De ,doorbraak’
Bols wards raad
VERBREDING DRIEPOSTENSTEEG MOGELIJK
in
i SS1
gé
Hoe met het ,pand Oosterbaan’?
(ga be Skroar
Het eerste kievitsei
Fan de Marl iny loer
Jounsread
üs hjoed p p
to sizzen
Zilveren filmpjes
J. s.
Tj. de J.
S
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
58e JAARGANG
No. 24
DINSDAG 27 MAART 1962
PRINSES BEATRIX BEZOCHT HISWA
Hwat hat
foerkwaliteiten, gjin kantforliezen
sjogge, is dêr
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 15
Telef. 2451 Na 18.30 uur 2305 of 2335
(K5157)
Van verschillende zijde vraagt men ons
de adressen enz. door te geven aan onze
lezers. Dit in zijn totaliteit te doen is
onmogelijk. We moeten ons dus tot de
korte inhoud ervan beperken. Eerst dan
het adres van de onderwijskrachten en
bewoners van het Laag Bolwerk, met
resp. 10 en 18 handtekeningen. Het is
evenals de beide andere adressen, merk
waardigerwijs gericht aan:
de Weledelgestr. Heren Leden
van de Gemeenteraad van Bols-
ward en Gedeputeerde Staten
van Friesland,
recht de steeg met auto’s en kleine voer
tuigen te berijden. Het bestaande pand
Grote Dijlakker no. 22 wenst hij te res
taureren en te verbouwen tot woonhuis.
Uit latere besprekingen is gebleken, dat
het zijn bedoeling is hiervan een be
hoorlijk geheel te maken. Met de in
richting van het pand wenst de heer
Sikma spoed te betrachten, waartoe hy
zich voorstelt de plannen hiertoe onge
veer tegelijkertijd met de eigendoms
overdracht in te dienen. B. en W. zijn er
van overtuigd, dat de straatwand en ook
de Grote Dijlakker als geheel na uitvoe
ring hiervan esthetisch een beter aanzien
zal krijgen.
De voorheen gedachte rechtstreekse ver
binding tussen Grote Dijlakker en plan
Noord, welke niet tot stand kon komen,
is met verbreding van de Driepostensteeg
niet meer te bereiken. Een enkel persoon
zal van deze steeg mogelijk gebruik ma
ken voor de verbinding tussen Grote
Dijlakker en Laag Bolwerk, eventueel
plan Noord of omgekeerd, maar voor
het winkelende publiek zal deze verbin
ding volgens B. en W., weinig betekenis
hebben, hoewel het positieve noch het
negatieve van deze stelling met cijfers
is aan te tonen. Wel kan h.i. worden ge
steld, dat de teruggang van de winkel
stand van de Dijlakker niet een kwestie
is van de laatste 10 jaar. Verschillende
factoren zullen hierin zeker een rol spe
len, n.l. veranderde koopgewoonten van
het publiek, de accomodatie van diverse
zaken en zeker zal bij de omzet van de
verschillende bedrijven ook het aantal
middenstandsbedrijven een rol spelen.
Een verrbetering van de omzet van de
debouwkundig adviseur van Bolsward,
die reeds lang adviseerde tot de door
braak, waarvoor nu alies gereed is en
de vele, vele verlangens van de inwoners
tot doorbraak, een nette verbindings
straat tussen het Laag Bolwerk en de
Dijlakker met spoed te doen aanleggen.
Een goede „doorbraak” is niet te keren,
door nu te handelen werkt dit kosten
besparend.
Bolswards Nieuwsblat
Waarin opgenomen: De Bohwardsche Courant, Westergoo en De Jongs Nieuwsblad
Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
lend in het spel en wel bij honderden”.
Het is van groot belang, dat de gehele
breedte van het afgebroken pand wordt
bestraat, daar anders bij één of twee
meter breder maken van de huidige
steeg, de zuigkracht en dus ook een min
of meer persing blijft bestaan, aldus het
schrijven, dat verder zegt, dat een rui
mere straat esthetisch meer verant
woord is, „daar dikwijls na feesten en
dergelijke stegen als openbare urinoirs
gebruikt worden”.
