Het Nederlandse landschap de m zeventiende eeuw intrede Bevestiging en Dr. M. Feitsma Sfeervolle stoffering van 350 jaar oud stadhuis Zilveren filmpjes Fan de Martinvtoer 106e JAARGANG No. 51 DINSDAG 4 JULI 1967 STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND •I ..MW Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS zou 2e week juli 1942 Windhondenrennen te Bolsward. •I .- Advertentieprijs: 16 cent per mm ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag De catalogus bevat meer dan 30 fraaie foto’s van de geëxposeerde schilderijen. Ze kosten u nog geen stuiver per stuk. Alleen al om die reden moest U zich de gelegenheid niet laten ontgaan de tentoonstelling te bezichtigen. In onze gejaagde tijd snakken velen naar de weldadige rust, die er uitgaat van een ongerept landschap. Deze landschappen vindt U hier bij tientallen. En U be hoeft er geen dure reis voor te maken. Een groot aantal inwoners des lands als gijzelaar gevangen gezet. Bij daden van sabotage zullen zij worden doodgescho ten. Telers mogen in eigen gemeente 2% kg groente en fruit rechtstreeks verkopen. Vervoerverbod voor interlokaal verkeer. Restauratie winkel en etalage rijwiel handel R. Eizema te Bolsward. Gevonden in de Geref. kerk te Schettens twee paraplu’s. Tegen vergoeding ge maakte kosten te bekomen bij de koster. Wij kopen kalmoeswortel 12 ct per kg, brandnetelbladen, dovenetelbladen 6 ct per kg en camille. A. Algera, Hengste- pad 4, Bolsward. De komende 80 dagen zullen voor Enge land zeer ernstig worden. Te koop: goede landmodder. Prijs 50 ct per ton. R. Hoekema, Tjerkwerd. Abonnementsprijs f 3.25 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Uitgave: A. J. OSINGA N.V„ Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) VLISSINGEN. Zaterdag werd bij het Belgische dorpje Zandvliet de grootste sluis ter wereld geopend voor het scheepvaart verkeer. Over de sluis, die een lengte heeft van 500 meter en een breedte van 57 meter, is zes jaar gedaan. Zij vormt de verbinding tussen de Schelde en het nieuwe industrie- en liaventer- rein ten noorden van Antwerpen. „een dubbele bodem”, bijv, als een af geknotte boomstam op de voorgrond ineens een vanitas (vergankelijkheids)- idee gaat uitdrukken. En meer vooral niet, dat de Nederlandse landschappen op elkaar lijken als twee druppels wa ter. Soms zag de schilder er bergpartijen in (Joost de Momper, no. 32), dan weer een polderlandschap (Arent Arentsz, no. 1) een sneeuwgezicht (Van Sant- voort no. 52), stoffeerde hij het met een romantisch verhaal als een overval (Esaias van der Velde, no. 56), schil derde hij een ijstafereel (dezelfde no. 57) of een havengezicht (de Verwer, no. 60) een zeegezicht (Porcelli, no. 40), een onnederlands, bijna italianiserend land schap met zuilen en ruïnes (Knipberger no. 27) prachtige lang gemaande paar den (d’Hondecoeter, no. 21), een her- derstafereeltje (Saftleven, no. 51), het melken van koeien (Wljnants, no. 66) of een antieke hooiwinning (Wouwer- mans, no. 64). Houdt U van antieke costumes en wilt U graag van tijdgenoten weten, wat de mensen ruim 300 jaar geleden droegen, U kunt op deze tentoonstelling te kust en te keur gaan. Hier is een verzameling kunstschatten bijeen gebracht ter waarde van 8 k 10 miljoen gulden. U mag het zien voor een paar kwartjes. Oud-notaris Staas Bruinsma, schrijver van diverse operettes, 70 jaar. Ook schreef P. A. Bruinsma verschillende schetsen. Operettes, die