Heel Friesland zit de bus in niet alles waarmee is Seizoenstijging werkloosheid slechts gering I „in de bus” Vijf bedrijven vervoeren 14 miljoen passagiers per jaar Qabe Skroar Sta i üs hjoed p p to sizzen Socrates Fan de Mart inyloer - 'rf. Dr. Politiek lector Tj. de J. STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND te Wapeningen Zilveren filmpjes „De droom van de marktmeester” 1 1 56e JAARGANG No. 88 DINSDAG 8 NOVEMBER I960 OPENING STREEKZIEKENHUIS IN GORKUM Hwat haf De takomst wurdt mei it hjoed koft Piet. ris to freegjen, hoe giet it yn de foarby- de praktyk, dy’t bifêstiget, dat it mar de i worden gezegd, dat Friesland wel in de bus zit, maar het is de vraag of daarmee alles in de bus is. lemaal vragen waarop de antwoorden alle Friezen interesseren. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat IJ Telef. 2451 Na 18.30 uur 2305 of 2335 (K5157) Ljouwert. Mar plakken hawwe Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie 5 i 1 i Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad Frjentsjer Boalsert as de bidriuwen harren ek üt, mar hja meije L langrijk achter geraakt, waardoor de normale seizoenstijging in de werkloos heid van landarbeiders achterwege bleef. De werkloosheid van vrouwen nam af doordat een aantal jeugdigen in het ar beidsproces werd opgenomen. De vraag naar arbeidskrachten, zowel van mannen als van vrouwen, daalde doordat het einde van vele seizoenwerk- zaamheden in zicht is. Het aanbod van arbeidskrachten in de land- en tuinbouw bleef vrijwel gelijk. De achterstand in de werkzaamheden door het slechte weer is groot. Boven dien kan van machines bij de aardappel en bietenogst slechts op beperkte schaal gebruik worden gemaakt. Veel losse ar beiders, veenarbeiders en grondwerkers zijn bij de oogstwerkzaamheden inge schakeld. In Noord- en Zuid-Holland werken nog een aantal arbeidskrachten uit de noordelijke provincies. In Zuid- Holland en Zeeland is het gebrek aan pele manier van optreden en de wijze waarop men steeds met bijzondere wen sen rekening wil houden. Van de zijde van de passagiers echter konden veelal de fatsoensnormen beter in acht worden genomen. Tassen en kof fers in de gangen, pindadoppen en schil len op de vloeren, roken achter in de bus, schreeuwen en op een tweeper- soonsbank zo breeduit zitten, dat de tweede zitplaats tot een kwelling wordt, zijn geen bijzondere verschijnselen. En op het punt van de gedachtenwisse- arbeidskrachten zó groot, dat militairen en studenten werden ingeschakeld. Ook het aanbod van kantoorpersoneel is gedaald als gevolg van de algemeen heersende grote bedrijvigheid. Deze deed ook het aanbod in de scheepvaart van haven- en transportarbeiders en van losse arbeiders iets dalen. Het aanbod van jeugdigen is door plaat sing van ex-scholieren in oktober nog afgenomen. De werkloosheid van vrouwen is in de afgelopen maand verminderd, met name onder handels- en kantoorpersoneel. Deze daling heeft voornamelijk betrek king op de plaatsing van jeugdigen, die zich na het beëindigen van hun schooltijd als werkzoekende hebben laten inschrij ven. Ook wordt thans reeds extra per soneel aangenomen in verband met de drukte voor de feestdagen in december. Forensen en scholieren, u en wij, pake en beppe, heel Friesland wacht op de bus, van Steggerda tot Blauwhuis van Dokkum tot Bolsward. zodat vele honderden Friezen dagelijks dezelfde wens in zich voelen opkomen. Wiede busssen van vandaag en de fre- quentie van de diensten vergelijkt met j de vooroorlogse tijd, zou bijna geen ver- J langens meer mogen koesteren. Enige jaren geleden werd er in Drach ten een vereniging van buspassagiers opgericht, die zich ten doel stelde con tact te onderhouden met de ondernemin gen en zo' nodig wensen of verlangens van het busreizend publiek kenbaar te maken. Men heeft er sindsdien niet veel meer van vernomen, maar het moet gezegd, dat al bij