VOLKSDANS
FOLKLORE
EN KLEDERDRACHT
Groene Kruis te Bolsward
werkt met tekorten
J
Aantal baden daalt ontstellend
Fan de Martinytoer
Burger
Restauratie stadhuis
toren gereed
O
Zilveren filmpjes
I;
fwmrar
F'
Lwè-
X 4
to sizzen
Tj. de J.
A
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad
°f
heid jegens of onderdanigheid aan be-
i we dit
j
LlJI H
r7-
DINSDAG 19 JUNI 1962
101e JAARGANG
No. 20
l’
O.A.S. KONDIGT NIEUWE ACTIE AAN
s
uit
PIET
latijns-ame-
ieid
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A J. OSINGA N.V, Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 15
Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2305 of 2335
(K5157)
Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
Bolswards Nieuwsblad
van inzicht in deze
dan als eerste ne-
zich direct aan te sluiten, omdat het an
ders steeds maar wordt uitgesteld.
Uit het volgende door de secretaris, de
heer N. L. J. Bruinsma, op de jaarver
gadering uitgebrachte jaarverslag mag
blijken, welk een groot en goed werk
de vereniging te Bolsward verricht.
Een dergelijke vereniging, ruim gesub
sidieerd door provincie en gemeente, zui
nig beheerd en goed geleid, mag toch
niet noodlijdend zijn.
Het aantal leden liep in 1961 weer iets
terug, namelijk van 1540 tot 1492.
De heren G. Heida, J. M. Prins en H.
D. van der Werf traden als bestuurslid
af. De heer Prins stelde zich wegens
voorgenomen vertrek naar elders niet
herkiesbaar. In zijn plaats werd op de
jaarvergadering gekozen de heer A.
soks is
Hei geheime leger heeft in ’n clandestiene radio-uitzending aangekondigd, dat
alle eurobeanen Algerije moeten verlaten en dat de campagne van de ver
schroeide aarde versneld zal worden uitgevoerd. Foto: Franse veiligheids
troepen hebben in Oran speciale maatregelen getroffen. In het centrum van
de stad zijn militairen samen getrokken. Links op de foto het raadhuis, rechts
de opera
Guods sprekke üt underlining,
oaren sprekke üt underlining net
boltsjes, dy’t better fleis en minder fet
opsmite.
Mar dan moat men it weidzjen en mes
ten net sjen as in tiidpassearing fan rin-
teniers of aide boeren, mar as in tak,
hwert like goed spesialisaesje foar nedich
is as foar oare fakken. Der wurde al fol
ie mear keallen oanhalden as eartiids, dat
skilt stikken en binammen de boeren mei
in mingd bidriuw, dy’t hjerstmis bitekop-
pen en krüden to missen hawwe, ütskitte
jirpels en strie fan har eigen, sille hjir it
maklikst in ekstra stür mei fortsjinje.
As dan de greidboer syn iere kealtsjes,
yn it lest fan e simmer oerdocht oan de
bouboer, dan kin dizze, mei in pear kilo
hea en krêftfoer dêrby, se mei bitekrüden
en sa hiel aerdich ófmeste. Goeije romme
keallen bringe dan op in leeftiid fan
rom in jier in béste priis op, omt hja
krekt leverje hwat de konsumint freget:
jong en meager fleis, heechstens in byt-
sje trochgroeid.
Men mei oannimme, dat foar dit produkt
jit in tige romme merk oanwêzich is en
mei it tanimmen fan de libbensstandert
komt der aloan mear fraech nei sok fleis.
Oan de oare kant wit men dit yn de oa
re E.E.G.-lannen ek wol en dus mei men
jin net op gouden bergen forsjen,
Hwant sadré op in bipaeld punt de foar-
ütsichten hwat gunstiger binne, lukt it
daliks dy kant üt en mmt dy produksje
mei sprongen ta.
En sa sil it wol in striid bliuwe om tus-
ken de sinten ris in ekstra dübeltsje to
pakken. Oan de oare kant is it ek gjin
forlies, dat it aide sechje, dat boeren en
bargen sliepende fet wurde, forgoed de
wrald üt is. By mannichien is it krekt
oarsom en as it net al to bot giet, is it
der ek net minder om. Allinnich foar
loftkastielen is it grif gjin tiid.
