De Gaulle: weer afwijkende mening en I i Kersttijd: Geschenken andere gebruiken India overmeesterde Goa Eindelijk naar oplossing voor Katanga? to sizzen Sisu Keki Verboden Kerstviering De iennicliste namme Kerstmis 1961 rs.vs.vs; 'e STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND 7 dsert S. J. JU on.'.. ■Ti E i till VRIJDAG 22 DECEMBER 1961 57e JAARGANG No. 99 GEEVACUEERD UIT GOA het prestige van Nehroe herstellen. dit GEDENKPENNINGEN KONINKLIJK PAAR de jubel fan it „Eare sij God c? de koorleider, Franz ÜS de Chinezen kan worden. Goa moet nu verhinderen, dat dit onderzoek door de Amerikaanse en Engelse ambassadeurs hervat zal worden. Zij heeft er zich min of meer van gedistantieerd. Goa. Nadat de spanning al enige tijd was gegroeid, heeft India maandag de weg van het geduld verlaten en zich met geweld gericht tegen het Portugese ge- Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 15 Telef. 2451 - Na 18.50 uur 2505 of 2555 (K5157) Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie z Atoomkracht voor N.A.V.O.? Strauss, de West-Duitse minister van defensie, voerde een pleidooi voor een atoommacht voor de N.A.V.O., waar door alle bondgenoten zeggenschap zou den krijgen over kernwapens en niet langer Amerika, Engeland en Frankrijk alleen. En van deze landen is in feite alleen Amerika van belang. Officieel bestaat er voor dit oorspronkelijk Ame rikaanse plan nog belangstelling van Amerikaanse zijde, maar men heeft de indruk, dat men het liever op de lange baan wil schuiven, omdat men van oor deel is, dat de Europese bondgenoten zich vooral moeten richten op de zoge naamde verdediging met conventionele wapens. f f Integratie. De N.A.V.O. streeft naar de nauwe sa menwerking die men wel integratie noemt, uitgaande van de gedachte, dat in Europa geen enkel land meer sterk genoeg is om afzonderlijk voor zijn de fensie te zorgen. Het trof wel heel on gelukkig, dat Debré, de Franse premier, vorige week dinsdag in de Senaat juist een felle aanval op deze integratie meende te moeten lanceren en getuig de van een onvervalst nationalisme. De koning hem bij zijn het, dat in 1904 Nehroe. Men vraagt zich af, waarom Nehroe, befaamd als vredesapostel en het ge duld zelve, dit voor hem zo tegennatuur lijke besluit heeft genomen, hoewel er zowel in Kasjmir als in Hainderabad ook van middelen gebruik is gemaakt, die moreel niet geheel door de beugel kon den. Is het anti-kolonialisme van Nehroe zo’n overweldigende kracht, dat hij niet langer geduld kon oefenen, hoewel Goa in geen enkel opzicht voor India een bedreiging was? i meer bespeeld kon worden. De priester, i1 de eerwaarde Josef Mohr, wilde zijn be- Berlijn. Deze ambassadeurs zal dus de taak toe vallen te onderzoeken wat de jongste redevoeringen van Chroestsjow en zijn ambassadeur in Washington, Mensjikow te betekenen hebben. Dezen hebben zich beiden weer zeer nadrukkelijk op het standpunt gesteld, dat de kwestie-Berlijn als onderdeel van het vredesverdrag met Duitsland, eventueel Oost-Duitsland, moet worden gezien, zodat men mag verwachten, dat de kwestie van de D.D.R. niet zal kunnen worden ontwe ken. Bijzonder treffend waren de woorden van minister MacNamara, de Ameri kaanse minister van defensie, die er de Europese bondgenoten op kon wijzen, dat zij nog bijzonder weinig hadden ge daan om de defensie van Europa op een peil te brengen, dat voldoende zou kun nen worden geacht om een politiek te kunnen opbouwen. Sinds de crisis van Berlijn in juni weer acuut is geworden, heeft Amerika 159.000 reservisten onder de wapenen geroepen en de militaire uitgaven met 6 miljard dollar verhoogd. en stond boven op een It is foar in man öf ünmooglik óf hiel kostber om de tinzen fan in frou to rieden Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad