Bootlijn Staveren-Enkhuizen moet geld bij’ GaöeSKroap wl hark en sjoch H 1001 106e JAARGANG No. 7 DINSDAG 24 JANUARI 19(57 Hwat hat Fan de Martinytoer Zilveren filmpjes ilp STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum 9» Toch van groot belang voor Zuidwesthoek *4 OFF ISA-* *'3^ JI’M Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Object f f Totaal f 18,7 üs hjoed to sizzen Tot ziens, dit was Hark en Sjoch! SOE IT SLAGJE? lón It Tj. de J. Q f f Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag 4e week januari 1942 80 jarig bestaan ijsclub „Eensgezindheid te Rien. De Baarderadeeltocht trok 648 deelne mers. 8,0 0,5 1,85 Te koop: Bunzinghond. K. Jagersma te Arum Hier en daar honden- en kattevlees te koop zonder bon. 25 jarig bestaan afdeling Bolsward Bond van Zuivelarbeiders. In holle kies kin immen danig pleagje, gelokkich foar in hopen lju, dat in holle kop gjin pine docht 444 liefhebbers namen deel aan de Hen- naarderadeeltocht. Der is in nümer yn diz kontrei Dat is fan romantyk net frij Dit is mear as tüzend plus Luk mar ris efkes oan ’e lus. It iene wie en ’t oare kaem ’t Stie op ’e molkbussen yn ’e daem Gjin ien hie der erch noch yn In hiele wierheit is gjin skyn Men hoeft der ek, neat by to sykjen Om de fantaseije to forrykjen Doch lit men faek de tüzen gean Oer ’e grinzen fan it deisk bistean. Abonnementsprijs f 3.25 per kwartaal (bij vQoruitbetahng) Giro 887926 Uitgave: A. J. OSINGA N.V„ Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) De bevolking van Bolsward groeide in het afgelopen jaar met 5 personen van 6892 tot 6897. 2,2 1,4 0,75 0,5 2,8 0,7 Us aide wraid, wie aloan roun Bleau mei de fuotten op ’e groun Forjit it mar, ,’t wie in amerij Yn ’e moaije wróld, fan ’e fantasij J. S. Bolswartls Nieuwsblad In Workum hardrijderij van de Arbeids dienst. De prijzen, bestaande uit luxe voorwerpen, werden ’s avonds in het kamp uitgereikt aan resp. de heren Brou wer, Lenders, v. Straten, Koers en Land- lust. Bij de elfstedentocht passeerden de Bols- wardse rijders Siemonsma, Wouters, Houben, Statema en Jorritsma Bolsward om 12 uur. Winnaar werd S. de Groot uit Jorwerd in de recordtijd van 8 uur, 44 minuten. Mar ja, ’t kin barre, om sa to sizzen Hwat moat men efter tüzend lizze Sa is ’t ek gien oan dat bidriuw Omdat it net by tüzend bleau B(j alle „drege petearen” en het liegt er soms niet om verleden jaar waren er redevoeringen, die langer dan een uur duurden zijn de leden van de Friese Statenfracties in de afgelopen maand ook enkele malen in de lach geschoten. Dat was b.v. het geval toen mevrouw De Graaff-Nauta toen ze bij de behandeling van het z.g. Dorpenplan het woord kreeg: „Ik dacht eerst maar koffie,” waarop de Commissaris der Koningin haar hoogst verbaasd aankeek en zij toen lakoniek opmerkte: „Op het platteland en daar hebben we het over is het al lang koffietijd!” Toen het gelach was bedaard werd prompt een koffiepauze ingelast. Toen in een volgende zitting de man van de Frysk Nasjonale Partij vol ver voering uitriep: „Vondeling sei it ek al: Wat op ’s herten grond leit, dat weit hem naar de keel,” klonk er opnieuw een lachsalvo in de plechtige Statenzaal, waarop de Friese nationalist, zich nog niet bewust van zijn komische verspre king, waarbij hij Vondeling ten tonele voerde, terwijl hjj kennelijk Vondel be doelde, opnieuw voor hilariteit zorgde toen hij zich verontschuldigde met