Op 27 mei 1912 werd de eerste Metaalindustrie in Friesland Elfstedenrij wieltocht gehouden 1I I Oproep bracht tal van nieuwe gegevens aan het licht Samenwerking tussen bedrijven steeds noodzakelijker to sizzen J. s. Fan de Marlinytoer 4 us STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Moai bistou Bacteriën in Zuid poolgebied na 50 jaar nog in leven Hwat hat Qabe Skroar Zilveren filmpjes DINSDAG 15 MEI 1962 101e JAARGANG No. 11 PRINS BERNHARD TEST NIEUW VLIEGTUIG en dat waerd ek hege tiid. Tj. de I. 1e1 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolswird Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tclef. 2451 - Na 18.30 uur 2305 of 2335 (K5157) Er ligt in Friesland een oude stad, Daar fuift men af en toe eens wat! Is ’t er een poosje stil geweest, Dan hoort men; krijgen we haast weer feest? Ja, krijgen we haast weer feest! „Een luid hoera zij toegebracht, Aan hem die ’t feest heeft uitgedacht, H. H. heeft het uitgedacht.” H. Brandsma, Ugoklooster. W. M. Brandenburg, Bolsward. F. Bruinsma, Bolsward. H. Huitema, Tjerkerd, H. R. Kingma, Voorschoten. S. T. Lunter, Bolsward. F. B. van der Meer, Bolsward. R. van der Meulen, Bolsward. H. M. Nijk, Utrecht. A. J. Post, Heerenveen. Th. Popma, Bolsward. W. Zonderland, Harlingen. G. H. Zelle, Bolsward. Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertentres bij contract reductie Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad gegeven. Voor het bekomen moesten de om 5 uur gestarte deelnemers des nachts om 12 uur binnen zijn. Ook om 6 en 7 uur startten er nog groepen. Deze moes ten resp. 1 en 2 uur zijn gearriveerd. Daar de hotels in Bolsward bezet waren werd in overweging gegeven in Sneek, Leeuwarden, Harlingen of Franeker te logeren, daar van deze plaatsen voor de ze gelegenheid speciale vroegtrammen op Bolsward reden. Men werd tevens verzocht het fototoestel mee te brengen. Voor de 4 mooiste kieken was een prijs uitgeloofd. De route liep vanaf Bolsward over Wit- marsum, Arum,, Kimswerd naar Harlin- lingen. Van hier naar Franeker en via Tzummarum, Minnertsga, St. Jac. Par., Hallum, Marrum naar Ferwerd. Rijdt men thans over de route Holwerd, de eerste tocht voerde langs Hogebeintum, Genum, Reitsum. Lichtaard, Raard naar Dokkum. De route naar Leeuwarden ging via Murmerwoude, Akkerwoude, Oud- kerk, Oenkerk, Giekerk, Miedum Lekkum. Van de Friese hoofdstad ging het naar Sneek (bekende route). Van hier ech- >ter naar Ijlst en weer terug om zo via Sneek, Hommerts en Spannenburg Slo ten te bereiken, (de z.g. „Schatting” van IJlst-Heeg was nog niet aangelegd). Van Sloten ging het langs de ook thans nog geldende route. Alleen hield men na Staveren direct de zeedijk en reed men niet zoals thans eerst naar Molkwerum De afstand bedroeg precies 200y2 km en was dus korter dan de route van thans, die ook op de terugweg Bolsward pas seert. Daar staat natuurlijk tegenover, dat er thans veel betere wegen en. veel lichtere fietsen zijn. Het eerste inleggeld bedroeg f 1,50 en men moest de leeftijd van 18 jaar heb ben bereikt om mee te kunnen doen. Men droeg een nummerband in de Bols- wardse kleuren oranje-zwart. Het lopen naast de fiets was geoorloofd (dit met het oog op slechte weggedeelten). Men was gebonden de tocht niet binnen de 12 uur te volbrengen, ten einde het ka rakter van een wedstrijd te voorkomen. Ieder