MODERNE METHODEN VAN VUIL VERWIJDERING iUllSMr Samenwerking wordt wellicht eis des tijds BB ■O SI; 106e JAARGANG No. 47 DINSDAG 20 JUNI 1967 Eksamen I V.N.-Foriim Ban de Martinytoer CCF neemt ijswafels in produktie Zilveren filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum Hwat hat üs hjoed to sizzen nemen. PYT PIET Te koop gevraagd electr. kookplaat. Tj. de J. na Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag 4e week juni 1942 heden vuil die weggewerkt moeten wor den en door de verandering in samen stelling. Tot voor kort werd gerekend dat per hoofd van de bevolking jaarlijks rond 200 kg vuil vrij kwam. Samen met de afvalstoffen van de kleinere bedrijven ligt dit thans, reeds boven 300 kg en verwacht wordt dat dit cgfer nog voor het einde van deze eeuw verdubbeld zal zijn. De snellere omloop van duurzame gebruiksgoederen, het kwistig gebruik van verpakkingsmateriaal, in het alge meen dus de toenemende welvaart, zijn daarvan de oorzaken. Te koop een goede Tilbury met of zon der tuig, een paar beste leren leidsel: en een koffer. M. Okkema, Oosterend. Sovjet-Russlsche legers aan de Wolcho teruggeslagen. Wegens vertrek van de heer Gez. Schrik uit Harlingen is tot directeur van d zangvereniging „Zanglust” te Kimswe de heer K. D. Anema te Harlingen bc noemd. Sebastopol („de verhevene”) de voor naamste oorlogshaven der bolsjewisten op de Krim aan de Zwarte Zee in Duitse handen. 20.000 Raapplanten te koop. KI. D. de Jong, Pingjum. Hevige strijd bij El Alamein. Herhaalde Britse tegenaanvallen afgeslagen. Vervoer aardbeien door particulieren ver boden. Gemaal bij Urk gereed. Weldra zal wor den proefgedraaid. Abonnementsprijs t 3.25 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 It is safier, fan fjouwer jier, de dreechste dei. Kom, haldt jim tael, sa wurdt der sein, tsjin famke en feint ’t fait wol hwat ta, jim sifers ha üs knap hoop jown, de race sil woun! De kandidaet hat faeks oar praet. It wurdt grif in toer, in blyn aventür. Der wit gjinien hoe’t de dobbelstien aenst rólje sil, soms tink ik stil, ik rêd it wol, as by gefal ’t lok gunstich is, mar ’t bliuwt Onwis Wjirret it tsjin ien punt tomin fjouwer jier forgees. ik sjees, ik sjees Wy ha ’t wer hawn ’t hat efkes spand mar ’t is dochs sa, 't foei genöch ta ik tocht op ’t lést dit slagget bést Jonges, gjin soarch ik stean jim boarch gjin mankemint, hwa’t weaget wint! In tsjustere wolk hat faek in sulveren r&nne Vuilnisbelten exit In de geschetste ontwikkeling is Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Uitgave: A J. OSINGA N.V„ Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Ruim honderdtwintig landen vormen de grote Raad. Onderling losse banden, elk van hen zingt en praat meest voor eigen parochie geen vastomlijnde keus, ’t Lied der V.N. klinkt toch niet bijster harmonieus. Sommige landen loosden nu reeds een diepe zucht. Toestand in *t Midden-Oosten stemt niemand erg gerust. Het smeult nog fel daarbinnen de wapens rusten wel, maar de vrede te winnen dan vordert men nooit snel. De grote landen denken spaar beide, kool en geit niet te veel aandacht schenken aan de gerechtigheid. Neem ’t een beetje gelaten wij zelf buiten gevaar het spel der diplomaten heet „ons kent ons” nietwaar? Ruim honderdtwintig landen een langademig debat, *t zal mogelijk weer verzanden Het zit ook heus niet glad vindt saam Arladnes draad hier in ’t Oosters labirinth. Hol gefraseerde praatsier dat er doekjes om wint. En tot besluit het communiqué Bespreking kan vrucht dragen Wij gaan, met ’t resultaat tevree, de zitting weer verdagen. DODEWAARD 2 Dat de kwestje fan de atoomsintrale tige it omtinken wurdich is, blykt üt de Ont wikkeling yn Amearika en Ingelan. For- line jier binne safolle bistellingen foar atoomsitrales yn Amearika dien, dat hja yn 1974 as al dy projekten ütfierd binne in produksje hawwe fan 30 miljoen K.W. dat is al fiif kear safolle as üs neder- lanske totale produksje. De