Nuttig kan het zijn deze aangelegenheid
nuchter te bezien. Enerzijds niet de waar
de te onderschatten, anderszijds te er
kennen, dat deze groepen hun bestaans
recht bewezen hebben geacht. Dit laat
ste verplicht deze groepen, juist in ver
band met hun optreden naar buiten,
doorlopend oog te hebben voor hun doel
en wezen. Voor beiden, deelnemer en
toeschouwer, zal het genoegen van een
optreden kunnen toenemen naarmate een
juister begrip omtrent deze zaken aan
wezig is.
In de groepen wordt moeite gedaan om
de kennis van door hen gebrachte kle
derdracht, dans, zang, muziek of anders
zins steeds op te voeren.
Mogelijk zijn er onder het publiek ook
personen, die als toeschouwer op prijs
stellen te vernemen, waar het bij deze
groepen om gaat en wat nu eigenlijk
'de zin van hun bestaan is. Zij zullen
hierdoor beter in staat zijn ’n oordeel
te vormen over deze groepen, die soms
buiten eigen provincie of eigen land de
naam van eigen provincie of eigen land
uitdragen en dit vaak voor oog en oor
van duizenden toeschouwers en allerlei
publiciteitsorganen. Onder meer van
daar onze opmerking inzake bepaalde
verplichtingen voor deze groepen en haar
leden, waaromtrent veelal ook bij het
eigen publiek begrijpelijk veel aan ken
nis en inzicht ontbreekt. Een nadere ver
handeling van de voor deze groepen gel
dende basis-onderdelen als volksdans-
klederdracht-folklore kan zijn nut heb
ben voor het funderen van een zo goed
mogelijke vorming 1
materie, waarbij we
men de volksdans.
De dans mag zeker
Politieke strijders
Kamer-fractieleiders
Moeten ’t wel verstaan
Heus geen beste baan
Harde noten kraken
Die soms bitter smaken
Niemant die het zint
Elk weet hoeveel wind
Hoge bomen vangen
Klem tussen twee tangen
Is niet voor de lol
Veel lawaai, geen wol?
Burger dacht, niet klagen
Vlug ontslag aanvragen
Drukke bezigheden
Noemde hij als reden
’t Zal misschien waar zijn
Maar 't heeft meer de schijn
Dat hij aan ging voelen
Ik scoorde weinig doelen
Dikwijls buiten spel
De critiek is fel
Ja ’k nam goed notitie
Falende oppositie"
Ik merkte dat De Kadt
Scherpe nagels had
Burger, denkt zo'n rakker
Noemt zich ook nog „makker"
Ja 'k was soms een wilde
In het rode gilde
Ik trok wat
Grommend als
Hwat bat Qcibe Skroar
üs hjoed
Zo op het eerste gezicht waren het weinig positieve en hoopvolle geluiden, die
op de j.l. jaarvergadering van de vereniging „Het Groene Kruis” te Bolsward
werden gehoord: dalend aantal leden, dalend aantal baden, (10 jaar geleden
nog 20.000, verleden jaar nog bijna 12000, thans nog 8000!) geleden verliezen
en een geraamd tekort. En. praktisch geen belangstelling voor deze nuttige
en noodzakelijke vereniging bij de leden.
Behalve de pers (ook lid maan vooral beroepshalve aajiwezig) was er op de
per- advertentie aangekondigde'jaarvergadering van de ongeveer 1500 leden ter
jaarvergadering slechts 1 opgekomen.
Brinksma, terwijl de beide andere heren
werden herkozen.
De zusters brachten
415 bezoeken aan 82 bejaarden.
24 bezoeken aan 9 lichamelijk gehandi
capten.
24 bezoeken aan 13 kankerpatiënten.
45 bezoeken aan 8 rheuma-patiënten.
20 bezoeken aan 7 leden in het belang
van de geestelijke volksgezondheid
2583 bezoeken in het verdere wijkwerk.
Verder verleenden de zusters haar ge
bruikelijke assistentie bij de door het
Rode Kruis georganiseerde boottocht en
bij de jaarlijkse autotocht en feestavond
voor bejaarden, 6 maai bij de pokken
en 15 maal bij de polio-inentingen en 8
maal bij ziekenvervoer.
Zes maal verleenden zij eerste hulp en
17 maal laatste hulp.