meermalen wer den opgevoerd: De Meikoningin, Een dag Khalif, Hemelgave, Moeders Wiege lied. Gezien de nauwe banden welk sinds ge- ruimte tijd bestaan tussen de Gerefor meerde Kerk van Bolsward en die van Schettens, vond in het kader van deze samenwerking de intrede van dr. Feit sma als predikant in een gezamenlijke dienst te Bolsward plaats. ’s Avonds zeven uur kwamen zeer velen naar het kerkgebouw om daar van dit gebeuren getuige te kunnen zijn. De tekst voor de intrede-predikatie had dr. Feitsma gekozen uit het bijbelboek Colossensen 1 de verzen 13 en 14. De ware schat, die de kerk bezit, zijn niet de kunstschatten en wat dies meer zij, maar, zo begon de predikatie, is de Blijde Boodschap van het heilig Evan gelie van Jezus Christus. Dat is de parel van grote waarde. Ook de dienaar is niet belangrijk, maar hetgeen wordt gebracht. Een intrede kan dan ook niet beter geschieden dan U dit Evangelie te brengen. Want Hij heeft ons verlost uit de macht der duisternis. Pas als men dit gevoelt zijn we over gezet in het koninkrijk van de Zoon zijner liefde, in wie wij de verlossing hebben, de vergeving der zonden. Satans doet ook vandaag de dag op velerlei manier een aanval op de mens om hem van dit Evangelie af te houden. Neen, niet de stelling: Laat ons eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven we, moet het devies zijn, maar zich geborgen weten in het zoenoffer van de Heiland. Jezus uit de wereld? Dan is onze situ atie getekend en zijn we verloren. Zeker, het gaat in de bijbel om beslis singen. Vóór of tegen Jezus. De kerk heeft er dan ook steeds op te wijzen, EEG lju yn Brussel. En dy lju steane ek mei de rêch tsjin de muorre. Hwant de EEG-prizen lizze fier boppe de prizen fan de wraldmerk en it sil in poepetoer wurde om se op dy hichte to halden. Sa- lang it greatste dlel fan de wrald jit agrarysk gebiet is en men yn greate dielen fan de wrald arbeidet tsjin pau- perleanen en ünsoasiale arbeidsbitings- ten, is der gjin kans de produkten op in priis to krijen, dy’t in totale forgoeding jowt foar it wurk, it kapitael en de ün- dernimmersbileaning. Ek mei de nije noarmen en de hegere hieren wurdt de ynfestearing ta it mi nimum biperkt en bliuwe de boeren ar- beidzjen under omstannichheden, dy’t üngunstich binne. In bytsje sarkastysk soe men sizze kinne, dat it tal boeren alle jierren minder wurdt, sadat minder minsken hjirfan de dupe wurde. Mar it is tige toloarstellend, dat de liedende lju en de autoriteiten gjin better ynsjoch hawn hawwe yn dizze tragyske üntwik- keling. Yn in lan mei goede groun, goe de wetterbihearsking, gunstige natuer- like omstannichheden en warbere, kun dige boeren, moast it net bistean kinne, dat dit bidriuw tsjin minder dan de kost- prüs produsearje moat en dcrtroch net by steat is syn apparaet op moderne wi- ze to fornijen. Eigner, hierder en arbei der, alle trije wurkje gear ta de pro- duksje en hawwe ek alle trije rjucht op har earlik diel en dat hat der oant nou ta noch nea yn sitten, altyd moast ien fan har it bilije. Soe it wol ea slagje? Tj. de J. Bolswards Nieuwsblat Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum dat dit niet woorden van mensen zijn, maar bijbelse. Met nadruk richtte dr. Feitsma zich tot de jeugd. Hij hoopte, dat zij allen tot de belijdenis van Zijn naam zouden ko men. Moeiten, zorgen en gevaren zijn er ook in deze tijd die ons allen bedrei gen. De moderne theologie in onze dagen is gevaaarlijk, zeker. Maar