hield haar 499e rekendag
Het internationaal
folkloristisch Festival
Sint Anthony Gasthuis te Bolsward
i
Iets uit de geschiedenis van een eeuwen oude stichting
Een festijn van grootse allure
Qabe Skroar
üs hjoed
to sizzen
Fan de Marlinyloer
Tj. de J.
Een laatste duw...
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Festival op TA
Zilveren filmpjes
DINSDAG 31 JULI 1962
101e JAARGANG
No. 32
HAMMARSKJOELDS BUITENHUIS
11 wat hat
het
kranke reizigers
dan in de loop
syk-
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A J. OSINGA N.V, Bolsward
•Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 15
Tclef. 2451 Na 18.30 uur 2305 of 2335
(K5157)
Siz net to folie,
harkje nammenstomear
Op de oproep van de Voorzitter
van het Directorium festival is
spontaan gereageerd en zijn di
verse bijdragen, waaronder enkele
zeer mooie bedragen binnengeko
men.
Zij, die door de vakantie of andere
oorzaken dit nog niet deden, wor
den vriendelijk verzocht hun bij
drage nog deze week te storten
op rekening van de Amsterdamse
Bank onder het motto: „Voor het
festival”.
Bolswards Nieuwsblad
Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’s Nieuwsblad
Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Advertentieprijs: 13 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Handelsadvertenties bij contract reductie
b<
gesproken,
■.’an net St.
de voogden
leraar aan de Technische
School, is een commissie druk bezig om
omschnj-
de
tricten Noord, Oost, Zuid of West één
stricten Noord, Oost, Zuid of West één
plaats bij toerbeurt aangewezen. Dit
jaar valt de beslissing op de jaarverga
dering van de Federatie, die zaterdag 11
augustus in het stadhuis zal worden ge
houden. Het zal gaan tussen Oost en
Zuid, Enschedé of '’s-Hertogenbosch.
Het kan dan ook wel 10 jaar duren voor
dat Bolsward weer een kans krijgt.
Wilt U dus dit grootse festijn meema
ken, dan is het wel zaak tijdig voor één
van de uitvoeringen kaarten te kopen,
want deze gebeurtenis mag u niet ont
gaan.
Aan de inrichting wordt de grootste zorg
Zondagavond werd in het televisie-pro-
gramma van de AVRO de aandacht van
kijkend Nederland gevraagd voor het
Internationaal Folkloristisch Festival,
o.a. werd het mooie raambiljet vertoond
met een toelichting op het programma.
In augustus komen de feesten in Bols
ward op de T.V.
Na de openingsplechtigheid zullen de
gasten op het stadhuis door burgemees
ter Geukers worden verwelkomd en zal
een mooi uitgevoerde herinneringsspeld
aan de deelnemers en medewerkers van
het festival worden aangeboden.
Ook de folkloristische optocht op zater
dagmiddag zal bijzonder mooi worden.
Naast de buitenlandse zullen ook 4 Ne
derlandse groepen hieraan deelnemen en
natuurlijk ook de „Boalserter Skots-
ploech”. Het geheel zal worden aange
vuld met de ruiterverenigingen en mu
ziekkorpsen. Het zal een stijlvolle op
tocht worden, waarbij op enkele punten
folkloristische dansen zuljen worden uit
gevoerd, door alle deelnemende groepen.
Bij dit feest worden ook de jeugd en
de bejaarden niet vergeten. Donderdag-
middags zal de schooljeugd aanwezig
zijn bij de Generale Repetitie en zater
dagmiddag krijgen de bejaarden hun
grote kans.
De regie in de feesttent berust bij de
heer J. P. M. Passage, geassisteerd door
de heren C. Cats en F. C. v. d. Zwaag.
De commissie voor de huisvesting heeft
naast haar probleem van de huisvesting,
nog een bijzondere taak, daar zij ook
voor de tolken moet zorgen. Maar ook
dit onderdeel is in goede handen.
Om dit grootse gebeuren financieel mo
gelijk te maken is de zorg van de com
missie. Het begrotingscijfer is f 20.000,-,
Voor een groot deel is dit gedekt door
subsidies van de provincie en de ge
meente, opbrengst loterij, en bjjdragen
van de Stichtingen.
Bijzonder verheugend zijn ook de bijdra
gen van particulieren en zakenmensen.
Zo schreef o.a. een zakenman: „Ik zit dit
jaar wel voor hoge onkosten, maar wil
toch graag een bedrag voor dit feest uit
trekken”.
