In het bouwvak werken
momenteel bijna een half milj
oen
Grote meerderheid
tegen hogere geldprijzen
gt
Huldiging halve
trouwe dienst
eeuw
Nationale bouwproductie sedert 1958 verdubbeld
Mechanisatie eis van deze tijd
Kaai spar le ment
Franeker bijeen
I
to sizzen
in
Fan de Marl iny loer
Tj. de J.
üs
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Zilveren filmpjes
Vrachtauto in de sloot
Op zoek naar
aardgas
O
101e JAARGANG
DINSDAG 10 APRIL 1962
No. 3
langs
I
een
teinaet fan üe Il.B.S.
U-
‘X
I
Aan het Laag Bolwerk te Bolsward wordt
een tennisbaan aangelegd.
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 15
Tclef. 2451 - Na 18.50 uur 2505 of 2335
(K5157)
t groei en for-
nijing, komt dat net, dan liket it net bést
Zaterdagmiddag werd in de Koornbeurs
te Franeker de Algemene Vergadering
gehouden van de Kon. Ned. Kaatsbond.
Hiervoor bestond van de zijde van de
aangesloten verenigingen flinke belang
stelling. Daar de agenda weinig specta-
(Foto Steggerda)
Zondag was het voor de heer W. de Jong, 2e Hollandiastraat 10 te Bolsward de
gr ote dag. Het was voor deze krasse 63-er toen nl. precies 50 jaar geleden, dat
hij als 13-jarige in dienst trad bij de fa. S. S. v. d. Werf te Bolsward. Sedert
is hij onafgebroken bij deze firma in dienst gebleven. Wegens deze 50-jarige
trouw is de jubilaris in de Doele gehuldigd.
Hoogtepunt van deze huldiging was wel het moment toen door burgemeester
mr. J. A. Geukers, die met zijn echtgenote aanwezig was, bekend werd gemaakt,
dat het H.M. de Koninging had behaagd de heer de Jong de eremedailje verbon
den aan de Orde van Oranje Nassau in zilver toe te kennen. Namens de firma
ontving de heer de Jong een prachtig T.V.-toestel, van zijn collega’s een bijpas
sende T.V.-tafel. Mevr, de Jong kreeg bloemen aangeboden. Vele collega’s, oud-
collega’s waren de gasten van de directie, die de heer de Jong deze huldiging
aanbood. Ook zijn 88 jarige schoonmoeder Was nog van de partij. De heer de
Jong is tevens 25 jaar plaatselijk kassier van de Centrale Spaarbank van het
K.A.B, geweest. Tijdens de receptie werd het woord gevoerd door de firmanten
v. d. Berg en Postma, pastoor Bertels ofm., collega's en oud-collega’s.
afgewerkt. De aftredende hoofdbestuurs
leden, de heren R. Bergsma, St. Anna
Parochie, J. Rodenhuis, Leeuwarden en
J. Bergstra, Utrecht, werden met bijna
algemene stemmen herkozen, er waren
deze keer geen tegénkandidaten.
Het voorstel van L.K.C., dat de 4 hoek-
Abonnementsprijs f 1.90 per kwiruil
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
r
i
Bolswards Nieuwsblad
Waarin opgenomen: De Bohwardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad
Advertentieprijs: 15 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
Zonder machines uitvoering Del
tawerken niet mogelijk.
Naast de machines die in de gebouwen
sector het werk versnellen en vereen
voudigen, dienen ook de machines, in
gebruik bij de grond-, water- en wegen
bouw te worden genoemd. Hoe zouden
de aannemers van bijvoorbeeld de Del
tawerken in staat zijn een dergelijk
machtig werk uit te voeren indien zij
niet de beschikking hadden over ma
chines, die geleid worden door vakbe
kwaam personeel
een stalen kruiwagen op luchtbanden,
waardoor een prestatieverhoging is be-
reikt van 30 procent.
Ook het transport van baksteen vanaf
de fabriek tot op de steiger is gemecha
niseerd door de toepassing van steen
pakketten die met een bouwlift of met
een bouwkraan op de steiger worden
Het bereiken van een optimale
produktie.
De mechanisatie is wel een der belang
rijkste factoren om met beperkt ge
schoolde arbeidskrachten een optimale
produktie te bereiken. Per vierkante
meter vloeroppervlakte wordt globaal
een ton materiaal (steen, beton en hout)
verwerkt. En als eerste is men be
gonnen de mechanisatie van het trans
port van deze materialen door te voe
ren. Zelfs het aanmaken van beton-
specie is gewijzigd. Het heeft zich ver
plaatst van de bouwplaats naar de be-
tonfabriek, waardoor de rijdende be
tonmolen een veel gezien vervoermid
del is geworden.
