MENNO SIMONS leven zijn werk zijn en kil' en nu een Eens verguisd en vervolgd, half miljoen volgelingen ós hjoed p Fan de Marl iny loet* es mee Zilveren filnipj STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Skotsploecli neemt „Fakkel der Vriend schap Boerenkool to sizzen 57e JAARGANG No. 7 DINSDAG 24 JANUARI 1961 een- PYT 11 De OPSKUOR Ex. UNREST pear moanne te En omdat dit in algemien stêdsbilang is, X' Advertentieprijs: IJ cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie reeds eerder meedeelden is Venchijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave- A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie adres: Marktstraat 15 Telef. 2451 Na 18.30 uur 2305 of 2335 (K 5157) Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 van pastoor, vicaris en nog een derde jonge priester, te Pingjum. Het is een gaat de golf van wat, kortheidshalve het Doperdom genoemd kan worden. Het Koninkrijk Gods is nabij, klinkt de roep, en overal verzamelen degenen, die deze roep verstaan, en zich op grond daarvan bekeerd hebben tot God, en zich daarna op hun geloof hebben laten do pen, zich tot de ware gemeente Gods, het ware volk van God. Sikke Freerks was één van hen geweest. Dit was het geweest: zijn doop vernieuwd. Grote en kleine kringen van bondgenoten, mensen die in het nieuwe verbond met God wa ren opgenomen, die de wereld verzaak ten, worden gevormd. Rondom de Bij bel. En rondom bepaalde leiders, die naar voren treden als rondtrekkende predi kers. Het zijn tijden van spanning, die tot overspanning leidt. Overspanning ook in de verwachting van de nabijheid der eindtijd. Profeten staan op, die zich ge roepen weten, nu reeds op deze aarde, Gods rijk te stichten. Straks wordt Mun ster in Westfalen één van die plaatsen. Daarheen trekt men op, daar is het nieuwe Jeruzalem. Maar daar breekt ook de overspannen snaar der verwachting. Jan Matthijs, en straks Jan van Leiden, worden er de leiders, de misleiders. Wilde profetieën weerklinken, ingevingen des Geestes. Gods rijk moet met geweld opgericht als Gods vijanden het in de weg blijken te staan. Straks wordt ook de gemeen schap van alles ingevoerd, en de heilig heid van het huwelijk verbroken. Want koning Jan, de nieuwe koning David, heeft het gezegd. Uit de Geest. Wel gaat dit alles dwars tegen het Woord Gods in, maar dat hindert niet: Jan van Lei- den’s woord wordt wet. Zendboden dragen het, onheilige, vuur uit. Straks begint de uit zijn stad ver dreven bisschop een beleg om Munster. Maar hulptroepen worden vanuit de stap opgeroepen, om Gods vijanden te verslaan en om te komen om de onder gaande wereld te ontvlieden. Ter gedachtenis aan Menno Simons, ge boren te Witmarsum 1496, staat op de voorkant. En daaronder: 1536 Menno’s uitgang uit het pausdom. Rechts: 3 eeuwen lang vergaderden op deze plek de Doopsgezinden van Witmarsum. Dan: Niemand kan een ander fundament leg gen, dan hetgeen gelegd is, Jezus Chris tus. 1 Corinthe 3 11, levenswoord van Menno Simons. En op de vierde kant: Naar luid der overlevering sprak Men no hier tot zijn eerste volgers. Met andere woorden: hier heeft vroeger een Doopsgezinde keik gestaan en deze plaats is verbonden met de figuur van Menno Simons. Wij laten hier maar rus ten, of hij hier werkelijk tot zijn volgers gesproken heeft, of dat dat slechts een vrome legende is, om ons te bepalen tot Menno zelf. Wie was hij, naar wie een half miljoen Christenen in de wereld zich noemen: Mennonites, in het Amerikaans taalge bied, Mennonieten, daar waar Duits ge sproken wordt terwijl in ons land zij die officieel Doopsgezinden heten, vooral in het noorden, nog vaak Mennisten wor den genoemd? Hij was een zoon van het dorp, deze Minne, zoon van Simon, die mogelijk boer was. Witmarsum, daarin ik gebo ren ben, zegt hij later zelf. Van zijn jeugd weten wij bitter weinig af. Het was in Friesland toen een zeer verwar de tijd. Allerlei