De mammoetwet en 6abe Skroar vernieuwing de onderwijs De school stelle de leerling boven de vakken Stemmen jacht Zilveren filmpjes VoetjesspeL... Ingezonden Fan de Martinyloer 106e JAARGANG No. S DINSDAG 17 JANUARI 1967 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Wymbritseradeel. Hwat hat üs hjoed to sizzen WAAROM MAMMOETWET? gevraagd. Tj. de J. PIET 1 Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag H. K. H. PRINSES MARGRIET VIERT DONDERDAG HAAR 24ste VERJAARDAG opzicht zullen aam de jeugd de hoogst mogelijke eisen gesteld moeten worden, doch deze eisen zullen niet langer los van de jeugd in de studeerkamer van welke deskundige ook geconcipieerd mo gen worden, doch zullen ten volle reke ning dienen te houden met de werkelijk heid van en rondom de jeugd. De school zal in de toekomst meer moe ten zijn dan een weegschaal die intellec tuele prestaties tegen vaste intellectuele normen afweegt en het te licht bevon- dene als afval verwerpt; Zij zal een in stituut moeten zijn, dat de jeugd op vangt, haar na toetsing in haar onder scheiden geledingen onderbrengt en haar daar tot de hoogst mogelijke prestaties in brede zin weet te brengen. Wil de mammoetwet de onderwijsver nieuwing op gang kunnen brengen, dan zal juist van de kant van de leraren be grip voor de taak van de school ten aanzien van de leerlingen gevraagd wor den en spontane bezigheid om deze ten dele nieuwe taak op zich te ne men. Wil de mammoetwet inderdaad tot de noodzakelijke vernieuwing van het voort gezette onderwijs bijdragen, dan zal ’t nodig zijn, dat de school de leerlingen boven de vakken stelt, niet met de be doeling om hen hoe dan ook op een goed kope wijze diploma's in handen te spe len, doch om hen op de meest doelmati ge wijze de meest doelmatige kennis en kunde bij te brengen. De school zij er van overtuigd, dat haar doeleinden ver der behoren te reiken dan die van de afzonderlijke vakken gezamenlijk. De vakken zijn immers geen schools doel op zich, doch vormen enkel noodzake lijke hulpmiddelen ter bereiking van een hoger doel. Waarlijk vernieuwend onderwijs veron derstelt ook nog, dat de school in hoge mate gericht wordt op de feitelijke situ atie, waarin zij functioneert. De vrijheid die bij de wet aan de individuele scholen gelaten wordt, zal dan ook besteed moe ten worden om de concrete school in haar concrete situatie in staat te stellen hebben, omdat zij nu eenmaal een ver plicht doorgangshuis voor de jeugd vor men, de taak die jeugd een onderkomen te verschaffen, dat haar optimale vor ming biedt. Zal de mammoetwet werkelijke onder wijsvernieuwing betekenen? Het is een probleem, dat alleen na grondige voor bereiding opgelost zal kunnen worden door degenen die rechtstreeks bij het onderwijs betrokken zijn. Mond- en klauwzeer geconstateerd te Bolsward. Wiis mei wêze wolle is wolris healwiis Healwiis mei wêze, wolris wiis Waterleiding bevroren? De Haan ont dooit electrisch! Abonnementsprijs f 3.25 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 De Haagse heren gaan er op uit, Allen beweren, de stembusbuit is straks vast binnen, geloof maar vrij. Wie zal er winnen? Onze partij! De heren trekken per karavaan, vele gesprekken, overal aan. Geachte kiezers, een opgaand getij! Heus, geen verliezers. Onze partij! De heren lokken, met zoet gefluit. Pas op voor gokken, neem een wijs besluit, Zeker, een groot deel denkt, 'k hoor er bij. Lijst nummer zoveel. Onze partij! De heren vegen hun stoepjes schoon. Ze doen ’t gedegen, In hoop op loon. Ja veel beloven maakt kiezers blij. Politiek Boven. Onze part(j! Alle partijen kennen de kunst. Aanvallig vrijen om kiezersgunst. En allen zingen dezelfde zang. Vóór alle dingen het Landsbelang! Het klinkt oprecht. Menen ze 't echt? Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) 3e januari 1942 IN PRAKTYSKE OPLOSSING Sünt de Pachtwet, in jiermannich foar de oarloch, in ein makke hat oan de a- sosiale situaesje fan de hierdeboer, is it foar dizze groep in stik better wurden. Dat is har, hwat my oangiet, ek fan her ten gund en ik leau ek net, dat der ien wolmienend minske wêze soe, dy nei dy „Goede Aide Tiid” werom wol. Mei de Pachtwet en de beide ütfierende yn- stansjes: de Pachtkeamers en de Groun- keamer, wurde de reedlike forhaldingen sa goed mooglik biwarre, hwat wol bli- ken docht üt it feit, dat de rebülje fan eardere tiden op dit punt alhiel foarby is. Men mag met recht en reden verwachten, dat de Wet op het voortgezet onderwijs, populair gezegd de „Mammoetwet-Cals”, bij de aanvang van het schooljaar 19681969 In werking treedt, al zijn er ook geruchten, dat de invoering nog even wordt uitgesteld. Of echter met de invoering ook dwingend de beoogde en brood nodige onderwijsvernieuwing zal worden bewerkstelligd, is een vraag die buiten de competentie van de wetgever valt en die ook niet op grond van het loutere feit van de wetsinvoering noch bevestigend noch ontkennend kan worden beant woord. De wetgever maakt immers wel de wet, doch de man vóór de klas maakt het onderwijs! Hij alleen zal de letter van de wet door de geest van zijn onderwijs tot leven kunnen brengen; hij alleen zal het geraamte van de mammoet de krach tige spieren, de sterke zenuwen en het malse vlees kunnen geven; hij alleen zal de ideële bedoelingen en achtergronden van de wet door zijn onderwijs tot vrucht dragende realiteit kunnen maken. Hjj alleen kan op de wettelijke fundamenten het huis van het onderwijs bouwen, dat een waar doorgangshuis voor de jeugd vermag te zijn, aldus lezen wij in de zojuist verschenen publicatie van regerings wege onder de veelzeggende titel: De eerste schreden van de mammoetwet. Mei men dus oer de wettelike situaesje yn it algemien tige tofré wêze, dochs binne der jit wol punten, dêr’t men de goede oplossing oant nou ta net foun hat. Ik doel hjir op de kwestje fan it ünderhald en de oanpassing fan de ge bouwen. Neffens de Wet is it ünderhald, mei ütsündering fan de lytse manke- mintsjes, alhiel foar de eigners. Yn de measte provinsjes is ek de prak- tyk dêrneffens en bitellet de eigener de kosten fan timmerlju en fervers. Lyk- wols yn mannich gefal liedt dit ta for- waerloazing fan de pleatsen, omt de kosten fan de faklju heech binne en de rendeminten fan de pleats hege ütjeften net ta litte. Hwat der dan dochs bart, komt foar rekken fan de boer en dat is fansels net yn oarder. Yn Fryslan wie al sünt ieuwen in oare praktyk. Dêr wie men wend oan de wizansje, dat beide partijen elk de helt fan it ünder hald bitellen. De goede forhaldingen wie- ne dêrmei tsjinne, foun men hjir, hwant omt beide dêrta bitelje moasten, fielde men ek beide forantwurding en omtin ken. De easken of forlangens fan de hier- der bleauwen dêrtroch ek reedliker, hwant it koste himsels ek jild. As men seis neat bitellet en allinnich mar freeg- je hoecht, tilt men der hwat lichter oer. Doe’t de Pachtwet mei syn forplichte noarmen yn wurking kaem, hat men jin hjir yn Fryslan wol ris in kear óf- frege, hoe’t it nou komme moast mei dy ünderhaldskosten. Neffens de noarmen wiene dy foar de eigner en as men dy dus tapasje soe en dat wie forplichte, soene de hierdeboeren twa kear bitelje moatte. Oan de oare kant wie men hjir perfoarst fan oardiel, dat de praktyk fan beide de helt bitelje, folie better wie as ien allinnich. Dêrom is de oplos sing socht yn de folgjende methoade. As in pleats takseard wurdt, birekkent men earst de hierwearde neffens de noarmen. Lit üs sizze, dat dit op sa’n f 6000.