Het symboliseert de burgerzin van de
Bolswarder Gemeenschap, die van hoog
tot laag aan dit feest medewerkt en weer
zal tonen, dat een kleine stad groot kan
zijn.
Zaterdagavond zal het internationale
feest met het gebruikelijke ceremonieel
worden besloten.
Zondag 12 augustus gaan de buitenland
se gasten vertrekken, maar dit zal pas
zijn na een gezamenlijke korte Dank
dienst in de Martinikerk, die ’s morgens
om half twaalf wordt gehouden.
Vrijdag a.s. hopen wij U iets te kunnen
vertellen over de buitenlandse groepen,
i die naar Bolsward komen.
verwarring althans enigermate te beteu
gelen, kwam allengs een meer contraste-
gebruik: het St.
dan herhaaldelijk
en de stichting
SJOCH RIS HOE'T BUORMAN
IT DOCHT
Yn it heechseizoen fan de fakansje,
hwer’t hoe langer hoe mear elts oan
meidocht, kin it doel hawwe ris in pear
dingen yn it omtinken to bringen, dy’t
[oan de fakansje of de frije dagen in by-
sünder posityf nuttich effekt jaen kinne.
Dit is net far de lju, dy't oan de ranne
fan de oerspannig perfoarst stiltme en
rest nedich hawwe, ek net foar de mins-
ken, dy’t har taek of wurk sa sêd binne,
dat hja der in pear wike neat fan hearre
wolle, mar meat foar dy oaren, dy't diz-
ze frije dagen sjogge as in wolkomme
ófwikseling fan har wurk of affear om
ris hwat nijs of hwat oars to sjen, ek op champignonkwekenjen, twa pikemesterij-
har eigen gebiet.
Sa sil mannich sakeman it net litte kinne
1 en sjoch yn dy dagen nei etalages, win
kel ynrjuchting, prizen, bitsjinning en
Het laatste Internationaal Folkloristisch' Festival hier in het Noorden werd in
1954 in Leeuwarden gehouden. Hieraan namen 5 buitenlandse groepen deel en
met groot succes.
De heer H. Cats, secretaris van de Federatie van Folkloristische verenigingen in
Nederland, was uitermate big, dat dit jaar Bolsward de grote eer te beurt valt
dit festival binnen haar veste te mógen houden. Want waar kan men beter een
dergelijk feest organiseren dan in Bolsward, de Europese stad bij uitnemend
heid.
De overleden secretaris-generaal van de Verenigde Naties, Dag Hammar-
skjoeld, heeft enige jaren geleden in Zuid-Zweden een buitenhuis gekocht
om zich in stilte terug te kunnen trekken. Het heeft echter niet zo
mogen zijn, dat hij er in trok; voordat het huis gereed was, overleed hij.
Het huis, dat dezer dagen gereed is gekomen en gemeubileerd is met het
ameubelement uit de New Yorkse woning van Hammarskjoeld, is, volgens
de laatste wil van Hammarskjoeld, nu bestemd om voor een langere of
kortere periode onderdak te verlenen aan een door de Zweedse
Academie aan te wijzen geleerde.
ten, hja hiene
hja it spul
ken it de
mooglik.
It wie der in earme streek, [nar alles tilde
der fan libben en woltier, gjin doarp of
de nije strjitten en kreazen nije wenten
laken jin tomjitte.
En nou wol ik bislist net sizze, dat men
it hjir ek sa dwaen moat en al dy dingen
hjirre ek prebear je moat, mar ik frege
my wol óf, as dit yn in earme streek mei
lichte sangroun, sokke greate foroarin-
gen bringe kin, soene wy dan yn in lioe-
ke mei folie bettere groun, better fé en
mear underfilling, net birikke kinne, dat
it hjirre ek gjin deade boel wurdt. Tarre
wy net tofolle op dy aide namme, nimme
wy ek sa gol de nije mooglikheden to
baet? Helje wy der wol üt, hwat der yn
sit? Wachtsje wy net fjirst to lang mei
forbetteringen, mei stalforgreating, mei
mear fé, mei mear en better bimesting
en safolle dingen mear.