Ook zijn er belangrijke vorderingen ge
maakt bij de aanpassing van de trans
portmiddelen aan het te vervoeren ma
teriaal. Het eenvoudigste, doch meest
sprekende voorbeeld hiervan is wel de
houten kruiwagen die vervangen is door
sonen in enigerlei sector van de bouw
nijverheid werkzaam zijn. Dit houdt
in dat ruim 20 procent van onze be
roepsbevolking voor hun inkomen van
de bouwproduktie afhankelijk is. Voor
1961 is voor deze bouwproduktie
raming bekend van meer dan 5.5 mil
jard gulden. Dit zou betekenen dat de
toeneming van de bouwproduktie zich
ten opzichte van 1960 ongeveer tussen
de 7 en 9 procent zou bewegen.
In aanmerking genomen dat de totale
uitgaven voor de bouwproduktie in
1953 nog 2.5 miljard gulden beliepen,
kan worden geconstateerd dat de bouw
produktie in geld gemeten zich derhal
ve thans heeft verdubbeld.
HWER REEK IS, IS EK FJUR!
As men by’t maitiid troch it tun giet en
neigiet, hoe’t de planten en beammen de
winter trochkomc! binne, is it altyd wer
in wünder as men üt it aide hout de jon-
0,10. Fraai scheerap- ge spruten kommen sjocht.
VJUOICI UC 11CO1 «J -LUCllIlg, CtlÖ
plaatste spreker namens1 de kleine af-
delingen een vernietigend oordeel hier
over uitsprak, bleven er weinig voor
standers meer over. Weinig beter ver
ging het „Jan Bogstra” van Franeker,
die de catagorie jongens drastisch wilde
wyzigen, o.a. jongens van 13 jaar bij
de grote jongens en jongens van 16 jaar
bij de juniores. Ook dit voorstel vond
weinig steun.
De afgevaardigde van „Jan Bogstra”
koos, gezien de stemming, eieren voor
zijn geld en trok het voorstel in. Meer
succes had het hoofdbestuur met haar
voorstel. Dit hield in, dat dispensatie
kan worden verleend aan jongens van
16 jaar (topspelers) en aan 19 jarigen
(die feitelijk niet meer juniores zjjn) om
deel te nemen aan de selectiewedstrijden
voor juniores.
Jan Bogstra had ook meer succes met
zijn tweede voorstel; dit hield in dat
elk voorstel voor de beschrijvingsbrief
een duidelijke toelichting moet bevatten.
Vaak komen er voorstellen met de be
merking, toelichting ter vergadering.
Om de afgevaardigden duidelijke in
structie te kunnen geven, moet men op
de ledenvergadering weten wat de voor
stellen inhouden. De afgevaardigden
waren het hier unaniem mee eens.
De voorzitter, de heer Th. de Groot,
sloot de vergadering met dank voor de
serieuze besprekingen en met een tot
ziens op de kaatsvelden, de eerste keer
op zondag 6 mei te Weidum, dat ook nu
weer de primeur heeft met een afde-
lingswedstrijd le klas.
In Mantgum werd voorlichtingsavond ge
houden in verband met de luchtbescher-
riële schade
verloren.
De weg aldaar ter plaatse is zeer smal
en heeft nagenoeg geen berm.
De berm was zacht en brokkelig. Op dat
moment was er geen ander verkeer.
Over de gehele wereld is een tekort aan handen voor het verrichten van arbeid
in dienst van de welvaart. Geen wonder dan ook, dat iedere tak van het be
drijfsleven zoekt naar wegen om handenarbeid te vervangen door machines.
Ook in ons land zijn er sprekende voorbeelden van een steeds verder doorgevoerde
mechanisatie teneinde meer te presteren, d.w.z. meer te produceren met minder
arbeiders. Bestond er voor de tweede wereldoorlog nog een angst voor de me
chanisatie van bedrijven, thans is er een zo groot tekort aan werkkrachten, dat
de arbeiders de mechanisatie zelf willen bevorderen. De taak van de arbeider
zal in de toekomst een geheel andere worden. Gaven zijn handen vroeger leiding
aan eenvoudige gereedschappen, waarbij meestal veel lichamelijke kracht werd
vereist, nu reeds en nog méér in de toekomst zal hij leiding geven aan machines heidsprijs relatief niet gestegen is,
die niet alleen het werk van hem, doch tegelijk van enige collega’s overnemen. danks de hoge afschrijvingskosten van
Wil men een inzicht krijgen in de mechanisatie in het algemeen dan lean
het best de blik richten op het bouwbdrijf.
