Bolsward-Leeuwarden wordt een dwars door Friesland Telstar verzorgt amusementsavond nieuwe weg, en Lauwerszee Ook nieuwe verbindingen van Leeuwarden met Drachten to sizzen iiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin Fan de Martinyloer Zilveren filmpjes 4e week januari 1940 Gouden viooltje Loop der bevolking Wymbritseradeel 1964 Op 1 januari 1964 bestond de bevolking uit 5664 mannen en 5414 vrouwen, to taal 11078 inwoners; vermeerdering door geboorte: 139 m. en 133 v. tot. 272 pers, vermeerdering door vestiging: 196 m. en 206 vr. tot. 402 pers.; vermindering door overlijden: 49 m. en 33 v. tot. 82 pers.; vermindering door vertrek: 341 m. en 407 v. tot. 748 pers. Op 1 januari 1965 bestond de bevolking uit: 5609 m. en 5313 v., totaal 10922 inwoners. Totale vermindering: 156 personen. Aantal voltrokken huwelijken: 102. Aantal in geschreven echtscheidingen: Geen. Loop der bevolking gemeente Bolsward over liet jaar 1964 f us hjoed i STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Hwat hat Qabe Skroar f i 104e JAARGANG No. 5 DINSDAG 19 JANUARI 1965 Verschiint in: Bolsward, Baarderadeel, llennaarderadeel, Hindelcopen, Wonseradeel, Workum DE FAMILIE JOHNSON IN HET WITTE HUIS Leeuwarden-Bolsward, A. B. C. „Bolsward heeft gunstige trein- en busverbindingen en ligt aan de grote ver keersweg.” Zo ongeveer luidde dezer dagen een personeels-advertentie van een niet onvermaarde inrichting uit onze goede stad. Een onbevooroordeelde die dit las, moest wel denken aan een in dit opzicht welhaast ideale toestand. Insiders hebben bij het kennis nemen van deze tekst binnenpretjes gehad over die „gun stige treinverbinding”: eenmaal per dag ons aller sik vice versa, hortend en stotend langs de trilbaan. Nog afgezien van deze situatie, bedoelt men de trein-busverbinding ais een geheel, dan is het ook nog niet je dat. De trein uit Noord-Holland stopt voor de Afsluitdijk of al eerder. Komt men sporend „over land”, of zoals de Friezen het kenmerkend zeggen: „de hiele faeljekant Ve- luwekant) om”, dan kan men in theorie wel doorrijden tot Leeuwarden en hier de trein naar Sneek nemen, om vervolgens in de L.A.B.- of N.T.M.-bus naar Bolsward over te stappen, maar in de praktijk zal men toch in Heerenveen op 30 km afstand van de plaats van bestemming uitstappen, met de bus via stop plaatsen in Joufe naar Sneek gaan met de kans te moeten overstappen op een andere (L.A.B.)bus. Het is maar net wat men gunstig noemt. Advertentieprijs: 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag I Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Rcdactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 1(02157) Woldieden mei allinne hy forjitte dy’t se dien hat kum en van Anjum naar het sluizen- complex in de Lauwerszee-afslultdijk. Men hoopt deze trajecten in vijf jaar klaar te kunnen hebben; de kosten daar van worden geraamd op f 40 miljoen. dy’t net mear to biteljen binne. De twa arbeiders ekstra kostje harren mei de lésten 14000 goune. Dat sit der net yn, dus siket men provisoaryske needoplos- sings, dy’t gjin oplossing bringe. Hwant likemin as de greidboer, mei in to lyts en alderwetsk büthüs, it jongfé yn hok ken, de masines by immen yn de buorren opslein, goed buorkje kin, likemin kin dat de bouboer op in min forkavele en üntsluten pleats. Nou is der