men hóórt ze Veel gevaarlijker is de theologie van de mist. Dat brengt vertwijfeling. Er is geen andere naam onder de hemel gegeven, waardoor de mens zalig kan worden, dan Jezus Christus. Hij, die geboren is uit de maagd, geleden heeft, gekruisigd is en gestorven, maar ook opgestaan uit de doden en die een maal zal wederkomen als rechter. Op deze grondslag moeten wij spreken met allen. Bewaar dit Evangelie dan als de ware schat. Daarvan een dienaar te zijn in Bolsward, is mijn hartelijke wens. Met deze woorden besloot dr. Feitsma zijn boeiende predikatie. Na afloop van de kerkdienst werd ge legenheid gegeven een woord tot dr. Feitsma en zijn gezin te richten. Als eerste was de heer E. Nawijn, ouderling van de Geref. Kerk te Bols ward, die o.a. de wens uitsprak, dat God hem steeds wijsheid en liefde wil schenken in zijn arbeid en hoopte dat de gemeente hem ook tot steun mocht zijn. De heer Reinsma van Schettens sprak, na eerst nog even over „vroeger bele ven” te hebben gesproken, woorden van welkom. „Wij hebben,” zo vervolgde hij, „weer twee kapteins op ons kerkelijk schip en wensen hen een behouden vaart”. Names de classis Bolsward verwelkom de Ds. A. Borman van Witmarsum de nieuwe predikant. Gij hebt veel erva ring en in onze classis zijn veel candi- daten. Uw studie en raad zien wij met blijdschap tegemoet. Mag ik U aanspreken als broeder in Christus? zo sprak pastoor Bertels, die de plaatselijke kerken vertegenwoordig de. Een nieuwe periode gaat beginnen, zo vervolgde hij. Dat betekent ook veel verantwoording. Gij wilt een goede pre dikant zijn. Wij moeten niet geleid wor den door de menselijke geest, maar door De swarte lüs pleaget net allinnich de greate beane dy binne der net folie mear mar ek de jirapels en de biten. Opfallend is hoe’n bytsje flaechs en ear- te der forboud wurde. Rounom yn üs lan is it op de klaei weet, jirapels en biten, dêr’t dan it simmerkoarn en de hjouwer bykomme. Mar de saneamde hannelsgewassen, sa as koalsied, blaumoanne en sokke spesi- aliteiten sjocht men mar in bytsje. De tiid twingt dy kant üt. De mechanisaes- je bringt meiiens op alle gebiet de spe- sialisaesje. Net fan alles hwat, sa’t dat yn it foarige wie, mar inkelde gewassen en derfoar it djüre materiael, dat is de moderne buorkerij. Meidat der nije noarmen komd binne foar de hieren, ünderfynt elke hierder, dat ek op dit gebiet de rekken aloan he- ger wurdt. It is en bliuwt tige jammer, dat de regearing nei de oarloch de lege hieren to lang fêsthalden hat, hwant dêr- troch hat der nea romte west foar de slim needsaeklike oanpassing fan de outillaezje fan de buorkerij. Wy hawwe kostlike jierren forlern, doe’t de leanen fan de faklju en de prizen fan de ma terialen jit leech leine. Nou’t alles yn top en takel stiet, wurdt men twongen itsel1- de to dwaen tsjin trije of fjouwer kear sa hege prizen. Alhoewol de nije noar men mear romte jowe as de aide, liket it jit nearne nei as men twongen is ta bilangrike forbouwingen oer to gean. Dat sit jit altyd foar it krüs. En de fraech bliuwt altyd wer: Hwa moat de finansiële skea drage De hierder hat De Bolswardse Zomertentoonstelling 1967, de 22e reeds na de oorlog, heeft veel punten met de top-tentoonstellingen van de laatste 2 decennia gemeen. In be paalde opzichten is er zelfs een duidelijke pré, soms echter is het effect toch niet datgene, wat er in het verleden is geweest. Laat ons, om dit artikel iets te geven van