Om it greate wurd mar to brüken: stinne
wy net to lang foar t wy ryp binne foar
dingen, dy't al lang wêze moasten? Bin
ne wy biweechlik genóch? Né, net de
ien of de oare, mar de massa en foaral
de fjirst to greate groep fan efteroan-
kommers. Hoe sunich binne party mei
kunstmest, nou noch. Hwa’t dizze ünge-
tiid syn eagen de kost jown hat, koe
rounom stikken lan sjen dy’t fjirst to
min hea brocht hawwe, fjirst to let bi-
gounen to groeijen, omt er neat oer-
brocht wie. Giet it to uzes net al to sta-
dich en moat er yn folie
wachte wurde op de jonge boer, dy’t it
yn oare
kin in deugd wêze,
hy 100% knje sil, geane de fortuten by
de noas lans. De goede kansen binne
foar de oanpakkers, net foar de lju, dy’t
altyd sille en der jitteris oer sliepe wolle.
Ek hjirre binne foarbylden genóch fan
tuke boeren, dy’t wol oanpakke doarsten
en al jierren béste ütkomsten hawwe, al
rinne hja der net mei to keap. Mar wy
hawwe ek in hiele heap efterbliuwers,
dy’t üt konservatisme en oerdreone freze
mar yn it aide soch trochsukkelje. Sok
ken soe men tawinskje, dat hja in pear
hjeldagcn trochbrochten by de lytse boer-
kes yn in earme hoeke. Ik bin der wis
fan, dat sokke dagen goed bistege*wiene
en harren oer it deade punt hinne helpe
kinne, dan moat men dochs wol oan-
nimme, dat men op in greater bidriuw,
op goede groun, net hoecht to earmoedz-
jen. Konservatisme is gjin deugd, it is
earder in slimme kwael.
Derom: gean der ris op üt en lit buor-
man jo de eagen iepenje.
het onder
keuren van bliksemafleiders.
Technisch bureau L. J. de Haan, Bols
ward, telefoon 71.
Concert in het Julianapark door „The
Nive Melody Makers". Kaarten a 5 ct.
Tj. Joh. de Boer, kapper te Bolsward,
heeft zijn filiaal te Nijland overgedra
gen aan Gerrit Clifford, Nijland.
Wolwinkei van Muizelaar: luier-flanel
per el 12 ct., jongensborstrokjes 25 ct.,
2 flinke baddoeken voor 25 ct., Alpino-
mutsen a 25 ct., Mansbretels, zijden elas
tiek 42 ct., costuumrokken f 1,69 en
f 1,95.
De P.T.T. zal de tarieven verlagen. De
porto voor een brief tot 20 gram be
draagt voortaan 5 ct., die van een brief-
I kaart 4 ct.
de inrichting en aankleding van de feest
tent, zowel binnen als buiten, zo artis
tiek mogelijk te versieren. Op een prach
tig podium zullen, ingeleid door de
Skotsploech, de buitenlandse deelnemers
uw oog en oor strelen.
Verder zult U niet mogen missen de ope
ningsceremonie op donderdag 9 augus
tus bij het stadhuis, waar namens de
Commissaris der Koningin, de heer H.
M. Gerbrandy van Nijland, lid van de
Gedeputeerde Staten van Friesland, dit
Internationale Folkloristische Festival
zal openen.
Onder het spelen van de Volksliederen
zullen de vlaggen van de deelnemende
landen aan de masten worden gehesen.
Bij elke mast staan opgesteld een pad
vinder en twee leden van de Skotsploech.
rainbargen mar net to praten. Yn in
kreas hós flak foar üs oer wenne de
specialist fan de Sintrale Boerekoöperaes-
je, dy't as taek hie allinnich yn en om
dat doarp eltse boer to helpen mei hok-
kebou, foerkwesjes, forsoarging en syk-
tes fan de binnen.
In kollega fan him wie op deselde wize
dwaende mei alles, hwat de bargen oan-
giet. It wiene seis boeresoannen, dy’t in
spesiale oplieding hawn hiene en fan
boer ta boer giene om op it spul seis
mei de boer alles oer to lizzen. Op dizze
wize kaem men by allleman, net allin
nich by de foaroansteande bidriuwen,
mar safolle wol by de lytse en ienfaldige
minsken, dy’t nea by in konsulint to-
rjuchte komme. En dit barde sünder kos
ten foar de lju, it wie folslein partiku-
lier initiatyf fan in great boerekoöpe-
raesje. Dizze jonge keardels kamen eltse
wike wer bymekoar om de fragen mei-
mekoar en mei spesialisten troch to pra-
in folksweintsje, hwer’t
meinimme koene en mak-
ioeren sa maklik en düdlik
sa mear en sa sil ek in boer it net litte
kinne en merkbyt bilangrike forskillen
yn pleatsebou, ynrjuchting, wurkwize,
fétype, weinen, oanspanning, ja tofolle
om op to neamën. In bisyk by in buor-
kerij yn in hiel oar oard kin tige for
tuten dwaen as men iepenstiet toar de
reële feiten. En dizze binne, dat men
rounom hwat leare kin en fruchtbere
ideën opdwaen.