yn Minnertsgea in boer, dy’t de moed hawn hat, yn it ófroune jier, de wei nei in bettere takomst to sykjen. Syn pleats fan 46-47 h.a. fordield yn goed fjirtich perselen, hat op ’e helling west en forgoed. Sleatten binne tichtmakke, de lannen egalisearre, alles draineard, it wetterpeil fiks forlege en in forhurde dyk, dy’t ta- gong jowt ta elk perseel, sil jit oanlein wurde. De kosten fan dit wurk wiene likernóch 100.000 goune. Dêrmei is op dizze pleats it oantal perselen forminde- re fan 46 oant 12, de üntwettering is nou prima yn oarder, 6000 meter lan- sleatten binne fordwoun en dêrmei 12000 meter weardeleaze sleatskanten. Dêr- troch krige hy 5 h.a. mear lan en kin hy foar it wurk to’n allen tide op elk per seel torjuchte, sawol foar it bringen as it heljen fan alles hwat der wêze moat en wer öffierd. En dizze foardielen kom- me alle dagen wer en binne bliuwend. Ja, men kin oannimme, dat geleidelik oan de nijoanmakke stikken en kanten better wurde sille. It gebrük fan grea- tere en bettere masines is nou stikken makliker, de leankosten folie leger, de opbringsten wisser, troch de egalisea- Abonnementsprlji f 2.40 per kwart»! £bij vooruitbetaling) Giro 887926 Distributie van grauwe erwten (capu- cijners) en bruine bonen. Bevroren waterleiding’ Ga naar De Haan. Hij heeft een electrisch ontdooi- apparaat. De periodieke verloven ingetrokken. Bolswards Nieuwsblad De commissie voor toekenning van het Gouden Viooltje, de jaarlijkse wissel- prijs voor de meest opvallende muzikale prestatie gedurende het afgelopen kalen derjaar in Friesland of door Friese musi ci geleverd, heeft besloten het Gouden Viooltje over 1964 toe te kennen aan de Leeuwarder Bachvereniging te Leeuwar den. Deze Bachvereniging ontvangt deze onderscheiding als waardering voor het ter gelegenheid van haar Se lustrum op 12 februari 1964 herdachte feit, dat zij gedurende haar 15 jarig bestaan het Leeuwarder muziekleven heeft verrijkt, in het bijzonder met haar periodieke uit voeringen van cantates van Johan Se- bastiaan Bach en haar regelmatige medewerking aan bijzondere concerten van het Frysk Orkest. De uitreiking zal plaatsvinden op 20 ja nuari a.s. tijdens een concert van het Frysk Orkest in de Harmonie te Leeu warden, waaraan de Leeuwarder Bach vereniging zal medewerken. Verleden jaar werd het Gouden Viooltje toegekend aan Bolsward (improvisatie-concours). Het Theaterbureau „Telstar” organi seert zaterdag 23 januari a.s. een dan cing in „Het Park” te Bolsward. Deze grote dansavond wordt gehouden ten bate van het Koningin Wilhelmina- fonds. Er is een zeer speciaal orkest n.l. „René and the Alligators” uit Den Haag. De medewerking van de gemeente Bols ward was enorm, de vergunning werd vlot verleend en ook de vrijstelling van vermakelijkheidsbelasting werd verkre gen. De heer Oosterbaan, eigenaar van „Het Park”, stelde spontaan (gratis) zijn zaal ter beschikking. Er is veel recla me gemaakt voor deze avond. Het orkest „René and the Alligators” werd in 1959 door de huidige leider en ze soe, as men yn de greidhoeke gjin each hie foar de kollega’s op ’e klute. Dizze bouhoeke sit net minder yn de revolutionnaire foroaringen, dy’t de mo derne tiid meibringt. Ik soe sizze: jit mear, hwant de kosten fan de mlnsklike arbeid rinne der üt op in folie heger per- sintaezje as hjir yn de