ütkomt. Dan takseart men de ünderhaldskosten fan de earste trije jier. Binne dy foar dat tiidrek 1500 goune, dus f 500,per jier, dan wurdt de helt fan dy 500 goune dus 250 goune fan de hier óflutsen. De hierder bitellet dus gjin 6000, mar 5750 goune hier. Hy kin dus alle jierren 250 goune yn ’e büse halde en dêrmei de helt fan de rekkens bitelje. Yn wêzen bitellet hy dus gjin ünder haldskosten. Dat kloppet hiel aerdich as de raming fan de ünkosten goed west haten as der ek bart, hwat der barre moat. Yn gans gefallen skilt dat troch de jier ren ek net safolle, mar der binne ek hiel hwat situaesjes, dat it net billik is. Sa komt it gauris foar, dat de taksateurs in pleats bisjogge, dêr’t frijhwat oan dien wurde moast. Hja skatte it ünderhald, siz mar op 1000 goune jiers en lüke dus 500 fan de hier óf. Komme se der nei trije jier wer, dan blykt, dat der neat bard is en de boel der jit minder foar stiet as earst. De eigener koe of woe net, mar de hierder hat lykwols yn dy trije jier 1500 goune yn ’e büse hólden. De pleats is minder wurden en wurdt dus ek leger takseard, sadat én de hier én de ünderhaldskosten allebeide oan de eige ner jild kostje. Grift it Ongemak en de Of het kleintje dat we hierbij afdrukken, een kind van een voetbalspeler is weten we niet. Wel weten we dat amateurfoto- graaf J. ten Oever uit Delden zijn ca mera uitstekend heeft gehanteerd. Foto’s van onze kinderen maken we allemaal graag, al is het alleen maar om Oma af en toe een genoegen te doen. Maar deze opname is meer dan zomaar een kiekje. Let eens even op de fijne lichtval rondom het liggende figuurtje. De voetjes en het ene handje hebben een kleine lichtkrans om zich heen. Er is tegenlicht gebruikt en hoe Een heel belangrijk punt is „het juiste moment”. Veel amateurs die knippen maar raak. Als het kind er maar op staat is het goed. Heus, Oma is met een foto als deze dubbel blij. Dit is be langrijk voor het maken van een goede kinderfoto: Geduld hebben. Niet druk doen. Aanvoelen als het goede moment komt en dan zonder soesa AFDRUK- ken! haar bij die concrete situatie passende doeleinden te bereiken. Vanzelfsprekend zullen deze eisen aan de betrokkenen, zowel bevoegd gezag en schoolleiding als docenten, bijzonder zware verplichtingen opleggen. Het is nu eenmaal veel gemakkelijker zich door minutieuze regelingen te laten leiden, die voor iedere situatie en voor iedere vraag het passende antwoord klaar heb ben. Doch het onderwijs en de school Het is, aldus deze publicatie, voor het welslagen van de mammoetwet van groot belang zich te blijven realiseren, dat er geen rechtstreeks verband bestaat tussen onderwijsvernieuwing en mam moetwet, zoals zo vaak in die kringen die wel belang hebben' bij het onderwijs, doch die er niet rechtstreeks bij betrok ken zijn, met het optimisme van de ouderlijke hoop wordt gemeend. Dit houdt evenwel in het geheel niet in, dat vele anderen terecht hun scep tische geluiden doen klinken. Stellig biedt immers de Wet op het voortgezet onderwijs aan de onderwijsvernieuwing groter en reëler kansen dan de nog vi gerende, versnipperde en verstarde wet geving het doet. Doch het zou een kwa lijk misverstand zijn te menen dat met de invoering van de mammoetwet het Nederlandse onderwijs als bij toverslag naar vorm en inhoud zou veranderen, zodat het bonte klaagkoor van ouders, docenten, schoolleider, maatschappelijke en industriële functionarissen, die tot heden met haast ontmoedigende regel maat hun veelszins gefundeerde bezwa ren hebben geuit, zou