In haar vrije of vrij gemaakte uren ga
ven de zusters les aan de R.K. en Chr.
Huishoudschool en aan de Mater Ama-
bilis School en Zonnebloemcursus.
In het kader van de praenatale zorg leg
den de zusters 83 bezoeken af.
Volgens opgave van de Burgerlijke Stand
werden in 1961 in Bolsward 176 kinde
ren geboren, waarvan 169 in het consul
tatiebureau nieuw werden ingeschreven
en aldaar verschenen 140.
In 27 zittingen van dat bureau werden
Zie vervolg pag. 2
te
primitieve volken. Met
de volken en haar be
schaving maakte heel begrijpelijk ook
de dans een tot op heden nimmer ein
digende ontwikkeling door.
Tussen de gevonden Dode-Zee-rollen en
de hedendaagse televisie ligt een lange
ontwikkeling van mogelijkheden om
uiting te geven aan dat wat de mens
beroert. Geen wonder, dat de oorspron
kelijke uitingsvorm, de dans, bij gebrek
aan andere middelen een zeer voorname
plaats innam, een plaats, die leefde in
gilde
fors van leer
een beer
Ja, de impulsieven
Uiten hard hun grieven
Nemen niet terstond
Een blaadje voor de mond
Politieke leiders
Scheve schaatsenrijders?
Burger je had pech
Ga je daarom weg?
Na ongeveer anderhalf jaar is dan toch
nog net voor de opening van de zomer-
tentoonstelling en tevens vóór dat de
stroom van toeristen ook Bolsward gaat
overspoelen, de restauratie van de stad
huistoren gereed gekomen.
Dat de herstelwerkzaamheden veel lan
ger duurden, dan oorspronkelijk was ge
raamd, vond zijn oorzaak in het feit, dat
tijdens de restauratie telkens weer nieu
we gebreken aan het licht traden. Thans
zijn deze alle afdoende hersteld, zodat
na de algehele restauratie van het stad
huis zelf, die in de zomer 1955 gereed
kwam, thans weer van een gaaf bouw
werk kan worden gesproken, dat de eer
ste decennia geen restauratie meer zal
behoeven. Bij de restauratie van de toren
die zoals men weet merkwaardigerwijs
rust op een houten zoldering, zij het dan
onderstut door een stenen zuil, heeft
men de stijl, waarin deze is gebouwd
op geen enlcele wijze geweld aangedaan.
Het stadhuis zal nu ontdaan van de ont
sierende steigers, wel weer een geliefd
foto-object zijn en in het komende sei
zoen menigmaal op de gevoelige plaat
worden vastgelegd. Ook het interieur
komt thans weer beter tot zijn recht, met
name de glas in lood ramen van de on
langs overleden friese schilder Cor Rei-
sma, die gedurende de restauratie door
plankwerk tegen vallend gesteente wa
ren beschut.
G.flN LOFTKASTIELEN BOUWE
Folie wissichheit is der hjir op üs pla
neet net by, sa leart de ünderfining hyl-
tyd wet. Midden yn de geweltige wol-
feartskoarts komt in earnstige beurskri-
sis, dy’t hiel hwat lju de fuotten ünder
it gat wei slacht.
Canada en Australië mei Nij-Sélan sitte
al wer mei miljoenen wurkleazen, Nij-
Guinea stiet op springen, Algerije doun-
set tusken in freeslike wanhoopspolityk
fan de O.A.S. en de lang forhoopte ün-
ófhinkelikens, East-Dütsklan rekket yn
in needsituaesje, Yndonesië kin gjin kant
mear üt, Afrika is in greate tizeboel en
kin jit fan alles sjen litte, Read-China
wrakselet mei de hunger en gean sa mar
troch.
De driuw om hjir yn Jeropa to kommen
ta greatere ienriedichheit hat sinnige da-
Toch mag men niet al te pessimistisch
zijn. Zo ergens dan is het wel hier, dat
de leden het werk vol vertrouwen aan
het bestuur overlaten. Dat het aantal
baden daalt, is op zich zelf een geluk
kig teken, het is n.l. een bewijs, dat
er hoe langer hoe meer gezinnen worden
gevonden die een eigen badgelegenheid
krijgen. De kleine daling van het aan
tal leden behoeft niet symptomatisch te
zijn. Met zijn 1492 leden is de vereni
ging „Het Groene Kruis” waarschijnlijk
verreweg de plaatselijke organisatie
met het grootste aantal leden.