te zeg gen: „In Fries mei dochs ek wolris in Hollansk poëet sitearje?” Hoe rekket soks hjir sa forsyld Yn üs klimaet, ’t is net sa myld ’t Heart thus yn in lan, fol waerme pracht Yn ’t lan fan tüzend en ien nacht. selde as mei de yndustry. De moderne tünbou freget nou ienkear in konsin- traesje fan in fiks oantal bidriuwen en in feiling, dy’t bilangryk genóch is foar de eksporteurs. Dizze minsken komme allinnich as hja it hiele jier troch fikse kwantiteiten op dy feiling forwachtsje kinne. Is dat net sa, dan blluwe dizze minsken wei. Nou hawwe wy yn Fryslan hwat tünbou om Harns hinne, om Ljouwert hinne, yn de omkriten fan Berltsum en St. Anna, om Bütenpost, it Oranjewald, Koudum, Bakhuzen en sa, hwat forsprate fruit- bidriuwen büten dizze gebieten, hjir en dêrre in pear, mar nearne is in fikse tünbousintrom, dat meitelt. De kommis- je komt ta de konklüzje, dat in feiling, dy’t goede prizen meitsje kin, in mini mum oanfoer hawwe moat fan 10 mil joen goune oan produkten fan ien groep, dus kasgrienten, blommen, bollen of fruit. Mar Fryslan hie mar in produksje fan 3 miljoen, dy’t boppedat oer meardere tel lingen fordield waerd. It gefolch is, hiel faken to lege prizen en dus net folie animo om it yn de tünbou to sykjen. Nou hat dy kommisje op papier ütrekkene, hwat hjir oan to dwaen is. Har rede- naesje is simpel dizze: de goede bistean- de bidriuwen, dy’t net fier fan Ljouwert- Harns öflizze, moatte har bidriuwen trije kear sa great meitsje en dan moatte der jit twa kear safolle tünders üt oare kon- treijen bykomme, dy’t in fiks bidriuw yn Fryslan bigjinne. Dan soe men op in produksje komme fan lu miljoen en as men dy dan op ien feiling oanfierde, koe om it hjir goed oan ’e gong to krijen, mar de feiten toane oan, dat ündanks dat it doel net birikt is. Krekt sa’n bytsje by de wal op sakje wy daliks wer yn de Onderwal werom. Ek nou wer wurde in- kelde tsientallen miljoenen biskikber steld om it noarden by to stean, mar ek nou sil wer blike, dat dêrmei wol hwat soulaes brocht wurdt, mar de kwael net weinommen. It bidrach, dat hjir foroa- ring yn bringe koe is sa fantastysk great, dat it gjin inkelde kans hat om ea troch in regearing foarsteld, jit min der ea troch de keamers oannomd to krijen. Dêrom bliuwt it by ynjeksjes, dy’t efkes opfleurje, mar dan komt de skiere kleur wer werom. Us hiele struktuer is nammens in stik efter by it sintrale en südlike diel fan üs lan en om dy hiele struktuer op mo dern peil to bringen, üntbrekke de mid dels folslein. Dit wurdt ek wer düdlik yn de kwestje fan de tünbou-üntwikkeling, dy’t neist de yndustrialisaesje oanrieden waerd om it noarden omheech to brin gen. Sa fan büten bisjoen moast dit hjir oars wol kinne. Der is goede, geskikte groun der binne genóch agraryske wurk- krêften, de provinsiale oerheden en folie gemeenten wolle wol meihelpe en hja hoege ek net mei hwat nijs to bigjinnen hwant rounom is wol in bigjin fan tün bou, sawol yn Fryslan as yn Grins en Drinte. Mar de stüdzje-kommisje fan de bistjürskommisje: „Noorden des lands”, dy’t okkerdeis har rapport ütbrocht hat oer de takomstkansen fan de tünbou hjir yn it noarden, hat üs net oertsjüge, dat it slagje sil. Yn wêzen is it hjir it- DEMONSTRATIE TEGEN Djakarta: Een nieuwe demonstratie van het anti-communistische actie- front van Indonesische studenten „Kami”, waarbij het aftreden van president Soekarno wordt geeist. Jongedijk? De naam werd ons op gegeven door de heer Y. Sandstra, als eierzoeker wel bekend in deze contreien. Wat het zwaarst is Wij hoorden het verhaal van Ankie uit klas één. ’t Ging met haar lezen nog niet zo best. De juffrouw wilde wel helpen, na schooltijd of op een vrije middag. „Wanneer doen we, Ankie?” vroeg de juf haar, „woensdagmiddag of zaterdagmiddag?” „Dan kin ik net,” zei Ankie onmiddellijk, „dan moat ik t.v.