WAT DOET HET NEDERLANDS OORLOGSGRAVEN-COMITÉ HET VADERLAND ROEPT EN HOORT il ffl O Nederland mee Dank zij Klaproosdag kregen bijna 40.000 oorlogs- nabestaanden gastvrijheid in Scheveningen-Radio leeft met de schepelingen op zee hii. Fan de Marlinytoer I' Ombudsman Hwat bat (jcibe Skrocir üs hjoed p p to sizzen Tj. de J. Zilveren filmpjes a n y DINSDAG 5 NOVEMBER 1963 102e JAARGANG No. 85 AGENT NEERGESCHOTEN IN ROTTERDAM PYT lik wer. 0 Toen kort na de bevrijding in 1945 het Nederlands Oorlogsgraven Comité werd opgericht, heeft men nooit kunnen vermoeden dat de taak van deze organisatie zó veelomvattend zou worden. Het doel van het comité was om uit dankbaarheid voor de herkregen vrijheid iets te doen voor de nabestaanden van de velen, die door het offer van hun jonge leven de bevrijding voor ons bevochten. Meer dan 30.000 geallieerde mili tairen blevn in mei 1945 achter in ons land op de ongeveer 500 kerkhoven met oorlogsgraven. Dit waren de vliegers, die gedurende de bezettingsjaren boven Nederland omlaag geschoten werden en daarbij de dood vonden. Maar vooral de gevechten om de bevrijding in de herfst van 1944 en het begin van 1945 verg den tienduizenden levens. logsgraven Comité was het maken van foto’s van de graven, die aan de nabe staanden werden gezonden. Een stroom van dankbare brieven was het gevolg. „Hoe wordt zyn graf ver zorgd?”, was een veel gestelde vraag. Daarom bewerkstelligde het Nederlands Oorlogsgraven Comité dat alle geallieer de graven door Nederlandse burgers ge adopteerd werden en verzorgd overeen komstig de wens van hen, die achter bleven. Unanieme wens. Maar.bij het doorlezen van die corres pondentie kwam nóg iets aan het licht: de unanieme wens om zelf naar Neder land te kunnen komen en het graf te zien. En dat is de hoofdtaak van het Nederlands Oorlogsgraven Comité ge worden en gebleven. Elk jaar wordt in november de „Klap rooscollecte” gehouden, die de geldmid delen oplevert om in het daaropvolgende jaar weer nabestaanden te kunnen uit nodigen. Niet minder dan 39.750 nabe staanden zijn op deze wijze als gas ten van het comité in ons land geweest. Soms kwamen ze alleen of met enkele lotgenoten. Soms ook arriveerden zij in grote groepen, uit België en Engeland, uit Schotland en Frankrijk. In de laat ste jaren komen er bovendien viermaal per jaar grote groepen uit Canada, om dat bij de bevrijdingsgevechten in het Zuiden en Oosten van ons land duizenden Canadese soldaten de dood vonden. Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adrest Marktstraat 13 Telef. 2451 Na 18.30 uur 2305 of 2335 (K >157) Straks weer. In de week van 3 tot en met 9 novem ber met als hoogtepunt zaterdag 9 november; „KLAPROOSDAG” wordt de klaprooscollecte weer gehouden. Deze inzameling moet het comité in staat stellen zijn zegenrijke en troostgevende arbeid ook in 1964 weer te kunnen voort zetten. skeakele dat foar hiel hwat dingen it ierdgas de >Iak foar de hushal- Abonnementsprijs f 1.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 13 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Handelsadvertenties bij contract reductie It slyk kin nea Nog tienduizenden. Wie er rekening mee houdt, dat het ge middelde gezin bestaat uit vier personen en dat ook vaak behalve vrouw en kinderen vader en moeder alsmede broers en zusters willen komen, begrijpt dat vele tienduizenden nabestaanden nog wachten. Daar komt nog bij, dat het Nederlands Oorlogsgraven Comité zich ook de zorg heeft aangetrokken voor de nabestaanden der geallieerde gesneuvel den, die vlak over de grens werden be graven op de oorlogskerkhoven van „Rheinberg” (3300 graven) en „Reichs- wald” (7500 graven). Deze soldaten heb ben een belangrijk aandeel gehad in de bevrijding van het zuidoosten van ons land en waren tot kort vóór hun dood in- gekwartierd in Nijmegen en omgeving. Hun nabestaanden