VERKEERSVERBETERING TE BOLSWARD DE HEAMIELDAGEN Twee viaducten en tunnel in Rijksweg 43 1 1 Fan de Mar liny toer Zilveren filmpjes De gymnastiek- demonstratie llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll DOLFINARIUM IN HARDERWIJK Sinds zeer korte tijd kent het IJsel- meerstadje Harderwijk als eerste plaats in West-Europa een dolfina rium. Dit is een vrij groot bassin, waarin een aantal dolfijnen rond zwemmen, die allerlei kunstjes ge leerd kunnen worden. De dolfijnen in Harderwijk zijn nog niet zover, dat ze hoog uit het water kunnen opspringen, maar dat komt nog wel. Dr. W. Dudok van Heel (foto), we tenschappelijk hoofd van het dolfi narium, zal ze geduldig dresseren. Hier steekt een van deze merk waardige dieren juist zijn kop boven water om een visje te verschalken. Beatrix en verloofde schieten kleiduiven Hwat hat Qabe Skroar 104e JAARGANG No. 53 DINSDAG 13 JULI 1965 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND - - - Contractprijzen [Op aanvraag Wymbritseradeel, de nu het HWER SIT DE OAST? Voor de winter weinig kans op stookolie. Bij Bolsward broedt een kluut. De paardenmarkt te Rien afgeschaft. Advertentieprijs: 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Keuken- en groenteafval wordt verza meld. Oude metalen moeten bewaard. De oorlog kost Engeland 9,5 miljoen per dag. Wiere skientihe wurdt by ündersyk greater, falske hommels lytser Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A. OS1NGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) De simmer slacht üs fan it jier oer, siz- ze de lju en it moat al hurd foroarje, sille hja üngelyk krije. Foar mannich ündernimmer hat dêrtroch de üngetiid in minne tiid west mei in bulte arge- waesje en stadich winterfoer. Inkelden binne nou al oan 't dollen. Mar ek büten it minne waer en it bytsje sinne kinne de Fryske greidboeren net botte tofré wêze mei de melkerij, hwant de opbring- sten kinne perfoarst gjin sprekken lije. Dat docht wol bliken as men de for- neamde Fryske kij ris set, neist oaren, of te de regen en kou een 400 man naar het Julianapark toog. Over de andere evenementen, die het vooral de zaterdag nog behoorlijk trof fen en daardoor tot de meest geslaag de behoorden, leest U elders in dit blad. Welgeslaagd was ook het kinderfeest in het Park. Het avondprogramma stelde echter zeer teleur, niet wat betrof hetgeen er ge boden werd, maar wat het bezoek be trof. Dit was onder de maat. Het pro gramma zelf was afwisselend en wel verzorgd met het trampolinespringen als letterlijk en figuurlijk hooptepunt. De diverse dansavonden trokken veel belangstelling. 3e week juli 1940 Verschenen het eerste nummer van het Nationaal Dagblad, orgaan van het Na tionaal front. De Standaard (hoofdred. Dr. H. Colijn) gedurende 8 weken verboden. De textielwinkels gaan een paar dagen sluiten ter voorbereiding op de distri butie. Abonnementsprijs f 2.65 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Bolswards Nieuwsblad dy’t sa heech net oanskreaun steane. Fryslan liket mei syn melke kij syn greate namme hwat to forliezen. En de hurde sifers sette Ander dat formoeden in tsjokke streek. De molke-opbringst giet de léste jierren earder efterüt as foarüt, wylst yn de oare fokgebieten fan it swart-bünte fé de produksje wol heger wurdt. De Rykslanboukonsulint foar de Südwesthoeke, Ir. G. Brilman, leit dat frijhwat dwers yn ’e mage en hy hat yn gearwurking mei de deskundigen fan Hoorn (féfoer) en Ljouwert (sounens fan it fé) bisocht om deroer syn bitin- ken ris to sizzen. De hear H. Vogelzang fan syn tsjinst hat mei de hearen Dr. Van der Grift en Dr. Reinders oan it studearjen west op dizze bilangrike bi- steanskwestjé foar de Fryske greidboer en hja hawwe yn in handige brosjure har bitinken nou witte litten. Lit üs daliks mar sizze, dat hjir net mei tsjüke knep- pels smiten wurdt en ek net, dat hja yn in pear wurden de oplossing jowe. Né, it docht wol bliken, dat it fraéchstik net sa maklik is en folie kanten