een oppervlakkige beschou wing de gedachte van zo’n vereniging niet zo vreemd was. Het busvervoer heeft vooral in de na-oorlogse jaren een snelle en verheugende ontwikkeling doorgemaakt, maar er zijn nog altijd wensen. Met name op het punt van snel- diensten schijnt Friesland nog niet hele maal „rijp” en met betrekkingen tot de aansluitingen zijn er nog steeds vele verlangens en daarmee vele problemen. En, dat de passagiers hun verlangens naar voren willen brengen is wel begrij pelijk, want er worden per jaar drieën half miljoen abonnementen uitgegeven, H.K.H. Prinses Beatrix heeft vrijdag het naar haar genoemde streekziekenhuis te Gorkum officieel geopend. We zien de kroonprinses hier tijdens de rondgang in de afdeling, tvaar de kleinste patiëntjes verzorgd worden. Dr. ir. R. D. Politiek is benoemd tot lector in de veeteeltwetenschap aan de Landbouw Hogeschool te Wageningen. De heer Politiek is in 1926 te Wons ge boren. Na de m.u.l.o. volgde hij de Mid delbare Landbouwschool te Sneek en werkte hij op het ouderlijk bedrijf. Daarna ging hij naar de H.B.S. in Har- linken en na de militaire dienst studeer de hij te Wageningen. In 1955 behaalde Politiek het ingenieurs diploma e-, hij trad toen in dienst bij het Fries Rundvee Stamboek. In 1957 promoveerde ir. Politiek met als proefschrift „Het eiwitgehalte in de melk”. In 1958 trad hij in dienst bij ’t Instituut voor Veeteeltkundig onderzoek te Zeist. U en wij, pake en beppe, forensen en scholieren of welke inwoner van dit gewest ook, wachten geregeld op de bus. Dat kan niet anders, omdat in Friesland de bus een onmisbaar vervoermiddel is geworden. Nauwelijks dertig jaar, nadat de eerste bussen als vreemdsoortige zeepkisten van tijd tot tijd'aarzelend hun baan trokken door het verbaasde Friese land, vervoeren de vijf streekvervoersbedrijven die Friesland nu heeft, samen per jaar veertien miljoen passagiers, die jaarlijks meer dan veertien miljoen kilometer afleggen. Daarbij zijn de ongeveer zesdui zend toerwagenritten, die ieder jaar door Friese bedrijven worden uitgevoerd en waarbij nog eens rond 200.000 passagiers omstreeks anderhalf miljoen kilo meter worden rondgereden, niet meegerekend. Zonder overdrijving kan derhalve ling over service, gedrag van het pu bliek en dergelijke was het in Drachten voorgenomen gesprek niet zo vreemd.1) Het busvervoer in Friesland gaat met rasse schreden omhoog. In 1954 werden er rond tien miljoen passagiers vervoerd, in 1957 dertien miljoen en nu meer dan veertien miljoen. Daarbij is ook de stadsdienst van Leeuwarden, die verle den jaar ruim 1.630.000 klanten had, Wat wenst u Socrates? Oh, een millioen of zes Welja dat kan gebeuren Wij zijn hier flink bij kas Wij drinken saam een glas Proost. - voor de directeuren - De Griekse Socrates Gaf eens een wijze les Hij sprak meneer Den Besten Ik weet enkel dat ik niets weet Of dit ook fantasie heet? Laat je daar eens op testen! Wat zeg je - Socrates En dochters, op de fles Bestaat niet, dat het waar is Wat? Boekhouding absent? Dat zijn wij niet gewend Roep vlug de commissaris! In orde - Socrates! Wij nemen aan, je mes Snijdt spek van alle kanten Hier, zeventien millioen Daar kan je wat mee doen De Bank wenst je veel klanten. Hij wist voor Socrates Een zeer solide adres Voor aardige credieten De Amsterdamsche Bank Sinds lang een góede klank Door vele hoge pieten De N.V.-Socrates Had steeds klinkend succes Dank zij meneer Den Besten Een man met fantasie Die leg je een twee drie Zomaar niet in de nesten. 2e week november 1935 De zonen en schoonzoon van Mussolini namen deel aan de luchtverkenningen tn Abessynië. De opmars van de Italianen wordt onder hevige regens voortgezet. N S.B.