VANAVOND: SIETO HOVING
MET TINGELTANGEL
Gereformeerde mannen hielden
een
kringvergadering
Gysbert Japiks
BurgemeesterNiet spotten met het
Koningshuis
HovingIk ga gewoon door
ÏO5e JAARGANG
DINSDAG 29 NOVEMBER 1966
No. 93
Fan de Mar tiny toer
1603-1666-1966
1
W///M
Zilveren filmpjes
STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND
Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel.
X
s.
FAX
F
Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS
duwbbeld
gauw betellet jouwt
Dy
pen
ge-
Efratha zijn nog steeds
Jezus,
aldus
van
T
een
IT
or.
Tj. cU J.
Welhaast traditioneel is in deze tijd van het jaar de samenkomst van de
gereformeerde mannenverenigingen in kringverband. Na een tyd van bezig-zijn
in eigen gelederen, is het goed op gezette tijden de contacten in wijder verband
te onderhouden en uit te breiden.
DONZELL: Kikvorsmannen van het Italiaanse, leger zoeken hier naar even
tuele slachtoffers en naar kadavers van verdronken dieren in de buurt van
een ondergelopen boerderij in de Po-delta.
ek meimekoar arbeidzje en allebeide bi-
lang hawwe by in goede bidriuws-
situaesje. Mei dizze grounslach bin ik it
wol iens en ik soe it in efterütgong fine
as de wurknimmers net mear yn it Lan-
bouskip sitte soene. Ek bin ik fan oar-
diel, dat it gelikense oantal ek sin hat,
as it giet oer arbeidsbitinksten en oare
soasiale kwestjes, hwant dêrby hawwe
beide partijen likefolle bilang. Mar dêr-
mei haldt, tocht ik, ek de pariteit op.
It is perfoarst net nedich, dat men yn al
le bistjüren en kommisjes likefolle ar-
beidersfortsjintwurdigers opnimt as boe
ren of binders.
Dat makket dizze organen mar omslach-
tich en djür. Sunder biswier kin men mei
minder ta en grif as men fêstleit, dat de
stim fan de wurknimmers like swier telt
as fan de wurkjowers, byhwannear der
oer soasiale kwestjes stimd wurde moat.
Op dit punt moat ek jit yn in oare saek
in bettere oplossing socht wurde. Sawol
de boeren as de arbeiders hawwe trije
organisaesjes, de algemiene, de kristlike
en de katholike. Om nou elke organi-
saesje syn gerak to jaen, bistiet ek it
gewestelik bistjür üt 24 leden, hwerfan
7 fan de Fr. Mij., 4 fan de CBTB en 1
fan de ABTB. Dêrneist 5 fan de ANAB,
6 fan de NCAB en wer ien fan de St.
Deus Dedit. Dit tal is fierstento great,
ek om flot to wurkjen. Hja soene daliks
bigjinne kinne en bring dat op ’e helte.
Boppedat soe men yn forskate kommis
jes ek ris serieus bisykje moatte om mei
minder minsken to folstean. Net allin-
nich, dat yn de measte gefallen mear en
Afscheid ds. Roelofsen, Ned. Herv. pre
dikant te Pingjum.
De bewering dat de helft van de op
brengst van de Winterhulp gaat naar de
NSB, officieel weersproken.
Thee wordt clandestien reeds verkocht
voor f 32.per pond.
Dorpsbelangen Oosterend: lezing met
lichtbeelden door de heer A. Alt te Bols
ward.
Het ideale St. Nicolaasgeschenk
bril van Kramer. Iedere maandag zitting
in hotel De Prins van 10-11 uur.
Abonnementsprijs f 2.90 per kwartaal
(bij vooruitbetaling)
Giro 887926
Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward
Administratie- en Redactie-adres:
Marktstraat 13
Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335
(05157)
Yn Wommels oprjochte in öfdieling fan
de Frysk Nasjonale Jongerein mei liker-
nöch 40 leden. Foarsitter S. Terpstra,
skriuwer J. Wijnia, skathalder juffr. Gr
Dantuma. De hear B. Tuinstra waerd bi-
neamd ta earelid.