forneamde maetskippij: General Electric, skat dat yn 1980 ientrêdde fan alle elektryske sintrales atoomsintrales wêze sille. Hjir- üt blykt, dat ek Nederlan forstannich hannele hat mei it initiatyf, meimekoar, in atoomsintrale to bouwen. Wy meije Mede door de verkoop van de Sweden Freezer zacht-ijs-machines is de afzet van Friesche Vlag ijsmix in het laatste tiental jaren belangrijk toegenomen. De ijsmachines, die in Berlikum (Fr.) wor den vervaardigd in een bedrijf, dat het gezamenlijk eigendom is van Sweden Freezer Manufacturing Co. te Seattle en de Coöp. Condensfabriek „Friesland” te Leeuwarden, zijn in ons land een groot sukses gebleken. De toename van de ijsmix-afzet betekent langzamerhand een wezenlijk deel van de bestemmingsmoge- lijkheden van de friese melk. Om deze lijn in het CCF-verkoopappa- raat te vervolmaken en meer service aan de afnemers te kunnen bieden door het brengen van een afgerond pakket is on langs besloten de fabricage van ijs wafels en -hoorntjes ter hand te nemen. blijven slechts afvoer of verbranding over, hetgeen de totale kosten voor de gemeenten ongunstig beïnvloedt. Het verbranden in gemeentelijke of re gionale installaties lijkt een aantrekke lijke en afdoende oplossing voor het af valstoffen probleem. Om die redenen staat deze methode dan ook in het cen trum van de belangstelling. Ook hier aan zijn echter weer een paar „maren” verbonden: moderne vuilverbrandingen vergen hoge investeringen, die alleen bij verwerking van grote hoeveelheden af valstoffen tot een aanvaardbaar kosten niveau per ton leiden. In andere termen: in het algemeen komen alleen steden met meer dan 250 300.000 inwoners daarvoor in aanmerking ui’, financieel oogpunt. Een belangrijke kostenfactor is de eis, dat de rookgassen zorgvuldig gezuiverd moeten worden om luchtver ontreiniging te voorkomen. Aan het „afdoend” zijn van verbran ding kleeft het „maar” van de rest, de •as en de slakken. Zij maken rond 1/3 van het gewicht van de te verbranden stoffen uit. Voor een stad als Rotterdam betekent dit ca 100.000 ton as en slak per jaar'. Gelukkig is dit kwantum ten dele nog goed bruikbaar in de wegen bouw. Bolswards Nieuwsblad gean. Oan dizze draeijende turbines bin ne de generatoren forboun, dy’t de elek- trisiteit meitsje. By in normale sintrale fine wy ek dy turbines en generatoren, mar de stoom komt dan üt de stoom- tsjettels. Dy kearnsplitsing soe yn in- kelde minuten fierst to wyld wurde en dêrom moat dy regele wurde. Dêrfoar tsjinnet it wetter, dat om de uranium- stêfkes hinne sit. Hwant alles bart ün- der wetter. Ien fan de lêstichste dingen is, dat er net allinnich waermte frjj komt, mar ek radioaktive strieling. Dêr om sit om dat reaktorapparaet in stielen huls en dan jit twa meter beton. De gassen wurde yn in hündert meter hege skoarstien earst suvere en dan frij litten. Mar by dit alles binne sokke strange feilichheitsbipalingen, dat der nea skea foar de minsken of dieren üt fuortkomme kin. It kuolwetter, mear as 20.000 m3 per ure komt üt de Wael en giet der ek wer nei werom. It is dan in pear graden waer- mer wurden. De stoom wurdt troch kon- densors wer ta wetter makke en giet nei de reaktor werom. Hoe great de energy is, dy’t troch kearnsplitsing op wekt wurde kin, blykt wol üt it feit, dat sa’n sintrale mar ien kear yn it jier opladen hoecht to wurden mei uranium. Dan kin hy wer in jier produseare. Yn ien kilo uranium sit safolle energie as yn 3.000.000 kg. stienkoal of 2.500.000 liter oalj». Elk sjocht dan ek wol yn, dat yn de ta- komst hoe langer hoe mear atoomsintra les komme sille, hwant koal en oalje reitsje ien kear op. Oan de oare kant de Uiuuiuiaiiiinc.i tan dizze en Wymbritseradeel. Het ontstaan van de VAM. In de twintiger jaren kreeg ook 's-Gra- venhage moeilijkheden met het vinden van geschikte terreinen voor het depo neren van de afvalstoffen en het maak te plannen om eveneens een vuilver branding te stichten. Terzelfdertijd even wel