-vergadering in ’e Doele. Er waren een 40 bezoekers, waarvan een tiental uit Bolsward. Spreker de heer Vlekke. De mens is egoïst. Elke mens en elke partij zoekt het eigen belang. Er was geen debat. De vergadering werd ge sloten met het zingen van het Wilhel mus. Ondanks het aflopende seizoen nam de geregistreerde arbeidsreserve van man nen in oktober slechts toe met 750 tot 27.847. Het aantal werkloze mannen ver meerderde met 1093 tot 25.731, terwijl de bezetting van de aanvullende werken met 341 terugliep tot 2116. De stijging van de werkloosheid is uit sluitend het gevolg van de vermindering der seizoenwerkzaamheden en had voor al plaats onder bouwvakarbeiders, hotel personeel en losse arbeiders. In vele van de overige beroepsgroepen nam de gere gistreerde arbeidsreserve nog iets af of bleef nagenoeg gelijk. Het voor de nor male seizoenbeweging gecorrigeerde werkloosheidscijfer daalde met ruim 2000 tot 46000. Deze daling kan voorna melijk worden toegeschreven aan de abnormale seizoenbeweging in de land bouw. Door het slechte weer van de af gelopen maanden namelijk zijn de aard appelen- en de suikerbietenoogst be- Zee). Gegund Bleeker, Parrega Hier en daar begint men weer eigen garen te spinnen. Een vlies wol kost slechts 9 cent en het garen is vrij duur. DE SAVVNDE YNDÜSTRIALISAESJE- NOTA Sa't elk wol forwachtsje koe, is de nije nota fan de regearing fan deselde prinsi- pes ütgien as de foarige. Ek nou wer wurdt herhelle, dat de yndustry him op bipaelde plakken konsentrearje moat, ek nou wer wurdt sein dat de regearing gjin jild genóch hat om rounom to helpen en dat hja dêrom inkelde plakken üt- socht hat, ek nou wer wurdt sein, dat dit mar inkelde jierren duorje sil en dat dêr- nei elk himsels wer rédde moat en op eigen krêfteh fierder draeije. Nije gesichtspunten wurde net üntwik- kele en mei gjin inkeld wurd giet de Mi nister yn op de klemmende fraech: Hwat moatte al dy oare doarpen en stêdden dan, dy’t net ojp jou listke steane, hoe haldt it plattel an har libben doarp en stêdtsje yn wezen, dat foar harren ün- misber is foar al dy dingen, dy’t hja foar har seis en foar har ben brüke moatte? ‘Hja hawwe ek net de muoite nomd om sintraesjes sitte! Tientallen dorpen zagen maar eenmaal niet meegerekend, per week een bus vertrekken, -die de ver binding vormde met een weekmarkt. Langzamerhand nam de frequentie van de diensten toe, tot 1937 met het aantal ondernemingen, dat tot tachtig was ge stegen toen het busvervoer eindelijk werd geregeld. Het waren veelal ondernemingen met 1 of 2 bussen. Nu hebben de vijf Frie se autobusbedrijven ver over de twee honderd bussen en de verbindingen naar de centra zijn bepaald niet meer zo, dat men ’s middags haastig zijn kop thee moet leegdrinken om de laatste bus te kunnen halen. Nergens in Nederland rijden er ’s mor gens zo vroeg en ’s avonds zo laat bus- sen als in Friesland, dat zich bovendien De heer H. IJ. Kramer heeft zijn winkel aan de Marktstraat gemoderniseerd naar een ontwerp van Taco van der Meer. Aanbesteding. Verbouw winkelpand S- S- van der Werf, Bolsward (Arch. v. d. I aan de laagste inschrijver voor f 8660.-. heaie wierheit is as men seit, dat yn dustry oare yndustry oanlükt. Dat is in heaie wierheit, soms is it sa, mar oare kearen wer net, dan stjit de iene yndu stry de oare krekt óf. Wy hawwe dit ek hjir sjoen mei de nije fêstiging fan in diel fan de Batavusfabrieken. Dizze geane üt in kearn wei om yn in net- kearn in better plak to sykjen. Ja, sa is it libben nou ien kear, dat steurt him net oan de ekonomen fan professy, mar stelt jo eltse kear foar nije üntwikkelingen. De regearing kin mei al har middels de saek wol in bipaelde kant üt twinge en dat is op himsels al slim genóch, mar de tiid sil leare, dat sadrè de twang wer fuort is, it libben syn rjuchten wer wer- omnimt. It forhael, dat de kearnplakken earst in pear jier op it stuoltsje hol pen wurde moatte en dat hja dan fierder seis wol fierder draije, leaut de Minister seis net mear. Hwant hy seit, dat as bli- ken docht, dat alle premys gjin rissel- taet hawwe, dan gean sokke