vreemde overheersers bestreden elkaar de macht over dit ge west, mengden zich in burgeroorlogen, waarin menige adellijke stins een prooi der vlammen werd. Overstroming op overstroming teisterde deze landouwen, waar niemand meer aan dijkonderhoud dacht. Uit zo’n tijd blijven geen gege vens over een gewone boerenjongen over. Minne werd voor het priesterambt be stemd. Waarom, weten wij niet: was het uitroeping of om andere redenen? Een zeer sobere opleiding zal hij geno ten hebben: wat kerklatijn, maar geen bijbelkennis, zoals later blijkt. Dan wordt j king sa’n nije fêstiging meibringt. soune 4e week januari 1936 Italianen hebben de Abbesinische stad Sohola gebombardeerd. Hierbij werd l van gasbommen. grote rede Koartom, it fraechstik, hwer’t men yn it westen fan it lan al lang mei sit, komt nou hjir ek. Dêr binne bidriuwen, dy’t yn de praktyk fier boppe de C.A.O.’s ütgeane, mei allerhanne middels, omt hja fierst to min folk hawwe. Cliché Leeuwarder Courant nieuwe denkbeelden, vooral op geeste lijk gebied, gonzen door de lucht. En zo komt ook bij Meno de vraag op, die menig priesterhart in die tijd aangrijpt: is datgene, wat in de Mis geschiedt, de verandering van b"ood en wijn in lichaam des Heren, wel waar? Hij legt zijn gemoedsbezwaren in de biecht voor aan de pastoor, bespreekt ze openlijk in I de woonkamer der pastorie met Neat sa kwea, of der is noch wol hwat goeds oan prakkesaesjes, de stille i sliepende rounüt sizze, dat dizze tydlike swierrich- wy gunne Jammerlijk verdoolde schapen, slacht offers van geestdrijverij, die niet uit Gods geest is, omdat zij het Woord heeft losgelaten. Wie geen kans ziet om Munster te be reiken, moet elders maar proberen om het rijk vaste grond te geven. En zo trekt op Pasen 1535 een troep Dopers door het Westen Van Friesland, naar het klooster Bloemkamp, het Oldeklooster, bij Bolsward, om dat voor God te ver overen. De monniken worden verjaagd, maar ongemoeid gelaten. Voor de stad houder is dit echter het teken om aan deze acties paal en perk te stellen. Bij klokgelui wordt de derde man opgeroe pen, de dorpelingen worden gemobili seerd en met het zo gevormde legertje wordt na 2 weken het klooster heroverd. Een vreselijk bloedbad volgt: 39 man worden ter plaatse opgehangen, 47 an deren kort daarna te Leeuwarden ver dronken of onthoofd. Dit alles beroert Menno tot het diepst I van zijn ziel. Nauw is hij er bij betrok ken. Er zijn ook mensen uit zijn dorp bij de slachtoffers. Ja, zijn eigen broer Peter komt om. En aan dat alles heb ik mee schuld, beseft hij. Hun bloed is mij zwaar op het hart gevallen. In de geest drijverij, en in het geweld staat hij ver van hen. Maar verder weet hij zich, wat zijn gelooft betreft, een der hunnen. Zij hebben gelijk en niet de kerk, die ik dien en blijf verdedigen. Had ik hen dan niet duidelijker moeten waarschuwen. Ja, enige malen had hij met hun leiders gesproken en toen had hij goed van zich af gebeten en hen de mond gesnoerd. Maar zijn halfslachtigheid had in wezen Zie vervolg pag. 2 Bols wards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad dat ek sa. Mar sa’n grauwe stien yn dizze fiver pe fan. Net de sterksten, dy’t ek mei ge- makket hiel hwat yn biweging. Dit bi-1 likense wapens fjuchtsje kinne, mar driuw is twa dingen. Minsken en wenten! En hwer binne dy yn Snits? Hat men der lege wenten en wurkleaze arbeiders? Né! Dus nou kin it net oars of de nije wenten wurde jit krapper en mannichien dy’t oan bar miende to wê- zen, moat nou wer in ein tobek. It swie- I re wurk om alle minsken op reedlike wi- I ze towille to wezen, wurdt jit swierder. De klachten wurde fordübele, de ünto- fredenens nimt tige ta. Nou t de tawizing fan wenten foar Frys- lan op in ünfatsoenlike wize ynkoarten is, sprekt dit desto lüder- Hja springe by de muorren op, hwant minsken is raer guod as hja it krap hawwe. En it is krap, dat kin men sa wol bigripe. De-twadde