Wurd en Byld: kwaliteit meer dan quantiteit hark en sjoch Gysbert Japiks Galerie De Sfinx Fan de Martinytoer Expositie oud-Bolswarder Zilveren filmpjes iO5e JAARGANG No. 55 DINSDAG 19 JULI 1966 J. s. 1603-1666-1966 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND -X- in Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Advertentieprijs: 16 cent per mm nwz rjucht BOUWVAK 1966 IN BILANGRIKE FOROARING Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag In pear wike lyn haw ik yn dizze rubryk in wurdmannich sein oer it feit, dat de bilangstelling fan sommige boeren foar it aeiwyt-ündersyk oan it sakjen wie. Ik makke doe de hwat ündogenske opmer king, dat it miskien wolris foar in diel lizze koe oan de molkkontroleur of de münsternimmer. len fan de leden fan dit warbere korps hat dêrop ynheakke en sein, dat it wol wêze koe, dat hjir of der Fries record. In de Z.-Westhoek was de junimaand in geen 100 jaar zo nat als nu. En dan te bedenken, dat de meeste regen viel in de korte pe riode tussen 11 en 27 juni. Kent u hem nog De in 1942 te Bols- ward geboren Freek de Wit, die op 12-jarige leeftijd onze stad verliet, ontwikkelde zich tot een veelbelo vend kunstenaar, die in de maand augustus gaat exposeren in Den Haag. Komt u er, rijd dan eens even langs. Schandvlek. Moet het Gysbeit-beeld niet worden gereinigd? Het is toch wel diep treurig, dat bezoekers van Bolsward die het beeld willen zien, nog telkens geconfronteerd worden met de banale provo-stunt, waarover ieder rechtgeaarde Bolswarder zich schaamt? Welke rattenvanger deponeerde vrij dagavond een 17-tal rattencadavers op de Nieuwmarkt voor het St. An thony Gasthuis? Het was toch niet de bedoeling de bewoonsters de stui pen op het lijf te jagen? Man in Morris reed naar het Stads streng, sjorde met behulp van zijn Abonnementsprijs f 2.90 pet kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Uitgave: A. J. OSINGA N V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) 4e week juli 1941 Bolswards Nïeuwshlac Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaardcradeel, Ilinddoopcn, Wonscradcel, Workum cn Wymbritseradeel. Benoemd tot burgemeester van Wymbrit seradeel. de heer F. Tjaberings,, burg. v. Hoogkerk. Hij is generlei politieke rich ting toegedaan. Waarnemingen omtrent vliegtuigen moe ten gerapporteerd. Premie van f 20, die kan leiden tot het vinden van een ge vallen vijandelijke machine. Utkommen: „Hwerom Rinkje nei de thé gjin slokje ha woe”. Priis f 0,40. Fa. A. J. Osinga, Boalsert. De secretaris-generaai wil als tuchtmaat regel een lichamelijke kastijding niet als mishandeling aanmerken, als deze uit een oogpunt van orde en opvoeding we” selijk is. Duitse colonnes trekken naar het Oosten: een opmars zonder enig oponthoud. Drank en sigaretcn aan boord. De Harlinger douane heeft zaterdag in Kornwerderzand de Volendammers broers P. Z. (27) en J. Z. (18) aan gehouden op verdenking van smok kel. Hun schip, de VD 1, werd naar Harlingen opgebracht en daar aan de ketting gelegd. De broers hadden voor f 100.000,- drank en sigaretten aan boord. Chicago: Dit is ’t bed. waaronder zich de 23-jarige verpleegster Corazon Amurao wist te verbergen voor de man die acht van haar collegaatjes om liet leven bracht. De moordenaar, die zich door snjjwonden van liet leven trachtte te benemen is inmiddels ge vonden en gearresteerd. De expositie, toegegeven dat het aan tal stukken geringer in aantal is, dan dit in het verleden wel eens het geval was, heeft iets van een algehele repe titie, zowel voor bezoekers die jaarlijks geregeld In Bolsward komen, als voor de abonnees van Openbaar Kunstbezit. Het is bepaald niet onprettig oude be kenden te ontmoeten. Prachtige tentoonstellingen uit het ver leden doemen in onze herinnering op, bijv, die over „Italië in de toets der gouden eeuw", „Muziek en dans in vroe ger eeuwen", „Mare Liberum, de vrije zee”, bij het zien van de schilderijen van Dujardin, Berchem, Esaias en Willem van de Velde