een climax en het niet als de bekende nachtkaars te doen uitgaan, eerst iets zeggen van de negatieve punten. tige bilang by in modern spul, mar de Pachtwet lit net ta de hier derneffens to bipalen. De eigner is fakentiids wol genegen der jild yn to stekken, mar hy wol fan dat nije jild ek graech in reed- like rinte hawwe. Mar elke ynfestearing yn de bidriuwsgebouwen is finansieel ünrendabel. Soe men in aide pleats of- brekke en der in modern spul op byge- lyks tritich ha foar yn it plak sette, dan is men twa ton nedich. Dat jild kin men mei greate muoite net goedkeaper krije as tsjin 6%%. Dat is al 13.000 goune. Mei de hier fan it lan tsjin 200 goune de ha is men dan op 19.000 goune. Dan komme de lésten en it ünderhald der jit by, towyl op de gebouwen ek ófskreaun wurde moat. It is samar yn to sjen, dat men dan in hier barre moast fan min stens 21.000 goune. Dat is 700 goune de ha. Mar de noarmen litte heechstens de helt ta. Dat is it probleem, der’t men nou al mear as tweintich jier mei in greate bóge om hinne rint, towyl eltse boer der mei to krijen hat. Hwa sil it in eigner oplizze doarre forbouwingen to dwaen hwerfan hy mar de heale kosten yn de hier werom kriget? Lit men dan de noarmen safier omheech bringe, seit in bütensteander. Mar as men dat dwaen soe, dan koene njoggen fan de tsien boe ren wol ophalde, omt hja gjin brea mear hiene. Dy knoop soe allinnich oplost wurde kinne, as men ré wie de produk ten to biteljen neffens de reële kostprils. Mar oer dy produktieprizen hawwe wy net folie mear to sizzen. Dat dogge de en W ymbritseradeel. wordt bij gezegd, zullen ze het een zeer fraai gebouw vinden, dat bijzonder smaakvol is aangekleed. Inderdaad, deze tentoonstelling is in hoge mate functioneel en doet het stad huis niet degraderen tot een antiekzaak, waar alle wanden volgepropt zijn met op zich zelf waardevolle stukken, maar die door de bomen het bos niet meer doen zien. Tafels, zetstukken, noch vitrines waren nodig om het gebodene te plaatsen, het hangt, zoals een particulier het hangen. Is dit reeds een groot voordeel het is om er stil van te worden, zoveel eigenhandig gepenseelde stukken van tijdgenoten van Bolswards bouwmeester Jacob Gysberts bijeen te zien bij na der inzien en rustig bestuderen valt men van de ene verbazing in de andere. De heer Ronday moet wel over een for midabele speurzin beschikken nu hij voor het samenstellen van deze collectie naast die van de Dienst voor ’s Rijks Verspreide Kunstvoorwerpen niet alleen de medewerking kreeg van zes bekende musea, maar ook mocht putten uit niet minder dan een achttal particuliere of semi-particuliere verzamelingen. Deze stukken zijn bovendien met een dusda nige zorg en deskundigheid bijeen ge bracht en op een zo’n trefzekere wijze opgehangen, dat er al rustig beschou wend een boeiend overzicht wordt ver kregen van de ontwikkeling van het Nederlandse landschap. Onder de antieke meesters vindt U klin kende namen als die van Avercamp, Brueghel, Cuyp, Van Everdingen (de Bolswarders bekend van de Spaarbank- kalender), Van Goyen, Hobbema, d’Hondecoeter, Molenaer, Van der Veer, Van Ostade, de Van Ruysdaels (8 stuk ken!), de Van der Velde’s, Vermeer en Wouwermans om maar enkele te noe men. Bekijken we we schilderijen nader, dan zijn ze allerminst saai. Er zijn genre stukken bij, die eerlyk is eerlijk wel eens aan wat routinewerk doen denken, maar dan ineens zijn ze weer verhalend. Ze verhalen niet alleen