-sjen Jeugd gaat fietsen. De hoofden van de openbare lagere en openbare ulo school hebben te kennen gegeven dat het aanbeveling verdient de bij die scholen behorende rijwielbergplaats te vergroten. De bestaande berg plaats is te klein om het aantal rij wielen, waarvan de leerlingen nood zakelijk gebruik moeten maken, te bergen. Kerkhof. Mantgum heeft er een ko mend kerkhof bij. Aan de openbare weg nog wel. Wie van de Weidumer kant komt ziet halverwege een groei ende rij autowrakken. Scholen naar Het Bolwerk. De CVO en de Rehobothschool willen in de toekomst graag gebruik maken van een der sportvelden in beheer bij de sportstichting „Het Bolwerk” bij het lesgeven in het vak lichamelijke oefe ning. Voorgaande jaren maakten de scholen gebruik van het sportterrein aan het Oordje. Marktdag. Ja, wij Bolswarders we en ook geen paarden worden aange voerd, kan een vreemdeling het moei lijk weten. Bij de nieuwe verkeers- aanduiding op de Nieuwmarkt is verzuimd aan te geven, dat de marktdag op donderdag is. Dat is jammer en kost de onwetenden bon netjes. De auto van de straat. In verband met de plannen tot de bouw van een garage naast zijn woning, verzocht de heer A. de Boer, Sneekerstraat 54 te Bolsward een klein perceel grond te mogen kopen van de tuin, beho rende bij het park. Eenzijdig parkeren. Heel wat stra ten in Bolsward hebben er klimpalen bij gekregen, die door de jeugd graag als zodanig worden gebruikt, maar voor iets anders zijn bedoeld, n.l. ter aanduiding van een eenzijdig par keren. Elke straathelft mag nu bij toerbeurt een halve maand de wel vaart voor de deur. Anti-rookactie. In het kader van de Aktie Niet Roken 1967 wordt dezer dagen een lesfolder uitgereikt aan leerlingen van de hoogste klassen van de lagere scholen. 70% van alle hoofden van lagere scholen hebben positief gereageerd. Nieuwe boerderij. De boerderij, welke thans wordt gepacht door de heer Lycklama a Nijeholt, op Laard, zal ten gevolge van de verbetering van Rijksweg 43 in een ongunstige po sitie komen te liggen. Op grond van de voorwaarden van de ruilverkave ling zal thans een nieuwe boerderij moeten worden gebouwd ten noorden van Rijksweg 43. Met landweg. In verband hier mede is het noodzakelijk dat een toegangsweg wordt aangelegd van de Snekerweg naar de nieuw te bou wen boerderij. Onderhandelingen zijn daartoe reeds gevoerd over de aan koop van een oude landweg. De eige naar van bedoelde landweg heeft zich bereid verklaard deze te ver kopen. De griene greide. Evenals andere ja ren wordt er te Sneek weer een graslanddag gehouden, reeds de 6e in de reeks. Sprekers ditmaal drs. H. Schelhaar, ir. L. Eelkema en mr. C. Stapel. De datum? 