De ,doorbraak’ Bols wards raad VERBREDING DRIEPOSTENSTEEG MOGELIJK in i SS1 gé Hoe met het ,pand Oosterbaan’? (ga be Skroar Het eerste kievitsei Fan de Marl iny loer Jounsread üs hjoed p p to sizzen Zilveren filmpjes J. s. Tj. de J. S STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND 58e JAARGANG No. 24 DINSDAG 27 MAART 1962 PRINSES BEATRIX BEZOCHT HISWA Hwat hat foerkwaliteiten, gjin kantforliezen sjogge, is dêr Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 15 Telef. 2451 Na 18.30 uur 2305 of 2335 (K5157) Van verschillende zijde vraagt men ons de adressen enz. door te geven aan onze lezers. Dit in zijn totaliteit te doen is onmogelijk. We moeten ons dus tot de korte inhoud ervan beperken. Eerst dan het adres van de onderwijskrachten en bewoners van het Laag Bolwerk, met resp. 10 en 18 handtekeningen. Het is evenals de beide andere adressen, merk waardigerwijs gericht aan: de Weledelgestr. Heren Leden van de Gemeenteraad van Bols- ward en Gedeputeerde Staten van Friesland, recht de steeg met auto’s en kleine voer tuigen te berijden. Het bestaande pand Grote Dijlakker no. 22 wenst hij te res taureren en te verbouwen tot woonhuis. Uit latere besprekingen is gebleken, dat het zijn bedoeling is hiervan een be hoorlijk geheel te maken. Met de in richting van het pand wenst de heer Sikma spoed te betrachten, waartoe hy zich voorstelt de plannen hiertoe onge veer tegelijkertijd met de eigendoms overdracht in te dienen. B. en W. zijn er van overtuigd, dat de straatwand en ook de Grote Dijlakker als geheel na uitvoe ring hiervan esthetisch een beter aanzien zal krijgen. De voorheen gedachte rechtstreekse ver binding tussen Grote Dijlakker en plan Noord, welke niet tot stand kon komen, is met verbreding van de Driepostensteeg niet meer te bereiken. Een enkel persoon zal van deze steeg mogelijk gebruik ma ken voor de verbinding tussen Grote Dijlakker en Laag Bolwerk, eventueel plan Noord of omgekeerd, maar voor het winkelende publiek zal deze verbin ding volgens B. en W., weinig betekenis hebben, hoewel het positieve noch het negatieve van deze stelling met cijfers is aan te tonen. Wel kan h.i. worden ge steld, dat de teruggang van de winkel stand van de Dijlakker niet een kwestie is van de laatste 10 jaar. Verschillende factoren zullen hierin zeker een rol spe len, n.l. veranderde koopgewoonten van het publiek, de accomodatie van diverse zaken en zeker zal bij de omzet van de verschillende bedrijven ook het aantal middenstandsbedrijven een rol spelen. Een verrbetering van de omzet van de debouwkundig adviseur van Bolsward, die reeds lang adviseerde tot de door braak, waarvoor nu alies gereed is en de vele, vele verlangens van de inwoners tot doorbraak, een nette verbindings straat tussen het Laag Bolwerk en de Dijlakker met spoed te doen aanleggen. Een goede „doorbraak” is niet te keren, door nu te handelen werkt dit kosten besparend. Bolswards Nieuwsblat Waarin opgenomen: De Bohwardsche Courant, Westergoo en De Jongs Nieuwsblad Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie lend in het spel en wel bij honderden”. Het is van groot belang, dat de gehele breedte van het afgebroken pand wordt bestraat, daar anders bij één of twee meter breder maken van de huidige steeg, de zuigkracht en dus ook een min of meer persing blijft bestaan, aldus het schrijven, dat verder zegt, dat een rui mere straat esthetisch meer verant woord is, „daar dikwijls na feesten en dergelijke stegen als openbare urinoirs gebruikt worden”. Het Laag Bolwerk is niet meer als voor heen de Noord-Westelijke rand van de bebouwing van de stad, maar wordt steeds meer een belangrijke straat, om dat