Auto-ongelukken
P.T.T. komt
m
met „Draadtelevisie”
Oost-Europa
Voedsel weer schaars
en hun oorzaken
a
Moderne wegen werken soms ongelukken in de hand
Voorlopige exploitatie alleen
de grote steden
Oost-Duitsland in grote moeilijkheden
oan
ein
j. s.
in
Fan de Mar tiny loer
Lichaamsbeheersing
door middel van radio
Tj. de J
De snein
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Zilveren filmpjes
102e JAARGANG
No. 95
DINSDAG 10 DECEMBER 1953
2305 of 2335
HAARLEM KREEG JOHN. F. KENNEDY-LAAN
ek
divedaesje Op dat ein.
eventueel door parti-
YN EN OM DE STED
k'
4
Een nieuw apparaat dat in het menselijk
lichaam kan worden gebracht om de
patiënt in geval van een chronisch ge
brek aan beheersing van bepaalde spie
ren is door een elektronische specialist
in Exeter, Zuid-West Engeland ontwik
keld.
Een aantal mensen loopt titans met een
apparaat rond en leidt een volkomen
normaal leven. Er zijn twee soorten ap
paraten ontwikkeld, afhankelijk van de
werking, nodig voor de stimulering van
Abonnementsprijs f 2.40 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Advertentieprijs: 15 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Contractprijzen op aanvraag
Om itenstiid
Ljochte it bliid
De sinne kaem
Troch de wolkedaem
Yn ’e middei let
Kaem der dize opset
De winterske finne
Liet üs mist allinne
It tsjerke-folk
Siet der mülk
Al hiel roungear
Foar tsjerke klear
De verkeersmoloch eist over de gehele wereld een zeer hoge tol. Tienduizenden
konten er per jaar bij verkeersongelukken om het leven, honderdduizenden raken
er gewond en hoeveel zijn er daarvan niet die voor hun verder leven invalide
bl(jven
De materiële schade loopt in de miljoenen, kortom alles bij elkaar eist het verkeer
wel een zeer hoge tol van de mens.
Het is daarom niet to verwonderen, dat over de gehele wereld naarstig wordt
gespeurd naar de oorzaken van al die ongelukken. Hierbij schenkt de onderzoe
ker per geval speciaal aandacht aan de details van het ongeluk.
De kilometervreter.
Dan zijn er ook lieden, die er een soort
eer in stellen om zoveel mogelijk kilo
meters per dag af te leggen. Staat hun
record op 500 km op een dag, dan zien
ze er niet tegenop om bij een volgende
gelegenheid die zich voordoet er 600 of
meer te rijden.
Het is een vaststaand feit, dat een auto
bestuurder, afhankelijk van zijn lichame
lijke conditie, na een bepaald aantal kilo
meters rust nodig heeft, ja, na enige van
zulke trajecten eenvoudig niet meer in
staat is op verantwoorde wijze een auto
te besturen. Hij heeft dan de grens van
zijn kunnen bereikt en moet een nor
male nachtrust hebben om weer capabel
te zijn. Bij velen ligt die grens rond de
400 of 500 kilometer. De recordbrekers
brengen dus zich zelf en anderen in ern
stig gevaar en ook zijn zij oorzaak van
verschillende zeer ernstige ongelukken.
Dan is de conditie van vele wagens dik
wijls de oorzaak van ongelukken. Hoe
veel wagens rijden er niet rond met ban
den, die eigenlijk reeds vervangen dien
den te zijn? Een klapband of slippen
kan de ergste gevolgen hebben.
Hoe staat het met de remmen en de
stuurinrichting van vele wagens?
It sneins-bigjin
Like mar min
Diken fan iis
Glêd en fiis
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
ffclef. 2451 - Na 18.30 uur
(05157)
was zelfs in staat vierhonderdduizend ton
graan aan de Sovjet Unie te „lenen”.
Voor wat betreft boter, vlees, vleeswaren
en eieren is nu in Oost-Duitsland een ver
kapt systeem van rantsoenering ingevoerd.
