Algiers: 81 doden, 1500 gewonden
Tien jaar geleden
verging de „Metamorfosis”
Maar
u
ft
I
De Gaulle vandaag
Parijs terug
naar
üs hjoed p p
to sizzen 1
KV
Fan de Marlinyloer
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
DINSDAG 13 DECEMBER 19(50
56e JAARGANG
No. 98
■UUX.
RELLETJES IN ALGIERS BIJ BEZOEK PRESIDENT DE GAULLE
de Franse president Ge-
de
Zijn rechter voet werd boven de enkel
ken, oliestortend naar lager wal gegaan j scheepsmakkers pakten
naar
Yn
boerereau
I
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
en daar gedraaid. Hebben tussen 06.00
en
aan slachtoffers bekend: 65 doden en
honderden gewonden.
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 1}
Telef. 2451 Na 18.30 uur 2305 of 2335
(K5157)
de haat, die in deze paar fatale dagen
is opgelaaid.
Voordat de mohammedaanse bevolking
zich met duizenden in de strijd mengde,
daarbij veel vernielingen aanbrengend,
zag het centrum van Oran en dat van
Algiers er reeds uit alsof er een burger
oorlog had gewoed. De gedachte daaraan
was niemand zondagavond vreemd.
volge van de westerstorm stond de vloed
reeds door toen te 05.10 de Griek volle
kracht varende op de haven aanstuur
de. Voor de pieren werd het schip ech
ter door een tweetal zware grondzeeën
uit de. koers geslagen en dreigde op het
Noorderhoofd te lopen. Door snel het
werd gepord en twintig minuten later
konden de trossen worden losgegooid.
Het rapport, dat de schipper, J. van der
de „Neeltje Jacoba” indiende was wel
zó kort
komst aan boord te krijgen. De laatste
had echter haar kat Meta, die in angst
was gaan krabben, moeten loslaten. De
klappen, die de reddingboot had te ver-
de
tsjinslaggen,
ek neat foar
Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal
(bi) vooruitbetaling)
Giro 887926
Bolswanls Nieuwsblad
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad
en gjin minske
de takomst heger of
Twee kampen
De politie, de veiligheidstroepen en het
leger marine, parachutisten en genie
waren het weekeinde ter plaats dron
gen zich snel door tussen de beide kam
pen. Men wierp prikkeldraadversperrin
gen op voor de wegen naar Bab-El-Oued
en Belcourt, waar zeker 8000 moham
medanen op de been waren, en
Rulsseau, waar schoten knalden.
In deze buitenwijken wonen mohamme
danen en Europeanen door elkaar, door
gaans kleine burgers en middenstan
ders. Men blokkeerde ook de toegangs
wegen naar de kasba, die zuiver moham
medaans is.
Maar langs de steile straatjes van de
kasba zag men de groene FLN-vlag om
hoogklimmen en weer dalen. Ook daar
vormde zich een stoet en probeerden
honderden mohammedanen een uitsvals-
poging te doen om de strijd met de ul
tra’s aan te binden.
rubber fender bleek wederom een uitste
kende beveiliging te zijn. Een van de op
stappers, die op het voorschip van de
„Neeltje Jacoba’’ de tros behandelde,
werd door een wilde, over het dek stor
mende achter, achterovergeslagen en
met zijn rug tegen de kaapstanden ge-
schikbaar hadden gesteld) met de mo
torsloep van de „Deneb” aan boord van
.Niemandsland’
Er ontstond op verschillende plaatsen in
de steden een .niemandsland’, waarin
van beide zijden de opstandelingen pro
beerden door te dringen. ,De Gaulle aan
de galg’ werd beantwoord met ,De ul
tra’s aan de galg’ en .Frans Algerië’
werd beantwoord met ,Leve de Gaulle,
Algerijns Algerië!’
Leuzen verschenen op de muren in de
buitenwijken: Abbas aan de macht, Fer-
hat Abbas en de Gaulle onderhandelen.’
Terwijl generaal de Gaulle in noodweer
zijn moeizame reis voortzette en met
honderden notabeen en officieren sprak,
in Cherche.ll en Orleansville, in Tizi-
Ouzou en Bougie en daarbij steeds zijn
thema herhaalde, n.l. dat de mohamme
danen het nieuwe Algerië zullen moeten
vormen met behulp van hun Europese
vrienden, stonden beide partijen elkaar
naar het leven in de grootste steden van
het land.
