Friese merentocht: touristische route geniet te weinig bekendheid De Kroon vernietigt raadsbesluit Bolsward nam teveel risico Zoek niet van ver, wat U dichtbij kunt vinden Fan de Mar liny loer Huub Zilveren filmpjes Classis Bolsward nog niet bij Wereldraad „Hjir is de ein fan wei” Ek diskear hat Tetman de Vries foar syn nije program, hwermei syn selskip aensen wer üt ein sette sil, de foarm fan in musikale komeedzje keazen ünder de namme „Hjir is de ein fan wei”. us hjoed p p to sizzen DINSDAG 1 JUNI 1965 10-ie JAARGANG No. 42 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Contractprijzen op aanvraag AUTOMATISCHE TREINBEÏNVLOEDING GEDEMONSTREERD PIET (over de Vliegvelden bij Parfls aangevallen. De IJsselmeermug terug. Tj. de J. van een dorpssmid de DAF-fabrieken Abonnementsprijs f 2.40 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Advertentieprijs: 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) De N.S. hebben voor de vertegenwoordigers van de pers een demonstratie ge geven met de „ATB”, de automatische treinbeïnvloeding. Deze ingewikkelde apparatuur maakt het mogelijk, dat de snelheid van een aangepast treinstel langs automatische weg geregeld kan worden en dat de trein in noodgevallen zonder tussenkomst van de wagenvoerder tot stilstand lean worden gebracht. Op deze twee foto's zien we de bestuurderscabine van een aangepaste trein met het signaleringskastje, dat do wagenvoerder een inzicht geeft van de uit gezonden signalen; de andere foto toont een van de opneemspoelen boven de rails, die het signaal opvangt. earst rjochtfeardich wêze loedich wèze to kinnen Fansels wurdt hjir wer in yndieling makke. Op it foarste plak komme dy ge- bieten, hwert de oerheit de rekreaesje stimuleare sil. Dy krije it measte jild. Dan komt in tuskengroep en dan wurde de streken neamd, hwert de oerheit de üntwikkeling hoeden folgje sil. Dat léste bitsjut, dat dizze yn earsten neat krije sille. En hwer lizze nou dy gebieten, hwert it earste omtinken fan de oerheit hinne giet? Yn it Westen fansels, it hie- le gebiet fan Sélan oant Texel is earste klas, mar dan hêldt it op. Flylan, Skyl- ge, Amelêm en Skiermüntseach binne da- liks trêdde klas. Soe dat ek ris wêze kinne, dat Texel jit Noard-Hollan is en de oare eilannen by Fry sla n hearre? De foarsitter fan it Etif hat yn syn jier- rede skerpe en saeklike krityk op dizze plannen ütoefene, mar soe it helpe? De plakken, hwert de lju harren fordringe om jit in plakje to finen en hwert de eksploitanten dik fortsjinje, de groun foar wyt en swart forkoft wurdt, moatte blykber tige holpen wurde, mar de stre ken, hwert romte en rest is, hwert jit echt fakénsje hélden wurde kin, stean ünder op 'e list Krekt hjir, hwert de akkomodaesje op gong brocht wurde moat om in unyk fa- kénsje-gebiet ta bloei to bringen, litte de hearen planologen forstek gean. Mar ek hjir sil de tiid leare, dat it werkelike lib- ben gjin „foer foar planologen” is. Demobilisatie! Terug uit mil. dienst L. J. de Haan, Dijkstrrfat 21, Bolsward. Wat men u ook belooft. Prent dit in uw hoofd: Een door ons aangelegde instal latie, is steeds een recommandatie! Het is verboden foto’s te maken van mi litaire werken, de Duitse weermacht, krijgshandelingen, verwoeste steden, dor pen, vlekken, bruggen enz. De wereldtentoonstelling te Rome uitge steld. Nederlandse krijgsgevangenen uit Duits land terug. Leerloos schoeisel valt niet onder de dis tributie. De Duitse voedselvoorziening maakt uit hongering niet mogelijk. zo zou hij zich geheel de mensenminnaar tonen. Nu eervol met pensioen *t Personeel, één miljoen! Meneer Huub, 't is uniek en Winst voor de DAF-fabrieken vooraan in 't gelid technisch te trainen intelligent end, energiek en zakentalent •d een hard gelag opnieuw proberen i incasseren f echter paraat oit de moed verloren 1 van de daad. jn