De klanten moeten in een vaste winkel
kopen. Daar, worden alle inkopen op een
kaart geboekt. Deze hoeveelheid mag niet
boven een bepaalde grens uitkomen. Vol
gens de oostduitse regering is dit een
mar1-1 - --1 1- -
laties,
In Oost-Duitsland is de landbouw jaren
lang stiefmoederlijk behandeld. Alle be
schikbare economische bronnen zijn inge
zet voor de ontwikkeling van de industrie.
Het snelle invoeren van het collectieve
kolchossysteem heeft bovendien de op
brengsten per hectare met afschrikwek
kende spoed omlaag gebracht.
Het afgelopen jaar bijv, was de gemiddel
de opbrengst bij de graanoogst niet meer
dan 2640 kilo per hectare. Dit cijfer ligt
ver beneden de produktie in West-Duits-
land, en nog veel verder beneden het Ne
derlandse gemiddelde. Op invoer vanuit
en winich plak hawwe. Mar haw ik it
riedsforslach goed lezen, dan is ek dat op
kommende wei. Hoe gauwer, hoe better,
minsken, hwant dat wachtsjen is de lju
om dizze tiid net to forgunnen.
De modernisearing fan saken giet ek ge
regeld troch en ik wit grif, il.'
fan harren, dy’t it dien hawwe, der
fan hat. Krekt
vorm met een veel eenvoudiger en goed
koper toestel in feite een kastje met
alleen een beeldbuis volstaan. Dit idee
hwant krekt dit ienriedich wurkjen yn in
moaije en soune mienskip as de stêd
Boalsert is it kostberste bisit, hwat wy
meiinoar hawwe. Dat soe men gewaer
wurde as dat ris ienkear fordwoun wie.
Mar safier sille de oaljekoeken it net
komme litte. Dêrfoar drage se har moaije
en geve stedtsje in fierst to waerm hert
ta!
Dy’t op de rykdom sliepe wol
leit gjin tsien minuten stil
Dochs nei de preek
Kaem 't hwat op streek
Elts kaem wer thus
Feilich yn hüs
Reclame kan nuttig zijn.
Velen zullen denken, dat autoradio’s en
reclameborden langs de weg de aandacht
van de bestuurder afleiden. Dat is be
trekkelijk. Inderdaad kan dit het geval
zijn, waar een automobilist een druk en
moeilijk traject rijdt, maar ze zijn van
grote positieve waarde, wanneer de
automobilist lange, rechte stukken af
legt. De autoradio houdt hem bij zijn
positieven, zo ook de reclameborden
langs de weg, wanneer ze zoals verwacht
mag worden, opvallend genoeg zijn.
Natuurlijk is het grote complex van
factoren die oorzaak kunnen zijn van
ongelukken nog niet uitgeput, maar het
feit, dat met goede wil, verantwoorde
lijkheidsgevoel en gebruikmaking van
het moderne technisch kunnen, veel van
deze oorzaken kunnen worden weggeno
men. Het verkeer zou dan veiliger wor
den en minder slachtoffers eisen. Het
is onze menselijke taak, hieraan zoveel
als in ons vermogen ligt, mee te wer
ken, want het gaat om vele levens, ook
die van ons zelf, onze vrouw en onze
kinderen.
alteast yn deiske klean, klear, by it maei-
tiid sil it de pronk wol oan hawwe en it
kommen en gean bringt hiel hwat for-
divedaesje op dat ein. Mar mei it klear-
kommen fan dit forpleech- en revalidaesje
sintrum sjitte de nije huzen ek sa mar üt
de groun. Der üntstiet op en nij in hiel
stêdsdiel, hwerfan de kontouren al rüch-
wei to sjen binne. It Parkplan is al gjin
plan meat, mar in groeijende realiteit en
it mist üs net, of de kuijer nei it Park
fynt aensens syn forlingstik yn in roun-
gong by Bloemkamp om en fierder. De
fjilden fan it nije Sportpark bigjinne ek
al nei har foarm ta to groeijen, al sil er it
kommende jier noch hiel hwat barre
moatte. Mar is men ien kear oan ’e gong,
dan komt de oplevering ek wol.
