VANAVOND: SIETO HOVING MET TINGELTANGEL Gereformeerde mannen hielden een kringvergadering Gysbert Japiks BurgemeesterNiet spotten met het Koningshuis HovingIk ga gewoon door ÏO5e JAARGANG DINSDAG 29 NOVEMBER 1966 No. 93 Fan de Mar tiny toer 1603-1666-1966 1 W///M Zilveren filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Wymbritseradeel. X s. FAX F Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS duwbbeld gauw betellet jouwt Dy pen ge- Efratha zijn nog steeds Jezus, aldus van T een IT or. Tj. cU J. Welhaast traditioneel is in deze tijd van het jaar de samenkomst van de gereformeerde mannenverenigingen in kringverband. Na een tyd van bezig-zijn in eigen gelederen, is het goed op gezette tijden de contacten in wijder verband te onderhouden en uit te breiden. DONZELL: Kikvorsmannen van het Italiaanse, leger zoeken hier naar even tuele slachtoffers en naar kadavers van verdronken dieren in de buurt van een ondergelopen boerderij in de Po-delta. ek meimekoar arbeidzje en allebeide bi- lang hawwe by in goede bidriuws- situaesje. Mei dizze grounslach bin ik it wol iens en ik soe it in efterütgong fine as de wurknimmers net mear yn it Lan- bouskip sitte soene. Ek bin ik fan oar- diel, dat it gelikense oantal ek sin hat, as it giet oer arbeidsbitinksten en oare soasiale kwestjes, hwant dêrby hawwe beide partijen likefolle bilang. Mar dêr- mei haldt, tocht ik, ek de pariteit op. It is perfoarst net nedich, dat men yn al le bistjüren en kommisjes likefolle ar- beidersfortsjintwurdigers opnimt as boe ren of binders. Dat makket dizze organen mar omslach- tich en djür. Sunder biswier kin men mei minder ta en grif as men fêstleit, dat de stim fan de wurknimmers like swier telt as fan de wurkjowers, byhwannear der oer soasiale kwestjes stimd wurde moat. Op dit punt moat ek jit yn in oare saek in bettere oplossing socht wurde. Sawol de boeren as de arbeiders hawwe trije organisaesjes, de algemiene, de kristlike en de katholike. Om nou elke organi- saesje syn gerak to jaen, bistiet ek it gewestelik bistjür üt 24 leden, hwerfan 7 fan de Fr. Mij., 4 fan de CBTB en 1 fan de ABTB. Dêrneist 5 fan de ANAB, 6 fan de NCAB en wer ien fan de St. Deus Dedit. Dit tal is fierstento great, ek om flot to wurkjen. Hja soene daliks bigjinne kinne en bring dat op ’e helte. Boppedat soe men yn forskate kommis jes ek ris serieus bisykje moatte om mei minder minsken to folstean. Net allin- nich, dat yn de measte gefallen mear en Afscheid ds. Roelofsen, Ned. Herv. pre dikant te Pingjum. De bewering dat de helft van de op brengst van de Winterhulp gaat naar de NSB, officieel weersproken. Thee wordt clandestien reeds verkocht voor f 32.per pond. Dorpsbelangen Oosterend: lezing met lichtbeelden door de heer A. Alt te Bols ward. Het ideale St. Nicolaasgeschenk bril van Kramer. Iedere maandag zitting in hotel De Prins van 10-11 uur. Abonnementsprijs f 2.90 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Yn Wommels oprjochte in öfdieling fan de Frysk Nasjonale Jongerein mei liker- nöch 40 leden. Foarsitter S. Terpstra, skriuwer J. Wijnia, skathalder juffr. Gr Dantuma. De hear B. Tuinstra waerd bi- neamd ta earelid. •1 .