Niemand mag trouwens bij deze alge
meen nuttige en noodzakelijke vereni
ging, waarin con amore geheel de be
volking samenwerkt, ontbreken.
Vooral ook nieuw ingekomenen dienen
Drie facetten van ons kultuurleven, die doorgaans niet prijken op het dagelijks
menu van problemen, waarmede de doorsnee-mens te doen heeft. Dat deze drie,
die op zich, ieder een eigen bestaan hebben, toch bij elkaar worden genoemd, heeft
een bijzondere bedoeling, omdat het voorkomt, dat deze drie een onafscheidelijke
eenheid vormen. Dit doet zich o.a. voor bij de folkloristische groepen, waarvan
ons land er momenteel 51 telt en Friesland met Terschelling (3), de Hindeloper
groep en de 3 Skotsploechen er samen 7 heeft. Zoals met alles zijn er ook hier
bewonderaars en tegenstanders van deze groepen om welke reden dan ook. Een van
de redenen zal zeker kunnen zijn een tegenkanting tegen een of meer van de in de
titel genoemde onderdelen, misschien vaak voortkomend uit onbekendheid met
doel en wezen hiervan. Waar het in de na-oorlogse jaren veelvuldig voorkomt, dat
bij de een of andere gelegenheid medewerking van een klederdrachtgroep wordt
gevraagd, hetwelk deze groepen ook bepaalde verplichtingen oplegt, kan het geen
kwaad door een of meer artikelen deze zaken aan een nadere beschouwing te onder
werpen.
nauwe raakvlakken. De volksdansbeoefe-
ning in een volksdansvereniging gaat
meer of zelfs louter om de dans zelf.
Niet in de eerste plaats om de uitvoering,
doch meer om vreugde te vinden in de
beleving, waar bij een aantrekkelijkheid
kan zijn de grote variëteit in dansen met
verschillende geaardheid. Dus naast de
Nederlandse ook andere continentale
dansen als Scandinavische, Duitse, Fran
se, Latijnse, Baltische en Slavische volks
dansen ook nog Engelse en zoals er
tegenwoordig veel animo is voor Ameri
kaanse Squaredansen en Israëlische volks
dansen. Bij de folkloristische groepen
daarentegen is de vrijwillig gekozen bin
ding aan een zekere klederdracht bepa
lend voor terrein, funktie en oefenpro
gramma. Dansen ook deze groepen wel
om de vreugde van de dansbeleving, in
hoofdzaak om de vertoning van veelal
verdwenen klederdrachten treden zij meer
dan de „gewone” volksdansvereniging
naar buiten en uiteraard kan dit niet ge
schieden met dansen, die niet eigen zijn
aan land, streek of dracht. Ook zal dit
meer naar buiten treden meebrengen,
dat zij een dieper gaande aandacht be
steden aan het karakter van de dans en
de uitvoering hiervan, zal hun optreden
tenminste een redelijke verantwoordelijk
heid inhouden. Hierbij zal zo'n groep
dus ook oog moeten hebben voor de mu
ziek en haar instrumenten, voor de zang,
volksgebruiken en mogelijke aktivitei-
ten, die streeksgewijze een stuk volks
leven waren of zijn, b.v. vendelzwaaien,
schutterijen e.a. U ziet het, voor zo’n
groep een heel ander werkprogramma,
dat ook van de' leden een heel andere
instelling vraagt.
Dit brengt dus mee een geheel verschil
lend karakter van de oefengelegenheid
voor de leden om verantwoord na te
streven wat als taakstelling en funktie
voor zo’n folkloristische groep geldt.
Deskundigen in binnen- en buitenland
hebben door bestudering, en optekening
nog overgebleven volksdansmateriaal
verzameld. Ook in ons land, dat, in ver
gelijking met enkele andere landen, waar
meer bewaard is gebleven, over niet al
te veel materiaal beschikt, kunnen we
putten uit enkel grotere of kleinere boek
werkjes met Nederlandse en andere
volksdansen. Derhalve hebben de Ne
derlandse folkloristische groepen met
een beperkt dansrepertoire te maken en
vooral geldt dit voor goepen, die een
bepaalde streek of provincie vertegen
woordigen. Meer nog dan voor de be
sturen lijkt mij dit voor degene, die de
technische leiding voor zo’n vereniging
op zich genomen heeft, een belangrijke
faktor. En zeer belangrijk is zeker de
faktor, die de vereniging haar folklo
ristisch karakter mede bepaalt, nl. de
klederdracht, maar hierover een volgen
de keer.
