Geref. kerk van Het orgeltje te Kubaard gerestaureerd „Drie zusters” (laatste Friese skütsje) gaat verdwijnen WfBOöl Nieuw wegenplan krijgt brag met ie geringe doorvaarthoogie Qabe Skroar w üs hjoed p p to sizzen 1»^ DINSDAG 27 JULI 1965 lo4e JAARGANG No. 57 IIIIIIIIM rijke dorpshistorie Hwat haf Fan de Martinytoer - 'rf. B Zilveren filmpjes Flisten uit een 1 9 p -• 1 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Contractprijzen op aanvraag van en De FAN NOARD NEI SUD J. Tj. de J. Zie voor vervolg pag. 1 halve blad 1 De heer J. F. Akkerhof te Bolsward, lid van de fotoclub „d’Ontspanner” maakte deze foto, direct na het om slaan van het skütsje van Ulbe Zwaga zaterdagmiddag op het woelige water van de Fluessen” Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Tclcf. 2451 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Abonnementsprijs f 2.65 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Hwa’t it bern by de luln kriget, kriget de mem by It hert Laatste week juli 1940 Advertentieprijs: 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief lief kleine dorp Kien heeft grote mannen voortgebracht. Zelfs vóórdat het een zelfstandig dorp werd. Dit gebeurde n.l. pas bij raadsbesluit van 6 sept. 1954, toen ook Roodhuis de status van zelfstandigheid kreeg. Reeds in het grijze ver leden woonden er adelijke heren in Rien. Maar ook zonder blauw bloed in de ade ren woonden er vanouds bijzondere mensen. Zo adverteerde in 1765 te Rien een bekwame chirurgijn, dat hij kon genezen „zeere hoofden, Venuskwaalen, ligte Cattara of Vliesen van de oogen.” Verder deelde hij mee, dat hij „water bezag en daar kennis van gaf.” Deze kunst werd beoefend door Abraham Ruitenschild, „kunstschilder en glasenmaker”, die in 1775 overleed en wiens nalatenschap on der meer bestond uit tin, koper, muziekgereedschappen, staartstukken, spinetten, violen, harpenetten, fluitstok, muziekboeken en schilderijen. De orgelrestauratie door Wim Eppinga van het orgel in de Gereformeerde kerk te Kubaard voerde ons weer eens naar dit wel eens vergeten dorp. Het is mis schien een hobby van ons, bij zo’n gelegenheid altijd even in de historie te dui ken. Kubaard geeft daar wel aanleiding toe, want het is al oud, getuige de ter pen In en rond het dorp. De dorpsterp werd voor zover mogelijk reeds in 1893 afgegraven, drie jaar later werd de helft van de bovengrond geveild van de nabij gelegen Jorumer terp en het volgende jaar volgde de terp van Andela. Of er veel gevonden is, is ons op dit moment niet bekend, maar ongetwijfeld zal het Fries Museum te Leeuwarden wel zo het een en ander herbergen. Mear as fjirtich jier hie ik forteld fan de rykdommen, dy’t yn de groun to fi- nen binne, fan it swiere wurk fan de mynwurkers, sawol boppe as ünder de groun, mar nou ’t ik foar it earst op 700 meter djipte üt de lift stapte, wie it dochs allegearre hiel oars as ik altyd miende. Of leaver it wie wol sa, mar it makke in hiel oare yndruk, folie greater, folie machtiger en ek folie ünbihaeg- liker. Immen, dy’t foar it earst de greate sé sjocht immen, dy’t foar de earste nou pas echt de bitsjutting fan alles, hwat hy dêroer heard hat, bigripe kin. Machtich wurk sa’n koalenmyn, dêr’t tsientallen jierren oan boud is en jit al tyd it ombouwen en fierder bouwen trochgiet. De gongen dy’t wy trochrou- nen, wiene tige solyd opset mei stielen balken en betonnen kappen, mar de gongen, dêr’t de stienkoal üt-helle waerd wiene mar tydlings mei stutten Onder steund. Sadré de koal ütgroeven wie, waerden dy wer weihelle en rügele de gong wer fol. Hwant op dizze djipte stiet der in tige swiere druk op alles, hwat de mins- ke hjir oan gongen graeft, dat rint yn de tüzenen kilo’s op eltse fjouwerkante meter. Boppedat mbat der oanienwei pompt wurde om dy gongen droech to halden. In pompynstallaesje as „Teake- syl” moat der foar soargje. Meidat it yn de groun, hoe