Dat it aide tramstation nou in nije gara
ge wurden is, op in plak hwert alle da
gen hünderten auto’s lans ride, is ek in
goede forbettering. It wachtsjen is nou
op it wachthuske of abri foar de bus-
reizgers dy’t hjir wol in bysunder kald
Bolswards Nieuwsblai
Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel.
dizze wenwyk fan Boalsert siert. Der is
ófwikseling fan wentypen, der is forskaet
fan biplanting, de ientoanigens, dy’t yn
safolle plakken de nei oarlogse bou ta in
massale lilkens makket, is hjir perfoarst
net. Elke strjitte hat syn eigen type- en
sfear en it gehiel is foar de stêd in lok-
winsk wurdich.
Doe’t wy twa jier lyn alhiel oan de fier
ste ein fan de Snitserdyk yn de nije w-en-
te om üs seagen, wie it wol tige op 'e
romte, tochten wy en in hiel ein fan de
stêd óf. Mar al gau brocht de komst fan
Bloemkamp der foroaring yn en hiene wy
alteast hwat óflieding yn de op gong
Ten eerste: wat is de oorzaak, ten twee
de: wie en wat was de bestuurder, on
der welke omstandigheden zat hij ach
ter het stuur, hoe is de weg, wat is de
toestand van de auto waarin hij reed en
zo zouden we kunnen doorgaan.
Bij elkaar krijgt men dus per ongeluk
heel wat gegevens en die gegevens wor
den dikwijls weer statistisch gerang
schikt en geven ons zeer interessante
feiten en cijfermateriaal.
Vooral in de Verenigde Staten wordt aan
dit onderzoek veel gedaan. Er zijn we
tenschappelijke instellingen en afdelin
gen van universiteiten die zich hiermee
bezig houden en de ontdekkingen, die-
men in de loop der jaren reeds heeft ge
daan, zijn dubbel en dwars de moeite
waard.
De gevaarlijke rechte
lijn.
Zo is gebleken, dat de moderne auto
wegen soms juist ongelukken in de hand
werken. Het blijkt namelijk, dat chauf
feurs, die geruime tijd lange rechte
Stukken rijden, een groot deel van hun
reactievermogen kwijt raken. Komen zij
aan het einde van dergelijke lange rech
te stukken voor een verkeersmoeilijk
heid te staan, dan zullen ze in de meeste
gevallen te traag en dus niet juist rea
geren, met als gevolg.een ongeluk.
Reeds is vastgesteld, dat het aantal on
gelukken in een bocht na een zeer lang
recht stuk groter was, dan het aantal
ongelukken in precies zo’n bocht na een
kort recht stuk. Hier blijkt dus, dat
de lengte van het rechte stuk wel dege
lijk van invloed is op het aantal onge
lukken in de daarop volgende bocht.
Bij andere autowegen wordt er daarom
reeds toe overgegaan ook al was dit
in verband met het terrein niet nodig
lange rechte stukken te onderbreken
door een flauwe bocht, waardoor de
autobestuurder gedwongen wordt, actief
te worden en het hele lange rechte stuk
dus gedeeld wordt in twee kortere rech
te stukken. In wezen is het slechts een
kleinigheid, maar het heeft zeer goede
resultaten. In Nederland zien wij dit
uitgevoerd op het „Hazenpad” (de weg
van Utrecht naar Arnhem) beginnende
bij Veenendaal.
Op de hoogte.
Ook het rijden op grote hoogte blykt
een ongunstige invloed op het reactie
vermogen van de chauffeur te hebben.
Hiermede hebben we in Europa vrijwel
niet te maken, maar in Nieuw-Mexico,
waar een lange autostrada, waarop be
hoorlijk hard kan worden gereden, in
zijn geheel op niet minder dan twee
duizend meter boven de zeespiegel ligt,
heeft men met deze moeilijkheid wel
degelijk rekening te houden. Het blijkt,
dat op dergelijke hoogte de bestuurder
dieper moet ademen om voldoende zuur
stof te krijgen, zjjn polsslag wordt snel
ler en hand en oog zijn minder zuiver.
Een ander geval is het rijden van steeds
hetzelfde traject. Men zou denken, dat
dit juist een voordeel heeft, omdat de
bestuurder langzamerhand elke steen
kent, maar dat is niet het geval. Het
traject gaat hem vervelen. Hij kent het
door en door en zijn aandacht gaat juist
verslappen. Wanneer zich nu een plotse
linge moeilijkheid voordoet, reageert hij
in de meeste gevallen verkeerd of te
laat. Een tweede factor, die ongelukken
bevordert in het geval van regelmatig
hetzelfde traject rijden, is de neiging
van veel automobilisten om de kortste
tijd die zij er over hebben gedaan als de
normale rijtijd te rekenen. Er wordt dus
steeds gejaagd en wanneer er eens een
klein oponthoud is, wordt de snelheid
opgevoerd tot meer dan verantwoord is.
de afsluitspier door middel van een
reeks elektrische impulsen.
