Miljoenen nota heeft tekort van 1380 miljoen De invloed van de begroting op de conjunctuur PIET de zwemschool Gouden filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND 5 n Het groene gevaar us hjoed p p to sizzen Nieuws van K VRIJDAG 20 SEPTEMBER 1963 102e JAARGANG No. 72 1. 2. 3. Nationale schuld. 4. 3 e week sept. 1913 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 15 Telef. 2451 Na 18.50 uur 2505 of 2335 .(K5157) PRINSJESDAG 1963 Een overzicht tijdens het incident op de Lange Voorhout, toen de paarden, die de caleche met de prinsessen trokken, op hol sloegen Voor 1964 zullen zij echter van beperkte betekenis zijn. Het Kabinet is voorts van oordeel, dat eliminering van de invloed der progres sie op de opbrengst van de belasting dringend geboden is, voor zover dit al thans in overeenstemming is te brengen met het toekennen van voorrang aan de bevordering van de woningbouw. Ook aan de uitvoering van het landbouwbe leid, zoals dit in de regeringsverklaring is uiteengezet, dient een hoge prioriteit te worden toegekend. Voorts is van gro te betekenis dat voldoende middelen ter beschikking worden gesteld voor de uit voering van een doeltreffend beleid ten aanzien van de ontwikkelingslanden, so ciale zorg en andere bestaande staats taken, waaronder onderwijs en water staat een kwantitatief belangrijke plaats innemen. Landbouw. Uitgaande van een structurele groei van het nationale inkomen met 4 kan de toelaatbare stijging van de rijksuitga- ven voor de jaren 1964 tot en met 1967 gesteld worden op ongeveer f 425 mln. De minister van Financiën betreurt, dat deze stijgingsnorm in de ontwerp-be- groting 1964 wordt overschreden. De oorzaak hiervan is gelegen in het tref fen van voorzieningen ten behoeve van de landbouw, die, zoals reeds is opge merkt, een hoge prioriteit hebben. Het is niet mogelijk gebleken voor het grote hiermede gemoeide bedrag volledig com pensatie te vinden binnen de begroting 1964 die bij het optreden van het Kabi net reeds grotendeels was voorbereid. De overschrijding zal in de komende ja ren moeten worden ingehaald. PRINSJESDAG 1963 Een moment tijdens het voorlezen van de troonrede door H. M. de Koningin v.l.n.r.t H.K.H. Prinses Irene, Z.K.H. Prins Bernhard, HM. de Koningin, H.K.H. Prinses Beatrix en H.K.H. Prinses Margriet Beoordeling van de stijging van de uitgaven. In de Miljoenennota wordt nagegaan in hoeverre de ontwerp-begroting 1964 vol de civiele verdediging en de kosten uit hoofde van maatregelen inzake salarissen en pensioenen e.d. nd 31 december 1959. Bij de vaststelling van dit bedrag is rekening gehou den zowel met het wegvallen van de defensie van Nieuw-Guinea als met het wegvallen van de Amerikaanse hulpverlening. In vergelijking met de defensiebegroting voor 1963 be tekent een en ander een stijging van de militaire uitgaven met f 126,4 mln., waarbij in aanmerking moet worden genomen dat de begroting 1963 nog met f 82,6 mln. voor kos ten, verbonden aan algemene sala rismaatregelen dient te worden ver hoogd. De invloed van de begroting op de conjunctuur. De Europese samenwerking en de rijksbegroting. Slotbeschouwing. In zijn slotbeschouwing wijst de minis ter van Financiën er op, dat een belang rijk gedeelte van het voorbereidende werk voor de ontwerp-begroting 1964 door zijn ambtsvoorganger is verricht. Intussen hebben beslissingen van het nieuwe Kabinet, gebaseerd op zijn re geringsprogramma, aan de begroting haar huidige gestalte gegeven. Bij de uitvoerige publieke discussie, die aan de vorming van de nieuwe regering vooraf ging, is scherp in het licht ge steld, dat er een grote kloof gaapt tus sen de veelheid van veelsoortige wen sen en hetgeen voor vervulling binnen redelijke tijd in aanmerking kan komen. Aan het doen van een keuze kan niet worden ontkomen. Dit geldt ook voor hetgeen binnen de rijksbegroting moge lijk is. Abonnementsprij» f 1.90 per kwarual (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Bolswards Nieuwsblad De Jong’» Nieuwsblad Achter de schermen wordt er druk werkt aan Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie De financieringsbehoefte van het Rijk in 1964, waarbij mede rekening is gehou den met een bedrag van ongeveer f 125 mln. ter dekking van het tekort van ’t Gemeentefonds, wordt berekend op f 1,7 miljard. Hierin zal tot een bedrag van f 750 mln. kunnen worden voorzien met middelen van de voorinschrijfrekenin- gen; voor het overige deel zal een be roep nodig zijn op de kapitaalmarkt. Aangezien in het budgettaire kastekort bijna f500 mln. is begrepen wegens af lossing van de binnenlandse staatsschuld zal het Rijk voor eveneens bijna f500 mln een beroep moeten doen op netto besparingen van andere sectoren. De ver houdingen tussen totale besparingen en investeringen geeft de minister van Fi nanciën het vertrouwen, dat het moge lijk zal zijn het tekort geheel op de ka pitaalmarkt te financieren. Realisering van de vele wensen met be trekking tot overheidsvoorzieningen is slechts mogelijk binnen de grenzen, die door het reële nationale inkomen wor den gesteld. Tegen deze achtergrond is de regering voornemens voort te bouwen op de door het vorige Kabinet gelegde grondslag voor een structureel begro tingsbeleid. In de ontwerp-begroting 1964, die de minister van Financiën dinsdagmiddag aan de Tweede Kamer heeft aangeboden, worden de totale rijksuitgaven geraamd op f 12.856 mln. en de middelen op f 11.476 mln., zodat het tekort wordt geschat op f 1.380 fmln. Met inbegrip van enkele additionele posten, grotendeels leidende tot hogere uitgaven, ontstaat een tekort van f 1.628 mln. In de Miljoenennota vestigt de Minister er de aandacht op, dat de ontwerp-begroting 1964 voor wat het over grote deel van de posten betreft, opgesteld is door het vorige Kabinet. In zijn beschouwing over de invloed, die de begroting 1964 uitoefent op de natio nale economie neemt de minister van Financiën de vermoedelijke uitkomsten voor 1963 als vergelijkingsbasis. Hierbij zijn uit de vermoedelijke uitkomsten ’63 respectievelijk de begroting 1964 enkele posten geëlimineerd, waarvan de uit werking op onze economie van weinig of geen betekenis is en is verder nog een noodzakelijke correctie aangebracht. Na het aanbrengen van deze correcties blijkt een stijging van de begrotings uitgaven van 1963 op 1964 met f 822 mln., dit is 7,8 In deze uitgavenstij ging is een prijsstijgingsreglement be grepen. Met name geldt dit voor de per soneelskosten. Van het accres heeft n.l. ongeveer f 300 mln. of 2,8 betrekking op algemene salaris- en pensioenmaat- regelen voor het overheidspersoneel. Ex clusief deze salarisverhogingen beloopt het uitgavenaccres 5 van het gecor rigeerde uitgaventotaal van 1963. door maatregelen, die er op gericht zijn partiële onevenwichtigheden in de eco nomische situatie met name in de bouwsector op te heffen. Bij het opstellen van de begroting is uit gegaan van de volgende punten: Voor 1964 zal het woningbouwpro- gramma een minimum van 90.000 woningen omvatten, te weten 45000 woningen op grond van de Woning wet, 25000 premiewoningen en 20.000' ongesubsidieerde woningen. Voor de financiering van de woningwetbouw is voor 1964 een bedrag van f 925 mln. in de begroting opgenomen. De uitgaven ten behoeve van het melkprijsbeleid en die voor cultuur technische werken worden voor 1964 verhoogd met een bedrag van onge veer f 100 mln. Deze verhogingen leiden niet tot een afremming van activiteiten op andere gebieden van het ten behoeve van de agrarische sector te voeren beleid. De uitgaven voor de ontwikkelings landen binnen het Koninkrijk zijn voor 1964 begroot op f 56,3 mln. en die voor de ontwikkelingslanden bui ten het Koninkrijk op f 164,7 mln. De garanties voor leningen van de Na tionale Investeringsbank (Herstel- bank) aan landen voor welke de We reldbank consortia vormt en waarin Nederland participeert, zijn verhoogd van f 50 mln. voor 1963 tot f 75 mln. voor 1964. Het bedrag van de defensiebegro ting is voorlopig vastgesteld op f2340 mln. inclusief de kosten voor In de periode 30 juni 196230 juni 1963 is de staatsschuld gestegen met f 808 mln. Deze stijging is ontstaan door een