WOMMELSER AUTOCROSS TROK VEEL PUBLIEK Gade Shroar t us hjoed to sizzen t| 1 Monteur uit Ooster- end verdronken bij Terschelling Eenmans organisatie, die prima verliep i SKUTSJE-SILEN Fan de Mart in vloer STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum Zilveren filmpjes 106e JAARGANG No. 55 DINSDAG 18 JULI 1967 Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Hij PYT en DE TWADDE PYLDER FAN US TUD! Tj. de 3. Advertentieprijs: 16 cent per tntn Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag Stüdzje en stilte binne freonen De mar hast rimpelleas, ünder strieljende sinne, De skütsjes antyk, kreas, driuwe der fredich hinne. ’t Seil hinget suver slap, ’t Is ek net mear in fraech sa Hwa bliuwt hjoed oan ’e kop? Elk wit it: Ulbe Zwaga. De skipper fan Doarp Grou, syn skütsje kin der wêze. De boargers stypje trou. ’t Each lit foldwaning léze. Sylsport kampioen opnij, Sa wolle hja it graech ha. It skütsje strüst foarby, foar Grou it opgeand tij. Tankber mei Ulbe Zwaga. Abonnementsprijs f 3.25 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Bolswards Nieuwsblad me taname fan it elektrisiteitsforbrük hat de bidriuwen needsake ta greate en kostbere ütwreidingen. Ek hjir sille hün- derten miljoenen foar noadich wêze. Dit binne mar inkelde grepen üt de oerheits- sektor. Mar by de ündernimmers fan heech ta leech is it deselde sang. Tige düdlik is dit by de tekstyl-yndustry, dy’t alhiel nij ynrjuchte wurde moat, sille hja de konkurrinsje baes kinne. De myn- bou yn Limboarch moat foroarje yn chemyske- en metael-yndustry, sille de 45.000 arbeiders üt de minen net ta bliu- wende wurkleazens forfalle. As men nou wit, dat foar ien arbeidsplak sahwat 60.000 goune ynfestering nedlch is, dan kin elts de rekken opmeitsje foar dizze omfoarming. Mar ek by de bisteande yndustryen is de fraech nei omskeake- ling alle dagen oan de oarder. Praet ris mei hokfoar ündernimmer as jo wolle, hja steane allegearre foar deselde fraech ntl. hoe finansler ik de needsaeklike nije maslnes. De djüre minsklike arbeid ropt al lüder om wurktugen, om masines of computers, om automatyken en gjin bl- driuw üntkomt oan dy driuwende eask. Nei ’t men de earste stap set hat op de wei nel mechanisaesje, folgje de twad- de en trêdde al rêdder en in wei tobek is der net. It greate probleem by al dizze foroaringen is de finansiering en yn de measte gefallen kinne de lytse en lytsere bidriuwen dit net folhalde. De fusy’s mei kollega’s of eardere konkurrinten stiet dan foar de doar. Dat is al jierren op gong, mar dat bliuwt op de plaet stean. Tüzenen lytse ündernimmers by de bakkers, de slachters, de krudeniers, Zelfs in de Tweede Kamer is toen aan dacht besteed aan de gebeurtenissen in Wons. De kleine dolerende gemeente had n.l. een bezwaarschrift ingediend wegens het partijdig optreden van de burgerlijke overheid bij het konflikt om het kerkgebouw en de pastorie, haar eisen werden echter afgewezen. De ho ge proceskosten waren voor rekening van de pas ontstane gereformeerde kerk. Het volgend jaar, in 1888, was in Wons een eigen kerk en pastorie gereed. Een trieste historie, die wij voor u op haalden. Wij deden het niet om oude haatgevoelens wakker te roepen. Het is alleen een illustratie van die roerige tijd in de kerkgeschiedenis. Gelukkig ligt de verhouding tussen gereformeerd en hervormd in Wons nu prima. Men heeft er zelfs meer gemeenschappelijke kerk diensten dan in omliggende dorpen. Een vraag tot besluit: hoe zal de verhouding tussen de beide grootste protestanse groeperingen zich in onze omgeving in de komende 80 jaren ontwikkelen? Het heeft er veel van weg, dat de Wommelser autocross, zaterdag j.I. voor de tweede maal gehouden, dezelfde populairiteit zal veroveren als de jaarlijkse Freulekaatspartjj aldaar. Genoemde cross trok in elk geval een enorme publieke belangstelling. Naar schatting waren er minstens 3000 kyklustigen en het halve dorp diende als parkeerplaats voor de honderden auto’s uit