naam te gloren itterend succes vlucht opwieken nooit op reces m zo tot zijn doel d armoede kenden ociaal gevoel allerhoogste rente jr het personeel oodje te verdienen heeft hem geleerd le week juni 1940 I 1 INDUSTRIALISAESJE EN REKREAESJE It soe de muoite wurdich wêze nou jitte- ris to lézen, hwat de lju, dy’t krekt wis ten, hoe’t de maetskippij him yn de kom- mende decennia üntjaen soe, in jier as sawn lyn, allegearre skreaun en sein hawwe. Fryslan hie neffens dizze plano logen en ekonomen in stik of hwat plak ken, dy’t jit takomst hiene, de oaren wiene to lyt3 om sa’n kans to hawwen. Ljouwert, Drachten, Snits, it Fean en Harns soene ütgroeije ta greate stêdden en dér moast de finansiële stipe fan de De Kroon heeft een beroep van de ge meente Bolsward tegen het besluit van Gedeputeerde Staten van Friesland, waarbij goedkeuring is onthouden aan 't raadsbesluit (van 24 september 1963) tot het verstrekken van een geldlening aan de Machinefabriek Koopmans N.V. ongegrond verklaard. Het bedrag van de lening zou f 46.670 zijn. Dat kwam overeen met het buiten gewoon af te lossen schuldrestant van 'n door de gemeente verstrekte geldlening ad f 50.000 aan Batavus Fractie NV, welke zich enkele jaren geleden in deze gemeente heeft gevestigd in een door de gemeente beschikbaar gestelde industrie hal. Batavus heeft dit bedrijf gestaakt en verzocht de huurovereenkomst te mogen beëindigen. Dit verzoek willigde de ge meenteraad in, tegelijktijdig het besluit nemende de aldus vrijgekomen industrie hal te verhuren aan de machine- en ap- paratenfabriek Koopmans NV. Het Provinciaal Bestuur was geneigd goedkeuring te verlenen aan het besluit tot verhuring, doch gedeputeerden had den bezwaar tegen het besluit aangaan de de geldlening, omdat zij zich op het standpunt stelden, dat indien ’n gemeen te in een uitzonderingsgeval ten behoeve van een particuliere onderneming een geldlening verstrekt, deze betrekking zal moeten hebben op de stichting of uit breiding van bedrijfsgebouwen. Wist U dat Bolsward zo niet aan, dan toch in de onmiddellijke nabijheid van de Merenroute ligt? Het is een geluk kig Initiatief geweest van de A.N.W.B., toen men, nu al weer enkele jaren ge leden, begon met het uitstippelen van verschillende toeristische routes. Leden van de ANWB kunnen tegen geringe kosten een routebeschrijving krijgen met tal van bijzonderheden, die de toerist anders wellicht zouden ontgaan. Maar ook zonder lid te zijn van de ANWB kan men, gewoon de bordjes volgend van deze tocht, volop genieten. Maar wacht u niet te lang, veel van het moois, thans nog volop te zien, valt vroeg of laat onder de zeis of het vlijm scherpe mes van de maaier. De merenroute gaat rakelings langs Bolsward, komt zelfs enkele tientallen meters op Bolswards grondgebied. Of Bolsward veel van deze route profi teert, is ons niet bekend. De officiële gids verwijst wel naar de bijzonderhe den van het stadje, maar het pijltje, dat de deelnemer aan de tocht, komend uit de richting Exmorra ziet, verwijst richting Tjerkwerd. Hier bij de Marne- zijl is het beginpunt van de tocht, zo U van Bolsward komt. De Gaasters kun nen echter in Gaast beginnen, de Mak- kumers in Makkum, de Blauwhuisters in Blauwhuis, enz., want het is juist 't leuke van deze tochten, dat zij een ge sloten geheel vormen en dat U eindigt op het punt waar U.begon. skatkist harren by helpe. Al de oaren moasten mar sjen hoe’t se de ein bisyl- den, hwant it soe weismiten jild wêze dizze to bihalden. Guon fan harren soene as agraryske kearnertkfaeks jit in funk- sje hawwe, foar it greate libben wiene hja net geskikt. Mar ek foar dizze léste funksje moasten hja oan bipaelde foarwaerdèn foldwaen. Doarpen mei minder as 2000 minsken, sa rekkenen de hearen üt, hiene dy biting- sten net, dêrom moasten de gemeente- bistjüren sa gau mooglik