gehouden en waarbij Nehroe ongetwij feld als grote nationale figuur de winst voor zijn Congrespartij in de wacht wil slepen. En juist op dat punt was hij de laatste tijd zo kwetsbaar gebleken door de onmacht, die hij tegenover de agres sie van de Chinezen in Ladakh, in het Oosten van het door India bezette deel van Kasjmir, aan de dag heeft gelegd. De Chinezen hebben hier al enkele ja- ren militaire posten gevestigd en zij leggen er wegen aan zonder gevoelig te zijn voor de vermanende woorden van Nehroe. Deze heeft weliswaar verklaard, dat er bij verdergaande Chinese actie wel eens oorlog tussen beide landen zou kunnen uitbreken, maar ook, dat hij be grip zou hebben voor grenscorrecties in dit onherbergzame bergland, dat echter op de duur van strategisch belang voor De Raad van de Noord-Atlantische Verdrags-Organisatie (N.A.V.O.) heeft vorige week in zijn vergadering op ministerieel niveau nauwelijks iets gedaan, waar het nageslacht naar zal verwijzen, maar als men het wereldnieuws van week tot week wil Ibijhouden, dan moet toch worden verteld, wat er zich heeft afge speeld. In de Raad is voornamelijk de politiek ten opzichte van Berlyn ter sprake geko men en al tracht men het in het slotcommuniqué te verbloemen, de verschillen van inzicht zijn blijven bestaan. Terwijl Engeland, Amerika en ook Duitsland wel van oordeel zijn, dat men met Rusland een gesprek moet openen over de regeling van de. kwestie-Berlijn, blijft De Gaulle afkerig van een dergelijk initia tief. De Franse regering heeft duidelijk te kennen gegeven zelfs geen heil te zien in een hervatting van de pogingen van de ambassadeurs in Moskou om te onder zoeken of er een basis van gesprek zou bestaan, maar zij heeft toch niet kunnen bied Goa op het voor-Indise subcontinent het laatste spoor van het koloniale tijd perk daar. Sinds 1947, toen India onafhankelijk werd, heeft het gestreefd naar de inlij ving van de bezittingen van de Fransen en Portugezen. De Fransen hebben de onhoudbaarheid en zinneloosheid van bezit op een dergelijke wankele basis ingezien, maar de Portugezen niet. Aandrang van India heeft niet geholpen, geweldloze vrijheidsmarsen evenmin en nu heeft India naar de wapens gegre pen, die het bij monde van premier Nehroe zo verwerpelijk vindt. Enkele dagen waren voldoende om het verzet van de Portugezen te breken, die in de Veiligheidsraad slechts bij het Westen begrip vonden voor hun betoog, dat hier agressie was gepleegd. Rusland steun de India ten volle en tot een besluit kon de Veiligheidsraad niet komen. Katanga. In Katanga is het goed gegaan voor de troepen van de Ver. Naties. Zij zijn de toestand goed meester, zo goed, dat zij menen een wapenstilstand te kunnen accepteren, terwijl Tsjombé onder zwa re druk van de Amerikaanse consul in Leopoldstad bereid bleek te zijn voor een ontmoeting met premier Adoela van i de centrale Kongolese regering op een basis van de Ver. Naties bij Leopold- I stad. Dit ter verhoging van de persoon lijke vrijheid van Tsjombé. Het zou niet de eerste keer zijn, dat hij zou worden gearresteerd. Het is te hopen, dat er ten aanzien van de kwestie-Katanga een bevredigende regeling uit de bus zal komen. Sisu keki Mayonaka Umaya no ya ko Haruka ni kiteurkorur Mitsukai no hogiuta Sukui nushi koso Yima a re ma se to Stille nac’t”, in het Japans) In 1640 riep koning Karei van Engeland het parlement bijeen, dat in de geschie denis. bekend geworden is onder de naam ,,het lange parlement”. De Puriteinen hadden daarin de meerder heid. In overeenstemming met hun stren ge beginselen beslisten zij, dat een be paalde woensdag van iedere maand vas tendag zou zijn. In 1646 viel het Kerst feest op zo’n woensdag, doch het parle ment wilde niets weten van een dispen satie van