kwestje is faeks jit slimmer. me- It foei oan distiid ta net dêrfoar person iel to halden, it sahwat, mar .de saken hiene der klauwen oan. Nou komt der in nije fabryk mei de oan- kundiging, dat hjir yn koarten tiid in pear hündert minsken nedich wêze sille. In prachtig ding foar Snits, seit men en foar it plak yn syn gehiel is dat ek sa. i En hokfoar bidriuwen wurde hjir de du- makket hiel hwat yn biweging. Dit bi- likense wapens fjuchtsje kinne, mar de 1 yn Snits komd mei it each op minder sterken en de swakken. Fabriken binne nou jit tin yn dizze hoeke en der binne guon by, dy’t dêrfan profitearre 1 hawwe troch arbeidsfoarwaerden, dy ’t j oan de sunige kant wiene. Sa hawwe de 1 leanen en arbeidsfoarwaerden yn de su- velfabriken in hiele tiid lang net botte florisant west. It sprekt fansels, dat nou yn dy fabriken de measte animo bistiet om in nije baes to sykjen. En sa kin men dan yn en om Snits hiel hwat forsuchtingen hearre, dy ’t neat hawwe fan fanfareklanken. ward vertrekken a.s. terug te keren. Aan het betreffende festival wordt door groepen uit diverse landen deel genomen. Het is de bedoeling, dat deze groepen naar het festival meebrengen een door de burgemeester van de plaats van inwoning ontstoken „fakkel der vriendschap”. De ontsteking van deze fakkel zal in Bolsward plaatsvinden op 28 januari a.s. des namiddags te 4.-uur op het stad huis in aanwezigheid van de volledige groep, de Bolswarder Schutterij muziek en het stadsdraaiorgel „Omke Romke” „ijs en weder dienende zodat ook dit reeds een belangrijk folkloristisch evene ment zal worden. en bidriuwen ook gebruik gemaakt Min. Göbbels hield een grote rede voor 20.000 leden van de Nat. Soc. Partij. Hij zei o.a.Wij zijn een arme natie, wij heb ben geen grondstoffen, we hebben geen koloniën, maar wij moeten aan de ande re volken zeggen, dat het uur zal slaan, waarin wij zullen eisen, dat men ons on ze koloniën teruggeeft. Wij wensen neu traal te blijven, maar het is gevaarlijk voor de wereld onze eisen niet in te wil ligen, omdat te eniger tijd dan de bom zal barsten. PRESIDENT KENNEDY BEEDIGD Een beeld tijdens de eedsaflegging van president Kennedy van de Verenigde Staten op bet bordes van het Capito&l te Washington Zoals we aan de „Boalserter Skotsploech” de hoge onderscheiding ten deel gevallen Neder land te vertegenwoordigen op het Inter nationaal Folkloristisch Festival, dat ge houden wordt in het kader van de Lente feesten in Agrigento op Sicilië in Italië. Het is een eer voor onze nog geen 2 jaar bestaande ploeg, dat reeds thans een der gelijke belangrijke representatieve functie wordt opgedragen. Het is de bedoeling, dat de groep be staande uit 9 paren, de leider en de mu zikant, op dinsdag 7 februari uit Bols- -1 „-LL-.i om donderdag 16 febr. Hwat hat Qaoe Skrocir Koning George V van Engeland is zacht en kalm in de ouderdom van 70 jaar ont slapen. George V werd 3 juni 1865 gebo ren als 2e zöon van Koning Eduard VIII en Koningin Alexandra. Hij beklom de troon bij de dood van zijn vader (6 mei 1910) en werd de 22ste juni 19H tot koning gekroond. Edward VIII, Prins v. Wales, wordt thans koning. De gymnastiekvereniging „Sparta” Een boer te Broek in Waterland Kocht onderweg een biertje Het werd een dubbele kater want Nog binnen een kwartiertje Merkte hij een wetswachter dicht In duistere nabijheid Halt, afstappen, geen achterlicht Wie geeft je daartoe vrijheid? Het boertje raakte op de bon Niets aan te doen, dus zwijgen Hij werd gramstorig en hij zon Op wraak, Ik zal die vent krijgen Hij sloop in ’t holle van de nacht Stil om revanche doende Met een zakmes onhoorbaar zacht Naar de politie-groente. Het boertje vond de boerenkool Ik zal een maal bereiden Na enkele tellen loeren school Hij weg; ’t Ging op een snijden Mooi, ik veegde er twintig planten af Wat zou t, die gladde knopen Maakten ’t er naar, de boerenstraf Mogen ze niet ontlopen Het boertje