Algiers: 81 doden, 1500 gewonden Tien jaar geleden verging de „Metamorfosis” Maar u ft I De Gaulle vandaag Parijs terug naar üs hjoed p p to sizzen 1 KV Fan de Marlinyloer STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND DINSDAG 13 DECEMBER 19(50 56e JAARGANG No. 98 ■UUX. RELLETJES IN ALGIERS BIJ BEZOEK PRESIDENT DE GAULLE de Franse president Ge- de Zijn rechter voet werd boven de enkel ken, oliestortend naar lager wal gegaan j scheepsmakkers pakten naar Yn boerereau I Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie en daar gedraaid. Hebben tussen 06.00 en aan slachtoffers bekend: 65 doden en honderden gewonden. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 1} Telef. 2451 Na 18.30 uur 2305 of 2335 (K5157) de haat, die in deze paar fatale dagen is opgelaaid. Voordat de mohammedaanse bevolking zich met duizenden in de strijd mengde, daarbij veel vernielingen aanbrengend, zag het centrum van Oran en dat van Algiers er reeds uit alsof er een burger oorlog had gewoed. De gedachte daaraan was niemand zondagavond vreemd. volge van de westerstorm stond de vloed reeds door toen te 05.10 de Griek volle kracht varende op de haven aanstuur de. Voor de pieren werd het schip ech ter door een tweetal zware grondzeeën uit de. koers geslagen en dreigde op het Noorderhoofd te lopen. Door snel het werd gepord en twintig minuten later konden de trossen worden losgegooid. Het rapport, dat de schipper, J. van der de „Neeltje Jacoba” indiende was wel zó kort komst aan boord te krijgen. De laatste had echter haar kat Meta, die in angst was gaan krabben, moeten loslaten. De klappen, die de reddingboot had te ver- de tsjinslaggen, ek neat foar Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bi) vooruitbetaling) Giro 887926 Bolswanls Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad en gjin minske de takomst heger of Twee kampen De politie, de veiligheidstroepen en het leger marine, parachutisten en genie waren het weekeinde ter plaats dron gen zich snel door tussen de beide kam pen. Men wierp prikkeldraadversperrin gen op voor de wegen naar Bab-El-Oued en Belcourt, waar zeker 8000 moham medanen op de been waren, en Rulsseau, waar schoten knalden. In deze buitenwijken wonen mohamme danen en Europeanen door elkaar, door gaans kleine burgers en middenstan ders. Men blokkeerde ook de toegangs wegen naar de kasba, die zuiver moham medaans is. Maar langs de steile straatjes van de kasba zag men de groene FLN-vlag om hoogklimmen en weer dalen. Ook daar vormde zich een stoet en probeerden honderden mohammedanen een uitsvals- poging te doen om de strijd met de ul tra’s aan te binden. rubber fender bleek wederom een uitste kende beveiliging te zijn. Een van de op stappers, die op het voorschip van de „Neeltje Jacoba’’ de tros behandelde, werd door een wilde, over het dek stor mende achter, achterovergeslagen en met zijn rug tegen de kaapstanden ge- schikbaar hadden gesteld) met de mo torsloep van de „Deneb” aan boord van .Niemandsland’ Er ontstond op verschillende plaatsen in de steden een .niemandsland’, waarin van beide zijden de opstandelingen pro beerden door te dringen. ,De Gaulle aan de galg’ werd beantwoord met ,De ul tra’s aan de galg’ en .Frans Algerië’ werd beantwoord met ,Leve de Gaulle, Algerijns Algerië!’ Leuzen verschenen op de muren in de buitenwijken: Abbas aan de macht, Fer- hat Abbas en de Gaulle onderhandelen.’ Terwijl generaal de Gaulle in noodweer zijn moeizame reis voortzette en met honderden notabeen en officieren sprak, in Cherche.ll en Orleansville, in Tizi- Ouzou en Bougie en daarbij steeds zijn thema herhaalde, n.l. dat de mohamme danen het nieuwe Algerië zullen moeten vormen met behulp van hun Europese vrienden, stonden beide partijen elkaar naar het leven in de grootste steden van het land. Er waren korte, maar niet minder hevi ge schermutselingen in Blida en Bone en roer bakboord aan boord te leggen werd deze ramp voorkomen. De „Metamorfo sis” zwaaide net vrij van de Noordpier. Toen het achterschip vrij was, liet de loods b.b. anker vallen om te trachten over bakboord op te draaien en de kop weer naar zee te krijgen. Het voorschip stootte echter aan de grond en even la- De bemanning van de ter het achterschip. Het bezoek van de Gaulle aan Algerië is geen onverdeeld succes geworden, hoe wel hij hier en daar geweldig werd toegejuicht. Door de zeer ernstige onlusten juist voor het afsluiten van dit artikel meldde de radio, dat het weekend 81 doden en 1500 gewonden „opleverde” heeft de Gaulle gisteren de grote steden op zijn reis vermeden en zich beperkt tot een bezoek aan militaire posten in het gebergte en aan de grens van Tunesië. Zelfs werd besloten het bezoek met een dag te bekorten, zodat de president reeds vandaag weer naar Parijs terugkeert. De. jongeren van het Front voor Frans Algerië dat zijn oproep tot staking en demonstratie elke dag herhaalde waren zaterdag de dag vrij kalm begon- nen. Maar tegen de middag keerden zij zich in groten getale tegen de zo gehate veiligheidstroepen, de CRS (Compagnies Republicaines de Securité). De opstandelingen droegen nu dikke stofbrillen tegen het traangas en smeten met oefengranaten en .Molotows’, fles sen vol benzine, voorzien van een lang brandende lont. Af en toe stonden de straten in lichter laaie. In verschillende gebouwen en zeker twaalf woonhuizen brak brand uit. In Parijs werd de politiemacht aanzien lijk versterkt. Gedurende het weekeinde werden in Frankrijk enkele honderden .activisten’ gearresteerd, wier doen en laten men voorlopig nauwkeurig wil ga deslaan. kwakt. Hij liep kneuzingen op en heeft veertien dagen bedrust moeten houden. Op de kustwachtpost te IJmuiden wer den de manoeuvres van de „Neeltje Ja coba” in grote spanning gevolgd door de plaatselijke commissie. Geregeld werden reddingboot en schip even be schenen als de lichtbundel van de vuur toren langs flitste, maar dit was slechts gedurende een fractie van een seconde. De dansende navigatielichten van de „Neeltje Jacoba” gaven echter duidelijk wurde kinne. Lyksa de rekkens fan foer- en kunstmest en oare leveransiers. Mei minder kin it dochs net ta, soe ik tinke. Sa’n pleats bringt gemiddeld op 30 grif net to heech dan hoecht men grif gjin lukse oan- Algerije is in beroering gebracht door het bezoek van de Franse president Ge neraal Charles de Gaulle- Foto boven; Terwijl De Gaulle nog in het vliegtuig zat, sleurden demonstranten in de hoojdstad Algiers auto's dwars over de straat KAPITAEL EN ARBEID YN DE LANBOU in trochsné-bidriuw fan tritich mel- ke kij, sa seagen wy de oare kears, sit in totael-kapitael fan groun, gebouwen, By inkelde minsken komt de sünde nei it birou oft hjir net hwat to folie rekkene wurdt. Hwant dêrmei soe de riddenearing stean of falie. Is in priis fan 1200,de pounsmiet foar goed lan yn dizze hoeke bygelyks to forkeapjen foar dy priis? Binne der boe- Onlangs was de Kon. Noord- en Z.