greidhoeke. Mar yn tsjinstelling mei de greidhoeke lizze dizze kosten foar in folie greater diel yn it lanwurk en net binnen doarren. Grif it mingde bidriuw hat beide en is dêr- troch wol it slimste troffen troch de greate stiging fan de arbeidskosten. Mar ek de bouboer dy’t gjin kij mear hat en sokken komme der hoe langer hoe mear sit yn Noard-Fryslan net nof- lik. De stikken bou binne foar in moder ne bidriuwsfiering namlik fierst to lyts, it oantal sleatten en sleatswallen is dêr- troch fierst to great, it forties troch fol ie kopekers to great en dêrtroch it oan tal üren, dat men arbeidzje moat om it spul to birêdden stikken to heech. Fan jier ta jier wurdt dizze minne situaesje skealiker en nimmen kin in oare oplos sing sjen as skaelforgreating. De nije polders jowe perselen fan 8 h.a. mar hjir is de gemiddelde perseelsgreatte mar 1.35 h.a. Om elk stik bou binne sleatten en sleatswéllen, kopekers en dammen. It yn oarder halden fan dizze sleatten en wéllen kostet in slompe wurk en dus jild en men komt der nea mei klear. Op mannich boubidriuw lit de situaesje fan ien en oar alles to winsk- jen oer, sakje de opbringsten en formin- dert de kwaliteit fan de lannen. De boe ren, dy’t op sokke pleatsen alles yn oar der hawwe wolle, sitte mei leanütjeften? Beschikt men over eigen vervoersgele- genheid, dan is de kortste weg naar Leeuwarden die via Hartwerd, de Kliuw, Grote Wierum, Bozum, Ooster- wierum, Weidum en Goutum. Maar ge zien het record aantal bochten dat moet worden genomen en de kans dat men op deze kronkelwegen tegenliggers moet passeren, nemen zelfs bromfiet sers veelal niet deze route. Officieel (volgens de A.N.W.B.borden) is de ver binding Bolsward-Leeuwarden die over Hichtum, Wommels, Spannum, Dronrijp maar ook aan deze weg zit zoveel slin ger, dat de meeste automobilisten maar de route over Sneek verkiezen. Wetend dat men bij een ongunstige samenloop van omstandigheden voor het spoor IN INKEL SKIEP KOMT OER DE DAEM! Dy’t miene soe, dat de al jierren en jier- ren troch üs blpleite bidriuwsforbette- ring allinnich op de pleatsen slacht, kin op it heden gewaer wurde, dat men jin soargen makket en greate soargen ek oer de siuaesje fan landerijen. It lüd komt diskear üt de bouhoeke en alhoe- wol hjir yn dizze hoeke de greidbuorkerij fierwei it bilangrykst is, is it oan de oare kant wier, dat in heal üre fan de stêd ütrinners fan de bouhoeke to finen bin ne. Der komt by, dat beide groepen sa- folle mei mekoars leaf en leed to meit- sjen hawwe, dat it wol hwat binypt wê- solo-gitarist René Nodelijk opgericht. Van het begin af aan hebben „René and the Alligators” muziek op hoog ni veau gebracht. In 1960 maakten ze hun eerste plaatje .Knockin om your window’, ook dat jaar traden ze voor het eerst op in Duits land. In 1961 volgde een grote tournee door België en Duitsland, in 1962 een optreden voor de Nederlandse en Bel gische televisie. Weer werd een aantal nieuwe platen opgenomen o.a. Grana da, Heisser Sand, Gipsy Rock, My hap piness, etc. 1963 was een belangrijk jaar, n.l. door het optreden in de Caterina Valente- Show in Duitsland. Dit was een grote eer voor een Hollands orkest. Ook in dit jaar maakten ze hun tot nog toe succesrijkste plaat „Guitar Boogie”. In 1964 volgden nieuwe platen: „Het ’s do the slob”, „Counter Point” en „Tuh mir nicht weh”. In 1965 zijn ook weer vele contracten o.a. in het buitenland geboekt. Ook zijn er plannen voor een t.v.