Grif, Fryslan stiet as greidboerslan op
in skoan plak, mei de fokkerij en de
foarsoarging fan de greiden licht wol op
it foarste plak, dat wol men om utens
ek wol tajaen, mar dat wol üt noch yn
net sizze, dat de minsken hjir neat mear
to learen hawwe. Ik wie forline wike
yn ien fan dy gebieten, hwert men
tsientallen jierren gans efter wie mei
de buorkerij. It lan, hwert de bikende
skriuwer, Antoon Coolen, syn romans
spylje lit, de earme grounen yn East-
Braban mei namme de Peel-hoeke. Yn
de tweintiger jierren haw ik dêr ris in
pear dagen de streek trochfytst en my
torwünuere oer de earmtlike tastan fan
dy kontrei en de blide geast fan de ear
me sanboerkes. Ik seach dy streek nou
wer, mar ik koe him amper werom. As
wiene wy yn in oar lan, sa wie alles for-
oare en forbettere: de wegen, de hüzen,
de doarpen, de bidriuwwen.
Trijekwart fan de hüzen wiene fan de
léste °tsien jier, alles mjbou, betondiken,
hjir en der prachtige bungalows, tsien
tallen fabriken, garaezjes en winkels. Yn
ien fan dy doarpen bin ik in deimannich
west en sa mar ris de streek opgien.
Neist de normale spultsjes en spullen
mei mingd bidriuw, stien' der fjouwet
1 1 1
en, hiel hwat stikken tün mei framboa-
zen, reade- en swarte beijen, aspergetu-
nen, in kennel mei rashounen, om fan
al bargemesterijen mei gewoane en Pièt-
men echter tevergeefs. Het is vanzelf
sprekend eenvoudig genoeg om met en
kele veronderstellingen te komen aan
dragen en zulks is dan ook in het ver
leden in ruime mate geschied. Dikwijls
wordt aangenomen, dat het oudste gast
huisgebouw zou hebben gestaan op ,,’t
Hoog".
Dat er opdeze plek een dergelijke in
stelling was gevestigd, nam Bartstra als
vrijwel vaststaand aan, in het midden la
tend of hiermede dan wel het St. An
thony gasthuis kon zijn bedoeld. Deze
schrijver gaat van. de o.i. onaanvaard
bare veronderstelling uit, dat er te Bols
ward „in overoude tijden” (bedoeld
worden voornamelijk de dertiende en
veertiende eeuw) zelfs drie gasthuizen
„bestemd ter opname en verpleging van
kranke reizigers en pelgrims" zijn ge
weest. Deze drie instellingen zouden zich
dan in de loop van de vijftiende eeuw
hebben verenigd "tot het aan de H. An-
tonius toegewijde gasthuis.
Vastere grond krijgt men echter onder
de voeten bij de bestudering van een
tweetal oude stadsplattegronden van
Bolsward, daterende uit de zestiende
eeuw. Deze kaarten bewijzen, dat het St.
Anthony gasthuis al in de tweede helft
van de 16e eeuw was gevestigd op de
plaats, die ook vandaag nog door dit
gebouw in beslag wordt genomen.
