het verkeer in GOUDEN JUBILEUM MEESTER PRUIKSMA J. I" R Notities over het gezichtsvermogen h Elke tien minuten een verkeersongeval Aan de burgerij van Bolsward - 'TSI Op k baen - Hwat bringt üs de R.O.N.O. Gouden filmpjes r - bij het Christelijk onderwijs i O -l! - if II- STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND ’e Boerderij met kost bare machines afgebrand Aanrijding Een halve eeuw I VRIJDAG 7 DECEMBER 1962 101e JAARGANG No. 69 a b. zich rustiger op de snelverkeersweg. Hij Bolsward, 6 december 1962. 1. tegen schitterlicht 2. om PYT ogen, die 3. v)ag het gevolg van i ii de ■s- iter’iovt. Hij werd 103 jaar. alle toneelvoorstellingen en andere openbare vermakelijkheden dienen achterwege te blijven; in restaurants, café-bedrijven e.d. mag alleen muziek ten ge hore gebracht worden, afkomstig van radio Hilversum en zullen uitsluitend Nederlandse t.v. uitzendingen mogen worden door gegeven; sportwedstrijden zullen geen doorgang vinden; de klokken zullen worden geluid van 89 uur van 12.3013.30 uur en van 1617 uur. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 15 Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2505 of 2335 (K5157) Het is duidelijk, dat beperkt gezichtsveld een kan Nachtblindheid ontstaat vaak door gebrek aan vitamine A. De test bij het rij-exatrien We weten welke onderdelen van ogen-onderzoek noodzakelijk zijn, De Burgemeester van Bolsward, Mr. J. A. GEUKERS. zó bekend en geliefd was bij de Wouds- enders, dat later de nieuwe school naar hem genoemd is. In 1908 ging hij naar de Chr. Kweek school te Leeuwarden en op 22 mei 1912 behaalde hij met het hoogst aantal pun ten in zijn klas de akte van onderwij zer. Na een vakantie van 18 dagen kwam hij in zijn oude school terug, maar nu als volontair op een salaris van een rijks- daalder per week. Die periode duurde tot 3 december op welke datum hij offi cieel zijn loopbaan aanving als onderwij zer aan de Chr. school te Kollumerpomp waar hij uit zeventig(!) sollicitanten benoemd was. Op 1 maart 1916 keerde hij opnieuw naar zijn geboortedorp en zijn oude baas terug met wie hij toen nog ruim vier jaar op bijzonder prettige en naar hij De oudste inwoner van ons land over leden. Het was Gijs van Ham te Oos- De wyn is East, de sinne skynt, Miskien dat it iis wol justkes tynt, Mar 't kin üs grif wol hólde. Wy bring’ elkoar sportyf in groet, En skypje wy al in wiete foet, Wy wurde noait forkólden. Wy sweevje, swierje en draeije! Kom mei! Kom mei! Kom mei! Toen te Exmorra de zangvereniging een uitvoering zou geven, wenste de geeste lijke leider Ds. B. de leiding niet op zich te nemen, omdat ook te dezer ge legenheid voordrachten en samenspra ken zouden worden gehoudden. De wyn giet om, seis hoppe nul, Foarst Rüchburd neat to goed by ’t spul Wit net fan ta to pakken. Lykwols, hjir binn’ we al tankber foar, Giet de ólf stêddendream toloar, Wy ha üs dochs formakke. Wy sweevje, swierje en draeije! Kom mei! Kom mei! Kom mei! Bolsward kan binnen enige weken een nieuwe industrie tegemoet zien. De fabriek van mej. de wed. H. Mulder tot dusverre geëxploiteerd als olieslage rij zal naar de eisen des tijds worden ingericht als Stoomwas- en strijkinrich- ting. De opdracht tot de levering van machines werd gedaan aan machinefa briek Reineveld te Delft, specialiteit in deze branche. plaats, echter voor zover ons bekend geen met ernstige afloop. Abonnementsprij» 1 1.90 per kwnuil (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie Dêr’t men seis net komt, wurdt jin de kop net klaud. 