9 februari. No teert u alvast. De werkgelegenheid in Friesland Naar aanleiding van spreking met Zijne Een ander incidentje, waarbij vele Sta tenleden zich kostelijk hebben ver maakt, was het moment waarop de Ge deputeerde mr. D. Okrna zijn opponent de heer Gj. van Dam, waarnemend fractieleider van de Statenfractie van de Partij van de Arbeid, in het zonnetje zette. Het gebeurde bij de beantwoor ding van de eerste ronde van de be grotingsbehandeling gehouden Algeme ne beschouwingen. De heer Van Dam had daarop een snelle verbinding van Friesland met Amsterdam bepleit. Hij zeide daar zijn gedachten en fantasie eens over hebben te laten gaan en tot de conclusie te zijn gekomen dat de kortste weg die zou zijn van Staveren naar Enkhuizen, hetzij door een dam, hetzij door een grote brug, zoals er in Zeeland worden gebouwd. Hoewel erg ongebruikelijk ontrolde hij een grote landkaart, waarop hij de verbinding reeds had ingetekend om hiermede zijn collega’s te laten zien wat hij bedoelde. Ze knikten instemmend. Bij de beantwoording merkte mr. Okma op, dat men in droomfantasiën, zoals de heer Van Dam blijkbaar had gehad, wel eens spreekt van het verschijnsel van het „dejas vu,” dit wil zeggen, dat men iets meent al eerder te hebben gezien. In verband hiermede ontrolde de Ge deputeerde ook een kaart waarop de door de heer Van Dam gefantaseerde verbinding reeds stond opgetekend. Hij merkte zo langs zijn neus heen op, dat deze kaart jaren geleden reeds was ont worpen enaan alle leden toege stuurd, op welk moment het als origi neel idee aangekondigde verbindings- plan in schone schijn van nieuwigheid niet weinig verbleekte. Hoe dan ook, deze verbinding Staveren- Enkhuizen is nog verre verre toekomst muziek. Voorlopig zal men het nog met de bootverbinding moeten doen. Reeds eerder wezen we op het belang van deze verbinding. Zou de verbinding Staveren- Enkhuizen wegvallen, dan zit heel de Zuidwesthoek „in een zak.” Bovendien zou dan het gevaar niet denkbeeldig zijn, dat ook het belang van de spoor lijn Staveren-Sneek in discussie zou worden gesteld. Toch heeft enkele jaren geleden het voortbestaan van de boot verbinding aan een zijden draad ge hangen. Dank zij een spontane actie en de morele en financiële hulp van het overgrote deel van de Zuidwesthoek- gemeenten werd het gevaar bezworen en voorlopig afgewend, althans gedeel telijk, want alleen in de zomermaanden werd de bootlijn gehandhaafd. Dit is al weer een paar jaar geleden. Het is intussen verheugend te kunnen constateren, dat dit experiment on danks nog een exploitatietekort zo danig is bevallen, dat de tekorten blij kens de hieronder vermelde gegevens niet alleen meevallen en telkenjare klei ner worden, maar ook dat men voor nemens is de diensten uit te breiden, al zal ook nu nog met garanties moeten worden bijgesprongen. Zo doen in de vergadering van de Pro vinciale Staten van 7 februari a.s. Ge deputeerde Staten het voorstel tot het verlenen van een garantie van ten hoog ste f 7.500.in het eventuele exploita tietekort van de toeristische bootverbin ding Staveren-Enkhuizen voor het sei zoen 1967 en volgende jaren. In de vergadering van 1 februari 1966 werd reeds besloten een bedrag van ten hoogste f 12.500.beschikbaar te stel len als bijdrage in het eventueel exploi tatietekort op de bootdienst Staveren- Enkhuizen voor het seizoen 1966. De provincie Noord-Holland stelde een ge lijk bedrag in uitzicht. De N.V. Nederlandse Spoorwegen heeft medegedeeld, dat de onderhavige boot verbinding in 1966 een negatief resul taat heeft opgeleverd van f 18.700. Van de door Friesland en Noord-Holland toegezegde garantiebedragen zal 74.8% of f 9.350.per provincie moeten wor den