In de meeste gevallen krijgt de patiënt
weer de volledige beheersing over zijn
spieren. Bij een toepassing wordt een ge
deelte van het instrument in het lichaam
gebracht en op een batterij buiten het
lichaam aangesloten. De batterij moet
iedere twee A drie weken worden ver
nieuwd. Bij het tweede type, dat beter
geschikt is voor geesteszieke of seniele
patiënten, wordt het hele instrument in
het lichaam gebracht.
Hwat hat Cjcibe Skroar
ós hjoed p p
to sizzen
■atregel, welke is gericht tegen „specu-
ies, zwarte handel en hamsteren’
Maar hier staat wel wat schril tegenover,
dat volgens de cijfers de produktie van
geslacht rundvee met bijna twaalf en van
varkens met bijna zestien procent is ge
daald.
Vooral nu kerstmis voor de deur staat
in Oost-Duitsland toch nog steeds een fa
miliefeest worden de voedseltekorten
voelbaar. Evenals in andere landen zal de
oostduitse huisvrouw proberen een zo
goed mogelijk kerstmaal op tafel te zet
ten. De eigen gebakken cake mag daarbij
natuurlijk niet ontbreken. Maar ook wat
dit betreft zal de huisvrouw in Oost-
Duitsland op de rantsoenering stuiten.
Zij mag nl niet meer dan 500 gr. rozijnen
1 ons zoete en een kwart ons bittere aman
delen kopen. Cacao is vrijwel niet te ver
krijgen.
Verder zijn ook de aardappelen op rant
soen gesteld. Iedere volwassene kan nu
110 kilo per jaar krijgen, ieder kind (tot
tien jaar) 75 kilo. Daarbij zijn ook de
prijzen nog verhoogd.
De „draadtelevisie” maakt een goede kans in grote delen van Nederland te wor
den ingevoerd. Zeker in de steden zal een rendabele exploitatie mogelijk zijn. De
P.T.T. komt tot deze conclusie in een rapport over het Centraal Antenne Systeem, dat
onlangs door de ministe van verkeer die het laatste woord in deze zaak heeft te
zeggen is vrijgegeven. Het centraal antenne systeem vormt in wezen het ei van
Columbus tegen de afschuwelijke bossen antennes, welke steeds meer de daken
gaan ontsieren. Echte draadtelevisie is het niet. Toch heeft het systeem grote voor
delen, welke volgens de P.T.T. ertoe zullen leiden, dat „in de toekomst het systeem
de normale ontvangst in grote delen van het land zal verdringen.”
De verkeerspolitie ook in ons land kan
er verhalen over vertellen die de haren
te berge doen rijzen.
Een sluipende moordenaar is de kool-
monoxyde. Uitlaatgassen kunnen op de
een of andere manier in de cabine ko
men en vooral op lange trajecten de
bestuurder en natuurlijk ook de passa
giers suffig maken. Een onderzoek in
Amerika wees uit, dat rond vier pro
cent van de wagens, oude en nieuwe,
aan dit euvel leden.
De jongerein wie’t
Dy’t geande glied
Op strjitten en dyk
Oan sjippe gelyk
Opnieuw dreigen in de oost-europese landen grote voedseltekorten te ontstaan. Be
gin van dit jaar was de toestand kritiek door de slechte oogsten van vorig jaar, ver
oorzaakt door barre weersomstandigheden. Ditmaal kunnen de regimes geen ver
ontschuldigingen aanvoeren met het oog op het slechte weer. Vooral Oost-Duitsland
ziet op tegen kritieke tekorten, welke de regering hebben genoodzaakt strenge maat
regelen op het gebied van de rantsoenering door te voeren. Er is een tekort aan
vlees, vis, vetten, melk, boter, kaas en eieren. Ook aardappelen, groentensoorten en
sommige graanprodukten kunnen slechts met mondjesmaat worden verstrekt.
ander oosteuropese landen behoeft de
Sovjetzóne niet te rekenen. Deze hebben
al medegedeeld hun contracten niet kun
nen nakomen. Rusland zelf heeft 'n groot
tekort aan graan, geschat op elf en een
half miljoen ton. Rusland kan zich voor
graanleveranties nog tot het Westen
(Amerika) wenden, Oost-Duitsland be
hoeft hierop niet te rekenen, doordat de
regering-Ulbricht niet voldoende devie
zen ter beschikking kan stellen.