2e week april 7937
Sterke leren actetas. Groot formaat f 1,48
Huishoudtrap, 6 treden hoog met ijze
ren scharnieren f 0,97. Kleerhangers (m.
broeklat) 3 voor
paraat, staaf scheerzeep in bakeliet hou
der, 10 prima scheermesjes, samen f 0,36
HAWEKO Bazar te Bolsward.
Faker kriget men in kleur
üt eigen-leafde
as üt biskiedenheit
nen. De machines nodig voor het bouw
bedrijf zullen nog meer worden ver
beterd, nieuwe machines zullen hun
intrede doen en de enorme torendraai-
kranen, die nu reeds van ver de weg
wijzen naar een in uitvoering zijnd
bouwwerk zullen het landschap nog
meer gaan beïnvloeden, omdat het mo
derne bouwen straks ondenkbaar is
zonder moderne machines.
wikkeld en gebouwd, nieuwe werk
methoden werden in de praktijk be
proefd. Zo kan de moderne zandzuiger
per tijdeenheid meer zand verplaatsen
dan de voorganger. De rentabiliteit is
opgevoerd door zwaardere motoren en
betere pompen.
Wanneer men de verhoogde prestaties
in cijfers uitdrukt blijkt dat de prijs
per kubieke meter verwerkt zand in de
laatste dertig jaar verdubbeld is, ter
wijl de bouwkosten van drijvend bag-
germateriaal tot het vijfvoudige zijn
opgelopen. Neemt men de waardedaling
van de gulden daarbij in aanmerking
dan kan men concluderen dat de een-
on-
moderner uitvoering vereisten.
De wegenbouwers voelden de komende
tijd-, van snelle mechanisatie wei aan,
doch konden dit niet zo duidelijk on
der woorden brengen als de aannemers
van deze tijd. Men voelde echter wel
dat het machinale bedrijf te verwach
ten was.
De heer Prins constateerde ook dat de
wegenbouw veel eerder en veel meer
gemechaniseerd is dan welk deel ook
van het bouwbedrijf. En hieruit zou dus
te concluderen zijn, dat de mechanisatie
in de gebouwensector versneld is door
het tekort aan mankrachten, een te
kort dat in deze tijd in het gehele be
drijfsleven doorwerkt.
Ongetwijfeld zal het bouwbedrijf de
mechanisatie nog verder doorvoeren en
zeker is ook dat de huidige stand van
zaken niet moet worden beschouwd als
Beter en sterker materiaal werd ont- het einde van de mechaniseringsplan- culairs bevatte, werd deze vrij vlug
Vrijdagmiddag omstreeks 4 uur is op de
Kloosterweg onder Burgwerd een vracht
auto, bestuurd door de heer G. Veenstra
uit Hartwerd, in de voor hem linker-
bermsloot gereden.
Deze auto, nog grotendeels beladen met
veevoeder, was het eigendom van de fou-
ragehandelaar G. Dijkstra, eveneens uit
Hartwerd en wie zich naast de bestuur
der in de cabine bevond.
Bij de voor hen links van de weg wo
nende veehouder Zeinstra hadden zij en
kele dozen veekoekjes af geleverd, waar-’
na zij hun weg in de richting Hartwerd
vervolgden.
Op onverklaarbare wijze is ongeveer 50
meter verder de vrachtauto met de linker
wielen in de berm terecht gekomen waar
na deze kantelde en op de linkerzijde in
de sloot kwam te liggen. Hierbij geraak
te de bestuurder met zijn linkerarm be
kneld tussen de wal en de auto. Met be
hulp van ponderbomen wisten de heer
Dijkstra, omwonenden en weggebruikers
de auto aan de voorzijde iets op te lich
ten, waarna Veenstra, die met zijn benen
in het water zat uit zijn benarde positie
kon worden bevrijd.
De auto is later met een kraanwagen van
de firma Boontje uit Bolsward gelicht en
weggesleept. De bestuurder kwam met
een nat pak en de eigenaar G. Dijkstra
met de schrik vrij. De auto kreeg mate-
en een gedeelte veevoer ging
Dezer dagen is 1
laatste phase van
aanwezigheid van
de Friese bodem.