-optreden in Holland. „René and the Alligators” spelen in een vaste club in Den Haag („Piccadilly”) Ze behoren tot de populairste orkesten van ons land. René Nodelijk, leider van de band, heeft een conservatorium-opleiding voor gi taar en viool; het is zijn uiteindelijke bedoeling in de klassieke muziek te gaan. Tot nu toe hebben ze 15 grammofoon platen gemaakt waaronder 3 met zang van het duo „The Telstars”. Omstreeks 23 januari komt een nieuwe plaat van hen uit, getiteld; „Twelfth street rag” en „Eurovisie”. Het orkest is wel duur voor een optre den, maar deze ene keer in Bolsward ten behoeve van het K. W. Fonds doen ze het graag voor wat minder. De huidige bezetting is: René Nodelijk - sologitaar. Eddy Becking - rythmgitaar. Rudi Schoonewelle - basgitaar. Louis Blonk - drumms. ader zal fungeren naar de Afsluitdijk en omgekeerd. Het feit dat er een aan sluiting komt op de nieuwe weg naar Gaasterland (straks met doorverbinding naar Amsterdam) zal maken dat Bols ward komt te liggen aan een druk ver keersknooppunt, hopelijk met viaduct. Dat de Twibaksdyk dan een binnen- wegje wordt nemen we graag op de koop toe. Heeft de Rijksweg 43 in de na-ooriogse jaren Bolsward in Oost- Westrichting uit het isolement verlost, de komende weg zal dat doen in Noord- Zuidrichting. En planologen hebben axioma dat aan een dergelijk belangrijk knooppunt een grote stad móét groeien. Gevoegd bij het feit, dat Bolsward van uit Holland de eerste Friese stad is die men op de weg naar Groningen-Hem- burg en Scandinavië ontmoet, kón het niet anders of Bolsward zal hier van onverwachte mogelijkheden kunnen pro fiteren. De in de aanhef van dit artikel geci teerde advertentie getuigt laten we het daar maar op houden van een vooruitziende blik. ring en bettere ófwettering. As men diz ze ton jild yn tweintich jier êfskriuwe wol, dan soe dit jierliks oan rinte en óf- skriuwing (6% rinte oer it heale bidrach en 5% ófskriuwing oer it hiele) 8000 goune kostje. Stelt men de wearde fan in h.a. bruto-opbringst op 1800,en nimt men oan dat troch dizze forbettering 10 mear opbringst fan it lan komt, dan is dit 47x 180 is 8460,goune. De 5 h.a. mear lan hat men dan al forgees en fierder de deistige bisparring oan tiid en geriif, dy’t elk jier mear bitsjut. Ik wit wol, dat dizze boer üt Minnertsgea risiko nimt mei de ynfestearing fan in ton jild, mar ik soe freegje wolle, hwa mear risiko nimt, dizze boer of syn kol- lega, dy’t mei de élde situaesje troch- buorket en elk jier fierder efterüt giet. Net foroarje is ek risiko nimmel! En hwa soene jo leaver mei de takomst yn gean, mei de earste of de léste? Hwat ik sa alderslimst bigripe kin is ditte, dat alle neioarlogske regearingen, fan hokfoar kleur ek, jit nea ien sint jown hawwe, om de fikse boeren, dy’t pleats en lan bliuwend forbetterje woe- ne, oan to moedigjen en to helpen. Hwat soe agrarysk Nederlan der cars ütsjen as dizze tweintich, kostbere jierren brükt wiene om de bidriuwen de oan- passing by de nije tiid mooglik en oan- treklik to meitsjen. Dan hie men echt de minsken holpen en de krêft fan de Ne- derlanske ekonomy bliuwend forsterke. Dizze kans en plicht is, büten de ruilfor- kaveling, skromelik forsomme. Tj. de