In het bouwvak werken momenteel bijna een half milj oen Grote meerderheid tegen hogere geldprijzen gt Huldiging halve trouwe dienst eeuw Nationale bouwproductie sedert 1958 verdubbeld Mechanisatie eis van deze tijd Kaai spar le ment Franeker bijeen I to sizzen in Fan de Marl iny loer Tj. de J. üs STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Zilveren filmpjes Vrachtauto in de sloot Op zoek naar aardgas O 101e JAARGANG DINSDAG 10 APRIL 1962 No. 3 langs I een teinaet fan üe Il.B.S. U- ‘X I Aan het Laag Bolwerk te Bolsward wordt een tennisbaan aangelegd. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 15 Tclef. 2451 - Na 18.50 uur 2505 of 2335 (K5157) t groei en for- nijing, komt dat net, dan liket it net bést Zaterdagmiddag werd in de Koornbeurs te Franeker de Algemene Vergadering gehouden van de Kon. Ned. Kaatsbond. Hiervoor bestond van de zijde van de aangesloten verenigingen flinke belang stelling. Daar de agenda weinig specta- (Foto Steggerda) Zondag was het voor de heer W. de Jong, 2e Hollandiastraat 10 te Bolsward de gr ote dag. Het was voor deze krasse 63-er toen nl. precies 50 jaar geleden, dat hij als 13-jarige in dienst trad bij de fa. S. S. v. d. Werf te Bolsward. Sedert is hij onafgebroken bij deze firma in dienst gebleven. Wegens deze 50-jarige trouw is de jubilaris in de Doele gehuldigd. Hoogtepunt van deze huldiging was wel het moment toen door burgemeester mr. J. A. Geukers, die met zijn echtgenote aanwezig was, bekend werd gemaakt, dat het H.M. de Koninging had behaagd de heer de Jong de eremedailje verbon den aan de Orde van Oranje Nassau in zilver toe te kennen. Namens de firma ontving de heer de Jong een prachtig T.V.-toestel, van zijn collega’s een bijpas sende T.V.-tafel. Mevr, de Jong kreeg bloemen aangeboden. Vele collega’s, oud- collega’s waren de gasten van de directie, die de heer de Jong deze huldiging aanbood. Ook zijn 88 jarige schoonmoeder Was nog van de partij. De heer de Jong is tevens 25 jaar plaatselijk kassier van de Centrale Spaarbank van het K.A.B, geweest. Tijdens de receptie werd het woord gevoerd door de firmanten v. d. Berg en Postma, pastoor Bertels ofm., collega's en oud-collega’s. afgewerkt. De aftredende hoofdbestuurs leden, de heren R. Bergsma, St. Anna Parochie, J. Rodenhuis, Leeuwarden en J. Bergstra, Utrecht, werden met bijna algemene stemmen herkozen, er waren deze keer geen tegénkandidaten. Het voorstel van L.K.C., dat de 4 hoek- Abonnementsprijs f 1.90 per kwiruil (bij vooruitbetaling) Giro 887926 r i Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bohwardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad Advertentieprijs: 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Zonder machines uitvoering Del tawerken niet mogelijk. Naast de machines die in de gebouwen sector het werk versnellen en vereen voudigen, dienen ook de machines, in gebruik bij de grond-, water- en wegen bouw te worden genoemd. Hoe zouden de aannemers van bijvoorbeeld de Del tawerken in staat zijn een dergelijk machtig werk uit te voeren indien zij niet de beschikking hadden over ma chines, die geleid worden door vakbe kwaam personeel een stalen kruiwagen op luchtbanden, waardoor een prestatieverhoging is be- reikt van 30 procent. Ook het transport van baksteen vanaf de fabriek tot op de steiger is gemecha niseerd door de toepassing van steen pakketten die met een bouwlift of met een bouwkraan op de steiger worden Het bereiken van een optimale produktie. De mechanisatie is wel een der belang rijkste factoren om met beperkt ge schoolde arbeidskrachten een optimale produktie te bereiken. Per vierkante meter vloeroppervlakte wordt globaal een ton materiaal (steen, beton en