Negen kerken vragen antwoord ’64 Ovaties voor Schwarzmeer Kozakkenkoor te Bolsward Voor 1970 moeten er 396 nieuwe kerken worden gebouwd van een orgel Nicolai Tripoliioff „bespeelde” zijn 14-tal koorleden als de toetsen roar Fan de Martinytoer e Zilveren filmpjes Jeugdbende opgerold A.O.W. en A.W.W. in sept, in de Kamer üs hjoed p p to sizzen Gevangene vermoord in zijn cel Frans Hals om hals? ÏO3c JAARGANG No. 65 DINSDAG 25 AUGUSTUS 1964 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. O ’wil BEZOEK VAN KONING OLAV AAN NEDERLAND Engeland, Jan Althof, Tj. de J. Advertentieprijs: 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 15 Telef. 2451 - Na 18.50 uur 2660 of 2555 (05157) van het Honderdduizenden vrouwen en kinderen uit Londen en Parijs worden in veilig heid gebracht. Vreemde vliegtuigen boven ons land waargenomen. Forsten, de gouwleider van Dantzig,, heeft de vereniging van Dantzig met het Duitse Rijk per 1 september geprocla meerd. In Bolsward de staat van oorlog afge- kondigd. Deabidder, - graver, dokter, apoteker Binne fjouwer freonen, dat is seker As hja bidde om hór deistich brea Bidde twa om sykte, twa om de dea (nei G. Gezelle) Laatste week augustus 1939 De gemeentepolitie te Venlo heeft 12 jongens in de leeftijd van 1317 jaar aangehouden, die in het afgelopen half jaar een tiental inbraken in fabrieks- kantoren, scholen en in een kantine van een tennispark pleegden. Abonnementsprijs f 2 40 per kwzrt**I (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Hitler tot de Rijksdag: Ik zal Polen net zolang drijven, tot deze of een andere regering toegeeft. Ik heb het veldgrijs weer aangetrokken en zal dit aanhouden totdat de overwinning aan ons is. Als mijn opvolger wijs ik Goering aan. Mocht die ook vallen, dan volgt Hes hem op. f Bolswards Nieu wshlai In de eerste week van september zal de minister van Sociale Zaken en Volksge zondheid, dr. G. M. J. Veldkamp bij de Tweede Kamer de wetsontwerpen indie nen tot verhoging van de A.O.W. en A.W.W. ter optrekking van het sociale minimum, zowel van ongehuwden als voor gehuwden en weduwen. TWENTE EN FRYSLAN Wy wiene dizze wike biwenners fan in hüs yn Enschede in wenningruil mei ien fan ’e bern en koene skoan pro- fitearje fan it moaije simmerwaer, dat ’t dêr, mei ütsündering fan ien dei, wie. Jonge, jonge, hwat is dat in prachtich stik natür, men soe hast sizze in stikje paradys. En net op ien of oar plak, mar fan Haaksbergen oant Tubbergen en Ootmarsum, fan Denekamp oant Raalte is it oeral fan in wündere skientme. Hwat lizze der de boerespullen en spul- tsjes smük en fortroud yn it lAnskip, hwat binne de tunen om hüs en hear fol blommen, hwat blinke de reade dakken blier tusken de manske beammen en hwat is de bouwerij dêr geef en earlik Maandag 28 augustus werd de algehele mobilisatie afgekondigd. Voor de ker misexploitanten te Bolsward betekende het bericht een strop. De kermis werd afgelast. Een foto zan Z.M. Koning Olav van Noorwegen, die van 9 tot 12 september een bezoek aan Nederland zal brengen Negen kerken gaan dus .ook in onze omgeving gezamenlijk een kerk- bouwactie houden en vragen hun ruim vier en een kwart miljoen leden: geef ons één honderste van uw jaarinkomen voor de kerkbouw. Dat is nogal wat, maar de opgaaf is er dan ook naar: 396 kerken en ge- meentecentra moeten er in de negen kerken gebouwd worden vóór 1970, dat is over vijf jaar. Waar die kerken ko men? Iedereen denkt allereerst aan de nieuwe wijken die aan de rand van de grote steden verrijzen, aan dorpen in de Randstad die binnen enkele jaren tot