J. N.B. Gegevens üt: „Voorlichting en On derzoek 1964” (diel 2) De nieuwe provinciale weg Leeuwar den-Bolsward zal van Ritsumazijl (waar uiteindelijk een nieuwe brug moet ko men, maar dat wacht op de plannen van de Rijkswaterstaat met de rijksweg Groningen-Leeuwarden-Harlingen en ’n mogelijke verbinding tussen de rijks weg naar Heerenveen en die naar Har lingen), tussen Deinum en Boksum door lopen, zuid van Winsum en Spannum langs gaan, bij de Wamtille de be staande weg kruisen, tussen Kubaard en Wommels langs lopen en zuid van Hichtum langs gaan, waar hij (voor lopig) aansluit op de Bolswarder rond weg. Voorlopig, want die rondweg is te klein: uiteindelijk zal de weg nog wes telijker gaan om aan te sluiten op de nieuwe weg Bolsward-Workum-Gaaster- land-Lemmer. De weg Leeuwarden-Bolsward 21 kilometer, dat is 4 a 5 korter dan nu over Dronrijp wordt zeven meter breed en krijgt drie baanverdubbelin- gen: bij de kruising met de bestaande wegen Mantgum-Weidum, Winsum- Mantgum en Wommels-Bolsward; mis schien is een vierde baanverdubbeling gewenst namelijk by Wamtille in de weg Wommels-Franeker. Er zal ruimte gelaten moeten worden, om die kruisin gen later op verschillend niveau te maken. Er komen drie vaste bruggen in: over de trekvaart Leeuwarden-Bolsward, de Franeker-Snekerzeilvaart en de zeil vaart Harlingen-Bolsward; de Hijlaar- der en Kubaarder opvaarten krijgen duikers. Oveiwogen wordt, langs de nieuwe weg (die voor langzaam ver keer verboden wordt en zo weinig mo gelijk agrarische overpaden krijgt) een parallelweg aan te leggen tussen Win- sum en Huins, opdat het locale verkeer niet twee keer de weg behoeft te krui sen. Voorlopig zal de weg beginnen in Bok sum de onzekerheid over de situatie bij Ritsumazijl wettigt geen verdere doortrekking in de richting Leeuwar den. De bestaande weg Marssum-Bok- sum zal daarom enigszins verbeterd worden. Bij Bolsward zal de nieuwe weg voorlopig loodrecht worden aange sloten op de weg Bolsward-Hichtum in afwachting van het aanleggen van een nieuwe Bolswarder rondweg. De kos ten van de nieuwe weg worden op f 30 miljoen geraamd. Voor Bolsward betekent dit indien de plannen worden aanvaard en er is niets dat het tegendeel doet vermoeden goed nieuws. Rijdt men 120 km dan is de afstand Bolsward-Leeuwarden ge reduceerd tot 10 minuten. Maar al zou dit een kwartier zijn of hoogstens 20 minuten, dan is er reeds veel gewonnen. Dit is echter niet alles. Het heeft alle kans dat de nieuwe weg als doorvoer en Wymbritseradeel. Washington: President Johnson met zijn echtgenote Lady Bird en dochters I.ynda Bird (links) en Luci Baines in het Witte Huis. De eerste familie van de Verenigde Staten poseerde voor deze officiële foto, in verband met de be ëdiging van president Johnson op 20 januari De bevolking bedroeg op 1 januari 1964: 4291 mannen, 4427 vrouwen, totaal 8718 (8610) personen. De bevolking vermeerderde door geboor te met 92 (100) jongens en 89 (86) meisjes, totaal 181 (186) en door vesti ging met 284 (213) mannen en 299 (321) vrouwen, totaal 547 (534) perso nen. Totale toename, 340 (313) man nen en 388 (407) vrouwen, is 728 (720) personen. De bevolking verminderde door overlij den van 56 (49) mannen en 63 (34) vrouwen, totaal 119 (83) personen en door vertrek met 247 (248) mannen en 303 (281) vrouwen, totaal 