hat. Mar oan de oare kant twinge de omstannich- heden hjir yn Fryslan, mei krêft, goed nei to gean, hwat de praktyske boer hjir oan dwaen moat. Sa kin en mei it net trochgean. Hwant hiel de fokkerij en de molkkontrole, de k.i., de t.b.c. en abortus bang-bistriding, de üntwettering, de sterkere bimealling troch it twadde gemael en de forgrea- ting fan it Ir. Wouda-gemael, de bettere kuilmethoadeu, de heafentilatoren, de tractoren en de sterkere bimesting, om mar in pear dingen to neamen, kinne Prinses Beatrix heeft dit weekeinde met haar verloofde, de heer Claus von Arns berg, een privé-bezoek gebracht aan vrienden in West-Duitsland. Zij hebben twee uur lang de kunst van het klei duiven schieten beoefend op een baan bij Keulen. komen met op- en afritten naar de nieu we rijksweg, zodat een einde komt aan het slechte' zicht ter plaatse. Verbete ring van de verkeerssituatie' daar is mede noodzakelijk, omdat de nog aan te leggen weg van Leeuwarden naar Bolsward hier zal uitmonden en tege lijk zal de nieuwe rijksweg kruisen in de richting Workum. Tussen Marnezijl en Bloemkamp wordt de rijksweg over de hele lengte van ongeveer drie kilo meter dubbelbaans. De plannen houden in, dat de weg van autoweg een auto snelweg wordt. Voor de stad Bolsward brengen de ver anderingen nog een verbetering met zich mee. De oversteek of overgang van de rijksweg aan het eind van de Cnos- senlaan zal worden vervangen door ’n tunnel met een doorrijhoogte van 2.75 meter. Ten zuiden van de tunnel wordt een weg aangelegd, die als zuidelijke parallelweg van de nieuwe rijksweg zou kunnen worden beschouwd en dat bij het Bloemkamp-viaduct uitkomt. Deze nieuwe weg zal tot Boltastate ongeveer het tracee van de huidige Cnossenlaan volgen en hierna dat van het voetpad naar Saard. Voor Bolsward betekent dit tunneltje, dat het zich in de toekomst eventueel ook zal kunnen uitbreiden ten zuiden van de nieuwe rijksweg, n.l. door het gedeelte tussen deze parallelweg en de hoge oprit van het viaduct er achter te bestemmen voor woningbouw. Dit zou wel eens een riante villabuurt kunnen worden met zon en een onbelemmerd uitzicht op het zuiden en een hoge be schutting tegen de Noordenwind in de vorm van de oprit. Voor de boeren daar is het in elk ge val al een grote opluchting, dat hun kinderen ter hoogte van de Cnossen laan, straks niet meer per fiets lopend de rijksweg behoeven over steken. Dat met de werkzaamheden tussen brug over het Kruiswater en Bloem kamp het eerst zal worden begonnen, wordt verklaard door het feit, dat bij Bloemkamp de situatie iets gemakke lijker op te lossen is dan bij Marnezijl. Bovendien heeft men in de omgeving van Bloemkamp reeds de beschikking over de benodigde grond, dank zij de medewerking van de gemeente Bols ward, van landeigenaren en pachters. Er is nog geen grond aangekocht, maar daar zal met het uitvoeren van het karwei niet op worden gewacht. De nieuwe situatie bij het kruispunt Marnezijl zal waarschijnlijk een zeer revolutionaire oplossing bieden, maar bij informatie bleek ons, dat de hier- ontworpen plannen nog niet vrij kun nen worden gegeven. Hoe dan ook, Bolsward wordt betrok ken bij een wel zeer radicale verkeers verbetering, een verkeersverbetering, die Bolsward de kans biedt zich verder te ontplooien en te ontwikkelen in een tempo, dat voorheen nimmer was voor zien. Oorlogsbrood wordt een lekkernij wan neer die wordt belegd met onze Hol landse Graskaas. J. Roorda. als het was als bron voor de nodige pecunia om het meer culturele deel van het feest te kunnen doen draaien. Sedert dit begin heeft het accent zich wel wat verlegd. De üngetiid in de ouderwetse betekenis van het woord, bestaat nauwelijks. Het loonbedrijf neemt een stuk van het werk weg. Het gaat alles vlugger. Alleen één ding heeft de boer niet in de hand, het weer. En dit was dit jaar dermate koud en guur en nat, dat er van een opgewekt feest in die zin al bij voorbaat geen sprake kon zijn. Weinig boeren waren nog klaar. En