werd de andere dag Door een speurhond aangegrepen Toen men verschrikt elkander zag Had Hermandad ’t begrepen Oh, dus jij hebt mijn kool gerooid Zijn dat vergeldingszaken Nou fijner proefde je ze nooit Dit zal je heerlijk smaken. De boer te Broek in Waterland Kreeg voor zijn daad geen hulde Hij heeft het in de gaten, want Het vonnis washonderd gulden Waarschijnlijk dat hij t nu gelooft Niet weer van zulke kuren Ik heb mijzelf een kool gestoofd Ja, en nog nooit zo’n dure. I dan soe der bitrouwen en hope wêze kin ne foar in blijer takomst. Nij libben giet nou ien kear altyd gear mei soarch en pine, mar dy’t der bang fan is, sjit yn ’s libbensstriid to koart. Tj. de J. Arum 15 jaar. Ongeveer een kilometer buiten het Friese dorp Witmarsum loopt van een boeren erf af een smal betonpad, tussen een hoop ingekuild gras en een aardappelveld door, naar een klein plantsoen, dat daar zo maar tussen de akkers in ligt. Er moet wel een bijzondere aanleiding zijn om hier, ver van een dorp, een stuk vruchtbare kleigrond aan zijn bestemming te onttrekken door er een park van te maken. Deze aanleiding wordt ons wel duidelijk, als w(j het terrein betreden en daar 2 gedenkstenen aantreffen. Eerst een oude gevelsteen met een vier regelig rijmpje, ingemetseld in een muurtje. En dan een gedenkzuil, een voudige hardstenen obelisk, met aan 4 kanten een inschrift. medebewoners, maar zij kunnen hem niet overtuigen. Aan de andere kant ne mer zij hem toch ook niet zo ernstig in zijn twijfel, dat er een kerkelijke recht zaak van gemaakt wordt. Het is hen wel goed, of Menno het gelooft of niet. Eindelijk, na zeer lange aarzeling, durft Menno het aan om naar de Bijbel te grijpen. Gods woord, dat hij al zijn le vensdagen nog niet aangeroerd had, omdat hij vreesde, dat hij, wanneer hij het las, verleid zou worden. „Ik was daar echter nog niet ver in gekomen, of ik ontdekte, dat wij bedro gen waren". Wat nu? Volgens kerkleer betekende zijn ongeloof, zeker als pries ter, zonde. Maar, zo las hij bij Luther, van wie ook enkele wprken al in Fries land waren verspreid, mensengeboden kunnen de eeuwige dood niet brengen. Dus kan hij rustig priester blijven. Maar hij gaat voort de Bijbel te lezen, en het wordt merkbaar in zijn preken, zodat hij al spoedig de roep heeft een Evangelisch prediker te zijn. Dan komt, in 1531, het belicht, dat te Leeuwarden een kleermaker, Sikke Freerks. onthoofd is, omdat hij zijn doop had vernieuwd. Het klonk mij zeer wonderlijk in mijn oren, dat men van een andere doop sprak, schrijft Menno later. Weer grijpt hij naar de Bijbel, maar „ik konde van den kinderdoop geen bericht vinden". Maar zelfs dit is voor hem nog geen reden, om met de kerk te breken. Hij gaat rustig door, èn met het bedienen van de Mis, èn met het dopen van kinderen. Ja, zelfs gaat hij in dat jaar als pas toor naar Witmarsum, „uit lust des ge- wins en begeerte naar een grote naam”. Hij moet dan nog wel een betrouwbare indruk maken, want een van zijn voor gangers daar was door de grietman af gezet, omdat er ketterse boeken in zijn pastorie waren gevonden. Maar het worden geen gemakkelijke ja- I ren, in Witmarsum. Uiterlijk niet, en de innerlijk niet. Want door het hele land wenten, net genóch dien is, mar t Jr-r wnl file rnnml-f T vVzv, --J --- - J bihoefte wie der al great- en de personiels-1 C.A.O.’s, mar elk wit wol, dat it in 1 1 ii-i i i- -z-j. ;n bidriuw forlegen is om as men üt de omkriten, hweründer utof Jat it oarsom is. En dan wurdt m uc u Boalsert, minsken oanlüke koe. heale fakman soms foar in hielenien bi- plak, zeer roerige tijd. Allerlei Mei beide tige bilangrike saken skarrele telle, allinnich om him to halden. F moatte de partikuliere bilangen harren der sa goed mooglik by oanpasse. Dat jowt earst in hiele opskuor, it kin op it slimst wol raer lykje, raar geleidelik oan wurdt it fansels wer hwat Ijochter en kri- get men in nij lijkwicht. Dat