-Hollandse Redding-Maatschap- »pij jarig. De jarige, in de wande ling K.N.Z.H.R.M., heeft haar 5 36 ste levensjaar achter de rug. Een respectabele leeftijd. Het werk dat in die jaren door vrijwilligers is verricht, is één groot epos. Het verhaal, dat wij hierbij geven en dat ons werd toegezonden door de heer Wiebe van der Zee, oud-Mak- kumer, thans 2e machinist op de „Neeltje Jacoba”, is één van de vele reddingsacties van deze red dingboot, nu ruim 10 jaar geleden. Het geeft de lezer een indruk van de moed, de bereidheid van zes mannen hun leven in te zetten om medemensen uit de klauwen van de dood te redden. Langs de kust van Nederland zijn ook nu nog vele mannen die elk ogenblik hiertoe bereid zijn. Onmisbaar voor dit prachtige werk is ’t ma teriaal voor de reddingen. Het geld hiervoor wordt afgestaan door 41000 „redders aan de wal”, maar het is niet toereikend om de financiële branding de baas te kunnen blijven. Er moeten 50.000 „redders aan de wal” zijn, die eens per jaar vierhonderd cent af staan, wil de K.N.Z.HR.M. rede lijk functioneren. Lezer, denk er eens een nachtje over. Misschien wilt en kunt u die f 4,- missen. U kunt terecht bijHerengracht 545, Amsterdam- C., telefoon 38397; postgiro 26363. Zes stoutmoedigen. De „Metamorfosis” lag op slechts 150 m. van de Noordpier. Veel ruimte tussen de geweldige betonblokken, waar de zee tegen aan beukte en het wrak, was er niet. De „Metamorfosis” gaf slechts wei- om de stoomdruk op te voeren. Tenge- nig lij, terwijl aan bakboord (de lijkant) i--j a- ,aj ter hoogte van de breuk, een stuk af gewrongen huidplaat naar buiten stak. Indien de „Neelte Jacoba” hier tegen aan zou zijn geworpen zou de stuur- boordskant van de reddingboot zijn open gereten. Schipper Van der Meulen liep, buiten duren, waren uiterst zwaar, doch Franse parachutisten hebben zondag ’t vuur geopend op mohammedaanse beto gers, die vanuit Bab-El-Oued en Bel court probeerden op te rukken naar de stad Algiers. Er zijn bij deze nieuwe fusillade’ enkele tientallen doden en vele gewonden gevallen. Het karakter van de opstand in Algiers en Oran veranderde zaterdagmiddag op slag, toen duizenden mohammedanen de buitenwijken rond de stad verlieten en achter de groene moslim-vlaggen en vlaggen van de FLN naar het centrum probeerden door te stoten. De strijd tussen de ultra’s aan de ene kant en de politie aan de andere kant nam een onverwachts einde. Het cen trum van beide steden raakte merk waardig leeg. Men begaf zich naar de punten waar de smalle, hellende straten van de buiten wijken zich bij Algiers voegen. Een veel tragischer strijd ontbrandde: die tussen mohammedanen en Europeanen. Het is tussen hen slechts tot korte, maar hevige gevechten gekomen. Men maakte zondagavond in Algiers een totaalcijfer zelfs in het eerst zo doodstille Constan tine. En het is maar de vraag wat het meest bepalend zal zijn voor de toe komst: de goodwill van de generaal of Ondanks de hoge zee (windkracht 9) is de Nederlandse loods Engels door de matrozen Groen en Kolk van de loods boot (die zich hiervoor vrijwillig be- i IrVxo n -v» V« r> «4 r* «-> rvzve,r» 1 zJ wi z»A. zJo win de Griek gebracht. Een kranig stukje i werk! De eerste poging om de „Meta morfosis” binnen te brengen mislukte; op 600 m. van de pieren begon het schip reeds om de noord te zetten, waarop de loods hard S.B. roer gaf en weer naar zee stoomde. De loods adviseerde daar op de Griekse gezagvoerder John Gi- ourgus buiten te blijven, aangezien de „Metamorfosis” te weinig vaart liep om met dit stormweer het binnenlopen van IJmuiden te mogen riskeren. De kapitein bleef evenwel bij zijn voor nemen en zond alle stokers naar de plaat den het weerloze schip, dat spoedig even i zij tot brughoogte opgenomen om dan voor de brug doormidden werd ge- met een harde klap tegen het wrak te seheurd. Na tien minute,n rapporteer- worden gesmeten. Dan weer kwam zij de de machinist reeds, dat de machine- laag in een golfdal en de schipbreuke- kamer vol water stond. De kustwacht te lingen