de Jonge, of herinnerin gen aan exposities uit lang vervlogen dagen zoals van de Friese schilderkunst (Wybrand de Geest en Margaretha de Heer). Bij het doorbladeren van de mappen van Openbaar Kunstbezit ontdekt men afbeeldingen (plus beschrijvingen) van schilderijen, waarvan hier de originelen hangen. Is het aantal betrekkelijk klein (de hal beneden werd ditmaal niet in de expo sitie betrokken, evenmin als de kleine commissiekamer, terwijl ook een op zich zelf representatieve en bezienswaar- dige ruimte als de raadzaal niet werd volgepropt), de verscheidenheid is groot. Niet wat de technieken en kunstuitin gen betreft. Ditmaal bijv, geen beeld houwwerk (trouwens de laatste jaren al niet), geen tekeningen, geen etsen, enz., slechts althans voornamelijk) olie verven, veelal op paneel geschilderd. Juist bij deze eenheid in techniek is de variatie in onderwerp en genre des te meer opvallend. Portretten, stillevens, landschappen, zee gezichten, afbeeldingen van mensen, al of niet in gezelschap, dieren, grote en kleitie tot de zeer kleine kevertjes en in man wie, dy’t yn dit opslcht net botte aktyf wie, mar dat it oer it generael grif net oan harren lei. Ik nim dat graech oan. Neffens dizze kontroleur siet it him meast hjiryn, dat it meidwaen oan dizze aeiwytkontrole hwat to massael en to hommels gien is en dat nou de gewoane boer soms him óffreget oft hy hjir nou wol safolle baet by fine sil. As der dan in pear binne, dy’t der mei ophAlde, dan folgje der faken wol mear. Dizze mins- ken binne sa’n bytsje automatysk der ta oergien en litte de ein ek gau wer slüpe. Ik doar net to sizzen, oft hjir de saek alhiel mei opklearre is, mar it soe wol kinne. En dochs soe dat jammer wêze, hwant foar immen, dy’t wit, hwat hjir efter sit, leit de saek dochs wol hwat oars. Ik leau, dat hja dizze kwestje net goed genóch trochhawwe en dêrom kin it faeks goed wêze ris op in bilangryk as- pekt to wizen, hwertroch in bytsje mear ijocht oer de motiven fan dit ündersyk strielje kin. Yn de moderne wr&ld foroaret hiel hwat en it is ien fan de meast yngripende wi- zigingen op it gebiet fan iten en drin ken, dat it artikel fet folie minder yn de graesje stiet as eartiids. Oer de hiele liny wurdt it gebrük fan fet en fethal- dende spizen tobektreaun. De moderne minske tinkt mear oan fetformindering oarsom. De medici hawwe hjir al jier- ren op wiisd en geleidelik oan geane mil joenen minsken op de goede ried yn. Net tofolle fet en süker! Ien dy’t swier li- Over ratten gesproken. U weet toch, dat de Reinigingsdienst zich intensief bezig houdt met de verdelging van de bruine jongens. Heeft u last van dit ongedierte, meldt het en U wordt prompt geholpen. Ezelachtig. De student die met een ezeltje op trektocht is door ons land cn van donderdag op vrijdag op het terrein van de gemeentereiniging in zijn tentje overnachtte, belette een 12-jarig jongetje een foto van de kleine langoor te maken. Het kind moest hem eerst twee kwartjes be talen. De bouwvak-vakantie zette wel haast traditioneel In met nattig heid. De meeste nattigheid voelde 'n jongeman, die met zijn brommer op de Marktstraat slipte en bij het po dium voor de Koffypiaets een duik in de gracht nam. Een andere slippartij vond enige me ters verder plaats t.o. apotheek Hen driks. Het slachtoffer werd hier bin nen gebracht. Een geluk bij een on geluk; pleisters waren aanwezig. En maar mopperen. Een vroege rei ziger mopperde dat de LABbus van 20 over zes óf te vroeg was vertrok ken, óf de chauffeur zich had ver slapen. Bijna zou hij daardoor een buitenlandse reis missen. De vroege vakantieganger had vergeten op ’t Wijzigingsblad van de dienstregeling te zien. De bus vertrok om 10 over zes. DE MOORD OP ACHT VERPLEEGSTERS zoontje een vloerkleed uit de auto en schudde de daarin vergaarde rom mel uit boven de stadsgracht. Com mentaar; het asyat was vol! Zo’n man in Morris moest men mores le ren. Gysbert - om freed en from gol en goed reit fis bjoedt wurdige