djipper men komt, ek waermer wurdt, moat men sünder op- halden ek farske loft troch de gongen sügje. Dat is jit mear nedich omt it myngas, dat by it graven frij komt, sa gau moog- lik fortinne wurde moat, sil it net skea- lik wurde foar de minsken. It wiene dan ek allegearre buizen en jitteris buigen troch dy gongen en ek rounom elektrys- ke leidingen. Hwant mei de hannen bart der yn de minen ek net sa folie mear. Seis it hakjen yn de koalelaech is for- line tiid, de pneumatyske beitels wurde hast net mear brükt, de masines nimme it hênwurk oer. Op it plak, dêr’t wy stiene kaem op in stuit in hiele lange kear de bergen oerskêget, dy wit dat hy trein fan koaleweintsjes oansetten, mei Zo heeft Marten toe Lopens „40 ponde- maten hoog ende 26 leech ende (zo le zen wij verder) heeft meer landen, daer hij de pondematen nijer van weet.” Hij betaalt o.a. pacht aan Oegeklooster bij Bolsward. Een opmerking die we niet geheel kun nen verklaren is geplaatst bij de naam van Rommert toe Belta: „heeft huys ende steden, ende voor die steden heeft hij een gat in de dyck bij sijn huys.” Genoeg over de „Kubaerdera anbrengh.” Wij naderen het dorp via de grintweg in 1861 aangelegd en eigenlijk niet meer geheel berekend op het snelverkeer van anno 1965, vooral niet als loonbedrijven mest gaan uitrijden en af en toe wat laten vallen. Al lag Kubaard dan wat bezijden de grote wereld, het kon ge ducht meedoen,8 getuige b.v. de op 9 sept. 1822 gehouden grote ringrijderij met paard en chais bij kastelein A. Aar- dema om een gouden ring en een zil veren lepel. Bevindt die lepel zich mis schien nog ergens in Kubaarder familie bezit? Wij zouden hem graag eens zien. Dat men op het gebied van volkssport en -folklore wel mee kon doen in Ku baard bewijzen ook de welhaast legen darische verhalen van de hardrijder Knilles Ynses Reen van omstreeks het jaar 1800, die eens 3 Bolswarders „foar de kroade ried” en terwijl zijn vrouw de aardappels al op het vuur had vlug nog even op de schaats naar Bolsward plastyk, allerhanne tekstylfezels wurde hjir makke. Om nou hyltyd nei nije stof fen en nije methoades en nlje kombi- naesjes sykje to kinnen is hjir in sa- neamde research-ófdieling dy’t oars net docht as dat. Op dat sintrale lab. wur- ken 130 chemici mei in akademyske ti tel fan ir. of dr en fierder mear as 1000 oare laboranten en administrative krêf- ten. Wy seagen üs de eagen üt de holle. De direkteur fan dit sintrale lab. makke üs lykwols gau düdlik, dat krekt dit research-wurk de koark wie, dêr’t de hiele mynstreek op driuwe moast. Hwant mei It sakjen fan de bihoefte oan stien- koaiforwaerming, kriget de chemyske öfdieling hoe langer hoe mear de taek dizze stienkoal ta hegere wearde to brin- gen en dat kin allinnich yn it produsea- ren fan nije produkten. En hwa’t dy it earste wit to meitsjen, dy makket béste winsten. Dat witte se der yn Limboarch fansels net allinnich, ek oare lannen, binammen Dütsklan set hjir ek alles op en hwa’t nou mar de helderste koppen hat, dy makket de béste kans. In apart stik Nederlan, dat Süd-Lim- boarch, jit altyd tige fleurich en foar- ütgeand, mar hja witte der ek, dat al linnich troch energy en trochsetten de efterütgong keard wurde kin, hwant de striid mei de oalje en it ierdgas en hwat fierder fuort de atoomenergy sil foar harren net maklik wurde. Ek by dizze grounwurkers kloppet de nije tiid fül op ’e doar. Trouwens uit Tiet oude Kubaard zijn de gegevens toch al schaars. Een aardig houvast geeft echter de z.g. Aanbreng der 5 delen. Dit zijn in het begin der 16e eeuw (nl. 1511) vastgestelde lijsten van aangifte van de naar huurwaarde geheven grondbelasting, vermeldende de namen van landgebruikers en land heren, de grootte van de landerijen en de huursommen. Het Deelsboek van Hennaarderadeel kwam voor de dag in 1879 en bevat een schat van gegevens. De lijst bevat niet minder dan 37 na