de hele provincie vartdaan, ja zelfs van daarbuiten. Organisator en initiatiefnemer was ook dit maal weer de ambitieuse veehouder Jolle de Jong, wonende op een boerderij en kele minuten ten zuiden van het dorp, de z.g. Südhoek. Wittenskip en technyk, fakmanskip en organisatorysk talint binne de kaeijen, dêr’t men de doarren fan de takomst mei iepen meitsje kin. En dy’t foar himsels en syn bern op dizze hynders syn kan sen set, docht in forstannige set. Mar de kommende tiid hat jit in oar düdlik as- pekt, hwat foar alleman fan great bi- lang is. Hja hat in great forlet fan kapi- tael. Dat is al inkelde jierren sa en dat sil de kommende tiid net minder wurde. Wy De skipper fan Doarp Grou, hy levere de biwizen, ik liz 't tsjin nimmen óf, ’k sit oeral yn ’e prizen. De wetterwille tsjoen hat ’e supporters bifongen. Foar de tsiende kear kampioen! Elk wol Zwaga lofsjonge. De mar lükt jimmeroan, fan hein en fier toeristen, sja stelle har tentoan lju dy’t nea in jier misten. Dit folkloristysk feest al biedt de kriich gjin spanning elk fynt der wurdt knap reesd. Hulde Zwaga’s bimanning. Zondagmiddag omstreeks één uur is bij Formerum op Terschelling de 24-jarige Pieter van der Meulen uit Oosterend (Henn.), monteur bij Hommema van 1825, door verdrinking om het leven gekomen. Het ongeluk gebeurde voor de ogen van zijn vrouw, die met twee 4e week juli 1942 Hebt ge stof? Wij vernieuwen uw bon te dekens als voorheen. F. Andringa te Witmarsum. Weer een aantal doodvonnissen aan Ne derlanders voltrokken inzake overtredin gen van de distributie-beschikkingen. Loop door Bolsward. Ie Fr. Galama te Burgwerd; 2e. Roel van der Meer te Parrega; 3e. Jan Ferwerda, Bolsward; 4. IJ. Oostenveld te Tjerkwerd. Eerste plechtige H. Mis van D. Hette- ma. De feestpredikatie werd gehouden door een broer van de neomist pater Wolfram Hettema. en Wymbritseradeel. Onder de titel „Dat was toen” publiceert het door ons veel geciteerde altijd ac tuele Bibliotheeknieuws van Exmorra het volgende relaas over de kerkstrijd te Wons. Zondag 16 juli had het dorp Wons een trieste gebeurtenis te herdenken. Tach tig jaar geleden, op 16 juli 1887, vond er te Wons een bloedig gevecht met knuppels, hooivorken en luiwagens plaats om het bezit van de Herv. Kerk, de bekende „theebus.” Dit gevecht speelde zich af tussen „do lerenden” en „anti-dolerenden.” Beiden wilden hun diensten in de dorpskerk houden. Op 9 februari 1887 had de ker- keraad besloten om met de synodale organisatie van de Ned. Herv. Kerk te breken onder leiding van de consulent ds. H. C. Lambers van Longerhouw. Zowel van de kerkeraad als van de kerkvoogdij was er maar één tegen de ze stap. Omdat dit een minderheid was bleef de kerk aanvankelijk in het bezit van de dolerende kerkvoogden. In juni 1887 werd er op twee zondagen helemaal geen diensten in de kerk gehouden om dat beide partijen het elkaar onmogelijk gingen maken een eredienst te beleggen. Op 3 juli namen de anti-dolerenden be zit van de kerk en de dolerenden kerk ten in een schuur, maar dat zinde hun niet. Vooral niet omdat zij een predikant hadden beroepen. Op zaterdag 16 juli werd dan ook nog een ernstig gevecht geleverd om het bezit van kerk en pas torie. Handlangers uit andere dorpen namen er aan deel, er vielen enkele ge wonden. De strijd eindigde in het nadeel van de dolerenden. Op zondag 24 juli 1887 deed ds. T. D. Prins als predikant van de Greformeerde Kerk van Wons zijn intrede in een schuur en niet in de „oude” kerk, hij kwam in een arbeiders woning met zijn gezin in plaats van in de pastorie. Hwat hat de grientewinkels en gean sa mar troch hawwe de striid net folhalde kinnen. De greatwinkelbidriuwen, de supermarkten nimmer har plak yn. De kroegen, kafé’s de molksalons fordwine mear en mear, moderne bars, motels, restauranten en lükse hotels nimme har plak yn. De aide boerelienbanken yn in opkeamer of in sydkeamer fan in boere- of boar- gerhüs binne histoarje wurden, it hiele lan troch pronkje