toeneming van de binnenlandse schuld met f 978 mln. en een afneming van de buitenlandse schuld met f 170 mln. De totale staatsschuld bedroeg per ultimo juni 1963 f19.774 mln. (f18.966 mln. per ulto juni 1962), Wurin opgenomen: De Bohwirdsche Courant, Westergoo en In de miljoenennota besteedt de Minis ter aandacht aan de invloed die van de samenwerking in Europees verband op de rijksbegroting uitgaat. De Minister merkt op dat deze invloed op het peil van middelen en uitgaven nog niet be langrijk is geweest. De totale apparaatskosten van de West- Europese Unie, van Euratom en de Eu ropese Economische Gemeenschap, van de in samenwerking met Noord-Ameri ka opgerichte Organisatie voor Econo mische samenwerking en Ontwikkeling, en van de Benelux zijn voor 1964 op f 15 mln. geraamd. Voor de bijdrage aan het onderzoek-programma van Euratom is voor 1964 f 22 mln. uitgetrokken. Om- vangrijker zijn de bijdragen voor hulp aan ontwikkelingslanden die ofwel via een Europese organisatie worden ver leend (in 1964 een bijdrage van f 47,5 mln. aan het Ontwikkelingsfonds van de E.E.G.) ofwel zelfstandig worden ver leend, maar op grond van overleg bijv, in E.E.G.-verband (Turkije f 9 mln. in 1964) of O.E.S.O. (1963: f6 mln. ten gunste van Turkije). Op fiscaal gebied zijn binnen de Euro pese Economische Gemeenschap nog geen maatregelen genomen, waarvan thans reeds een invloed op de in de rijksbegroting voor 1964 opgenomen be lastingramingen kan worden aangewe zen. Benelux en E.E.G. hebben geleid tot hogere binnentarieVen en hogere in- Woningnood. Bij de verdeling van de beschikbare Tuimte geeft het Kabinet zoals in de re geringsverklaring van 31 juli 1963 is vermeld, de hoogste prioriteit aan de op lossing van de woningnood. In een nota 'die op korte termijn aan de Staten-Ge- neraal zal worden overgelegd, zullen uit gebreide beschouwingen worden gewijd aan een groot aantal onderwerpen, die het woningbouwbeleid betreffen. Het geven van de hoogste prioriteit aan de bevordering van de woningbouw heeft, voor zover het de realisatie van het wo- ningbouwprogramma betreft, vrijwel geen invloed op de ramingen voor de uitgaven in de ontwerp-begroting 1964. daar deze betrekking hebben op de reeds vóór 1964 in uitvoering zijnde woningen. Naar de regering verwacht zal een ge leidelijke verwerkelijking van de gedach ten, neergelegd in de hiervoor bedoelde nota, leiden tot hogere uitgaven dan in de ontwerp-begroting zijn geraamd. voerechten op produktien uit andere lan den, tot dusver zonder duidelijke invloed op de totale middelen. Op de duur zul len echter de activiteiten en ontwikke lingen die op het fiscal^ terrein in Europees verband plaats vinden, bete kenis kunnen krijgen voor de structuur van ons nationale belastingstelsel. In Benelux-verband en thans ook in E.E.G.-verband wordt gewerkt aan het onderling vergelijkbaar maken van be grotingen van de centrale overheid en van functionele overheden (zoals de so ciale verzekerings-fondsen). Het nut hiervan is onder meer het verkrijgen van een beter inzicht in de betekenis van tekorten en overschoten voor do economische situatie. Bovendien is deze vergelijking van belang omdat enkele overheidsuitgaven (zoals voor de land bouw) rechtstreeks de concurrentie-po- sitie van de bedrijfstakken binnen do Euromarkt beïnvloeden. ge' de voorbereidingen tot het tot stand komen van de nieuwe zwemschool. Een verbeterd schetsplan, dat was inge zonden is inmiddels goedgekeurd. Hierbij wordt de zwemschool groter en fraaier dan aanvankelijk gedacht. O.a. is er een baan van 50 meter en haaks hierop een diep poloveld geprojecteerd. Nadere bijzonderheden volgen zo spoedig moge lijk. Algemene beleidslijnen. Hiervoor zijn de beleidslijnen die de re gering in het algemeen wenst te volgen uiteengezet. Met betrekking tot deze be leidslijnen wordt in de Miljoenennota nog het volgende opgemerkt. Het in rangorde brengen van de wensen met betrekking tot de overheidsvoorzie ningen en de aanpassing daarvan aan de ruimte, die door de stijging van het na tionale inkomen wordt geboden, vinden voor