prizen hast ünmooglik Is troch de büterpriis in reedlik molkjild op to bringen. Men soe dan de büter sa djür meitsje moatte, dat de margarine hast rounom de oerwinning bihelje soe. Nou soene der boeren wêze kinne, dy’t tinke: Nou, as it safier is, dan kin it al- tyd noch wol. Ik leau, dat dit in mis- bigryp is. Wol men meidertiid fan de bettere aeiwytforgoeding syn diel haw we, dan sil der al jierren lang by it fok ken om tocht wurde moatte. As men bi- tinkt, dat it 50 jier koste hat om it fet fan 3 op 4% to bringen, dan is it düdlik, dat men hjir net yn in deimannich mei klear is. It is nou al sa, dat in lytse forbettering fan it aeiwytgehalte de On kosten fan it ündersyk dübel en dwers goed makket, mar yn de nije situaesje, dy’t op kommende wel is, jildt dat jit folie mear. Giet men de bistemming fan de molke yn Nederlan nei, dan docht bliken, dat yn 1950 de büter mear as twa kear de moikpoeijer yn produksje de baes wie, mar nou is de poeijerproduksje al 20% heger as de bütermakkerij. Dit wiist sa düdlik yn de rjochting fan mear weardearring foar it aeiwyt, dat it net forstannich wêze soe, in pear goune, de aeiwytkontrole wêze to litten. Ut alle si- fers blykt, dat net it molkfet, mar it molkaeiwyt de takomst hat. Dêrom hoopje ik, dat de boeren dit alles yn har omgean litte sille. Hja binne ommers wol wend nei it waer to sjen. Tj. de J. Vakantiepech. De vakantie Is niet leuk begonnen voor mevr. Brinksma, Pölle 10 te Bolsward. Zij ging maan dagmiddag naar fa. Kooistra om fruit om mee te nemen op vakantie, betaalde en liet de beurs naast de tas liggen. Er stonden meer mensen in de winkel. Na ontdekking beurs niet meer daar, mensen ook niet. Flink geldbedrag plus naam en adres van eigenaar, naar de haaien, doch het ergste is wel: van mooie vakantie-spaarpot zit sleuteltje in de beurs. Gebruik het geld in vrede(?) maar gooi desnoods als het donker is, sleuteltje s.v.p. door de brieven bus. Nog liever natuurlijk de beurs met inhoud. Nooit was uit twijfel De hoop nog geboren, Zij, die dit weten, Hebben de moed niet verloren. Eens schijnt de zon, En wolkjes die drijven, Is overal weer Om buiten te blijven. De bossen, ze wachten, Door zon overgoten, Waarom dan niet Van de weelde genoten? Het heideveld bloeit Met het zachte rood, Een stuk natuur Ligt er open en bloot. De meren en plassen, In ons eigen gebied. Ze zijn weer omringd Door het ruisende riet. De zee met; zijn strand, Én beschutte rug, Van goudgele duinen, Wie wil nog terug? Hoog welft de hemel Over de bouwvak-vakantie, Het tere blauw is hopend garantie. Het zij u gegund, Twee weken van rust, Hopend dat de zon De aarde dan kust. chamelik wurk docht sil der gjin lést fan hawwe, mar dy binne der net safolle mear, de measten litte dat de masines dwaen. Dêrfandinne komt de klam alle jierren minder op it fet, mar mear op aeiwyt en fitaminen to lizzen en dit wurket troch op de ynternasjonale merk. It kreate oerskot oan moikpoeijer, dat jierren lang boppe de merk hong, is for- dwoun. Jerope hat yn 1964 de Ameari- kaenske oerskotten opmakke en yn 1965 koene de fabrikanten fan meagere moik poeijer mar tadraeije omt de fraech grea ter wie as de produksje. Nederlan hat fan dizze forbettere situaesje profiteard en koe tsjin hegere prizen maklik alles kwyt. Soks hat syn gefolgen ek yn oare lannen en dêrom wurde yn it bütenlén rounom nije poeijertuorren boud en giet de dreage molke net mear nei de boe ren werom. Foar de keallemesterij mei kunstmolke is yn hiel West-Jerope grea- te bilangstelling hwant it meste kealle- fleis is der in bilangryk en bést bitelle artikel. Dêrfoaroar sakket de weardearring foar de büter en wurdt earnstich neigien oft de priisbipaling op groun fan it fetge- halte net foroare wurde moat. Yn üs lan wurdt ek mei it aeiwytgehalte rekkene, mar it fet jowt oant nou ta de trochslach. Party deskundigen sjogge dan ek oan- kommen, dat de prilsfêststelling oars wurde sil, dat de forhalding tusken it fet- en aeiwytgehalte