Deze laatste lijn voor Friesland loopt
langs een uitgezette route, vanaf de Af
sluitdijk naar Friese Palen en welke lijn
juist over Burgwerd loopt.
Een Duitse firma is met dit onderzoek
belast. Op bepaalde afstanden wordt een
lading springstof op een diepte van on
geveer 15 meter in de grond geplaatst en
daar tot ontploffing gebracht. Bij deze
explosie staan de dichtst in de buurt
staande huizen te trillen op hun grond
vesten. De uitwerkingen van zo’n explo
sie worden door een in een daarvoor be
stemde auto aangebracht mechanisme ge
registreerd, waarvan de gegevens dan la
ter verder wordt uitgewerkt.
Belang van bouwnijverheid voor
nationale economie.
De betekenis van de bouwnijverheid voor
orfee nationale economie is niet gering.
Hoewel exacte cijfers ontbreken kan
worden gesteld dat ruim 400.000 per-
Inkelde fêste planten bliuwe sünder nije
knoppen en men wit, dy hawwe de lib-
bensstriid forlern en sille it wol net hel-
je. Hwant libben bitsjut gi
nijing, komt dat net, dan liki
Hwa't ündanks it minne waer tsjintwur-
dich ris hjir en der hinnereizget, kin it-
selde waernimme. Doarpen en stêdden
mei nije strjitten, nije gebouwen en it
drokke oan- en óffieren fan materialen
en dan wer in plak, hwert alles bliuwt
sa't it wie, skynber itselde, yn wezen for-
alderjend en foar de takomst ófskreaun.
It mei hwat stuf klinke, mar it is de
wierheit, dat in doarp of stêd, hwer’t
gjin groei yn sit, de libbensstriid forlern
de winst, die voortvloeit uit de gestegen
bouwcapaciteit.
De produktie speelt eveneens een be
langrijke rol. Deze is in het bouwbe
drijf geheel anders dan die in de be
drijven waar een massaprodukt wordt
gefabriceerd.
Deze vervaardiging vindt plaats in een
bestaande fabriek, terwijl een woning
tot stand komt op steeds wisselende
bouwplaatsen. Ondanks het feit, dat een
woning in hoofdzaak uit goedkope ma
terialen wordt gefabriceerd, is in de
bouwkosten het materialenaandeel be
langrijk groter dan het loonaandeel.
Een besparing op het aandeel van de
lonen in de bouwkosten wordt teniet
gedaan door de hogere kosten van het
materiaal.
men begonnen met de
i onderzoek naar event.
aardgas, olie, enz. in
Mechanisatie reeds lang ver
wacht.
gebracht. Wat betreft het transport in Een vraag die wel eens wordt gesteld
iL: „Heeft de mechanisatie als enige
1 oorzaak het tekort aan arbeidskrach
ten?” En als antwoord zou hierop ge
zegd kunnen worden: „Neen, reeds
25 jaar geleden beseften de aannemers
dat mechanisatie nodig was”.
Dit bleek onlangs nog bij het jubileum
van de Nederlandse Vereniging van
Wegenbouwers. Ter gelegenheid van het
25-jarig bestaan hield de voorzitter, Ir.
H. D. Prins een rede, waarin hij o.a.
stelde dat stoomwalsen en asfaltinstal-
laties een mensenleeftijd mee gingen,
doeft'dat de uitbreiding van het verkeer
halverwege de dertiger jaren nieuwe
een
It is in lust to sjen, hoe’t it jit altyd slag-
get de gong yn de bouwerij fan nije wen-
ten to balden. Hoe koart is it lyn, dat it
hüs fan de Molksükerdirekteur as in ien-
sume pionier oan dizze tagongswei stie
en kom nou ris, it duorret mar koart en
ek hjir steane meat as hündert nije wen-
ten, hwerfan aldergeloks ek in tal foar
fikse hüshaldingen, mei fjouwer rómme
sliepkeamers.
De leafhawwers fan in moai plakje oan
de haedwei sille gau bislute moatte om
de romte, dy t der op heden jit is nqist
en foarby it nije polysjebureau, to binut-
ten, oars is dy kans der ek net mear. Ta
greate blidens fan hiel folie minsken
wurdt yn dyselde hoeke de léste han lein
oan it kompleks iepenbiere skoallen, dat
op treflike wize it plein oan de eastkant
óf'slüt. Nei de greate fakansje kin dan
einlings en to’n lésten it aide gebou oan
de Withearenstrjitte forlitten wurde en
dêrmei sil dan in ein komd wéze oan fol
ie argewaesje.