stellen het zeer op prijs om bij hun bezoek aan de graven op bevriende Nederlandse bodem te ver toeven. Het is onnodig te vertellen, dat dit werk in de geallieerde landen uitermate veel waardering ondervindt. Temeer, daar Nederland het enige land is dat op deze wijze gastvrijheid verleent aan de oor- logsnabestaanden. Verenigd in hun organisatie „THE BRI TISH LEGION” willen deze mensen uiting geven aan hun dank door een aantal collectanten van de „Klaproos collecte” immers, zij maken het mo gelijk dat deze inzameling slaagt een vakantie in Engeland aan te bieden. Deze reis staat onder auspiciëi. van „The British Legion”. Uit elke provincie zul len twee collectanten door loting wor den aangewezen. Wilt U de grootte van uw gift afmeten aan de noodzaak? Bedenk dan dat de nabestaande van meer dan 40.000 oor logsdoden uit alle delen der wereld on der de zorgen van het Nederlands Oor logsgraven Comité vallen. Ongeveer 120.000 wachten. op wat Nederland op „KLAPROOSDAG 1963” doet. De Rotterdamse politie zoekt de inbreker, die vrijdagochtend vroeg in het. eerste Blekershoj de 25 jarige agent B. bijenhuis neerschoot, toen hij hem en ’n andere man betrapte bij het jorceren van het slot van een ijzerhandel. Door deze ruit, waarin een gat van een verdwaalde kogel, is voor de volkswagen aan de overkant de plek te zien, waar de agent is neergeschoten. De Rotterdammers Findelomklammers Hja krije der sa’n figuer Sa’t nou leit, mei oan ’t stjür Den Haech liet it forstean Sjoch ’t kastje earst üt ’e beam Miskien sil *t der fan komme Wurdt oeral in plakje romme Foar de folksadviseur Gemeenten, noait maleur It jild moat fansels rólje De rom fan Sweden walje ’t Is dus in skoander plan Bisprek sa’n Ombudsman Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Waarin opgenomen: De Bolswardsche Courant, Westergoo en De Jong’j Nieuwsblad Yn greate stêdden Is gans to rédden De oerheit stiet flot ré Kolleezjes B. en W. Binne ek net fan juster Alteast ’t spoar selden bjuster Mar ’t boargerlik kontakt Moat sa’t skynt oars oanpakt En dêrom wurdt der wakker Troch in reklamemakker Wiisd op in nije klant Menear de Ombudsman Hy kaem op earne yn Sweden Stelde der elk tofreden In keardel fan formaet Sa gong ’t deskundich praet Hy lukt oan alle toutsjes Hat hiel hwat yn syn boutsjes Wit rie foar elke saek Dus wis in glêdde snaek Hy wol de boargers hoedzje Mei sa’n ien is ’t to noedzjen Gemeenten boppe jan Hoera, de Ombudsman Zeemansvrouwen hebben het soms moei lijk, want terwijl manlief op zee zwalkt, hangt het van haar stuurmanskunst af of de huishouding op volle toeren door kan draaien gedurende de afwezigheid van ’t gezinshoofd. Gelukkig staan zij er niet helemaal alleen meer voor sinds wij dertig jaar gelden de radio-telefonische verbinding tussen Sche- veningen en „waar ook ter wereld” tot stand brachten. Wie het gemak van deze onverbrekelijke schakel beseft, die krijgt pas goed een groot respect voor de zee mansvrouw uit de historie, die meestal bij de zee woonde om zo nu en dan eens over de golven te kunnen turen, die ech ter niets vertelden van het lief en leed der stoere zeelieden. Men was toen soms ja ren van huis zonder briefwisseling maar vooral zonder Scheveningen-radio. Het doet enigszins merkwaardig aan, dat radio heeft de zeeman voortdurend con tact met thuis. Hij verzendt via dit station zijn gelukwensen. Zijn vrouw kan hem nu om raad vragen als dit nodig is en ver tellen dat zijn kinderen ziek zijn gewor den, of weer genezen na een operatie. Ook worden er per radio cadeautjes aan geboden op verjaardagen en bij andere gelegenheden. Wil de scheepsmachinist zijn vrouw een nieuwe fiets cadeau geven als hij plotse ling op zee een goede bui heeft, dan gaat hij naar de marconist. Hier betaalt hij de prijs van de fiets en de telegramkosten, waarna de marconist het bericht doorgeeft aan