de Raiffeisenbanken mei treflike moderne gebouwen oant yn it lytse doarp. De greate boerekoöpe- raesjes dogge hast neat oars as bouwe en moderniseare. De Koöperative Handelsforiening to Veghel ynfesteart jierliks seis miljoen en de ein is jit net to sjen. De üntsachlik greate bihoefte oan kapi- tael sil dêrom net minder wurde. De rinte bliuwt heech, de bilêstings bliuwe heech, de forgreating fan bidriuwen en ündernimmingen giet troch, finansiering bliuwt it kardinale punt foar partiku- lier en oerheit. It fjochtsjen om jild sil meibringe, dat it sparjild hoe langer hoe mear needsaek wurdt en de tiid liket net fier mear, dat de frijwillige oantrün om to sparjen, syn wettelike konsekwinsjes krije sil. Yntellekt en kapitael, dat binne de pa rolen fan üs tiid. Op dizze beide pylders wurdt de takomst boud, yn eltse hus haiding, yn elts bidriuw, yn eltse mien- skip, leech of heech. En it liket for- stannich om dit mei iepen eagen to sjen en der forgoed rekken mei to halden. der Hoek uit Kubaard, de overigen kwamen uit alle oorden van de provin cie, van Dokkum tot Donkerbroek. Toen de crossers eenmaal los raakten, kregen de bezoekers volop sensatie-waar voor hun geld. Men z^g een keur van bont beschilderde wagens, vrijwel alle vor men en merken. Pronkstukken kon men het uiteraard moeilijk noemen. Bij der gelijke evenementen geldt het devies: hoe maller hoe mooier. Oude vehikels voor een paar honderd gulden op de kop getikt, meestal door de eigenaars zelf wat opgekalefaterd moeten na tuurlijk een stootje kunnen velen, bui telingen maken en behendig zijn in het slootje springen. Hoewel de wagens soms vreemde capriolen maakten en be scheiden duelleerden kwamen vrijwel alle bestuurders er zonder mankemen ten af. Er was op het terrein ’n EHBO- post ingericht met als eerste helpers de heren J. Klijnstra en Jan Bijlsma. Deze hoefden slechts eenmaal dienst te doen om een paar geblesseerde tanden te stutten. De oppersloottrekker Sjoerd Kamstra, had ook niet een bijster druk ke middag, eigenlijk veel te weinig te doen naar zijn zin. Hij assisteerde, zo als wij reeds meldden, bij een drietal wagens, die uit diepten van ellenden bevrijd moesten worden. De massastart, het laatste nummer van de cross, leverde evenmin sensationele verrassingen op. De wagens snorden in de baan dat het een lust voor het oog werd, ze bleven echter vrij algemeen in het goede spoor, in elk geval zonder springerige déraillementen. Bijzondere waardering genoot het mikrofoon-kom- mentaar dat de groenteboer Ch. W. van Weert tussen de bedrijven door ten bes te gaf. Wij hoorden van verschillende kanten de opmerking: „Dy hat soks grif wolris faker by de ein hawn.” De Jong gaf aanvankelijk zelf ook mede delingen door, maar in de hitte van de strijd kon deze niet op alle plaatsen te gelijk leiding geven. Tegen een uur of vier, half vijf, dus mooi op tijd, was de cross-rijderij af gelopen. Dichte drommen fietsers, brommers en voetgangers baanden zich een uitweg naar richting Hofkamp; het verkeer was daar enkele ogenblikken finaal gestremd. Het dorp door ging het wat kalmer aan en tegen de avond kreeg Wommels weer het karakter van rustige gezelligheid. Tenslotte gaan wij nog even in op de diverse prijswinnaars. Door verschillende personen waren in dit verband geldbedragen beschikbaar gesteld. Wij noemen hier dokter L. Bog- stra te Worpmels; J. Weima, hotellier; Feenstra, idem uit Bozum, en een stuk fiele dat allegearre oan de hege rinte, dy’t jown wurde moat om oan jild to kommen, wy kinne it ek sjen oan al dy maetrigels, dy’t de oerheit docht om de lju oan it sparjen to krijen of to halden. Der is in great forlet oan kapitael. Al- derearst by de oerheit: it Ryk, de Pro- vinsje en net it minst by de gemeenten. Dêrom binne de bilêstings heech hoecht men net to hoopjen, dat hja le ger wurde sille. Dêrom duorret de ynflaesje of jildünt- wearding jit troch, omt op dizze wize de skulden minder drukke. De taekütwreiding, dy’t