HET JEUGDWERK IN DE BRANDING I lil -1 ig os Moeien er nieuwe vormen worden gezocht Jeugdzorg bij de Doopsgezinden Hic-htum Gysbert Japiks g|j DINSDAG 15 FEBRUARI 1965 105e JAARGANG No. 13 iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiii Fan de Martinytoer J. s. 1603-1666-1966 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaardcradecl, Ilindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. Zilveren filmpjes HfBMUS SOGtV ’«.w 3 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS 2660 of 2335 i. Verwerking. Mennisten Bouwers. Jeugdwerk in Bolsward jeugdwerkzaamheden Jongerenkring. Se week van februari 1941 Tj. de J. Jeugdwerk Doopsgezinde Kerk. RVIMTE-SIMI’LATOR NAAR NOORDWIJK Wa tyd naet bruwckt, dy tijd ontgiydt Ontfljuecht, ontduwckt, me wirdse qujjt. Abonnementsprijs f 2 90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Dat woordje - htum Het zit ons dwars Ons dorpje is Van leugens wars. Maar ’t woordenboek Geeft het niet aan Dus ’t heeft geen kans Om te bestaan. Van alle lichtglans Is ’t ontbloot Die P.E.B. ons Voorheen bood. Toch ligt het dorpje Zwaar gekluisterd Onder ’t ijzel-juk En is verduisterd. Bolswards Nieuwsblat Een ruimte-simulator, waarin de satel lieten van de ESKO (European Space Research Organisation) zullen worden getest, is op transport gesteld naar Noordwijk, waar het Europese centrum voor ruimtevaa-tteciiniek is gevestigd. De simulator is ontwikkeld door Britse, Franse en Duitse firma’s. 1 itgavc: A. J OSINGA N.V., Bolsward Administratie- cn Redactie-adres: Marktstraat 13 Tclef. 2044 - Na 18.30 uur (05157) Wanneer ouders, leden van de Doops gezinde Kerk in Bolsward een kind heb- Het blijkt, dat in deze vorm de zon dagsschool voor de kinderen interes sant is. Het vertellen is wel één van de hoofdzaken, d. w. z. neemt wel veel tijd in beslag, maar daarnaast mogen de kinderen hun handen gebruiken en verwerken ze wat ze gehoord en/of be leefd hebben. Vrooal dit soort verwer king slaat goed in bij de jongens en meisjes. Goed is ook, dat de kinderen veel persoonlijk contact hebben met de leidsters. Acht kinderen op één leidster is beter dan een hele klas gevuld met plm. 30 leerlingen met eveneens één leid ster. Voor jongeren, ouder dan 16 jaar, is er de jongerenkring. Deze kring, ook een clubje, telt plm. 12 leden. Het aantal Prof. dr. Titus Biandsma, hoogleraar aan de R.K. Universiteit te Nijmegen, werd 60 jaar Anno Sjoerd Brandsma, zoals zijn wereldlijke naam luidt, werd geboren te Ugoklooster bij Bolsward. Hij is mede-oprichter van It Roomsk Frysk Bonn en is voorzitter van Frisia Catholica. Taljochtlng: Ek hjirre docht wer bliken, dat Gysbert syn stavering spelling) dy’t hy seis „ütfine” moast, wol tige fan uzes ófwykt, mar de tael seis net folie foroare is. It béste fomimt men dat as men bislket de spreuken fan Gys bert Japiks lüdop to lézen. Jo sjogge dan al gau dat hjirre stiet: Hwa’t (de) tiid net brükt, dy’t de tiid üntglydt, ünt- fljocht, üntdükt, men wurdt se kwyt. Het Hichtumer naambord Kreeg een drum Er bleef nog over 't Woordje - htum. Het is geen grieks Ook geen latijn Derhalve kans Dat ’t fries moet zijn. 35 jaar geleden werden de eerste di ploma’s aan de Rijks Zuivelschool uit gereikt. De 8 leerlingen van toen zijn allen nog in leven en wonen allen in Nederland. Gysbert-om froed en from gol en goed seit ós bjoed: ben, dat vier jaar is, dan is het vrijwel zeker, dat dit kind naar de Doopsge zinde Zondagsschool gaat. De kleuter vindt hier behalve andere Doopsgezin de vriendjes ook veel onkerkelijke.n Tot en met het twaalfde jaar is het kind op deze school. Totaal telt de school plm. 60 kinderen. Het clublokaal staat links van de kerk op het Skilwyk, recht te genover de Nieuwmarkt. De jongste kinderen, die van 4 tot 6 jaar, hebben één leidster, die