wat er werd binnen ge haald, was vaak om te kuilen. Slechts weinig hooi was „droech en geurich” en daarom was de buitenman zelden „fleu- rich”. Veel zou er nog zijn goed gemaakt als de heamieldagen zelf zich gekenmerkt hadden door prachtig zonnig weer. Helaas, tot overmaat van ramp was ook dit niet het geval. De intocht trof het nog redelijk wel. De avond met Tetman verregende, hoewel de belang stelling anders bijzonder groot zou zijn geweest, gezien het feit, dat, ondanks Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en meimekoar net fodrkomme, dat de pro duksje nou al jierren lang stilstiet. Ut de sifers fan de Sintrale Molkkontrole- tsjinst leare wy, dat yn '47/’48 Fryslan de kroan spande mei 4450 kilo molke de kou. Noard-Holldn hie doe 4300 kilo, Süd-Hollan 3900 kilo en Utert 3650 kilo. Mar yn it jier ’61/’62 leine de papieren sa: Fryslan wie sakke oant 4300 kilo, Noard-Hollan oproun oant 4700 kilo, Süd-Hollan ta 4550 kilo en Utert oant 4400 kilo. Wylst de oaren fan 400 oant 750 kilo foarütgienen, sakke Fryslün 150 kilo. Dit is in klap dy’t oankomt, net al- linnich om de forspile produksje, mar ek omt hjirtroch de namme en de repu- taesje fan de Fryske kij yn gefaer komt. In diel fan de boeren siket it yn de erf- like faktoaren, hja binne it net iens mei de Stamboekrjuchting, sa’t dy de léste jierren fierd is. Hja miene, dat hjirby to min sjoen is nei de produksje, mei namme nei it oantal mingels molke en to folie nei it ekste- rieur fan in bipaeld type. Oaren diele dy miening net, mar sykje it mear yn de gefolgen fan twa feiten. Foarst de ta- name fan it tal melkekij en twad de krapte oan wurkkrêften mei alle gefol gen, dy’t der yn it buorkjen üt fuort- komme. De taname fan it tal melkekij twingt de boeren ta sterkere bimesting en it is wol bikend, dat er hiel hwat boe ren binne, dy’t dizze bimesting allinnich sykje by de stikstof. Dit Fnsidich stik- stofstruijen hat wer syn gefolgen yn it gehalte fan it gers en jowt yn it iere foarjier en de lette hjerst to min süker en setmoal en te folie aeiwyt. De krap- Stijgen er nu bij dag. (en bij nacht) verzuchtingen op, dan is dat niet in de trant van: Geef ons meer verkeer in de binnenstad, maar: verlos ons van het boze (vul maar in: getril, geratel, ge dreun, enz.). Het is zelfs zo, dat de Rijksweg 43, voor enkele jaren nog een pronkstuk en een weelde van een verkeersweg, nu te klein, te smal, te bekrompen is geworden, dat alle verbeteringen en ver grote invoeg- en uitrijstroken ten spijt, het aantal ongelukken onrustbarend is. Deze ongelukken hebben de aandacht getrokken van de autoriteiten op ver keersgebied en thans kunnen we nadere bijzonderheden geven over de voorge stelde verbeteringen, die wel erg radi caal zijn en eindelijk eens het bewijs geven, dat hier van de nodige visie sprake is en men niet opnieuw in eer der gemaakte fouten wil vervallen door steeds achter de feiten aan te lopen. Zo is n.l. al spoedig afgezien van het leggen van nog twee rijbanen naast de bestaande, een oplossing, die in eerste instantie wel voor de hand lag. Het is n.l. zo, dat dank zij het rijks- wegenfonds in Friesland binnen afzien bare tijd een begin kan worden gemaakt met de aanleg van enkele nieuwe we gen. Voor 1971 zullen de rondwegen om Franeker en Sneek klaar zijn, maar reeds eerder zal de verkeerssituatie op rpksweg 43 rond Bolsward aanzienlijk worden verbeterd. Daar zullen twee viaducten, een tunnel en een brug wor den gebouwd, terwijl er dubbele rijba nen worden aangelegd. Na 1971 komen aan de beurt de nieuwe rijksweg van Marssum naar Harlingen en het verdubbelen van de hele rijks weg 43 van de Kop Afsluitdijk via Bolsward en Sneek naar Joure (Sé- wei). Rijkswaterstaat hoopt, dat nog deze zomer met de werkzaamheden bij Bols ward zal kunnen worden begonnen. Op 20 augustus wordt het karwei aanbe steed. Het eerst zal aangepakt worden het stuk tussen de brug over het Kruiswater, dat de Snekervaart met de Bolswarder grachten verbindt en