•1 .-
Gysbert - om
froed en from
gol en goed
•eit üs hjoedt
le week december 1941
Vanavond komt Sieto Hoving met zijn cabaret Tingeltangel in de Doele
BIC-voorstelIing geven. Zelden zal een cabaretier zozeer publiciteit hebben
kregen als dezer dagen juist Sieto Hoving. De aanleiding was de voorwaarde, die
burgemeester A. G. A. Ridder van Rappard, van Heemstede, zelf bevriend met
ons Koningshuis, aan de vooravond van het optreden in zijn gemeente stelde, n.l.
dat Sieto Hoving zijn gang kon gaan, mits hij zich niet zou verlagen tot het maken
van ongepaste grapjes over ons Koningshuis. Deze daad heeft veel beroering
gebracht. De burgemeester kreeg enerzijds bijval, anderszijds felle kritiek. In de
raadsvergadering kwam het zelfs tot een tumult. Pers, radio en t.v. waren er
er als de kippen bij deze zaak in de publieke belangstelling te brengen.
Het dagblad „Trouw” publiceerde een uitvoering interview met de cabaretier,
waaruit we hieronder citeren. Tot goed begrip geven we hier eerst een resumee
van het raadsdebat.
dat in de
verricht, hetgeen door
met aandacht werd be-
mij niet. Een eigenwijs jongetje was ik
altijd al.
Altijd gingen de golven hoog, vreselijk
hoog en nooit was er eens een fleurige
haven. Maar waarom heeft God ons hier
dan toch neergezet? Waarom is Hij niet
een beetje fleuriger? Hij zal ergens
met alles wel een bedoeling hebben,
maar wat? Ik heb een enorme bewon
dering voor het leven. Ik ben gek van
’t leven. Als je dét God wil noemen,
dan mag dat van mtf.
Natuurlijk heeft het genoemd dagblad
ook het gebeurde in Heemstede te beide
gebracht.
Hoving zei dit er van;
Dat van Heemstede vind ik schitterend.
Het Spanje van Nederland noem ik het.
’t Is wel een uitzondering natuurlijk.
We bestaan 7 maart tien jaar en zoiets
is nog nooit gebeurd. Integendeel, we
zijn veel voor burgemeesters opgetreden
één keer op uitnodiging van de commis
saris der koningin in Groningen. Er is
trouwens tot nu toe meer over de bur
gemeester van Heemstede geschreven
dan over mij. Hij heeft me trouwens
niet verboden om op te treden, hoor.
Wim Kan was er vorig jaar wel en die
heeft gewoon alles gezegd wat hij wilde.
Het is wel een gekke zaak. Een bur
gemeester mag iets verbieden als hij
het in strijd acht met de openbare orde
en zeden. Dat staat in de gemeentewet.
Maar als hij vindt dat het noemen van
de naam des konings hiermee in strijd
is
Ik spreek over niets anders dan wat
Cals zelf gezegd heeft voor de tv: dat
de kroon niet zo rijk is als we gedacht
hadden. En ik spreek over burgemees
ters; dat de kroon de voorzitter van de
gemeenteraad benoemt en als je iets
tegen de burgemeester hebt, dat je dan
dus bij de koning moet zijn. De koningin
zelf en de prins en veel ministers hebben
ons programma gezien en nooit is er
de agrariërs, dan sil it in foarbyld jaen
moatte fan dreech en sober arbeidzjen.
De lju, dy’t hjir in sit yn hawwe, melje
wol in forgoeding hawwe, mar hja moat
te der alderearst hwat foar oer hawwe.
Men kin net alles freegje fan de foar-
mannen, mar wol, dat hja toane, dat se
produktyf binne en waer leverje foar it
jild. Dêrom hearre dizze forgoedingen
sober to bliuwen en moatte de dagen fol
makke wurde.
In trédde ding is, dat men ek gjin dübeld
wurk docht. As der al in organisaesje of
kommisje is, dy’t in fraechstik under
hannen hat, kin men dat yn folie gefal
len dêroan oer litte en grif earst ris sjen
hwat der ütkomt, dus gjin gearkomsten
om de gearkomsten.
De wet fan Parkison is oan dit wurk ek
net frjemd en de boeren dogge goed de
ynrjuchting en wurkwize tige kritysk to
bisjen, oars jowt men foet oan dyjingen,
dy’t roppe: fuort mei de boel! Dat liket
wol tige fiks, mar is it net. Mar wol is
it saek in effisiënt en sober hanteard
gaen to meitsjen, hwat troch dieden bi-
wiist, dat de agrariërs der in great bi
lang by hawwe. Dat it Lanbouskip der
oant hjoed ta yn slagge is, soe ik net
graech sizze wolle. Dêrom is it tige op
syn plak, dat de lju seis harren dêryn
fordjipje en de tokoarten en gebreken
weinimme.