deed de georganiseerde landbouw in Drente een beroep op de regering om te bevorderen dat weer stadsvuil in een aanvaardbare vorm beschikbaar zou komen voor de bemesting van ontgon nen heidezandgronden. Dit leidde rechtstreeks tot 'de oprichting van de N.V. Vuilafvoer Maatschappij en in 1931 gingen de bekende VAM-treinen het vuil van Den Haag naar Wijster in Drente rijden. Daar werd het in een speciaal (door ir. Van Maanen, toen malig directeur van de Ned. Heide Mij ontworpen) bedrijf tot compost ver werkt en aan de landbouw afgeleverd. Die treinen rijden intussen nog steeds, maar wat betreft Den Haag zal dit over een paar jaar een einde nemen; want de plannen uit 1926 zijn nu in uitvoering gekomen en er wordt hard gebouwd aan een moderne vuilverbranding. Ontwikkeling en wurdt it hawwen fan dit elemint wer bysünder bilangryk. De autoriteiten binne fansels net oer iis fan ien nacht gien mei dizze sintrale. General Electric, dy’t it plan makke hat, hie dizze reaktor al op 14 oare plakken yn bidriuw steld, wylst er mear as 20 yn opbou binne. Mar de opdrachtjowers hiene it bitingst makke, dat de ütfiering barre moast troch de nederlanske yndus- try. Hwant allinnich op dizze wize groetje wy mei de Ontwikkeling mei. Dêrom ek wurdt dit earste projekt tige djür, hwant alles hwat hja meitsje moatte, is alhiel nij en freget dêrtroch hiel hwat kopbrekken en probearjen. It is dan ek wol düdlik, dat de K.W.U.’s fan dizze sintrale tige djür ütkomme sille. Mar troch de skea om to slaen oer alle P.E.B.’s en de oerheit is dit forant- wurde. De nije sintrale to Burgum sil wol op ierdgas draeije, tink ik, of op oalje, mar it is net ütsletten, dat yn 1980 Fryslan reëel foar de fraech komme sil oft dan net it momint kommen is om oer to skeakeljen op in echte atoomsintrale. Lykwols dan moatte de optimisten oer de hiele liny gelyk krije en dat fait nou jit net to bisjen. It soe üs al in leaf ding wurdich wêze as yn 1970 yn Burgum de flagge set wurde koe op in moderne gassintrale, hwert wy al folie earder fan profiteard hawwe koene, as der net sa folle Onkunde en dwersbongelerij oan dit projekt forknoeid wie. Hawar, wy hoop je it risseltaet jit to sjen. hjir net büten bliuwe. Mar oan de oare kant is de atoomwittenskip tige jong en moat men rekken halde mei bilangrike nije Ontwikkelingen, dy’t fêst komme sille. Sa is bygelyks yn de bisteande atoomsintrales de energyboarne it ura nium, mar dêrfan wurdt net mear as 34% binut yn it brükte prosedé. Prof. Went, ien fan de topmannen op dit ge- biet eksperimenteart dêrom mei Tho- riumoxyd en sjocht dêryn greate moog- likheden. Nou is it düdlik, dat Onkundi gen en bütensteanders sa as wy alle- gear binne, ünmooglik sizze kinne, hwat er barre sill. Mar it liket forstannich in middenwei to kiezen: Wol meidwaen, mar net to Tim pen fan wal stekke. Dat bisiket men nou yn Dodewaard. As alles giet, sa as de direkteur fan dizze atoomsintrale for- wachtet, dan sil mei lyts twa jier de sintrale oan it wurk kinne. Dan wurdt de energy net mear helle üt stienkoal, oalje of gas, mar troch de splitsing fan uranium. In atoom uranium bistiet üt in kearn en dêrom draeije de elektronen. Sa’n kearn is wer opboud üt protonen en neutronen. Sjit men in neutron yn de kearn fan in uraniumatoom, dan splitst dy kearn him, hwerby twa of trije neu tronen frij komme en op har bar oare atomen oanfalle. Op dizze wize üntstiet in keatllngreak- sje, dy’t aloan fierder giet. By dizze splitsing üntstiet in heap waermte en troch dy waermte wurdt it wetter om- set yn stoom. Dy soom wurdt Onder hege druk set en as dy oproun is ta 70 atmos- fear, dan wurdt hja troch de turbines laet, dy’t dan mei gong oan it draeijen jjnoLteare i schreven aan de mogelijkheden om com post af te zetten 'in land- en tuinbouw: De vraag naar compost en dan voor al in de betere kwaliteiten is nog steeds groeiende. Er is de laatste jaren in Nederland per jaar rond 200.000 ton stadsvuilcompost tegen