Grootscheepse verbeteringen gaan 20 milj kosten ruim oen Nieuw model Daffodil 1966 Bolsward 55 jaar suvelstad ^|1L y Qabe St roar Ruilverkaveling „Sneeker Oudvaart'" straks in stemming Fan de Martinytoer Zilveren filmpjes iiiiiiiiiiiiiiniiiiiniiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Pr ijs jagers us hjoed p p to sizzen t W STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND 'I .-1 1 SB j DINSDAG 14 SEPTEMBER 1965 104e JAARGANG No. 71 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Contractprijzen op aanvraag ymbritseradeel. Kosten en resultaten. Hwat Eat ig op- riET Ti’, do J. zal binnenkort bij de belanghebbende gebracht. Advertentieprijs: 15 cent pet mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Uitgave: A J. OSINGA N V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2451 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) 3e week september 1940 Met ons koffie-surrogaat van 30 et. per half pond hebben wij een stijgend succes Hettema, Marktplein. Het ruilverkavelings- project. De landbouwkundige toestand. dat fierwei de beste bidriuwen bliuwe sille yn de greatte fan 10 oant 20 h.a. op de sflngrounen en fan 15 oant 25 h.a. op de greidebidriuwen. Dat binne gesins- bidriuwen, hwert ien man, de boer, mei help fan hüsgenoaten, de kost fortsjinje wol en kin. Op dizze bidriuwen wennet in boer, dy’t selsstannich syn bidriuw liedt en dit dwaen kin omdat hy aerdichheit oan dat bidriuw hat. Mei oare middenstanders en selsstannigen hat er gemien, dat hy mar in bytsje frij hat, dat er tige boun is oan dat bidriuw, mar hy hat it keazen omt hy selsstannich wêze woe, omt hy seis witte woe hoe en het hy wurkje en libje woe. Dêrom docht hy mear as in lean- wurker, in arbeider. Mar hy docht it net mei tsjinsin, hwant it is syn eigen. Hy docht it wurk ek mei folie mear omtin ken, hwant it binne syn eigen bisten en it is syn eigen lan, syn eigen ark, dat hy mei oerliz koft hat en dus ek sunich en mei oerliz brükt. Hy telt de üren net as it drok is, hwant it giet om syn eigen hea en syn eigen kealtsjes en kij. De swier- richheden fan it allinnich buorkjen kinne by tiden great wêze, mar der binne jit buorlju, dêr is ek fakentiids famylje, dy’t byspringt, der binne of komme mear boerehelp-organisaesjes en de leanwur- kers kinne bilangrike karweien weinim- me. De hear Rijssenbeek sjocht gjin in- keld heil yn it nimmen fan proeven mei greate bidriuwen mei in pear hündert kij, mar wol, yn it Onderkennen fan de grea te bitsjutting fan dy twahünderttüzen boerehüshéildingen foar it hiele folksbi- stean. En hy wol hawwe, lat de regea- ring der alles op set om dy minsken it libben reedlik to meitsjen. Hja freegje gjin greate winsten en simmerhüskes foar de fakénsje, mar hja wolle graech buorkje en har hushaiding yn ear en deugd great bringe. Soe de regearing dat foar eagen halde, dan hoege der gjin mi rakels to barren, mar dan moat men doelbiwust stribje nei omstannichheden hwertroch dizze minsken har skoander wurk trochsette kinne, Onder reedlike omstannichheden. It jier, dat hast foarby is, hat wer oantoand, dat oan dizze si- tuaesje jit folie üntbrekt. De wetterbi- hearsking is in nationael bilang, it for- betterjen fan huzen en pleatsen is bitter needsaeklik, de oaniiz fan forbiningen tusken ófgelegen pleatsen net minder. Der binne boeren en jonge boeren ge- nöch, dy’t mei wille in spul oanpakke wolle, as hja op reedlike bidriuwen in kOns krije. Wy binne yn Nederlén sa gelokkich, dat er sok in wurksum boeresiach is en it wurdt hege tiid, dat men ris ophaldt mei al dy wylde en oerstjOr meitsjende profe tieën fan saneamde yntellektuelen, dy’t selden of nea it hiele probleem oersjog- ge. Dat de direkteur fan de öfdieling Fé- teelt en Suvel dat wol docht, hat Os by- sünder goed dien. Syn greate kennis fan