mei Friese industrie groeit verhoudingsgewijs snel Guon skoallen yn Fryslan stiet it faei I - De achterstand echter groot was en is SU il Moatte Boalserter h.b.s. Fan de Martinytoer - STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND us hjoed p p to sizzen en iepenb. u.l.o. fordwine? Zilveren filmpjes Het Heertje DINSDAG 7 FEBRUARI 1961 57e JAARGANG No. 11 In frij nei alles har needsaek- j de kearnen, dizze kans is foar de Tj. de J. kerk Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. OS1NGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2305 of 2335 (K5157) Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomeo: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad zijn maar al te vaak zeer bloeiende ondernemingen voor in de plaats ge treden. Wanneer men in Nederland zoekt naar het voorbeeld van een agrarische streek of een agrarische provincie, dan wil men al gauw met Friesland aankomen. Dat is een land, zo zegt men dan, met enkel agrarische verhoudingen, waar het leven nog niet is aangetast door een machtige industrie of door de ontwikkeling van steden met vele honderdduizenden inwoners. Er is reden voor deze gedachtengang: het Friese stamboekvee, de Friese poot- aardappelen, de Friese zuivelprodukten, zij z(jn algemeen bekend en zij verster ken de indruk, dat wij hier met een zuiver agrarische streek te maken hebben. Toch is dit verre van juist. Van ouds is Friesland ook een industrieel land ge weest, zelfs op het platteland ontbrak de industrie niet geheel. Vooruitgang. Al deze factoren hebben er toe geleid,, dat in de afgelopen jaren de industria lisatie in Friesland is vooruitgegaan. Van 1930 tot 1950 groeide de perso neelsbezetting in de Friese industrie van 10.500 tot ongeveer 18000, dat is dus bijna met 75 In de laatste 10 jaar was de groei echter van 18000 tot onge veer 27000, dus nagenoeg 9000 personen. Met andere woorden: in de laatste 10 jaar was de vooruitgang groter dan in de 20 jaren daarvoor, al vergete men niet, dat in deze 30 jaren ook de crisis en oorlogsjaren vielen. Meer sprekend is een vergelijking van AANKOMST NEDERLANDSE PAS SAGIERS VAN DE „SANTA MA RIA" OP SCHIPHOL Twee beelden van de aankomst van de Nederlandse passagiers van de .San ta Maria” op Shiphol, vrijdagnacht. Links: mevr. Wilhelmine Meyer, die de vijfjarige föhn Boesveld onder haar hoede bad. fohny was op weg naar z'n moeder in Hilversum. Rechts; Stewar dessen hebben kleine meisjes onder haar hoede genomen. man kin in finzene wêze It - hjirre mei ynstimming diel ta moatte. sprekt fansels, dat dit gjin kant ut kin. uepartemint makket elts düdlik, hwat wiismooglikheden foar har bern binne en oaren sille om ’e selde reden hjir wei- gean. Sa sil it mes fan twa kanten for- keard snije. Yn deselde krante. hweryn it nijs stie It t fan de bineaming fan de opfolger fan It departemint Notaris Alma op 1 april o.s. de hear kant hja üt wolle. It rantsoen foar de pro- dijen. Dit is echter onjuist. Wel zijn Jaarsma, soms bedrijven verdwenen, doch daar en plannen, dy't foar dizze ge- helle. Voordelen verbonden aan vestiging in Friesland. Friesland is in verschillende opzichten zeer geschikt voor industrievestiging, ’t Wegennet waarborgt een snelle verbin ding met het provinciale centrum Leeu warden, met Groningen en via de Af sluitdijk met West-Nederland. Het kanalenstelsel stelt grote binnen schepen van 1350 ton in staat de mees te plaatsen