De voedselmoeilijkheden doen zich vooral
in Rusland, Polen en Oost-Duitsland.
Roemenië staat er wat beter voor. Dit land
Vrijdagochtend heeft de Amerikaanse ambassadeur in Nederland, Z.E. John S.
Rice, de verbindingsstraat tussen de Amerika-laan en de Europa-laan in de
Haarlemse wijk Schalkwijk John. F, Kennedy-laan gedoopt, ter ere van de op
22 november vermoorde Amerikaanse president. Op de foto v.l.n.r. bij het
naambordje, de ambassadeur, Dr. W. J. Prinsen, Commissaris der Koningin in
Noord Holland, en de burgemeester van Haarlem, Mr. O. F. P. Af. Cremer
Enige jaren geleden heeft het Dr. Neher
laboratorium van de P.T.T. wèl een echte
vorm van draadtelevisie uitgevonden.
Terwijl men bij het centraal antenne sys
teem gebruik moet blijven maken van 'n
normaal tv- of radiotoestel kon men bij
-giet ek ge-
grif, dat gjinien
hawwe, der spyt
fan hat. Krekt dizze sakelju wurde oy-
sünder by it publyk waerdearre, hjir sit
libben yn en doaren. Dit binne lju, dy’t
op de klanten spylje troch harren meat to
bieden en better foar it Ijocht to kom
men. Eltse modernisearing fan in sack
toant respekt foar de klanten en dat wur-
kommende tarieding. Nou is Bloemkamp, ket ek wer»op de goodwill fan har relaes-
i-i i i jes jj, woj jj22e bysünder fol
dwaning ütsprekke oer in bipaelde sek
tor fan bidriuwen, dy’t yn it forline net de
sympathy fan alle minsken hiene, faeks ek
net alhiel to’n ünrjuchte.
Dat binne de Horeca-bidriuwenhotels,
restaurants, café’s en cafetaria’s. Aide
kroechjes en kroegen binne der winlik net
mear, hja binne stil wei wurden en soms
hat de reade hoanne meiholpen. Mar gans
hwat fan dizze saken binne tige skoan for-
greate en forbettere. Hoefolle aerdige,
gesellige sealen en sealtsjes binne der de
léste tsien jier net bykomd, om fan de ti
ge slagge restauraesje fan de Wynberch
as primus inter pares net to praten. Sa-
wol de ynwenners fan Boalsert as foar de
omkriten is dit in skoander ding.
En it hiele sakenlibben profiteart fan de
bettere outillaezje fan dizze Horeca-bi
driuwen, trochdat hja it tourisme tige yn
’e han wurkje. Ek de Doele is op de goe
de wei en wy hawwe yn de ündernim-
mingsgeast fan de nije hospes en syn syd-
gers
foar
men hyltiid
ris syn tank
Ik doch dat dizkear bysünder graech,
2e week december 1938
De rijbewijzen en rijvergunningen in
Duitsland voor joden ingetrokken. Moti
vering: De laffe moord van de jood
Grynspon, welke tegen het Duitse volk
was gericht, bewijst dat de Joden onbe
trouwbaar en ongeschikt zijn voor ’t hou
den en besturen van motorrijtuigen. Alle
rijbewijzen moeten onmiddellijk worden
ingeleverd.
Forlove: J. Stoffelsma to Snits en A. D.
Wumkes V.D.M. to Burchwert
De Fryske skriuwster Simke Kloosterman
op 62 jierrige leeftyd yn it Bonifaciushos-
pitael to Ljouwert forstoarn.
is nooit in praktijk gebracht. De tv-handel
verzette zich sterk en bovendien dreig
den moeilijkheden te ontstaan met de au
teursrechten.