Het Laag Bolwerk is niet meer als voor
heen de Noord-Westelijke rand van de
bebouwing van de stad, maar wordt
steeds meer een belangrijke straat, om
dat geheel plan Noord in de lengte te
genover deze straat ligt. Dit is ook zo
gezien door de raad, aldus het schrijven,
daar het Laag Bolwerk geheel bestraat
is en er keurig uitziet. „En wat is nu
logischer, dan na een diepgaande stu
die van Prof. Ir. J. H. Fröger als ste-
recht de steeg (volgens het contract ver
brede straat) met auto’s en kleinere
voertuigen te mogen berijden. Dit ver
leende voorrecht zou de veiligheid van
de steeg voor voetgangers en vooral
voor schoolkinderen in gevaar brengen.
Het standpunt van
B. en W.
Hwat it Ijocht is foar de eagen,
de lucht foar de longen en de l—"_
foar it hert
is de frijheit foar de siel fan de minske
dwers fortsjii
slagje mei in
nei it f'
Alles wiist derop, dat de kredy.tkwestje
Wie dagelijks een kijkje neemt bij het
verkeer door de thans bestaande steeg
zal het opvallen, dat dit de drukst ge
bruikte steeg van de stad is, aldus dit
schrijven.
Dagelijks passeren daar 4 x per dag een
groot deel van de schoolkinderen der
R.K. lagere jongens- en meisjesschool
(bijna 600 leerlingen), kleuters der R.K.
Kleuterschool (bijna 240 kleuters) en ’n
klein deel van de leerlingen der R.K.
HBS, terwijl binnenkort ook de leerlin
gen van de nieuwe openbare school, die
uit Bolsward-Zuid komen, voor een deel
van dit pad gebruik maken.
Vooral bij het uitgaan der scholen is
de toestand aan de kant Gr. Dijlakker
zeer gevaarlijk, daar de leerlingen uit
de steeg komen, terwijl ze niets van
het verkeer (kunnen) zien.
Dat daar nog geen grotere ongelukken
(met dodelijke afloop) zijn voorgeko
men, mag een wonder heten.
De thans bestaande situatie achter het
pand Gr. Dijlakker nr. 22 nemt het
schrijven helemaal een chaos en Bols
ward onwaardig. De modderpoelen doen
aan Middeleeuwse buitenwegen denken
en veroorzaken vui) in woningen en
scholen aan het Laag Bolwerk. Hebben
deze bewoners al zoveel langer als van
andere straten op een klinkerbestrating
moeten wachten, thans worden ze weer
gedupeerd door wantoestanden, reden
waarom de bewoners van Laag Bolwerk
en personeel van de daar gevestigde
scholen dringend een voor de hand lig
gende oplossing verzoeken aan "te bren
gen en wel door het pand Oosterbaan te
amoveren en een bestraat voetpad aan
te leggen over de gehele breedte tussen
de panden Grote Dijlakker 21 en 23.
In het kort gezegd dus: Verkeerstech
nisch is het met het oog op de vele kin
deren die er dagelijks passeren, nodig
de steeg te' verbreden.
Een achttiental zakenmensen van Sne-
kerpoort en Jongemastraat steunen dit
verzoek ten volle en zien hierin tevens
grote belangen voor hun zaken, maar
ook voor een betere verdeling van het
Stadsplan.
De achttien zakenmensen menen echter
dat de raad en (alweer) de Ged. Staten
bij het vorig schrijven werden verzocht
te bevorderen dat door het verbreden
van de Driepostensteeg een straat kan
worden aangelegd met „een brug voor
het verkeer van en naar plan Noord”.
Dit laatste Is echter een misvatting. Over
een eventuele brug rept 't eerstgenoem
de schrijven met geen woord.
Het meest uitvoerig adresseerden 34 be
woners van Grote en Kleine Dijlakker,
Wipstraat, Broere- en Kerkstraat.
Men hoort dikwijls, dat wij in een be
wogen tijd leven, de ene mens vliegt in
zijn ruimteschip met een duizelingwek
kende snelheid door de ruimte en de
andere mens moet zich met moeite door
een nauwe steeg tussen de kinderen
doorwringen om op de plaats van zijn
bestemming te komen, aldus de aanhef
van dit schrijven.
Het besluit van B. en W. het omstreden
pand Grote Dijlakker 22 te gaan verko
pen, doet ondergetekenden de haren ten
berge rijzen.
Het schrijven herhaalt dan een eerder
door hen gericht adres aan de Raad, ge
publiceerd in ons blad van 30 januari
1959 met het door ons geleverde com
mentaar, waarheen wij gemakshalve ver
wijzen.
