Van modern wegenplan kan ook land nog leren ons ek decor foar Fryske skriuwers Boalsert nou SSg O W’ .8 I H p 4 I I DINSDAG 3 AUGUSTUS 1%5 104e JAARGANG No. 59 llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Teije Brattinga skreau aparte novelle Fan de Martinytoer Depresjes Zilveren filmpjes us hjoed p p to sizzen Hwat hat Qabe Skroar i Autostrada del Sole schept zonnig klimaat voor Italië’s economie Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Contractprijzen op aanvraag 1 Economische expansie. TEIJE BRATTINGA Nederlandse Unie opgericht. Tj. de J. PYT x oer rol en mar inkelde gedichten wlene der Boalsert tin siedde to wezen. VIERDAAGSE De laatste meters naar het begeerde kruisje: met bloemen in de hand en de paraplu op maar die was de laatste dag niet voor de regen maar voor de zon! De grote aanval op Engeland reeds be gonnen. Café’s mogen voortaan per kop slechts 2 suikerklontjes geven. De spijslijst moet versoberd. De aanleg Rijksweg Bolsward-Harkezijl wordt opnieuw ter hand genomen. Bij de komende gedenkdagen van het koninklijk huis mag geen oranje worden gedragen. Uitgave: A J. OSINGA NV, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2451 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) en van Florence naar de Middellandse Zee, zijn inmiddels al opengesteld voor het verkeer. Zonder twijfel zullen deze, alsmede de internationale verkeerswe gen door de Alpen en de verbinding met de Mont Blanctunnel, welke onlangs ge reed kwam, verstrekkende gevolgen heb ben voor Italië’s economie. offere hiene. De forbouwers fan poat- jirapels stoarte 200 goune foar eltse h.a. om dêrmei de priisrisiko’s op fange to kinnen. Dat dogge hja net om ’e nocht, mar omt hja miene, dat it bidriuwsrisiko by de ündernimmer thus heart. Bran, stoarm, sykte en Ongemakken geane nou ien kear mei yn it libben. Forsekering is it seis dragen fan dizze risiko’s, hwant men offert der elts jier in grou stik jild foar. Prinsipieel, mien ik, is it risiko fan in bidriuw foar de ündernimmer. En de ündernimmers meimekoar moatte dizze risiko’s troch forsekeringen en mienskip- like aksjes sa lyts mooglik meitsje. Mar dan heart hjir in wichtige opmerking by. Dan mei dy oerheit ek gjin prijsregelin gen oplizze, dy’t foar dit bidriuwsrisiko gjin reedlike forgoeding ynhalde. En dat is de greate grief fan it LAnbouskip, dat, by de molkpriis bygelyks, wol de nor male kosten opnomd wurde, mar gjin reedlik bidrach foar de folie risiko’s dêr’t in buorkerij oan bleat stiet. Dat is de prinsipiële fout fan de kost- priisbirekkens. Mei moai waer en lange dagen komt it wol üt, mar in droech of in wiet jier set de lju daliks yn de ün- derklean. It bidriuwsrisiko heart by de ündernimmer, mar yn de prizen moat dan ek in bidrach sitte, dêr’t dat risiko üt bitelle wurde kin. Dan hat men rjucht fan praten. Mar nou bliuwt it in ünop- losbere puzzel, hwa’t de skea fan it wan tij drage sil. En de oerheit kin hjir net foar wei. It is net om ’e nocht Badgasten sitte gesjocht, Kampeerders, mankeminten. Nimmen fynt syn gerak, It allerminste plak Biede de ütsette tinten Komt der dan noait in ein Oan kjeld en wyn en rein, Haldt de sinne fakAnsje? Sa suchtet jong en Aid Gjin ïjochtglimp wol de wrAld Ek mar ien dei oerglAnzgje. Depresjes foar en nel. Rukke oan üt ’t westen wel Bliuwe konstant yn oantocht en depresjes tagelyk fan de wrAldpolityk jow üs de nijsbirjochten. Driigjende oarlochsflam Amearika-Vietnam Oeral in kAlde simmer Tichtby, gjin sinnich blau De depresjes fier öf Bringe fortriet, helte slimmer Abonnementsprijs f 2.65 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Finsters yn ’t seil gatten yn ’e pong le week augustus 1940 Advertentieprijs: 