IJmuiden. Aan ons kuststation weet men wel raad met zo’n opdracht. Men beschikt daar over een lijst met namen van zaken, die zo’n order graag uitvoeren en het duurt geen dag meer of de geluk kige echtgenote van de machinist rijdt op een fonkelnieuwe fiets. Haar buurvrouwen schudden dan ’t hoofd en roddelen erover dat mevrouw haar geld niet op kan als manlief niet thuis is. Ze weten niet beter. Als ’t schip thuis is, betaalt de marconist aan de leverancier de kosten van de fiets, terwijl Schevenin- gen-Radio haar telegraafkosten vergoed krijgt. De radio-dokter. Ook deze nuttige dienst heeft soms moei lijke opdrachten. Er kunnen zich plotse ling ziektegevallen voordoen aan boord van schepen waar geen dokter is. In die gevallen heeft men niet aan een medi cijnkastje met verband en drankjes. Men moet weten welke medicijnen er gebruikt moeten worden en vooral welke ziekte het is. Zelfs in deze gevallen heeft Sche- veningen-Radio voorzien. Men laat een voudig overseinen welke ziekteverschijn selen zich voordoen, waarna een dokter via de radio zijn instrukties geeft. Elke dag rapporteert men het verloop van de ziekte naar IJmuiden en elke dag „komt de dokter” via de radio. Het meest intiem is het rechtstreeks con tact via de spreekbuis met de visserssche pen en de kustvaarders. Men leeft in IJmuiden mee met de familie-omstandig- heden van de opvarenden en de schippers kennen de stemmen van de telefonistes. Men fluistert zelfs, dat langs deze weg wel huwelijksbanden zijn gesmeed. Al te uitgebreide gesprekken worden echter vanzelfsprekend vermeden, want na elke verbinding geeft de telefoniste op hoe veel minuten het gesprek heeft geduurd. De kosten zijn vrij hoog en na afloop van elke reis klinkt het„even afrekenen he ren!” Ruim dertig jaar geleden werd het radio- telefonisch verkeer met de schepen open gesteld. In de gure jaargetijden verstaan wij ten volle hoezeer de veiligheid der schepen door deze dienst is gebaat. Zij bracht menige schuit behouden in de ha ven, die zonder haar raadplegingen redde loos verloren zou zijn gegaan. goed de Japanse Zee of de buurt van Zuid-Afrika. Het belangrijkste werk van zo’n radio zender is de zorg voor de veiligheid op zee. Meti zendt regelmatig de weerbe richten uit, men vertelt over gevaarlijke plaatsen en de aan- of afwezigheid van Doeien. Er Wordt gewaarschuwd voor mist en het gevaar van ijsbergen. Een spe ciale golflengte wordt beluisterd voor eventuele noodseinen. Terwijl een schip in de buurt van onze kusten vertoeft kan ’t er op rekenen, dat Scheveningen-Radio voortdurend luistert of er ook hulp moet worden geboden. Niet zodra klinkt het S.O.S. of de zeereddingsdienst wordt ge waarschuwd. Men geeft de positie van 't schip nauwkeurig op en als dat om een of andere reden onmogelijk is, dan moet de marine vliegdienst er op uit om te zoe ken. De Nederlandse veiligheidsdienst ter zee is beroemd en Scheveningen-Radio heeft er een belangrijk aandeel in. Als er geen marconist aan boord is. Niet elk schip kan zich de luxe van een marconist veroorloven. Het zijn dikwijls de kleinste schepen, zoals de vissersvaar- op jou buormans mantel de sjippe wêze foar jou eigen klean tuigen en deze hebben het meest behoef te aan voortdurende verbinding met de vaste wal. Hiervoor is de dienst der radio telefonie geschapen. Vriendelijke telefonisten laten onophou delijk hun stem door de eter klinken. Zij geven weerberichten door en telegram men. De schippers kunnen terugspreken en langs deze weg is er al heel wat lief, maar nog meer leed verteld. De rederijen maken er gebruik van om hun schippers instructies te geven omtrent de vangst en het moment waarop de schepen naar huis moeten varen. Bij noodweer klinken plotseling de woor den „May Day” door de ontvanger in IJmuiden en dan is de telefoniste niet bij haar toestel weg te slaan, want dan is