satellietsteden uitgroeien met tiendui zenden inwoners. Maar in héél Neder land krijgen de steden een krans van wooncentra om zich heen; in héél Ne derland groeien dorpen uit. Het gaat niet overal zo spectaculair, maar het gebeurt; en als het nu niet gebeurt, gebeurt het straks wel. En dan moet ook genoemd worden het probleem van de recreatiegebieden, waar de kerken zomers vaak overvol zijn, terwijl men de vakantiegangers toch niet graag „uitverkocht” wil toe voegen. Onlangs gaf de televisie beel den uit Gulpen in Zuid-Limburg, waar ja soms orgel te alles origineel. Bromstemmen en an dere „versieringen”, op onze eigen ko ren als ouderwets en afgezaagd reeds lang ter ziele, werden hier tot leven ge wekt en warempel, in deze sfeer van oude balladen en volksliederen stoorde het minder dan men zou denken. Het slot leek als het sluitstuk van een vuurwerk, wanneer alle overgebleven pijlen ineens worden afgesloten, alles tolt en draait, vuur spuwt, knalt en dondert; een heel andere stroming dan de-ingetogen en toch ook ietwat ruige vroomheid, waarmee aan het begin van de avond al zingend gebeden en al bid dend gezongen werd. Na een eerst iet wat schuchtere, toen toch ook welwil lende ovatie volgde toegift op toegift en deze nummers waren de minste niet. Voor velen zal deze avond een belevenis zijn geweest. Men waande zich in een andere wereld. Anderen de fijnproe vers hadden de trucjes en het be spelen van het sentiment wel dóór en waren niet geheel overtuigd, al ontken de niemand de technische kwaliteiten en de mogelijkheden. De kozakken koren nu nog in volle glorie zul len binnen een generatie hun karakter verliezen om de eenvoudige reden dat de jongere leden nimmer het Kozakken- land aan de Zwarte Zee hebben gezien, noch de Russische volksliederen in ori ginele vorm gehoord. Deze koren, ook dat van Tripolitoff, hebben iets gemeen met onze Skotsploegen: alleen de oude ren weten nog uit eigen ondervinding en herinnering van de oude Friese volksdansen, van oorijzers en kuitbroe ken voor de jongeren is het een stukje great, kin yn sokke hüsh&ldingen hiel hwat opknapt wurde. It kin net allin- nich, mar hja hawwe it ek dien. Boppe- dat is der trochdat de hiele streek yn- dustrieel üntwikkele is, in sterke wen- ningbou en hawwe hünderten boeren ien of mear stikken groun djür forkeapje kinnen. En in twadde ding binne de wegen. Hwat in pracht-wegen snjje troch dit wündermoaije lan, fan noard nei süd, fan east nei west. Plakjes en doarpkes, dy’t hast op gjin kaert steane, hawwe we gen, dêr’t Fryslan net oan tippe kin. As men Twente forgeliket mei West- en Süd-west-FryslAn moatte jo de triennen wol yn ’e eagen komme. Nearne haw ik sa sterk it gefoel hawn, dat wy üs yn Frysldn djip skamje moatte oer in we- gensituaesje, dy’t mear as fiif en twein- tich Jier by de tiid efter is. Binne wy hjir dan sokke slümers? Hwat is der nou yn tweintich jier oan de wegen yn it westen en südwesten fan de provinsje dien? In binaud bytsje en dêr rieden wy kris kras lans model-wegen, mei en sünder viadukten, mei prachtige biplantingen, fytspaden en moaije opritten. En hjir prate wy alle jierren yn de steaten en it sil en it sil, mar der bart fierst to min. De wei fan Warkum nei Boalsert soe fan it maeitiid oanbisteld wurde mar it is nou al wer ein augustus en it is jit altyd net bard. En krekt de wegen binne fan primair bilang foar de ünt_ jowing fan in streek. It is neat gjin wünder, dat de bifolking him yn Frys lan hoe langer hoe mear forpleatst fan it westen nei it easten. Forgelykje mar ris de wei fan Donkerbroek nei Jobbe- gea-Aldeskoat