2de week van december 1912. c. d. Ik moge de burgerij verzoeken van zonsopgang tot zonsondergang de Nederlandse vlag halfstok te willen hangen en de dag op inge togen en rustige wijze te willen doorbrengen. Inachtneming van het bovenstaande zal met onze overdenkingen en gebeden een waardig afscheid vormen van onze geliefde vorstin. Voor de dag van de begrafenis van H. K. H. Prinses Wilhelmina op zaterdag 8 december a.s., moge ik U de navolgende maatregelen bekend maken: te zien, vermindert snel naar- j leeftijd stijgt. Er zijn zeer veel Het komt n.I. niet vaak voor dat een geworden en dat is dan ook de reden onderwijsman na het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd nog vier ja-- ren - en dat zal bij de heer Pruiksma nog wel even langer duren - gewoon doorgaat. Niet in een vaste baan natuurlijk, maar als waarnemer en zoals bij hem het ge val is, steeds als redder in de nood waarin zoveel scholen op het platteland door het tekort aan onderwijzers en on derwijzeressen jaren aaneen hebben ver keerd. Nu is dat inmiddels iets beter Vermoedelijk is de schoorsteen in brand gevlogen. gens nog bijna een jaar onderwijzer aan deze school was. Op 1 juli van dit jaar stapte hij de Chr. lagere schooi te Lollum binnen om tjjd- delijk de plaats in te nemen van het hoofd die ziek is en voorlopig zijn taak nog wel niet zal kunnen hervatten. De heer Pruiksma is een temperament vol en nog zeer vitaal man, die nog blaakt van werklust en toewijding voor, de kinderen die aan zijn zorgen zijn toevertrouwd. Van die gaven zullen stellig alle scholen waaraan hij werk zaam was hebben geprofiteerd. Toen hij in Makkum kwam bijv, was daar een oude school met vier lokalen, maar hij droeg een nieuwe met zeven aan zijn opvolger over. Hij was daar, evenals in Oosterzee, ook het hoofd met !het meeste aantal dienstjaren en hoopt school van meester Van der Brug, die De wyn is East, it waer is skoan, Toe, lük de wite trui gau oan. It klotske oer de earen. ’t Is nou üs gouden üre, hwant De stive spieren kinne spand, En.op sa’n baen wurdt peare. Wy sweevje, swierje en draeije! Kom mei! Kom mei! Kom mei! tegenligger i Lp gpva ren I dien 20 iemand “I; I VOORBEREIDINGEN IN DE NIEUWE I KERK TE DELFT. - Een beeld van I de voorbereidingen in de Nieuwe Kerk j te Delft, waar vlonders worden gebouwd voor het plaatsen van 1681 stoelen voor de genodigden bij de bijzetting van wij len. H. K. H. Prinses Wilhelmina op zaterdag a.s. Bolswards Nieuwsblad Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’» Nieuwsblad na verblinding.. De wyn is East, de sleat leit ticht, Kom mei, de iisbaen is allicht Foar ’t earst fan middei iepen. Sill’ nou de redens net üt it fet, De Bilt seit; ’t is moarn neist to let, Wy soene efter sliepe, Wy sweevje, swierje en draeije, Kom mei! Kom mei! Kom mei! weet, dat de ogen zijn beslissingen tij dens de ogenblikken van gevaar niet be lemmeren. Hij die meent op zijn ogen te kunnen vertrouwen, zal iets méér risico durven nemen, iets minder voorzichtig zijn dan de autobestuurder die weet, dat zijn gezichtsvermogen falen kan. Toch schuilt hier een grote, giftige ad der onder het gras. Want mensen met niet betrouwbare ogen weten dat héél, héél vaak niet. In 1958 werden 4740 mensen afgewezen bij het rij-examen, omdat zij een num merbord op enige afstand niet konden lezen. Van de 4740 mensen waren er 4571, die niet wisten dat zij een bril no dig hadden. Ziedaar het gevaar! Onge- I rechtvaardigd vertrouwen in ogen, die dat vertrouwen niet waard zijn. Dat is ook begrijpelijk. Mensen en din gen op de weg, maar ook verkeersborden en andere aanwijzingen worden door een scherp oog eerder en beter waargenomen. Een goed gezichtsvermogen zorgt ervoor, dat men (ook bij avond) de situatie op de weg snel kan overzien. Een mens met goed werkende ogen voelt Dinsdag 11 december: 19.1019.50. Fryske ütstjürlng. „De Tipeltange” (10) - in