Ook toen was de toestand al slecht en
was het een zaak van natte voeten krij
gen, wat vooral voor de schoolkinderen
niet prettig is. Toen de gelegenheid zich
voordeed hierin grondige verbetering te net dy djippe sné set yn it boerelibben
Na een bespreking van het plan tot
verkoop, hebben B. en W. een verdere
behandeling van dit punt aangehouden
tot de volgende vergadering, die dus nu
hedenavond zal worden gehouden,
De discussies in de Raad gingen, kort
samengevat, over de volgende punten:
1. welke oplossing denkt de koper zich
met dit perceel, vooral de afsluiting aan
de zijde van het Laag Bolwerk;
2. zal en kan de verbreding van de
steeg de ontluistering van de Grote en
Kleine Dijlakker tegengaan, eventueel
kan de voorheen gedachte doorbraak,
waartoe de raad de bewuste panden aan
kocht, de koopgewoonten van het pu
bliek wijzigen en daardoor de midden
stand van deze beide straten en naaste
omgeving een hogere omzet brengen;
3. is het stedebouwkundig verantwoord
het bovenbedoelde pand af te breken al
of niet met camouflage van de ontstane
opening in de straatwand of is er de
mogelijkheid na afbraak van genoemd
pand een smallere woning op deze plaats
te bouwen;
4. is het uit veiligheidsoverwegingen
noodzakelijk de thans bestaande steeg
te verbreden.
De heer K. Sikma deelde 2 februari j.l.
tengevolge op ’n vroeger door hem ge
dane vraag mede, belngstelling te heb
ben voor aankoop van het pand, indien
op ‘t terrein geen optie meer is. Tevens
deelt hij hierin mede zijn plannen ten'
dat uit deze steeg draaft, fietst, „spe- aanzien van de afsluiting van het ter
rein aan de zyde van het Laag Bolwerk,
waar hij een pakhuis wil bouwen met
een verantwoorde toegangspartij, waar
bij hij dan afstand zal doen van het voor-
Moaije joun:
’t Read sa froed
Siecht op ’e groun
As léste groet
De beamwal
Sa goed fortroud
Is yn ’e Ijochtfal
Hast fan goud
’t Softe read
It jounige Ijocht
Skynt yn ’e feart
Fan ’e Hichtumer-bocht
agen,
de leafde
Standpunt K. Sikma.
De heer Sikma, die kennis genomen
heeft van de bezwaren van de midden
stand aan de Dijlakker en omgeving, is
bereid (hoewel hij deze bezwaren niet
kan delen, omdat hij in hoofdzaak an
dere oorzaken dan de verbinding met het
Laag Bolwerk ziet, voor een achteruit
gang van de omzet van de middenstand
in deze omgeving) het door hem aan te
kopen pand zodanig te wijzigen, dat de
steeg aan de zijde van de Grote Dijlak
ker een breedte kan verkrijgen van 1.50
meter.
Deze loyale medewerking waarderen B.
en W. zeer, omdat hiermede tegemoet
kan worden gekomen aan de bezwaren
van een te nauwe steeg momenteel
plm. 1 meter aan de Grote Dijlakker,
uitlopend tot plm. 2 meter aan de zijde
van het Laag Bolwerk terwijl zowel
uit stedebouwkundige overwegingen
als uit een oogpunt van verkeersveilig
heid de situatie verantwoord blijft.
Het is dan echter noodzakelijk de ge
hele zijgevel van het pand af te breken
en de kapconstructie te wijzigen om het
pand 0,50 meter smaller te maken. Hier
in vraagt de heer Sikma een bijdrage
van de gemeente, waarmede de gestelde
koopprijs is te verlagen.
B. en W. achten dit verantwoord om zo
veel mogelijk aan alle bezwaren tege
moet te komen en stellen daarom voor
het pand aan de heer Sikma te verko
pen, evenwel met verplichting tot ver
breding der steeg.
De heer Sikma doet dan afstand van het
recht met auto’s in de verbrede steeg
te rijden, hetgeen de veiligheid zeer be
vordert.
Bovendien kan de zaak bij aanneming
van dit voorstel spoedig worden aange
grepen. Aan de „modderpoel” en „mid
deleeuwse toestand” zal dan weldra een
einde komen.
Wordt het voorstel verworpen en komt
er van het College van Ged. Staten geen
toestemming tot verbreding van de steeg
dan blijft de zaak zoals ze is met alle
narigheid van dien.
