1892 te Makkum De enquête m ERNSTIG AUTO-ONGELUK BIJ NIJLAND Sociale toestanden 70 jaar geleden ■i to sizzen Volkswagen brandde totaal uit Eén inzittende op slag gedood Titov Gouden filmpjes de week augustus 1911 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jongs Nieuwsblad Skütsjesilen ging niet door O) ylW; VRIJDAG 11 AUGUSTUS 1961 57c JAARGANG No. 6l I’ ZANDSTORM AAN DE KUST TIJDENS STRANDZESDAAGSE een pani Jet: twee walkers regelen. Nut geven als ant- RUSSISCH KERKMONUMENT het de de kleine eilandjes in het Onegameer, Rusland, staan drie houten US Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie adres: Marktstraat 13 Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2305 of 2335 (K5157) Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Wie de Alpen mocht beklimmen (Dat doet menig matador) Gaat zich eventjes bezinnen Volgend jaar, excelsior 't Lukt licht maar een ander biedt toch Vast een eindje hoger op Blijf bescheiden, de heer Titov Geeft de stoutste klimmer klop ge- een Op een van de kleine eilandjes in het Onegameer, Rusland, staan drie bouten kerkmonumenten van een bijzondere bouwstijl. De Russen zijn er dan ook erg trots op. Op de foto zien we de Preobrazhenskaya kerk uit 1714, die niet minder dan 22 koepeltjes beeft. De strandgangers hadden het dinsdagmiddag niet gemakkelijk: de storm zwiepte grote wolken zand met geweld over de Nederlandsenkuststrook zoals op deze foto in Noordwijk aan Zee zodat een stofbril misschien wel een vreemde, doch zeker geen overbodige luxe was Dinsdagavond, kort na half tien, heeft aan de Rijksweg 43, niet ver van Nijland, een ernstig ongeval voorgedaan. Een trailer en een volkswagen botsten tegen elkaar, waarbij één der inzittenden van de volkswagen op slag werd gedood. Hef ongeluk werd veroorzaakt door een koe, die de weg wilde oversteken. UO "tl veil CLVIV de wakkere commissie I Plotseling doemde de koe voor zijn ogen om op. Het dier wilde blijkbaar oversteken. Velen gaan een reisje maken Momenteel, vakantietijd Om weer fris op dreef te raken Vrij van zorg en narigheid De teruggekeerde ziet of Hij het hoogste heeft bereikt Maar er is een zekere Titov Die als recordbreker prijkt van dit artikel genoem- o noemen de volgende be drijven in Makkum; dakpannenfabrieken, Behalve door warmte en vliegen wordt thans veel vee ook door honger en dorst gekweld. Door de grote droogte stijgt de melk prijs. Te Utrecht is deze door de slijters reeds verhoogd tot 9 cent per liter. In Dinxperlo werden reeds 6 koeien dood in de weide aangetroffen, versmacht van dorst. Wegens de lage waterstand is de terp- graverij in Wonseradeel op verschillende plaatsen gestaakt. Vele treinen hebben vertraging doordat er te weinig of te vuil water voor de lo comotieven is genomen. Op de kermis te Bolsward komt kinoma- tografie te zien (theater van levende fo tografieën). O.a. voorstellingen van: De blanke slavin (of afschuwelijke meisjes handel), Mijnheer Augstmeijer (lachen) Vader koopt bier, Een huwelijk te paard (interessant familiedrama), Muller viert kerstfeest (lachen). Prijzen der plaatsen le rang 50 cent; 2e rang 30 cent; 3e rang 20 cent. Halfsleten scheermessen te koop a 50 ct. en 25 ct. Gebr. Wierda, kappers, bar- u&è; bussen. Dat een en ander voor een g zich begrijpen. En de Makkumers missen een spannende Eer en hulde, holle voosheid? Leer de les van dit festijn Ook in staat van gewichtloosheid Kan men nog gewichtig zijn Ik breng het baasje in