te bereiken, slechts enkele van de voornaamste plaatsen zijn alleen bereikbaar voor schepen tot 1000 ton. Behalve de normale spoorlijnen voor personen- en goederenvervoer zijn er ook nog enige lijnen uitsluitend voor goede renvervoer, waardor in alle grotere plaatsen aanvoer van goederen per rail mogelijk is. Er zijn nog veel meer voordelen te noe men, die voor Industrievestiging in Friesland pleiten. De lonen zijn er (door de op zich zelf onbillijke klassificatie) in vergelijking met het Westen laag; De arbeidsprestaties zijn daarentegen hoog. De mentaliteit van de Friese werkne mers wordt in het algemeen geroemd. Uitzonderingen bevestigen ook hier de regel, maar globaal genomen is de Frie se werknemer plichtsgetrouw en nauw gezet en beschikt hij over een sterk ont wikkeld verantwoordelijkheidsgevoel. Ook zijn een andere omstandigheid de grond- en bouwkosten in Fries land niet aan de hoge kant. 2e week februari 1936 40-jarig jubileum naaivereniging „Dor cas" te Bolsward. Te koopafbraak van strandhotel .Flevo’, waaronder grote schotten, zeer geschikt voor ketenbouw. H. S. Miedema, Mak- kum. Edammer kaasje 40+ 69 cent per stuk. R. S. Oldendorp. Oefening van de luchtbeschermingsdienst te Bolsward o.a. met deelname van een aantal vliegmachines. Getracht zal wor den de gehele stad te verduisteren. In april zal worden begonnen met de droogmaking van de Noord-Oost polder. Er zullen aanvankelijk 400 arbeiders te werk worden gesteld. 16 personen van uiteenlopende levensbe schouwing gaven in de Doopsgezinde een getuigenis over hun vredeswil. It rapport It leit yn ’e reden, dat wy hjir dat hiele rapport net opnimme kinne en dus al- linne it wichtichste mar oanjowe. Minister Cals wol foar it fuortset ünder- wiis (dat slacht op ulo. h.b.s., gymna sium, hüshaldskoalle ensfh.) greatere skoallen en hy hat minima steld foar de tallen learlingen foar de heechste klas- se(n). Neffens de sifers 1955-1957 foldogge net oan dy bitingstende gymnasiale óf- dielingen fan it kristlik lyceum yn Dok- Friesland met „overig Nederland". De gegevens zoals trouwens die van ge heel dit artikel ontlenen we aan het Adresboek voor de Friese Industrie (ETIF-uitgave). Hieruit blijkt, dat gerekend naar de be zetting van 1950 de personeelsbezetting in Friesland de laatste 10 jaar is toe genomen met niet minder dan 37 In Noord-Nederland (waarin ook Fries land) was dit 23 in het Westen „slechts" 6 in de rest van Nederland 17 en in Nederland als geheel 12 Friesland industrialiseerde dus 3 x zo snel als Nederland gemiddeld. Nu moet men zich op deze cijfers niet verkijken. De achterstand was hier n.l. ook groot. De „slechts" 6 van het Westen bedroeg altijd nog 23000 man, de 37 in Friesland ruim 7000 man. Van „inhalen” is dus ondanks het grote per centage geen sprake, de achterstand wordt nog jaarlijks groter. Niet in deze industrieën zijn opgenomen de sedert de oorlog als paddestoelen uit de grond gerezen gemechaniseerde loon bedrijven, de K. I.-stations. Industrieën in de eigenlijke zin van het woord zijn dat ook niet, maar het ge zicht van Agrarisch Friesland hebben ze wel mee veranderd. Ook is dit het geval met de mechanisa tie van het landbouwbedrijf als zodanig.]<um en fan de iepenbiere lycea yn Drach- nou 1 maar en sa’t de namme al to rieden joech, wurden Himmelom-Aldferd. 