trije-tryms- program fan hwat praterij, zpylderij en sjongerij. Het vermogen tot schatten van de af stand, waarop de tegenligger nadert en de snelheid waarmee hij rijdt, faalt bij velen. Duizenden chauffeurs, die zich van hun oogafwijkingen niet bewust zijn zouden zich aan een ogenonderzoek moe ten onderwerpen. Want de meeste op tische fouten kunnen door de oogarts worden opgespoord en in verreweg de meeste gevallen bestaat er een afdoend correctiemiddel voor. Een halve eeuw onafgebroken voor de klas te staan is een zeldzaamheid. Toch heeft de heer P. Pruiksma voorheen te Makkum, thans te Sneek dit gepresteerd. Hij begon z(jn loopbaan n.I. officieel op 1 december 1912 en is thans nog als waarnemend hoofd van de Christelijke school te Lollum werkzaam. Behoudens de vakanties was daar geen dag tussen dat hij niet een klas kinderen voor zich had, aldus het Sneker Nieuwsblad, die dat terecht een voorrecht noemt voor iemand die nog zó fit is en zó met hart en ziel onderwijzer is als deze gouden jubilaris (als ik nog eens een beroep moest kiezen werd ik weer onderwijzer) maar daarnaast ook een uitzondering. Elke tien minuten is er een verkeerongeval, elk half uur wordt er iemand bij een on geval verwond. Elke tien uur is er een dode te betreurenIedere dag is er tengevolge van verkeerongevallen een schade van ongeveer f 275.000,En dat alles alleen in Nederland. Al schuwelijke getallen! Natuurlijk: vele oorzaken bestaan er voor verkeersrampen. Maar letterlijk „in het oog” springen de gevaren, die voortvloeien uit een gebrekkig gezichtsvermogen van de weggebruiker. Dat hebbben onderzoekingen in ons eigen land en in het buiten land vastgesteid. Nachtelijke vuurzee te Pingjum In de nacht van woensdag op donderdag omstreeks kwart over een is de boerderij van de gebroeders J. en G. Giliam aan de Nes onder Pingjum door brand vol komen verwoest, aldus meldde gisteren de Leeuw. Courant. De gebroeders Gi liam gebruikten van de boerderij alleen de stallen en de schuur, terwijl het voor huis was ingericht als atelier van de kunstschilder Frans Pannekoek. De heer Pannekoek ontdekte de brand en waar schuwde de gebroeders Giliam, die elk aan een kant van de boerderij wonen. Sa men hebben zij het vee kunnen redden. Verder ging vrijwel alles wat in de schuur was opgeslagen, waaronder vele kostbare machines als een maaidorser, een jacobsladder e.d., en ook de inboedel van de kunstschilder verloren. De heer Pannekoek ontdekte de brand toen hij omstreeks kwart over een uit het dorp terugkeerde. Het vuur moet zijn ontstaan in het door hem bewoonde voor huis, maar intussen kwam de rook ook al uit de schuur. Hij waarschuwde de ge broeders Giliam en samen wisten zij de twintig stuks vee, die in de stallen van de boerderij stonden, naar buiten te bren gen. Toen de brandweer van Witmarsum arriveerde, stond de met riet gedekte boerderij al in lichterlaaie. De brandweer tastte het vuur met vier stralen aan, doch kon van de kostbare inhoud waaronder machines van het dorsbedrijf, dat de familie Giliam exploi teert niets redden. De boerderij, waar op tot mei van dit jaar de vader van de gebroeders Giliam woonde, was eigen aan mej. mr. Meilink in Laren (N.H.). De brand moet zijn ontstaan in het door de heer Pannekoek bewoonde voorhuis. De kunstschilder had, voordat hij naar S 1 het dorp vertrok, de kachel aangezet. Teststation. In dat Teststation kunnen weggebruikers vrijwillig en anoniem hun ogen laten onderzoeken. Iedereen die zich heeft la ten testen, ontvangt een formulier, waar op hij kan zien hoe de proeven zijn uit gevallen. Wanneer hij daarover ontevre den is, kan hij zich tot de oogarts wen den voor nader onderzoek. Dat betere en geregelde oog-contróle noodzakelijk