met hen van alles doet: knippen, plakken, ver tellen, tekenen, enz. De ouders van de kinderen zijn in het zondagsschooluurtje vaak niet thuis, maar bezoeken onderwijl de kerk. Het zondagsschooluur valt dus precies op dezelfde tijd als de kerkdienst. Kinde ren beneden de twaalf jaar komen dan ook bijna nooit in de kerk. De kinderen van zes tot twaalf jaar hebben zes leidsters. Elke leidster heeft een klein groepje, waarmee ze apart gaat zitten, nadat de hoofdleidster de begroeting en inleiding heeft verzorgd. De leidsters vertellen aan hun eigen groepjes (plm. 8 kinderen) een Bijbels verhaal. Alle leidsters vertellen hetzelf de verhaal, ieder op haar eigen manier. Deze verhalen worden eenmaal in de veertien dagen besproken (voorberei- dingsavond Leidraad is het maandblad „Kind en Zondag”, uitgave van de N. Z. V. Nadat het verhaal verteld is, gaan de jongens en meisjes met karton of klei werken, gaan puzzelen, tekenen, scheu- me: it üntwikkelingsfüns. Hwant mei it helpen fan bijierre boerkes makket men de lanbou ekonomysk net sterker, dat moat komme fan it modernisearjen fan de bisteande bidriuwen. Dy moatte de wein lüke. Hawar, der is ek ried foar. Dizze kinne in oanfraech yntsjinje om as üntwikke- lingsbidriuw yn oanmerking to kommen foar subsydzje. Hja moatte dan oantoane, dat hjir in struktuerwiziging pleats hat, hja moat te by de bidriuwsekonomyske boekhal- ding, hja komme ünder in soarte fan taforsjoch, hja moatte ekskursjes ta- litte om de boel sjen to litten en as alles dan troch de papiermole roun is, kinne hja maksimael 10.000 goune subsydzje krije. Dat is op in gewoane pleats 5-8% fan de boukosten. Siz mar it architekte- lean. Nou sjeder! Der hiene wy nou al dy jierren op wachte. De lju mei in Aide boufallige of strieminne pleats witte nou it adres. As hja oan alle bitingsten foldwaen kinne, meije hja üt eigen büse de boukosten bitelje, mar it architekte- lean kinne hja bisparje. Jo moatte ris sjen hoe drok it rint by de rykslSnbou- konsulinten Dèrneist kin men ek in montagestAl bouwe mei in subsydzje fan likernöch itselde bidrach. Mar tink derom, it moat foar 1 maert oanfrege wurde, oars giet dizze kAns op „Ontwikkeling” jou noas wer foarby. En dat soe üs bigreatsje, net om de boeren, mar om üs minister Bies heuvel, dy’t it sa goed mei de minsken mient. ren, enz. Het verhaal, dat verteld is, is het onderwerp. Het uurtje gaat vlug om. De program mapunten worden afgewisseld met zin gen. Niet alleen in Bolsward, maar ook in andere plaatsen vindt men dergelijke zondagsscholen. Overkoepelend is de landelijke Doopsgezinde West-Hill-Kin- derdienst. In een aantal artikelen geven we een „doorlichting” van het jeugd werk te Bolsward, waarbij een kritische noot soms niet ontbreekt Deze artikelen zijn door een jon gere geschreven, die zich mede heeft laten leiden door een groot aantal vraaggesprekken, o.a. met de leidster van de Doopsgezinde Zondagsschool ter plaatse, idem Doopsgezinde Zusterkring, een wijkpropagandiste K. V. J., leden C. J. V., een jeugdouderling Herv. Gemeente, leider Herv. Knapen vereniging, leider V. C. J. V., een leider der Zondagsscholver. „Sa muel”, enz. Gaarne ontvangen we op deze ar tikelen reacties, maar dan gaar ne plaatsing van het laatste in deze serie. Komen er vele reacties, dan kunnen deze wellicht op nieuw stof geven voor een artikel. Mar de measte kAns sil It hawwe, dat in jonge boer, dy’t al jierren ütsjoen hat om plak to finen, mei syn aide lju to riede giet, oft hja dat spul net keap- je sille. Dizze jonge of net mear sa jonge boeren, dy’t graech in pleats ha wolle, sitte der net sa maklik foar. In spul hiere op de normale wetlike kondysjes, docht him hast net mear foar, hwant mei dat de Pachtwet de hierdeboer in fêste en gaediike posysje jown hat, bliuwe dy hierde