ütsykje, hok- foar plakken yn har gemeente takomst- mooglikheden hiene en der mei har for- gunnings foar bouwen mei rekkenje. Soe men dizze hearen leauwe, dan krige men in hiel oar Fryslan, hwat de bifolkings- sprieding bitreft. Mar it libben lükt him fan dit soarte fan wiisheden net folie oan, omt it folie riker en alsidiger is, as dizze boeke-profeten tinke. Oan hjoed ta folget it syn eigen wegen en forrast al- tyd wer mei ünforwachte feiten. Sa haw we der yn it ófroune jier, neist acht fês- tigingen yn de keamen en sub-kearnen, likegoed acht fêstigingen west yn net- kearngemeenten, alhoewol hja dêrre de ynstruijing fan de skatkist misse moatte. Soks is wol in tige düdlik biwiis foar de iensidige en dus ünwiere sjenswize fan dit soarte deskundigen. En gean fierder Fryslan mar ris troch en forbliidzje jo mei üs, dat der winlik gjin doarp of stêdtsje is of der is nije üntjowing en fruchtber inisiatyf. Doarpen wolle libje, wie de titel fan Ds. Kalma syn boekje oer it Fryske plattelan en dat docht ek bliken. En hwa hie tinke kinnen, dat de stêd Boalsert dy’t by de autoriteiten op de deadelist stie, sa groeije en bloeije soe as dat de léste jierren it gefal wêze mocht. Oan alle hoeken en kanten for- rize de nije huzen, der binne op it heden grif hündert yn oanbou, wylst ek de bi- steande bidriuwen harren fierder ünt- wikkelje. En hwat Boalsert sjen lit, in natuerlike groei op eigen krêft, dat litte tsientallen oare plakken likegoed sjen. En libbensgreat bliuwt de frage, hokfoar sin it hawn hat, mei folie miljoenen de bidriuwen nei bipaelde plakken to twin- gen. As de subsydzje-regeling foar alle plakken deselde west hie, soe de situ- aesje prlnsipieel net oars west ha as nou. Allinnich wiene der dan inkelde bidriu wen better op har plak komd as nou. Mar it is düdlik, dat bipaelde bidriuwen yn greate plakken thus hearre, omt hja der allinnich har personeel en it klimaet foar har bidriuw fine kinne. Dér is alles foar en neat tsjin, mar men moat oaren ek hwat gunne, likegoed Ljouwert as Boalsert mar ek likegoed Makkum of Eksmoarre Nou is men op it heden dwaende mei re- kreaesje-planning. En it liket wer desel de domme wei op to gean. Der is in struktuerskets foar de Rykstsjinst fan it Nationale plan makke, dat de groun- slach foarmje sil foar de finansiële stipe fan de Ryksoerheit. Dat sil oer tsiental len miljoenen gean, dy’t, al as net, oer bipaelde streken ütstruid wurde sille. Gedeputeerden zijn van oordeel, dat de gemeente zich dient te onthouden van ’t geven van een bedrijfscrediet als het bo vengenoemde. De gemeente heeft ont kend, dat zij een groot financieel risico loopt, daar de NV twee solide borgen moet stellen. De Kroon heeft thans geoordeeld, dat de gemeente voor de bouw van 'n fabrieks hal ten behoeve van de NV Koopmans reeds een financiële verplichting op zich heeft genomen tot een bedrag van f 90.000. Voorts heeft zij financiële mede werking verleend in die zin dat een twee de, reeds bestaande hal, waarin de ge meente in 1960 f 140.000 heeft geïnves teerd, aan dezelfde NV is verhuurd. On der deze omstandigheden zegt de Kroon en mede in aanmerking nemen de dat genoemde NV eerst in 1962 is op gericht, is het verstrekken van bedoeld bedrijf crediet zij het dat dit onder borgtocht geschiedt een te groot fi nancieel risico voor de gemeente. De Kroon geeft ten slotte toe, dat ge noemde industrie voor de arbeidsvoorzie ning ter plaatse van enige betekenis is, doch zij oordeelt, dat hiermee reeds re kening is gehouden bij het verlenen van bovengenoemde faciliteiten. Thans kan de arbeidsvoorziening niet als een ge wichtige reden beschouwd worden, die het aanvaarden van een financieel risico voor de gemeente zou rechtvaardigen. Wie met ontroering het Wilhelmus plachten te zingen, van hen beschimpen thans niet weinigen de trouw van Oranje „Maeimoanne