sil hwat meat lean kostje foar de ien of oare, dat sil meibringe, dat men hwat mear oan de sekundaire arbeidsfoarwaerden dwaen moat, mar bisiket men dit reëel op to fangen, dan komt it lang sa raer net as sommigen tinke. Ek mei de wenten is dat net oars. Hwant troch de slimme krapte wurdt der mear wearde jown foar in hüs en sille de ün- dernimmers yn dizze plakken folie mear yn de frije sektor dwaen kinne as yn oare plakken. Dizze situaesje twingt ta initia- tiven en de underfining leart, dat dy dan ek komme. Dêr komt by, dat sa’n stêd by de for- dieling fan wenningwet- en premy wen ten sterker meispilet omt hja wize kin op nije bidriuwen en mear minsken. Soe men lykwols troch dizze tydlike swierrichhe- den en partikuliere klachten de moed sakje litte, dan spande men it hynder et ter de wein. Hwant in plak mei romme wurkgelegenheit sil de minsken lüke, is it net hjir dan fierder fan hüs, wylst in plak, dat gjin genóch plak en takomst hat, op den dür syn minsken dochs kwyt rekket. Lit er mar libben yn de brouwe rij komme- Dat jowt in hopen drokte en mar dat is gans better as efterutgong, dy’t de minsken wei nei de bidelte lukt. de stêd Snits syn nije oanwinst j sa gol in bears- ke gunne, leit it wol goed en wy hoopje, It is net ünmooglik, dat folie gauwer as men tinkt, ek oare plakken foar deselde kwestje komme to sitten, faeks is it al sa. En dan sil men goed dwaen de holle koel to halden. Alderearst docht hjir wer bli- ken, dat it systeem fan kearnoanwiziging net de goede wei is, hwant nou kin it bislaen, dat jit ien of twa nije bidriuwen yn Snits de hiele boel yn de bulten jeije. In sprieding oer mear flinke plakken, wie ek om dizze reden folie forstanniger. Mar as wy dat der buten litte, wol ie wy heden gjin reden binne om net bliid to I fan herten. As hja üs ek I 1 :i it bidriuw ditseïde forskynsel folie mear plak- in warbere stêd, der sitte moaije 1 in prima bidriuw. It bidriuwen, dy’t hiel hwat minsken party lju der hwat wurk jaen kinne. Mei de oanpak nei de of hja wat stadich, sadat der letter is krapte oan goede faklju, lang net mak-1 fan Van der Heem. Hwant de totale krêft ken yn dizze hoeke skerp sette sille hwant lau UV 13 UUl uil bulte algemien stêdsbilang freget mear wurk- folk gelegenheit, rounom. Hwant dêrop rêst ’t in de bisteansmooglikheit fan elts libben De lyn troch de buorstêd Snits klonken, doe ■z u.i. j -j greaf bi- de wetter- Snits hat aerdich hwat yndustry, ek hiel orkest fan jammer-1 rk bigoun I troch. diel fan de Mar nou komt dy lükerij yn de stêd en - komme ek de hokfêste Snitser wurknim- mers yn de forlieding. Van der Heem is Tt is bést mooglik, dat mear fortsjinje kinne mear takomst sjogge en dus komme oarloch wiene hja wat stadich, sadat der 1 oare bisteande bidriuwen foar fakatures j wêzen mei in nije oanwinst. yn dy earste jierren, binammen mei deto steam En dat is op it heden, mei syn Snits kin tige bliid wêze mei mar 1— der wol fiks oanpakt. Lykwols de wente-1 lik. Der binne yn eltse bidriuwstüke wol fan de stêd is der tige mei tsjinne. It nog erger dan daar in de gemeenschap bisetting koe allinnich mar reedlik bliuwe skilt, oft triomfkreten, dy’t in t it nijs bikend waerd, dat in great bi driuw fan doel wie om yn poartestêd syn tinten op to slaen, binne taelyndustry. folge fan in hiel orkest fan jammer-1me' orn klachten oer datselde feit. Nou 't de fir-1 hwant it westen en suden lóken aloan ma van der Heem mei syn wui is, docht it bliken, dat in Snitsers oertocht hawwe, hokfoar üt wur- hij, in 1524, 28 jaar oud, tot priester Snits gewijd en begint zijn loopbaan als vi caris in Pingjum, waar hij mogelijk ook een deel van zijn jeugd had gesleten. Wij moeten het leven in een dorpspas torie van die tijd niet te hoog aanslaan. Menno geeft er zelf later een zeer som-1 ber beeld van, maar toch was het elders

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1961 | | pagina 1