Hwant jitteris: de agrariërs hawwe in
great bilang by dit mienskiplik orgaen,
hja kinne it net misse.
LANBOUSKIP OP ’E SNIJTAFEL
(3)
Neist de kwestje fan it stimrjucht en de
saneamde opbou fan ünderop, dêr’t ik de
oare kears it ien en oar oer yn bitinken
joech, binne der jit twa bilangrike as
pekten, dy’t op mear as ien punt elkoar
reitsje. Alderearst is der de saneamde
pariteit. Dêründer forstiet men op it he
den, dat yn de bistjüren en de kommis
jes likefolle lanarbeiders in sit hawwe
as boeren. De reden is, dat yn dit llchem
boeren, tünders en har arbeiders gear-
wurkje. Wurkjowers en wurknimmers
hearre bymekoar omt hja yn it bidriuw
flotter arbeide wurde koe, soe dit in
slompe jild bisparje. Hwant it sprekt
fansels, dat men de lju, dy’t hjir har tiid
oan jowe, in forgoeding jaen moat omt
de measten üt har eigen wurk stappe
moatte. Dér komme de reiskosten jit
oerhinne, dat it is samar to bigripen, dat
as de gewestlike ried ien dei gearkomt,
dan is der tüzen goüne fuort.
De ünderfining leart dêrneist, dat de lju,
dy’t meimekoar wurkje, nei koarte tlid
net iens mear witte, hokfoar organisaesje
harren dêrhinne stjürd hat, de saken
bringe de lju wol bymekoar. Wol is it
needsaeklik, dat se gjin organisaesje
foarbygean, mar it hat gjin inkelde sin
de greatte fan dy organisaesjes yn dizze
rieden en kommisjes yn oantallen leden
om to setten. Troch dat al to dwaen
wurdt it allinnich mar minder praktysk
en djür.
Mar ek de pariteit tusken wurkjowers
en wurknimmers is yn folie gefallen net
nedich. It tal arbeiders is folie lytser
wurden, yn hiele hoeken komme hja net
mear foar, dêrom soe ik gjin biswier
hawwe om dit oantal yn de kommisjes
lytser to meitsjen of wei to litten as it
om technyske kwestjes gie. In forbette-
ring soe ek wêze as men goed foar eagen
haldde, dat men gjin gearkomste üt-
skreau of der moatte goed tarette üt-
stellen to bihandeljen wêze, dy’t de kos
ten fan it gearkommen wurdich binne.
Ik haw soms de yndruk krige, dat men
hjir to maklik yn is en it risseltaet lang
net mei de kosten oerienkomt. Hwant
wol it Lanbouskip mear bigryp fine by
Advertentieprijs: 16 cent per mm
Ingezonden mededelingen dubbel tarief
Contractprijzen op aanvraag
iemand opgestaan vanwege vuilspuiterij.
Integendeel, ik werd aan de koningin
voorgesteld.
Wat ik ervan vind? Je kan zeggen:
gelukkig is Heemstede totaaal geen
maatstaf en dat de mensen daar, die
ons toch willen zien, heus wel naar
Amsterdam komen. In principe een
vervelend woord is het een aantas
ting van ons vak. Binnenkort kan een
burgetneester wel zeggen dat je niet
meer over geloof mag praten. Ridder
Van Rappard wilde dus niet over het
koninklijk huis, maar wel iets over re
ligie. Ik doe allebei. Er is niet één
maatschappelijk facet, waarin ik niet
geïnteresseerd ben en waar ik dus niet
over praat.
Cabaret is een kwestie van persoonlijk
heid. Ik spreek alleen over me zelf en
wat anderen over het koninklijk huis
zeggen laat me koud. Daar heb ik niets
mee te maken. Ik voel me in dit geval
ook geen slachtoffer, totaal niet. Het is
voor mij een ongekende publiciteit, wat
de ridder misschien niet had bedoeld.
Tien jaar lang heb ik alles gezegd. Ik
neb het gehad over het boek van prins
Interessant was het, hierna de film: „Een
reis naar Palestina” vertoond en
toegelicht door Drs. Koffeman te kun
nen zien.