dit lied lof Ruimtevaart, hiep, hiep, hoera Maar ik wil eerlijk wezen Titov ’k Doe 't je liever toch niet na. PIET Nearne is mear rest to finen yn bosken en boeken Tenslotte over het kleivaren Tenslotte over*het kleivaren: „Dit gebeurt vaak 's nachts en door sloten, waarover lichte draaibruggen liggen. Zodra nu de praam tegen het einde van zo'n brug komt, zwaait zij open en kan de man aan het roer het andere einde tegen zijn lichaam krij gen. Deze week is dat nog tweemaal voorgekomen en vroeger is er man zo mede geraakt, dat hij er aan is overleden. Wij zeilen en kunnen behalve bij lichte maan niet weten, of wij tegen zo’n brug komen. Wij heb ben er al dikwijls over geklaagd, maar het is mijnheer zijn land en hij verandert het niet”. Tot zover deze Pieter Lubberts Postma, die voor de Staatscommissie geen blad voor zijn mond nam. Jan Pieters Tichelaar deelt de Staatscom missie mede, dat hij de volwassen knechts het gehele jaar door zoveel mogelijk aan het werk tracht te houden door ze aan het krijtmalen te zetten, en de sterkeren klei te laten aanvoeren. Bij vriezend weer, wanneer geen klei kan worden gehaald, haalden de werklieden een voorschot op hun loon voor de a.s. zomercampagne. Ook het kleigraven werd „bij het stuk” betaald, nl. per praamvol, per man f 1. per praam. van de meesterknecht drie pannenmakers drie bladslagers mening, dat het nodig tijd wordt, „in dien de fabrikanten zelf niet wijzer wor den”, dat bet goed zou zijn indien er een wet kwam die een en ander zou regelen. In zijn slotbeschouwing verklaart hij; „Het gebrek in de winter is treurig. Natuurlijk kan zelfzucht niet door de wet in liefde tot de naaste worden omgezet, maar wel zou ik wensen, dat de arbeidsduur bij de wet werd ge steld op hoogstens 12 uren, bij ene pensionnering van oude werklieden op 60 jarige leeftijd. Het kan zo op den duur niet blijven. Mannen van 20 a 30 jaar verdienen f 250.per jaar, willen wel trouwen, doch kun nen toch niet meer verdienen. Zij gaan dan op los sjouwwerk uit, wat in de zomer redelijk loon geeft, doch ’s winters bijna niets”. Het is ook niet zo gebleven. Maar eer het anders was, moest er nog heel wat water door de Makkumer Zijl- roede lopen! De in de aanhef de verenigingen Zondag heeft hij het bewezen Met het nieuwste ruimteschip Boven de planeet gerezen En terug, fit als een kip Wie durft zeggen dat hij ’t niet trof? Wie wordt ooit zo hoog gesteld Heel de wereld eert thans Titov Kijk es, dat is nou een held! f 290.— tot f 350.— per jaar f 220. tot f 280.— per jaar f 210. tot f 240. per jaar f 350.— een kleimaalder een inrij der een wegzetter van klei een machinist twee stokers b.d. ovens Boschker uit de brandende auto. Haar ribben waren gekneusd, haar tanden waren afgeknapt en ze had een wonde bij de pols, die gehecht moest worden. Erger was haar moeder er aan toe, die als tweede door de heer Rol werd ge red. Zij had erge brandwonden, kneusde ribben, kapotte tanden, bloedende wonde boven haar ogen, bloe dingen bij de pols en een pijnlijke rug. De chauffeur van een H-MS.