plakken der by wei. Mar mei gjin wurd seit hy, hoe- fier dy plakken it yn de takomst binge moatte. Wol lit hy düdlik blike, dat hy seis mar oan inkelde sterke kearnen tinkt en dat hy de ynfloed fan de colleges fan Deputearre Steaten yn dizzen net goed achtet. Nou is it düdlik, dat yn Fryslan gjin alf greate stêdden wêze kinne. As de stêd Grins jit net great genóch is en gjin yndustry genóch hat, hwer moat de Lemmer of Koatstertille dan hinne. Fan de alf kearnen binne der yn dizze nota sawn neamd, hwert jit gjin inkeld nij bidriuw bykomd is. De stêd Grins stie ek jit bianco, lyk as Ljouwert. Mar de fabrikanten yn dizze plakken hawwe wol fan de fasiliteiten profiteard foar har ütwreidingen, dy’t hja lykwols dien hawwe soene. Sa wurdt it üngelikense rjucht desto hurder field. Sawol yn as op ’e Jouwer, sawol yn yn Grou wreidzje de bistean- griin ist Lebens goldner Baum!” ‘n p-V viF mar J-iia Tf Het is soms ook niet eenvoudig voor het dienstdoende personeel de juis te houding te vinden. Om een voorbeeld te nemen. In de L.A.B.bus van Sneek naar Bolsward zat dinsdagmorgen j.l. om 12 uur, een stel brooddronken jon gens (beter gezegd „vlegels”), dat zich liederlijk gedroeg met bijv, schuimige opmerkingen aan het adres van de con ductrice enz. De jongelui wisten niet be ter te doen dan het lallen van het ene (straat)lied na het andere. Toen ze ten slotte het „Vrede op aarde’’ aanhieven, dreigde de chauffeur o.i. zeer terecht het stel er uit te zetten. In de regen hadden de belhamels dan zo tussen Laard en Bolsward wat afkoeling kun- hebben, is bijv, bekend wegens de soe- nen vinden. het garen is vrij duur. De officiële opening van de nieuwe weg Bolsward-Workum zal 16 nov. plaats vinden, verschillende hoeken zijn afge rond. Vanaf de oprit naar Tjerkwerd is een geheel nieuw gedeelte doorgetrokken naar het v. Panhuyskanaal. In Parrega is een geheel betonnen walbeschoeing gemaakt. parten plakken mei de wurkgelegenheit, binne der faeks ek nije bidriuwen komd, wreidzje de bisteande harren üt, towyl hja gjin premys en wenten krije. Hoe reilt en sylt it op 'e Jouwer, yn Frentsjer, yn Boalsert, op ’e Gerdyk en to Bütenpost, né, der wurdt net oer rept. Dat hat foar de Minister fan Ekonomys- ke saken gjin bilang mear. Allinnich op blêdside 15 kriget de stêd Frentsjer syn fonnis to hearren. Dêr léze wy: „In dit verband wil de ondergetekende er ech ter op wijzen, dat, wanneer eenmaal een algemene beleidslijn is uitgestippeld, 't algemeen belang vereist, dat deze niet wordt doorkruist door bijzondere ge meentelijke activiteiten, die tegen dit be leid indruisen. ’t Is naar zijn oordeel niet aanvaardbaar dat gemeenten, ter bevoruenng van ue industrie en ontwikkeling binnen hun ressort, stimuleringsmaatregelen gaan toe passen van gelijke aard als de bijzonde re regelingen, die door de Rijksoverheid in principe zijn voorbehouden aan de ontwikkelingskernen.” Frentsjer kriget it lid op ’e noas fan dizze Minister. Hwat de stêd mei eigen jild dwaen wol, litte hja net ta. Dat sa n bislüt dwers tsjin har eigen riddenearing yngiet, dat hja gjin jild genóch ha om elk to helpen, sjogge hja mar oer ’e hol le. It is nou wol sa klear as in klüntsje, it moat naeid wurde sa as it knipt is, de kearnen moatte foarüt en de oaren meije gjin fin forroere. In steatkundich dirigisme, hwert men fan spuije soe, as it net sa djip treurich wie. op de keale bonke sobje en alles üt eigen buse bitelje. it slimste gefolch fan dizze foarlükerij spilet him lykwols óf by de wenten. Hwant as de normale plakken meat wurkgelegenheit hawwe, wurde hja op- keard troch it feit, dat hja gjin yndu stry-wenten krije kinne. En hoktoar krume dingen derby foarkomme, blyKt üt de sifers, dyt de Minister seis oerleit. Sa is yn de kearn Meppel gjin inkeld nij bidriuw komd en gjin inkeld bisteand bidriuw hat him ütwreide, mar lykwols krige it 15 extra-wenten tadield. Mar