4 (8) Starum 2 (4) Gaesterlan 6 (12) Drylst 4 (7) Baerderadiel 10 (10) Raerderhim 2 (4) Frentsjer 14 (20) Frentsjeradiel 4 (4) Lemsterlan 4 (18) Dat is foar hiel west-Fryslan, mei de min ne situaesje op wentegebiet, meiinoar 130 wenten foar 16 gemeenten, hweründer Snits, Frentsjer, Boalsert, Warkum en jit trije stêdtjses mear en in tweintich fikse florisante doarpen. Sit der foar de plak- i ken: Snits en Lemmer jit in kans yn foar dit plak wol tige üngelokkich is foar de in tawizing üt de reservearre wenten foar feilichheit fan de bern en har needsaek- j de kearnen, dizze kans is foar de oaren lik boartsjen. Us hertlike lokwinsken mei I der net by. Dy sille dus mei dit skeamele dizze bislissing. De Friese nijverheid in vorige eeuwen. In het midden van de vorige eeuw was de industrie in Friesland vooral gecon centreerd in de steden. Het silhouet van de grotere plaatsen werd dan ook ge kenmerkt door de verschillende molens, die de drijfkracht leverden aan houtza gerijen, malerijen e.d. De plaatselijke nijverheid was toen nog zeer gevarieerd en elke stad telde zijn textielnijverheid, zijn touwslagerijen, zadelmakerijen, scheepswerven en soortgelijke bedrijven. Bovendien bezaten vele Friese steden verschillende kleiverwerkende indus trieën, zoals steen- en pottenbakkerijen. De hier bedoelde bedrijven waren niet groot; slechts enkele hadden meer dan 10 werknemers in dienst en in dit aan tal waren dan altijd nog enkele jongens begrepen. Soms maakten deze jongens meer dan 1/3 van het personeel uit. Slechts de cichoreifabrieken, kalkbran derijen, pottenbakkerijen en steenfabrie ken, evenals de in sommige plaatsen veel voorkomende leerlooierijen, hadden afzet naar andere delen van het land. Op het ogenblik telt de provincie nog steeds een vijftal steenbakkerijen. Deze industrie, die grondstoffen van de bodem verwerkt, heeft een uitloper wel ke eeuwenlang van grote betekenis is geweest en welke ook thans nog zeer te recht de aandacht trekt. Wij denken aan de aardewerkindustrie van Mak- kum. Het Makkumer blauw geniet een grote vermaardheid. Het is een artikel dat ook over de Oceaan regelmatig af zet vindt. Ook in Workum en Hindeloo- pen wordt aardewerk gefabriceerd. Een artikel, dat nog even apart genoemd moet worden is de Friese gele steen. Dit artistieke produkt, dat zich nog altijd in de belangstelling mag verheugen, wordt nog steeds in Friesland gefabri ceerd. Een aantal bedrijfstakken, dat in de vo rige eeuw in Friesland vrij belangrijk was, is thans vrijwel verdwenen. Neat gjin wónder, dat der yn alle moog- like formiddens yn Fryslan forset oan- tekene is tsjin de aktiviteiten en plannen fan minister Cals. Dêr komt noch by, dat it folk yn Fryslan, hwat it ünderwiis oan bilanget, ütinoar fait yn ünderskate groe- pearringen, hwertroch de dochs al tinbi- folke provinsje jitteris in knoei kriget. It hoecht dan ek nimmen nij to dwaen, dat de Ried fan de Fryske Biweging ris neigean litten hat, hwat de gefolgen wê ze sille’as it plan fan de minister ta wet wurdt. Hjiroer is nou in rapport ütkom- men. Destomear mei it mei greate weardear- ring sein wurde, dat sawol Snits as yn Boalsert plannen makke wurde om mei ynspanning fan alle kanten yn de sa- neamde fnje sektor dochs to bouwen. Dit is in moedich bisykjen, hwant de bou- kosten binne op it heden sa, dat in wen- te sünder subzydsje, tofolle hier dwaen moat om fan in trochsné minske biwenne to wurden. Mar de greate bihoefte en de wil om to libjen en in takomst to finen yn it plak dêr’t men thus