dit bidriuwstype en syn lange ünder- fining hawwe him hjir ta brocht. Wy hoopje, dat de jongelju, dy’t krekt üt de kolleezjebanken stapt binne, nei dit lüd ris goed harkje wolle. Der soe alleman mei gebaet wêze. Nu mee aan 't roer Is 't heus een toer wij hebben *t in de gaten Makkers, geeft acht het volk verwacht nu geen woorden, maar daden De heer Den Uyl denkt, geen gepruil en hij neemt goed notitie Onze partij had critiek vrij voorheen als oppositie Abonnementsprijs f 2.65 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Hoe mear gewin hoe mear brek De Burgemeeester van Bolsward, Mr. J. A. GEUKERS De nieuwe Daffodil van voren (Cliché Friesch Dagblad) Bolswards Nieuwsblad In de afgelopen Jaren dienden enkele waterschappen, o.a. „De Sneeker Oudvaart” stemden in met een ruilverkavelingsplan voor een gebied van 5598 ha. Het plan, alsmede enkele gemeentebesturen in totaal vijf aanvragen in voor ruilverkave- aanvragen kwamen voort uit de behoefte aan verbetering van de waterbeheersing de ontsluiting en de kavelvorm, -grootte en -indeling. De Centrale Cultuurtechnische Commissie en Gedeputeerde Staten van Friesland ling van gronden o.a. in de gemeenten Wymbritseradeel en Baarderadeel. Deze dat thans onder de naam ruilverkaveling „De Sneeker Oudvaart” ter visie ligt, gronddei genaren in stemming worden Met het garagebedrijf Th. F. Bruinsma te Bolsward gaat het in de goede richting. Nog niet zo heel veel jaren geleden vestigde dit bedrijf, dat in Lolium begon, zich aan de Hichtumerweg. Inmiddels is te Sneek een filiaalbedrijf gesticht, dat nu aJ weer te klein begint te worden. Met het hoofdbedrijf te Bolsward gaat het idem dito. De ene uitbreiding na de andere moet worden gerealiseerd, om aan de wen sen te kunnen voldoen. Een geheel nieuwe hal, bestemd voor de show van vracht wagens, is juist gereedgekomen en nu zijn er weer plannen, om het reeds bestaan de gedeelte aanzienlijk te vergroten. De eigenaar van dit imposante bedrijf, de heer Th. F. Bruinsma, streeft er ook voortdurend naar, om zijn klanten het hyper modernste op het gebied van do verkoop van DAF-auto's en andere merken te kunnen tonen. Vrijdag jl. bezocht hij een dealersmeeting te Eindhoven en hij kwam ’s avonds na 2i/j uur rijden (wei een bewijs, dat de nieuwe auto wat aankan) thuis met het nieuwste snufje van de DAF, nl. de nieuwe Daffodil 1966. Een herinrichting van het gebied is door individueel ingrijpen niet mogelijk. Al leen een gezamenlijke inspanning in de vorm van een ruilverkaveling met aan verwante activiteiten kan het gewenste effect sorteren voor het oplossen van de aanwezige problemen. In het kader van de ruilverkaveling wordt het volgende beoogd. De aanleg en verbetering van voor de landbouw bestèmde wegen heft de gebrekkige agrarische ontsluiting op en bewerk stelligt een goede verbinding met de verzorgingscentra. Ten behoeve van de ontsluiting van de landerijen en de bedrijfsgebouwen js ’n aantal nieuwe wegen ontworpen met een totale lengte van 75 km. Bij het ontwerpen van het plan van waterlopen is er naar gestreefd verbe teringen aan te brengen, die voldoen aan moderne landbouwkundige eisen, maar anderzijds de recreatieve doorvaartmo gelijkheid en de verbinding tussen de voormalige Dillesluis en Sneek (elfste dentocht) te handhaven. De verbetering Geen zeep genoeg? Florence is de lossing. Wij behandelen 16 kg wasgoed voor één bon en geven wisselbons bij kleinere wassen. duksje, de mechanisaesje, de arbeidsef- fiëncy en al dy dingen mear. Yn de ófroune tweintich jier hat it lan fakentiids davere fan de wylde ütspra- ken fan technici en ekonomen, dy’t sei nen, dat it boerebidr' rw yn koarte jier- ren in hiele oare gedaente krije soe. De lene kaem mei dit idé en de oare mei datte, mar allegearre wiene hja it hjir- oer iens, dat de bisteande