De aanwezigen werden geconfronteerd
met het land van de bijbel. Uit woord
en geschrift kan op velerlei wijze hier
van kennis worden genomen, maar
het zien van dit land, valt niet allen te
beurt.
Zo zag men vele plaatsen die in de
bijbel voorkomen, langzaam op het
witte doek aan het oog voorbij gaan.
Mooie natuuropnamen gaven het beeld
de nodige schoonheid en afwisseling.
De rijzige gestalten van de Nebo en
Bernhard, dat toen uitkwam. Als er zo
iets op de markt is, moet je dat dan
laten liggen? Het onderwerp „Konink
lijk Huis” is trouwens niet verleidelijker
dan welk ander onderwerp. Het is toch
een facet van onze samenleving? Wel
leuk natuurlijk, dat dit juist gebeurt
bij het elfde programma, dat heet: „Zot
ten en wijzen bijeen weten meer dan
wijzen alleen”. Het komt ook in een
tijd, dat het gezag dichter bij de mensen
is gekomen.
TV haalt de autoriteiten in huis, met
hun hebbelijkheden en vooral onhebbe
lijkheden.
Ik ga gewoon door, natuurlijk. Je kunt
er niet opeens mee ophouden. Ik kan
trouwens niet anders. Cabaret is een
kwestie van persoonlijkheid. Je bent
zo of je bent niet zo.
Opgewekt doorgaan, vooral opgewekt.
Het leven is om opgewekt te doen, want
verder is het niet zo leuk, hoor. Het
enige is lachen. Anders valt er niet
te leven. Een sobere uitzichtloze troep.
Ik ben ermee opgevoed, dat een mens
van nature slecht is en geneigd tot alle
kwaad.
Vernietiging van afvalstoffen, zoals lom
pen, oud papier, glasscherven, oude rub
ber, oude conservenblikken, enz. kan
worden gestraft met zes maanden hech
tenis of f 1000 boete.
Dit was dan ook vorige week het ge
val in het „Gereformeerd Centrum” te
Bolsward, waar de afdelingen Ooster
end, Makkum, Wommels, Gaast-Fer-
woude en Bolsward in vergadering
bijeenkwamen.
De heer A. van der Meulen, voorzitter
van de Kring Bolsward, had de leiding
van deze avond. In zijn openingswoord,
waarin Drs. I. H. Koffeman uit Nij-
kerk, inzonderheid welkom werd ge
heten, richtte hij naar aanleiding van
het reeds gelezen Schriftgedeelte uit
Romeinen 9 15 enige woorden tot
de vergadering en wees vervolgens op
het nut van dergelijke samenkomsten.
Hermon tekenden zich als schilder
achtige reuzen aan de horizon af.
Het volgen van de rolprent bracht de
aanwezigen, via de weg die eens de
Emmaüsgangers gingen naar de vel
den van Efraïm, om tenslotte te komen
in Bethlehem. Een plaats, die in deze
tijd van Advent, weer in de belang
stelling staat. Opvallend was het grote
aantal souvenirwinkels in deze plaats,
waaruit ongetwijfeld valt af te leiden,
dat dit een centrum van toerisme is.
Bij dit punt van de film, verwisselde
Drs. Koffeman het plaatje voor een
praatje over zijn bevindingen, opgedaan
bij zijn bezoek aan het Palestijnse land.
De veie opgravingen, die hier worden
verricht, brachten onlangs boekrollen
te voorschijn, waarvan de inhoud in
overeenstemming is met het bijbels ge-
gegeven.
De geboorteplaats
een fraaie socialistische psalm. Maar
welke socialist gaat nu werkelijk tussen
de verworpenen wonen? Je mag de din
gen niet tot in het absurde doordenken
natuurlijk, maar dat wil ik altijd zo
graag. Anders kun je ook geen cabaret
maken.
Ik wilde binnenhuisarchitect worden,
maar toen kwam de oorlog er tussen.
Ik was wel altijd dol op poëzie, mooie
vèèèrzen voordragen, dat vond ik schit
terend. Ik kwam in aanraking met de
studenten, wat een heerlijke openbaring
voor mij was. Ik moest naar de toneel
school, maar dat kon natuurlijk niet.
Een jaar bij een krant gewerkt. Dat was
wel fijn. Je krijgt er een soort brutaliteit
van, die goed voor je is.
Een cabaret is ook wel journalistiek.