hout) verwerkt. En als eerste is men be gonnen de mechanisatie van het trans port van deze materialen door te voe ren. Zelfs het aanmaken van beton- specie is gewijzigd. Het heeft zich ver plaatst van de bouwplaats naar de be- tonfabriek, waardoor de rijdende be tonmolen een veel gezien vervoermid del is geworden. Ook zijn er belangrijke vorderingen ge maakt bij de aanpassing van de trans portmiddelen aan het te vervoeren ma teriaal. Het eenvoudigste, doch meest sprekende voorbeeld hiervan is wel de houten kruiwagen die vervangen is door sonen in enigerlei sector van de bouw nijverheid werkzaam zijn. Dit houdt in dat ruim 20 procent van onze be roepsbevolking voor hun inkomen van de bouwproduktie afhankelijk is. Voor 1961 is voor deze bouwproduktie raming bekend van meer dan 5.5 mil jard gulden. Dit zou betekenen dat de toeneming van de bouwproduktie zich ten opzichte van 1960 ongeveer tussen de 7 en 9 procent zou bewegen. In aanmerking genomen dat de totale uitgaven voor de bouwproduktie in 1953 nog 2.5 miljard gulden beliepen, kan worden geconstateerd dat de bouw produktie in geld gemeten zich derhal ve thans heeft verdubbeld. HWER REEK IS, IS EK FJUR! As men by’t maitiid troch it tun giet en neigiet, hoe’t de planten en beammen de winter trochkomc! binne, is it altyd wer in wünder as men üt it aide hout de jon- 0,10. Fraai scheerap- ge spruten kommen sjocht. VJUOICI UC 11CO1 «J -LUCllIlg, CtlÖ plaatste spreker namens1 de kleine af- delingen een vernietigend oordeel hier over uitsprak, bleven er weinig voor standers meer over. Weinig beter ver ging het „Jan Bogstra” van Franeker, die de catagorie jongens drastisch wilde wyzigen, o.a. jongens van 13 jaar bij de grote jongens en jongens van 16 jaar bij de juniores. Ook dit voorstel vond weinig steun. De afgevaardigde van „Jan Bogstra” koos, gezien de stemming, eieren voor zijn geld en trok het voorstel in. Meer succes had het hoofdbestuur met haar voorstel. Dit hield in, dat dispensatie kan worden verleend aan jongens van 16 jaar (topspelers) en aan 19 jarigen (die feitelijk niet meer juniores zjjn) om deel te nemen aan de selectiewedstrijden voor juniores. Jan Bogstra had ook meer succes met zijn tweede voorstel; dit hield in dat elk voorstel voor de beschrijvingsbrief een duidelijke toelichting moet bevatten. Vaak komen er voorstellen met de be merking, toelichting ter vergadering. Om de afgevaardigden duidelijke in structie te kunnen geven, moet men op de ledenvergadering weten wat de voor stellen inhouden. De afgevaardigden waren het hier unaniem mee eens. De voorzitter, de heer Th. de Groot, sloot de vergadering met dank voor de serieuze besprekingen en met een tot ziens op de kaatsvelden, de eerste keer op zondag 6 mei te Weidum, dat ook nu weer de primeur heeft met een afde- lingswedstrijd le klas. In Mantgum werd voorlichtingsavond ge houden in verband met de luchtbescher- riële schade verloren. De weg aldaar ter plaatse is zeer smal en heeft nagenoeg geen berm. De berm was zacht en brokkelig. Op dat moment was er geen ander verkeer. Over de gehele wereld is een tekort aan handen voor het verrichten van arbeid in dienst van de welvaart. Geen wonder dan ook, dat iedere tak van het be drijfsleven zoekt naar wegen om handenarbeid te vervangen door machines. Ook in ons land zijn er sprekende voorbeelden van een steeds verder doorgevoerde mechanisatie teneinde meer te presteren, d.w.z. meer te produceren met minder arbeiders. Bestond er voor de tweede wereldoorlog nog een angst voor de me chanisatie van bedrijven, thans is er een zo groot tekort aan werkkrachten, dat de arbeiders de mechanisatie zelf willen bevorderen. De taak van de arbeider zal in de toekomst een geheel andere worden. Gaven zijn handen vroeger leiding aan eenvoudige gereedschappen, waarbij meestal veel lichamelijke kracht werd vereist, nu reeds en nog méér in de toekomst zal hij leiding geven aan machines heidsprijs relatief niet gestegen is, die niet alleen het werk van hem, doch tegelijk van enige collega’s overnemen. danks de hoge afschrijvingskosten van Wil men een inzicht krijgen in de mechanisatie in het algemeen dan lean het best de blik richten op het bouwbdrijf. 