de folkswil oan de oerheit oplein hat, hat syn konse kwinsjes. De enoarme kosten fan it ün- derwiis driuwe fansels nei boppen, de materiële en personele kosten sille jit mei sprongen omheech gean. De yn- rjuchting fan it wegennet, dat oan de bihoeften fan it hjoeddeiske forkear fol- docht, stiet jit oan syn bigjin. Allinnich dêrfoar lizze de plannen klear, dy’t mil jarden kostje sille. De deltawurken en de fierdere ynpoldering fan de eardere Sudersé, mei it forgreatsjen fan de ha vens, de forbreding fan de brêgen en slüzen, it ütdjipjen fan de kanalen kin ne net stopset wurde. De drinkwetterforsjenning sil foar par- tikulier en yndustrieel forbrük yn de kommende jierren 10 miljard kostje, dat is per jier 300 miljoen. De striid tsjin it smoarge wetter bigjint hjir en der op gong to kommen, mar it haldt yn, dat rounom wettersuveringsynstal- laesjes boud wurde moatte, hwert nije miljoenen foar nedich binne. De enoar- Vorig jaar had de heer De Jong con tact öpgenomen met enige prominenten uit de autorijderij en, met hun mede werking, de voorbereidende arbeid ver richt. Deze keer presteerde hij het om helemaal alleen de organisatie en het daaraan verbonden risico op zich te nemen. Jolle de Jong is reeds vanaf zijn „fein- te” jaren een bekende naam geweest in sportkringen, vooral als hardrijder op de schaats. Afkomstik van Snikzwaag werd hij op zijn 18e jaar kortebaan- kampioen van Nederland, welke titel hij een jaar of tien behield. Ook andere leden van dit gezin vierden triomfen op „izeren wjokken.” Verder is de heer De Jong nog elk jaar zeerxactief met de organisatie van kaatswedstrijden. Hij noemde ons dergelijke voorbereidin gen zijn „vakantie bezigheden.” Jolle de Jong mag de voldoening smaken dat hij althans, wat de cross van zaterdag betreft, eer van zijn werk heeft gehad. Volgens lui die praktische ervaring op dit terrein bezitten, wa? alles perfekt geregeld; wij hoorden door enkelen van hen zelfs beweren, dat ze het nergens zo goed hadden aangetroffen als in Wommels. Dit betekent zeer zeker een complimentje aan het adres van deze volijverige veehouder. De cross werd gehouden op een stuk land van de organisator (ongeveer zes pondemaat) dat voor dit doel bij uit stek gunstig is gelegen. De wedstrijden begonnen ’s middags om één uur en toen wij er tegen drieën een kijkje kwa men nemen stonden er zulke brede ha gen publiek om het terrein dat het ons waarlijk moeite kostte om over de hoofden heen te zien. Wij vroegen aller eerst een vrouw van middelbare leef tijd naar haar indrukken en deze liet zich ontvallen: ,,’k Fyn 't wol aerdich, mar der is noch net ien plat rekke.” Het zal met een autocross wel net een der zijn als met de „fierljepperij”, men bewondert de behendigheidsprestaties en vermaakt zich nog het meest als er eentje „ünderstrüpt.” Het sensationele van de autocapriolen is natuurlijk ook het uit de koers schieten en in de sloot terechtkomen van de een of andere deelnemer. In dit opzicht bleek er vo rig jaar meer te beleven. Toen raakten er een kleine twintig onderstboven ditmaal slechts een stuk of drie. Dit zat hem volgens deskundigen in hoofd zaak aan de gesteldheid van het ter rein; het weiland was nogal hard en droog. Voor effectief „glijden” moet het eerder drassig zijn en dat was vo rig jaar, door de vele regen, inderdaad het geval. Toen spatten de modderklui ten omhoog nu wervelde het stro dat in de bochten was neergestrooid, net als een zandverstuiving op de Veluwe. „It hie miskien gaedliker west as wy de baen de moarns earst wietspuite hie- ne,” vertelde boer De Jong ons. Dit neemt echter niet weg dat de cross pri ma slaagde, de techniek was in verge lijking met vorig jaar beslist verbeterd en het weer veel aangenamer. Bij de eerste Wommelser cross, op de dag af een jaar geleden, stonden de bezoekers te rillen van de kou in een miezerige motregen. Het was zaterdag windstil, bewolkt, wel zomers, maar niet bepaald drukkend warm. Dadelijk na één uur