die de tocht volbracht ontving een men navraag kon Gaarne zag de commissie deze lijst aan gevuld. Wie kan helpen aan de huidige adressen te komen? herinneringsmedalje, terwijl de deelne mers, die lid waren van de A.N.W.B. bo vendien. nog een zilveren penning ont vingen. Bij de diverse heggen en tollen behoef de men niets te betalen. Deze waren door de commissie afgehuurd. Voor ons ligt de telkens getekende (niet gestempelde) contrölekaart van de heer G. H. Zelle. Hij startte op de eer ste tocht om 5 uur ’s morgens, af gete kend door de heer Terpstra. Om 6.20 tekende J. van Hulst voor Harlingen. In Dokkum arriveerde Zelle om 9.37. Hij rustte er tot 10.10. De tocht naar Leeu warden, waar weer 40 minuten werd ge pauzeerd duurde precies 2 uur, zodat hij om 12.50 Uit de Friese hoofdstad ver trok. Om 2.41 tekende een zekere Wild schut de contrölekaart af te IJlst. Ruim 20 minuten later was Sneek aan de beurt. Van hier naar Sloten duurde an derhalf uur. In Staveren, waar werd af getekend door P. Hoogland, werd van 6.50 tot 7.10 gerust. Om 8 uur liet Zelle het kleine Hylpen achter zich, een half uur later passeerde hij Workum en van hier naar Bolsward duurde nog precies 1 uur en 11 min., zodat de heer Zelle om 19 minuten voor 10 in Bolsward aan kwam. Het slechte weer op deze eerste tocht zal mede oorzaak zijn dat er vrij lange tijden werden gemaakt. Het bestuur van de Elfstedencommissie zou allen die aan de eerste tocht mee gedaan hebben, als hun bijzondere gas ten willen beschouwen. Het is echter niet doenlijk alle 278 adressen te achterha len. Heel veel van de enthousiaste deel nemers van toen zullen reeds zijn over leden, zijn geëmigreerd of vertrokken zonder dat men te- Bolsward het adres nog weet. Van de volgende, thans nog levende per sonen is bekend dat zij de tocht heb ben volbracht (in alf. volgorde met de toenmalige woonplaats): Ik sjoch dy wer lizzen Fryslan sa as ’t bist Mei gjin wurden to sizzen! In skilderij yn in list Sa grien bin dyn greiden Mei blommen der yn Der binne forskeiden Yn dit koarte termyn Dyn bou yn it sie Mei alles op rigen Yn frucht en yn strie Hoe ha hja dit krigen Sa moai kinstou wêze As ’t sintsje oer dy giet In boek om to lezen Dêr’t foar elts hwat yn stiet Sa is nou üs Fryslan Alle maeitiids gelyk Jong bliuwt dy’n ban Fan walden oan’t dyk bune fan de Keamer. Oer har lot en C", har takomst sil hjir in bislissing nomd üs ynsjoch, it frijlitten fan de keap- i in earnstige bidriging foarmet jehiel en foar ier. It is nam- Nadat het ijsfeest, Paul Krugerfeest, Gysbert Japicxfeest, Hanzefeest, enz. bezongen zijn, wordt verhaald van een „zekere man, die zo maar grote feesten scheppen kan”. Er is vaak gedacht dat dokter Beekhuis, de initiatiefnemer zou zijn geweest, maar dat is niet het ge val. We lezen n.l.: „Hij nam als com pagnon een kassier, een dokter en een drukker, dat was vier”. Dit zullen resp. geweest zijn de heren J. M. Kingma, H. Beekhuis en J. C. Cupe- rus. Het gedicht eindigt mpt de woorden: WURDT IT YN DE UNGETHD BISLIST Dizze wike is it forslach fan de Keamer klearkommen, hweryn men léze kin hoe 't de offurdigen yn it algemien tinke oer it ütstel fan Pref. Vondeling om ’e keap- prizen fan lan en pleatsen net frij to litten en meiiens dèrtroch ek de trije oare bilangrike punten feilich to stellen. Dy beide binne: it foarkarsrjucht