2e week april 7937 Sterke leren actetas. Groot formaat f 1,48 Huishoudtrap, 6 treden hoog met ijze ren scharnieren f 0,97. Kleerhangers (m. broeklat) 3 voor paraat, staaf scheerzeep in bakeliet hou der, 10 prima scheermesjes, samen f 0,36 HAWEKO Bazar te Bolsward. Faker kriget men in kleur üt eigen-leafde as üt biskiedenheit nen. De machines nodig voor het bouw bedrijf zullen nog meer worden ver beterd, nieuwe machines zullen hun intrede doen en de enorme torendraai- kranen, die nu reeds van ver de weg wijzen naar een in uitvoering zijnd bouwwerk zullen het landschap nog meer gaan beïnvloeden, omdat het mo derne bouwen straks ondenkbaar is zonder moderne machines. wikkeld en gebouwd, nieuwe werk methoden werden in de praktijk be proefd. Zo kan de moderne zandzuiger per tijdeenheid meer zand verplaatsen dan de voorganger. De rentabiliteit is opgevoerd door zwaardere motoren en betere pompen. Wanneer men de verhoogde prestaties in cijfers uitdrukt blijkt dat de prijs per kubieke meter verwerkt zand in de laatste dertig jaar verdubbeld is, ter wijl de bouwkosten van drijvend bag- germateriaal tot het vijfvoudige zijn opgelopen. Neemt men de waardedaling van de gulden daarbij in aanmerking dan kan men concluderen dat de een- on- moderner uitvoering vereisten. De wegenbouwers voelden de komende tijd-, van snelle mechanisatie wei aan, doch konden dit niet zo duidelijk on der woorden brengen als de aannemers van deze tijd. Men voelde echter wel dat het machinale bedrijf te verwach ten was. De heer Prins constateerde ook dat de wegenbouw veel eerder en veel meer gemechaniseerd is dan welk deel ook van het bouwbedrijf. En hieruit zou dus te concluderen zijn, dat de mechanisatie in de gebouwensector versneld is door het tekort aan mankrachten, een te kort dat in deze tijd in het gehele be drijfsleven doorwerkt. Ongetwijfeld zal het bouwbedrijf de mechanisatie nog verder doorvoeren en zeker is ook dat de huidige stand van zaken niet moet worden beschouwd als Beter en sterker materiaal werd ont- het einde van de mechaniseringsplan- culairs bevatte, werd deze vrij vlug Vrijdagmiddag omstreeks 4 uur is op de Kloosterweg onder Burgwerd een vracht auto, bestuurd door de heer G. Veenstra uit Hartwerd, in de voor hem linker- bermsloot gereden. Deze auto, nog grotendeels beladen met veevoeder, was het eigendom van de fou- ragehandelaar G. Dijkstra, eveneens uit Hartwerd en wie zich naast de bestuur der in de cabine bevond. Bij de voor hen links van de weg wo nende veehouder Zeinstra hadden zij en kele dozen veekoekjes af geleverd, waar-’ na zij hun weg in de richting Hartwerd vervolgden. Op onverklaarbare wijze is ongeveer 50 meter verder de vrachtauto met de linker wielen in de berm terecht gekomen waar na deze kantelde en op de linkerzijde in de sloot kwam te liggen. Hierbij geraak te de bestuurder met zijn linkerarm be kneld tussen de wal en de auto. Met be hulp van ponderbomen wisten de heer Dijkstra, omwonenden en weggebruikers de auto aan de voorzijde iets op te lich ten, waarna Veenstra, die met zijn benen in het water zat uit zijn benarde positie kon worden bevrijd. De auto is later met een kraanwagen van de firma Boontje uit Bolsward gelicht en