Er waren korte, maar niet minder hevi
ge schermutselingen in Blida en Bone en
roer bakboord aan boord te leggen werd
deze ramp voorkomen. De „Metamorfo
sis” zwaaide net vrij van de Noordpier.
Toen het achterschip vrij was, liet de
loods b.b. anker vallen om te trachten
over bakboord op te draaien en de kop
weer naar zee te krijgen. Het voorschip
stootte echter aan de grond en even la- De bemanning van de
ter het achterschip.
Het bezoek van de Gaulle aan Algerië is geen onverdeeld succes geworden, hoe
wel hij hier en daar geweldig werd toegejuicht. Door de zeer ernstige onlusten
juist voor het afsluiten van dit artikel meldde de radio, dat het weekend 81
doden en 1500 gewonden „opleverde” heeft de Gaulle gisteren de grote steden
op zijn reis vermeden en zich beperkt tot een bezoek aan militaire posten in het
gebergte en aan de grens van Tunesië. Zelfs werd besloten het bezoek met een
dag te bekorten, zodat de president reeds vandaag weer naar Parijs terugkeert.
De. jongeren van het Front voor Frans
Algerië dat zijn oproep tot staking
en demonstratie elke dag herhaalde
waren zaterdag de dag vrij kalm begon-
nen. Maar tegen de middag keerden zij
zich in groten getale tegen de zo gehate
veiligheidstroepen, de CRS (Compagnies
Republicaines de Securité).
De opstandelingen droegen nu dikke
stofbrillen tegen het traangas en smeten
met oefengranaten en .Molotows’, fles
sen vol benzine, voorzien van een lang
brandende lont. Af en toe stonden de
straten in lichter laaie. In verschillende
gebouwen en zeker twaalf woonhuizen
brak brand uit.
In Parijs werd de politiemacht aanzien
lijk versterkt. Gedurende het weekeinde
werden in Frankrijk enkele honderden
.activisten’ gearresteerd, wier doen en
laten men voorlopig nauwkeurig wil ga
deslaan.
kwakt. Hij liep kneuzingen op en heeft
veertien dagen bedrust moeten houden.
Op de kustwachtpost te IJmuiden wer
den de manoeuvres van de „Neeltje Ja
coba” in grote spanning gevolgd door
de plaatselijke commissie. Geregeld
werden reddingboot en schip even be
schenen als de lichtbundel van de vuur
toren langs flitste, maar dit was slechts
gedurende een fractie van een seconde.
De dansende navigatielichten van de
„Neeltje Jacoba” gaven echter duidelijk
wurde kinne. Lyksa de rekkens fan foer-
en kunstmest en oare leveransiers.
Mei minder kin it dochs net ta, soe ik
tinke.
Sa’n pleats bringt gemiddeld op 30
grif net to heech
dan hoecht men grif gjin lukse oan-
Algerije is in beroering gebracht door het bezoek van de Franse president Ge
neraal Charles de Gaulle- Foto boven; Terwijl De Gaulle nog in het vliegtuig
zat, sleurden demonstranten in de hoojdstad Algiers auto's dwars over de straat
KAPITAEL EN ARBEID YN
DE LANBOU
in trochsné-bidriuw fan tritich mel-
ke kij, sa seagen wy de oare kears, sit in
totael-kapitael fan groun, gebouwen,
By inkelde minsken
komt de sünde nei it birou
oft hjir net hwat to folie rekkene wurdt.
Hwant dêrmei soe de riddenearing stean
of falie.
Is in priis fan 1200,de pounsmiet foar
goed lan yn dizze hoeke bygelyks to
forkeapjen foar dy priis? Binne der boe-
Onlangs was de Kon. Noord- en
Z.-Hollandse Redding-Maatschap-
»pij jarig. De jarige, in de wande
ling K.N.Z.H.R.M., heeft haar 5 36
ste levensjaar achter de rug. Een
respectabele leeftijd. Het werk dat
in die jaren door vrijwilligers is
verricht, is één groot epos. Het
verhaal, dat wij hierbij geven en
dat ons werd toegezonden door de
heer Wiebe van der Zee, oud-Mak-
kumer, thans 2e machinist op de
„Neeltje Jacoba”, is één van de
vele reddingsacties van deze red
dingboot, nu ruim 10 jaar geleden.