Bloem kamp. Ten oosten van dit verpleeghuis zal de rijksweg straks over een viaduct lopen, waar een zogenaamde Haarlem- mermeeraansluiting is geprojecteerd. De bewoners van de nieuwe woningen nu op het uiterste hoekje gebouwd, n.l. aan de Matthias Poortvlietlaan (waar schijnlijk met de hoop tot in de verre toekomst een riant uitzicht te houden over het wijde Friese land), zullen bin nen een paar jaar tegen een ongeveer 5 meter hoge aardbaan aan moeten kij ken. De nieuwe rijksweg, waarvan de rij banen gescheiden worden door groen stroken van plaatselijk twaalf meter, komt gedeeltelijk ten zuiden van de hui dige rijksweg te liggen. Uit Bolsward komend, zal men langs de Koningin Wilhelminalaan, de bestaande verbindingsweg tussen het Julianapark en Bloemkamp voorlopig niet meteen rechts kunnen Afslaan (richting Afsluit dijk). Wel linksaf, via de oude rijksweg naar het viaduct, er onder door (door rijhoogte 4.50 meter) om dan langs de zuidelijke oprit in de richting Sneek te rijden. Ten oosten van het viaduct komen de beide rijbanen weer bij elkaar en ver der tot Sneek blijft de situatie voorlopig zoals ze is. Wel zal er uit het noorden recht op het viaduct aan een weg ko men te lopen, die het gemeentebestuur van Bolsward om de stad heeft gepro jecteerd en die in het noordwesten zal aansluiten op de weg- van Bolsward naar Wommels. Dat is dus een gemeen telijke aangelegenheid, maar ook bij ’t plan voor het viaduct bij Bloemkamp is ook met deze nieuwe weg rekening gehouden. Over het Kruiswater zal een tweede basculebrug worden gebouwd. Over de brug van nu zal de noordelijke rijbaan worden geleid en er komt een zuidelij ke brug voor de andere rijbaan. Bij het kruispunt Marnezijl zal ook een viaduct Een nabeschouwing over de héamiel- feesten moet hier en daar een beetje in de mineur zijn. Er waren bij dit feest zeer geslaagde onderdelen, maar over het geheel ge nomen is het helaas toch niet dit ge worden, wat men en de organisato ren niet het minst er van hadden gehoopt. Vaak hoorde men de opmerking, dat de echte heamielsfeer ontbrak. Hoe kan het ook anders. De inzet van de heamielfeesten is des tijds geweest het organiseren van een zinvol feest, dat de te Bolsward afge schafte kermis zou vervangen. Het meest gewicht in de schaal leg gende argument tegen de jaarlijkse kermis was destijds dat dit een meer of minder gedwongen feest was, eenmaal op een vaste datum gehouden (eind augustus) zonder dat er een aan wijsbare reden tot feestvieren aanwe zig was. Gestreefd werd nu een 15 jaar ge leden als we het wel hebben naaf een zinvol feest, een feest van dank baarheid voor de binnen gehaalde hooi oogst. De üngetiid, vanouds een drukke tijd, waarin de boer en zijn arbeiders zich nauwelijks slaap en gelegenheid tot eten gaven, kreeg in het opdienen van het heamiel (zo was het althans vanouds) een einde. Alle leed was dan geleden, de drukte voorbij, er was weer tijd voor ontspan ning. Feest met dankbaarheid als grondtoon. Dit was alles zeer serieus bedoeld. Wij herinneren ons nog het plan van Burgemeester J. G. S. Bruinsma, de kerken in te schakelen door het doen houden van dankdiensten aan de voor avond van het feest, een plan, waarvan pas werd afgezien, toen werd gewezen op de dankstond voor het gewas, die reeds in de Protestantse kerken een vaste plaats heeft gekregen. Zo ontstond het heamielfeest, feest een element, dat later werd toegevoegd en thans zeer de nadruk krijgt van verbondenheid van stad en platteland. De kermis de voordeur uitgejaagd, werd, zij het dan onder het etiket „mechanische speeltuin” de achterdeur weer binnen gesmokkeld, noodzakelijk De gymnastiekdemonstratie door de 3 plaatselijke verenigingen trok vrijdag avond, dank zij de vrij goede weers omstandigheden een vrij talrijk pu bliek. Na een mars door de stad, werden eerst de jongste deelnemers (sters)' getrac- teerd op een ijsje, waarna burgemeester Geukers, zowel publiek als turners (sters) een hartelijk welkom toeriep. De meisjes van Durate-Tonevido staken met een goede vrije oefening van wal, gevolgd door diverse standen van de D.I.O.jongens, die op de laatste na, door verschillende mislukkingen niet geheel tot hun recht kwamen. De vrije oefeningen van de jongens en meisjes van Lyc.