spullen meast yn de- selde famylje. Komt der al ris ien frij, dan sil de eigner hast altyd forkeapje. Hwant in frije pleats bringt hiel hwat mear op as in forhierden ien. De jonge boeren hawwe dus mar in hiel lyts kans- ke op in forhierd spul to kommen. Tja- en hwat moat men dan? In minne pleats keapje tsjin de prizen fan hjoed de dei is ek net botte oanloklik, mar neat is ek neat en sadwaende sjocht men altomets, dat de Aide lju meime- koar en in fikse hypotheek, plak sykje foar in jonge boer. Dy sit dan op dat spul mei faeks goed lan mar minne ge bouwen en sünder personiel fansels, hwant dat kin in jonge boer perfoarst net bitelje. Nou is my ien ding net düdlik. Fan he- gerhan wurdt de boeren aloan foarhal- den, dat de faktor arbeidslean biskie- dend is foar de ütkomsten fan har bi- driuw. Hja moatte ekonomysk wurkje, it bidriuw rationeel fiere, de minsklike arbeidskrêft sa efficiënt mooglik bi- nutte. Alhiel akkoart! Mar hoe kin hy dat op sa'n Aide ütlibbe pleats, hwerfan de yn- dieling jit is üt pake of oerpake tiid? It Aide rottekieaster Ofbrekke en der in IS IT TINKEN OF SABEARE? De sekretaris fan Frysk Grounbisit hat okkerdeis de leden, grounbisitters, de ried jown, as se in pleats hiene mei minne gebouwen, dizze mar to forkeap- jen. Ik leau, dat soks in goede ried is foar dy eigners, mar oan de oare kant leit fansels de fraech, hwa keapet sa’n pleats en hwat bart der dan mei. In bilizzer keapet soks net, faeks soe in forsekeringsmij it dwaen om in diel fan de winst under to bringen, mar de léste tiid binne dizze minsken net oan 'e merk. It is ek mooglik dat de pleats ütmekoar fljucht en dat elk der ien of twa stikken lan fan kriget, wylst it aide fort öfbrutsen wurdt. In de ruimte boven de Waag een nood- secretarie ingericht, nu de bovw van een niejuwe secretarie aanstaande is. dere kerkelijke plaatse. De clubs zijn iedereen. In de R. P. te Hartwerd kreeg f 75,boete of 20 dagen. Hij had drie te zware var kens in voorraad. Advertentieprijs: 15 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag leden zakt dus bij het ouder worden. Dit wil niet zeggen, dat men er niets voor doet om zoveel mogelljk leden te krij gen. De aanwezige leden op de aan- vangsavond gaan de eerste avond bij de nog niet-leden langs. Voordat dit gebeurt, hebben alle leden reeds een uitnodigingskaart gekregen. De militaire diensttijd valt juist in deze leeftijd. Na de diensttijd verschijnen de meeste jongens niet meer. Oorspronkelijk was deze kring bedoeld tot 35 jaar. Dit bracht zoveel nadelen met zich mee, dat de jongerenkring nu alleen jongeren van 16 tot en met 23 jaar opvangt. Déze kring heeft ook géén volwassenen, die, zoals gewoonlijk, als leider optreedt. Het hele bestuur wordt gekozen door en uit de leden. De predi kant zit bij de vergaderingen, die een maal in de week worden gehouden, op een stoel op de achtergrond en laat de voorzitter het heft in handen houden. Evenals bij de vorige groepen wordt ook door deze groep gebruik gemaakt van een blad, waar allerlei suggesties instaan, o.a. over de agendapunten van een vergadering. Er wordt zeer veel gesproken over al lerlei onderwerpen. Deze kring heeft vaak meer iets van een debatingclub. Deze wijze van werken heeft natuurlek veel vóór, doch ook wel iets tegen. Nu komen n.l. de jongens en meisjes, die studeren op de voorgrond en de leden, die met hun handen werken, voelen zich teruggedrongen. Daarom wordt er ook nog veel aan handenarbeid gedaan. Het gesprek neemt evenwel een grote plaats in en plm. tweemaal per jaar wordt een sprekei’ uitgenodigd. De jongerenkring organiseert de z.g. „weekends”. Andere jongerenkringen uit andere plaatsen worden dan uitgeno digd om in Bolsward een vriendschap pelijke en prettige tijd door te maken. Dit heeft veel succes. De