is, blykt sa great to wezen, dat as dizze plannen mei- dertiid op ’e tafel komme, it goed tinken wêze moat en dat dit allinnich slagje kin as de geast under de hiele bifolking in greate solidariteit sjen lit. Óan de oare kant is it sinneklear, dat in stêd, dy't sa ienriedich en harmonysk meimekoar libbet as uzes, ta folie goede dingen by steat is. De nije fabriken en ündernimmings sille dit jier it potentieel forgreatsje, de aide bitófde firma’s spylje net swak by, de gemeentebistjürders sitte dêrop as de bok op in hjouwerkiste, de wil om to libjen en to wurkjen is rounom to merkbiten, fan meardere partikuliere kanten binne bouplannen, ek fan buten de stêd, wy moatte meiinoar sjen litte, dat it hjir in krigel folkje is. De autori teiten litte üs frijhwat yn ’e steek, de re- gearing bliuwt blyn foar har missetten oant nou ta, mar ek dêrre wurdt aloan wer fül tsjin fochten. En it stiet foar my fêst, dat ek de greatste hurdkop bilies jaen moat tsjin de krêft fan in ienriedich folkje, dat toant, de wil om to libjen, net slüpe to litten. Mar it wurdt mienens, wy meije üs wol op skerp sette dizze bislissende jierren. Hald de gong deryn en byt fan jim óf. Lit jim net yn it eigen nést dea slaen, mar wêz ienriedich en wach en net krin- terich of binaud. Gauwer as men faeks tinkt, kin de wyn wer üt in oare hoeke waeije, mar nou moatte wy trochbite. ten en it Hearrenfeande h.b.s.-ófdieling fan de famkes-h.b.s. yn Ljouwert, de r.h.b.s. yn Harns en de r.k. h.b.s. to Boalsert. Ek net de iepenbiere ulo’s yn Surhuster- fean, Nes (It Amelan), Boalsert, Balk, Kollum, Akkrum, Wytmarsum, de neu trale ulo op it Skiermuonseach, de krist- like ulo’s yn Koudum, Wommels en Warkum. Ek guon kweekskoallen, hüshaldskoallen en lanbouskoallen komme faei to stean. Boppedat wol de minister de tsjintwur- dige h.b.s. en ulo omsette yn trije oare skoalletypen, hwertroch de situaesje noch minder wurdt. Dan wol de minister ta op streekskoallen. hwertroch de ófstan nei skoalle ta greater en de kosten heger wur de. De gefolgen fan dat alles sille wêze, dat forskate bern net mear yn steat binne it foar har gaedlik ünderwiis to folgjen. It plattelan binammen sil oan wenberens en libbenskrêft forlieze en as gefolch dêrfan sil de yndustrialisaesjepolityk tsjinwurke wurde. It leit yn ’e reden, dat forskate minsken om utens wei har hjir dan net nei wen- jen sette wolle om ’t der to min under- in Fries fan kom óf, wie ek opnommen de list fan tawiisde wenten foar eltse ge. meente yn Fryslan. Dat wol dan sizze de saneamde wenningwetwenten, dy’t de ge meente bouwe mei en hwert de rykssub- sydzje foar jown wurdt. Wie de fordie- ling oer de provinsjes al in bittere en ün- bigryplike saek, dizze ünderfordieling is dat jitteris. Hwant it docht bliken, dat de hiele Südwesthoeke mei de kearnen derby op de hokkelingstal to lanne komd binne. Wy jowe hjir it listke fan de hiele Süd- west. en greidhoeke oan Ljouwert ta; tusken heakjes it tal fan forline jier. Boalsert 10 (20) Wünseradiel 12 (22) Wymbritseradiel 6 (14) Hennaerderadiel 4 (4) Snits 40 (74) Warkum 4 (4) Hylpen 4 (2) Yn oare wei. De kommisje jowt ta, dat yn bipaelde gefallen it wetsüntwerp foardiel meibrin- ge kin. Mar dêrfoaroer is hja fan bitin- ken: dat de lytse skoalle in net to for- fangen wearde hat foar de persoanlike en sosiale foarming fan it bern en dat de lytse skoalle ünderwiiskundige foardielen jowt. Ek wurdt it seleksjeprobleem