durfden de sprong niet aan. IJmuiden had reeds gezien wat er met j De marconist zat op de verschansing, de Griek was gebeurd en maakte alarm. J met zijn benen buiten boord, klaar om I Scheveningen-radio ving de noodkreet j zich te laten zakken. De redders op van de „Metamorfosis”. I schreeuwden dat hij zijn benen binnen De bemanning van de „Neeltje Jacoba” boord moest houden, doch tevergeefs. Een grondzee zwakte de „Neeltje Jaco ba” tegen de scheepswand en de benen van de arme Griek raakten bekneld. In 1 Meulen, over de zware reddingtocht van een ogenblik was het ongeluk gebeurd. Jacoba” indiende was wel1 Zijn rechter voet werd boven de enkel („Zijn onmiddellijk vertrok- I afgerukt en het linkerbeen brak. Zijn i hem beet en i wierpen hem in het springnet van de 07.00 het volk van boord gehaald en j dansende reddingboot. Zo snel mogelijk I te 07.15 aan wal gezet”) dat een uit- trokken de redders hem hier uit en leg- -.j men zich enigszins een indruk kunnen vormen van het stoutmoedige reddings werk door het zestal aan boord van de „Neeltje Jacoba’ verricht. de „Metamorfosis’’ om de wal in en zet te de golfstillende oliekranen open. Tus sen de 2de en 3de bank wachtte hij een rustig ogenblik af tussen enkele zware brekers draaide roer stuurboord en voer langzaam naar ’t wrak. Nu volgden drie kwartier van intense spanning. „Metmorfosis” r. stond, met zwemvesten om, klaar om Hf* VOPl* lilt In een °°g^vcnk had het drama zich nu i over te springen naar de „Neeltje Ja- jjl'VC lJ'“' JaLUUa VUvL UIL voltrokken. Geweldige brekers teister- jcoba” lag geen ogenblik stil. Soms werd Ruim 10 jaar geleden, op 1 december 1950, ongeveer 23.00 uur, ontving de schip- I per van het voor IJmuiden kruisende motorloodsvaartuig „Deneb” navolgend telegram van het Griekse s.s. „Metamorfosis”. „At 4 a.m. please arrange pilot to enter. Impossible stay out insufficient bunkers, master”. De „Metamorfosis” (2570 b.r.t.) met een lading pyriet op weg van Rönnskar (Zweden) naar Amsterdam, wenste dus een loods voor IJmuiden, hoewel er een westnoordwester storm stond met hoge zee. De kapitein zag er tegen op buiten te blijven, gezien de geringe kolenvoorraad en de slechte weerberichten. Op 2 december tegen 04.00 was het Griekse schip voor IJmuiden. Toen de ongeregeldheden drie uur hadden geduurd veegden tanks van de litaire school in Algiers de straten schoon. Hwat hat Qabe Skroar Ut de opbringst fan dit bidnuw moat dus meiinoar komme: 12-750,en 31.920 44.670,Mei bargen 2100,heger is 46.800. Is dit it gefal, dan soe oan de minimum- easken foldien wêze, mar dan wie der gjin sint winst by. Dan soe allinnich de wearde fan groun, gebouwen, deade en libbene ynventaris bihalden bliuwe kin ne en de arbeidskosten fan de minsken op de basis fan it arbeidskan ütbitelle derby, dat de eardere keappriis ek mei hiele oare gounen bitelle is. De werklike wearde fan it jild is foar en nei de oarloch hiel hwat foroare. Doe koste in kou hündert ryksdaelders en nou mear as tüzen goune, mar it soe in dwaes wêze, dy’t sei, dat men in kou tsjintwurdich net op tüzen goune sette kin, omt er eartiids minder koste. De ofskriuwing neffens de forfangings- wearde wurdt ekonomysk rounom tapast en it is ek de iennichste reële methoade hwant hwat men hjoed forbrükt, moat mei hjoeddeiske wearde birekkene wur de. Oan ofskriuwing en ünderhald fan ma- sines en oar boerereau kaem ik op 1200,en 1500,is meimekoar 2700,Ek dat haw ik mei krektens neigien troch de L.E.L-bidriuwen yn diz ze hoeke op dit punt nei to siferjen. De groep bidriuwen tusken 25 en 35 ha. komme trochinoar op 105 goune per ha. oan wurktüchkosten. Dat soe foar üs