men. Wellicht zijn er nog voorouders bij van huidige Kubaarders. Deze gel den nl. als erg honkvast. Uit de aard der zaak was Kubaard toen nog Rooms Katholiek. Heer Johannes was pastoor en beboerde 12 pondemaat. De prebendarius was ook een heer Johannes en had er zelfs 33 ponde maat. Tot de grootste pachters of eige naars behoorde Jan Roorda (120 ponde maat), Douwa Abba (85%), Ids Har- rrfenzoon (66), Douwa Jorrijt zoon (75), Houck toe Bercwert (80) en Syts Har- mens (76). In namen als Lolcka toe Getens, Lolla toe Lopens, Foppa opper Gaest, Tyercx Stapaerts enz. herkennen we nog thans bestaande boerderijnamen. Verschillen de pachters zijn hun huur verschuldigd aan Oldeklooster (Bloemkamp) zo le zen wij. Niet alle land is gelijk gewaar deerd, de ligging speelt nog al een rol. allinnich ien man op in elektryske lok. Hy ried de trein oer in drompel en ef- kes letter kypten fjouwer weintsjes om, dy’t har ynhald falie lieten yn in bunker op greatere djipte. De lege weintsjes kamen üt harsels wer oerein, de trein lükte efkes op en der gyngen wer fjou wer. De hiele losserij waerd lieden fan in man yn in bitsjinningskabine en fier der wie der gjin kop to sjen. En dochs wurdt der yn dy myn (De Emma by Hoensbroek) alle dagen 9000.000 kilo stienkoal nei boppen brocht. Op gjin stikken nei hie ik my foarsteld, hoe great sa’n myn wol is, mar dat is in ündergrounske wrêld fan kilometers lange gongen en sydgongen. En dêr dêr’t men de koalen weihellet, sitte de measte minsken, hwant der is it nuodlike wurk fan stutten en stutten weiheljen. Op it heden wurken der ündergrouns 3800 minsken, dat is yn trije ploegen, dus eltse kear sa’n dikke 1200 man. Sünt koart is de myn: Hendrik mei de Emma ta ien makke en der wurkje lyts 700 man yn eltse ploech. Sjocht men de enoarme wurken, dy’t noadich binne foar sa’n myn, dan krije jo in hiel oare ge dachte oer de priis fan stienkoal. Dan sizze jo net mear: hwat is it djür, mar hoe kin se it der foar dwaen? Mar üs forwündering krige jit mear to for- wurkjen. De middeis seagen wy it Sin- trael Laboratorium, hwert münsters ün- dersocht wurde, mar binammen wurk makke wurdt fan de fierdere mooglik- heden, dy’t der yn de mynprodukten sit te. Hwant al jierren is de skiedkundige yndustry sterk yn opkomst. Kunstmest, ging om mosterd te halen. Hij was al weer thuis voordat de aardappels gaar waren. Niet voor niets had hij het schaatsen geleerd op smalle greppels. Hij won ook vele hardrijderijen. Toen men in Groningerland op hem wraak wilde nemen en vlak voor de finish zo genaamd per ongeluk een slede op de baan schoof met de bedoeling hem te laten struikelen, sprong hij er over heen en won toch nog glansrijk de prijs. Maar niet alleen op sportgebied, ook op geestelijk terrein had Kubaard zijn bekende fig-uren. Ds. Hearre Jacobs Sibranda (predikant te Kubaard 1708-1716) maakte in zijn studente- jaren (hij was als boerezoon afkomstig uit Witmarsum) reeds Friese gedichten geïnspireerd op die van Gysbert Japiks die daar een halve eeuw eerder woonde. Naast deze dominee-dichter is zeer be kend geworden de dominees-dochter- dichteres Petronella Moens (1762-1843) die geboren in de Kubaarder pastorie op 4-jarige leeftijd blind werd en on danks dat een vruchtbaar schrijfster zou worden. In de Leeuwarder Courant van 16 sept. 1816 vinden we b.v. een vers van haar op het werk van de Frie se historicus Mr. Jacobus Scheltema over Napoleons laatste veldtocht. In de Herv. gezangenbundel is ook een vers van haar opgenomen, het bekende gez. 186; „Wat God doet, dat is welgedaan.” Velen zullen dit lied wel gezongen heb ben zonder hierachter als dichteres het blinde meisje uit Kubaard te zien. Weet men dit echter, dan krijgen bepaalde regels toch wel een speciaal accent: ’k Zal aan Zijn hand vertrouwend gaan, die hand geleidt mij veilig. of b.v. Hij leidt mij op de rechte baan ’k mag daar Zijn liefd’ aanschouwen. Te koop een zware 6 jarige kedde. Klein, Witmarsum. Op de hoek PolstraatKerkstraat zal een nieuw administratiegebouw voor de Gemeente verrijzen. Rantsoenering van boter en vet. Te veel soorten scheermesjes. Er komt ordening. De Engelsen verloren zaterdag 22 vlieg tuigen. God plant wel doornen op mijn pad maar strooit daar rozen nevens. pastorie waarin Petronella is ge boren, is er niet meer. In 1872 werd deze afgebroken en een nieuwe ge bouwd. De huidige of is inmiddels al wéér een nieuwe gebouwd? Vier jaar later zou hetzelfde gebeuren (afbreken en opnieuw bouwen) met de onderwij- zerswoning, waar de Fryske „bodder”, Master J. J. Homstra Gzn. in 1882 de geëerde bewoner zou worden. Hij maak te het niet lang, in 1884 werd de school (d.i. de openbare school) reeds opge heven. Thans heeft Kubaard een nieuwe Chr. school niet de heer Buwalda als hoofd). Kreeg eind vorige eeuw het Frysk zijn gerak, niet onvermeld mag worden dat er ook al eens in het Duits werd ge preekt, nl. op 2 juli 1882 door pastor Schanenburg uit Pakes ten behoeve van de Duitse hannekemaaiers, die in Kubaard in de üngetiid waren. Aan de Petronella Moensstraat (ge noemd naar de dichteres) staat het be scheiden en onaanzienlijke gereformeer de kerkje, waarvan het orgel dus thans is gerestaureerd, zoals gezegd de aan leiding tot het schrijven van dit artikel. Durk Lantinga, de koster die morgen Sybren (nu al trouwplannen en zelf be zig met een eigenbouw-woning) op het dek. Die drie zusters zijn dan Jetske, Anskje en Doetje. De eerste twee zijn nog in leven, Doetje is overleden. Het schip is 19,55 m lang. Dat is lang voor een skütsje. Was het nog een halve meter langer geweest, dan mocht het niet in de Bolswarder vaart. Het is ove rigens niet het eerste schip in de fa milie. Een 125 jaar geleden is het al begonnen met pake Jan (van vaders zijde) en pake Hidde (van moeders zijde). Het eerste skütsje mat 17 ton. Pake Sy bren kreeg er een van 28. In 1901 is de „Drie zusters” gebouwd door Gebr. Berkmeijer te Sneek. Werd eerst de turf gehaald in Overijsel en Appelscha, later beproefde men het geluk in Dren te. Veel lief en leed is er aan boord ge leden. Vrouw De Vries, van zichzelf een Bijlsma en dochter van kapitein Bijlsma van de Lemmer nachtboot, weet er en dat vol humor en kwinkslagen geducht van mee te praten. Zij heeft vaak „yn 'e line hongen”. De kleine Sybren zat dan op het dek. Een rol touw was zijn „loophek”! Later kwam er een opdrukker en thans heeft de „Drie zusters” zelfs geen zeil en mast meer. Dit om meer bovenlast te kunnen houden. Het is natuurlijk wel mogelijk het skütsje ergens anders aan de wal te leggen, maar de aardigheid is er af. Vanuit hun woning had fam. De Vries het oog op het schip en als het onbe heerd ligt? „Jo witte hoe’t bern binne”. Bovendien zou hij toch zijn opslagruim te verliezen en moeten overladen. Het skütsje is het laatste jaar niet meer ge teerd en geverfd. Overigens is het nog best. Het is nog niet lang geleden op de helling geweest. Men pochte er erg van. „Sok izer meitsje se nou net mear. De nije binne sa goed net.” Hoe dan ook, Rien gaat een stukje tra ditie verliezen. En dat doet toch wel even pijn. Het laatste Friese skütsje gaat verdwijnen. Tiden hawwe tiden. En een goede ver keersweg is ook niet te versmaden. Een waar manusje van alles dus! Zon der hem nu direkt met zijn vroegere dorpsgenoot te willen vergelijken, mo gen we gerust zeggen dat het kleine Rien nu weer een „groot man” onder zijn inwoners telt, die van alle, in elk geval van vele markten thuis is. Het is de turfschipper, onbezoldigd rijksveld- wachter, krantenbezorger, timmerbaas, boodschapper en klusjesman Jan de Vries, 196,2 cm lang. „De lytse” zegt zijn vrouw bescheiden. „Great of lyts”, hoe dan ook, de heer De Vries zat de laatste dagen maar wat „yn ’e lytse loege”, dat is een feit en om die reden zijn we naar Rien