geheel plan Noord in de lengte te genover deze straat ligt. Dit is ook zo gezien door de raad, aldus het schrijven, daar het Laag Bolwerk geheel bestraat is en er keurig uitziet. „En wat is nu logischer, dan na een diepgaande stu die van Prof. Ir. J. H. Fröger als ste- recht de steeg (volgens het contract ver brede straat) met auto’s en kleinere voertuigen te mogen berijden. Dit ver leende voorrecht zou de veiligheid van de steeg voor voetgangers en vooral voor schoolkinderen in gevaar brengen. Het standpunt van B. en W. Hwat it Ijocht is foar de eagen, de lucht foar de longen en de l—"_ foar it hert is de frijheit foar de siel fan de minske dwers fortsjii slagje mei in nei it f' Alles wiist derop, dat de kredy.tkwestje Wie dagelijks een kijkje neemt bij het verkeer door de thans bestaande steeg zal het opvallen, dat dit de drukst ge bruikte steeg van de stad is, aldus dit schrijven. Dagelijks passeren daar 4 x per dag een groot deel van de schoolkinderen der R.K. lagere jongens- en meisjesschool (bijna 600 leerlingen), kleuters der R.K. Kleuterschool (bijna 240 kleuters) en ’n klein deel van de leerlingen der R.K. HBS, terwijl binnenkort ook de leerlin gen van de nieuwe openbare school, die uit Bolsward-Zuid komen, voor een deel van dit pad gebruik maken. Vooral bij het uitgaan der scholen is de toestand aan de kant Gr. Dijlakker zeer gevaarlijk, daar de leerlingen uit de steeg komen, terwijl ze niets van het verkeer (kunnen) zien. Dat daar nog geen grotere ongelukken (met dodelijke afloop) zijn voorgeko men, mag een wonder heten. De thans bestaande situatie achter het pand Gr. Dijlakker nr. 22 nemt het schrijven helemaal een chaos en Bols ward onwaardig. De modderpoelen doen aan Middeleeuwse buitenwegen denken en veroorzaken vui) in woningen en scholen aan het Laag Bolwerk. Hebben deze bewoners al zoveel langer als van andere straten op een klinkerbestrating moeten wachten, thans worden ze weer gedupeerd door wantoestanden, reden waarom de bewoners van Laag Bolwerk en personeel van de daar gevestigde scholen dringend een voor de hand lig gende oplossing verzoeken aan "te bren gen en wel door het pand Oosterbaan te amoveren en een bestraat voetpad aan te leggen over de gehele breedte tussen de panden Grote Dijlakker 21 en 23. In het kort gezegd dus: Verkeerstech nisch is het met het oog op de vele kin deren die er dagelijks passeren, nodig de steeg te' verbreden. Een achttiental zakenmensen van Sne- kerpoort en Jongemastraat steunen dit verzoek ten volle en zien hierin tevens grote belangen voor hun zaken, maar ook voor een betere verdeling van het Stadsplan. De achttien zakenmensen menen echter dat de raad en (alweer) de Ged. Staten bij het vorig schrijven werden verzocht te bevorderen dat door het verbreden van de Driepostensteeg een straat kan worden aangelegd met „een brug voor het verkeer van en naar plan Noord”. Dit laatste Is echter een misvatting. Over een eventuele brug rept 't eerstgenoem de schrijven met geen woord. Het meest uitvoerig adresseerden 34 be woners van Grote en Kleine Dijlakker, Wipstraat, Broere- en Kerkstraat. Men hoort dikwijls, dat wij in een be wogen tijd leven, de ene mens vliegt in zijn ruimteschip met een duizelingwek kende snelheid door de ruimte en de andere mens moet zich met moeite door een nauwe steeg tussen de kinderen doorwringen om op de plaats van zijn bestemming te komen, aldus de aanhef van dit schrijven. Het besluit van B. en W. het omstreden pand Grote Dijlakker 22 te gaan verko pen, doet ondergetekenden de haren ten berge rijzen. Het schrijven herhaalt dan een eerder door hen gericht adres aan de Raad, ge publiceerd in ons blad van 