pleats dochs wêze: 28 x 105 2940, De lêzer sjocht, dat wy mei 2700,oan de lege kant sitte. De fierdere kosten binne dan de leanen, it foer, de kunstmest, en alle oare kosten. Ek hjirfan haw ik de gemiddelden üt- rekkene fan dit type bidriuw. Oan lea nen kom ik op 500,per ha. oan kosten foar krêftfoer, gersdroegjen, rüchfoer en molke, waei, süpe en sa op 400,— per ha. oan kunstmest op 80,en oan alle oare kosten op 160,—. Dat is 1140, per ha. of yn üs gefal 28 x 1140, 31.920,—. Ut de opbringst fan dit bidriuw ren of oare eigners, dy’t miene, dat goed lan dat net opbringt? Ik soe it graech fornimme. Mar omt er yn de frije for- keap sa selden in stik lan to keap is, bliuwt dit punt nea absolüt to biwizen. De wearde fan de pleats haw ik nij op 120.000 goune. Dat is 1 en bringe to litten. It bouwen is tige djür en wy hawwe lang miend, dat it wol ris wer hwat goedkeaper wurde soe, mar oant heden ta is it krekt oarsom, it wurdt alle jierren jit djürder. En it stiet foar my fêst, dat it in hiele toer wurde sil en fyn in oannimmer, dy’t foar dit bidrach in solide pleats op 75 pounsmiet lan set te wol. En dan de ofskriuwing. Normale gebouwen wurde mei 2 ófskreaun dat seit ek de Wet. As wy hjir 1nimme, dan slute wy üs oan by de praktyk, dy’t leart, dat in pleats langer brükt wurdt as in hüs. Oft dit op goede grounen bart, soe ik bi- twivelje wolle, hwant in pleats hat folie mear fan waer en wyn, kjeld en froast to lijen as in hüs yn de stêd. Hja krije der it waer, de wyn, de rein, de stoarm en de froast üt de earste han. Boppedat is in büthüs en dêrtroch faken- tiids de hiele pleats troch de kouwewa- sem folie damper en rottet of skimmelt it navenant folie hurder. It iennige, dat der foaroer stiet is de legere easken, dy’t in boer fakentiids stelt of stelle moat. Mar mei 1 y2 ofskriuwing giet men grif net to heech. In twadde punt is, dat folie minsken hjir tsjinyn lizze, dat de eigner yn earder tiid der minder foar jown hat. Mar is dat in argumint foar de wearde op it heden Hjoed hat it dy wearde kin sizze oft dy vn a leger wurde sil. Boppedat forjit men dan deade en libbene ynventaris. Öan groun 75 x 1200,— is 90.000, oan gebouwen 60.000 en oan fé, wurktugen, masines en oar boerereau ek minimael 60 000 goune. Dat makket yn totael 210.000. Foar de groun rekken je ik 3/2 foar ït oare 4 dan komt de rinte op 7950,—. De ofskriuwing fan de gebouwen is 1 f2 is 900 goune, op masines en 8 fan 15-000 is 1200, Dat is dus mei de rinte 10.150 goune. Dan komt it ünderhald fan de pleats en de deade ynventaris. Wy bipale üs ta it gewoane ünderhald, sünder tuskentydske fornijing en modernisearing en soene foar de pleats in roun bidrach fan 1200,- stelle wolle en foar masines en boere reau 1500,Mei it boppeneamde bi drach kom ik dan op 12-750 goune jiers. Foardst wy fierder gean, soe ik krityske lêzers forsykje wolle goed nei to gean ba n pleats bringt gemiddeld op 30 x 4000 120.000 kilo molke. Oan for- koft fé, neffens it gemiddelde fan trije jier 320,per ha-, oan bargen en skiep gemiddeld 100,per ha. Ut dizze beide léste posten komt dus 28 x 420 11.760. De molkpriis is foar dit jier fêst- steld op 28.50, hwerby jit rekkene wur de moat mei it feit, dat hjir it fet heger leit en dêrtroch 2.5Ö heger komt. Dat is 31 sint. Mar dat jildt foar in kwantum fan 5-1 milliard kilo. De produksje wurdt lykwols takseard op likernóch 6 milliard en dat skilt grif twa sinten yn de priis. Sa komme wy op in netto-priis fan 29 sint. De opbringst fan 120.000 kilo molke wurdt dan 34.800. De totale opbringst komt dan op 11.760, en 34.800 is meimekoar 46.560. De kosten wiene 46.800, sadat er fan winst gjin