catechisatie is tot 16 jaar doorge gaan. De jongeren boven de 16 jaar kunnen de belijdeniscatechisatie gaan volgen. Deze is natuurlijk niet ver plicht. De jeugd van de randstad is en doet weer geheel anders als bijv, de jeugd van het Friese platteland. De religie, de politiek, de school, het werk, de om geving, het zijn allemaal aspecten, die in de problematiek meespelen. Hier wordt vooral bedoeld de problematiek van het jeugdwerk meestal verricht door de ouderen. Dit jeugdwerk is voor al bekend in knutselverenigingen, sport verenigingen enz. In dit artikel willen we het verenigings werk in Bolsward eens nader bekij ken. De verhoudingen omtrent de religie en politieke verdeeldheid is in deze stad zoals men weet, ongeveer een weerspie geling van het landsgemiddelde. De R.K. Kerk telt de meeste zielen. De Hervormde Gemeente heeft ook veel doopleden, doch haar jeugdwerk is ge splitst in dat van het rechtzinnig ge oriënteerde en in dat van het vrijzinni ge jeugdwerk. Ook de Gereformeerde Kerk heeft in deze stad een groot aan tal. Veel kleiner is de Doopsgezinde Kerk. Al deze kerkgenootschappen hebben hun eigen jeugdwerk, wat meestal in velé onderdelen te onderscheiden is. Behalve dit vindt men in Bolsward ook jeugdwerk met een politieke basis. Naast deze bestaan er nog verenigin gen op het gebied van de sport. Nog andere verenigingen zijn die van de vakbonden, padvinderij, en de diverse muziekclubjes. Al met al een rijke ver scheidenheid. Wat hieronder volgt is een momentop name, die een paar jaar geleden na veel oriëntatie en studie tot stand kwam. We leven snel. Het is daarom heel wel mo gelijk, dat op onderdelen er al weer gewijzigde toestanden zijn, maar in gro te lijnen is het beeld toch nog wel juist. nij, modern spul delsette, dat wie fan sels de baes, mar hoe sil hy it swier forhypteke spul jitteris bilêste mei oar- del of twa ton? Dat is ommers gjin praet wurdich. Nou wiene de minsken al in pear jier nijsgjirrich makke nei de dieden fan de regearing. Binammen doet minister Biesheuvel, dy’t yn boerekringen in goe de namme hie, oan it stjür kaem. En wrichtsjes, der kaem in nij lüd. Dat koe ek net oars, hwant by de léste keamer- forkiezings hiene de partijen en de re- gearing ek sein en skreaun, dat de lAn- bou de „heechste prioriteit” ha soe. Dat wie in moai wurd. En in skoft let ter kaem de regearing mei „Het ont- wikkelings- en saneringsfonds” op ’e lappen. Gans in skoft hat it duorre foar’t men wist, hwat de minister der nou krekt mei woe, mar lang om let kaem der hwat üt. Lytse boerkes, dy’t ophalde woene mar net koene, soene holpen wurde mei in ütkearing oant de A.O.W. harren ta- kaem. It lan fan sa’n lyts spultsje mocht dan net mear as buorkerij brükt wurde, mar moast tsjinje foar forgrea- ting fan oare bidriuwen. It hüs waerd öfbrutsen of as simmerforbliuw foar de rekreaesje forkoft. Dizze maetrigel hat yn de kontrijen fan lytse boeren soulaes brocht en wie foar mannichien in forlossing. Dat wie dus it earste stik fan de moaije namme: It sanearingsfüns. Sosiael sjoen haw ik derfoar wol weardearring, mar foar de üntwikkeling fan de bisteande bidriu wen bitsjut dit pet folie, alteast yn de measte kontrijen net. Der seacL. men üt nei it twadde diel fan de moaije nam- De jongerenkring treedt naar buiten op door het houden van collectes voor vluchtelingen, ontheemden, het houden van openbare dansfestijns, enz. Ook no digt men de jongeren van de andere kerkgenootschappen wel uit, bijv, voor het bywonen van een lezing. Van re- turnuitnodigingen is het nog nooit ge komen. Al deze jeugdwerkzaamheden zijn meestal alleen ’s winters gaande, be halve de kampen. Om de overgang naar de kerkdienst niet te groot te maken, laat men in deze diensten liedjes horen (door middel van grammofoon), die de jongelieden ook