WEER MET VAKANTIE NAAR MIDDEN-OOSTEN In memoriam Koopman J.Heeres Gans Shroar Per charter naar Israël sur i' N 106e JAARGANG No. 59 DINSDAG 1 AUGUSTUS 1967 Wit marsum nieuwe deken Duizendste Fan de Martinytoer plezierjacht door sluis Workum Zilveren filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en Pater Burgers van Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS i Wymbritseradeel. Arum 42 kinderen uit Rotterdam Deze week geen schoenenverkoop. In Artis kind door panter gegrepen. op HOE KOMME Wï DER UT! le week augustus 1942 Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag In de straten van Cairo wordt het handwerk in de buitenlucht verricht. Uitgave: A. J. OSINGA N.V, Bolsward Administratie- en Redactie-adrcs: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) De oorlog duurde vijf dagen. de ge volgen zullen nog jarenlang merkbaar zijn, zowel voor de Israeli’s als voor de Arabieren. Maar op 12 augustus, ’s mor gens om twaalf uur gaat een honderd tal Nederlanders de draad weer opne men, die in juni werd doorgesneden. De Arabische landen zowel als Israël kun nen de inkomsten van het toeristenver- De schadeloosstelling voor ingeleverde rijwielen bedraagt f 50, Te koop: een houten pomp. H. Bleeker Dzn., Parrega, Zuurend. In de kerken een schrijven voorgelezen betreffende de Jodenvervolging. Abonnementsprijs f 3.25 pet kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Rike minsken: earme minsken dy’t jild ha It üntwikkelings- en sanearingsfüns foar de Lanbou (it O. en S.-fonds) is in tjirmer bleaun. It is lyts tweintich jier to let opset en it hat him oantnou ta it meast bimuoid mei de lytse bidriuwen, dy’t gjin bisteansbasis mear hawwe. In echt üntwikkelingsfüns hie daliks yn 1945 starte moatten mei in forplichte bydrage fan eltse mingel molke en eltse kilo weet, ierapels, biten ensf. Om by de molke to bliuwen, lit üs sizze twa wol, dat men de eigners sa gek net kri- get om in pleats to forbouwen op basis fan de hiernoannen. Dy soene dan 7% ütjaen moatte en krij 2% werom. Dy dogge dat dus sa net. Mar nou wurdt foar harren it lokkebrea ütsetten en sil- le hja 7% boppe de noarmen hawwe. Op ien kondysje gelokkich en dat is tige wichtich. Dat kin allinne as de hier- der hjir skriftelik akkoart mei giet. Nou ik soe sizze, litte de boere-organi- saesjes nou mar ris düdlik tsjin de mi nister sizze: Dér geane wy mei akkoart as jimme de helt bitelje, oars net. En de twadde kondysje sil wêze moatte, dat dit rinte-biteljen net to lang duorje moat, net langer as ien pachtperioade, dus toalf jier. Jimme hawwe dan tiid om to soargjen, dat de hier, hwat de gebouwen oangiet, oerienkomt mei de kosten en it ynfestearre kapitael. En ek, dat de produktieprizen yn EEG-forban hjiroan biantwurdzje. Dan wurdt it op dit gebiet einlings ris in soune negoasje en gjin diakenijspultsje. Dit is it minste, hwat de regearing dwaen moat en hwert de organisaesjes foar stride moatte. Hwant der is gjin twivel mooglik oan it feit, dat alder- wetske en ütsloerde pleatsen gjin minsk- lik en reedlik bistean mear jaen kinne. Dy moatte forbettere wurde, der binne eigners en boeren it mei de regearing oers iens. Mar dan net op kosten fan de ünderlizzende partij, dy’t hjir al twein tich jier skea en lést fan hawn hat, mar alderearst fan de ynstansjes, dy’t hjir it folie profyt fan hie. Dy moat de rek ken bitelje, oars komme wy der net üt! Tj. de J. keer niet missen. Ze hebben alles haren en snaren gezet om zo spoedig mogelijk de stroom weer op gang te krijgen. De directeur van FIT, de heer Van