stijgende prijzen geplaatst. Interessant is de wijziging in het afzet- patroon: tussen 1931 en 1951 ging vrij wel de gehele produktie naar de akker en weidebouw, in 1965 wa: dit nog maar 18%; ruim 40% werd toen reeds gebruikt in alle vormen van tuinbouw en nog eens rond 40% vond zijn weg naar plantsoenen, sportvelden, weg bermen, parken e.d. De oorzaak van de geringere animo van de gemeenten ligt in het feit dat niet alle afvalstoffen omgezet kunnen worden in compost. Er is steeds een rest, bestaande uit hout, puin, metalen, plastics, grove textiel e.d. die alsnog ver wijderd moet worden. Als zodanig geeft het composteren dus maar een partiële oplossing. Het aandeel reststoffen neemt om eerder genoemde redenen gestadig toe en bedraagt in sommige plaatsen al rond 40%. Hiervoor moet dan op nieuw een weg gevonden worden. Is storten ongewenst of onmogelijk dan Op de Verolme-werf te Rozenburg wordt op het ogenblik hard gewerkt om de tanker „Diane”, die op 17 april jl. bij het lichtschip Goeree in aanvaring kwam met een Duitse kustvaarder, binnen de gestelde tijd van vijf maanden klaar te krijgen. Op de foto het schip op de werf Kiezen. Met ca 900 gemeenten zal Bolsward vroeger of later waarschijnlijk zelfs op korte termjjn een keuze moeten doen. En zoals meestal hebben verschil lende factoren invloed op die keuze. De voornaamste factor is de financiële. Elke goede oplossing op dit terrein is kostbaar in vergelijking met gewoon storten. Vrijwel steeds zijn hoge inves teringen nodig en vrijwel elke gemeente tobt met kapitaalgebrek. Het ligt dan ook voor de hand dat de keuze slechts moeizaam tot stand komt en dat graag gewacht wordt op wellicht goedkopere nieuwe methoden. De gemeente Haarlem neemt een proef met het vermalen van de afvalstoffen in grote hamermolens; het verkleinde vuil heeft veel van zijn onaangename eigenschappen verloren en kan gebruikt worden voor het ophogen van lage ter reinen die een bestemming als park of plantsoen hebben; mits de opgebrachte afvalstoffen uiteindelijk met een laag grond van ca 50 cm afgedekt worden, is dit een zeer bruikbare wijze. De kosten zijn zeker voor niet té kleine gemeenten aantrekkelijk. Ontbreken de terreinen voor het „be graven” van al of niet verkleine afval stoffen, dan blijft de keuze tussen zelf composteren, zelf verbranden en VAM- afvoer. De belangstelling van gemeenten om een eigen compostbedrijf te stichten neemt af. Dat moet niet worden toege- 1950 een versnelling waar te Naast de genoemde drie grote steden kregen vele middengrote en kleinere gemeenten moeilijkheden met het hand haven van vuilnisbelten, hetzij door door ruimtegebrek hetzij uit esthetische of hygiënische overwegingen. In de voorafgaande twintig jaar had de Ne derlandse landbouw de VAM-stadsvuil- compost dermate leren waarderen als organische meststof, dat verschillende gemeenten hun vuilverwijderingspro- bleem gingen oplossen door het stich ten van eigen compostbedrijven. Zij werden daarin aangemoedigd door het Ministerie van Landbouw, Visserij en Voedselvoorziening. De grootte en vaak ook de ligging van deze bedrijven t.o.v. woonkernen maakten het no dig om hierbij andere methoden toe te passen dan het eerder aangeduide „van Maanen-systeem.” Opgang hebben ge maakt het zgn. Rasp-systeem (een Ne derlandse uitvinding die ook op tal van plaatsen elders in de wereld wordt toe gepast) en het evenzeer bekende (Deen se) Dano-systeem. Sinds 1951 zijn op deze basis gemeen telijke bedrijven tot stand gekomen in 14 plaatsen, o.a. te Sneek. De huidige situatie samengevat kunnen dus in hoofdzaak vier methoden van vuilverwijdering worden onderscheiden: 1. het storten op een vuilnisbelt. Naar schatting wordt nog ruim 2/3 van de in ons land geproduceerde afvalstoffen op deze wijze „verwerkt.” 2. het composteren in plaatselijke be drijven; dit betreft ca 8% van de totaal te verwijderen hoeveelheden. 3. verbranding (14%). 