fan de hierder en de saneamde lanboukundige „toetsing” fan de Grounkeamer. Wy hawwe der gjin twivel oer litten, dat nei f prizen foar de boerestan yn syn g< de hierdeboer yn it bysünde In het ijs van het Zuidpoolgebied zijn bacteriën aangetroffen, die na 50 jaar pog in leven waren. De bacteriën waren afkomstig van de expedities van Robert Scott en Ernest H. Shackleton. De ontdekker van de bacteriën, de mi crobioloog van de Universiteit van Texas George H. Meyer, trof deze aan in men selijke faeces, die diep onder het ijs lag. De tijdsduur kon daardoor gemakkelijk worden bepaald. Volgens Meyer is het iets heel bijzonders dat dergelijke micro-organismen zo lang in leven blijven. Door het ijs werden ze beschermd tegen uitdroging en schade lijke straling. Het is echter nog niet dui delijk hoe ze'bestand zijn geweest tegen de uiterst lage temperaturen van ’t Zuid poolgebied. wurde. Wy miene, dat hja it wurdich binne, dat dy bislissing sa nomd wurdt, dat har bistean, ekonomysk en soasiael, under de hoede bliuwt fan wetten, dy’t yn in kristlik en soasiael folk de maetskiplike frede en wolfeart bihalde kinne Mei minder kin it wier net ta! Op de eerste in Leeuwarden gehouden regionale bijeenkomst van het noorde lijke kantoor van de Fed. Metaal- en Electrotechnische Industrie FME heeft de algemeen voorzitter, Ir. W. van Osse- len, tegenover de ondernemers in Fries land verklaard dat de ontwikkeling in Europa samenwerking tussen de bedrij ven in Nederland noodzakelijk maakt. De metaalindustrie in Frankrijk en W.- Duitsland is de afgelopen jaren tot een krachtige uitbreiding van produktiecapa- citeit overgegaan. Men wacht het ogen blik af, dat de invoerrechten geheel weg vallen om zich dan met volle kracht op de afzet in de Euromarkt, dus ook in ons land, te concentreren. Onze industrie zal zich nog slechts kun- Gjinien is sa blyn as hy dy’t ’t net sjen wol hawwe de leste jierren de pleats koft, ek al omt de boerelienbanken tige fier gea- ne mei it jaen fan hypotheek, maksimael ta 90 En as léste rem wie der dan de lanbou kundige „toetsing" hwerby it forskuor- ren fan in pleats of it dêrüt keapjen fan in stik lan oan de goedkarring fan de Grounkeamer ünderwurpen wie. Dit wettelik ramt makke, dat de speku- laesje en it hearskjende fan de kapitaels- faktor bitwongen waerd. It kapitael moat tsjinje, hwant it is in great goed en der kin folie goeds mei dien wurde as it op goede wize brükt wurdt. It bifruchtet de arbeid en it forgreatet it algemiene lib- benspeil, it jowt hyltyd nije mooglikhe- den en wy kinne der perfoarst net buten. Mar as it kapitael net tsjinnet, mar hearskje wol en üt is op it heechste ren- demint, wurdt de sosiaele posysje fan de net kapitaelkrêftige minske bidrige, tige earnstich bidrige. En de ünderfining dy leart dat as men it kapitael baes makket, it altyd de swakkere partij, dat is de minske mei syn hüshalding, is, dy ’t de dupe wurdt. Yn de Twadde Keamer rekkent men der- op, dat dizze saek yn de kommende moannen bislist wurde sil. Dat wurdt in wichtige bislissing foar de Fryske boer. Mear as fyftsjintüzen hüshaldingen fan hierdeboeren steane ünsichtber op detri- oeL legd zou worden, dan zou Bolsward Op de onlangs gehouden persconferentie ter gelegenheid van het aanstaande jubileum van de Friese Elfstedenrijwieltocht moest de commissie op tal van vra gen