het gebod, dat ook deze woens dag als vastendag zou gelden. Het be paalde, dat de strenge fastenvoorschrif- ten gehandhaafd moesten worden. Van de Kerstviering kon dat jaar dus niets- komen, zeer tot misnoegen van de bevolking, die zich het pretje maar zo niet liet ontgaan. Ook toen reeds ging de natuur boven de leer. In een begrijpelijke opstandigheid ne geerden zeer veel zakenlieden het bevel, dat zij hun winkels geopend moesten Doe’t de minskebern har nei wenjen set- ten yn in delling fan it lan Sinear, wie der net ien, dy’t net stride en krewearje woe foar it hege ideael: „Ien. mienskip it folk”. En hja seine: „Kom, lit üs in stêd bou- we en in toer, dêr’t it boppest fan ’e hi- mel is, en lit üs namme meitsje Moedich binne hja doe ütein set, om- raek is der skrept en bodde, mei ynmoed hope en forwachte. Krêftich en stoer klonk it liet fan de arbeid, de ierdesang fan minskewurk en wollen, troch de walden en wenten fan Sinear, oant de catastrophe komt. It machtige liet brekt rimpen óf yn wanklanken, it greate wurk rint op ’e nün yn disoarder, it hege ide ael fait yn stikken, de iene namme brekt ütinoar yn tüzen nammen. Omdat de Iene Namme, dy't wrychtich gearbynt, de libbene God, him net fan syn plak reap1* --J* ien Gruber, zien en vroeg hem er passende muziek bij te componeren. Kerstavond kwam en, orgel of geen or gel, de gemeente kreeg in die kleine dorpskerk een van de meest geliefde van alle kerstgeschenken te horen. Na beëindiging van het lied, zei de vrouw van de koorleider: „Wij allen zullen sterven, maar „Stille Nacht” zal nog gezongen worden, wanneer wij zijn heengegaan”. En zij heeft gelijk gekre gen. De meeste kerstgebruiken zijn evenals „Stille Nacht’’ als bij toeval gemeengoed van de mensheid geworden. De kerstkaarten deden in 1843 in Enge land hun intree. Sir Henry Cole droeg John Horsley op een kaart te ontwerpen om aan zijn vrienden te zenden. Deze kaart toonde een gelukkig gezin dat met een dronk een heilwens uitbracht. Maar die volle glazen hadden het ge daan, want bij velen stuitte die kaart op verzet. De opwinding bereikte zelfs zo’n hoogte, dat de kranten er vol van ston den. Andere mensen zagen echter wel wat in die kerstkaarten, en zo ontstond de traditie elkaar voor Kerstmis ’n kaart met zegewens toe te zenden. De kerstzegels stammen uit Denemar ken. Een postbeambte, Einar Holboll, kwam op de idee in Kersttijd wat voor de talrijke lijders aan h berculose te doen. Prestige-kwestie. Het is niet onwaarschijnlijk, dat men verband moet leggen met de verkiezin gen, welke in februari in India worden minde gelovigen een grote teleurstelling besparen en vond dat hij de mis van Kerstavond een bijzonder karakter moest geven. Die avond wandelde pater Mohr buiten het dorp even stil. Het was er rustig en vredi: de sterren en de maan fonkelden 1„ aan geest te brengen hoe Bethlehem er zo veel jaren geleden we' gezien. Bij die gedacht, den in zijn geest op: „Stille Nacht, Hei lige Nacht Toen hij in zijn kerk terug was gekeerd schreef hij deze woorden en nog veel meer op- De volgende morgen liet hij zijn gedicht aan de koorleider, Franz Hwat bat Qabe Skroar Als wij in de gezellige huiselijke kring om de verlichte Kerstboom geschaard zit ten en ons de Kerstcake of het krenten brood goed laten smaken, of ons vereni gen aan de maaltijden met gebraden gans en pudding toe, dan kunnen we ons moeilijk voorstellen, dat de viering van het Kerstfeest eens verboden is geweest. Niet bij ons, maar in Engeland. Dat was in 1646. In 1640 riep koning Karei Vlak voordat troepen van India de grens van Goa, de Portugese enclave in India, overschreden, lieten de autoriteiten van Goa drie vliegtuigen met in to taal vierhonderd vrouwen en kinderen naar het moederland vertrekken. Foto: in