-auto waarschuwde inmiddels het ziekenhuis, de brandweer van de gemeente Wym- britseradeel en de politie. Tot half drie ’s nachts waren politie agenten in de weer op de plaats van het ongeval. Het wrak van de vrijwel nieuwe, maar nu geheel uitgebrande volkswagen, werd woensdagmorgen naar Sneek vervoerd. Slechts de rechter achterband was nog tamelijk intact, maar overigens was de wagen, zowel van binnen als van buiten totaal vernield. De trailer was vee] minder beschadigd. Het rechter voorspatbord was inge deukt, evenals de kabine; het rechter koplicht was verdwenen. Door de bot sing kwamen ook kabine en oplegger dwars op elkaar te staan, zodat deze laatste eveneens beschadigd werd. De vooras lag er scheef onder. De trailer was eigendom van het trans portbedrijf N.V. Jac. van der Ham uit Assendelft. Mevrouw Boschker en haar dochter ver blijven thans in het St. Antonluszieken- huis te Sneek. De moeder wist zich woensdagmorgen van de ramp niets te herinneren. Haar dochter evenwel kon de situatie uitvoerig schetsen. Hwat hal Qabe Skroar Bolswarils Nieuwsblad Lonen en werktijden. Plateelbakkerij. Hier werd gewerkt van ’s morgens 5 tot s avonds 7 uur, onder broken door 3pj uur rusttijd of onge veer gemiddeld 10^2 uur Per dag. ^en voor die tijden niet ongunstige werktijd, daar als regel minsten 12 uur per dag eerder regel was. Ook hier werd uitsluitend per stuk be taald. Tiemen Hiemstra (voorheen huis schilder) verdiende gem. f 12.per week, doch lonen van f 6.a f 7. kwamen ook voor. Er werkten 15 volwassenen en 7 jon gens. De enigste oven in deze fabriek werd om de veertien dagen gestookt ge durende 48 uur. Het vullen vergde 3 a 4 dagen en zo ook het leeghalen. De dakpannenfabriek. Hierover is de enquête zeer uitvoerig. Het zou te ver voeren al deze gegevens te vermelden. Pieter Lubberts Postma vertelt over het werk aan de pannenfabriek het volgen de: „Men begint ’s morgens voor zons opgang met klei aan te voeren in het voorjaar, daar heeft men met 8 man gemiddeld 131/2 uur wcr^ mede. Als de klei aan is, dan gaat zij naar de kleimolen, de machine maakt de klei fijn. Als de klei gemalen is, dan brengt een jongeling de klei naar mij toe, een andere jongen kneedt de klei en dan begin ik met te rollen en op het hout te brengen. De pannen lig gen dan 14 dagen a 3 weken te dro gen. Daarna worden de pannen bij de oven gebracht, als zij nog niet ge noeg droog zijn. Als alles goed droog is, dan gaan de pannen in de oven om te bakken. Als het druk is, worden de pannen zo spoedig mogelijk uit de oven gehaald, als zij gaar zijn, en naar het schip ge bracht. Als het niet druk is, worden zij op de wal opgcstapeld”. Postma verdiende met het kleivaren bij een werkdag van 13^2 ULlr cent per uur of f 1.28 per dag. Als pan nenmaker verdiende hij f 1.per 600 f 210.— f 190.— f 180.— f 180.— ieder. Uiteraard waren dit uitbetaalde lonen ge durende het seizoen van april tot en met pannen (golvende) of per 1000 (ge wone). Per week maakte hij 7000 pan nen hetgeen neerkwam op een gemiddeld weekloon van f 11.50. De pannenfabriek was gedurende een 30 weken van het jaar in bedrijf, waarna een gedeelte van het personeel nog werk kon vinden bij het kleivaren. Er werkten een stuk of tien jongens op de fabriek, die behulpzaam waren bij het ledigen van de ovens, uitladen en kruien. Zij verdienden 40 a 50 centen per dag. Tijdens ziekte werd het loon niet door betaald. Postma „die niet werkt, krijgt niets”. Het was niet best in de pannenfabrieken We laten Postma nog even verder aan het woord. Over de verhouding patroon en werklieden vertelde hij: „Er is een patroon te Makkum die lid is van de Gemeenteraad. Toen er voorgesteld werd de bezoldiging van een politieagent van f 400.op f 450.te brengen, was hij er met hart en ziel voor, doch hij stuurt zijn eigen arbeiders met f 250.naar huis. Hij zegt zelf tegen zijn meester