buorkerij near- ne op like. Bikent is de architekt, dy’t propaganda makket foar it great büt- hüs mei trije fordjippingen en in 500 kij, oaren woene ha, dat tsien boeren byme- koar stappe soene en de tükste de lieding jaen, de oaren soene dan it wurk dwaen. Hawar, al dit soarte fan suggesty’s haw we in forkeard ütgongspunt, hja freeg je net nei it wichtichste fan de faktoa- ren: de minske. Hja binne iensidich en dêrtroch ünpraktysk en sille oer de boe- restan hinnegean as wetter oer in eine- kop. It glinstert wol efkes, mar it mak ket net wiet. Ir. Rijssenbeek sjocht nei de boer en syn hüshélding en dêrnei nei de bisten en it lan, dêrnei nei de mechanisaesje en de produksje, mar net oarsom. Dêrom is syn miening wichtich en learsum. Hy is fan miening, dat de féhalderij, ek yn de takomst, net dreaun wurde sil fan greate bidriuwen, mar dat de gesinsbi- driuwen fierwei de oerhan hawwe en ha.1- de sille. Hy witst der op, dat de gemid delde greatte fan de nederlanske boere- bidriuwen op it heden mar 8.7 h.a. is, Ondanks alles hwat er yn dizze tweintich jier bard is. Hy sjocht wol geleidelik bidriuwsforgreating kommen, mar mient Aan bedrijfsvergroting wordt in het ruil verkavelingsplan eveneens aandacht be steed, alsmede aan aansluiting op het water-elektriciteitsnet. Ook ten aanzien van de openluchtrecre atie zal worden gestreefd naar het tot stand brengen van een aantal voorzie ningen. Tenslotte moet worden gewezen op het landschapsplan, waarin gestreefd wordt het wy'de, open karakter van het land- schap te bewaren en de beplanting op de erven en om de dorpen te verbeteren. De heer Den Uyl houdt zich niet schuil hij moet zijn nut bewijzen treedt dus in ’t perk en let zeer scherp op 't stijgen van de prijzen De horeca zitten ze na want het publiek kwam klagen ’t ging al te grijs stel vlug de eis de prijzen te verlagen KLEARE EN SOUNE TAEL! Yn gjin tiden haw ik yn de léinbou-litera- tuer in artikel lézen, hwat my sa üt it hert grypt is, as dat fan de hear: Ir. Rijssenbeek, de direkteur fan it Féteelt en Suvelwêzen yn den Haech. Yn it fak- tydskrift: „Veeteelt en Zuiveiberichten” hat dizze hege funksionaris nou foar de twadde kear syn ynsichten publyk mak- k, diels as in andert op in polemysk ar tikel fan Pref. Stegenga yn datselde tydskrift. De reden, hwerom de sjens- wize fan Ir. Rijssenbeek my sa nei it sin is, leit hjiryn, dat hy foar it earst as ütgangspunt nimt: de minske, de boer en syn hüshalding en net de moikepro- van de waterbeheersing zal voorname lijk bestaan uit het vergroten van de ontwateringsdiepte, vooral gedurende de wintermaanden. Als gevolg hiervan zullen enige kunstwerken en leidingen moeten worden aangepast. Het ontwor pen waterbeheersingsplan waarborgt ’n voldoende drooglegging van de lande rijen, terwijl een vlotte afvoer van het overtollige water is verzekerd. Verbetering van de ligging van de ka vels ten opzichte van de bedrijfsgebou wen kan in het algemeen slechts ge schieden indien boerderijen worden ver plaatst. Om tot een efficiënte kaveltoedeling te komen, zullen o.a.kavelinrichtingswerk- zaamheden worden uitgevoerd., in het bijzonder op de kavels die bij de ver plaatste boerderijen zullen worden toe gedeeld. Het dempen, graven en profi leren van sloten, het leggen van dam men, enz. komen daarbij aan de orde. De carrosserie van de Daffodil 1966, heeft een sterk in het oog lopende ver nieuwing ondergaan. De voorzijde heeft een totaal nieuw, modern aanzien ge kregen. De motorkap is een flink stuk omhoog gebracht en licht glooiend ge modelleerd. Samen met een nieuw, hoog voorfront geeft dit de Daffodil een fors en stoer voorkomen, dat volledig harmo nieert met de totale lijn van de wagen. Ook het bagagedeksel werd strakker en forser gestyleerd, zodat een volkomen eenheid van lijn en modern geheel