van het doen en laten van de mensen in het landschap (mensen zijn altijd boeiend) maar ook van de schilder zelf. Ze zeg gen ons of hij ingetogen was of vol bruisende fantasie, waarheidslievend, anecdotisch of emotioneel geladen, of hij gevoel had voor fijne kleumuanceringen ofwel voor een harmonisch evenwicht, of bij wollige luchten minder of een bloeiende boom. Bepaald interessant wordt het als wij schilderijen ontdek ken met wat men in een verhaal noemt DE SKEALJENS GEAN WER OMHEECH It liket der fan it jier in bulte op, dat wy in ütsünderlike simmer ha sille. Fan noard nei süd troch it lan geande, sjocht men rounom de lannen der tige skoan bylizzen. De beammen steane sa geef en grien yn it lanskip, dat optilt fan waechsdom en fleur. As der gjin ütsün- derlike dingen barre, dan wurdt it in groeisum en fruchtber jier. Fansels de heabroei pleaget mannich hastige boer en de bouboeren sjogge mei in bytsje soarch, dat mei de gewassen ek it ün- rant en de fretterij tanimt. Bezoekers we hebben dit uit onder vinding, toen we ons oor bij rondleidin gen te luister legden vinden deze veelal vroeg zeventiende eeuwers wat triest en monotoon. Er komen in de schilderijen inderdaad veel donkere par tijen voor, vaak van boomgroepen. Het monotone zit ook in het onderwerp. Uit de aard der zaak zouden we wil len zeggen. Wat wil men, als men zich een dubbele beperking oplegt, n.l. zo wel in de tijd de 17e eeuw als in het onderwerp het Nederlandse land schap. In dat opzicht had een van de best geslaagde tentoonstellingen als „De boer in de kunst” een veel grotere va riatie. Gold het weliswaar een onder werp, uit al de na middeleeuwse eeuwen tot en met de jongste tijd, komen voor beelden aandragen van de manier, waar op de kunstenaar de boer in de loop der tijden zag. Maar bij deze tentoonstelling is de tijd zowel als het onderwerp beperkt. Of de critiek overigens gerechtvaardigd is? We komen er zo meteen op terug. Feit is echter wel, dat de jongere bezoekers telkens vragen: waarom niet eens iets moderns Een tweede euvel is, dat deze geëxpo seerde stukken een enkele uitzon dering daargelaten van vrij beschei den afmetingen zijn. Al zijn het er pre cies evenveel als wij St. Nicolaasavon- den hebben gehad na 1900, echte sur prises zijn er zo op het eerste gezicht niet bij. Bepaald jammer is het, dat behoudens enkele klassen van de Chr. Landbouwhuishoudschool .Nijenhove’ er in schoolverband weinig gebruik is ge maakt van de gereduceerde prijs, die aan scholieren in rekening wordt ge bracht. De belangstelling was zelfs zo gering, dat een Bolsward aangeboden gelegenheid om voor hen rondleidingen te doen organiseren, helaas van de hand moest worden gewezen. Is het aantal stukken al niet overvloe dig, de geringe afmeting ervan maakt het onnodig alle zalen te gebruiken. Zo is de kleine commissiekamer in ge bruik gelaten als burgemeesterskamer, en is de grote commissiekamer af en toe in gebruik, evenals trouwens dit was al jaren zo ook de raadzaal. Het eenzijdige illustreert zich ook in het feit, dat ditmaal enkel schilderijen zijn tentoon gesteld. Geen tekeningen, geen etsen, geen beeldhouwwerk, geen spectaculaire stukken als destijds de scheepsmodellen. Voegt men daar nog bij de inleiding in de catalogus, typo grafisch met de beste wil niet fraai te noemen en de inleiding weliswaar des kundig en degelijk is zoals wij van de heer Ronday gewend zijn maar beslist niet geschikt voor een bezoeker