verstommen of alom louter lofliederen zou doen galmen. Of de mammoetwet inderdaad zal bij dragen tot de brede en verhoogde ver nieuwing van het voortgezette onderwijs is afhankelijk van de wijze waarop de docenten van het voortgezet onderwijs individueel en als groep, deze wet be jegenen; van datgene wat zij ook in samenspel met schoolleiding en bevoegd gezag van deze wet weten te maken. In zijn hoedanigheid van raamwet laat immers een reeks van mogelijkheden open, biedt zjj een reeks van vrijheden die door bevoegd gezag en/of docenten naar eigen inzichten kunnen worden be nut, laat zij aan de creativiteit, de in ventiviteit en het initiatief van de do centen een reeks van zaken over. Een gevolg hiervan is, dat de taak van de docent verder zal reiken dan het lou tere lesgeven en het louter uitvoerder zijn van de wet. Hij zal voortaan zelf aan de wet tot op zekere hoogte inhoud moeten geven. Men kan zich over deze vergrote vrij heid verheugen, doch diene er anderzijds evenzeer van overtuigd te zijn, dat vrij heid nimmer gegeven wordt voor een ongeremd hobby-isme of voor een door drijven van eigen ideeën. Vrijheid roept hoe dan ook verantwoordelijkheid op voor de wijze waarop men die eigen vrij heid besteedt. En juist deze vrijheid in verantwoorde lijkheid maakt het noodzakelijk, dat de deur van het eigen heilige huisje wijd opengezet wordt voor de geluiden van buitenaf. Eigen inzichten, ook al Zijn ze in jarenlange ervaring en eerst na diepgaande bezinning verworven, verto nen de eigenaardige neiging tot snelle verstarring, wanneer zij niet voortdurend geconfronteerd worden met en zo nodig ook aangepast worden aan nieuwe om- lekkaezje, de skurve boel en de wrak ke büthüssouder bliuwe dan foar de hier der, mar de skea, de hierformindering en de weardeformindering, komt foar de eigener. De hierfêststelling giet fan de ünderstel- ling üt, dat it nedige ünderhald ek barre sil, mar as dit net bart, dan is dy óftrek net goed. Wetlik kin men der neat oan dwaen, men kin it net werom freegje of de oare kear óflüke. De eigner is it kwyt! Oan de oare kant is it ek foar de hierder in nare boel, as hy wenje en wurkje moat op in pleats, dêr’t de eigner neat oan dwaen wol of kin. Yn folie gefallen docht hy it dan op eigen kosten, mar yn oare gefallen wurdt der gjin spiker slein en sloert it mar troch. Der binne momenteel in pear eigners, dy’t it oars dogge. As by de taksaesje it takomstige ünderhóld skatten is, dan bringe eigner en boer alle jierren dat jild op in lienbankboekje, siz mar, elk 400 goune. De ünderhaldsrekkens wurde fan dit boekje bitelle en hwat er oerbliuwt, litte se stean foar kommende jierren as der faeks greatere kosten komme. Om in great wurd to brüken, dit is it ünder- haldsfouns foar dizze pleats en it mei nearne oars foar brükt wurde. Dit liket my in tige praktyske oplossing ta om it reedlik ünderhald fêst to lizzen. Men is dan wis, dat it ek ütfierd wurdt en net ien fan beide partijen de dupe wurdt. In foarbyld om nei to folgjen, tinkt my. WEEK VAN GEBED VOOR DE EENHEID DER CHRISTENEN Evenals vorige jaren zal ook dit jaar in Bolsward weer een reeks gededsdien- sten worden gehouden in het kader van de Week van Gebed voor de Eenheid der Christenen. De diensten zullen worden geleid door de predikanten en geestelijken van de Bolswarder kerken en gewijd zijn aan het thema van de week: Geroepen in de ene hoop. Het gebed staat in het middelpunt, maar het veronderstelt een samen luisteren met het doel tot samenwerking te ko men. Bidden voor de eenheid is niet zo maar een vorm van geloven wat men graag wil. Het is een volgen in de voetstap pen van Christus, die zelf dit gebed begon. De