lands,
oostelijk Westfriesland en Zeeland,
voorts aan het feit, dat deze gebieden
liggen buiten de verkeersstromen tussen
i *X-
s