- Gysbert - om froed en from gol en goed •eit üs hjoedt le week december 1941 Vanavond komt Sieto Hoving met zijn cabaret Tingeltangel in de Doele BIC-voorstelIing geven. Zelden zal een cabaretier zozeer publiciteit hebben kregen als dezer dagen juist Sieto Hoving. De aanleiding was de voorwaarde, die burgemeester A. G. A. Ridder van Rappard, van Heemstede, zelf bevriend met ons Koningshuis, aan de vooravond van het optreden in zijn gemeente stelde, n.l. dat Sieto Hoving zijn gang kon gaan, mits hij zich niet zou verlagen tot het maken van ongepaste grapjes over ons Koningshuis. Deze daad heeft veel beroering gebracht. De burgemeester kreeg enerzijds bijval, anderszijds felle kritiek. In de raadsvergadering kwam het zelfs tot een tumult. Pers, radio en t.v. waren er er als de kippen bij deze zaak in de publieke belangstelling te brengen. Het dagblad „Trouw” publiceerde een uitvoering interview met de cabaretier, waaruit we hieronder citeren. Tot goed begrip geven we hier eerst een resumee van het raadsdebat. dat in de verricht, hetgeen door met aandacht werd be- mij niet. Een eigenwijs jongetje was ik altijd al. Altijd gingen de golven hoog, vreselijk hoog en nooit was er eens een fleurige haven. Maar waarom heeft God ons hier dan toch neergezet? Waarom is Hij niet een beetje fleuriger? Hij zal ergens met alles wel een bedoeling hebben, maar wat? Ik heb een enorme bewon dering voor het leven. Ik ben gek van ’t leven. Als je dét God wil noemen, dan mag dat van mtf. Natuurlijk heeft het genoemd dagblad ook het gebeurde in Heemstede te beide gebracht. Hoving zei dit er van; Dat van Heemstede vind ik schitterend. Het Spanje van Nederland noem ik het. ’t Is wel een uitzondering natuurlijk. We bestaan 7 maart tien jaar en zoiets is nog nooit gebeurd. Integendeel, we zijn veel voor burgemeesters opgetreden één keer op uitnodiging van de commis saris der koningin in Groningen. Er is trouwens tot nu toe meer over de bur gemeester van Heemstede geschreven dan over mij. Hij heeft me trouwens niet verboden om op te treden, hoor. Wim Kan was er vorig jaar wel en die heeft gewoon alles gezegd wat hij wilde. Het is wel een gekke zaak. Een bur gemeester mag iets verbieden als hij het in strijd acht met de openbare orde en zeden. Dat staat in de gemeentewet. Maar als hij vindt dat het noemen van de naam des konings hiermee in strijd is Ik spreek over niets anders dan wat Cals zelf gezegd heeft voor de tv: dat de kroon niet zo rijk is als we gedacht hadden. En ik spreek over burgemees ters; dat de kroon de voorzitter van de gemeenteraad benoemt en als je iets tegen de burgemeester hebt, dat je dan dus bij de koning moet zijn. De koningin zelf en de prins en veel ministers hebben ons programma gezien en nooit is er de agrariërs, dan sil it in foarbyld jaen moatte fan dreech en sober arbeidzjen. De lju, dy’t hjir in sit yn hawwe, melje wol in forgoeding hawwe, mar hja moat te der alderearst hwat foar oer hawwe. Men kin net alles freegje fan de foar- mannen, mar wol, dat hja toane, dat se produktyf binne en waer leverje foar it jild. Dêrom hearre dizze forgoedingen sober to bliuwen en moatte de dagen fol makke wurde. In trédde ding is, dat men ek gjin dübeld wurk docht. As der al in organisaesje of kommisje is, dy’t in fraechstik under hannen hat, kin men dat yn folie gefal len dêroan oer litte en grif earst ris sjen hwat der ütkomt, dus gjin gearkomsten om de gearkomsten. De wet fan Parkison is oan dit wurk ek net frjemd en de boeren dogge goed de ynrjuchting en wurkwize tige kritysk to bisjen, oars jowt men foet oan dyjingen, dy’t roppe: fuort mei de boel! Dat liket wol tige fiks, mar is it net. Mar wol is it saek in effisiënt en sober hanteard gaen to meitsjen, hwat troch dieden bi- wiist, dat de agrariërs der in great bi lang by hawwe. Dat it Lanbouskip der oant hjoed ta yn slagge is, soe ik net graech sizze wolle. Dêrom is