De vóór 1572 door Jacobus van Deven
ter getekende plattegrond, waarop overi-
eens maar weinig afzonderlijk is aange
duid, toont behalve het raadhuis, de Mar
tinikerk, de kloosterkerk van de Minder
broeders, het H. Geestklooster, de kapel
van Mirakelen en het Heerma-huis óók
het St. Anthony gasthuis, precies op de
plek, waar wij het gewoontegetrouw nu
zouden verwachten: aan een verbrede
met name genoemde voogden van
St. Anthony gasthuis, laten er niet de
minste twijfel over bestaan, dat deze in
stelling omstreeks het midden van de
vijftiende eeuw reeds wortel had ge
schoten. Naar een nauwkeurige omschrij
ving van de plaats, waar dit gasthuis
aanvankelijk, dat wil zeggen van cl_
De eerste tekenen, die duidelijk wijzen
I op het bestaan van „een" gasthuis bin
nen Bolsward, vindt men volgens de
heer Keikes, in het honderdtweeëntwin-
tig artikelen omvattende stadrecht, dat
in 1455 „by raede ende consente des
Eerbaren Vaders Johannis Brugman”
werd samengesteld. Er wordt nl. in be-
paald, dat arme lieden, die hun kost- stichtingsdatum af, was gevestigd, speurt
langs de huizen plegen op te halen,
hetgeen zij bij hun dood toch nog be
zitten (bv. uit erfenis of dergelijke), moe-
ten nalaten ten prof ij te van de armen
i en „onsse Gasthuyse”. Met laatstgenoem-
de instelling, niet nader met name aan-
1 geduid, kan niet anders zijn bedoeld
1 dan het Sint Anthony of rijeke” gast-
huis. Het ontbreken van de naam als
mede de vermelding „óns” gasthuis zijn
I sterke aanwijzingen, dat er toentertijd
maar één gasthuis ten behoeve van de
stedelijke gemeenschap bestond. Eerst na
1522, toen dank zij de grote milddadig
heid van het echtpaar Hendrick Nannes-
zoon en Cathnjn Epesdochter het ar
menhuis (later „Hendrick Nannesz.
Stichting’’ kon ontstaan, trad de moge-
I lijkheid tot verwarring op. Wanneer na
I genoemd jaartal in de bescheiden over
i de Gasthuisvoogden wordt f
zijn nu eens de voogden van
Anthony gasthuis, dan weer
van het gasthuis voor de armen en min
vermogenden bedoeld. Om deze spraak-
le week aug. 7937
Te koop prima hennen. Prijs 75 cent.
Hoenderbedrijf J. R. Yntema, Worku-
mertrekweg, Bolsward.
In de raadsvakature W. Terpstra, Wons
geïnstalleerd tot lid van de raad der ge
meente Wonseradeel, de heer J. Burg
graaf f te Longerhouw.
De Coöp. Centrale boekhouding in Fries
land heeft berekend, dat van de 625 aan
gesloten bedrijven de bedrijfswinst in het
afgelopen jaar f 1760,per bedrijf be
droeg. De huurwaarde van eigen wo
ning en rente eigen bedrijfskapitaal zijn
hierin niet verdisconteerd en behoren
nog te worden afgetrokken.
Thans speciaal ingericht voor
houd en 1„.
weg, in het midden met bomen beplant,
die in de zestiende eeuw reeds de naam
„Nijemerckt” droeg. Het zeer summier
op de kaait afgebeelde gasthuisgebouw
doet op het eerste gezicht denken aan een
kerk, daar een toren(tje) duidelijk zicht
baar is. Dit behoeft niet te verwonderen,
daar tot het gasthuiscomplex een kapel
behoorde, die waarschijnlijk in het jaar
1464 was ingewijd. De „directe” geeste
lijke verzorging vanwege het gasthuis zel
ve, zoals dat ook elders gebruikelijk
was, eindigde met de Hervorming. Een
deel van het kerkje bleef nog lang be
staan; in 1781 werden drie kamers van
het gasthuis nog „de kerk" genoemd.
Een andere herinnering aan de vóór-
reformatorische situatie verdween in
1620, toen het „Priesterhuis’’ van het
St. Anthony- of „rijeke” gasthuis in par
ticuliere handen overging.
Steeds was, aldus nog steeds de heer Kei
kes, het uiterlijk aanzien van het gast
huis een betrouwbare graadmeter om de
meer of mindere welstand op af te le
zen. De afbraak van een bouwvallig ge
deelte omstreeks 1683 zonder daarop vol
gende herbouw karakteriseerde, ondanks
de aangevoerde zakelijk lijkende argu
menten ter vergoelijking, een diepe de
pressie; nieuwbouw in de jaren 1778-
1781 daarentegen wees op een meer ge
zonde financiële basis.
In 1777 verzochten voogden van het
gasthuis, dat toen zijn praedicaat „rijeke"
weer alle eer aandeed, om te mogen over
gaan tot algehele nieuwbouw, waarop de
magistraat van Bolsward gaarne haar
•fiat gaf.