Gennep, was een der eersten, die hen de helpende hand bood. Toen de kanonnen zwegen, bezocht hij Tel Aviv, Jeruzalem en Cairo. Hij werd er met open armen ontvangen. De minister van Toerisme in Cairo gaf hem een brief mee, waarin hij het Ne derlandse volk uitnodigde, opnieuw de oudheidkundige schoonheden van zijn land te komen zien. „Wij zullen u even gastvrij ontvangen als wij altijd gedaan hebben,” schreef hij. De hotelhouders in Egypte, zowel als de gidsen en de kameeldrijvers, de winkeliers en de sou- venisverkopers wrijven zich in de han den als ze denken aan die duizenden klanten, die ze de laatste maanden zo node hebben gemist. En Israël? „Kom naar Israël en zie Jordanië,” zeggen ze daar. Het aantal heilige plaatsen is meer dan verdub beld. De toerist, die vroeger een lange omweg moest maken om in een reis zowel Hebron en Jericho als Tiberias, Haifa en Kapernaum te zien, kan nu in een enkele reis alle plaatsen bezoeken, die hem na aan het hart liggen. De heer Van Gennep heeft alle oude con tacten weer opgenomen. Alleen het arme Jordanië bleef aan de kant staan. Aan de oostelijke oever van de Jordaan zijn nauwelijks bezienswaardigheden voor de westerse toerist. Koning Hoessein grijpt er naast. Maar in Israël wachten de hotelhouders met smart op de Neder landse gasten. Ze zullen er straks weer zijn, in Nathanya waar de Israëlische gastvrouw van Nederlandse afkomst, Eliza, opnieuw de honneurs waarneemt en in het oude Jeruzalem, dat nu weliswaar bij Israël hoort, maar dat geheel zijn eigen sfeer heeft behouden. In Cairo lag de zaak heel eenvoudig: iedereen wilde graag de contacten met de Nederlandse tour-operator vernieu wen. Ook de United Arab Airlines de Arabische luchtvaartmaatschappij, die nu al vele jaren de Nederlandse passa giers naar het Midden-Oosten vliegt. De Arabieren vliegen niet rechtstreeks meer van Schiphol naar Cairo, maar maken een tussenlanding op Cyprus. In Nicosia stappen de voor Israël be stemde passagiers uit. Zij vliegen later met de Cyprische luchtvaartmaatschap pij naar Israël. Want zo goed is de sa menwerking tussen beide landen nu ook weer niet. Op de terugweg pikken de Egyptenaren de Israëlvaarders weer op in Nicosia. Op die manier kan gebruik gemaakt worden van Arabische vliegtuigen om de klanten naar Israël te brengen. Dit moet wel, wil men scherp concurreren de prijzen handhaven. Chartervluchten maken naar Israël is immers verboden en de Arabieren worden betaald met in Cairo geblokkeerde tegoeden. Dank zij deze ingenieuze transacties kost straks een vijftiendaagse reis naar Israël niet meer dan f 817,terwijl men al voor f 595,de pyramides en de Sahara kan aanschouwen. De oorlog, die dreigde het hele midden- oosten-toerisme in de soep te laten lo pen, is voorbij. In Eindhoven rammelt de computer om de belangstellenden te boeken. We leven snel. Pas was het oorlog, nu gaat de toerist al weer op de oude voet verder. Naar alle overdadige schoon heid van dit obsederende gebied. In gearriveerd, die er bij pleegouders wor den ondergebracht. Tot deken van het dekenaat Sneek (om vattende de parochies Sneek, Bolsward, Makkum, Roodhuis, Blauwhuis, Wor kum, Joure en Witmarsum, alsmede het Augustijnerklooster in Witmarsum) is benoemd pater Th. W. Burgers o.s.a. De bisschop van het bisdom Groningen, mgr. P. A. Nierman, heeft pater Bur gers, die sinds 1964 prior is van het Wit- marsumer klooster, benoemd op voor dracht van de gezamenlijke zielszorgers van het dekenaat. WORKUM. Voor het eerst zijn in één seizoen meer dan 1000 pleziervaartuigen de Workumer sluis