30 januari 1959 met het door ons geleverde com mentaar, waarheen wij gemakshalve ver wijzen. Ook toen was de toestand al slecht en was het een zaak van natte voeten krij gen, wat vooral voor de schoolkinderen niet prettig is. Toen de gelegenheid zich voordeed hierin grondige verbetering te net dy djippe sné set yn it boerelibben Na een bespreking van het plan tot verkoop, hebben B. en W. een verdere behandeling van dit punt aangehouden tot de volgende vergadering, die dus nu hedenavond zal worden gehouden, De discussies in de Raad gingen, kort samengevat, over de volgende punten: 1. welke oplossing denkt de koper zich met dit perceel, vooral de afsluiting aan de zijde van het Laag Bolwerk; 2. zal en kan de verbreding van de steeg de ontluistering van de Grote en Kleine Dijlakker tegengaan, eventueel kan de voorheen gedachte doorbraak, waartoe de raad de bewuste panden aan kocht, de koopgewoonten van het pu bliek wijzigen en daardoor de midden stand van deze beide straten en naaste omgeving een hogere omzet brengen; 3. is het stedebouwkundig verantwoord het bovenbedoelde pand af te breken al of niet met camouflage van de ontstane opening in de straatwand of is er de mogelijkheid na afbraak van genoemd pand een smallere woning op deze plaats te bouwen; 4. is het uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijk de thans bestaande steeg te verbreden. De heer K. Sikma deelde 2 februari j.l. tengevolge op ’n vroeger door hem ge dane vraag mede, belngstelling te heb ben voor aankoop van het pand, indien op ‘t terrein geen optie meer is. Tevens deelt hij hierin mede zijn plannen ten' dat uit deze steeg draaft, fietst, „spe- aanzien van de afsluiting van het ter rein aan de zyde van het Laag Bolwerk, waar hij een pakhuis wil bouwen met een verantwoorde toegangspartij, waar bij hij dan afstand zal doen van het voor- Moaije joun: ’t Read sa froed Siecht op ’e groun As léste groet De beamwal Sa goed fortroud Is yn ’e Ijochtfal Hast fan goud ’t Softe read It jounige Ijocht Skynt yn ’e feart Fan ’e Hichtumer-bocht agen, de leafde Standpunt K. Sikma. De heer Sikma, die kennis genomen heeft van de bezwaren van de midden stand aan de Dijlakker en omgeving, is bereid (hoewel hij deze bezwaren niet kan delen, omdat hij in hoofdzaak an dere oorzaken dan de verbinding met het Laag Bolwerk ziet, voor een achteruit gang van de omzet van de middenstand in deze omgeving) het door hem aan te kopen pand zodanig te wijzigen, dat de steeg aan de zijde van de Grote Dijlak ker een breedte kan verkrijgen van 1.50 meter. Deze loyale medewerking waarderen B. en W. zeer, omdat hiermede tegemoet kan worden gekomen aan de bezwaren van een te nauwe steeg momenteel plm. 1 meter aan de Grote Dijlakker, uitlopend tot plm. 2 meter aan de zijde van het Laag Bolwerk terwijl zowel uit stedebouwkundige overwegingen als uit een oogpunt van verkeersveilig heid de situatie verantwoord blijft. Het is dan echter noodzakelijk de ge hele zijgevel van het pand af te breken en de kapconstructie te wijzigen om het pand 0,50 meter smaller te maken. Hier in vraagt de heer Sikma een bijdrage van de gemeente, waarmede de gestelde koopprijs is te verlagen. B. en W. achten dit verantwoord om zo veel mogelijk aan alle bezwaren tege moet te komen en stellen daarom voor het pand aan de heer Sikma te verko pen, evenwel met verplichting tot ver breding der steeg. De heer Sikma doet dan afstand van het recht met auto’s in de verbrede steeg te rijden, hetgeen de veiligheid zeer be vordert. Bovendien kan de zaak bij aanneming van dit voorstel spoedig worden aange grepen. Aan de „modderpoel” en „mid deleeuwse toestand” zal dan weldra