samenkomsten zullen een half uur duren en om 19.30 uur aanvangen en gehouden worden op donderdag 19 jan. in de Doopsgezinde kerk, Skilwyk. vrijdag 20 jan. in de R.K. Parochiekerk, Grote Dijlakker. zaterdag 21 jan. in de Gereformeerde kerk, Gasthuissingel. De pastoor en de predikanten. standigheden. Met betrekking tot het onderwijs geldt dit, dunkt ons, wel in bijzondere mate. Men dient ervan overtuigd te zijn, dat het daadwerkelijke onderwijs een kwes tie is van .worden’, van zich realiseren in een bepaalde tijd en in een bepaalde situatie, en niet een kwestie van ,zijn’. Het is al zo vaak gezegd: de school be staat niet, evenmin als het doel van de school. Wat wel bestaat, zijn concrete scholen in concrete situaties die bepaal de bjj die concrete situaties passende doeleinden nastreven met daartoe ge- eigende middelen. Doel en vorm van iedere school worden voor een groot en belangrijk deel bepaald door de weder om concrete maatschappij, waarin de bezoekers van het doorgangshuis van de jeugd dat de school is, eens terecht zullen komen. Wie mocht menen, dat dit neerkomt op de dienstbaarmaking, laat staan uitleve ring, van onderwijs en school aan de particuliere en verzakelijkte belangen van het bedrijfsleven, ziet o.m. over het hoofd, dat juist in onze tijd het bedrijfs leven meer schreeuwt om kunde dan om kennis, meer om vorming dan om beroepstechnische scholing, meer om .mensen’ dan om schoolvakken. De specifieke behoeften van de maat schappij nopen de school allerminst minder althans zeker dan in vele voor gaande perioden in de richting van de materialistische utiliteit in de be smette zin van het woord. Integendeel zelfs. De maatschappij vraagt om men sen, <Me zichzelf in hun kracht en in hun zwakheid hebben leren ontdekken; die niet om-wikkeld, maar ont-wikkeld wer den; die hun ingeboren talenten en be gaafdheden hebben geactiveerd en die in brede zin van het woord zich o.a. met behulp van het onderwijs hebben ontplooid tot in de voor hen meest vol ledige zin van het woord humane wezens. Meer dan ooit is het duidelijk, dat de school dienstbaar moet zijn aan de jeugd met het oog op haar bestemming. In elk Bolswards Nieuwsblat Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Oude grammofoonplaten Nieuwland Appelmarkt 12. Er zullen meer zinken pasmunten wor den uitgegeven n.l. ook van kwartjes, dubbeltjes, halve stuivers en centen. Op de voorkant van het 2% centstuk wordt een Fries üleboerd aangebracht. De Mammoetwet kreeg deze naam, niet omdat ze iets heeft te maken met dieren of zo een mammoet is een soort olifant, reeds lang uit gestorven trouwens maar omdat het zo’n omvangrijke wet is, die heel véél wil regelen. Niet in het op on derwijsgebied anders zo vooruitstre vend Bolsward, maar in Drachten, Leeuwarden en Heerenveen wordt in Friesland met deze wet reeds ge ëxperimenteerd. Straks krijgen we er allemaal mee te maken, vandaar dit oriënterend artikel, ontleend aan de regeringspublicatie: De eerste schreden van de Mammoet. De Japanners zetten troepen aan land op Borneo. Hardrijderij voor vrouwen te Bolsward, Uitslag: 1. Fokje van der Velde, Mar- sum, 2. Tiete Reinsma, Warga; 3. Sietske Pasveer, Akkrum; Ina Keulen, Terzool; 5. M. Nienhuis, Makkinga, De Burgemeester van Bolsward, waar nemende de taak van de raad, heeft her benoemd tot voogd van het Weeshuis de heer A. J. Osinga. Oprichtingsvergadering ijswegencen- trale Bolsward-Wonseradeel. Voorzitter werd burg. J. Westra, secr.-penningm. K. Falkena Bolsward. Gediscussieerd werd over het vegen op zondag. Beslo ten werd dit niet dan bij hoge noodzaak te laten doen.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1