it tige op syn plak, dat de lju seis harren dêryn fordjipje en de tokoarten en gebreken weinimme. Hwant jitteris: de agrariërs hawwe in great bilang by dit mienskiplik orgaen, hja kinne it net misse. LANBOUSKIP OP ’E SNIJTAFEL (3) Neist de kwestje fan it stimrjucht en de saneamde opbou fan ünderop, dêr’t ik de oare kears it ien en oar oer yn bitinken joech, binne der jit twa bilangrike as pekten, dy’t op mear as ien punt elkoar reitsje. Alderearst is der de saneamde pariteit. Dêründer forstiet men op it he den, dat yn de bistjüren en de kommis jes likefolle lanarbeiders in sit hawwe as boeren. De reden is, dat yn dit llchem boeren, tünders en har arbeiders gear- wurkje. Wurkjowers en wurknimmers hearre bymekoar omt hja yn it bidriuw flotter arbeide wurde koe, soe dit in slompe jild bisparje. Hwant it sprekt fansels, dat men de lju, dy’t hjir har tiid oan jowe, in forgoeding jaen moat omt de measten üt har eigen wurk stappe moatte. Dér komme de reiskosten jit oerhinne, dat it is samar to bigripen, dat as de gewestlike ried ien dei gearkomt, dan is der tüzen goüne fuort. De ünderfining leart dêrneist, dat de lju, dy’t meimekoar wurkje, nei koarte tlid net iens mear witte, hokfoar organisaesje harren dêrhinne stjürd hat, de saken bringe de lju wol bymekoar. Wol is it needsaeklik, dat se gjin organisaesje foarbygean, mar it hat gjin inkelde sin de greatte fan dy organisaesjes yn dizze rieden en kommisjes yn oantallen leden om to setten. Troch dat al to dwaen wurdt it allinnich mar minder praktysk en djür. Mar ek de pariteit tusken wurkjowers en wurknimmers is yn folie gefallen net nedich. It tal arbeiders is folie lytser wurden, yn hiele hoeken komme hja net mear foar, dêrom soe ik gjin biswier hawwe om dit oantal yn de kommisjes lytser to meitsjen of wei to litten as it om technyske kwestjes gie. In forbette- ring soe ek wêze as men goed foar eagen haldde, dat men gjin gearkomste üt- skreau of der moatte goed tarette üt- stellen to bihandeljen wêze, dy’t de kos ten fan it gearkommen wurdich binne. Ik haw soms de yndruk krige, dat men hjir to maklik yn is en it risseltaet lang net mei de kosten oerienkomt. Hwant wol it Lanbouskip mear bigryp fine by Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag iemand opgestaan vanwege vuilspuiterij. Integendeel, ik werd aan de koningin voorgesteld. Wat ik ervan vind? Je kan zeggen: gelukkig is Heemstede totaaal geen maatstaf en dat de mensen daar, die ons toch willen zien, heus wel naar Amsterdam komen. In principe een vervelend woord is het een aantas ting van ons vak. Binnenkort kan een burgetneester wel zeggen dat je niet meer over geloof mag praten. Ridder Van Rappard wilde dus niet over het koninklijk huis, maar wel iets over re ligie. Ik doe allebei. Er is niet één maatschappelijk facet, waarin ik niet geïnteresseerd ben en waar ik dus niet over praat. Cabaret is een kwestie van persoonlijk heid. Ik spreek alleen over me zelf en wat anderen over het koninklijk huis zeggen laat me koud. Daar heb ik niets mee te maken. Ik voel me in dit geval ook geen slachtoffer, totaal niet. Het is voor mij een ongekende publiciteit, wat de ridder misschien niet had bedoeld. Tien jaar lang heb ik alles gezegd. Ik neb het gehad over het boek van prins Interessant was het, hierna de film: „Een reis naar Palestina” vertoond en toegelicht door Drs. Koffeman te kun nen zien. De aanwezigen werden geconfronteerd met het land van de bijbel. Uit woord en geschrift kan op velerlei wijze hier van kennis worden genomen, maar het zien