een einde komen. Wordt het voorstel verworpen en komt er van het College van Ged. Staten geen toestemming tot verbreding van de steeg dan blijft de zaak zoals ze is met alle narigheid van dien. Het woord is nu vanavond aan de raad om hoe dan ook een beslissing te nemen van historische aard. brengen, verzoeken de briefschrijvers dringend het plan te doen doorvoeren. Het commentaar van ons blad luidde toen: Niets liever dan dat. De raad heeft nimmer besloten het plan, om welke reden dan ook, in te trekken. Ondertussen zijn wij, ondanks dat, blij, dat men eensgezind met dit verzoek is gekomen. Het geeft, naar wij hopen, het gemeentebestuur een wapen in de hand om bij de hogere instanties te bepleiten de nodige kredieten hiervoor beschikbaar te stellen. Dit was dus 2 jaar geleden. Kredieten voor de steegverbreding zijn ook thans nog niet afgekomen. De situatie is on gewijzigd. Om eindelijk uit de impasse te geraken, komen B. en W. thans met het voorstel de steeg te verbreden met behoud van het pand dat dan verkocht zal worden en verbouwd. De adressanten vinden het bevreemdend en teleurstellend, het college van B. en W. nu zulk een draai te zien maken. Tegenwoordig eist het verkeer vele slachtoffers waar onder ook veel kinde ren zijn. Moeite noch kosten worden ge spaard om hierin verbetering te bren gen. Het is mede daardoor ook, dat de Driepostensteeg een dissonant wordt ge noemd tegen de veiligheid van het kind, De vroede vaderen van Bolsward zyn in de afgelopen dagen niet minder dan zes maal geconfronteerd met de kwestie rond een eventuele doorbraak of steegverbre ding ter hoogte van het pand Grote Dijlakker 22. Eerst was er een adres aan de raad van de Laag Bolsward-bewoners en hoofden en personeel van aldaar geves tigde scholen. Toen kwam er een schrijven van de bewoners der Snekerpoort en omliggende straten, ten slotte een adres van de Dylakkers. B. en W. kwamen tweemaal met een voorstel en ten slotte was er een poëtische ontboezeming in ons blad. Bij zoveel belangstelling kan het wel eens zijn, dat er op de publieke tribune hedénavond (aan de vooravond van de verkiezingen) stoe len te kort komen. middenstandszaden achten B. en W. niet te verwachten van afbraak van ’t pand. Wel blijven zij op langere termijn stre ven naar een verbetering van de positie van de Dijlakker door een verbinding met een toekomstig uitbreidingsplan. Met deze oplossing zal een breder pu bliek in contact worden gebracht met de Dijlakker, waarmee de daar aanwe zige middenstand zijn voordelen zal kunnen doen. Naast de economische kant van dit vraagstuk noemen B. en W. ook de ste debouwkundige oplossinng van groot be lang. Afbraak van het pand Grote Dijl akker no. 22 zonder meer is naar hun mening onverantwoord; er zou een gat in de straatwand ontstaan wat stede bouwkundig, zelfs met enige camoufla ge, in deze hechte straatwand niet pas send en ook niet verantwoord zou zijn. Ten aanzien van het laatste punt is het de mening van B. en W„ dat een nau were doorgang de voorkeur verdient bo ven een bredere. Wanneer in de spits uren het tijdstip van het uitgaan der in de omgeving aanwezige scholen ’n aantal leerlingen deze steeg passeert, zal er tegen gewaakt moeten worden, dat een te groot aantal kinderen tege lijk op de Dijlakker komt, hetgeen mo gelijk is bij een smallere steeg. Bovendien bestaat het risico, wanneer de steeg te breed wordt, dat men met rij wielen of bakfietsen dit pad berijdt, zelfs als deze voor voertuigen gesloten wordt verklaard, met alle gevaren van dien. Bij de thans met de heer Sikma te tref fen regeling zal deze afstand doen van het hem bij koopcontract verleende voor- Het eerste