betreffende bijzonderheden over de eerste rit(ten) het antwoord schuldig blij ven. Het eigen archief van de commissie was niet meer volledig en in tal van zaken tastte men in het duister. Geen wonder, dat men toen (ook via ons blad) een oproep plaatste met name aan de oud-deelnemere. Van de in 1912 gevormde regelingscommissie was immers niemand meer in leven bij wie doen. Deze oproep heeft een verbluffend re sultaat gehad. Van alle kanten kwamen nadere inlichtingen binnen, mondeling, schriftelijk of in natura, bijv, door het tonen van het-speldje dat bij het volbren gen van de eerste tocht werd uitgereikt. Een eresaluut komt toe aan de heer G. H. Zelle te Bolsward, die met een be- wonderenswaardige accuratesse alles be treffende de eerst tochten heeft be waard, zodat men nu over tal van bij zonderheden beschikt. De heer Zelle heeft de tocht vier maal uitgereden, n.l. in 1912, 1913, 1914 en 1916. Wegens de mobilisatie en oorlogsdreiging werd de tocht in 1915 n.l. niet gereden. De laat ste maal reed de heer Zelle de tocht als sergeant, gelegerd in Balk. Het blijkt thans dat de regelingscommis sie bestond uit de volgende personen: H. Beekhuis, voorz., D. Terhenne, vice-voor- zitter, H. J. Hommes, penningm., J. C. Cuperus, S. J. T. Plantinga, A. Bouma, J. Schuurmans, L. Kingma, S. Terpstra, J. M. Kingma, secr. Het 40-jarig feest werd nog door de heer Terpstra meegemaakt, maar ook hij is thans als laatste van genoemde heren overleden. In leven was hij later notaris te Giekerk. Dank zij de verzameling documenten van de heer Zelle, weten wij nu ook met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijk heid, wie de eigenlijke initiatiefnemer is geweest. Op de feestavond van de eerste tocht werd n.l. een loflied gezongen, waarvan de maker weliswaar onbekend is, maar waarvan de tekst is bewaard gebleven. Dat het feesten in Bolsward een na-oor- logse traditie zou zijn, kan aan de hand van dit lied gevoegelijk naar het rijk van de fabels worden verwezen, getuige het begincouplet: op de pleats bliuwe kinne as 1 plak binne. Om dizze beide punten draeit de boereposysje. Hja moatte wen- je kinne op reedlike bitingsten. En dêrfoar wurde elts jier de hiernoar- men troch it regear fêststeld en soargje de grounkeamers dêrfoar, dat hja ekmei forstan en praktysk oardiel tapast wurde. Hoe heech en hoe leech dizze noarmen wêze moatte, kin men oer prate en fan miening forskille, mar troch it op dizze wize to dwaen, komt men de reedlikheit en billikheit tige nei op ’e side. Dêrby is de rjuchtssekerheit fan beide partijen alhiel oanwêzich, hja kinne biswier meitsje tsjin de fêststelling en hja kinne heard wurde op ’e sitting en wol it dan noch net nei har sin, dan kinne hja yn birop gean nei de Sintrale Grounkeamer to Arnhim en wurdt har saek jitteris tak- seard en in ütspraek dien. Dizze gong fan saken hat makke, dat de measte kon- trakten sünder biswier goedkard wurde kinne, dat hjir en dêr in al to füle for- hierder op syn fingers tikke wurdt en dat it hierpeil fan pleatsen en losse lan- nen noch nea yn sokke fredige en so- siale banen fierd is as tsjintwurdich. De léste jierren binne de bieren fan ’e pleatsen aerdich omheech gien, omt it nije en sekuere taksaesje-systeem net al- linnich rekken haldt mei it lan, mar ek mei de wente en lyksa mei büthüs, skuor- re, hokken, silo’s, jarrekolk