aangesproken. De N.V. Nederlandse Spoorwegen en de Reederij Koppe zijn voornemens ook in 1967 zowel de bootverbinding als de toe ristische evenementen, welke op deze bootverbinding betrekking hebben, voort te zetten. Het ligt tevens in de bedoeling de vaarperiode in 1967 wederom te ver vroegen. Gevaren zal thans worden van 12 mei tot en met 2 september (in 1966 werd gevaren van 25 mei tot en met 3 men meidwaen. Nou, dat is prachtich, mar hoe wol men dat birikke Nou, de hearen stelle üt om oan dy bi driuwen in subsydzje to jaen fan 10.000 goune per bidriuw, to biteljen troch ryk, provinsje en gemeente. Is dat hwat of is dat net hwat? Sjoch yn datselde rapport wurdt oan- jown, hwat in modern fruitbidriuw foar in twamansbidriuw oan ynfestearing kos- tet. Hjir is de rekken: 8 ha. geskikte groun, klearmakke mei drainaezje en bi- manteling: 120.000 in wente foar de tün- der: 30.000. Biplantsjen mei fruitbeam- men, bimesting, ünderhald en fjouwer jier wachtsjen op de opbringst mei lean foar de beide mannen: 148.000. Dat is meiinoar in ynfestearing fan 300.000 goune. Dit jildt, seit de kom misje foar in apelhóf. Nimt men parren, dan wurdt it jit heger. Sjocht men it subsydzje tsjin dizze efter- groun, dan mien ik, dat it in drip is op in gleone plaet, hwant it bitsjut jit gjin 4% fan de kosten. En ik bitwivelje dêr om sterk of hjirtroch de saek goed op gong komt. As men sjocht, dat foar de yndustry in subsydzje fan 25% jown wurdt, is dit ütstel net botte bimoedig- jend. Hwant foar it bigjinnen fan waer me kassen bitsjut dy tsien mille jit min- ‘inoiu azzis x? 1BP ‘aSü Xui jtonui n usp dat dit rapport fier ünder de mjitte bleaun is. De tiid, dat men mei twa dü- beltsjes merke hólde koe, is foarby! en Wymbritseradeel. Staatssecretaris van Economische Za ken hebben Ged. Staten 9 januari j.l. aan laatstgenoemde een opgaaf inge zonden van enkele voor o.a. de werk gelegenheid van belang zijnde infra- structuur-werken, welke blijkens hen ter beschikking staande gegevens terstond resp. op korte termijn in uitvoering zou den kunnen worden genomen, wanneer in de betrokken projecten een rijkssub- sidie zou kunnen worden toegekend en wanneer de financiering van deze wer ken bevredigend zou kunnen worden ge regeld. Die opgave bevatte de volgende projec ten: is wol düdlik, dat it diel fan üs boppe Swol it tempo fan de oare lans- dielen net folgje kin. Wy lizze hjir efter op de oaren en it liket ek wol, dat it forskil earder greater as lytser wurdt. Troch de arbeidskrapte is hjir in bigjin fan industriële üntwikkeling op gong brocht, mar sadré is der in arbeidsoer- skot of it komt foar it greatste part del op de noardlike provinsjes. It gefal „Van der Heem” to Snits is der in sprekkend foarbyld fan. Wy meije net sizze, dat it regear hjir neat oan dien hat, wy witte wol better. Dér is hiel hwat jild bistege Totale kosten (in miljoenen) Wat is controle? vraagt ons mevr. Koldijk-Westra uit Huins. Als haai man vee aan de markt in Sneek brengt en de schets is niet helemaal in orde, wordt het beest in beslag genomen met het oog op de gezond heidsvoorschriften en dit terwijl blijkbaar met mond- en klauwzeer besmette varkens in de stallen te recht zijn gekomen. Ja, mevrouw, in het eerste geval zal men wel volgens dg leden correct zijn opgetreden en in het laatste geval is het een blun der geweest. De Jantjes. Een natuurvriend zag tussen Marnezijl en