It sil üs ris neidwaen, hokfor bidriuw
dizze gebouwen oanlüke sil.
As it sa giet as mei de aide Rehoboth-
skoalle oan it Hynstepaed, dan giet it
bést. Hwant it is faek lang jit net ge-
nóch bikend, dat de Fa. Jegro drok
dwaende is in bidriuw op to bouwen,
dat fier buten de provinsje in ütstekende
namme hat foar it meitsjen fan earsteklas
moderne en aparte skoallemeubels en
learmiddelen. As men wit, dat de yn-
rjuchting fan alle legere Lanbouskoallen
yn Nederlan troch dizze firma forsoarge
wurdt, hwat de ynrjuchting fan de prak-
tyklokalen oangiet, dan witst dat tige
bést. Hja binne der mar al oan it for-
greatsjen en forbouwen. Ek de molksü-
kerfabryk is al wer to set mei it bouwen
fan in nij stik by de fabryk, hwert al
tydlik houten loadsen delset wiene. Der
men het apparaat.
Moderne machines nieuw ontworpen of
verbeterd maken het mogelijk grote
bouwwerken sneller en met minder ar
beiders uit te voeren. En vooral dit
laatste is de voornaamste reden dat de
mechanisatie in het bouwbedrijf zo’n
grote rol is gaan spelen.
hat en komt der gjin kear ek gjin ta
komst mear hawwe kin. Dêrom is it sa'n
moedjaend ding, al is it waer by tiden
striemin, de stêd ris troch to gean en
rounom» to merkbiten, dat it nije libben
oan alle kanten üt de aide woartels om-
heech komt. Dat set al bést yn by de fier
ste westgrins, hwert neist de nije bi-
driuwen, de aide Hollandia-fabryk it
foarbyld jowt. Dér is de léste jierren
gans hwat fornijd en forbettere en haw
ik it goed bigrepen, dan stiet der wer in
bilangrike forbouwing foar de doar.
Sa’n bilangrike, alhiel mei de stêd for-
groeide ündernimming is in tige wich-
tich bisit, ek al is hja ien fan de great-
ste oarsaken, dat de tramrails har paed
jit altyd troch de stêd wine. Mar hawar,
gjin roaske sünder toarnen en der binne
folie mear, dy’t foar har frachtforfier de
direkte oansluting op it spoar net graech
misse wolle. Krekt oan de oare eastkant
rize nou de gebouwen omheech fan it
Kristlik forpleechhüs foar chronyske pa
tiënten.
Men kriget al de yndruk fan de greatte
en styl tan dit manske gebou en as it
straks klear is, jowt it der oan de greate
wei daliks in yndruk fan it stêdskarakter.
Jit lizze der lannen omhinne, hwert de
Ijippen en skriezen harren tsjirgje, mar
yn koarte jierren sille dy ek plak meitsje
moatte foar de huzebou fan it Parkplan,
hwerby him dan de nije Lanbouskoalle,
de Suvelskoalle en de op kommende wei
wêzende sporttereinen oanslute. Dy léste
wurdt tige nei ütsjoen en de stille winsk
fan hiel hwat liu is, dat der ek in knap
plak ütsparre oliuwt foar in moderne
swimskoalle, dy’t wy breanedich binne.
Haw ik it goed, dan kin dit iier grif for-
wachte wurde, dat dêrmei bigoun wurde
kin en dat is jit kneppel op ’e kant.
Hwant, hwa’t yn Noard-twa komt, sjocht
dat de nije strjitten al deun oan it RES-
fjild takomine.
Hwat hat (jal)e Skrocir
houden
ming.
Voor f 55,verkopen wij een eiken
huiskamer, bestaande uit 2 fauteuils, 4
stoelen, (verend bekleed met moquette)
1 dressoir, 1 tafel, 1 koordspiegel als re
clame geven we hierbij een tafelkleed ca
deau.
de hoogte kan worden geconstateerd j is
dat dit op vrijwel geen enkel bouw
werk nog wordt uitgevoerd met man
kracht. Het hijskraangereedschap heeft
hier zijn plaats veroverd. Vergelijken
de kostenberekeningen hebben bewe
zen dat in de normale woningbouw de
bouwlift met vaste afstelling waar
schijnlijk het meest economisch in ge
bruik is.