op de club hebben gezongen. (En ook bijv, liedjes van de Zingende Zusjes, Mahaiia, Jackson of Calypso-liederen; vaak ook gitaarbegeleiding Boven deze club van jongeren is er nog één voor oudere vrouwen, de z.g. Vrou wenkring (breiclub) en één voor man nen, een soort praatclub (3 A 4 leden). Al met al lijkt dit erg florissant. En dat is het ook, wanneer het vergeleken wordt met dergelijke clubs van de an- gemeenschappen ter Er verschijnen vooral in deze tijd veel geschriften, die handelen over een onder werp, dat met de jeugd te maken heeft. Het jeugdprobleem of een bepaald aspect ervan, wordt dan door een oudere, een volwassene, op papier gezet en van alle kanten belicht. Dergelijke geschriften worden zeer weinig door de jeugd zelf, daarentegen wel door de volwassenen gelezen. Deze laatsten spreken er met elkaar over, de eigen moeilijkheden en ervaringen worden opgehaald en het duurt niet lang of er is al weer een nieuw probleem geboren. Zo hebben vooral de oude ren veel problemen, die betrekking hebben op de jeugd. Iedereen heeft toch ge hoord welk een probleem de jeugdzorg is? En de jeugd zelf? Worden de problemen door de jeugd zelf gezien? Het lijkt van niet. De jeugd leeft mstig(?) verder en redt zich wel. De ouderen beweren vaak, dat de jeugd steeds slechter wordt, maar dit is moei lijk te bewijzen. Er gaan veel jaren mee heen om precies te controleren of deze jeugd, nadat ze volwassen is geworden, minder dan wel toeter is dan die van voor de tweede wereldoorlog. Nu zijn er verschillende oorzaken voor het feit, dat er juist in deze tijd veel geschriften verschenen over de jeugd. In onze na-oorlogse jaren komt men tot de ontdekking, dat verschillende gewoonten, tradities enz. gaan verdwijnen en dat geheel andere machten een woordje mee beginnen tte spreken. De proble matiek, die er zeer zeker is, blijkt zeer ingewikkeld. Allereerst lean men zich af vragen welke jeugd en welke problemen men wil bespreken. klein. Iedereen kent beste families komen grote ruzies voor, zo ook hier. Maar de goede gezonde kern weet alles goed bijelkaar te houden door te nemen, maar ook door te geven. Hierdoor bewaart men de gewenste harmonie, die ook be vorderd wordt door het feit, dat de clubs niet te groot en er leiders te over zijn. Na deze tijd gaan de kinderen naar Kerk (meestal een paar maal per jaar, dus lang niet alle zondagen) en wor den meteen opgevangen door de Men nisten Bouwers. Jongens en meisjes van 12 tot 16 jaar hebben elke week één avond van 7 tot 9 uur vergadering. De leden zijn de Mennisten Bouwers. Ook dit is lande lijk georganiseerd. Deze vergaderingen staan ook weer voor een deel in het teken van het knutselwerk. Groepswerk is hier belang rijk en wordt veel nagestreefd. Het an dere gedeelte van de avond wordt met spelen of kleine wedstrijden gevuld. De groep bestaat uit ongeveer 15 jon gens en 10 meisjes. De meisjes vormen de Zusterkring. Ze handwerken en verdienen zo geld voor de zending of voor een ander goed doel. Ook verzorgen ze wel eens een bazar. Omdat de groepen niet erg groot zijn en het groepswerk wordt bevorderd, is de verstandhouding onderling meestal goed. De jongens met hun 2 leiders en ook de meisjes met hun 2 leidsters trekken er meestal één keer per jaar een week end op uit om te kamperen. Voordat de club om 7 uur begint, houdt de predikant een half uur catechisatie. Dit half uur is niet verplicht, zodat niet iede-een hier heen gaat. Op de eigenlijke clubvergaderingen wordt ook over de Bijbel gesproken, doch niet veel, dit wordt in verband met de leeftijd juist geacht. De jongens (Broederkring) en de meis jes (Zusterkring) vormen samen de club en trekken er een keer in de vier jaar met een bus een dag op uit. 13

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1966 | | pagina 1