is, is o.a. door de onderzoe kingen met het Mobiele Teststation, on- Hwat hat Cjabe Skroar üs hjoed p p to sizzen Woensdag reed de heer Tolsma van Sneek door de gladheid bij de Marne- - - - - - - - zijl tegen de verkeersgeleider. De auto zelf vertrouwt op vruchtbare wijze heeft lwag enigszins besehadigd. Ook elders samengewerkt. Toen maakte hij pro- von(jen bjer en jaar kleine aanrijdinkjes motie en vertrok hij als jong hoofd naar I Oosterzee, welke school hij op 1 januari i 1931 verwisselde voor de Chr. schooi te Makkum, die hij tot aan zijn pensione ring op 1 september 1959 als hoofd heeft gediend. Spoedig daarop verhuisde hij naar Sneek omdat zijn 3 zonen daar op school gin gen (en nog gaan) maar zoals gezegd ging hij niet op zijn lauweren rusten. Eerst vervulde hij vier maanden tijde lijk een vacature aan de Chr. Schippers school aldaar en van 4 januari 1960 tot 1 september van dat jaar verving hij een zieke collega aan de Chr. lagere landbouwschool te Witmarsum. In het zelfde dorp hielp hij tot 1 september 1961 de Chr. lagere school uit de nood en vandaar ging hij naar Arum waar hij tien weken tot de komst van het nieuwe hoofd de leiding van de Chr. lagere school op zich nam en vervol len testen op ten minste drie punten, als vermoeden van nachtblindheid bestaat; het vermogen om te zien bij slechte verlichting het vermogen in te zien; het vermogen van de ogen om zich snel te herstellen, Het vermogen om tijdens de avond, op de weg, te zien, vermindert snel naar mate de leeftijd stijgt. Er zijn zeer veel mensen, die overdag nog zeer goed kun nen autorijden, maar ’s avonds geen vei lige weggebruikers meer zijn. Met mo derne testapparatuur is na te gaan in hoe verre een automobilist tegen rijden in de avonduren moet worden gewaarschuwd. een Dieptezicht en snijden” En dan moeten wij nogmaals bedenken, dat de „eenvoudige ogenproef” bij het rijbewijs alleen maar iets zegt over de gezichtsscherpte, over het vermogen dus tot scherp zien in de verte. Niets over het dieptezicht b.v. dat het schatten van af standen mogelijk maakt. Met twee ogen zien wij relief. Wanneer wij één oog missen of wanneer dat onvoldoende werkt, zien wij alles vlak en plat. Het zien van diepte berust op de samen werking van de twee ogen. „Snijden’’ is de oorzaak van véél van de afschuwelijke ongelukken op de tries- I te lijst, die jaarlijks moet worden opge maakt. Inhalen op de grote weg brengt de mees te gevaren met zich mee. Ongelukken die dan gebeuren, zijn de ongelukken met het grootste aantal slachtoffers. Ook al, omdat een aanrijding, onder dergelijke omstandigheden, meestal niet tot twee j auto’s beperkt blijft. Het gevaarlijke „snijden” is v^ag het gevolg van een ge brek aan dieptewaarneming bij de auto mobilist. Hij kan niet bepalen, hoever 'n r van hem verwijderd is. Wel ke gevaren het met zich meebrengt, in ker. 1.J een voor hem rijdende auto wil passeren, is duidelijk. Dubbelzien Onder normale omstandigheden bestaat een hechte samenwerking tussen de bei de ogen. Soms ontbreekt die samenwer king. Het ene oog ziet in een iets afwij kende richting. Soms kan de fout her steld worden door inspanning. Een weg gebruiker zal zich dan voortdurend moe ten inspannen. Vermoeidheid is daarvan het gevolg. Hij voelt zich onbehaaglijk, heeft snel last van vermoeidheid. Bij grovere afwijkingen treedt duidelijk dubbelzien op. De fout is vaak door het dragen van een bril te herstellen. Kleurenblindheid Ook op zijn vermogen tot kleurenonder- scheiding zou iedere weggebruiker ge test moeten worden. Kleurenblindheid kan bijv, heel nare gevolgen hebben voor het zien van verkeersborden en verkeers lichten. De laatste vooral bij avond wan neer niet meer duidelijk