De generatie van thans kan nog steeds
het resultaat van de destijds genomen be
slissing bewonderen. Op de voor het
Bolswarder „Sint Anthoon” historisch
geworden plek aan de Nieuw- of Koe
markt staat met een breed front het
„nieuwe” gebouw, dat momenteel in het
stadsbeeld prijkt als een monument van
het verleden. Dit gasthuis ademt met
zijn in klassicitische trant opgetrokken
vóór- en achtergevels een rust, die uit
stekend past bij z’n bestemming. Het is
een herinnering aan bejaardenzorg uit
een lang vervlogen tijdperk, dat de ini
tiatief nemende voogden ten zeerste siert.
Verschillende ornamenten en voorwerpen
in en rond het op zichzélf eenvoudige
gasthuisgebouw roepen een geheel eigen
sfeer op; de verleden tijd lijkt hier nog
even te toeven: een paar deftige lan
taarns aan de voorgevel, talloze blauwe
tegeltjes in de lambrizeringen, sierlijk
gebogen Lodewijk-stoelen en een fraaie
omlijsting van de schouw in de voogden
kamer, dat alles vormt nog altijd een
waardig decor voor deze instelling, die besteed. Onder leiding van de heer A.
als enige het stadrecht van 1455 in jaren Brinksma,
evenaart of wellicht zelfs overtreft.
Onlangs werd in het St. Anthony Gasthuis te Bolsward de 499e rekendag gehouden.
Ingewijden weten dat een dergelijke rekendag ook qua vorm en stijl een aloude tra
ditie wil handhaven. Eenmaal per jaar wordt er in de op pilaren rustende voog-
I denkamer vergaderd om de rekeningen na te zien. Heren voogden, B. en Wde
I plaatselijke geestelijkheid en een raadscommissie verschijnen er in het deftig zwart
en de slipjas is er favoriet. De rekendag wordt steeds besloten met een welverzorgd
diner. Flet volgende jaar zal dit dus voor de 500e maal zijn en ongemerkt zal dit
merkwaardig feit wel niet voorbij gaan. Toch is het Gasthuis als zodanig nog
ouder. Wij lezen hierover nadere bijzonderheden in „Boalsert, hert fan Westergoa",
waarin de heer W. H. Keikes, die in opdracht van de voogden de geschiedenis
vin het Gasthuis navorste, een korte beschrijving gaf.
rende naamgeving in
Anthony gasthuis heet
I het „rijeke” gasthuis
van Hendrick Nannesz. het ,,Arme(n)
I (gast)huis” of wel het „Pro Deo Con-
vent".
Mag men dus gevoegelijk aannemen, dat
er in Bolsward gedurende de vijftiende
eeuw slechts één gasthuis, het St. An
thony of „rijeke” gasthuis, bestond, be
stemd om als onderdak te dienen voor
bejaarden van zeer uiteenlopende wel
stand alsmede voor een bepaalde cate-
1 gorie van minvermogenden, er waren
twéé voogdencolleges werkzaam. Want
naast de aanzienlijken, meestal leden of
oud-leden van het stadsbestuur, die be
last waren met het beheer over het
„rijeke’’ gasthuis, was er ook een college,
dat zich in hoofdzaak bezig hield met
de verzorging van huiszittende armen.
Het is duidelijk, dat in deze eeuw, toen
er te Bolsward nóch een afzonderlijk ar
menhuis, nóch een afzonderlijk weeshuis
bestond, het arbeidsterrein van beide col
leges bijzonder dicht bijeen lag en som
tijds nauwelijks kon worden atgebakend.
De eerste voogden, die we namens het
„sinte Anthomjs gasthuus to Boelswcrt"
zien optreden bij de in 1482 plaatsvin
dende verkoop van een halve pondemaat
land, waren Tzaling Roeliff z. (in 1460
reeds vermeld als schepen van Bolsward)
en Jan Gerrijt. Enige jaren daarvoor, om
precies te zijn 22 juni 1474, treffen we
Godisfrond Hero z., Luutgien Laws (of
Laes) z. en Anna Peter z. al aan als
voogden over de huiszittende armen.
De vermelding van „onsse Gasthuyse"
in het stadrecht a.d. 1455 en trouwens
ook in het korte tijd later verschenen
meer uitgebreide exemplaar van 1479,
alsmede de opsomming van een tweetal
gefallen net
boer, dy’t it
wei stjürt? Foarsichtich wêze
mar dy’t mei 70 of
80% kans op winst, wachtsje wol, oant
J 4 rfX -"X ^-4 I 1 1 1
de noas lans. De goede kansen binne
yn