weggesleept. De bestuurder kwam met een nat pak en de eigenaar G. Dijkstra met de schrik vrij. De auto kreeg mate- en een gedeelte veevoer ging Dezer dagen is 1 laatste phase van aanwezigheid van de Friese bodem. Deze laatste lijn voor Friesland loopt langs een uitgezette route, vanaf de Af sluitdijk naar Friese Palen en welke lijn juist over Burgwerd loopt. Een Duitse firma is met dit onderzoek belast. Op bepaalde afstanden wordt een lading springstof op een diepte van on geveer 15 meter in de grond geplaatst en daar tot ontploffing gebracht. Bij deze explosie staan de dichtst in de buurt staande huizen te trillen op hun grond vesten. De uitwerkingen van zo’n explo sie worden door een in een daarvoor be stemde auto aangebracht mechanisme ge registreerd, waarvan de gegevens dan la ter verder wordt uitgewerkt. Belang van bouwnijverheid voor nationale economie. De betekenis van de bouwnijverheid voor orfee nationale economie is niet gering. Hoewel exacte cijfers ontbreken kan worden gesteld dat ruim 400.000 per- Inkelde fêste planten bliuwe sünder nije knoppen en men wit, dy hawwe de lib- bensstriid forlern en sille it wol net hel- je. Hwant libben bitsjut gi nijing, komt dat net, dan liki Hwa't ündanks it minne waer tsjintwur- dich ris hjir en der hinnereizget, kin it- selde waernimme. Doarpen en stêdden mei nije strjitten, nije gebouwen en it drokke oan- en óffieren fan materialen en dan wer in plak, hwert alles bliuwt sa't it wie, skynber itselde, yn wezen for- alderjend en foar de takomst ófskreaun. It mei hwat stuf klinke, mar it is de wierheit, dat in doarp of stêd, hwer’t gjin groei yn sit, de libbensstriid forlern de winst, die voortvloeit uit de gestegen bouwcapaciteit. De produktie speelt eveneens een be langrijke rol. Deze is in het bouwbe drijf geheel anders dan die in de be drijven waar een massaprodukt wordt gefabriceerd. Deze vervaardiging vindt plaats in een bestaande fabriek, terwijl een woning tot stand komt op steeds wisselende bouwplaatsen. Ondanks het feit, dat een woning in hoofdzaak uit goedkope ma terialen wordt gefabriceerd, is in de bouwkosten het materialenaandeel be langrijk groter dan het loonaandeel. Een besparing op het aandeel van de lonen in de bouwkosten wordt teniet gedaan door de hogere kosten van het materiaal. men begonnen met de i onderzoek naar event. aardgas, olie, enz. in Mechanisatie reeds lang ver wacht. gebracht. Wat betreft het transport in Een vraag die wel eens wordt gesteld iL: „Heeft de mechanisatie als enige 1 oorzaak het tekort aan arbeidskrach ten?” En als antwoord zou hierop ge zegd kunnen worden: „Neen, reeds 25 jaar geleden beseften de aannemers dat mechanisatie nodig was”. Dit bleek onlangs nog bij het jubileum van de Nederlandse Vereniging van Wegenbouwers. Ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan hield de voorzitter, Ir. H. D. Prins een rede, waarin hij o.a. stelde dat stoomwalsen en asfaltinstal- laties een mensenleeftijd mee gingen, doeft'dat de uitbreiding van het verkeer halverwege de dertiger jaren nieuwe een It is in lust to sjen, hoe’t it jit altyd slag- get de gong yn de bouwerij fan nije wen- ten to balden. Hoe koart is it lyn, dat it hüs fan de Molksükerdirekteur as in ien- sume pionier oan dizze tagongswei stie en kom nou ris, it duorret mar koart en ek hjir steane meat as hündert nije wen- ten, hwerfan aldergeloks ek in tal foar fikse hüshaldingen, mei fjouwer rómme sliepkeamers. De leafhawwers fan in moai plakje oan de haedwei sille gau bislute moatte om de romte, dy t der op heden jit is nqist en foarby it nije polysjebureau, to binut- ten, oars is dy kans der ek net mear. Ta greate blidens fan hiel folie minsken wurdt yn dyselde