Het CAS-principe kan overigens voor de
gebruiker ook besparingen met zich bren-
de door het laboratorium uitgewerkte gen. De abonnementsprijs zou volgens de
P.T.T. moeten liggen tussen de drie en
vier gulden per maand. Hiervoor spaart
men echter een antenne van rond 150
gulden uit, welke nog eens in de zoveel
jaren moeten worden vernieuwd.
Ook is het niet nodig het oude toestel
(voor 150 gulden) te laten ombouwen
voor ontvangst van het tweede nederland-
se televisienet. Voor de Randstad Holland
is het CAS vooral van belang, omdat men
hier de buitenlandse programma’s, welke
in de grensprovincies gemakkelijk op de
nederlandse schermen komen, alleen met
zeer kostbare en ingewikkelde voorzie
ningen kan ontvangen.
Het centraal antenne systeem van de PTT
zoals dat op het ogenblik o.a. wordt be
proefd in een Haagse wijk, is geschikt
voor de doorzending van twaalf FM-ra-
dioprogramma’s en liefst zeven televisie
programma’s. Bij de proef geeft men op
het ogenblik het eerste nederlandse tv-
programma, het tweede duitse en België-
vlaams door.
Als het systeem ook elders in het land
wordt ingevoerd denkt de P.T.T. aan de
mogelijkheid de opengebleven ruimte te
gebruiken voor het verzorgen van regio
nale programma's.
De exploitatie zou eventueel door parti
culieren in handen kunnen worden geno
men. Deze regionale uitzendingen kun
nen vanzelfsprekend van groot belang
worden voor bepaalde streken. Het is
daarom te betreuren, dat de P.T.T. in het
onlangs uitgebrachte rapport uitdrukke
lijk voorop stelt, dat de exploitatie voor
lopig alleen in de steden ter hand zal wor
den genomen, mocht de regering tot in
voering besluiten. De P.T.T. denkt bijv,
aan 25 steden in het Westen van ’t land.
Op dit aantal is tenminste de investerings-
behoefte (honderd tot honderddertig gul
den per woning) berekend.
Juist in minder dicht bevolkte gebieden
zouden dergelijke regionale programma's
van zeer grote betekenis zijn.
hawwe har bistimming al krige, der is yn
it algemien [j'
It plan Noar<
dreaun troch inkele, faeks moat ik sizze
troch ien man, is in great sukses wurden.
Nou al kin elk sjen, hoe’n treflik plak de
Gysbert Japikswei wurden is en hoe rom
de situearing fan strjitten en grienperken
sulver alle bitrouwen, dat hja fierder gean
sille.
Dat Hollandia forgreatet is foar de stêd
ek wer in bést ding, lyk as de opmerklike
groei fan it bidriuw, dat yn de Tsjerk-
strjitte syn tydlik forbliuw foun hat, mar
dat yn koarten in better plak krije sil.
Grif der sitte hjit skurve plakken yn it
stêdsbyld, ik wol se leaver net neame, mar
it is mei greate blidens, dat ik sizze mei,
dat er dusdanich folie goede dingen bard
binne. Sok in goed ding is bygelyks ek,
dat it B.I.C. comité nei in swiere rite de
wyn wer forgoed yn ’e seilen krige hat en
der fleuriger foar stiet as ea. Dat hat üs
tige goed dien, hwant wy sille der om
tinke moatte, dat in groeijende stêd ek
klimaet hat om syn boargers en bütelju
dat to bieden, hwat harren oan de stêd
bynt. De tiid fan arbeidzjen en dan ite en
op bêd is foarby en in stêd, dy’t bitrou
wen hat yn de takomst. moat dat op alle
gebiet ek toane.
Dat dit yn in lytse stêd mear fan de boar-
freget as yn in greate is bikend en
it lytse ploechje, stege wrotters, dy’t
hyltiid wer tsjinkomt, mei men wol
en biwündering hearre litte.
Folie gauwer as ien fan üs tocht hie, sille
de nije kompleksen oan de Noardkant fan
de stêd folboud wêze. De stikken, hwert
op it heden jit romte skynt to wêzen,
gjin groun mear biskikber.
rd, destijds troch hiel Boal
sert mei in skalk each bisjoen, mar troch-