er nood en moeten er goede raadgevingen worden uitgezonden en moedgevende be richten. Dan heerst er een zenuwachtige stemming onder de telefonistes want zij leven mee met hun schippers, waar ze alle dagen mee in contact staan. Zeg nooit iets onvriendelijks tegen de vissers over de ra dio-telefonische dienst, want dat laten ze er niet bij zitten Sinds de komst van de Scheveningen- DE ENERGY-FORS.JENNING YN NIJE BANEN Lang hat it noarden fan üs lan oanwiisd west op de kwaliteit fan syn groun en de warberens fan syn minsken, fierder wie it earm oan natuerlike bisteansboarnen. Süd- Limboarch koe troch syn stienkoal de nei- dielen fan syn eksintryske lizzing oer- winne, it hie boppedat in prachtige natuer en gea om de toeristen to lüken en hwa t nou dizze kontrei trochreizget sjocht rounom groei en wolfeart. Mar sawol yn de lytse as yn de greate wrald hinget de bidlerspong en de iildsek mar selden lan ger as in ieu foar deselde doar. Der is eb be en floed, der is in kommen en in gean. Sünt inkelde jierren komt der mear sin wol men ek wer net oer de ierdgasfcar ried dwaen, hwant op de eftergroun fan de energy-bihoefte stiet düdlik wer in oa- re greatmacht: de atoomenergy. Dér wur- ket men stadich oan troch. De elektrisi- teitsbidriuwen bygelyks hawwe meime- koar bisletten om in atoomsintrale yn Ne- derlan to bouwen. Dat is de earste stap en it is mei nije dingen sa, dat dan ek gau de twadde en fierders stappen folgje. Wy libje dêrom yn in oergongsstadium, hweryn de branje üt de ierde jit in greate rol spilet, mar tagelyk yn it bisef, dat oan de kym de nije konkurrit op kommende wei is. Lykwols oer de kosten en it tempo fan har technyske mooglikheden wit men jit to min om nou al ütmeitsje to kinnen, hwannear dy atoomenergy makliker en goedkeaper wêze sil. Dat kin ta- en tsjin- falle. En hoe’t dat ek komt, c|e ierdgasfoarried hat de earste tsientallen jierren in greate wearde en kin de efterstan fan it noarden op ekonomysk gebiet bilangryk lytser meitsje. Sil dat lykwols sa komme, dan sil it noarden, binammen syn provinsiale organen, tige op syn iepenst wêze moatte- Har macht en middels binne jit mar lyts, den Haech bislist sahwat oer alles. Mar in ienriedich wrotten, droegen troch de oantrün en meiwurking fan de minsken hjir yn it noarden kin jit folie goeds ta stan oringe. Yn it moderne libben spilet de energy de haedrol. it noarden hat nije en sterke troeven yn hannen krige. It komt nou oan op bikwame en drege mannen, dy’t de folie winst üt it spul helje kinne. Hwant sa’n kans as dizze krijt it noarden net mak- 2e week november 1938 Openbare vergadering van de N.S.B. in hotel Van der Meer te Oosterlittens. Spre kers Drs. Dijkema van Groningen en IJ. Steensma van Leeuwarden. Er waren slechts 20 belangstellenden. Weer Jodenprograms in Duitsland. Ge hele wijken geplunderd uit wraak voor het feit dat een joodse jongeman in Pa rijs een Duitse legatie-secretaris in een vlaag van waanzin doodschoot. Inbraak bij de landbouwers F. de Boer, A. de Boer en M. Galama, allen woonachtig te Burgwerd. Zo juist verschenen boeken: Van Am- mersKuiler: De getrouwe van Rijms- dorp: Eldert Holier. Boekhandel A. J. Osinga. Te Zuidbroek heeft een vader een „kind” aangegeven van 23 jaar. Bij de geboorte was dit vergeten Nu wil de de jongeman trouwen, maar dit kon niet alvorens zijn vader hem had aange geven. In Duitsland zijn de spaarbankboekjes van de joden door de Nat. Socialisten in beslag genomen. Nagenoeg alle joodse zaken zijn gesloten. we naar IJmuiden moeten om eens ’t dek sel te kunnen oplichten van deze radio- kookpot, die de heerlijkste maar ook bit terste berichtendrankjes bereidt, ’t Was echter noodzakelijk dat men het ontvang station voor de berichten niet te dicht plaatste bij de zender, die wel in Scheve- ningen staat. De uitgaande berichten mogen de binnen komende niet