Het geeft de lezer een indruk van
de moed, de bereidheid van zes
mannen hun leven in te zetten om
medemensen uit de klauwen van
de dood te redden. Langs de kust
van Nederland zijn ook nu nog
vele mannen die elk ogenblik
hiertoe bereid zijn. Onmisbaar
voor dit prachtige werk is ’t ma
teriaal voor de reddingen. Het
geld hiervoor wordt afgestaan
door 41000 „redders aan de wal”,
maar het is niet toereikend om de
financiële branding de baas te
kunnen blijven. Er moeten 50.000
„redders aan de wal” zijn, die
eens per jaar vierhonderd cent af
staan, wil de K.N.Z.HR.M. rede
lijk functioneren.
Lezer, denk er eens een nachtje
over. Misschien wilt en kunt u
die f 4,- missen. U kunt terecht
bijHerengracht 545, Amsterdam-
C., telefoon 38397; postgiro 26363.
Zes stoutmoedigen.
De „Metamorfosis” lag op slechts 150 m.
van de Noordpier. Veel ruimte tussen
de geweldige betonblokken, waar de zee
tegen aan beukte en het wrak, was er
niet. De „Metamorfosis” gaf slechts wei-
om de stoomdruk op te voeren. Tenge- nig lij, terwijl aan bakboord (de lijkant)
i--j a- ,aj ter hoogte van de breuk, een stuk af
gewrongen huidplaat naar buiten stak.
Indien de „Neelte Jacoba” hier tegen
aan zou zijn geworpen zou de stuur-
boordskant van de reddingboot zijn open
gereten.
Schipper Van der Meulen liep, buiten duren, waren uiterst zwaar, doch
Franse parachutisten hebben zondag ’t
vuur geopend op mohammedaanse beto
gers, die vanuit Bab-El-Oued en Bel
court probeerden op te rukken naar de
stad Algiers. Er zijn bij deze nieuwe
fusillade’ enkele tientallen doden en
vele gewonden gevallen.
Het karakter van de opstand in Algiers
en Oran veranderde zaterdagmiddag op
slag, toen duizenden mohammedanen de
buitenwijken rond de stad verlieten en
achter de groene moslim-vlaggen en
vlaggen van de FLN naar het centrum
probeerden door te stoten.
De strijd tussen de ultra’s aan de ene
kant en de politie aan de andere kant
nam een onverwachts einde. Het cen
trum van beide steden raakte merk
waardig leeg.
Men begaf zich naar de punten waar de
smalle, hellende straten van de buiten
wijken zich bij Algiers voegen. Een veel
tragischer strijd ontbrandde: die tussen
mohammedanen en Europeanen.
Het is tussen hen slechts tot korte, maar
hevige gevechten gekomen. Men maakte
zondagavond in Algiers een totaalcijfer
zelfs in het eerst zo doodstille Constan
tine. En het is maar de vraag wat het
meest bepalend zal zijn voor de toe
komst: de goodwill van de generaal of
Ondanks de hoge zee (windkracht 9)
is de Nederlandse loods Engels door de
matrozen Groen en Kolk van de loods
boot (die zich hiervoor vrijwillig be-
i IrVxo n -v» V« r> «4 r* «-> rvzve,r» 1 zJ wi z»A. zJo win
de Griek gebracht. Een kranig stukje i
werk! De eerste poging om de „Meta
morfosis” binnen te brengen mislukte;
op 600 m. van de pieren begon het schip
reeds om de noord te zetten, waarop de
loods hard S.B. roer gaf en weer naar
zee stoomde. De loods adviseerde daar
op de Griekse gezagvoerder John Gi-
ourgus buiten te blijven, aangezien de
„Metamorfosis” te weinig vaart liep om
met dit stormweer het binnenlopen van
IJmuiden te mogen riskeren.
De kapitein bleef evenwel bij zijn voor
nemen en zond alle stokers naar de plaat
den het weerloze schip, dat spoedig even i zij tot brughoogte opgenomen om dan
voor de brug doormidden werd ge- met een harde klap tegen het wrak te
seheurd. Na tien minute,n rapporteer- worden gesmeten. Dan weer kwam zij
de de machinist reeds, dat de machine- laag in een golfdal en de schipbreuke-
kamer vol water stond. De kustwacht te lingen durfden de sprong niet aan.
IJmuiden had reeds gezien wat er met j De marconist zat op de verschansing,
de Griek was gebeurd en maakte alarm. J met zijn benen buiten boord, klaar om
I Scheveningen-radio ving de noodkreet j zich te laten zakken. De redders
op van de „Metamorfosis”. I schreeuwden dat hij zijn benen binnen
De bemanning van de „Neeltje Jacoba” boord moest houden, doch tevergeefs.