4. afvoer en werwerking door de N.V. „VAM” (10%). Algemeen wordt ingezien dat het voor deel van de eerstgenoemde methode, nl. de geringe kosten die hij meebrengt, niet opweegt tegen de talrijke ernstige bezwaren tegen vuilnisbelten in ons dichtbevolkte land. Zowel door de plaat selijke, provinciale en landelijke over heden wordt dan ook ernstig gestreefd naar alternatieve oplossingen. Deze noodzaak wordt nog groter door de geweldige toeneming van de hoeveel- Een stukje geschiedenis. Het is nog niet zo heel lang geleden dat de verwijdering van het huisvuil geen problemen vormde, waarover gesproken en geschreven werd, aldus dit blad. De afvalstoffen uit de huishouding gingen, vaak vermengd met de faecaliën die met de tonnetjes werden opgehaald, zonder verdere bewerking dan wat mengen, als meststof naar de landbouw. Een bekend voorbeeld was de stad Gro ningen, waar de turfschippers deze zgn. beltcompost als retourvracht meenamen naar de veenkoloniën en de zandgron den. Er zijn verschillende oorzaken dat dit systeem van vuilverwijdering verlaten werd: 1. Toen Justus von Liebig in de eerste helft van de 19e eeuw met zijn ontdek kingen over de plantenvoeding het kunstmesttijdperk inluidde, bestond er aanvankelijk een sterke neiging bij de boeren om geheel op deze eenvoudige en betrekkelijk goedkope manier van bemesten over te gaan. Er werd onder schat dat de grond méér nodig heeft dan kunstmestzouten om blijvend hoge op brengsten aan landbouwgewassen te kunnen geven. Pas later is duidelijk in gezien dat de grond een levend substaat is voor plantengroei en dat dit leven slechts in stand kan worden gehouden met organische meststoffen, zoals stal mest, groenbemesting en compost. Zoals nog zal worden besproken, heeft dit be sef een grote invloed gehad op de nieu we systemen van vuilverwijdering. 2. In de grote steden werden de hoeveel heden afvalstoffen te groot om via een regelmatige afvoer aan de landbouw kwijt te raken. 3. Met het invoeren van riolering kwa men geen faecaliën meer aan de belt- compost ten goede, waardoor de kwali teit terugliep. 4. De aard van de afvalstoffen die door de gemeenschap werden uitgestoten, veranderde in ongunstige zin. Deze ontwikkeling noodzaakte de ge meenten om permanente stortplaatsen in te richten en zo ontstonden de veelal verfoeide vuilnisbelten, berucht om stank, branden, vliegen- en rattenpla- gen, grondwaterverontreiniging en ont siering van het landschap. Niet overal is deze ontwikkeling even snel gegaan. Want hadden Amsterdam en Rotterdam reeds in 1912 resp. 1918 zo'n gebrek aan stortruimte dat zij op vuilverbranding overschakelden, in bijv. Tholen bestond in 1960 nog het gebruik om de „stadsmestvaalt” enkele malen per jaar bij opbod te verkopen aan de landbouw. Wanneer het Ministerie van Verkeer en Waterstaat bezwaar maakt tegen de aan wezigheid van de vuilstortingsplaats (het „gat” bij de Marneziji) in de onmid dellijke nabijheid van de Rijksweg, dan zal dit of wel zijn buiten voorkennis van de betrokken minister, öf een teken dat de bewindsman van zienswijze is ver anderd sedert de tijd dat hij nog wethouder was van de gemeente Bolsward. Want vergissen wij ons niet, dan was het de huidige minister^ die eens met het toen lumineuze idee kwam een ten behoeve van grondwinning gegraven gat te gebrui ken als vuilstortplaats. Het „gat” is jarenlang voor velen een ergenis geweest, maar nu is de tijd niet ver meer, dat het zal zyn volgestort en Bolsward een an dere voorziening zal moeten treffen. Wellicht wordt het zelfstandig oplossen van het vuilverwijderen voor een betrekkelijk kleine gemeenschap als Bolsward een te zware belasting en zal men hier samenwerking met (een) andere gemeente(n) moeten zoeken. Het is trouwens niet alleen Bolsward dat kampt met dit probleem. In het maandblad „De Gong” wordt b.v. uiteengezet, hoe het vraagstuk van de vuilverwijdering voor welhaast heel Nederland nijpend wordt.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1