getogen om een praatje. Als we over de brug komen en de her berg passeren moeten we altijd denken aan Salvis, de oudste zoon van ons al ler Gysbert Japiks, die (waarschijnlijk niet dan na het brengen van vele offers door zijn ouders te Bolsward) dokter werd en zich te Rien gevestigd hebben de in deze herberg (een eerder ge bouw, maar vermoedelijk met dezelfde gevelstenen) vaak te diep in het glaas je keek, zo zelfs dat hij volgens over levering „krüpendewei thüs kaem.” De ze herberg gepasseerd is het aan de linkerkant op een na het laatste huis, waar familie De Vries woont. De reden van de verslagenheid in huize, De Vries staat op de schoorsteenman tel: een aanzegging van het gemeente bestuur van Baarderadeel dat schipper De Vries vóór 1 aug. zijn „skütsje” voorbij Kromwal moet brengen, want na die datum begint men hier met de bruggenbouw. En de nieuwe brug wordt slechts 1.85 m boven Fries zomerpeil. Aangezien men de laatste jaren het werkelijke peil steeds 20 cm hoger heeft zou dit een doorvaarthoogte betekenen van slechts 1.65 m. Het skütsje van De Vries heeft leeg echter 2.20 m nodig en ook geladen kan het straks wegens de bovenlast (b.v. van lichte aanmaak- turf) de brug niet meer door. Het ge meentebestuur van Hennaarderadeel had dc brug graag hoger gehad, maar dit kon geen doorgang vinden. Behalve schipper De Vries zal ook een woon schuit het Rienster veld moeten ruimen wil men niet opgesloten geraken. De fam. De Vries heeft indertijd een bezwaarschrift ingediend en nu hij door deze affaire voor een gedeelte brodeloos wordt, zal men het gezin zeker schade- Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. loos moeten stellen. Hieraan wordt ook door niemand getwijfeld, alleen nu is het wat „varen in de mist.” Niet dat de heer De Vries het nieuwe wegenplan wil tegenwerken. Hij is realist genoeg om te beseffen, dat het met de binnen scheepvaart toch spoedig gedaan zal zijn, al had hij graag tot zijn pensioen er mee door willen gaan en dat duurt nog 13 jaar. Er waren nog mogelijk heden. Tot driemaal toe haalde de „Drie zusters” jaarlijks nog een vracht turf uit Drente, waar de fam. De Vries al een ruim 80 jaar klant is van de fa. J. Scholte. Hij deed zelfr wat aan gros- sierderij want ook Winsum, Bozum, Oosterlittens en vroeger ook Rauwerd betrokken wel turf van hem. „Alle soarten, baggelders, lange en oan- maek”. Met deze jaarlijkse reizen om turf werd een meer dan 100-jarige traditie voort gezet en het doet een ‘beetje pijn, deze nu af te breken, temeer daar De Vries het laatste actieve Friese skütsje be zat. Het is er een van het Sneker type en zou een heel goed wedstrijdskütsje zijn. Wie weet waar het nog eens te recht komt, want in Rien kan het niet langer .blijven. Dat is een strop, een le lijke handicap. Niet alleen zal het turf- halen gedaan zijn, nu mist De Vries ook nog zijn opslagplaats enva- kantietochtje. Zaterdag heeft men het schip voor het laatst leeg gemaakt. Een historisch mo ment. Ook het vooronder moest leeg. Koperen ketels, dito strijkbouten en an dere antiquiteiten, tot voor kort nog ge bruikt, staan nu opgepoetst en wel in de huiskamer op het kastje, het kom pas in het gangetje. Kopers genoeg. „Se brekke de saek hast óf” vertelt on ze gastheer, „mar ik wol dit spul net kwyt. Allinne in tige aide weagerij, noch üt de tiid dat it metryk stelsel hjirre noch net hiem ’wie, giet nei it Frysk museum” en dan met een zucht: „ik sit yn de hoeke dêr’t de klappen falie. Sawntjin jier ha ik it ryk forgees tsjinne as polysjeman, ik hoopje, dat it regear my nou ek net sitte lit.” Dan komt de doos met kiekjes op tafel. Twee er van vinden een plaatsje in ons blad. Op het ene zien we de „Drie zus ters” nog in volle glorie met zeil en tuig. Op het andere zien we pake Sy bren en vrouw De Vries met de jonge B I

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1965 | | pagina 1