Een grondzee zwakte de „Neeltje Jaco
ba” tegen de scheepswand en de benen
van de arme Griek raakten bekneld. In
1 Meulen, over de zware reddingtocht van een ogenblik was het ongeluk gebeurd.
Jacoba” indiende was wel1 Zijn rechter voet werd boven de enkel
(„Zijn onmiddellijk vertrok- I afgerukt en het linkerbeen brak. Zijn
i hem beet en
i wierpen hem in het springnet van de
07.00 het volk van boord gehaald en j dansende reddingboot. Zo snel mogelijk
I te 07.15 aan wal gezet”) dat een uit- trokken de redders hem hier uit en leg-
-.j
men zich enigszins een indruk kunnen
vormen van het stoutmoedige reddings
werk door het zestal aan boord van de
„Neeltje Jacoba’ verricht.
de „Metamorfosis’’ om de wal in en zet
te de golfstillende oliekranen open. Tus
sen de 2de en 3de bank wachtte hij een
rustig ogenblik af tussen enkele zware
brekers draaide roer stuurboord en voer
langzaam naar ’t wrak. Nu volgden drie
kwartier van intense spanning.
„Metmorfosis”
r. stond, met zwemvesten om, klaar om
Hf* VOPl* lilt In een °°g^vcnk had het drama zich nu i over te springen naar de „Neeltje Ja-
jjl'VC lJ'“' JaLUUa VUvL UIL voltrokken. Geweldige brekers teister- jcoba” lag geen ogenblik stil. Soms werd
Ruim 10 jaar geleden, op 1 december 1950, ongeveer 23.00 uur, ontving de schip- I
per van het voor IJmuiden kruisende motorloodsvaartuig „Deneb” navolgend
telegram van het Griekse s.s. „Metamorfosis”. „At 4 a.m. please arrange pilot
to enter. Impossible stay out insufficient bunkers, master”.
De „Metamorfosis” (2570 b.r.t.) met een lading pyriet op weg van Rönnskar
(Zweden) naar Amsterdam, wenste dus een loods voor IJmuiden, hoewel er een
westnoordwester storm stond met hoge zee. De kapitein zag er tegen op buiten
te blijven, gezien de geringe kolenvoorraad en de slechte weerberichten. Op 2
december tegen 04.00 was het Griekse schip voor IJmuiden.
Toen de ongeregeldheden drie uur hadden geduurd veegden tanks van de
litaire school in Algiers de straten schoon.
Hwat hat Qabe Skroar
Ut de opbringst fan dit bidnuw moat
dus meiinoar komme: 12-750,en
31.920 44.670,Mei bargen
2100,heger is 46.800.
Is dit it gefal, dan soe oan de minimum-
easken foldien wêze, mar dan wie der
gjin sint winst by. Dan soe allinnich de
wearde fan groun, gebouwen, deade en
libbene ynventaris bihalden bliuwe kin
ne en de arbeidskosten fan de minsken
op de basis fan it arbeidskan ütbitelle
derby, dat de eardere keappriis ek mei
hiele oare gounen bitelle is.
De werklike wearde fan it jild is foar
en nei de oarloch hiel hwat foroare.
Doe koste in kou hündert ryksdaelders
en nou mear as tüzen goune, mar it soe
in dwaes wêze, dy’t sei, dat men in kou
tsjintwurdich net op tüzen goune sette
kin, omt er eartiids minder koste.
De ofskriuwing neffens de forfangings-
wearde wurdt ekonomysk rounom tapast
en it is ek de iennichste reële methoade
hwant hwat men hjoed forbrükt, moat
mei hjoeddeiske wearde birekkene wur
de.
Oan ofskriuwing en ünderhald fan ma-
sines en oar boerereau kaem ik op
1200,en 1500,is meimekoar
2700,Ek dat haw ik mei krektens
neigien troch de L.E.L-bidriuwen yn diz
ze hoeke op dit punt nei to siferjen. De
groep bidriuwen tusken 25 en 35 ha.
komme trochinoar op 105 goune per ha.
oan wurktüchkosten. Dat soe foar üs
pleats dochs wêze: 28 x 105 2940,
De lêzer sjocht, dat wy mei 2700,oan
de lege kant sitte.