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief De weg heeft namelijk een grote in vloed gehad op de economische ontwik keling van de zesendertig provincies waar de route doorheen loopt. Steden en dorpen, waarvan men nauwelijks het bestaan wist, zijn tot ongedachte bloei gekomen. Dit wordt onder meer bewe zen door de stijgende prijzen van de grond. In Pian del Voglio, enkele jaren terug een eenzaam oord in de Apennijnen, kostte niet lang geleden de grond negen cent per vierkante meter. Deze prijs is thans twintig maal zo hoog. Halverwege de route Bologna en Flo- op wiisd, dat de wetterlfüshAlding yn dy kontreijen net yn oarder is, dat it brea- nedich is, dat men mei DütsklAn ta oer- ienstimming komt oer in goede wetterbi- hearsking, dat men yn Oerisel wetter- skippen meitsje moat en gemalen, dy’t de natuer better baes kinne. Yn oare dielen fan it lAn bitelje eigeners en boe ren hege wetterskipslêsten om sokke rampen foar to kommen. Kin men nou sizze, dat yn streken, dêr’t men dit net dien hat, de oerheit mar ikomme moat om de skea to forgoedzjen In pear moanne lyn fleagen de jirapel- prizen omheech, omt men miende, dat der fierst tomin jirapels wêze soene. De regearing joech al tastimming om de easken foar konsumpty-jirapels leger to stellen, hja joech permisje om jirapels üt Poalen en Egypte hjir yn to fieren en men róp al wer om maksimumprizen. En hoe pakte it üt Wylst it earste skip üt Poalen mei jirapels yn Harns oan- kaem, sakken de prizen yn ien klap nei ünderen. De priis fan 30 en 35 st. de kilo plofte op in dübeltsje en de léste Aide jirapels wiene seis foar féfoer net mear to forkeapjen. It Poalske skip yn Harns is net iens lost, hünderten keaplju kri- gen in strop fan tüzenen en tsientüzenen gounen, guon gean der finael mei om hals. Moat de oerheit hjir net helpe Hwa stiet foar de risiko’s fan in ünder- nimming, de ündernimmers seis of de oerheit? Jierren lang hawwe de greid- boeren bitelle foar de abortusbistriding nei’t hja earst foar de T.B.C.-bistridlng Natuurlijk is een wegennet dat aan de hoge eisen van onze tijd voldoet op zich zelf reeds van grote economische betekenis voor elk land, een onderwerp waaraan de laatste tijd in de internatio nale pers veel aandacht wordt besteed. Hierover kan ook met betrekking tot de aanleg van de Autostrade del Sole” nauwelijks misverstand bestaan. Toch heeft deze weg nog een ander doel be reikt dan het verminderen van de vroe ger anderhalve dag durende reis tot een die slechts negen uur in beslag neemt. De lêsfe tiid is dit hurd oan it for- oarjen. Net allinne komt der yn Boal sert fierwei de greatste helte fan alle Fryske boeken fan 'e parsen, Boalsert hat ek wer syn Fryske auteurs. Hwat de dichtkunst oanbilanget is dit lüd noch biskieden. Teye Brattinga makke namme mei oer- settingen fan geastlike lieten en skreau ek in mannich oarspronklike fersen. In Frysk dichter, dy’t him de léste jierren net safolle mear hearre lit, mar dêr’t wy noch altyd in bondeltsje fan forwachtsje, is Johs. Couperus, dy’t yn de Tsjerne dochs wol wurk skreaun hat, dat to goed is om dêrre bidobbe to bliu- wen. Truug Boersma liezen wy ek wol ge- foelige fersen fan, wy hoopje dat dy, nou’t se in Frysk diploma helle, dochs binammen trochsette sil. Hwat it proaza oanbilanget, komt Boal sert mear bislein op it iis. Frou Dj. Weening-Meijer, nou op ’e Harkema, hat to Boalsert de grounslach lein foar har bikende trilogy Loslitte-Pleisterplakken- Aanbeveling gem. secretaris voor Won- seradeel 1. F. Hofman, secr. gem. Norg; 2. A. Oosterhoff, hoofd-commies Kollu- merland en Nieuw Kruisland. en it üngemak kin men it gau iens wur de, dy is tige great en gjin reedlik mins- ke kin dit sünder bigreatsjen