van dit land, valt niet allen te beurt. Zo zag men vele plaatsen die in de bijbel voorkomen, langzaam op het witte doek aan het oog voorbij gaan. Mooie natuuropnamen gaven het beeld de nodige schoonheid en afwisseling. De rijzige gestalten van de Nebo en Bernhard, dat toen uitkwam. Als er zo iets op de markt is, moet je dat dan laten liggen? Het onderwerp „Konink lijk Huis” is trouwens niet verleidelijker dan welk ander onderwerp. Het is toch een facet van onze samenleving? Wel leuk natuurlijk, dat dit juist gebeurt bij het elfde programma, dat heet: „Zot ten en wijzen bijeen weten meer dan wijzen alleen”. Het komt ook in een tijd, dat het gezag dichter bij de mensen is gekomen. TV haalt de autoriteiten in huis, met hun hebbelijkheden en vooral onhebbe lijkheden. Ik ga gewoon door, natuurlijk. Je kunt er niet opeens mee ophouden. Ik kan trouwens niet anders. Cabaret is een kwestie van persoonlijkheid. Je bent zo of je bent niet zo. Opgewekt doorgaan, vooral opgewekt. Het leven is om opgewekt te doen, want verder is het niet zo leuk, hoor. Het enige is lachen. Anders valt er niet te leven. Een sobere uitzichtloze troep. Ik ben ermee opgevoed, dat een mens van nature slecht is en geneigd tot alle kwaad. Vernietiging van afvalstoffen, zoals lom pen, oud papier, glasscherven, oude rub ber, oude conservenblikken, enz. kan worden gestraft met zes maanden hech tenis of f 1000 boete. Dit was dan ook vorige week het ge val in het „Gereformeerd Centrum” te Bolsward, waar de afdelingen Ooster end, Makkum, Wommels, Gaast-Fer- woude en Bolsward in vergadering bijeenkwamen. De heer A. van der Meulen, voorzitter van de Kring Bolsward, had de leiding van deze avond. In zijn openingswoord, waarin Drs. I. H. Koffeman uit Nij- kerk, inzonderheid welkom werd ge heten, richtte hij naar aanleiding van het reeds gelezen Schriftgedeelte uit Romeinen 9 15 enige woorden tot de vergadering en wees vervolgens op het nut van dergelijke samenkomsten. Hermon tekenden zich als schilder achtige reuzen aan de horizon af. Het volgen van de rolprent bracht de aanwezigen, via de weg die eens de Emmaüsgangers gingen naar de vel den van Efraïm, om tenslotte te komen in Bethlehem. Een plaats, die in deze tijd van Advent, weer in de belang stelling staat. Opvallend was het grote aantal souvenirwinkels in deze plaats, waaruit ongetwijfeld valt af te leiden, dat dit een centrum van toerisme is. Bij dit punt van de film, verwisselde Drs. Koffeman het plaatje voor een praatje over zijn bevindingen, opgedaan bij zijn bezoek aan het Palestijnse land. De veie opgravingen, die hier worden verricht, brachten onlangs boekrollen te voorschijn, waarvan de inhoud in overeenstemming is met het bijbels ge- gegeven. De geboorteplaats een fraaie socialistische psalm. Maar welke socialist gaat nu werkelijk tussen de verworpenen wonen? Je mag de din gen niet tot in het absurde doordenken natuurlijk, maar dat wil ik altijd zo graag. Anders kun je ook geen cabaret maken. Ik wilde binnenhuisarchitect worden, maar toen kwam de oorlog er tussen. Ik was wel altijd dol op poëzie, mooie vèèèrzen voordragen, dat vond ik schit terend. Ik kwam in aanraking met de studenten, wat een heerlijke openbaring voor mij was. Ik moest naar de toneel school, maar dat kon natuurlijk niet. Een jaar bij een krant gewerkt. Dat was wel fijn. Je krijgt er een soort brutaliteit van, die goed voor je is. Een cabaret is ook wel journalistiek. Nou, en toen toch naar de toneelschool, want ik wilde nog steeds prachtige ver zen voordragen