Uiteraard vallen de diverse bouwsy
stemen, waarvoor de elementen op de
bouwplaats of in een fabriek worden
vervaardigd ook onder de mechanisatie
van het bouwbedrijf, dodh wij willen
de systeembouw in dit artikel buiten wegenplannen deed ontstaan, die
beschouwing laten daar het de opzet was
aandacht te besteden aan de mechani
satie van de traditionele bouw.
Gegevens hierover vonden we in
interessant artikel in „Nederlands fa
brikaat”.
wylst üs technyske skoalle op it punt stiet
mei in fikse ütwreiding jitteris sjen to
litten, hoe’t der de groei yn sit.
De Kristlike Hüshaldskoalle, hwerfan de
direktrice aldergeloks wer de leije seis
hantearje kin, liket nou klear, mar de
plannen foar fierdere drokte binne der
al wer. Ek it aide gebouwendiel komt jit
oan bar. De eardere Lanbouskoalle sil,
troch Elim oernommen, nou yn koarten
ek wol foar syn nije bistimming klear
makke wurde en dan is yn Süd neat mear
to forsieren. It lést frije bouterrein bin
ne hja nou mei dwaende. Oan de Noard-
kant om en by it yndustryterrein, hwert
de VIVO, Schukken, Nooitgedagt en Ba-
tavus de skepter swaeije, kin men sjen,
hwat der fan de aide gasfabryk oerbliuwt
Jonge, jonge, hwat leit it der raer hinne,
it liket Algerije wol. Mar dat moat fan-
sels earst en dan mar ris sjen, hoe T hja
dizze moaije hoeke opknappe sille. De
aide Kampen lit syn earste bungalows al
sjen en dat sil elk oanfiterje om de
oare aide rommel dêrre oan to pakken.
Wie it earst hwat toloarstellend dat de
prachtige slachterij oan de greate Merk
fordwinen giet, nou’t wy hearre, dat de
fa. Brandsma üt Snits hjir in fleurige
blommesaek fêstiget, binne wy hjir tige
mei op it skik. Dat is der botte geskikt,
soe ik wol sizze en de weardearring en
bihoefte foar de blommesier nimt alle
dagen jit ta.
Terpstra en Huisman sille de aide suvel-
sektor op moderne wize forsoargje, har
kreaze winkels lokje der tige ta üt.
De Fa. Zantman slüt de rige mei de nij-
bou op eigen terrein, alhiel oan de kou-
merk ta. Gelokkich, der sit groei yn de
Gysbertstêd, it jonge libben brüzet ta de
groun üt en al hwa t it goed mient mei
syn eigen stêd, sil hjir mei blidens de
tyaiiK nouten loadsen delset wiene. Der I eagen oer gean litte. Sukses, mannen en
oan it Leech Bolwurk wiist.it moa;;e yn-1 baldt faesje!
teinaet fan de Il.B.S. op souuc gio-i,)
Het bouwbedrijf als voorbeeld.
In geen enkele bedrijfssector is de me
chanisatie zo ver doorgevoerd als in het
bouwbedrijf, waarin ook het transport
een grote rol speelt. Dit is ook geen
1 wonder.
Hoe verder men gaat met de mecha
nisatie en industrialisatie van het bouw
proces, des te gunstiger wordt het ten
opzichte van de behoefte aan de mo
menteel zo schaarse arbeidskrachten.
Zeker is dat de behoefte aan bouwwer
ken en dan in het bijzonder aan wo
ningen, in de toekomst nog zal toe
nemen. In de nationale produktie heeft
de bouw thans reeds een aandeel van
ongeveer 12 procent.
Bij de stijgende behoefte aan bouwer-
ken spelen twee factoren een grote rol,
te weten: de kostenverlaging en de ver
snelling van het produktieproces.
Het bouwbeleid is bewust gericht op
uitbreiding van de bouwproduktie. In
dien hierbij kostenstijgingen optreden
I dienen deze te worden afgewogen tegen
palen minstens 6 meter boven de grond
moeten uitkomen, ging er vlot door;
over het algemeen vond men echter, dat
het met 5 meter wel toe kon, hiermee
kon ook de afgevaardigde van L.K.C.
wel akkoord gaan.
Een voorstel van „Eendracht”, Harlin
gen om de geldprijzen belangrijk te ver
hogen, kreeg veel tegenstand en werd
door de afgevaardigde ook zwak ver
dedigd. En toen de voorzitter van
Oosterlittens, de heer J. Toering, als
een I