yn saneam de brêgeklassen net oplost. Dêrom moatte foar de tinbifolke gebieten oare en oar- soartige noarmert komme, by de wet re- I Sele- Sa ’t it óntwerp der nou hinneleit, kin de minister yn bipaelde gefallen ófstappe fan bipaelde noarmen, mar dat jowt to min rjuchtsekerheit. De kommisje wol dêrom de provinsje mear foech jaen. De provinsiale autoriteiten kinne de ta- stannen, hwat it forlet fan ünderwiis yn Fryslan oanbilanget, better bioardielje as de minister. It rapport sil stjürd wurde oan harren dy ’t mei de wet Cals to krijen hawwe, hoe dan ek. Ünderwiis is fan bilang en elk bern moat, hwat dat oanbilanget, syn gerak krije kinne. Ünderwiis, dat üs allegearre oangiet, hin- get sa folie fan óf en mei gear, dat it it omtinken fan elk hawwe mei, mear as‘ oant nou ta. It mei him net oan üs lizze, as it oars üt- pakt as wy wol graech woene, hwant dan is it to let. IT WURDT WOL MIENENS sil yn brede lagen fan de bifolking j en blidens for- nomd wêze, dat it nou einliken en to’n lesten slagge is foar de iepenbiere skoal le de forgunning los to krijen om in nije moderne skoalle, sawol foar it leger- as it ulo-underwiis, to bouwen. Sa’t de boargemaster meidielde, kin de oanbisteding yn koarten halden wurde en as der dan gjin fierdere swierrichheden komme, sil yn ’62 ek foar dizze bern en ünderwizers in bettere tiid oanbrekke. Alderearst om ’t dizze skoalle lang net oan reedlike easken foldocht, mar ek omt Hwat hat Qabe Skroar bieten makke binne. Hwant hoe sille diz ze provinsjes en oare dielen, der ea boppe op komme, as hja sa mei de wente-tawi- zing yn in hoek treaun wurde. Fan de 875 wenten binne mar leafst 350 oan de stêd Ljouwert takind, dat is trije kear safolle as foar de hiele hoeke sudlik fan Ljouwert oan Starum ta. Wy moatte earlik sizze, dat wy hwat yn de steaten oer de Südwesthoeke en de greidhoeke sein is, dizze ünder fordieling bysünder toloarstellend fine. De sympathy en it meilibjen fan Depu- tearre Steaten is yn dizze feiten net wer to finen. Dit sprekt jit mear, as wy mei- diele, dat er ek jit fyftich wenten foar de ruilverkaveling tawiisd binne en Depu- tearre Steaten goed witte, dat de boppe- steande gemeenten der allegearre buten falie. Hij zit weer opgesloten, Het heertje van Zwijndrecht. Voorheen figuur der groten, Elk roemde hem terecht Als de vorstlijk royale Maar eenmaal komt de dag Van: wie zal dat betalen? Het heertje strijkt de vlag. Hij neemt stiekum de benen, Waar vind ik een adres Om mij weer vlot te „lenen" Opnieuw klinkend succes? Zeg goede heer wat zoek je? Ja armoede is een strop, Hier, neem mijn spaarbankboekje Haal vlug vierduizend op. De gift is ras verslonden Nu denkt de gladde guit, Ik wordt vast niet gevonden, Knijp er tussenuit Zo zwerft hij door de drie landen, In regen, sneeuw en kou Maar een heer met lege handen Raakt op den duur in ’t nauw. Ik ga repatriëren Ja ik snap natuurlijk wel, Nu zetten hoger heren Mij in een kale cel, Nou ’k heb niks te verliezen Men moet tenslotte van Twee kwaden 't beste kiezen Zwerven is ook niks an. Wat hem ’t meest moet verbazen Het heertje van Zwijndrecht, De houding van die dwazen Omdat ze steeds geloven, Je kunt bij hen terecht. Wat je ze ook vertelt Ze laten zich beroven Van verstand en van het geld PYT Der wurdt op it heden yn Den Haech wakker oan üs ünderwiis doktere. Minister Cals is der fan oertsjüge, dat it mei it ünderwiis yn in oare wei moat. Dêrta