en klassiek spelen en zo. Mijn kracht bleek in blijspelen te liggen. Een treurig bijverschijnsel als je klassiek wilt doen. In de tijd bij de Ne derlandse Comedie stond ik zo vaak in kan ademloos naar Wim Kan te kijken. Dat vond ik zalig, zo met het publiek praten inplaats van in je rol tegen an dere spelers. Via een paar regie’tjes bij de NCRV zou ik met Peereboom voor deze club op tournee. Proefvoorstelling in Uit hoorn. De NCRV had het nodig geoor deeld er een paar blaaspoepen tus sen te zetten om een beetje in de sfeer te blijven. Wilt heden nu treden. Eén avond en toen nooit weer. Bleek te hoog gegrepen. Toen werd Tingel Tangel ge boren, in het Leidschepleintheater. Ik vroeg Henk van Ulsen of hij mee wilde doen en toen zei iemand anders tegen Henk: ach, wat doe jij nou bij zo’n tin geltangel. Dat scheldwoord is onze titel geworden. Vroeger ging ik altijd m’n eigen gang. Op Palmzondag mocht bij ons thuis de Mattheus Passion aanstaan. Een ouder ling komt binnen en zegt: bij mij mag dat niet. Toen zei ik: dat hoeft ook niet, want uw jongens lopen nu in het park achter de meiden aan en dat hoeft bij spreker, is niet met nauwkeurigheid te zeggen. Vervolgens gaf hij een uitvoerige be schouwing over het werk, Kiboets wordt de aanwezigen luisterd. De velden van een trefpunt van de herders met hun grote kudden schapen en worden ge kenmerkt door de sfeer van eenvoud en rust. Wat dit laatste betreft, n.l. de rust, kan helaas niet gezegd worden van deze streken in haar geheel. Integendeel. De spanningen in het Midden-Oosten, nemen eerder toe dan af. Jeruzalem is een stad die wordt gescheiden in een Jordaans- en een Israëlisch deel. Spr. zag deze toestand nog erger dan de Berlijnse muur. En wel om het feit, dat de haat in zijn felheid de Europese situatie verre overtreft. Wat het godsdienstig leven in dit gebied betreft kan, aldus spr., worden aan genomen dat 10 procent van het Joodse volk in de staat Israël Orthodox is en zich nog aan de vaderlijke inzettingen houdt. Vervolgens merkte spreker op, dat de vraag naar het Evangelie in dit land groot is. Hij noemde dit een zeer ver heugend verschijnsel en dat moet stem men tot vreugde en dankbaarheid. Het verlangen naar die Jezus, Wiens kribbe en kruis hebben gestaan op de bodem van het bijbelse land. Ja, wat meer is, het teken van Gods liefde. Die door zijn kruisdood verlossing verwierf voor een ieder die in Hem gelooft als Zaligmaker van zondaren. Dit roept om gebed, om steun met woord en daad. Het beantwoorden hiervan legt ons ver plichtingen op. Na nog een elf tal vragen over dit land te hebben beantwoord, sloot Drs. Koffe man zijn eerst bijdrage af en werd er gepauzeerd. Hierna werd door hem gesproken over het werk van de Bond van gereformeer de mannenverenigingen in Nederland, waarvan hij voorzitter is. Het feit, aldus spreker, dat in dit seizoen 10 nieuwe verenigingen zijn opgericht en inge schreven, is een overduidelijk bewijs, dat er nog leven in dit werk zit. Laat ons met moed voorwaarts gaan en blij ven werken aan de verwezenlijking van haar doel, n.l: de toerusting van ge meenteleden voor het kerkbouwend werk. Gezamenlijk luisteren naar datgene, wat de Heilige Schrift ons wil leren. Gods Woord te onderzoeken, zodat het waar lijk een licht op ons pad en een lamp voor onze voet is. Vele zijn de problemen, die zich vandaag de dag aan ons voordoen. Daarom moe ten we, aldus spreker, steeds bezig zijn. Na deze opwekkende woorden, bracht voorzitter Van der Meulen spreker dank voor zijn bijdrage en de aanwezigen