pronkseal binne de W&lden”, zo dichtte eens de Friese zanger Harmen Sytstra. Maar niet minder is dit het geval met de greidhoek en de water kant. Inderdaad, de natuur is nu wel op zijn mooist. Hier het geel van paarde bloemen en dotters, daar het lichte lila van de koekoeksbloem, het donkere paarsrood van de suring, afgewisseld met het prille groen van een jonge riet kraag. Wilt U een combinatie van dat alles? Rij de Friese merenroute. Per auto in enkele uren, per brommer in een middag en per fiets in een volle dag, deze 160 km., langs een wel zeer afwisselend landschap. De classis Bolsward van de Gereformeer de Kerken heeft in haar vergadering de ze maand uitvoerig gediscussieerd over de vraag, of de Gereformeerde Kerken zich al of niet bij de Wereldraad van Kerken moeten aansluiten. Vorige maand is aan dit punt al een extra clas- sicale vergadering gehouden. De classis nam het voorstel van Ds. H. T. van Boc- hove van Bolsward aan om de synode te vragen, voorlopig niet over te gaan tot aansluiting bij de Wereldraad in ver band met de eenheid in de Gereformeer de Kerken zelf. Verder dient de synode, vólgens dit voor stel, ernstig te onderzoeken, wat de praktische gevolgen van een eventuele aansluiting zijn en uit te spreken, dat de gemeenten ernstig met deze zaken bezig moeten zijn. De première sil op 6 july yn de „Har monie” to Ljouwert wêze. It giet oer twa Fryske famkes dy’t meidogge oan in „songfestival” tonearsten provinsiael, letter seis yn lannelik forbên. Dér bart dan fansels wol ien en oar, hwant hoe soe men oars oan de titel: „Hjir is de ein fan wei” komme? It Selskip Tetman de Vries komt wer yn deselde gearstalling as forline jier op ’e planken. Heit en mem, de beide dochters Klaas Westra en Eggy Westra oan de piano. Gebruik van auto's voor particuliere doeleinden verboden. Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en. Wymbritseradeel. Hwat hat Cjcibe Sb roar In het begin voert de tocht langs be kend gebied via Tjerkwerd naar Blauw huis. Toch geloven we, dat zelfs dit hoge kronkelwegje kennelijk een oude waterkering dat een ruim uit zicht biedt over het vlakke land, met zijn welvarende boerderijen en ruime uitzicht, voor velen die er nog niet langs kwamen, een openbaring zal Zijn. Nauwelijks in Westhem met zijn wat eenzaam kerkje in het weiland en be bouwing langs „De Kat” gaat het nog vóór Abbega rechtsaf naar Oudega W., langs het weiland, waar Sipke Buma voor enkele jaren het eerste kievitsei vond. Nu stappen er al jonge weidebewoners rond. De Oudegaster Brekken vormen het eerste meer op onze route. Uit alles blijkt, dat Oudega hoe langer hoe meer een trekpleister voor de wa- terminnaars wordt, in enkele jaren is hier veel veranderd. Nog in het dorp gaat het opnieuw rechtsaf over een pit toresk bruggetje in de richting Sand- firden, dat we echter letterlijk rechts laten liggen, om koers te zetten naar de Kleine Gaastmeer. Idsega links en de „grote” Gaastmeer rechts, laten we voor wat ze zijn en zetten koers naar Heeg, ook een water- sportcentrum, dat zich snel als zodanig ontwikkelt. Nog vóór Osingahuizen wijst het pijltje links naar de Schatting en langs een rijkelijk met boomgewas begroeid weg getje komen we in Nijezijl. We begrijpen niet goed, waarom we niet direct over de spoorlijn gaan langs de grote plas met zijn traditionele een- denkorven, maar de ANWB ons voert langs het véél meer prozaischë station maar wellicht is dit om de toerist de indruk te geven, dat ook IJlst is aan gedaan. De weg naar Sneek lijkt ons uitermate geschikt als oefenterrein voor een rij- instructeur. Niet vaak gaat een toeris tische route door een stad. Wel is dit het geval met de merenroute, die de deelnemer door Sneek voert.’ Waarom niet via IJsbrechtum en Schar- negoutum, het is nauwelijks langer en kent niet de ergernis van het telkens moeten wachten voor stoplichten. Na Nij Nazareth gaat het naar het kleine Offingawier en wijst het pijltje naar het paviljoen bij het Snekermeer. Sneek geniet nationale en internationale bekendheid als zeilcentrum en toch is het vreemd, dat velen die wel trekken naar Paterswolde en Zuidlaarstermeer, nog nooit eens naar het Snekermeer reden om bij dit paviljoen zich te ver pozen. Ver van het drukke verkeer gaat het kust. In Laaksum buigen we af naar Warns, al zouden vele toertochters het op prijs hebben gesteld als de route even verder was gelegd via het monument op het Rode Klif, waar via Scharl ook een weggetje naar Warns gaat. Via de geweldige groothoefbladbladeren aan de voet van de kerk van Hemelum gaat het naar Galamadammen, Koudum en langs de Wiske naar Workum. Een uitstapje naar Hindeloopen staat niet aangegeven, maar is natuurlijk wel te maken. In Workum gaat het links af naar Gaast en Piaam. De weg langs de zee dijk zal voor menigeen een attractie zijn (beweiding met vee en z.g. wild- roosters). Langs Makkum gaat het door de polder naar Allingawier en zo via 'Exmorra naar het uitgangspunt terug. Een ongeveer 100 bekende bordjes wij zen U de weg. Ook zonder kaart komt U terecht. Per auto reden we de 160 km in 4 uur, rustpauze inbegrepen. Zelden zagen we in zo korte tijd zulk een ver scheidenheid (weide, bos, water, zee) en het spijt ons alleen maar, dat wij het bij een sumiere routebeschrijving moesten laten. Er valt op deze tocht veel te genieten. En och, waarom zou men van verre zoeken, wat zo dichtbij te vinden is? nu langs de „Legean” (Lege Gea-en), waar de dorpjes soms slechts één of twee kilometers uit elkaar liggen: Gauw, Sijbrandaburen, Terzool, Poppingawier, Rauwerd. Na deze landelijke rust even het zich opgenomen weten in het snelverkeer langs de Rijksstraatweg Imsum-Ak- krum. Waarom niet even ook Grouw, hét watersportcentrum bij uitstek inge last? Na een vergezicht bij Oude- schouw (brug in het Prinses Margriet- kanaal) wijst het blauwe pijltje rechts naar Terhorne, een schoolvoorbeeld van wat goede organisatie vermag. In en kele jaren werd het van een vergeten dorpje een watersportcentrum en cam ping van grote bekendheid, zelfs met een strand aan het Snekermeer. Wil men een hele dag aan de meren tocht besteden, dan is het hier een aan gewezen punt voor een rustpauze. Wij trekken echter verder langs weide en water om via Terkaple en Akmarijp Joure te bereiken met een schrille te genstelling tussen de riante nieuw bouw en de vervallen molen. Langs het lommerrijke Scharsterbrug en St. Nicolaasga (met veel natuur schoon rechts van de weg) kiest de rou te koers naar Spannenburg en van hier naar Tjerkgaast naar het oude Sloten, waar even het stadje wordt aangedaan. In Wyckel (grafmonument van Menno van Coehoorn) gaat het naar Balk, waar Gorters Mei met zijn „een nieuwe lente, een nieuw geluid” is geschreven, althans gedacht. Bij Harich gaat het tegen de verwachting in rechtsaf. We begrijpen het echter al spoedig. De route mag niet nalaten de deelnemers langs Elahuizen te voeren, waar de weg grenst aan de Fluezen en bij stormweer zelfs door het water wordt overspoeld. Langs Nijega en Oudega (Aldegea staat op Ifet naambord) gaat het toch weer richting Gaasterland. Bij Kipenburch buigen we Luts) naar Oudemirdum. De weg is ge kozen door het dorp en niet door het bos langs de beukenlaan, wat wij wel prefereren, maar wat vermoedelijk is nagelaten om de rust in het bos te be waren. Bij Sybrandy’s vogelpark te Rijs pauzeren we. Gaasterland is nu wel op zijn mooist, maar mooi is ook de weg via het Bakhuister Heeg, Mirns naar Laaksum; het oude vissersdorpje. De zeedijk geeft een uniek gezicht over het weiland met rood- en zwartbont vee en het vogelreservaat aan de wad- ■4

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1965 | | pagina 1