om tijdens de rondgang niet te raadple gen, dan lijkt deze critiek nogal nega tief, temeer als we bedenken, dat deze tentoonstelling niet iets unieks is of iets exclusiefs. Immers in 1964 was er te Arnhem reeds een expositie over het Nederlandse land schap in de 17e eeuw, in Dordrecht en Breda reeds daarvoor over vrijwel het zelfde onderwerp en in Gouda nog in. het begin van dit jaar. Al missen we ditmaal Rembrandt, Frans Hals en Jan Steen als trekpleisters, ge lukkig staan tegenover deze bedenkin gen wel zoveel positieve punten, dat ze gerust geuit mochten worden. Wat deze tentoonstelling biedt is puur Nederlandse kunst helaas geen Frie se, waarom niet een Fries landschap van Maccadam? en wat meer is uit een tijdperk, dat als geen ander past bij de sfeer en stijl van het historische stadhuis. Zelden of nooit sloot een expositie zo goed aan bij het interieur van ons mo numentale „stadspaleis” als ditmaal. Ineens blijkt zo gezien de vaak geringe afmetingen van de stukken eer een voor- dan een nadeel. Vervolgens dringen de kunstwerken zich aan ons op. Het is net alsof ze er al eeuwen hingen en op geen enkele wijze wordt de sfeer van het gebouw geweld aangedaan. Mensen die komen om het beroemde stadhuis te zien en anders dé deur moesten worden gewezen, om dat de schilderijen ’t zicht van het in terieur wegnamen, kan men nu gastvrij binnen nodigen. Als het er niet expres Ongetwijfeld was het zondag j.l. voor de Gereformeerde Kerk van Bolsward een vreugdevolle da.g. Het feit n.l., dat de gemeente na ruim een jaar vakant te zijn geweest op deze stralende zomerdag haar nieuwe herder en leraar Dr. M. Feitsma kon begroeten, maakte deze stemming alleszins begrijpelijk. Onder grote belangstelling vond in de ochtenddienst de bevestiging van dr. Feit sma als predikant plaats. Deze dienst werd geleid door Ds. G. van Halsema van Schettens, die naar aanleiding van een gedeelte uit de Heilige Schrift, Open baring 19 en wel in zonderheid de woorden uit vers 10c: „Want het getuigenis van Jezus is de geest der profetie”, als onderwerp voor zijn predikatie had gesteld. de Goddelijke kracht, zo’n predikant te zijn in deze tijd is vaak moeilijk. Wij hopen dat de geest van de Goede Herder U zal leiden. Wij heten U dan ook in ons convent van harte welkom. Samen bidden, dat is onze opdracht. In verband met de uitstedigheid van burgemeester Mulder, waren de wethou ders aanwezig. Wethouder E. Oldenziel‘merkte o.a. op, dat het goed is dat de burgerlijke over heid hier vertegenwoordigd is. De verhouding tussen kerkelijke en burger lijke overheid, zo vervolgde hij, is in onze stad goed. W(j hopen dan ook van harte, dat hier een goede tijd voor U is weggelegd. Een deputatie uit Emmen-Zuid sprak hierna enige woorden van waardering voor het werk, dat dr. Feitsma daar had verricht, en hoopte vervolgens, dat God hem en zijn gezin vele goede jaren in Bolsward mag geven. Na deze reeks van sprekers kwam de laatste aan het woord, n.l. de emeritus predikant van Bolsward Ds. B. Ha genaar. Hij hoopte o.a., dat de Geest van God hem in alles zou leiden en wenst hem Zijn zegen toe. Ten slotte was het dr. Feitsma, die de sprekers bedankte voor al het ge sprokene en zich verder richtte tot velen in de gemeente. Aan het einde van deze samenkomst volgde voor genodigden in het Geref. Centrum nog een samenzijn, waarmee reze feesetelijke zondag werd besloten.

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1