knecht, dat de kleivaarders te min geld krijgen, doch hij doet er niets bij”. Over het leeghalen van de warme ovens: „Zij (de arbeiders) gaan er zo naakt mogelijk in. De schadelijke gevolgen ziet men niet zo direkt, maar later voelt men het wel; wij hebben er bij, die zo stijf zijn als een deur; men zegt dat het alleen van die gloeiende oven komt”. en lerares voor huishoudelijke voorlich ting. Deze dochter chauffeerde. Het gezin Boschker was in Vlieland op vakantie geweest en reisde nu terug naar Nijeberkoop. Vlakbij de Wolsumerhoek hadden zij nog even gestopt om een broodje op te eten. IWej. Boschker zag, net voor het onge val gebeurde, wel de koe en ook de trailer, maar eer zij er erg in had, bot ste ze met de kleine volkswagen tegen de bumper van de zware trailer. De gevolgen waren ontzettend. Door de hevige botsing moet de heer Boschker, die naast zijn dochter zat, uit de auto zijn geslingerd, waardoor hij zijn nek brak en op slag werd ge dood. In een ommezien stond de volkswagen in lichterlaaie. De chauffeur van de trailer bleef, door dat zjjn zitplaats hoger lag dan de volks wagen, ongedeerd. Het is door zijn moedig optreden, dat mevrouw Boschker en haar dochter beide konden worden gered. I Dadelijk sprong hij uit de cabine, holde Inoar vnlkcR'OO’isn on trnlr rnoiiiffmiivv overige lonen in de pannenfabriek Tichelaar waren als volgt: per jaar f 660. 's Nachts bij de oven: „Wij moeten ’s nachts bij de oven zijn, van 's avonds 7 tot ’s morgens 4 en daar krijgen we twee kwartjes( voor. Ik behoef niet altijd te werken, maar men moet de gehele nacht op de steen liggen en dan ben ik, als ik 's morgens naar de pantafel moet, zo stijf als een deur. De jongens moe ten 's avonds van 7 tot 12 werken of ’s nachts van 12 tot 4, voor 40 cen ten. Dit s nachts werken komt 1 of 2 maal per -week voor”. De zuidwesterstorm, die dinsdag Skütsjesilen in Staveren onmogelijk maak te, was oorzaak, dat men in Makkum met spanning de weerberichten volgde. Reeds vroeg was de commissie woensdag morgen in Staveren om met de schippers te vergaderen. Daar de vooruitzichten, dat de harde wind wat af zou nemen, wel gunstig waren, werd na twee en een half uur vergaderen besloten om de wedstrijd te laten doorgaan. Bij de terugkomst in Makkum was er echter een telefoontje binnengekomen, dat de schip)>ers op hun besluit terugge komen waren, door niet aan de wedstrijd deel te nemen. Deze mededeling was wel een zeer grote teleurstelling voor cL ..J_!-- die alles in het werk heeft gesteld deze wedstrijd te laten doorgaan. O.a. was aangeboden een gratis sleep van de Skütsjes van Staveren naar Makkum Juist naderde uit de richting Bolsward en vervoer van het personeel met auto-1een volkswagen. I Inzittenden waren de heer Bjintse de commissie ook Boschker, 66 jaar oud en rustend vee- grote financiële strop betekent laat houder te Nijeberkoop. Voorts zijn 61- I jarige vrouw, mevrouw Trijntje Bosch kerBakker en zijn 36-jarige dochter oktober, maar in de rest van het jaar was er voor een arbeider niet veel te ver. dienen in een andere branche. Menige arbeider verdient thans per maand meer! Bij Jurrien Britzel werd ingehuurd van einde maart tot 21 oktober (Franeker Bargemarkt), terwijl ook hier een ge deelte van het personeel kon aanblijven voor het klei halen. De werkduur per dag was van 's mor gens 4 tot ’s avonds 7 uur, en een dage lijkse werktijd van 13J4 uur P^.dag, terwijl daar nog bijkwamen de uren wan neer de oven