oansjen. Mar as dan de fraech steld wurdt, hoe’t dizze skea opfongen wurde moat en troch hwa, dan is men it fuort net iens. Hwant dan komt men op in tige wichtige en prinsipiële kwestje, dy’t jit altyd tus- ken beiden litten wurdt en hwertroch men yn sokke omstannichheden nea wit, hwat nou lyk en rjucht wêze soe. Moat, sa as mannichien bipleitet, de oerheit fan wegen komme en de skea foar in diel of alhiel forgoedzje Of moat de oerheit de lju, dy’t troch dizze skea om hals driigje to gean, helpe mei rinteleaze lie- ningen, sa as bipleite wurdt? Sa ja, hoe moat it dan mei de lju, dy’t like folie skea hawwe, mar finansieel dat drage kinne? Gean dy dan foarby? En hwat sil dan de halding wêze moatte fan dy- selde oerheit foar aldejingen oer, dy’t ek greate skea hawwe fan dizze ütsünder- like simmer, sa as de seizoen bidriuwen oan sé, de boateforhierders, de ysko- mannen, de fabrikanten fan frisdranken en hünderten oaren Is de oerheit it li- chem, dat de bidriuwsrisiko’s drage moat as, dy forkeard ütfalle? Hwer hAldt dat dan by op en hwer bigjint soks. Men kin hjir maklik greate wurden oer loslitte, mar bisteklik praet en goed trochtochte idéen bringe jo wol ta it ynsicht, dat hjir in uterst slimme fraech oan de oarder steld is. Nim nou it gefal fan dy ünderstrüpte lannen yn Sallan. Hoe lang is der al net Boalserter formidden foar üs, in lytse roman, winliken mear in novelle fan amperoan 100 biprinte siden. It is „As in skaed" fan Teije Brattinga, dy’t al earder de roman „De stadige leafde fan Fetsje” skreau. De lokale sfear fan dit nije boek sil de Boalserters wakker oansprekke. In Aid minske, earder boerinne oan de Kleasterfeart, sit nou op har keammer- ke yn in tohüs op ’e hoeke Koumerk- Greate Dylakker, in tohüs mei in stjer der boppe, net dy fan Bethlehem, mar fan de earder moalsaek dêrre (panear- moalfabryk) fan P. J. de Boer, letter nei Australië forfearn. De boerinne Christine Aquina, oertinkt har libben en skriuwt dat op. Al skriuwendewei kriget se op it lést in hertoanfal en sa wurdt se foun. Har dochter, earst striptease-dounseres, doe kleastersuster, skuort har iepenhertige oantekens stikken, mar Teije Brattinga forfeit üs krekt hwat se skreaun hat. Hy is ek de taskóger, dy’t de deiboek- fragminten oan elkoar praet. It boek lit jin hiel sterk tinke oan „De grote zaal” fan Jacoba te Velde. Ek dizze deiboekfragminten, ek dêrre in biwust talibjen nei de dea, ek dêrre in great pessimisme en soms suver sy- nisme, ek dêrre de deiboekfragminten ünderbrutsen, mar dan troch de doch ter. As Teije Brattinga dit boek, dat wrald- forneamd is en yn mear as 10 talen oerset, nèt lézen hat, is de oerienkomst deg to mear frappant. Haf er it wöl lézen, dan is it noch gjin flagraet. Dêrta is de sfearbiskriuwing to eigen. Teije Brattinga lit de boerinne earne sizze, dat se net wer neilêst hwat se ienkcar skreaun hat. Soe dat ek mei dit boek sa gien wêze? Tael en styl hiene wol hwat better forsoarge wêze kinnen. Spitich, hwant de skriuwer hat it formogen de dingen origineel en mei in persoanlike visy sizze to kinnen. As er it oer it tsjerkhöf to Hartwert hat, seit er b.g.: „De libbenen fan Hartwert hawwe de deaden as forgetten gasten om ’e doar.” Efkes letter; „Oer it ginnerael is de dea in stadige sloper, dy’t gjin haest hat” en „Wy libje rêstich om rêstich to stjer- Tünbou krijt it to kwea Forlies troch wetterskea De boeren binne oanlotte. 