een belangrijk deel hun weerslag in de begroting. De begrotingen voor 1964 en volgende jaren behoren naar ’t oordeel van de regering te worden in gepast in een op de trendmatige ont wikkeling van het nationale inkomen gebaseerd kader. Uitgaande van het huidige prijspeil zal bij een geraamde trendmatige toeneming van de middelen van het Rijk met 5 1/3 per jaar in de periode 1964-1967 per jaar gemiddeld f 600 mln. beschik baar komen voor verhoging van de uit gaven cn/of de verlaging van de belas tingtarieven. Bij de verdeling van deze ruimte dient een aantal voor de beste ding niet relevante posten, zoals woning- wetvoorschotten, de aflossing van bin nenlandse staatsschuld en de stijging van de uitgaven van het Rijk, die voort vloeit uit de algemene salarisverhogin gen, buiten beschouwing te blijven. Gaat men uit van een structurele groei van het nationale inkomen met 4 dan kan het toelaatbare accres van de rijksuitgaven voor de jaren 1964 tot en met 1967 worden gesteld op ongeveer f425 mln. Van het jaarlijks structurele accres van de middelen ad f 600 mln. blijft dan na aftrek van een bedrag van f 150 mln., hetwelk nodig is voor de neu tralisering van de progressiefactor, in de periode 1964-1967 ruimte beschikbaar voor de realisatie van de reeds bij de Staten-Generaal aanhangige algemene belastingherziening, waaruit per saldo een middelenderving van ruim f 100 mln. zal voortvloeien. Voorzichtigheid gewenst. Naar het oordeel van de regering maakt de voor 1964 verwachte expansie een voorzichtig beleid ten aanzien van de bestedingen gewenst. Met het oog op de gespannen arbeidsmarkt zal van de overheidsfinanciën eerder een remmen de dan een stimulerende invloed op de economie moéten uitgaan. De regering is voornemens de extra stijging van de belastingopbrengst tengevolge van het progressie-e.ffect in 1964 nog te laten doorwerken, waardoor de ontwerp-be groting 1964 aan de hiervoor geformu leerde eis zal voldoen. Deze globale con- junctuur-politiek kan worden versterkt De rijksmunt is begonnen met de aan maak van vierkante stuivers met ronde hoeken. De landbouwer E. Westra te Kimswerd zal dit jaar zijn aardappelen rooien met de machine. De lijstervangst is dit jaar buitengewoon. Alleen in Koudum waar slechts gevangen kan worden in het Koudumerbosje vangt men er per dag ruim 1000. Vroeger was ’t in orde Niemand gromde boos Maar de „heren” worden Blijkbaar humorloos Ontgroenings-praktijken Gedevalueerd Vorig jaar zou ’t blijken Nog is niets geleerd Kan het niet wat echter? ’t Is toch al te kras Komt later de rechter Aan de zaak tepas! Ontgroenings-ontsporen Noodzakelijk beknot Enkele professoren Stellen een verbod ’t Moest niet nodig wezen Waarom zoutloos, laf Ieder jaar te sjesen Met het gevolg: straf! Zij, die zich bekwamen Intellectueel Kozen, zonder schamen Het verachtelijk deel Ieder neemt notitie Het spel is beklad Ontgroeningstraditie Eleeft haar tijd gehad. Alle hogescholen Staan weer voor de start En de groentjes dolen Onwennig, apart Het blijft altijd wagen Treed in het openbaar Want de eerste dagen Dreigt voor hen gevaar Sünder lijen leart men gjin geniet Wegens ernstrige ongesteldheid uit de hand te koop een ruim 60 jaar bestaan hebbende theezaak. Te Bolsward werd opgericht de gemengde zangvereniging „Voorwaarts”. De afde ling telt 35 leden. Tot bestuursleden zijn benoemd W. Spoelstra, mevr. W. K. Zuithofften Hoor en J. Wijnstra. Hwat bat (ja be Sb roar doet aan de norm dat de rijksuitgaven over de komende periode van vier jaar per jaar met f 425 mln. mogen stijgen. Het totaal van de uitgaven van de ont werp-begroting 1964 blijkt dan ten op zichte van dat van de oorspronkelijk vastgestelde begroting 1963 ad f 11.672 mln. een stijging te vertonen van f 1405 mln. Bij de beoordeling van deze stij ging dienen enkele posten, waarvan de uitwerking op onze economie van wei nig of geen betekenis is en de gevolgen van de algemene salaris- en pensioen- maatregelen, buiten beschouwing te blijven. y V--' .-Vs/..

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1963 | | pagina 1