werd verkregen. Het nieuwe kofferdeksel is zodanig ge styleerd, dat de bekende bagageruimte van de Daffodil volledig behouden bleef en zelfs nog wat aan ruimte won. In de geprofileerde rand van dit nieuwe koffer deksel is de nummerplaat-verlichting aangebracht. De reflectoren aan de achterzijde zijn rechthoekig uitgevoerd. Bumpers en wieldoppen zijn uit roestvrij chroomnik- kelstaal vervaardigd. Dit evenals de hoge kwaliteit van het lakwerk en de preserveringslaag aan de onderzijde van de wagen maakt de Daffodil bestand tegen alle weersinvloeden en volledig ge schikt om ook ’s nachts buiten gepar keerd te blijven staan. In de achterste dakstijlen van de nieuwe Daffodil zijn aan de binnenzijde drie ven tilatieopeningen opgenomen, die aan de Het Ingenieursbureau voor Cultuurtech nische Werken „Oranjewoud” stelde voor de verbetering van de ontsluiting de waterbeheersing en de kavelinrich- ting een begroting op. Met de overige kosten aan voorzieningen zal de uitvoe ring van de ruilverkaveling „De Snee ker Oudvaart” komen op f 21.282.000, Het niet door subsidie en bijdragen van derden gedekte kostendeel zal over de eigenaren worden verdeeld. In totaal zullen deze eigenaren f 5.500.000, moeten bijdragen. Door de verbetering van de ontsluiting de waterbeheersing, de bedrijfsgrootte en de kavelindeling zullen de landbouw bedrijven in staat worden gesteld tot een rationele bedrijfsvoering te komen. De uitvoering van de ruilverkaveling zal leiden tot ruime gebruiksmogelijkheden van de landbouwgronden en tot een ge zonde ontwikkeling van het gehele ge bied. De beslissing van de uitvoering ligt thans in handen van de betrokken eige naren. Het feest, ons aangeboden door de Suvels, Is voorbij. Ik geloof dat Ik mag constateren, dat wij allen, oud en jong, van de diverse evenenementen vol op hebben genoten. Het slechte weer heeft de dappere organisatoren niet ervan weêrhouden om door te zetten en zo nodig te improviseren. Door de slechte weersomstandigheden is niet alles even goed tot zijn recht ge komen, maar wel is volop tot zijn recht gekomen en dat is het belang rijkste! de uitstekende verhouding tussen de Suvels en de Bolswardse burgerij. Ik dank gaarne het bestuur en de leden van Reholitas en speciaal de lustrum-commissie voor het uitgebreide feest, dat zo attent en zo char- mant door Miss Suvel werd gepresenteerd. Mede dank zij de uitstekende J samenwerking met vele Bolswardse organisaties Is gezellig en hartelijk feest gevierd op goed niveau. Heren studenten, nogmaals bedankt Bolsward staat graag voor u klaar Veel succes bij uw studie! Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Verenigingen en Stichtingen zonder eco nomisch doel moeten worden geregi streerd. Het ruilverkavelingsblok bestaat bodem- kundig gezien overwegend uit klei- (3800 ha) en klei-op-veen-grönden (1800 ha). Deze gronden zijn^praktisch uit sluitend in gebruik als grasland. Wat de ontsluiting betreft is het blok langs vier wegen te bereiken. Deze vor men tevens de belangrijkste interne ver bindingen. De ontsluiting van de be drijfsgebouwen is zodanig, dat van de 248 er 233 min of meer aan een ver harde weg liggen. Vijftien bedrijfsge bouwen liggen echter meer dan 1 km van een verharde weg af of zijn niet per as bereikbaar. Een belangrijk deel kan per boot worden bereikt. Daar ook de ligging van de gronden zeer ongunstig is moeten veel bedrijven de melk per boot van het land afvoeren. De voor naamste knelpunten zijn wat de ontslui ting betreft, gelegen in de omgeving van het Sneekermeer. Waterstaatkundig bezien valt het groot ste deel van het ruilverkavelingsblok on der het gezag van boezemwaterschap- pen. Een klein gedeelte is ongeregle menteerd. Het stelsel van waterlopen in het gebied van ’t (grootste) waterschap „De Snee ker Oudvaart” is