op 'e helling komt. Hjir pieitet ek foar, dat it by de tsjint- Schreven we de vorige maal, dat de documentatie over Gysbert Japicx en zyn tijd in de (voor het zonlicht afgeschermde) B. en W.kamer een reis naar Bols ward méér dan waard is en vooral zij, die belang stellen In de Friese literatuur een unieke en hoogstwaarschijnlijk eenmalige kans hebben handschriften e.d. te zien, waarvoor geleerden in het verleden graag een reis naar Engeland over hadden, ook al Is do Friese dichter voor U niet meer dan „een man die lang geleden leefde” cn „waar men niets aan heeft" om de taal van een ingezonden- gtukken-schryver te gebruiken, dan nóg biedt de tentoonstelling „Wurd en Byld” de bezoeker een schat van kunst, die verrast door volledigheid en vooral kwaliteit. het Vanitas-schilderij van de Leeuwar der kunstenaar uit het midden van de zeventiende eeuw Petrus Schotanus, met hemel-globe, incluis dierenriem, boeken en dood gevogelte. Op een open geslagen boek lezen we de voor dit gen re wel zeer passende tekst: Gelyck den vis het net en den vogel den strick also overvalt den mensch den dood op een ongelegen fijt. Alle dinek verslyt met den tijt. De vanitas-schilderjjen gaven n.l. uit drukking aan de vergankelijkheid van het leven. Een ander opmerkelijk schilderij is het pastorale zelfportret (d.w.z. de schilder als herder) van de Harlinger Jacob Adriaensz Backer, dat pas in 1943 op een veiling werd verworven en in 1960 eigendom werd van 'het Fries Museum. Wanneer U de tentoonstelling gaat be zoeken (stel niet uit tot morgen wat U heden kunt doen) dan moet U niet na laten de rijk geïllustreerde catalogus te kopen. Deze geeft niet alleen een schat van gegevens over Gysbert Japicx, maar bevat ook een zeer deskundig geschre ven inleiding van de samensteller van de expositie, de heer H. J. Ronday. Om wol te stearren lit wol libbjen leere. Taljochting: Hwa ’t goed stjerre wol, moat earst leare goed to libjen. De oud-Bolswarder Freerk de Wit is een talentvol, aankomend jong kunstenaar, die de hele maand augustus zijn werk ex poseert in Galerie „De Sfinx", Papestraat 16, Den Haag. Vanaf zijn geboorte (1942) tot zijn 12de jaar woonde hij in Bolsward. Zijn liefde voor kunst openbaarde zich al op jeugdi ge leeftijd en ging gepaard met een grote aantrekkingskracht tot de natuur. Op jeugdige leeftijd trok hij reeds alleen de weilanden in om de wonderen van de natuur van dichtbij te kunnen aanschou wen. Nadat zijn ouders verhuisden naar het midden des lands, heeft hij zich geheel op het tekenen toegelegd. Om een volle dige opleiding te volgen bij de kunst nijverheidsschool of de Rijksacademie v. Beeldende Kunst, ontbrak ’t geld. Daar om heeft hij alle mogelijke middelen aan moeten grijpen om zijn kennis en natuur talent te verrijken. Hij volgde schrifte lijke tekenlessen en kreeg een jaar les van Gerrit van ’t Nét te Amsterdam. Daarna volgden zwerftochten langs mu sea in binnen- en buitenland. Hij moest tijdens deze tochten in iedere plaats van betekenis werken om geld bijeen te krij gen om verder te kunnen trekken. Freerk de Wit tekent altijd met houts kool, wat volgens hem de expressie ten goede komt en hieruit blijkt wel zijn ver bondenheid met de natuur. Zijn tekeningen, vooral uit zijn begin periode, getuigen van ee« juist gevoel voor de verhouding mens-natuur, natuur- techniek, maar tevens de beklemming van deze maatschappij, die zich uit in, uit de ongerepte natuur oprijzende, alles verpletterende gebouwencomplexen etc. in donkere gestyleerde silhouetten. In zijn latere tekeningen zien we in deze somberheid een kentering komen. Duide lijk manifesteert zich een gevoel van ont spanning bij de kunstenaar. Freerk de Wit beperkt zich niet alleen tot houtskool en papier, maar ook tot pen en papier om zijn gevoelens te uiten. Hij doet dit in prozaïsche gedichten, waarvan enkele al gepubliceerd zijn door Beatrijs, Handelsblad, Trouw en De Spiegel. Maar zijn grote liefde is en blijft tekenen. Dit kunt u zef constateren bij een bezoek aan Galeries „De Sfinx” in de maand au gustus. Ketting-reactle. 