kievitsei werd dit jaar in ons land gevonden door de 14 j. Janetta Geurts te Barneveld, n.l. zaterdagmor gen om 8 uur. Het zaterdagmiddag te Nij broek gevon den ei bereikte echter het eerst het paleis Soestdijk. Het eerste ei in Friesland werd gevon den door J. J. en L. Plantinga te Win- sum, het eerste in Wonseradeel bij Par- rega door de 17 j. Pieter Teerenstra. Ze werden resp. aangeboden aan de com missaris der koningin en burgemeester Oosterhoff. as hjirre. It docht üs dan ek neat gjin nij dat nei Grins mei syn Ommelannen it krekt Hollan is, dat oer in djippe grep pel hinnestapt en mei de tsjinstanner ta in akkoart komd is. De fraech is lykwols, is dat it bigjin fan de ein of is dat it bigjin fan in mje kon- stellaesje. len fan de greate foarmannen üt it koöperative kamp: Prof. Dr. H. J. Frietema lit net yn twifel, hoe ’t hy it sjocht. Hy seit „De vraag, of naar samen werking met particuliere ondernemin gen moet worden gestreefd, mag in be ginsel zeker niet worden veroordeeld. In tegendeel, onder bepaalde omstandighe den is deze noodzakelijk. Ik deel de op vatting niet van hen, die de CMC om deze reden een gedenatureerde coöpera tie noemen. Eerder zal deze onderne ming andere coöperaties ten voorbeeld moeten worden gesteld.” Dit ütgongspunt kin üs yn de kommen- de tiid dus jit hiel hwat foroaringen bringe en soe de wei ek iepen meitsje foar in bettere gearwurking, binammen op de bütenlanske merk, hwer’t nou de iene de oare ünnedich konkurrinsje oan- docht. Hast alle dagen hearre wy op it heden nijs oer bisprek tusken twa of meat su- velkoöperaesjés om to sjen oft men mei- mekoar net meat kin as elk apart. Wis, yn Frico en Kondins wurkje de measten al yn greater forban, mar de fabriken biiuwe dochs aparte ienheden, dy't sels- stannich har bileid fiere. Yn groepkes fan trije, fjouwer sitte hja nou om 'e ta fel en altomets heart men optimistyske of pessimistyske lüden. By de oankeap is it al net oars. C.A.F. en Noordkant hawwe al hiel hwat bi- praet, Oldeberkeap lit in fusy yn him omgean, de Frentsjerter Lanboukoöpe- raesj.e wol ek wol ris prate, allegcarre uteringen fan in nije geast, dy’t ynsjocht, dat de tiden foroarje en de beakens for- set wurde moatte. En de bistjüren fan de fabriken, dy’t harren der jit buten halde, soe ik dochs biskieden de ried jaen to bitinken, dat momenteel de kar en de aerd fan de gearwurking jit nei folie kanten bipaeld wurde kin, mar dat stadichoan dizze kansen lytser wurde. De earste kar is der gau üt en dêrmei ser. Dat men dochs in kear de bocht nim- me moat, liket my net botte twifelich. It is sa ’n algemiene tendins yn it bi- driuwslibben, der binne safolle lju fan kwisekwansje, dy't der pp oansteane, dat it minsklikerwiis in kwestje is fan in jiermannich of elk komt foar de kar to stean. Ik wit wol, dat men in histoarje fan ien, twa geslachten sa mar net óf- skoddet en dat krekt de neistlizzende fa briken mekoar net altyd it neiste steane, mar it noftere forstan moat dochs sizze, dat hja dy dingen fan doe en doe mar wêze litte moatte en biseffe, dat it giet om de takomst feilich to stellen. Dizze wike is de forgreate en fornijde boerenlienbank wer yn gebruk nomd, dat is in felisitaesje wurdich. Hja hat nou in weardich ünderkommen, dat de aide kassier (Teake Popma silger) grif sinnige hie. It toant ek düdlik oan, dat de lienbank biseft, dat wy yn in nije tiid libje en dat men de lju mei service en gemakken better tsj innet as mei allinnich mar óf- wachtsjen en stil bliuwen. De lienban- ken kinne de leden en ynlizzers tsjint- wurdich hiel hwat biede en mei it bi- trouwen, dat hja al sa lang dübeld en 'inne hawwe, sil it harren grif modern apparaet