volgens de huidige op vattingen weinig bevredigend. Ook in de overige waterschappen en polders, alsmede in het on gereglementeerde ge bied valt op de waterlopen en de beka- ding het een en ander op te merken. In de verkavelingstoestand valt een zeer ongunstige kavelvorm op, die in het kleigebied nog geaccentueerd wordt door een vaak bijzonder onregelmatig greppelpatroon, dat een goede exploita tie belemmert. De bedrijfsgroottestructuur kenmerkt zich door geringe verschillen. In het gebied komen naar verhouding veel grote en weinig kleine bedrijven voor, gebouwen zijn zeer oud; de oudste lig gen in het kleigebied. Minder dan de helft verkeert in goede of matig goede toestand. buitenzijde zijn afgeschermd Aangezien men met een handle op het dashboard nauwkeurig de hoeveelheid binnenstromende verwarmende verse lucht kan regelen tijdens het rijden, is het dus mogelijk de temperatuur binnen precies zo af te stemmen als gewenst wordt. Een bijkomend voordeel is nog, dat ook condensvorming wordt tegenge gaan in de wagen als deze langdurig stil staat, want ook al is de wagen geheel afgesloten, dan blijft toch een open ver binding met de buitenlucht bestaan via de ventilatieopeningen in de achterstij len. Hierdoor kan de temperatuur in de wagen zich snel aanpassen aan de zich wijzigende buitentemperatuur. Ook enkele andere nieuwe toevoegingen ter verhoging van het comfort verdienen de aandacht. Dit is allereerst het ver grote instelbereik van de stoelen. Uiteraard blijven de twee zeer comfor tabele fauteuils vóór ongewijzigd ge handhaafd. Ze zijn ieder apart instel baar. Alle typen armsteunen zijn standaard uitgerust met een armsteun op beide por tieren. Raamslingers en deurkrukken zijn van onbreekbaar zwart kunststofmate- riaal vervaardigd. Voor de nieuwe Daffodil 1966 bestaat er keuzemogelijkheid uit 8 verschillende buitenkleuren, t.w. rood, gebroken wit, donker grijs, zwart, zandkleur, donker blauw, licht blauw en licht groen. De laatst genoemde vier kleuren zijn nieuw en kwamen niet eerder in het kleuren gamma voor. Ter verhoging van het rijcomfort werd de stuurreductie minder direct gemaakt. Naar de mening van velen was de vroe gere, zeer directe stuurreductie te ge voelig. Daarom werd de stuurreductie zodanig aangepast, dat de meerderheid van het publiek dit als de meest aan gename besturing zal ervaren. Boven dien worden voortaan uitsluitend radiaal- banden gemonteerd. In de stuurkolom is voorts een kruis koppeling aangebracht teneinde een re actie van het stuur op grote oneffen heden in slechte wegen eveneens volledig uit te sluitén. Ook onder deze omstandig heden is het stuur dus hierdoor trillings- vrij. Om in één oogopslag de aanwezige rem- vloeistofvoorraad te kunnen controleren, is het remvloeistofreservoir voortaan van doorzichtig plastic gemaakt. De DAF-personenwagen, die de eerste auto was zonder smeerpunten, waardoor de doorsmeerkosten komen te vervallen, behoudt het recht op dit eervolle en voor de gebruiker kostenbesparende praedi- caat. De grondige vernieuwing van de car rosserie en het grote aantal verfijningen van comfort en rijkwaliteiten van de nieuwe Daffodil 1966 zullen zeker appel leren aan de wensen van een steeds cri- tischer publiek. Het is bovendien opmerkelijk dat door de hoge kwaliteitsstandaard en bewezen grote betrouwbaarheid en levensduur, de Daffodil ook steeds meer toepassing vindt buiten de sector van privé gebrui kers, zoals politie, overheidsdiensten en grote firma’s. Door zijn unieke automati sche transmissie heeft hij zich een ste vige plaats verworven in zijn klasse, door zijn kwaliteit een steeds ruimere plaats. Deze gunstige ontwikkeling zal door de thans aangebrachte vernieuwingen slechts gestimuleerd worden. f i

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1965 | | pagina 1