I7- van der Zwaag.
genwoordige volksdans en
dans als oude, moderne en
rikaanse dansen.
in onze tijd en in onze beschaving heeft
dus de volksdans zeer begrijpelijk veel
van haar oorspronkelijk karakter en funk
tie verloren.
Ze is in veel mindere mate nog een
uitingsvorm (er zijn nu talloze andere
hulpmiddelen). Heden vervult ze meer
de funktie van een vorm van ontspan
ning uit de dagelijkse sleur van arl
en studie voor jongens en meisjes, voor
mannen en vrouwen en dan meer in
groepsverband dan individueel. Dit'laat
ste komt in de gezelschapsdans meer naar
voren.. Bij de hedendaagse volksdans-
beoefening moeten we nu een duidelijk
onderscheid maken tussen de „gewone”
volksdansvereniging (geen klederdracht
groep zijnde) en de folkloristische groe
pen, die door het aantrekken van een be
paalde klederdracht bewust een band
met de folklore hebben gelegd. Beiden
hebben een eigen terrein en funktie met
3 e week juni 1937
De heer F. Hibma te Oosterend draagt
zijn zaak over aan de heer K. J. Romke-
ma.
Onthulling van een monumentale bank
te Wommels
De heer S. Kuiper, h.d.s. te Wommels
wil een actie ontketenen om te komen tot
het inrichten van een eigen zwembad.
De.oudste man ter wereld Abd-el-Salan
te Kaïro (153 jaar) veroordeeld tot 10
dagen dwangarbeid. Per dag moest hij 8
uur in de brandende zon werken. Hij
verklaarde, dat deze ongewone arbeid
hem heel goed had gedaan.
Meisjes gevraagd te druivenkrenten. S.
K. Sipma te Kimswerd
Chamberlain: De toestand is ernstig maar
niet hopeloos, omdat er geen enkele re
gering in Europa een oorlog wil.
Bolsward krijgt weer een serie orgelcon
certen in de Martinikerk. Bewijs van toe
gang f 0,10.
het volk, en die zeer duidelijk een beeld
gaf van het eigen karakter van een be
paald volk, hetwelk nog heden terug te
zien is in de diverse volksdansen van
verschillende landen naar ligging en ge
aardheid. Met de toenemende verplaat-
singsmogelijkheden van de mensen gin
gen ook de dansen en de begeleidende
muziek de grenzen van eigen gebieden
overschrijden. Hierin kan een reden lig
gen, waarom diverse dansen steeds meer
in verschillende landen zich aanhang
wisten te verwerven zij het dan in van
elkaar afwijkende vormen, waarbij één
of meer grondvormen geheel of gedeel
telijk bewaard bleven. Sterker mag deze
internationalisering gelden voor de bij
deze dansen behorende muziek waarbij de
vormverschillen over 't algemeen gerin
ger in aantal naar voren komen dan bij
de dans. In de loop der tijden heeft deze
oudste dansvorm, de volksdans, andere
dansvormen naast zich gekregen, waar
bij we onder meer denken aan ballet,
kunstdans, gemeenschapsdans als de te-
gezelschaps-
men dan? Hwat sit efter dy moaije wur-
den, as men sjocht, hwat datselde lan
mei de aeijen docht, hwat Italië mei it
fleis docht en België mei de tsiis? Men
kin wol tinke, dat alle wylde bisten yn
ien nacht njuet wurde sille, mar 1
fier fan reëel.
It bliuwt in striid en de wylde bisten
halde har natuer, ek al ha se bar fredi-
ge eagenblikken. De Nederlanske boer
moat in skelling foar de molke barre, sil
hy bistean kinne, mar op it heden kin hy
mar trije stüren op ’e merk meitsje. En
dy merk is sa min as strie.