voor hun belangstelling. Zodat om goed tien uur, deze geslaagde avond met dankgebed werd gesloten. Bolswards Nieuwsblad Na een fel en soms emotioneel debat van bijna twee uur heeft de Heemsteed se gemeenteraad met 13 tegen 8 stem men n.l. een motie aangenomen, waarin het beleid van burgemeester A. G. A. Ridder van Rappard ten aanzien van de kwestie-Hoving wera veroordeeld. In de motie stelt de raad vast, dat te kort is gedaan aan de vrijheid van me ningsuiting en dat de burgemeester zijn bevoegdheden te ruim heeft geïnterpre teerd. Mr. Van Rappard kreeg van verschei dene raadsleden aanvallen te verduren, die hem nu en dan tot onbeheerste uit vallen bracht. De fractieleider van de p.v.d.a., de heer Verkouw, die de motie had ingediend, Kei: „U had pas kunnen oordelen, als u de inhoud van het cabaret had gekend, tlw beslissing is uniek in den lande en is nog erger dan preventieve censuur. U heeft zich op een heilloos pad begeven en de gemeente in opspraak gebracht.” De heer Rutgers (v.v.d.) meende, dat in een democratie de mogelijkheid tot satire op het koningshuis thuishoort. „U hebt uw persoonlijke gevoelens omge zet in een overheidsdaad.” Burgemeester Van Rappard begon zijn antwoord met wat hij noemde een „mi ni-college in staatsrecht” en concludeer de, dat hij volledige bevoegdheid heeft op te treden, zoals is gebeurd. „Ik mag voorwaarden stellen; op het ogenblik is er in Nederland een kleine geraffineerde groep, die de monarchie ondergraaft en zich met smerigheden en gif richt op het koninklijk huis. Ik heb een daad willen verrichten. Ik ken het program ma van de heer Hoving niet, maar er komt iets in voor over de Kroon en de grondwet. Het was geen censuur, maar een waarschuwing. Er zal hier in Heemstede niet meer op smerige, vuile en vunzige wijze worden gespot met het koninghuis.” Om de raadsleden te bewijzen, wat voor vuilspuiterij soms wordt gebezigd, deel de de burgemeester een aantal pamflet ten uit met discriminerende prentjes te gen het koningshuis. Er ontstond hierop een tumult, waarbij de volgepakte publieke tribune ademloos toeluisterde. Tenslotte werd de motie in stemming gebracht en met 13 tegen 8 stemmen aangenomen. Het Dagblad „Trouw” tracht de vraag te beantwoorden; Hoe denkt Sieto Ho ving hier zelf over en wat is hij eigen lijk voor een meneer? Hij woont in een pracht-etage aan de Amstel. Heeft ergens in Friesland nog een nederzetting om ’s zomers te schrij ven. Zo laat het dagblad Hoving zelf aan het woord: Iets over me zelf zeggen vind ik moei lijk. Ik kan niet eens over me zelf schrij ven. Zou u dat kunnen? Ik ben in Delft opgegroeid. Wat mijn vader deed? Ouderling in de gereformeerde kerk. Nee, dat was niet zijn beroep. Wel bij na. Overdag was hij chassis-richter in Den Haag. Maar eigenlijk was ouderling zijn beroep, ’k Had liever gehad dat hij overdag ouderling geweest was en ’s avonds chassis-richter. Ik kom uit het milieu der kleine ge reformeerde luyden, die vol vertrouwen en nederigheid opzagen tegen de góden Colijn en Kuyper. Het uitverkoren volk, maar ze waren er niet vrolijk onder. Dat heb ik ze altijd verweten. Dat vind ik van het christendom zo opmerkelijk, dat de mensen nooit werkelijk als de rijke jongeling hun goederen verkocht hebben en de opbrengst aan de armen gegeven. Daarom zou ik me zelf ook geen chris ten kunnen noemen, want ik doe het zelf ook niet. Bij de socialisten heb je precies hetzelf de. „Ontwaak, verworpenen der aarde”, 93

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1966 | | pagina 1