storen en dus koos men IJmuiden als haven van binnenkomst, ter wijl Scheveningen zorgt, dat een bericht niet op de pier blijft steken, maar door de geadresseerde kan worden opg'evangen al zit hij ook midden op de Grote Oceaan In IJmuiden zitten een aantal radio-tele- grafisten bijeen in een zaal. Zij spreken niet, maar schrijven zoveel temeer, ter wijl seinsleutel en koptelefoon zorgen voor verbinding met de buitenwereld en dat kan de Noordpool zijn maar even- ne oer it hege noarden en as wy de des kundigen leauwe meije, koe it wolris wê ze, dat de rollen yn de takomst omkeard wurde. De earste stjit wie it salt by Delf- syl, hwerüt in swiere yndustry üntstien is en hwerfan Dr. Gelissen, de eardere mi nister fan ekonomyske saken, sein hat, dat hjir de mooglikheden lizze foar tal fan oare chemyske yndustrieën. De oalje by Schoonebeelc wie in twadde tafaller, hwerüt de opbloei fan Süd-east-Drinte mei nije yndustrieën yn Emmen fuort- komd binne. It trêdde is it ierdgas by Slochteren, hweryn in üntsachlike nije boarne fan energy ta biskikking komt foar Nederlan en syn buorlannen. En nou komt dan it fjierde nijs, dat under de Waddensé safolle ierdgas to finen is, dat de oant nou bikende sifers al wer nearne nei roaije. Dit binne greate dingen sawol foar it hiele lan as ek yn it bysünder foar it noarden fan it lan. Hja binne sa great, dat de minsken yn Süd-Limboarch al tige üngerêst binne oer har takomst, omt hja miene, dat it mei de stienkoal nou gebeurd wêze sil. Al jierren wie dy freze der to merkbiten, hwant hja seagen, dat de wurksumheden foar it meitsjen fan in nije stienkoalmyn by Roermond, in jier as fjouwet lyn, ynienen staekt waerden en dat wylst der al manske gebouwen en nije wegen makke wiene. Doe al rounen der geruchten oer de mooglike oarsaek. Dat is nou wol düdlik. Neist de al mar djürder wurdende eksplotaesje fan stien koal, stiet nou de eigen en binammen ir ünfoarstelbere kwantum ierdgas. Yn koar- te jierren sil de energymerk alhiel foroare wêze, sizze de deskundigen. Wiene de léste jierren al folie fabriken en bid Hu wen, ü.o. ek üs P.E.B. fan stienkoal oer- op oalje, it hat nou alle kans, branje wurde sil. Foar de yndustry, ja, mar op it foarste plak foar de hüshal- dings. Mei alle macht en faesje binne hja dwaende om ien of twa greate bedingen to meitsjen troch it hiele lan hinne, hwant de foarried is sa great, dat hja it net yn üs eigen lan pleatse kinne. Ek it büten- lan sil hjir êfnimmer fan wurde. Under it Waed sit jit folie mear as yn it Sloch- ternse fjild en dat wie foar de kommende tritich jier mear as gendch. Wy kinne dus feilich oannimme, oat de klam by de ener- gy-forsjenning folie mear op it gas falie sil en dat de stienkoal en de oalje der in sterke konkurrint by krije. Fansels sil de oerheit der wol foar soargje, dat it net in gekkeboel wurdt tusken dy trije, mar de freze fan de Süd-Limboargers is net om ’e nocht. Hja moatte in hiele tüke tobek. Dat dizze nije energy hjir yn it noarden foun is, mei wol tige gelokkich hjitte. Hoe tichter by it fjür hoe mear kans op waermte. Mar oan de oare kant moat men reëel genóch wêze om yn to sjen, dat it in Nederlanske saek is, hwerfan it hiele lan profiteare kin. De koarting fan 5 foar it noarden op de priis is fansels wolkom, de fêstiging fan it haedkantoar hjirre lyk- sa, mar mear mei men der ek net fan for- wachtsje. Is dat net yn ien kear klear, dan makket de ófstan fan it winplak net folie mear üt. Gas fynt fansels syn paed en frachten komme der net op. Dochs makket dizze saek de posysje fan it noarden bilangryk sterker. De needsaeklike yndustry hat nou in ek- stra reden om it noarden op to sykjen. Hiel hwat yngenieurs en technici sille it paed nei it noarden fine en it iene kin it oare tige yn de han wurkje. Al to lang

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1963 | | pagina 1