-Wilhelmina werden vlot naar voren gebracht, waarna de dames van ONDA met tremplin-kast- springen zeer goed voor de dag kwa men. De evenwichtsbalk, altijd een zeer moeilijk toestel, vooral in de buitenlucht onder een lage temperatuur, waardoor stijve spieren optreden, kwam daardoor niet volledig tot zijn recht. De can-can-oefening door de dames van Durate-Tonevido, die speciaal voor deze oefening geheel in het zwart optraden, was een aantrekkelijk nummer, dat dan ook met een warm applaus beloond werd. Aan de hoogbrug lieten een 4-tal heren zich van een goede zijde zien, waarna een groepje meisjes van Onda in spe ciale costuums op het podium een leu ke oefening ten beste gaven. Op de brug ongelijk, altijd één der mooiste toestellen, werden door de da mes, behoudens enkele strubbelingen, diverse knappe oefeningen gegeven, terwijl paard-tremplin en lange mat vlot afgewerkte nummers te zien gaven. Verder kwamen de dames van Durate- Tonevido met een keurig afgewerkte hoepeloefening voor de dag, waarna de dames van Lyc.-Wilhelmina met een zeer goed uitgevoerde rythmische oefe ning de rij sloten. Een massale oefening zorgde voor een passend slot van deze over het alge meen goed geslaagde demonstratie. Zo ergens de slagzin „Regeren is vooruitzien” hoogst actueel is, is dit wel het geval op het gelbied van het treffen van voorzieningen op verkeerstechnisch gebied. En dan blijkt dat vooruitzien, dus regeren, d. w. z. het nemen van maat regelen, een erg moeilijke taak schijnt te zijn. Zelfs al spreken statistieken en verkeersanalises boekdelen, dan ontbreekt het blijkbaar veelal aan de nodige fantasie zich een voorstelling te kunnen maken van de komende verkeerssituatie en maakt men steeds weer de fout te denken, dat het wel wat mee zal vallen. Hoe mateloos naïef om niet te zeggen absurd Ijjkt het nu, dat nog geen 25 jaar geleden ^i.l. vóór het totstandkomen van de Rijksweg 43 vanaf de Marnezijl tot Nijland, een comité hemel en aarde trachtte te bewegen het snelverkeer dóór Bolsward (langs de trambaan) te leiden, omdat men anders vreesde, dat te veel mensen Bolsward zouden passeren zonder het te hebben gezien. pe arbeidsblsetting hat folie mear ün- gunstige gefolgen, it wurk kriget faek syn gerak net, de üngetiid wurdt rüch, de fentilator moat folie mear goed meit- sje as mooglik is en de pakjes hea dript it wetter soms üt. Dit jachtige, gisende boerelibben jowt hiel hwat dingen har gerak net mear, sawol yn it büthüs as yn it 13.n en dat hat bisünder neidielige gefolgen. Slepen de molksucht, mineralentokoart blike ek hiel hwat skea to dwaen oan de produk sje en yn mannich büthüs en skuorre is sa’n bytsje romte, dat keallen en jongfé yn ’e knipe komme. Yn it boekje fan Ir. Brilman (foar ien goune yn Snits to krijen) wurde al dizze dingen sekuer neigien en it liket my ta, dat eltse greid boer hjir tige syn foardiel mei dwaen kin. Jitteris, it sit him net yn bipaelde, sprekkende fouten, mar it sit yn de hiele sfear, sa’t dy him hoe langer hoe mear op mannich buorkerij üntwikkelt. En dér binne de lju skuld oan, dy’t de boe ren nou al jierren opjeije mei al mear kij per man en hurder skreppe en skuorre. It spul moat syn gerak ha, de bisten en it lan moatte mei soarch en omtinken bihanüele wurde, oars docht it wol bli ken, dat men jin seis oer ’e kop skrept en de opbringsten cakje. Mei as gefolch, dat ek by de jongerein de aerdichheit fan it buorkjen öfgiet. It wurdt tiid, dat de evenredichheit en it tagediene buork jen mear omtinken krije, sille wy de goede namme fan de Fryske greidboer en syn fé biwarje. Sa as it nou by party minsken giet, giet it net goed. Tj. de .1. 1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1965 | | pagina 1