't LAn to dridzich foar ’t fé Neiwoun hea swart op 't swé Is fierhinne forrotte. De Bilt seit: 't is apart In sinneskyn tokoart Oant nou ta, hündert üren. Yn gjin twa hündert jier Sa wiet, sütrich en skier Nea leger temperatüren. HWA BITELLET DE SKEA Oan in bidriuw, dat sa sterk mei de na tuer forboun is as it boeren- en tünders- bidriuw, sitte dêrtroch bilangrike risi ko’s. Dat is de hurde les fan it jier 1965, hoe ’t it nou fierder mei it waer ek kom me wol. Op mannich plak is de rispinge al forlern, op folie plakken stiet de skea wol fêst, mar de omfang sil jit in stik ófhingje fan it waer, dat komt. Om Raalte hinne stiene 12000 h.a. ünder wetter en dat yn de tiid fan de haeiinge, der liket it dus pürmin. Né. oer de skea De heer Rost van Tonningen, aangesteld als commissaris voor de S.D.A.P., R.S.A.P. en C.P.N. Op deze commissa ris gaan terstond alle rechten en vol machten van deze partijen over. Tweemaal bleven we in onze serie vakantie-artikels in eigen omgeving, n.I. bjj de beschrijving van de Friese wegenroute en de Friese merentocht. We zouden nog dichter bij huis kunnen blijven, n.I. door de aandacht nog eens per hoofd artikel te vestigen op de tentoonstelling van Beeldende Kunst, die ook dit jaar weer zo succesvol in Bolswards raadhuis wordt gehouden. Verstoken van zon als we verleden week bleven, gestriemd door regenvlagen en gejaagd door stormwinden als we werden, hebben wij voor het schrijven van dit artikel het oog gericht op het zonnige zuiden, om U iets te vertellen van de „zonneweg’’, de autostrada del Sole, die, als U over een eigen wagen beschikt, uitgekeken bent in eigen land en wilt genieten van. warme oorden, kan voeren naar het verre, maar toch voor elke automobilist in onze tijd bereikbare Italië. Rjochte Paden, dy’t noch altyd frege wurdt. Boukje Fokkema, nou to Ljouwert, liet in opmerklik lüd hearre mei har koarte forhalenbondel „Bisiden de wei”, Mefrou Schuurmans-de Boer fan Lyts Merwert oan ’e Mearnewei, oppenearre har binammen as skriuwster fan beme- teltsjes, dy’t geregeldwei foar de RONO to biharkjen binne en de beide „boere- romans „De ienlike wei” en „Rom- sicht” fan mefr. G. Lootsma-Smidstra hearre net allinne ta de meast lézen boeken, mar waerden troch de lêzers bli- kens in enquête ek heechoan op ’e boe- kelist set. Mar hwer’t wy yn dit artikel binam men op wize wolle, binne de boeken, dy’t net allinne troch Boalserters skreaun binne, mar ek yn Boalsert spylje. It earst moat neamd wurde (kronolo- gysk dan) de koartswilige roman „It Bigoun op Bolletongersdei”, dy’t foar in part ek as forfolchforhael yn dit blêd stien hat en dy’t it libben en bi nammen de tükelteammen yn dat libben biskriuwt fan in Boalserter suvelstu- dint. In berneboek, jongereinboek suver, dat op Boalsert ynspirearre is en by de measte stêdgenoaten noch net genöch bikend is, is it debüt fan mefr. A. van der MeerVan der Klei: „It heamiel fan Omke' Romke”. Hat men yn reinige fakAnsjedagen 'for- let om ris spontaen en hertlik to laitsjen dan moat men dit boek léze, kostelik fan humor as it is. Moai binne ek de eigenmakke tekeningen. En nou leit der al wer in boek oer in Gedurende de zomer van het vorige jaar kwam het laatste deel van de „Autostrada del Sole”, de’autoweg van de zon, gereed en werd op vijf oktober door de Italiaanse premier Aldo Moro officieel geopend. Deze daad was niet alleen het symbo lisch einde van de eerste fase van het bouwplan dat Italië op het gebied van verkeerswegen wil verwezenlijken in de komende jaren, doch het was tevens het begin van een nieuwe ontwikkeling in Italië’s economie. In 1956 begon men met de voorberei dingen van deze zevenhonderdvijfen- vijftig kilometer lange autosnelweg, waarvoor men zowel in de Verenigde Staten als in Duitsland ideeën opdeed. Nauwelijks twee jaar later, in decem ber 1958, waren de eerste honderdtien kilometer snelweg gereed, waarmee Mi laan en Parma met elkaar waren ver bonden. Zes jaar daarna was de „Auto strada del Sole” geheel klaar. Dat