550 (529) personen. De bevolking bestond op 1 januari 1965 dus uit: 4328 (4292) mannen en 4449 (4426) vrouwen, totaal 8777 (8718) personen. Naar kerkgenootschappen bestond de bevolking op 1 januari 1965 uit: 3386 (3411) R.K.; 2678 (2647) N.H.; 1254 (1241) Ger. K.; 156 (161) D.G.; 171 (161) andere gezindte; en 1132 (1097) tot geen kerkgenootschap behorend. Aantal voltrokken huwelijken: 97 (63). Ingeschreven echtscheidingen: 2 (1). Levenloos geboren of vóór de aangifte overleden: 4 (0). P.S. De cijfers tussen haakjes zijn die van het jaar daarvoor. Bekijken we deze cijfers nader, dan blijken er dus 8 jongens minder en 3 meisjes méér te zijn geboren dan het vorig jaar, dit is dus 5 kinderen min der. Het aantal mensen dat zich in Bolsward vestigde was evenwel 13 gro ter dan in 1963. Samen geeft dit een voordeel van 8 personen, n.l. 728 tegen 720 in het vorige jaar. Het aantal sterfgevallen was belangrijk hoger. Er overleden 7 mannen en zelfs 29 vrouwen, samen 36 mensen méér. Samen 119 overlijdensgevallen op 181 geboorten gaf evenwel nog een bevol kingsaanwas van 62. Er vertrok 1 man minder en 22 vrou wen méér dan het vorige jaar. Het to tale vertrek was 669 tegen 612 de vo rige maal, dit is dus belangrijk hoger. Doordat de totale afname 59 onder de totale toename bleef, groeide Bolsward dus nog 3 personen méér, dan in het voorlopig overzicht in de oudejaarsrede, Wat de kerkgenootschappen betreft, was de grootste „winst” voor de Her vormden, die met 31 zielen toenamen. De Gereformeerden namen toe met 13 zielen, de andere gezindten met 10. De Doopsgezinden verloren er 5, de R.K. kerk 25, terwijl het aantal onkerkelij- ken toenam met 35 personen tot 1132. plus tweemaal een stoplicht in thans Frieslands tweede veste nog altijd zonder rondweg bij tijd en wijle lan ger oponthoud heeft dan men over de afstand Bolsward-Sneek doet, gaan slimmerds soms via IJsbrechtum en hier afslaan naar Scharnegoutum, het geen ook al niet ideaal is. Wat ieder, die ook maar enigszins wist wat er op het gebied van plannenmake rij te koop was, reeds lang wist, n.l. dat er gewerkt wordt aan plannen tot nieuwe verbindingen, óók wat Bolsward- Leeuwarden betreft, is thans aan de openbaarheid prijsgegeven. Friesland zal er namelijk in de eerst komende vijftien jaar drie belangrijke nieuwe wegen voor het doorgaand ver keer bij krijgen. een nieuwe weg Leeuwarden-Bols ward buiten alle dorpen om, lopend van (voorlopig) Ritsumazijl naar de rondweg bij Bolsward, een nieuwe, geheel kruisingsvrije weg Leeuwarden-Drachten, een nieuwe weg Leeuwarden-Lau- werszee, lopend langs Rinsuma- geest. Volgens het voorstel dat de Gedeputeer den aan de Friese Statenleden verzon den, zullen het provinciale wegen wor den; tot dusverre had de provincie maar enkele kilometers weg. De kosten wor den geraamd op in totaal f 83 miljoen. De wegen zullen zeven meter breed worden. De wegen zullen in etappes worden uit gevoerd en daarbij komen het eerst die delen in aanmerking, die het meest urgent zijn. Dat zijn van de weg Leeu warden-Bolsward de stukken Boksum- Winsum en Wommels-Bolsward; van de weg Leeuwarden-Drachten is dat het gedeelte Leeuwarden-Nijegasterhoek en van de weg Leeuwarden-Lauwerszee zijn het de vakken Rinsumageest-Dok-

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1965 | | pagina 1