sprake is. By dizze prizen kin in ündernimmer, dy’t in bidriuw hat, hwert in pear ton oan ka- pitael yn stutsen is, jit gjin sint winst meitsje. En dan is der neat rekkene foar it risiko fan sykten en droeche of oerstreaming en ündernimmerslean. As hv yn skyn wol winst makket, dan giet dat ten koste fan to lytse forgoeding foar de pleats, to min ünderhald, gjin ofskriuwing, to lange wurkdagen, net bi- teljen fan gesinsleden, net rekkenjen fan rinte fan eigen jild of trochdat hy meat gelok hat as gewoan of ekstra folie presteard hat. Mar ekonomysk is in goede pleats by dizze prizen, nóch foar it kapitael, nóch foar de arbeid oantreklik. Allin nich as de iene produksjefactor parasi teart op de oare, kin it lykje, dat it oars is. En dat smart hiel hwat net-boeren en boeren de eagen faek ticht foar de reali teit fan it Fryske greidebidriuw. Tj. de J. dat een uit- trokken de redders hem hier uit en leg- voeriger verslag noodzakelijk is, wil den de zwaar gewonde Griek in de stuur- stand op dek, vlak achter de schipper. Een andere Griek sprong in het net met de ingelijste ikoon van de Heilige Nico- laas in zijn armen. Anderen werden van de jacobsladder afgetrokken of slaagden er handig in aan dek te stappen als de „Neeltje” tot verschasing hoogte werd opgetild. Op deze wijze gelukte het de beide vrou welijke opvarenden van de „Metamorfo sis”, de 16-jarige stewardess (tevens echtgenote van de kapitein en dochter van de reder-eigenaar van het schip) en de 59-jarige stewardess van Engelse af- i aan hoe het spookte rond de „Metamor fosis”. Na een uur manoeuvreren in de wilde branding, die tot hoog over de brug van het Griekse schip vloog, waren alle 30 schipbreukelingen aan boord van de red dingboot en de schipper zette langzaam koers naar diep water. Na nog enkele malen te hebben gesteigerd tegen wit bruisende grondzeeën voer de „Neeltje Jacoba” in zw-koers langs de havenmond om een heel eind bezuiden de haven de aanloop te beginnen. Er stond een vlie gende vloed. De schipper meldde nu draadloos, dat hij alle hens aan boord had en vroeg dringend om er voor te zorgen dat een dokter en ziekenauto ge reed zouden staan bij de steiger. Kwart over zeven meerde de „Neeltje Jacoba” aan de kop van de Vissersha- ven. Tegelijkertijd arriveerde een zie kenauto en de zwaar gewonde marco nist kon op deskundige wijze worden ver bonden. Hij had merkwaardig weinig bloed verloren, doch leed veel pijn. Na dat hij op eén brancard in de auto was gebracht werden de overige geredden ge- debarkeerd en in auto’s naar hotel Augusta gebracht. Een der Griekse ma trozen had „shock” en ging ook naar ’t ziekenhuis. In de warme eetzaal van Augusta werd koffie rondgediend en spoedig kwamen de schipbreukelingen op hun verhaal. De storm, die de „Metmorfosis” parten had gespeeld, was spoedig uitgeraasd. De volgende dag, zondag 3 december, stond er nog wel enige deining, maar de wind was gaan liggen. De „Neeltje Jacoba” voer opnieuw naar de „Metamorfosis”; nu kon zij zonder enig risico langszij blijven liggen. De kleren en andere persoonlijke bezittin gen van de Griekse bemanning werden, voor zover mogelijk, van boord gehaald. Ook de scheepskat Meta, die angstig miauwend op de brug werd aangetrof fen. De reddingsactie van de „Neeltje Jaco ba” in de vroege ochtend van 2 decem ber is er èen van groot formaat ge weest. Onder zeer gevaarlijke omstan digheden heeft schipper J. van der Meulen voortreffelijk gemanoeuvreerd; de bemanning bleek voor haar taak be rekend en ook de reddingboot heeft de ze uiterst zware proef glansrijk door staan.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1960 | | pagina 1