Nou, en toen toch naar de toneelschool,
want ik wilde nog steeds prachtige ver
zen voordragen en klassiek spelen en
zo. Mijn kracht bleek in blijspelen te
liggen. Een treurig bijverschijnsel als je
klassiek wilt doen. In de tijd bij de Ne
derlandse Comedie stond ik zo vaak in
kan ademloos naar Wim Kan te kijken.
Dat vond ik zalig, zo met het publiek
praten inplaats van in je rol tegen an
dere spelers.
Via een paar regie’tjes bij de NCRV
zou ik met Peereboom voor deze club
op tournee. Proefvoorstelling in Uit
hoorn. De NCRV had het nodig geoor
deeld er een paar blaaspoepen tus
sen te zetten om een beetje in de sfeer
te blijven. Wilt heden nu treden. Eén
avond en toen nooit weer. Bleek te hoog
gegrepen. Toen werd Tingel Tangel ge
boren, in het Leidschepleintheater. Ik
vroeg Henk van Ulsen of hij mee wilde
doen en toen zei iemand anders tegen
Henk: ach, wat doe jij nou bij zo’n tin
geltangel. Dat scheldwoord is onze titel
geworden.
Vroeger ging ik altijd m’n eigen gang.
Op Palmzondag mocht bij ons thuis de
Mattheus Passion aanstaan. Een ouder
ling komt binnen en zegt: bij mij mag
dat niet. Toen zei ik: dat hoeft ook niet,
want uw jongens lopen nu in het park
achter de meiden aan en dat hoeft bij
spreker, is niet met nauwkeurigheid te
zeggen.
Vervolgens gaf hij een uitvoerige be
schouwing over het werk,
Kiboets wordt
de aanwezigen
luisterd.
De velden van
een trefpunt van de herders met hun
grote kudden schapen en worden ge
kenmerkt door de sfeer van eenvoud
en rust.
Wat dit laatste betreft, n.l. de rust, kan
helaas niet gezegd worden van deze
streken in haar geheel. Integendeel.
De spanningen in het Midden-Oosten,
nemen eerder toe dan af. Jeruzalem
is een stad die wordt gescheiden in een
Jordaans- en een Israëlisch deel. Spr.
zag deze toestand nog erger dan de
Berlijnse muur. En wel om het feit, dat
de haat in zijn felheid de Europese
situatie verre overtreft.
Wat het godsdienstig leven in dit gebied
betreft kan, aldus spr., worden aan
genomen dat 10 procent van het Joodse
volk in de staat Israël Orthodox is en
zich nog aan de vaderlijke inzettingen
houdt.
Vervolgens merkte spreker op, dat de
vraag naar het Evangelie in dit land
groot is. Hij noemde dit een zeer ver
heugend verschijnsel en dat moet stem
men tot vreugde en dankbaarheid.
Het verlangen naar die Jezus, Wiens
kribbe en kruis hebben gestaan op de
bodem van het bijbelse land. Ja, wat
meer is, het teken van Gods liefde. Die
door zijn kruisdood verlossing verwierf
voor een ieder die in Hem gelooft als
Zaligmaker van zondaren. Dit roept om
gebed, om steun met woord en daad.
Het beantwoorden hiervan legt ons ver
plichtingen op.
Na nog een elf tal vragen over dit land
te hebben beantwoord, sloot Drs. Koffe
man zijn eerst bijdrage af en werd er
gepauzeerd.
Hierna werd door hem gesproken over
het werk van de Bond van gereformeer
de mannenverenigingen in Nederland,
waarvan hij voorzitter is. Het feit, aldus
spreker, dat in dit seizoen 10 nieuwe
verenigingen zijn opgericht en inge
schreven, is een overduidelijk bewijs,
dat er nog leven in dit werk zit. Laat
ons met moed voorwaarts gaan en blij
ven werken aan de verwezenlijking van
haar doel, n.l: de toerusting van ge
meenteleden voor het kerkbouwend
werk.
Gezamenlijk luisteren naar datgene, wat
de Heilige Schrift ons wil leren. Gods
Woord te onderzoeken, zodat het waar
lijk een licht op ons pad en een lamp
voor onze voet is.
Vele zijn de problemen, die zich vandaag
de dag aan ons voordoen. Daarom moe
ten we, aldus spreker, steeds bezig zijn.