de gong Skilwyk der forgoed yn to krijen. EK HJIR FORNIMT MEN DE NIJE TIID Der is yn de beide Hollannen tige hwat to dwaen oer it forskynsel, dat de CMC (Centrale Melk Coöperatie) dy't yn dat wichtige molkkonsumptygebiet frijhwat de lekkens ütdielt, ek gearwurket mei in pear partikuliere fabriken. Binammen buten Hollan sjogge party lju dit as for- ried oan de koöperaesje en miene hja dat op dizze wize de koöperaesje har groun- bigjinsels oan ’e kant set. Nou is men yn Hollan op dit punt lang sa gefoelich net as hjirre. De trochsné hollanner is in noftcr en sacklik man, dy't tuk is op foardiel en hannel en him net slope lit fan bigjinsels, hoe dan ek. De striid, dy ’t wy yn Fryslan nou al sawntich jier sjogge, is dêr nea slim west, hja hat lang H.K.H. Prinses Beatrix heeft vrijdagochtend een bezoek gebracht aan de His- wa-watersport-tentoonstelling in het Amsterdamse RAl-gebffttw Laatste week maart 1937 Boereboelgoed bij wed. Tj. Bangma te Parrega, Anne Flapper te Tjerkwerd, Harmen W. Mulder te Bolsward, Auke W. Bootsma te Ferwoude, Yke O. Rus- ticus te Wons. Feestelijke ouderavond openbare lagere school te Burgwerd. Jac. de Vos van Ol- deboorn trad op als humorist. De raad van Hennaarderadeel bestluit f 2,per werkloze beschikbaar te stellen voor aanschaffing schoeisel, kleding en beddegoed. De suggestie van een Duitse bewapening die alles zou kunnen verpletteren, is door de Spaanse oorlog geweken. De reclame voor de elfstedenrijwieltocht zal dit jaar geheel in het teken staan van „De acht van Bolsward” worden gezet Bij de eindles van de r.k. landbouw school te Bolsward kregen alle 11 leer lingen het diploma t.w.: Bote Jorna te Kubaard, Watte Osinga te Nijhuizum, Frans Galama te Burgwerd, Willem Hui- tema te Snikzwaag, Jozef Hettinga te Burgwerd, Reinder Hoekstra te Lutke- wierum, Sjoerd Jellesma te Heeg, Har men de Jong te Ferwoude, Hidde Gala ma te Nijehuizum, F. Schakel te Tjerk werd en Sj. Hoekstra te Bolsward. foar de boeren bilangriker wurdt. De hege ynventarissen, de needsaeklike oan- skaf fan nij ark, de lytse en greatere mo- dernisearingen, de hege foerrekens fan- wege it hege oantal kij, dat alles makket, dat de boer tige forlet hat fan in geskikt en flot kredyt en de lienbank is dan de oangewezen wei. Foar in better ütoefen- jen fan it bidriuw wurdt er faken to min gebruk makke fan kredyt en wolle par ty it net earder oanskaffe, dan dat hja ue sinten der foar hawwe. Yn it hüshal- delike en persoanlike flak kin ik dat fan herten meistimme, mar yn it bidriuw per- foarst net. Hjir mei en kin men gerest liend jild foar brüke en as it bidriuw dêrmei bet ter en foardieliger wurket, komt it der handich wer üt. Sa liket nou yn it kom men it bouwen fan silo’s yn de skuorre, hwertroch it risiko fan goed slagjen fol ie lytser skynt to wêzen. Boppedat kin it in greate wurkbisparring jaen troch it daliks üt de silo oer de souder to fuor- jen. Deun hjir by de stêd is nou de ear ste boud en as alles sa ütkomt as it liket, sille der mei gauwens grif mear komme. Mar forgees is it fansels net, der giet sa’n fiiftüzen goune mei hinne, tomin- yn- it fansels net, der giet sen foar in silo fan 125 küb. meter hald, sa as dizze. Nim nou ris oan, dat de foardielen yn foerkwaliteiten, gjin kantforliezen en bisparre wurklean, greater binne as de rinte en ófskriuwing, dan soe it dochs to gek wêze, dat men dy kant net üt- gie om’t men der daliks gjin jild foar hie. Foar rendabele forbetteringen mei en moat men liene en dêryn sil de lienbank grif gjin spulbrekker wêze. Dat is em mers krekt it bilangrykste diel fan har wurk.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1962 | | pagina 1