Lissabon, verlaten vrouwen met kinderen een van deze drie vlieg tuigen; zij hebben huis en haard verlaten, maar tenminste het vege lijf gered Genesis 11 4 Matt heus 1 21 igje lit en in oare namme dy’t üt de de opwaechset net bistean sil. It is in aid forhael, en dochs jimmeroan wer nij. Sünt dy tiid binne wy fortiisd yn de nammen dy’t skiede, nammen dy't wy elkoar jowe, en wenje wy yn in del ling fan deads skaed. En nou wurdt it wer Krysttiid, omdat God oan syn mins kebern tocht hat en de Kristusdei joech. As in gouden tried rint troch hiel de Skrift de forwachting fan dizze dei, it wachtsjen op de Iene Namme, dy’t fan boppen del komme sil. It reauntet sün- tsjes troch de ikebosken fan Mamré, dêr ’t Abraham syn tinten spande, it rüzet yn it lüd fan de profeten én brekt üt yn de jubel fan it „Eare sij God yn de heechste himelen, en frede op ierde un der de minsken fan it wolbihagen”, doe 't de dagen fol rekken en Maria har eartsberne soan biwuolle yn wynsels en yn in krêbbe lei. En Jozef tocht doe oan de ingel fan de Heare, dy’t tsjin him sein hie: „En hja sil in soan krije, en dy silstü de namme jaen fan Jezus, hwant hy sil syn folk forlosse fan har sünden”. De iennichste namme dy’t under de minsken jown is, dêr’t wy troch sillich wurde moatte, is ek de iennichste namme dy’t by üs past. Sa fier kin in minske bern net fuorttsjen fan Heite hüs, sa oan- fochten en formóge kin it libben net wê- ze, sa swier kin de lest fan sünde en dea net wage of dizze Namme bringt thüs, formoedsoenet, forlost. Sa djip en wiid kin de kleau tusken minsken net gapje, of dêr wurdt in djipper ienheit foun, dêr ’t foar dizze Namme bügd en knibbe'e wurdt. Ien Namme is üs hope. Krekt nou, Krystdei 1961. Hark, hoe't de kleare stimrne sprekt Dy troch de tsjusternisse brekt: Slach op üt jimme stomme ’t each, De Kristus daget jan omheech Wie durft over vrede praten? ’t Blok van Afro-Aziaten Davert van het krijgsgerucht Vrouwen, kinderen op hun vlucht Weten niet waarheen ze moeten De aarde schroeit onder de voeten Nergens rust en veiligheid Fel leed, dat ten hemel schreit Oost en West in walm van haten Wie durft over vrede praten? Wie durft over vrede schrijven? De lugubere bedrijven Worden bloedig opgevoerd In Goa, Katanga loert Een wild losgelaten bende Zaaiend verderf en ellende Nehroe volgt hen dwalend na En Soekarno dreigt, weldra Zullen wij niet achterblijven. Wie durft over vrede schrijven? Wie durft nog op vrede hopen? Zuid-Afrika is doorlopen Van verbeten rassenhaat De beschavingsgesel slaat Wreed en pijnlijk naturellen Paria’s, die niet meetellen Het Christelijk beginsel is Slechts een blinkend dun vernis Vruchten breken rottend open Wie durft nog op vrede hopen? Kerstmis gaat vrede verkonden In een wereld zwart van zonden Straalt de ster van Bethlehem Spreekt ook dit jaar weer de stem Feestlijk gaan in alle landen Straks de kleine lichtjes branden Ook al is de lucht bewolkt Grote Blijdschap zal vertolkt Ook nu zingen engelenmonden Kerstmis, mag vrede verkonden. PIET van Denemarken steunde campagne en zo gebeurde de eerste sluitzegels ter bestrijding van deze volksziekte werden verkocht. Het duurde niet lang of deze mooie ge dachte werd door de meeste landen overgenomen en jaarlijks worden er mil joenen zegels voor dit goede doel ver kocht. Ofschoon de geschiedenis van de kerst boom even wazig is als de boom zelf in de winterse mist, wordt vrij, algemeen aangenomen, dat Maarten Luther in de 16e eeuw de stoot gegeven heeft aan dit gebruik. Toen Luther op Kerstavond door een dennenbos wandelde en de duizenden sterren door de bomen zag schitteren, werd hij zo door dit schouwspel aange grepen, dat hij een klein boompje kapte, het mee naar huis nam en er kaarsen in zette, opdat zijn kinderen er van