en hwat er mar mear is. Dèrtroch is de situaesje fan de eigner net ünbilangryk better wur den en dat waerd ek hege tiid. It twadde greate foardiel fan de jilden- de bipalingen wie, dat in stik lan of in pleats net forkoft wurde mei, boppe de maksimumpriis. Dizze maksimumpriis is praktysk de kapitalisearre hierwearde. Dêrfoar nimt men hast altyd 3% as basis, dat wol size, dat de maksimum- nen handhaven wanneer zij erin slaagt tegen aannemelijke prijzen de kwaliteit van de produkten hoog op te voeren. Dit ogenblik komt steeds dichterbij, aldus spreker. De bedrijven in Nederland kunnen el kaar hierbij behulpzaam zijn, o.m. door de onderlinge samenwerking te entame ren. Van groot belang zal ook de medewer king van de werknemers aan het produk- tie-proces zijn, aldus Ir. Van Osselen. In de ondernemingsraden beschikken de ondernemers over een instrument om de werknemers te overtuigen van de nood zaak de bedrijfsvoering bij de zich steeds wijzigende omstandigheden aan te pas sen. Als zodanig is de ondernemingsraad Z.K.H. Prins Bernhard is donderdag met een viermotorig straal-transp.- vliegtuig, de Lockheed Jet Stal van Schiphol naar Londen gevlogen. Alvorens de terugtocht te aanvaarden gebruikte de Prins in Londen de lunch. Prins Bernhard maakte de vlucht bij wijze van proef; de kans bestaat n.l. dat de Jet Star een nieuw lesvliegtuig voor de Nationale Luchtvaartschool wordt. De foto toont Prins Bernhard, die de rjucht maakte met hoge officieren van de Ned. luchtmacht, op London Airport in de cockpit van het toestel 3e week mei 1937 Mej. Buwalda te Hichtum was de eerst binnenkomende dame bij de Friese Elf- steden-rij wieltocht. Zij kreeg een zilve ren lepel en vork. De 2e binnenkomende dame mej. Pieteringa v. Bolsward kreeg een beker. Het comité van actie voor de totstand koming van de Rijksweg 43 zal een ac tie voeren om de weg dóór Bolsward te krijgen. Het betreft hier een algemeen belang, want wanneer het mocht gebeu ren, dat de weg om Bolsward heen ge- 1 na verloop van enkele jaren een stil en rus tig plaatsje zijn geworden. Openstelling van de nieuwe basculebrug bij het Wolsumerketting, die in de plaats kwam van de oude klapbrug. Uit de hand te koop: Sigarenhuis „Fri sia”, Appelmarkt 1, Bolsward. Te bevr. bij woningbureau Bootsma en Lammert- sma. Bekijken we nog eens het rijtje namen van de regelingscommissie, waarvan dokter Beekhuis de promotor zou zijn geworden, dan blijkt dat deze H. H. nie mand anders geweest zal zijn als de bij oud-Bolswarderg nog wel bekende H. J. Hommes, de penningm. der commissie. De eerste tocht werd gereden op 27 mei, de Pinkstermaandag van 1912. Alle deel nemers (en dit waren volgens de offi ciële lijst 278) kregen een instructie en nummerbrief mee. De heer Zelle (de lijst was alfabetisch) kreeg aR hekke- sluiter het nummer 278. De rijders moes ten zich uiterlijk 4% (liefst nog vroe ger) opstellen op de Nieuwmarkt (Koe markt staat er tussen haakjes achter). Om 5 uur begon de muziek te spelen, het sein, dat men mocht vertrekken. Start en finish waren beide bij de Doele. Met het oog op het grote aantal deelne mers werd men er op gewezen, dat het dringend geboden was, uiterst voorzich tig te rijden, vooral met het oog op de tramrails Woest af rijden kon dis- qualificatie ten gevolge hebben. Wan neer de richting en de sterkte van de j mers fan