mei de wei fan Frentsjer nei Boalsert. It liket op neat. En kom Zilveren jubileum van vrachtrijder op Pingjum. bleaun. De hege essen mei de stüken hjouwer en hjir en dêr jist op stam, óf- wiksele mei de swarte omploege lannen, dogge it yn de simmersinne alderprach- tichst. Ik haw my de eagen ütsjoen en kin my hiel skoan bigripe, dat de lju yn Twente tige fan har eigen lansdouwe haide. Twa dingen binne my bisünder opfallen, binammen omt it sa yn tsjinspraek is mei de algemiene opfetting en dat wie yn it foarste plak de hünderten nijboude boerespullen, dy’t wy der seagen. Near ne wie mear in aid forfallen spultsje to finen, grif trijekwart wie nei de oarloch boud of forboud. It wie in lust de hel dere, kreas opferve, buorkerijen to sjen, de geve muorren, de rjuchte nije dak ken en lyksa de byboude hokken en skuorren. Hoe bistiet it, tocht ik hyl- tyd, dat hjir op de sangroun wol barre koe, hwat op de béste Fryske groun in ütsündering is. Hwerom hat hjir rounom nijbou west en leit it uzes plat tsjin ’e groun. Grif, de situaesje is der oars, de measte spul- tsjes en pleatsen binne eigen bisit, der wurdt mar in bytsje forhierd, wylst to uzes mear as trijekwart hierde pleatsen binne. Mar oan de oare kant kinne de risseltaten fan it buorkjen op himsels dêr lang net by Fryslan lykje. En dan leau ik grif, dat it feit fan de yndustria. lisaesje, dy’t hjir fyftich jier earder bi- goun is, der folie ta bydroegen hat. Hwant de greate yndustry-sintra binne der wol Enschede, Hengelo en Almelo, mar yn mear as tsien oare plakken bin ne ek hünderten yn fabriken dwaende. De hüshaidingen binne der net lytser as hjirre, mar de jonges en famkes kinne ticht by hüs goed bitelle plakken krije. En as dan it spul eigen is en net sa Deze negen kerken willen op de uit daging die dit immense bouwprogram ma voor hen betekent een gezamenlijk antwoord geven: ze vragen van hun leden één procent van het jaarinkomen. De noodzaak van dat „Antwoord ’64” de naam van de actie zal in de komende weken op allerlei wijze wor den onderstreept. Daarvoor wordt, ook in onze omgeving, nu al allerlei voor bereid. Nog meer dan de actie zelf is de breed te van de samenwerking opmerkelijk. Niet alleen kerken die vanouds in de oecumenische raad van kerken in Ne derland vertegenwoordigd zijn, maar ook kerken die daartegen ernstig be zwaar hebben, werken mee. Verwacht wordt dat niet alleen in de landelijke leiding van de actie, maar ook plaat- selijk de kerkelijke gemeenschappen elkaar zullen weten te vinden in een samenwerking ter leniging van een ge meenschappelijke nood. Deze nood doet zich in het hele land voor, niet alleen in het westen. Geble ken is dat van de sinds de oorlog ge bouwde kerken in Nederland meer dan de helft buiten de Randstad werd ge bouwd. Uit heel Friesland en zelfs van daar buiten waren vrijdagavond de muze- en romantiekminnenden naar de aloude Bolswarder Martini getogen. In de kerk die aan honderden zitplaatsen biedt, moesten banken worden bijge plaatst om iedere belangstellende een plaatsje te geven. Vier gulden mag voor Friese begrippen dan een vrij gepeperde entreeprijs zijn, weinigen voelden zich er aan bekocht. Integendeel, om de (te laat gearriveer de) programma's f 0.75 werd bijna een veldslag geleverd en een kollekte bij de uitgang (opbrengst f 82.70) werd gul bedacht. Na de le wereldoorlog zijn er verschil lende kozakkenkoren opgericht. Het Schwarzméerkoor is er één van. Het feit dat het in wezen een vluchtelingen koor is dat langs de weg van melodi- euse liederen wil getuigen van de „on vergankelijke