gestookt moest worden, want dit gebeurde door dezelfde werk lieden die ook overdag werkten. Britzel vertelde hierover het volgende: „Die vuurmaker werkt van 7 uur ’s avonds tot 3 uur ’s morgens. Nu is dit wel geen zwaar werk, want om de 1^2 uug behoeft hij alleen turf op te glooien, en de rest van de tijd kan hij slapen. Van de andere vier doen er 2 dienst als voorwakers van 7 tot 11 uur en de andere 2 van 11 tot 3 uur. Moet men nawaken, dan gaat men om half acht of 8 uur van de fabriek en komt reeds om kwart voor 11 of 11 uur terug. Dan werkt men eerst van 11 tot s morgens en dan verder van 4 ’s morgens tot 7 uur ’s avonds (de normale dagtaak), behoorlijk zwaar werk. Derhalve heeft de ene vuurmaker 23 en de andere 17*4 uur in de 24 uren meer of minder zwaar werk”. En dat alles voor f 0.50 per nacht extra! Overigens is Jurrien Britzel zelf ook van Het onderzoek van de Staatscommissie strekte zich ook uit tot Makkum, een plaats waar in de vorige eeuw nogal wat takken van nijverheid werden gevonden. Evenals in Bolsward, werden in de maand februari 1892 enige personen gehoord en wel: TIEMEN HIEMSTRA, oud 29 jaar, steenschilder in de plateelbakkerij van Gebr. Tichelaar; PIETER LUBBERTS POSTMA, oud 40 jaar in dienst bij de pannen fabrikant; JURRIEN BRITZEL, oud 47 jaar, directeur van de pannenfabriek Lucas IJsbrandsz en Zoon. Voorts werden, Op ontvangen vragenlijsten, schriftelijke antwoorden ingezonden door de Afdeling Makkum en Cornwerd van de Nederlandsche Bond voor Alge meen Kies- en Stemrecht en gezamenlijk door het Departement Makkum der Mij. tot Nut van 't Algemeen, afd. Makkum der vereniging „Volksonderwijs” en Bij zondere Maatschap tot stichting van min kostbare arbeiderswoningen te Makkum. plateelbakkerij, kalkbranderijen, scheeps timmerwerven, houtzaagmolens, olie molen, papiermolen (de enigste in Fries land), korenmolen, trasmolen, touwslage- rij, zeilmakerijen, diverse handwerksbe- drijven en een stoombootdienst. Ook hierin staan nogal uitvoerige ge gevens vermeld over de toestanden in de ze bedrijven. We volstaan tot slot alleen met de vermelding van de antwoorden op de vraag „de verhouding tussen werk gevers en arbeiders”. De Bond voor Algemeen Kies- en Stem recht geeft als antwoord: „Werken samen in gedwongen vrede. De lonen zijn te laag. Werkstakingen komen niet voor, elke arbeider berust in het onvermijdelijke”. Volksonderwijs en woord „Door de persoonlijke omgang tussen werkgevers en werknemers bestaat hier ene uitmuntende verhouding”. Uit deze tegenstelling van opvattingen is de kiem reeds aan.het ontwikkelen voor een latere sociale verheffing. L. Kamminga. Het hooi lag in oppers op een weiland in de buurt der Rijksweg. Tengevolge van de krachtige zuidwester storm van dinsdagmiddag moet een deel van dit hooi in de sloot zijn geraakt. Er ont stond als het ware een dam in de sloot. De koe, eigendom van de heer H. M. Gerbrandy van Nijland, is over deze dam op de weg gekomen. Het dier stak vervolgens de Rijksweg over en liep in de richting Sneek. Ongeveer 400 meter van de hoek naar Wolsum staat een werkhokje. Doordat de koe, zich hier achter bevond, kon de 29-jarige chauffeur Klaas Rol, rij dend op’ de trailer vanuit de richting Sneek, het dier niet zien. I i IVLOVlllJig UUC111UC MC AUC op. Het dier wilde blijkbaar oversteken. Om het te ontwijken, gooide de heer Rol zijn stuur om naar links. as 1 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1961 | | pagina 1