De fierdere kosten binne dan de leanen,
it foer, de kunstmest, en alle oare kosten.
Ek hjirfan haw ik de gemiddelden üt-
rekkene fan dit type bidriuw. Oan lea
nen kom ik op 500,per ha. oan kosten
foar krêftfoer, gersdroegjen, rüchfoer en
molke, waei, süpe en sa op 400,— per
ha. oan kunstmest op 80,en oan alle
oare kosten op 160,—. Dat is 1140,
per ha. of yn üs gefal 28 x 1140,
31.920,—.
Ut de opbringst fan dit bidriuw
ren of oare eigners, dy’t miene, dat goed
lan dat net opbringt? Ik soe it graech
fornimme. Mar omt er yn de frije for-
keap sa selden in stik lan to keap is,
bliuwt dit punt nea absolüt to biwizen.
De wearde fan de pleats haw ik nij op
120.000 goune. Dat is 1
en
bringe to litten. It bouwen is tige djür
en wy hawwe lang miend, dat it wol ris
wer hwat goedkeaper wurde soe, mar
oant heden ta is it krekt oarsom, it wurdt
alle jierren jit djürder. En it stiet foar
my fêst, dat it in hiele toer wurde sil en
fyn in oannimmer, dy’t foar dit bidrach
in solide pleats op 75 pounsmiet lan set
te wol. En dan de ofskriuwing. Normale
gebouwen wurde mei 2 ófskreaun dat
seit ek de Wet.
As wy hjir 1nimme, dan slute wy
üs oan by de praktyk, dy’t leart, dat in
pleats langer brükt wurdt as in hüs. Oft
dit op goede grounen bart, soe ik bi-
twivelje wolle, hwant in pleats hat folie
mear fan waer en wyn, kjeld en froast
to lijen as in hüs yn de stêd.
Hja krije der it waer, de wyn, de rein,
de stoarm en de froast üt de earste han.
Boppedat is in büthüs en dêrtroch faken-
tiids de hiele pleats troch de kouwewa-
sem folie damper en rottet of skimmelt
it navenant folie hurder. It iennige, dat
der foaroer stiet is de legere easken, dy’t
in boer fakentiids stelt of stelle moat.
Mar mei 1 y2 ofskriuwing giet men
grif net to heech. In twadde punt is, dat
folie minsken hjir tsjinyn lizze, dat de
eigner yn earder tiid der minder foar
jown hat. Mar is dat in argumint foar de
wearde op it heden
Hjoed hat it dy wearde
kin sizze oft dy vn a
leger wurde sil. Boppedat forjit men dan
deade en libbene ynventaris. Öan groun
75 x 1200,— is 90.000, oan gebouwen
60.000 en oan fé, wurktugen, masines en
oar boerereau ek minimael 60 000 goune.
Dat makket yn totael 210.000. Foar de
groun rekken je ik 3/2 foar ït oare
4 dan komt de rinte op 7950,—. De
ofskriuwing fan de gebouwen is 1 f2
is 900 goune, op masines en
8 fan 15-000 is 1200,
Dat is dus mei de rinte 10.150 goune.
Dan komt it ünderhald fan de pleats en
de deade ynventaris. Wy bipale üs ta it
gewoane ünderhald, sünder tuskentydske
fornijing en modernisearing en soene
foar de pleats in roun bidrach fan 1200,-
stelle wolle en foar masines en boere
reau 1500,Mei it boppeneamde bi
drach kom ik dan op 12-750 goune jiers.
Foardst wy fierder gean, soe ik krityske
lêzers forsykje wolle goed nei to gean
ba n pleats bringt gemiddeld op 30 x
4000 120.000 kilo molke. Oan for-
koft fé, neffens it gemiddelde fan trije
jier 320,per ha-, oan bargen en skiep
gemiddeld 100,per ha. Ut dizze beide
léste posten komt dus 28 x 420
11.760. De molkpriis is foar dit jier fêst-
steld op 28.50, hwerby jit rekkene wur
de moat mei it feit, dat hjir it fet heger
leit en dêrtroch 2.5Ö heger komt. Dat is
31 sint. Mar dat jildt foar in kwantum
fan 5-1 milliard kilo. De produksje
wurdt lykwols takseard op likernóch 6
milliard en dat skilt grif twa sinten yn
de priis. Sa komme wy op in netto-priis
fan 29 sint. De opbringst fan 120.000
kilo molke wurdt dan 34.800.