Het woord is nu vanavond aan de raad
om hoe dan ook een beslissing te
nemen van historische aard.
brengen, verzoeken de briefschrijvers
dringend het plan te doen doorvoeren.
Het commentaar van ons blad luidde
toen: Niets liever dan dat.
De raad heeft nimmer besloten het plan,
om welke reden dan ook, in te trekken.
Ondertussen zijn wij, ondanks dat, blij,
dat men eensgezind met dit verzoek is
gekomen. Het geeft, naar wij hopen, het
gemeentebestuur een wapen in de hand
om bij de hogere instanties te bepleiten
de nodige kredieten hiervoor beschikbaar
te stellen.
Dit was dus 2 jaar geleden. Kredieten
voor de steegverbreding zijn ook thans
nog niet afgekomen. De situatie is on
gewijzigd. Om eindelijk uit de impasse
te geraken, komen B. en W. thans met
het voorstel de steeg te verbreden met
behoud van het pand dat dan verkocht
zal worden en verbouwd.
De adressanten vinden het bevreemdend
en teleurstellend, het college van B. en
W. nu zulk een draai te zien maken.
Tegenwoordig eist het verkeer vele
slachtoffers waar onder ook veel kinde
ren zijn. Moeite noch kosten worden ge
spaard om hierin verbetering te bren
gen. Het is mede daardoor ook, dat de
Driepostensteeg een dissonant wordt ge
noemd tegen de veiligheid van het kind,
De vroede vaderen van Bolsward zyn in de afgelopen dagen niet minder dan zes
maal geconfronteerd met de kwestie rond een eventuele doorbraak of steegverbre
ding ter hoogte van het pand Grote Dijlakker 22. Eerst was er een adres aan de
raad van de Laag Bolsward-bewoners en hoofden en personeel van aldaar geves
tigde scholen. Toen kwam er een schrijven van de bewoners der Snekerpoort en
omliggende straten, ten slotte een adres van de Dylakkers.
B. en W. kwamen tweemaal met een voorstel en ten slotte was er een poëtische
ontboezeming in ons blad. Bij zoveel belangstelling kan het wel eens zijn, dat er
op de publieke tribune hedénavond (aan de vooravond van de verkiezingen) stoe
len te kort komen.
middenstandszaden achten B. en W. niet
te verwachten van afbraak van ’t pand.
Wel blijven zij op langere termijn stre
ven naar een verbetering van de positie
van de Dijlakker door een verbinding
met een toekomstig uitbreidingsplan.
Met deze oplossing zal een breder pu
bliek in contact worden gebracht met
de Dijlakker, waarmee de daar aanwe
zige middenstand zijn voordelen zal
kunnen doen.
Naast de economische kant van dit
vraagstuk noemen B. en W. ook de ste
debouwkundige oplossinng van groot be
lang. Afbraak van het pand Grote Dijl
akker no. 22 zonder meer is naar hun
mening onverantwoord; er zou een gat
in de straatwand ontstaan wat stede
bouwkundig, zelfs met enige camoufla
ge, in deze hechte straatwand niet pas
send en ook niet verantwoord zou zijn.
Ten aanzien van het laatste punt is het
de mening van B. en W„ dat een nau
were doorgang de voorkeur verdient bo
ven een bredere. Wanneer in de spits
uren het tijdstip van het uitgaan der
in de omgeving aanwezige scholen ’n
aantal leerlingen deze steeg passeert,
zal er tegen gewaakt moeten worden,
dat een te groot aantal kinderen tege
lijk op de Dijlakker komt, hetgeen mo
gelijk is bij een smallere steeg.
Bovendien bestaat het risico, wanneer de
steeg te breed wordt, dat men met rij
wielen of bakfietsen dit pad berijdt, zelfs
als deze voor voertuigen gesloten wordt
verklaard, met alle gevaren van dien.
Bij de thans met de heer Sikma te tref
fen regeling zal deze afstand doen van
het hem bij koopcontract verleende voor-
Het eerste kievitsei werd dit jaar in ons
land gevonden door de 14 j. Janetta
Geurts te Barneveld, n.l. zaterdagmor
gen om 8 uur.
Het zaterdagmiddag te Nij broek gevon
den ei bereikte echter het eerst het paleis
Soestdijk.