was hoogst noodzakelijk, want tijdens de bouwperiode steeg het aantal auto’s in Italië van een miljoen tot vierenhalf mil joen. Momenteel, aldus „Het Beste” van augustus, zijn vijf belangrijke Italiaanse steden: Milaan, Bologna, Florence, Ro me en Napels door middel van een vier entwintig meter breed asfaltlint gemak kelijk bereikbaar geworden. Deze weg, waaraan tienduizend arbei ders en zevenhonderd ingenieurs heb ben gewerkt en waarvoor een bedrag van twee miljoen gulden per kilometer nodig was, heeft de tijd, die vroeger voor het rijden van bepaalde bergtra- jecten drie uur in beslag nam, vermin derd tot vijftig minuten. Niet alleen voor personenvoertuigen, doch ook voor het wegtransport betekent dit natuurlijk een belangrijke verbetering, ondanks ’t feit, dat de automobilist tolgeld moet betalen, hetgeen neerkomt op een ge middeld bedrag van drieënhalve cent per kilometer. Dit financiële offer blijkt een dan want ren” en „It is de poel net, dy’t nei de hirnel langjen docht”. Faek is de visy hwat wrang en bitter, komselden blier: „in kostskoalle is in wreed bidriuw” en „frijfammen bliuwe komselden normael”. Oer it boek leit in iepenhertige twivel oangeande it tradysjonele leauwen, in twivel dy’t soms aerdet nei in krityk, dy’t wolris skokjend wurkje kinne soe "op mannich fromme siel b.g. „In pear (bern) is wol aerdich, al soe it mei ien ta kinne, in soad is oars neat as lést” en by it bitsjinjen fan in slimme sike: „dy fortoaning mei de preuveljende pa ter yn it brune haby’t. de pearse stola as in hoarntou om ’e nekke. Ik hie in wearre yn dy poespas, mar it hearde der by, by it deagean. Boppedat wach- te üs de klucht fan de pauselike seine noch”. Hoe dan ek, it boekje sil syn wei wol fine. It tige moderne omslach is fan de Boalserter Murk Kuipers. minder grote belemmering te zijn de ontwerpers hadden gedacht, dagelijks maken zestigduizend voertuigen van de autostrada gebruik: twintig procent meer dan aanvankelijk was geraamd. rence worden door de liefhebbers van natuurschoon en frisse berglucht, zo merhuisjes gebouwd. Verderop, in het eens verhaten Orvicto, moeten de obers in de plaatselijke restaurants elk week einde het bordje „alle tafels bezet” voor het raam plaatsen. Ook in Frosinone, de eerste stad in het lange tijd verarmde Mezzogiorno, die men langs de weg naar Napels tegen komt, is het een en ander veranderd. Er wordt druk gebouwd; zowel huizen als kantoorgebouwen hebben het profiel van de stad gewijzigd. De twintig fa brieken, die ter plaatse uit de grond zijn gestampt, vervaardigen de meest uiteenlopende produkten, variërende van matrassen tot helicopters. De plaatselijke Kamer van Koophan del is zich er wel van bewust geworden, dat door de nieuwe weg de Noord-Itali- aanse markt thans „naast de deur” ligt. Het nieuwe Italiaanse wegennet, waar van de „weg van de zon” de ruggegraat is, zal, wanneer het is voltooid, een ge zamenlijke lengte hebben van vijfdui zend kilometer. Verscheidene vertakkin gen en zijwegen, zoals die van Milaan naar Venetië, van Napels naar Salerno 1 f; J,-' Earlik, wy hawwe wolris hertsear hawn fan Dokkum, hoe’t dat foarm en stal krige yn mannich Frysk boek, binammen yn dy fan Nyckle Haisma (Peke Donia), Abe Brouwer (Siderius de Granaet), Nynke fan Hichtum (De jonge priiskeatser), ensfh. Dêrfoaroer kaem Boalsert mar hwat keal wei. Seis Gy^bert Japiks skreau net Boalsert, yn de romanliteratuer spile Boalsert mar och sa’n biskieden oan wijd, ja, ek de skriuwers liken yn Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaardcradeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbrilseradeel. -lu.— -r-x. - Ai.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1965 | | pagina 1