konden genieten. Sindsdien is de kerstboom het zinnebeeld geworden van hoop, leven, vrede en ge paste vrolijkheid. Door Duitse emigran ten werd het gebruik van de kerstboom in het koloniale tijdperk in de Verenigde Staten ingevoerd. En de Kerstman? Ook hij is in de loop der jaren een ander mens geworden. Toen de Hollanders in oude tijden Sint Nicolaas naar Amerika brachten werd hij afgebeeld als een oude heer met een zwarte tabberd, die, op een schimmel gezeten, op 6 december zijn opwachting in het gezin maakte. Omstreeks 1825 schreef echter Dr. Clement Moore voor zijn vijf kinderen een gedicht, waarin St. Nick een gedaanteverwisseling ónder ging. „Zijn ogen schitterden, zijn wan gen waren glanzend rood zijn neus leek een kers en hij lachte vrolijk.” Naar deze beschrijvig tekende de beken de 19e eeuwse cartoonist Thomas Nast het portret van de goed Heiligman en sindsdien is Santé Claus roodwangig, blozend en vrolijk. Dit is alleen, wat nog gedaan zal kunnen worden, nu de waan verloren ging van onze dromen: de weg naar Bethlehem te gaan. Dit is het enige respijt: met onze angst en eenzaamheid bij ’t kribje van het Kind te komen. Wij allen zonder onderscheid, die zijn verkleumd en moe en klein, wij mogen in de zonneschijn van Gods genade weer genezen en zingen op Zijn groot festijn de glorie van Zijn heerlijkheid En wie het bitterst heeft geschreid zal ’t meest door Hem gezegend wezen nu en in alle eeuwigheid. fo Kalmijn-Spierenburg houden. Slechts enkelen volgden ’t voor schrift op; zij hadden er weinig plezier van, want het publiek ging tot plunde ring van hun winkels over. Tot in de kerk te Westminster toe ver zette men zich tegen de Puriteinse maat regel. Men versierde de kansel en het al taar met dennegroen en tegen het ver bod in hield een voorganger een preek. Aangezien de kerk op hoog bevel geslo ten had moeten blijven, vaardig den de autoriteiten tegen de voorganger, de koster en de voorzanger een arrestatie bevel uit. De dienaren des konings, die deze drie zondaren gevangen moesten nemen, kwa men echter van een koude kermis thuis: het volk stroomde samen en nam zo’n dreigende houding aan, dat men van de arrestatie moest afzien. De straf bepaal de zich tot een ernstige vermaning. En het jaar daarop schafte het parlement de Kerstfeestviering geheel af. De mooiste kerstgeschenken zijn de mensheid zonder fleurige verpakking aangeboden: denk slechts aan de prach tige woorden en muziek van „Stille Nacht een lied dat in Kersttijd over de gehele wereld gezongen wordt. Het werd 143 jaar geleden in een kleine Oos- I tenrijkse kerk geschreven omdat de kerk last van muizen had. I In 1818, enkele dagen voor Kerstmis, i drongen muizen door in het orgel van I een kerk bij Arnsdorf en knaagden gaat- jes in de blaasbalg, zodat het orgel niet Ter gelegenheid van het zilveren huwelijksjubileum van het KaninkUjk paar op 7 j-mnari 1962 heeft de Amsterdamsche Bank in samenwerking met de goud verwet kende industrie bij de Rijksmunt te Utrecht een serie gedenk penningen laten slaan, welke eerdaags bij banken in de verkoop komt. De penning is verkrijgbaar in drie uitvoeringen: van goud, met een doorsnee van resp. 33 en I8I/2 mm, volgens de afbeelding op de foto, en in zilver met een diameter van 30 mm. De zilveren uitvoering heeft op de keerzijde niet de wapens van Koningin en Prins, doch de ineengestrengelde letters ,,J B” onder de kroon en het opschrift ,,7 januari 19371962”De prijs van de verschil lende t'..voeringen is resp. 33, 33 en 3 gulden. Het ontwerp is van Geurt Brinkgreve heuvel dig en maan fonkelden helder de hemel. Hij trachtte zich voor de igen hoe Bethlehem er zo- ■leden wel zou hebben uit- te welden de woor-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1961 | | pagina 1