hoeke de léste han lein oan it kompleks iepenbiere skoallen, dat op treflike wize it plein oan de eastkant óf'slüt. Nei de greate fakansje kin dan einlings en to’n lésten it aide gebou oan de Withearenstrjitte forlitten wurde en dêrmei sil dan in ein komd wéze oan fol ie argewaesje. It sil üs ris neidwaen, hokfor bidriuw dizze gebouwen oanlüke sil. As it sa giet as mei de aide Rehoboth- skoalle oan it Hynstepaed, dan giet it bést. Hwant it is faek lang jit net ge- nóch bikend, dat de Fa. Jegro drok dwaende is in bidriuw op to bouwen, dat fier buten de provinsje in ütstekende namme hat foar it meitsjen fan earsteklas moderne en aparte skoallemeubels en learmiddelen. As men wit, dat de yn- rjuchting fan alle legere Lanbouskoallen yn Nederlan troch dizze firma forsoarge wurdt, hwat de ynrjuchting fan de prak- tyklokalen oangiet, dan witst dat tige bést. Hja binne der mar al oan it for- greatsjen en forbouwen. Ek de molksü- kerfabryk is al wer to set mei it bouwen fan in nij stik by de fabryk, hwert al tydlik houten loadsen delset wiene. Der men het apparaat. Moderne machines nieuw ontworpen of verbeterd maken het mogelijk grote bouwwerken sneller en met minder ar beiders uit te voeren. En vooral dit laatste is de voornaamste reden dat de mechanisatie in het bouwbedrijf zo’n grote rol is gaan spelen. hat en komt der gjin kear ek gjin ta komst mear hawwe kin. Dêrom is it sa'n moedjaend ding, al is it waer by tiden striemin, de stêd ris troch to gean en rounom» to merkbiten, dat it nije libben oan alle kanten üt de aide woartels om- heech komt. Dat set al bést yn by de fier ste westgrins, hwert neist de nije bi- driuwen, de aide Hollandia-fabryk it foarbyld jowt. Dér is de léste jierren gans hwat fornijd en forbettere en haw ik it goed bigrepen, dan stiet der wer in bilangrike forbouwing foar de doar. Sa’n bilangrike, alhiel mei de stêd for- groeide ündernimming is in tige wich- tich bisit, ek al is hja ien fan de great- ste oarsaken, dat de tramrails har paed jit altyd troch de stêd wine. Mar hawar, gjin roaske sünder toarnen en der binne folie mear, dy’t foar har frachtforfier de direkte oansluting op it spoar net graech misse wolle. Krekt oan de oare eastkant rize nou de gebouwen omheech fan it Kristlik forpleechhüs foar chronyske pa tiënten. Men kriget al de yndruk fan de greatte en styl tan dit manske gebou en as it straks klear is, jowt it der oan de greate wei daliks in yndruk fan it stêdskarakter. Jit lizze der lannen omhinne, hwert de Ijippen en skriezen harren tsjirgje, mar yn koarte jierren sille dy ek plak meitsje moatte foar de huzebou fan it Parkplan, hwerby him dan de nije Lanbouskoalle, de Suvelskoalle en de op kommende wei wêzende sporttereinen oanslute. Dy léste wurdt tige nei ütsjoen en de stille winsk fan hiel hwat liu is, dat der ek in knap plak ütsparre oliuwt foar in moderne swimskoalle, dy’t wy breanedich binne. Haw ik it goed, dan kin dit iier grif for- wachte wurde, dat dêrmei bigoun wurde kin en dat is jit kneppel op ’e kant. Hwant, hwa’t yn Noard-twa komt, sjocht dat de nije strjitten al deun oan it RES- fjild takomine. Hwat hat (jal)e Skrocir houden ming. Voor f 55,verkopen wij een eiken huiskamer, bestaande uit 2 fauteuils, 4 stoelen, (verend bekleed met moquette) 1 dressoir, 1 tafel, 1 koordspiegel als re clame geven we hierbij een tafelkleed ca deau. de hoogte kan worden geconstateerd j is dat dit op vrijwel geen enkel bouw werk nog wordt uitgevoerd met man kracht. Het hijskraangereedschap heeft hier zijn plaats veroverd. Vergelijken de kostenberekeningen hebben bewe zen dat in de normale woningbouw de bouwlift met vaste afstelling waar schijnlijk het meest economisch in ge bruik is. Uiteraard