gingen de wagens van start. De deelnemerslijst vermeldde 36 namen, waarvan één der ingeschre venen verstek liet gaan. Wij troffen twee rijders uit eigen gemeente aan. Sipke Bosma van Wommels en Pier van of vier jonge sportliefhebbers (onder wie M. Algra uit Kubaard) die geza menlijk een geldprijs aanboden. De ei genaar van café Hatzum had een be kertje, een standaard en een medaille afgestaan. De drie crossdeelnemers aan wie het gelukte een rivaal de sloot in te druk ken, beurden elk f 25,Dit waren: A. Pietersma, Menaldum; G. de Vries, Beetgum en P. Postma, Tietjerk. Eerste prijs winnaar (algemeen) werd M. Postma, werkzaam op een transport- autobedrijf te Tietjerk. Hij beurde f 200.Verdere prijzen: 2. J. Keppel, Marrum (Fr.) f 150,. 3. A. Pietersma, Menaldum f 100 4. H. van Hulzen, Hallurn f 50. 5. H. Rugenbrink, Leeuwarden f 50. 6. G. de Vries, Beetgum f 50. Massastart: 1. M. van Wijk, Tijnje f 100.— 2. A. Stormer, Dokkum f 50. De prijsuitreiking had plaats in een ge animeerde slotbijeenkomst in hotel Wei ma. Dient nog vermeld dat de muziek op het terrein werd verzorgd door de heer J. Kooistra te Wommels en dat verschillende buren en kennissen van veehouder De Jong hand en span diensten verrichtten bij kaartjesverkoop, fietsenstallen, controle, enz. De initiatiefnemer toonde zich zeer te vreden over de goede gang van zaken. Hij liet wel even doorschemeren dat een dergelijk evenement, opgezet door één persoon, een vrij groot risicofactor met zich brengt, ook wat de financiële uitkomst betreft. Het lag heus niet in zijn bedoeling er een beste slag mee te slaan, men wil echter ook niet graag dat alle voorbereidend werk tenslotte nog een nadelig saldo oplevert. Hoe de financiële eindstand zich zou af tekenen wist Jolle de Jong zaterdagavond nog niet precies. Er bestaat echter reden om aan te nemen dat hij royaal „droech oer de sleat” kan springen. Hij gaf eer lijk toe dat de administratieve romp slomp van dergelijke zaken hem niet zo bijzonder ligt. Mevrouw De Jong kan hier beter mee overweg. Ze heeft, net als vorig jaar, dit deel der werkzaam heden voor haar rekening genomen en daardoor de taak van haar man aan zienlijk verlicht. Heeft een autocross praktisch nut en mogen de „coureurs van het weiland” als positieve sportmannen worden ge kwalificeerd? Over deze vraag zou nog veel te discussiëren zijn. Hetzelfde geldt ook van de Tour de France, waarover de meningen wel ten allen tijde verdeeld zullen blijven. Dit is in elk geval vast staand: de grote publieke belangstel ling bewijst dat dergelijke evenementen in een behoefte voorzien. Zonder de sterke woorden te gebruiken die een „Telegraaf”-verslaggever on langs aan een cross wijdde: „gloeiend van enthousiasme” mogen we wel con stateren dat de dorpsgenoten van Wom mels en omstreken een geanimeerde middag meemaakten; bij zeer velen leeft dan ook zeker de hoop dat initia tiefnemer Jolle de Jong volgende zo mer andermaal optreedt als crosspromo- tor. dochtertjes van ruim twee en bijna een half jaar achterblijft. De 24-jarige heer Van der Meulen lo geerde met zijn vrouw en de beide kin deren bij zijn 22-jarige broer Jaap te Formerum. De beide mannen gingen zondagmiddag zwemmen en kwamen in een mui terecht. Mevrouw Van der Meu len zag, dat ze de zee in werden ge zogen en sloeg onmiddellijk alarm. Eén van de mensen, die direct te hulp schoot was de dertigjarige invalide zwemin- structeur J. Holdorp uit Heerlen. Hij greep beide zwemmers, maar kon slechts met een van hen, met Jaap van der Meulen, de kant bereiken. Een 15- jarig meisje trachtte de oudste broer te redden. Maar toen zij zelf ook in moei lijkheden kwam omdat het slachtoffer zich aan haar vastklampte, moest zij Pieter loslaten. De heer Holdorp en zijn drenkeling werden door een keten van badgasten aan land getrokken. 1 K s Een fraai overzicht van de gehouden wedstrijden skütsjesilen op het Ijssel meer bij Lemmer

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1