Hwer hellet men dan de lofkastielen wei,
dy’t meitsje sille, dat it lan wol 10 of
15.000 goune wurdich wurde sil, sadat in
fikse pleats op in heal miljoenen komt?
Hwa jowt in sint foar sokke forhalen ek
al is it in professor fan Wageningen, dy
’t him der oan bisündiget?
Maten, haldt de koppen koel, net for-
blikke, net forskrikke, seit Fedde Schu-
rer en dy ried soene wy graech troch-.
jaen wolle. Hoe’t it komme sil, wit gjin
minske, allinnich efternei witte hja it al-
legearre wol.
It libben bliuwt in striid en wissichheit
is op üs planeet mar och sa’n bytsje. Der
wurdt de léste tiden gauris sein, dat er
yn de weiderij folie mear takomst sit as
yn it melken en as men dat goed bigrypt,
sit der wol in kerrel wierheit yn. Mar
oan de oare kant is it ek wier, dat de
weiders de léste jierren gjin droech brea
fortsjinne hawwe en de oanfragen om
fé ynskare to meijen fan oaren, aloan ta-
nimme. Dat wiist wer krekt de oare kant
üt. Sil it weidzjen profyt jaen, dan moat
men ek op dit gebiet de aide skuon üt-
lüke. Hwant it weidzjen fan ütskifte kij
dy’t simmerdeis yn in great stik lan rin-
nen bliuwe en dan hjerstmis forkoft
wurde, sit gjin winst mear yn. Folie mear
takomst sit er yn it mesten fan jonge
gen, hwerop it liket, dat alleman der ef
ter stiet of stean wol en dan wer liket
it op neat. Frankryk haldt syn nasjonale
bilangen en eare fêst en it léste nijs dat
seis Adenauer muoite docht om mei Ita
lië en Frankryk de aide triple allianty
opnij ta libben to bringen mei ütskeake-
ling fan Nederlan, België en Lüksem-
boarch fait as in stien yn de stille fiver.
Wis, idealisten moatte der wêze en ek
bliuwe, mar fan realisten is net minder
forlet, hwant neist ien, dy’t bout, stean
fuort wer trije dy ófbrekke wolle. Greate
naivelingen, yntellektuelen net it minst,
miene faeks, dat hja ien tried mar fier
der ütrólje hoege om de takomst sjen to
kinnen, mar hja forjitte dat dizze tried
yn in kleauwe sit fan tüzenen oare tried-
den. It forhael fan de E.E.G. idealisten,
dat mei inkele jierren it allegearre folie
better gean sil foar alleman, as wy mar
de tried fierder ófrinne litte, is ek sa’n
foarbyld fan naiviteit.
Pref. Thurlings hat him al forliede litten
üt to sprekken, dat de lanprizen yn Ne
derlan grif nei de 10-15.000 goune de
ha. gean soene, hwant sjoch yn it E.E.G.
forban wurdt alles sljuchte en krije wy
deselde prizen as yn West-Dütsklan en
België. Loftkastielen, dy’t simjoele lju üt
har lykwicht bringe en straks ta proai
fan forlerne sinten en illüzjes. Litte de
lju de holle goed koel halde. It greatste
diel fan üs lan wurdt bibuorke troch
greidboeren, de priis fan de molke kin
allinnich op in reedlik peil bliuwe troch
de skatkist. Yn it E.E.G.-forban, stel
dat dit allegearre gean sil, sa’t men ho-
pet is in oerproduksje fan suvel.
Yn al de meidoggerslannen wu,rdt hurd
arbeide om de produksje jit heger op to
fieren, binammen de greate klant fan de
suvel, Dütsklan, smyt er miljoenen tsjin
oan om har eigen areael bilangryk to for-
betterjen. Op hokfoar wünders hopet
even oud worden ge
acht als het mensdom. Vervult heden de
dans, in welke vorm dan ook, nog steeds
een bepaalde funktie, in de gnjzeoud-
heid was deze funktie veel belangrijker.
Deze was (en is nog vaak) voor de
mens, zowel individueel als in groeps
verband een uitingsvorm van bewogen
innerlijk beleven. Een vorm om uiting
geven aan vreugde of verdriet, vrees
blijdschap, liefde of toorn, dankbaar-
paalde góden. Nog heden komen
tegen bij de meer
de evolutie van
Ir 7
Ad
Jk