great bilang, dat de minsken, wind daartoe aanleiding gaven, mocht dv’t yn dy tiid in buorkerij bistjüre, dit de route worden gewijzigd, hetgeen met I ek dwaen kinne op reedlike hierfoar- vlaggen bij de contröleposten was aan- wearden en mei de wissichheit, dat hja een onderdeel van de evolutie, die zich momenteel in de ondernemingswereld voltrekt. De federatieve samenwerking tussen de ondernemersorganisaties in de metaal- en elektrotechnische industrie noemde spr. een andere fase van deze evolutie. Zij maakt het mogelijk, dat de ondernemin gen in eensgezindheid zelf de richting van de sociale en economische ontwikke ling bepalen. De heer S. B. Bos, voorzitter van de Commissie v. Bijstand van het noorde lijke FME-kantoor, gaf vervolgens een uiteenzetting over de reeds lang bestaan de samenwerking tussen de metaalbe drijven in Sneek. Deze samenwerking, die spontaan is ontstaan, is in de loop van de jaren voor menig bedrijf pro fijtelijk gebleken. De heer Bos adviseer de de ondernemers, die elders in Fries land zijn gevestigd, eveneens tot het be vorderen van de onderlinge contacten over te gaan. De regionale FME-functionaris voor het noorden, de heer A. Planting, verklaar de op deze bijeenkomst, dat zijn bureau de initiatieven om tot versterking van t onderlinge contact te komen, met kracht zal steunen. Op de voordracht van het hoofd van de economische afdeling van de FME, Drs. C. J. J. de Wit, die een samenvatting gaf van het veelzijdige dienstbetoon, dat de FME de ondernemers op sociaal- en economisch gebied kan verlenen, volgde een geanimeerde discussie. hja op har keappriis likernóch tritich kear de skjin- ne hier wêze mei? Wurdt dus in pleats forkoft mei in hier fan 8000 goune en giet dêr oan lésten en ünderhald twatüzen goune óf, dan is de skjinne hier 6000 goune. De maksi- mumkeappriis is dan likernóch 180.000. Ik jow dizze sifers om in globale yndruk to jaen fan it hjoeddeiske systeem. It is neffens my alhiel reedlik om hie- ren en keapprizen allebeide fêst to bal den op de gebrükswearde fan pleats of lan, net it minst omt de garansjeprizen ek allinnich mei dy gebrükswearde rek ken halde. Yn dit systeem is der dus in algemiene geransje, dat de oare ütjeften, sawol foar it bidriuw as foar de hüshal ding fan de boer net yn ’e knipe komme. En dat is sa’n bilangrike, ekonomyske mar ek sosiale kwestje, dat der neffens my alles oan dien wurde moat, dat wy dy bihalde. De lju hawwe it op it heden mei alle swierrichheden om folk to krijen en to halden, mei bidriuwsforoaringen en pleatsforbettering dochs al net maklik en ik soe it slim fine as wy wer yn de situaesje komme soene, dat, towille fan it jild, frou en bern de beage wer om stipt krigen. It trêdde en it wichtichste is, dat de hier deboer by forkeap, buten de neiste fa mily, it earste rjucht fan keap hat. En dat hy dit rjucht hat tsjin heechstens de maksimumpriis, dus tsjin de gebrüks wearde fan de pleats of it stik lan. Dit makket, dat sa’n pleats him net ünder it gat wei forkoft wurde kin en ek dat hy net wike hoecht foar immen dy’t mear as de wearde biede wol. Dit makket ek, dat de spekulaesje büten de doarren bliuwt en dat de iene de oare net op- jeije kin mei alle gefolgen, dy’t der ear- tiids üt fuortkamen. Hiel hwat boeren «fa, ’"“"'W!

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1962 | | pagina 1