Russische geest” appe- leert niet weinig aan het gevoel. Het zal één der oorzaken zijn, dat deze ko ren zo populair zijn. Het was inderdaad een ontroerend begin, toen het pro gramma werd ingezet met de gezongen kwam de ruimschoots aan bod. Kozakken re den voorbij, berken wuifden in het veld, de bandura, het oud-Oekra- inische volksinstrument, werd getokkeld, de pol ka gedanst, zelfs de be ruchte Twaalf rovers ontbraken niet op het repertoire. Paardenhoe ven stampten, het ge klots van water, het ruisen van een beek, zelfs de zangstem van een vrouw werden al zingend voortreffelijk geïmiteerd. Het was niet alles vrij van effect bejag, het was evenmin Oorlog tussen Duitsland, Frankrijk en Polen. show, folklore, kunstmatig in leven ge houden, maar niet meer echt en origi neel. Dit stukje tragiek zal ook de Ko zakkenkoren parten gaan spelen. Vrijdagavond bloeide nog iets op van het aloude Russische volksleven. Onze kinderen en kleinkinderen zullen dit zó niet meer beleven. Dan zo er dan nog Kozakkenkoren en Skotsers be staan zal het maakwerk geworden zijn. Volgend jaar (februari-maart) komt het koor nogmaals op tournee in Ne derland. Wij zullen maar hopen, dat Bolsward wederom in de tournee wordt opgenomen, want velen zullen dit koor gaarne nog een keer willen beluisteren. tijdens de kerkdienst de toeristen op stoelen en kisten vóór de kerk op straat zaten om de dienst te kunnen volgen. Het bouwprobleem is zó groot dat de plaatselijke gemeenten het niet aankun nen. Er wordt gespaard, ijverig en trouw, maar tegen de tijd dat er enig geld bijeen is, zijn de bouwprijzen al weer omhoog. Op andere plaatsen is er nog helemaal geen gemeente. Daar rij zen huizen op midden in het land, maar de kerkmensen die er komen wonen meest jonge gezinnen zijn nog niet opgewassen tegen de geldelijke eisen die kerkbouw stelt. Kleine kerkelijke gemeenten die hun eigen huishouding redelijk konden redden moeten opeens gaan zorgen voor tienduizenden nieuwe gemeenteleden die er nog niet eens zijn, maar waarvoor drie of vier kerr ken gebouw moeten worden. Sinds de hervormde kerk vijf jaar gele ien haar grote actie hield en de an dere kerken op hun eigen wyze ook heel belangrijke sommen inzamelden voor de kerkbouw is er veel gebeurd. Sinds 1959 werden er gemiddeld per jaar 54 kerken gebouwd. Dat gebeurde met steun uit de fondsen die door de grote acties waren ontstaan. Die gelden zijn nu op en ondertussen stegen de bouwkosten, versnelde de bevolkings groei en vindt er in ons land een volks verhuizing plaats. Daarom hebben de negen kerken beslo ten hun kerkbouwacties dit jaar geza menlijk te voeren, met alle middelen die hun daarvoor ten dienste staan. De samenwerking is opvallend breed. Zo als gezeg: onder de deelnemende ker ken zijn er die vanouds deel uitmaken van de Nederlandse oecumenische raad van kerken, maar ook kerken* die daar tegen ernstig bezwaar hebben. Vrijwel op geen enkel terrein was tot nu toe interkerkelijke samenwerking op zo brede basis mogelijk. Gehoopt wordt dat dit ook plaatselijk het geval zal zijn. orgeltoetsen, léék er een spelen. Na de pauze romantiek dan ris to sjen nel Delden, Ryssen, Haaksbergen en neam mar op. Juster rieden wy fanüt Dütsklan by Winters- wyk oer de grins en dêrwei oer Groen- lo en Eibergen, Haaksbergen wer nei Enschede. Sa’n wei is er to uzes nearne to finen, seis rykswei 43, hwert wy sa greatsk op binne, kin der net by helje. Mar hwat moat jo dan tinke oer in wei sa as fan Ljouwert nei Boalsert oer de Ryp, Winsum en Wommels! It is by de bisten om óf. Ja, ik wit wol, dêr sil in nije forbining komme. Mar hwannear soe it sa fier wêze??