de molen van Tadema een drietal Jan van Genten (of moet het zijn Jannen van Gent) aan de Exmorster vaart tussen de gewone meeuwen in. Het waren bij zonder grote exemplaren. Hartelijk dank voor de groeiende be langstelling voor het lectuurhuisje aan de Jongemastraat. Verleden jaar werd er 2546 kg aan tijdschriften in gedeponeerd, 18 kg meer dan vorig jaar en 405 boeken, dit is bijna 200 exemplaren meer. Straks is het schoonmaaktijd. Kijk uw boekenkast eens na en geef het slechtste niet. Liever eens een fris boek voor onze zieken dan afdankertjes. Oude landertfnamen stroomden ook reeds binnen. Om niet alle beleg op een boterham te leggen, geven we af en toe een lepelvol. Heeft u b.v. wel eens gehoord van de Stikelige of Spj2chterige njoggene, liggende aan het vroegere binnenpad Nijland- 1. Deel van de weg Leeuwarden-Drachten f 2. Prins Hendrikbrug, L’warden f 3. Noord, rondweg Dokkum 4. Pieter Stuyvesantweg gem. Weststellingwerf f 5. Noorderdwarsvaart, Drachten f 6. Spoorwegovergangen Sneek 7. Verbindingsweg Kootstertille f 8. Zuiveringsinstall. Wolvega 9. Woudweg Dokkum september). De bustochten door Gaas- terland zullen weer gedurende vier da gen per week worden uitgevoerd. Ook het fietsen door deze gemeente en de dagtocht naar Enkhuizen staan op het in voorbereiding zijnde programma. Door N.S. zal in 1967 weer de nodige propaganda voor deze tochten worden gemaakt. Uit de door N.S. overgelegde begroting voor 1967 blijkt, dat mede onder invloed van de gestegen loonkosten voor dat jaar een verlies wordt geraamd op f 15.000.Voor 1965 en 1966 werd het verlies geraamd op resp. f 45.150.en f 25.000.de werkelijke verliezen be droegen toen respectievelijk f 23.210. en f 18.700.—. De N.S. heeft Gedeputeerde Staten van Friesland en hun ambtgenoten van Noord-Holland verzocht te bevorderen voor 1967 wederom een bijdrage in het eventuele exploitatietekort beschikbaar te stellen, thans tot een maximum van f 7.500per provincie. Gedeputeerde Staten staan op het stand punt, dat handhaving van de bootver binding met de daaraan door N.S. ver bonden evenementen in belangrijke ma te bijdraagt tot de verdere toeristische ontwikkeling van de Zuidwesthoek. Zij achten het daarom juist, dat ook aan het onderhavige verzoek van N.S. wordt voldaan en stellen daarom voor te be sluiten tot het beschikbaar stellen van een bedrag van ten hoogste f 7.500.— als bijdrage in het eventueel exploitatie tekort van de toeristische bootverbin ding Staveren-Enkhuizen voor het sei zoen 1967. Tenslotte merken Gedeputeerde Staten in him voorstel op, dat zij uit een oog punt van efficiency wenselijk zouden vinden, machtiging te verkregen ook op de begrotingen voor 1968 en volgende jaren, waarin de exploitatie van de toe ristische bootverbinding door N.S. wordt voortgezet, doch uiterlijk tot het tijd stip, waarop de wegverbinding Amster- dam-Lemmer via Zwolse Hoek voor het verkeer zal zijn opengesteld, een bedrag van ten hoogste f 7.500.per jaar uit te trekken als bijdrage in een eventueel exploitatietekort over die jaren. Met dit voorstel lijkt ons de continuïteit voorlopig gewaarborgd. Trouwens ook U, lezer, kunt de boot dienst steunen, heel eenvoudig door er gebruik van te maken. Een dagtochtje naar Enkhuizen v.v. is op een mooie zomerdag van harte aan te bevelen! een recente be- Excellentie de -Si’®' W

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1