Na deze opwekkende woorden, bracht
voorzitter Van der Meulen spreker dank
voor zijn bijdrage en de aanwezigen
voor hun belangstelling. Zodat om goed
tien uur, deze geslaagde avond met
dankgebed werd gesloten.
Bolswards Nieuwsblad
Na een fel en soms emotioneel debat
van bijna twee uur heeft de Heemsteed
se gemeenteraad met 13 tegen 8 stem
men n.l. een motie aangenomen, waarin
het beleid van burgemeester A. G. A.
Ridder van Rappard ten aanzien van
de kwestie-Hoving wera veroordeeld.
In de motie stelt de raad vast, dat te
kort is gedaan aan de vrijheid van me
ningsuiting en dat de burgemeester zijn
bevoegdheden te ruim heeft geïnterpre
teerd.
Mr. Van Rappard kreeg van verschei
dene raadsleden aanvallen te verduren,
die hem nu en dan tot onbeheerste uit
vallen bracht.
De fractieleider van de p.v.d.a., de heer
Verkouw, die de motie had ingediend,
Kei: „U had pas kunnen oordelen, als
u de inhoud van het cabaret had gekend,
tlw beslissing is uniek in den lande en
is nog erger dan preventieve censuur.
U heeft zich op een heilloos pad begeven
en de gemeente in opspraak gebracht.”
De heer Rutgers (v.v.d.) meende, dat
in een democratie de mogelijkheid tot
satire op het koningshuis thuishoort. „U
hebt uw persoonlijke gevoelens omge
zet in een overheidsdaad.”
Burgemeester Van Rappard begon zijn
antwoord met wat hij noemde een „mi
ni-college in staatsrecht” en concludeer
de, dat hij volledige bevoegdheid heeft
op te treden, zoals is gebeurd. „Ik mag
voorwaarden stellen; op het ogenblik is
er in Nederland een kleine geraffineerde
groep, die de monarchie ondergraaft en
zich met smerigheden en gif richt op
het koninklijk huis. Ik heb een daad
willen verrichten. Ik ken het program
ma van de heer Hoving niet, maar er
komt iets in voor over de Kroon en
de grondwet. Het was geen censuur,
maar een waarschuwing. Er zal hier in
Heemstede niet meer op smerige, vuile
en vunzige wijze worden gespot met
het koninghuis.”
Om de raadsleden te bewijzen, wat voor
vuilspuiterij soms wordt gebezigd, deel
de de burgemeester een aantal pamflet
ten uit met discriminerende prentjes te
gen het koningshuis.
Er ontstond hierop een tumult, waarbij
de volgepakte publieke tribune ademloos
toeluisterde. Tenslotte werd de motie
in stemming gebracht en met 13 tegen
8 stemmen aangenomen.
Het Dagblad „Trouw” tracht de vraag
te beantwoorden; Hoe denkt Sieto Ho
ving hier zelf over en wat is hij eigen
lijk voor een meneer?
Hij woont in een pracht-etage aan de
Amstel. Heeft ergens in Friesland nog
een nederzetting om ’s zomers te schrij
ven.
Zo laat het dagblad Hoving zelf aan
het woord:
Iets over me zelf zeggen vind ik moei
lijk. Ik kan niet eens over me zelf schrij
ven. Zou u dat kunnen? Ik ben in Delft
opgegroeid. Wat mijn vader deed?
Ouderling in de gereformeerde kerk.
Nee, dat was niet zijn beroep. Wel bij
na. Overdag was hij chassis-richter in
Den Haag. Maar eigenlijk was ouderling
zijn beroep, ’k Had liever gehad dat hij
overdag ouderling geweest was en ’s
avonds chassis-richter.
Ik kom uit het milieu der kleine ge
reformeerde luyden, die vol vertrouwen
en nederigheid opzagen tegen de góden
Colijn en Kuyper. Het uitverkoren volk,
maar ze waren er niet vrolijk onder. Dat
heb ik ze altijd verweten. Dat vind ik
van het christendom zo opmerkelijk, dat
de mensen nooit werkelijk als de rijke
jongeling hun goederen verkocht hebben
en de opbrengst aan de armen gegeven.
Daarom zou ik me zelf ook geen chris
ten kunnen noemen, want ik doe het
zelf ook niet.
Bij de socialisten heb je precies hetzelf
de. „Ontwaak, verworpenen der aarde”,
93