hat er in üntwurp makke, it wetsüntwurp, dat it fuortset ünderwiis regelje wol, (de sa neamde Mammoetwet) en as dat üntwurp wet wurdt, dan sil op it ünderwiismêd it iene en oar foroarje. Neffens de minister sil it gans better wurde, mar lang net elkenien ünderstreket syn plan, binammen net yn de tinbifolkte streken en dêrta kinne wy ek Fryslan rekkenje. De overgang naar de moderne produktie. De oorzaken van het verdwijnen behoeft men niet ver te zoeken, De periode van 18501880 laat namelijk een kentering in het economisch leven zien. Zo komen in de 60er jaren in Friesland de spoorwegen tot stand en na. 1880 is het de tijd van de tramwegen. In 1885 wordt de directe tramverbinding tussen Drachten, Heerenveen, Sneek en Harlin gen voltooid. Bovendien doet in de 70er jaren in Friesland de stoommachine zijn intre de. De toepassing van deze stoommachine brengt in het bedrijfsleven van Fries land een snelle en bijkans revolutionaire ontwikkeling, doordat nu ook in dit ge west de produktie voor de stad en haar omgeving vervangen wordt door de pro duktie van de nationale markt. Niet alleen neemt sinds 1880 de capaci teit van in het bedrijfsleven gebruikte stoommachines steeds meer toe, maar er valt tevens een verbetering van de produktietechniek te aanschouwen, waardoor het produktievermogen der nieuwe en gemoderniseerde .fabrieken toeneemt. Bij dalende kostprijzen heeft deze ont wikkeling geleid tot het ontstaan van een middelgrote en grote industrie, die niet alleen op het Westen des lands, maar ook op andere gebieden hun stem pel hebben gedrukt (Twente, de Lang straat, later de mijnstreek en Eindho ven). Deze groei hoe verheugend op zich zelf had ook haar keerzijde, doordat steeds meer kleine bedrijven van plaat selijke allure de bestaanstrijd niet meer konden volhouden er vroeger of later verdwenen. De Friese bedrijven konden deze bestaansstrijd slechts volhouden in zover zij tijdig tot modernisering over gingen. Helaas zijn er in Friesland voor beelden van bedrijfstakken, die zich niet op tijd moderniseerden en ook hebben zich enkele gevallen van verplaatsing naar andere provincies voorgedaan. Volkomen ten onrechte worden deze fei ten vaak gebruikt als een bewijs, dat in Friesland de industrie niet kan ge- De twadde katagory is dy fan de premy- wenten. Hoe’t dy tawiisd wurde kin nou jit net sein wurde, hwant dat giet efkes oars. Mar de oanfragen dêrta, fanüt de stêd Boalsert binne ek lang net foldwaen- de ynskikt en sa sil de bou fan wenten mei subsydzje in drip bliuwe yn de amer fan de wenningneed yn dizze gemeenten. Alle dagen wurdt d'üdliker, dat it net mear de fraech is om nije yndustryen oan to lóken, mar dat alles him taspitst op de wenningen. Dizze foarmje net in blangryk diel fan it fraechstik, mar hja binne seis it fraech- stik. Soe men yn Boalsert of Snits of Frentsjer, om mar in pear plakken to neamen. genóch wenten hawwe, dan ka men de yndustryen machtich as miggen op harren ta setten. Yn al dizze plakken sitte hja to springen om wenten foar de arbeiders, de amtners, de ünderwizers, de kantoarlju en allegearre, dy’t as regel net barre mei om seis in hós to bouwen. It tou, dêr’t wy, sünt de dirigistyske poli- tyk mei om de hals rinne, wurdt troch kandidaet-notaris to Alk-bleemgebieten is in bispotting fan de dizze tryste tawizings jit nauwer oan- r I I'

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1961 | | pagina 1