*? As der earne in stikje fan in pear kilo meter klear is, sa as nou fan Hommerts nei Lytshuzen, miene wy al op it festje kloppe to kinnen. Mar de hurde wierheit is, dat yn dit tempo Fryslans west en südwesten ta weismiten keard is. Wy reitsje al fierder efterop. Gjin kearnen of subkearnen mear, in gribus fan min ne en pürminne wegen, foraldere en for- sliten pleatsen by tsientallen, wylst rounom de wrald yn in hurd tempo de nije tiid forstiet en syn situaesje for- bettert. De minsken yn Twente stean bikend om har sletten aerd en har swijsum karak ter. Hja prate net, mar hja dogge wol. Ik leau, de Friezen kinne fan harren wol hwat leare. Net langer seure en om- touterje, mar de skeppe deryn. Fryslan, it béste lê.n fan de ierde, sei ien fan de reisgenoaten skamper. Dy’t dat mient, moat ek ris nei Twente gean. Ik doar him dit yn it foar to sizzen: Hy komt mei it read fan skamte om ’e holle wer thüs. Moat dat nou ivich en erflik sa bliuwe In de komende weken gaan leden van negen kerken gezamenlijk het kerkbouw- prcöleem aanpakken. De snelle groei van nieuwe wooncentra aan de randen van de steden, in de groeiende dorpen, in de nieuwe satellietsteden en in de gebieden van landaanwinning vraagt dat er in adembenemend tempo nieuwe ker ken gebouwd worden. Niet alleen meer ruimten waarin de gemeente alleen des zondags vertoeft, maar ook werkplaatsen voor alle dagen van de week. Want het kerkewerk omvat tegenwoordig veel meer dan vroeger. In de komende vijf jaar moeten er 396 van zulke kerken en gemeentecentra komen, hervormde en gereformeerde, doopsgezinde en oud-katholieke, lutherse en remonstrantse en christelijk gereformeerde, vrije evangelische en baptisten kerkgebouwen. In een Engelse gevangenis werd dit weekeinde een moord op een gevangene gepleegd, die de Engelse politie voor 'n groot raadsel stelt. Zij moet uitvinden, wie onder de 700 „bewoners” van de 300 jaar oude gevangenis te Wakefield - onder wie 100 „levenslangen” de 20-jarige Terence Buckingham in zijn cel om het leven bracht. Maandag zal het als een Frans Hals ge presenteerde schilderij dat sedert de Van Meegeren-affaire meer pennen in beweging heeft gebracht dan welk an der Nederlands doek uit de geëxpo seerde collectie van het Frans Hals museum te Haarlem verdwijnen. Op ver zoek van de eigenaresse, de familie Ho tinov te Muderberg, zal het nog alt(jd omstreden schilderij voorlopig in het de pot van het museum worden onderge bracht. geloofsbelijdenis van Nicea, in de toon zetting van Tschaikovsky, gevolgd door het Angelica (gezang uit de Paas- mis). Voor de eerste pauze bestond het pro gramma geheel uit geestelijke liederen waarvan de liturgie van Joh. Chris- tostomus wel mee het hoogtepunt vormden. Dit gedeelte liet niet na in druk te maken. Wie even met de ogen dicht luisterde, waande zich licht on der het gehoor van een koor van 40 a 50 leden. De stemmogelijkheden vooral wat het volume betreft zijn bij het koor van Tripolitoff ongeloof lijk. Stuk voor stuk zijn de leden (van 26-68 jaar, maar het merendeel van rond de 50) voortreffelijke solisten, niet in het minst de bas Milan Vukalovic met zijn diepe stem, die heel het koor kleur wist te geven maar echter wel eens iets domineerde. Een fenomeen was ook de falset-tenor Dimitrenko, van beroep journalist bij Radio Vrij Europa. Hier tussen in be vond zich een nuancering die alle mo gelijkheden in zich had. De dirigent bespeelde zijn koorleden dan ook als -Sr

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1964 | | pagina 1