Boaisert dy ’t neist nije bidriuwen ek ütwreiding hat fan bisteande, krige by de Minister nul op it rekest. Wy binne bliid, dat Makkum, alhoewol gjin kearn troch de halding fan Depu tearre Steaten dochs in stik as tsjien ek- stra weten krige hat en wy hoopje, dat G. S. yn dizzen trochfarre siiie as dit punt takomme jier wer op ’e tafel komt. Hja kinne stipe fine by Deputearre Stea ten fan Oerizel, dy ’t net skroomd haw we om de stêd Stienwyk, dy 't ek net op it listke mocht, dochs 23 wenten ekstra to jaen. It moaiste foarbyld jowt Sélan, dat mar fjouwer kearnen hat: Goes, St. Maartensdijk, Terneuzen en Zierikzee. De léste twa forwachtet de Minister neat fan, der is hieledal neat to dwaen, yn Goes rekkent men yn de akomst op 35 man ütwreiding. Yn St. Maartensdijk forwachtet men 12 manlju en 40 famkes wurk foar to finen en dan komt yn lenen it libben seis en in fabrikant bout in bidriuw yn Kapelle, hwat gjin kearn is en dizze hat nou al 125 man oan it wurk, wylst men yn koarten jit likefolle brüke kin. Dat bitsjut, dat alle kearnen yn Sélan it óflizze moatte tsjin it initiatyf fan ien doarp, dat al op de deadelist stie. Soks jowt de boarger moed en bifêstiget de wierheit fan Goethe’s wurd: „Grau, lieber Freund, ist jeder Theorie, doch Dizzer dagen hat de direkteur fan in firma, dy’t him yn Easterwalde in nije fabryk bout, by de iepening sein, dat hy earst nei Drachten west hie, mar by it sjen fan hwat der allegearre al wie, nei in oar plak omseach, hwant sei er: Foar üs bidriuw moatte wy net yn sokke kon- sintraesjes sitte!” In wurd fan in man üt Honderden en honderden antwoorden zijn er binnengekomen op onze Bolleton- gersdeiprijsvraag. Er zijn niet minder dan 82 prijzen beschikbaar. De eerste prijs is gevallen in Makkum. Gisteren hebben wij deze persoonlijk bij de gelukkige winnares bezorgd. De an dere prijswinnaars krijgen in de loop van de volgende dagen bericht of ze een prijs hebbed gewonnen en zo ja, waar ze deze kunnen afhalen. Ook de winke liers, die een prijs beschikbaar stelden, krijgen bericht wie deze prijs gewonnen heeft. Onze prijsvraag werd een groot succes, maar of de marktmeester voor de ruim f 100,die het marktgeld opbracht, al zijn wensen in vervulling zal zien gaan is een andere vraag. In ons volgend nummer hopen we vol ledige uitslag te publiceren. Nu het busvervoer in dit gewest een dergelijke ontwikkeling doormaakt, die ongetwijfeld in de toekomst zal door gaan, is zo langzamerhand de vraag re delijk of er op de grote lijnen, bijvoor beeld van Leeuwarden naar Drachten, Heerenveen, Dokkum, Bolsward en Sneek geen sneldiensten ingelegd kun nen worden. Bovendien rijst de vraag, waarom er in Friesland geen goedkope avondretours worden uitgegeven voor ritten naar de centra ten behoeve van het uitgaand publiek. Voorts kan men zich nog afvragen, waarop bepaalde aan- I sluitingen nog steeds niet beter zijn, (waarom de bussen naar Alkmaar niet 'meer comfort bieden en waarom ze niet I doorrijden naar Amsterdam. Het zijn al- kan beroemen op de langste buslijn: die 1 naar Alkmaar. Op de busstations van Leeuwarden, Drachten, Heerenveen °n Sneek kan men vele malen per dag naar alle richtingen, het aantal „overstap jes” is aanzienlijk teruggelopen en het comfort is vergeleken bij vroeger koninklijk. Daarmee zijn we er echter nog niet. Dat de services, die door het personeel geboden wordt, in het algemeen ver on der de maat is, zoals wij dezer dagen la zen, betwijfelen we, al zijn er wel wen sen. Soms laat men de reizigers zelf hun bagage naar buiten sjouwen, de behulp zame hand is te vaak zoek en te dik wijls rijden de bussen al voordat de deu ren dicht zijn en de passagiers zitten. Dit is in het algemeen gesproken. De L.A.B., de onderneming, waar Bolsward en omgeving het meest mee te maken 8U5HAÖ? I N.T.M. X 5 HM w i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1960 | | pagina 1