is of het licht dat brandt, zich boven of onderaan het verkeerslicht bevindt. Ook vermindert kleurenblindheid het al gemeen onderscheidingsvermogen op de weg. Het gezichtsveld Het gezichtsveld is het gebied dat de deelnemer aan het snelverkeer kan over zien, wanneer hij onbewegelijk en recht voor zich uitkijkt. Vele miljoenen licht gevoelige cellen in het netvlies van het oog werken mee, om het beeld dat wij zien, te vormen. Wanneer een gedeelte van die cellen uitvalt, kan z.g. „tunnel- zicht” ontstaan. Dat betekent dat het nor male gezichtsveld van 180° beperkt wordt tot 60° of nog minder. De chauf feur met beperkt gezichtsveld ziet het ge vaar van links en rechts niet naderen, tenzij hij het hoofd gaat bewegen. groot gevaar voor de weggebruiker betekenen. Vóórdat hij daarom aan snelverkeer gaat deelnemen, moet hij z’n ogen ook op dit onderdeel laten contro leren. een voor dat iemand zich in het snelverkeer waagt. Hoe is de stand van zaken in Nederland Het ogen-onderzoek is nog niet verplicht Zolang een verplichte ogen-keuring niet bestaat, kunnen wij allen helpen de vei ligheid op de weg te bevorderen door vrijwillig en geregeld de ogen te laten onderzoeken. Op die noodzaak wees ook het Verbond voor Veilig Verkeer, door het in gebruik nemen van een Mobiel Het gevaarlijke uur Het uur tussen licht en duisternis wordt wel eens het „grijze uur” genoemd. Sto ringen in het gezichtsvermogen tijdens dit „grijze uur” komen ook bij mensenomstotelijk vastgesteld. In Groningen is een vrouwelijke diaken benoemd, n.I. mej. E. Mulder te Men- singawier bij de Doopsgezinde ge meente. dat die tijdelijke functies gewoonlijk niet van lange duur waren omdat er weer een vaste kracht benoemd kon worden. De heer Pruiksma werd in 1893 in Woudsend geboren, waar zijn vader sla- I eer was en bezocht daar de Chr. lagrere 6 6 binnenkort de jubilea van beide scholen I mee te maken. Buiten school heeft de jubilaris in zijn vorige woonplaatsen de dorpsgemeen schap ook op velerlei terrein gediend. In Oosterzee en Makkum was hg o.a. leider van de Hervormde Jongensclub en de Jongelingsvereniging en tevens lid van de Kerkeraad. Laatstgenoemde functie bekleedt hij ook te Sneek al weer enige jaren. Verder was hij o.m. nog vele jaren voor zitter van de afdeling Wonseradeei van de Vereniging van Chr. onderwijzers, waarvan hij thans nog lid is. met een normaal gezichtsvermogen voor. Zijn de lichte partijen van het gezichts veld niet meer licht genoeg om het net vlies voldoende te prikkelen, dan kan men deze alleen waarnemen door een be weging van het oog, dus bij verandering van blikrichting. Daarbij wordt eep be weging gesuggereerd, die er in werke lijkheid niet is. Wanneer daarbij dan ook nog een wis- selende belichting optreedt, zoals bij het autorijden onvermijdelijk is, dan wordt dit optisch bedrog zeer sterk. Leiders aan „nachtblinde”-ogen dienen een extra waarschuwing voor het „grijze uur” bij zonder in acht te nemen. Bij langzaam of onvolledig aanpassingsvermogen van de ogen van zien bij daglicht naar ’t heel anders geaarde zien bij schemering ontstaan moeilijkheden. Het nacht- blinde oog is tijdelijk een waardeloos or gaan, dat bijna een uur nodig heeft om aan het donker worden gewend te raken. „Nachtblindheid” is één van de redenen waarom een aantal mensen zeker ’s av. niet zouden mogen rijden. Zeker zou dan de trieste piek in het aantal ongelukken per dag, omlaag te brengen zijn. Uit een onderzoek van de National Sa fety Council in Amerika bleek, dat maar liefst 85 prodent van de auto-ongeluk ken ’s avonds gebeuren. Weggebruikers zouden zich moeten la- i minste drie pi nachtblindheid

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1962 | | pagina 1