Het eerste ei in Friesland werd gevon
den door J. J. en L. Plantinga te Win-
sum, het eerste in Wonseradeel bij Par-
rega door de 17 j. Pieter Teerenstra. Ze
werden resp. aangeboden aan de com
missaris der koningin en burgemeester
Oosterhoff.
as hjirre. It docht üs dan ek neat gjin nij
dat nei Grins mei syn Ommelannen it
krekt Hollan is, dat oer in djippe grep
pel hinnestapt en mei de tsjinstanner ta
in akkoart komd is.
De fraech is lykwols, is dat it bigjin fan
de ein of is dat it bigjin fan in mje kon-
stellaesje. len fan de greate foarmannen
üt it koöperative kamp: Prof. Dr. H. J.
Frietema lit net yn twifel, hoe ’t hy it
sjocht. Hy seit „De vraag, of naar samen
werking met particuliere ondernemin
gen moet worden gestreefd, mag in be
ginsel zeker niet worden veroordeeld. In
tegendeel, onder bepaalde omstandighe
den is deze noodzakelijk. Ik deel de op
vatting niet van hen, die de CMC om
deze reden een gedenatureerde coöpera
tie noemen. Eerder zal deze onderne
ming andere coöperaties ten voorbeeld
moeten worden gesteld.”
Dit ütgongspunt kin üs yn de kommen-
de tiid dus jit hiel hwat foroaringen
bringe en soe de wei ek iepen meitsje
foar in bettere gearwurking, binammen
op de bütenlanske merk, hwer’t nou de
iene de oare ünnedich konkurrinsje oan-
docht.
Hast alle dagen hearre wy op it heden
nijs oer bisprek tusken twa of meat su-
velkoöperaesjés om to sjen oft men mei-
mekoar net meat kin as elk apart. Wis,
yn Frico en Kondins wurkje de measten
al yn greater forban, mar de fabriken
biiuwe dochs aparte ienheden, dy't sels-
stannich har bileid fiere. Yn groepkes
fan trije, fjouwer sitte hja nou om 'e ta
fel en altomets heart men optimistyske
of pessimistyske lüden.
By de oankeap is it al net oars. C.A.F.
en Noordkant hawwe al hiel hwat bi-
praet, Oldeberkeap lit in fusy yn him
omgean, de Frentsjerter Lanboukoöpe-
raesj.e wol ek wol ris prate, allegcarre
uteringen fan in nije geast, dy’t ynsjocht,
dat de tiden foroarje en de beakens for-
set wurde moatte.
En de bistjüren fan de fabriken, dy’t
harren der jit buten halde, soe ik dochs
biskieden de ried jaen to bitinken, dat
momenteel de kar en de aerd fan de
gearwurking jit nei folie kanten bipaeld
wurde kin, mar dat stadichoan dizze
kansen lytser wurde.
De earste kar is der gau üt en dêrmei
ser. Dat men dochs in kear de bocht nim-
me moat, liket my net botte twifelich.
It is sa ’n algemiene tendins yn it bi-
driuwslibben, der binne safolle lju fan
kwisekwansje, dy't der pp oansteane, dat
it minsklikerwiis in kwestje is fan in
jiermannich of elk komt foar de kar to
stean. Ik wit wol, dat men in histoarje
fan ien, twa geslachten sa mar net óf-
skoddet en dat krekt de neistlizzende fa
briken mekoar net altyd it neiste steane,
mar it noftere forstan moat dochs sizze,
dat hja dy dingen fan doe en doe mar
wêze litte moatte en biseffe, dat it giet
om de takomst feilich to stellen.
Dizze wike is de forgreate en fornijde
boerenlienbank wer yn gebruk nomd,
dat is in felisitaesje wurdich. Hja hat
nou in weardich ünderkommen, dat de
aide kassier (Teake Popma silger) grif
sinnige hie.
It toant ek düdlik oan, dat de lienbank
biseft, dat wy yn in nije tiid libje en
dat men de lju mei service en gemakken
better tsj innet as mei allinnich mar óf-
wachtsjen en stil bliuwen. De lienban-
ken kinne de leden en ynlizzers tsjint-
wurdich hiel hwat biede en mei it bi-
trouwen, dat hja al sa lang dübeld en
'inne hawwe, sil it harren grif
modern apparaet de gong
Skilwyk der forgoed yn to krijen.