'Woensdagmiddag botste bij de brug te Komwerder- zand een Renault, bestuurd door M. J. M. uit Delft tegen de Renault van S. E. uit Leeuwarden, die daar voor de open brug stond te wachten. De aangereden Renault botste vervol gens tegen een vrachtauto, die er voor stond. Er was wat blikschade, maar een passerende Wegenwacht maakte de auto’s weer voorlopig lijd baar. Ommetje. H. en Sj.schrijver reed voor u aardig ommetje, dat uit toe ristisch oogpunt erg aanbevelens- waardig is: Workum (oudheidkamer, schilderijententoonstelling, vogelpark strand), Hindeloopen (Hidde Nijland- stichting, expositie Irene, Staveren (demonstratie kikvorsmannen, sluis- werken), Warns, Hemelum, Galama- dammen (nieuwe brug en theehuis), Koudum en zo weer huistoe. Leeuwtje pech. Het Leeuwtje van voor het museum te Hindeloopen Is gestolen. Kwam man met ander leeuwtje, dat er veel op leek. Het werd aangekocht. Laat nu in het opsporingsblad een foto van dit beeldje staan: het was ergens an ders gestolen. Dubbel pech. Pech onderweg. Gisteravond veegde de politie op de weg Parrega-Tjerk- werd glasscherven bijeen. Een met vele deuken gesierd wagentje stond aan de kant. Wij zagen geen ambu lance, maar pech was het wel. torretjes toe, bloemen en bomen, voor werpen van allerlei aard, boeien het oog. In de burgemeesterskamer na de ope ning van de tentoonstelling zich even verpozend, vroeg H. M. de Koningin: „Waar hangen hier de schilderijen van de Friese schilders?” Het antwoord was spoedig gegeven. Het gezelschap bevond zich temidden van een prachtige collec tie werken van de Franeker burgemees ter Jacobus Sybrandi Mancadan, die veel gewerkt heeft in het toen destijds zeer armoedige Zuid-Oosten van Fries land en van wie enkele jaren geleden het meest links gehangen landschap is besproken in de serie Openbaar Kunst bezit, van Margaretha de Heer, de nicht van Gysbert Japicx van moederszijde (een uitvoerige collectie voor zover nog nimmer in het openbaar tentoon gestel de werkstukjes uit de collectie van Jhr. C. van Eysinga, Hervormd predikant te Oppenhuizen en huisvriend van de Ko ninklijke familie, waarvan behalve de onderwerpen ook de gestoken vergulde lijsten, waarin allerlei emblemen, de aandacht vragen. Een fraai schilderij in de burgemees terskamer is ook het portret van Bart- holt van Douma, van 1627-1678 griet man van Ferwerderadeel. Boven de trappenhal ter weerszijden van de toegangspoort tot de burgemees terskamer, vinden we eveneens grote portretten, n.l. van Frans van Eysinga, de grietman van Tietjerksteradeel en zijn echtgenote Hylck van Eysinga, eveneens tijdgenoten van Gysbert Japicx waarvan de fraai gebeeldhouwde graf zerk te vinden zijn in de toren van de Hervormde kerk te Oenkerk. Niet minder belangwekkend zijn van dezelfde schilder het zelfportret en dat van zijn echtgenote Hendrickje van Uylenburch in de Vierschaar, waar ook het bekende portret van Saskia van Uylenburch hangt de vrouw van Rem brandt (haar zuster, waaruit dus blijkt, dat Wybrand de Geest en Rembrandt zwagers waren!). Hendrickje en Saskia waren dochters van Rombertus van Uylenburch eii Sjoukje Osinga. Hoe prachtig is bijv, de rijke schouder- versiering gepenseeld en is de stofuit drukking van het halssnoer en de oor hanger. Is de aanwezigheid van een originele Rembrandt op deze expositie reeds be palend voor de kwaliteit er van, temeer raakt men hiervan overtuigd bij het zien van werken van Hendrik Averkamp, Ferdinand Bol, Albert Cuyp, Gerard Dou, Karel Dujardin, Jan van Goyen, Frans Hals, Pieter Lastman, Aert van der Meer, Van Ostade, Ruysdael, Jan Steen, Gerard Terborch, de Van de Velde’s en Philips Wouwemians, even zovele klinkende namen voor wie ook maar iets te maken heeft met onze vader landse kunstgeschiedenis. Maar er zijn meer verrassingen, zo bijv. WV’ 53

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1966 | | pagina 1