De totale opbringst komt dan op
11.760, en 34.800 is meimekoar
46.560. De kosten wiene 46.800, sadat
er fan winst gjin sprake is.
By dizze prizen kin in ündernimmer, dy’t
in bidriuw hat, hwert in pear ton oan ka-
pitael yn stutsen is, jit gjin sint winst
meitsje. En dan is der neat rekkene foar
it risiko fan sykten en
droeche of oerstreaming en
ündernimmerslean.
As hv yn skyn wol winst makket, dan
giet dat ten koste fan to lytse forgoeding
foar de pleats, to min ünderhald, gjin
ofskriuwing, to lange wurkdagen, net bi-
teljen fan gesinsleden, net rekkenjen fan
rinte fan eigen jild of trochdat hy
meat gelok hat as gewoan of ekstra folie
presteard hat.
Mar ekonomysk is in goede pleats by
dizze prizen, nóch foar it kapitael,
nóch foar de arbeid oantreklik. Allin
nich as de iene produksjefactor parasi
teart op de oare, kin it lykje, dat it oars
is. En dat smart hiel hwat net-boeren en
boeren de eagen faek ticht foar de reali
teit fan it Fryske greidebidriuw.
Tj. de J.
dat een uit- trokken de redders hem hier uit en leg-
voeriger verslag noodzakelijk is, wil den de zwaar gewonde Griek in de stuur-
stand op dek, vlak achter de schipper.
Een andere Griek sprong in het net met
de ingelijste ikoon van de Heilige Nico-
laas in zijn armen. Anderen werden van
de jacobsladder afgetrokken of slaagden
er handig in aan dek te stappen als de
„Neeltje” tot verschasing hoogte werd
opgetild.
Op deze wijze gelukte het de beide vrou
welijke opvarenden van de „Metamorfo
sis”, de 16-jarige stewardess (tevens
echtgenote van de kapitein en dochter
van de reder-eigenaar van het schip) en
de 59-jarige stewardess van Engelse af- i
aan hoe het spookte rond de „Metamor
fosis”.
Na een uur manoeuvreren in de wilde
branding, die tot hoog over de brug van
het Griekse schip vloog, waren alle 30
schipbreukelingen aan boord van de red
dingboot en de schipper zette langzaam
koers naar diep water. Na nog enkele
malen te hebben gesteigerd tegen wit
bruisende grondzeeën voer de „Neeltje
Jacoba” in zw-koers langs de havenmond
om een heel eind bezuiden de haven de
aanloop te beginnen. Er stond een vlie
gende vloed. De schipper meldde nu
draadloos, dat hij alle hens aan boord
had en vroeg dringend om er voor te
zorgen dat een dokter en ziekenauto ge
reed zouden staan bij de steiger.
Kwart over zeven meerde de „Neeltje
Jacoba” aan de kop van de Vissersha-
ven. Tegelijkertijd arriveerde een zie
kenauto en de zwaar gewonde marco
nist kon op deskundige wijze worden ver
bonden. Hij had merkwaardig weinig
bloed verloren, doch leed veel pijn. Na
dat hij op eén brancard in de auto was
gebracht werden de overige geredden ge-
debarkeerd en in auto’s naar hotel
Augusta gebracht. Een der Griekse ma
trozen had „shock” en ging ook naar ’t
ziekenhuis. In de warme eetzaal van
Augusta werd koffie rondgediend en
spoedig kwamen de schipbreukelingen
op hun verhaal.
De storm, die de „Metmorfosis” parten
had gespeeld, was spoedig uitgeraasd.
De volgende dag, zondag 3 december,
stond er nog wel enige deining, maar de
wind was gaan liggen.
De „Neeltje Jacoba” voer opnieuw naar
de „Metamorfosis”; nu kon zij zonder
enig risico langszij blijven liggen. De
kleren en andere persoonlijke bezittin
gen van de Griekse bemanning werden,
voor zover mogelijk, van boord gehaald.
Ook de scheepskat Meta, die angstig
miauwend op de brug werd aangetrof
fen.
De reddingsactie van de „Neeltje Jaco
ba” in de vroege ochtend van 2 decem
ber is er èen van groot formaat ge
weest. Onder zeer gevaarlijke omstan
digheden heeft schipper J. van der
Meulen voortreffelijk gemanoeuvreerd;
de bemanning bleek voor haar taak be
rekend en ook de reddingboot heeft de
ze uiterst zware proef glansrijk door
staan.