EK HJIR FORNIMT MEN
DE NIJE TIID
Der is yn de beide Hollannen tige hwat
to dwaen oer it forskynsel, dat de CMC
(Centrale Melk Coöperatie) dy't yn dat
wichtige molkkonsumptygebiet frijhwat
de lekkens ütdielt, ek gearwurket mei in
pear partikuliere fabriken. Binammen
buten Hollan sjogge party lju dit as for-
ried oan de koöperaesje en miene hja dat
op dizze wize de koöperaesje har groun-
bigjinsels oan ’e kant set. Nou is men
yn Hollan op dit punt lang sa gefoelich
net as hjirre. De trochsné hollanner is in
noftcr en sacklik man, dy't tuk is op
foardiel en hannel en him net slope lit
fan bigjinsels, hoe dan ek. De striid, dy
’t wy yn Fryslan nou al sawntich jier
sjogge, is dêr nea slim west, hja hat lang
H.K.H. Prinses Beatrix heeft vrijdagochtend een bezoek gebracht aan de His-
wa-watersport-tentoonstelling in het Amsterdamse RAl-gebffttw
Laatste week maart 1937
Boereboelgoed bij wed. Tj. Bangma te
Parrega, Anne Flapper te Tjerkwerd,
Harmen W. Mulder te Bolsward, Auke
W. Bootsma te Ferwoude, Yke O. Rus-
ticus te Wons.
Feestelijke ouderavond openbare lagere
school te Burgwerd. Jac. de Vos van Ol-
deboorn trad op als humorist.
De raad van Hennaarderadeel bestluit f
2,per werkloze beschikbaar te stellen
voor aanschaffing schoeisel, kleding en
beddegoed.
De suggestie van een Duitse bewapening
die alles zou kunnen verpletteren, is door
de Spaanse oorlog geweken.
De reclame voor de elfstedenrijwieltocht
zal dit jaar geheel in het teken staan van
„De acht van Bolsward” worden gezet
Bij de eindles van de r.k. landbouw
school te Bolsward kregen alle 11 leer
lingen het diploma t.w.: Bote Jorna te
Kubaard, Watte Osinga te Nijhuizum,
Frans Galama te Burgwerd, Willem Hui-
tema te Snikzwaag, Jozef Hettinga te
Burgwerd, Reinder Hoekstra te Lutke-
wierum, Sjoerd Jellesma te Heeg, Har
men de Jong te Ferwoude, Hidde Gala
ma te Nijehuizum, F. Schakel te Tjerk
werd en Sj. Hoekstra te Bolsward.
foar de boeren bilangriker wurdt. De
hege ynventarissen, de needsaeklike oan-
skaf fan nij ark, de lytse en greatere mo-
dernisearingen, de hege foerrekens fan-
wege it hege oantal kij, dat alles makket,
dat de boer tige forlet hat fan in geskikt
en flot kredyt en de lienbank is dan de
oangewezen wei. Foar in better ütoefen-
jen fan it bidriuw wurdt er faken to min
gebruk makke fan kredyt en wolle par
ty it net earder oanskaffe, dan dat hja
ue sinten der foar hawwe. Yn it hüshal-
delike en persoanlike flak kin ik dat fan
herten meistimme, mar yn it bidriuw per-
foarst net.
Hjir mei en kin men gerest liend jild
foar brüke en as it bidriuw dêrmei bet
ter en foardieliger wurket, komt it der
handich wer üt. Sa liket nou yn it kom
men it bouwen fan silo’s yn de skuorre,
hwertroch it risiko fan goed slagjen fol
ie lytser skynt to wêzen. Boppedat kin
it in greate wurkbisparring jaen troch it
daliks üt de silo oer de souder to fuor-
jen. Deun hjir by de stêd is nou de ear
ste boud en as alles sa ütkomt as it liket,
sille der mei gauwens grif mear komme.
Mar forgees is it fansels net, der giet
sa’n fiiftüzen goune mei hinne, tomin-
yn-
it fansels net, der giet
sen foar in silo fan 125 küb. meter
hald, sa as dizze.
Nim nou ris oan, dat de foardielen yn
foerkwaliteiten, gjin kantforliezen en
bisparre wurklean, greater binne as de
rinte en ófskriuwing, dan soe it dochs
to gek wêze, dat men dy kant net üt-
gie om’t men der daliks gjin jild foar
hie.
Foar rendabele forbetteringen mei en
moat men liene en dêryn sil de lienbank
grif gjin spulbrekker wêze. Dat is em
mers krekt it bilangrykste diel fan har
wurk.