vallen de diverse bouwsy stemen, waarvoor de elementen op de bouwplaats of in een fabriek worden vervaardigd ook onder de mechanisatie van het bouwbedrijf, dodh wij willen de systeembouw in dit artikel buiten wegenplannen deed ontstaan, die beschouwing laten daar het de opzet was aandacht te besteden aan de mechani satie van de traditionele bouw. Gegevens hierover vonden we in interessant artikel in „Nederlands fa brikaat”. wylst üs technyske skoalle op it punt stiet mei in fikse ütwreiding jitteris sjen to litten, hoe’t der de groei yn sit. De Kristlike Hüshaldskoalle, hwerfan de direktrice aldergeloks wer de leije seis hantearje kin, liket nou klear, mar de plannen foar fierdere drokte binne der al wer. Ek it aide gebouwendiel komt jit oan bar. De eardere Lanbouskoalle sil, troch Elim oernommen, nou yn koarten ek wol foar syn nije bistimming klear makke wurde en dan is yn Süd neat mear to forsieren. It lést frije bouterrein bin ne hja nou mei dwaende. Oan de Noard- kant om en by it yndustryterrein, hwert de VIVO, Schukken, Nooitgedagt en Ba- tavus de skepter swaeije, kin men sjen, hwat der fan de aide gasfabryk oerbliuwt Jonge, jonge, hwat leit it der raer hinne, it liket Algerije wol. Mar dat moat fan- sels earst en dan mar ris sjen, hoe T hja dizze moaije hoeke opknappe sille. De aide Kampen lit syn earste bungalows al sjen en dat sil elk oanfiterje om de oare aide rommel dêrre oan to pakken. Wie it earst hwat toloarstellend dat de prachtige slachterij oan de greate Merk fordwinen giet, nou’t wy hearre, dat de fa. Brandsma üt Snits hjir in fleurige blommesaek fêstiget, binne wy hjir tige mei op it skik. Dat is der botte geskikt, soe ik wol sizze en de weardearring en bihoefte foar de blommesier nimt alle dagen jit ta. Terpstra en Huisman sille de aide suvel- sektor op moderne wize forsoargje, har kreaze winkels lokje der tige ta üt. De Fa. Zantman slüt de rige mei de nij- bou op eigen terrein, alhiel oan de kou- merk ta. Gelokkich, der sit groei yn de Gysbertstêd, it jonge libben brüzet ta de groun üt en al hwa t it goed mient mei syn eigen stêd, sil hjir mei blidens de tyaiiK nouten loadsen delset wiene. Der I eagen oer gean litte. Sukses, mannen en oan it Leech Bolwurk wiist.it moa;;e yn-1 baldt faesje! teinaet fan de Il.B.S. op souuc gio-i,) Het bouwbedrijf als voorbeeld. In geen enkele bedrijfssector is de me chanisatie zo ver doorgevoerd als in het bouwbedrijf, waarin ook het transport een grote rol speelt. Dit is ook geen 1 wonder. Hoe verder men gaat met de mecha nisatie en industrialisatie van het bouw proces, des te gunstiger wordt het ten opzichte van de behoefte aan de mo menteel zo schaarse arbeidskrachten. Zeker is dat de behoefte aan bouwwer ken en dan in het bijzonder aan wo ningen, in de toekomst nog zal toe nemen. In de nationale produktie heeft de bouw thans reeds een aandeel van ongeveer 12 procent. Bij de stijgende behoefte aan bouwer- ken spelen twee factoren een grote rol, te weten: de kostenverlaging en de ver snelling van het produktieproces. Het bouwbeleid is bewust gericht op uitbreiding van de bouwproduktie. In dien hierbij kostenstijgingen optreden I dienen deze te worden afgewogen tegen palen minstens 6 meter boven de grond moeten uitkomen, ging er vlot door; over het algemeen vond men echter, dat het met 5 meter wel toe kon, hiermee kon ook de afgevaardigde van L.K.C. wel akkoord gaan. Een voorstel van „Eendracht”, Harlin gen om de geldprijzen belangrijk te ver hogen, kreeg veel tegenstand en werd door de afgevaardigde ook zwak ver dedigd. En toen de voorzitter van Oosterlittens, de heer J. Toering, als een I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1962 | | pagina 1