gepasseerd. Zater dagmiddag 29 juli kwamen de heer en mevrouw Workum-Zeeman uit Soest- dijk, Koninginnelaan, met de Wk 33 als duizendste schip binnen. De burgemeester, mr. B. van Haersma Buma, en de directeur van gemeente werken, de heer J. Faber, wensten de opvarenden geluk. De burgemeester bood een schaal van Workumer aarde werk en voor de bemanning een blik Workumer drabbelkoeken aan en de heer Faber namens de Oudheidkamer en de WV een tegel met het wapen van Workum. De passage door de sluis is de afgelopen jaren met sprongen omhoog gegaan. In 1961 passeerden nog slechts 122 ple zierjachten de sluis. Dit getal liep in de volgende jaren via 178, 418, 640 en 774 op tot 875 in 1966. I I lolswards Nieuwsblad kist is sa lek as in koer en it it tal hon gerige bargen, dat om de steatströch stiet is greater as ea. It sil nou oars bisocht wurde. Fanüt Den Haech wurdt nou al sterker oan- trün ütoefene om de modernisearing, büten de ruilforkaveling, op gong to bringen. Net op kosten fan it üntwik kelingsfüns, sa’t men tinke soe, né! op kosten fan eigner en boer. De groun- keamers wurde forplichte om de eigner, dy’t forbetteringen yn de bidriuwsge- bouwen oanbringt, boppe de noarmen, in reedlike forgoeding to jaen foar it nije kapitael. Men tinkt dêrby oan 7% foar rinte en ófskriuwing. By de tsjint- wurdige jildmerk is dit persintaezje op himsels net ünbillik, it jild is op it he den djür en sil it ek wol bliuwe. Mar der bliuwe slimme fragen genöch. De bilangrykste is dizze: Hwer bliuwt it Ryk mei syn oandiel yn dizze moder nisearing? Is hja net de greate skul- dige yn dizzen. Binne it net rykswetten, dy’t makke hawwe, dat der oan de pleatsen heechstens hwat ünderhald mar gjin fornijing pleats hawwe koe? Hwa hat dat foardiel hawn? Grif net de eig ners en ek net de boeren, hwant har molkpriis wie basearre op de lege hier. It hiele Nederlanske folk hat dêrfan pro- fitearre en it is neat oars as plicht, dat dit nou ek de rekken bitellet. It üntwik kelingsfüns moat fan wegen komme, mei fikse bousubsydzjes of mei rinte- subsydzjes sa as yn#Dütsklün en België. Mar it jild is op, it is foar oare dingen brükt. En dus!! It aide sank je mar wer ris ophelje: „Sijmen, betaal!” Hwant sa snoad is men yn Den Haech sinten op eltse mingel of kilo. Dat jild hie as boufüns by de pleats bliuwe moat ten en mei dy sinten hie men de need- saeklike oanpassing en modernisearing fan de gebouwen bitelje kinnen. De mol ke hie dan in reële kostpriis koste en geleidelik oan, de ien hwat earder, de oare hwat letter, hie in knap büthüs en in reedlike wente krije kind. Dat hie lanboupolityk west, dy’t foarüt seach en de tiid forstie. Sa’n polityk, oft it hou in pvda of kvp of ar-minister wie, hawwe wy mist. Hja binne allegearre to wurk gien neffens it bikende stra- myn: de prizen leech halde, hwert jo kinne en dat koe nearne better as by de lanbou. Dêrom moasten de hieren fan 1940 op in tige leech peil sa bliu we. It lette neat dat de arbeidsleanen en dy fan de faklju folie heger waer- den, de hieren mochten net omheech! Der kamen forplichte noarmen en dêr- mei hie men de saek yn ’e han. Hoe’t it groepke eigeners fan pleatsen ek lypten of pypten, Den Haech bleau dóf en gie syn gong. It hiele Nederlanske folk pro- fitearre fan dy relatyf lege prizen en de yndustry makke in kolossale opgong omt hja op basis fan dat relatyf lege libbensünderhald bést konkureare koe mei it bütenlan. It iennichste hwat der foaroer stie, wie de ryksbydrage yn de ruilforkavelingeri, in soarte fan soen- offer foar alles hwat de lanbou ünthê.1- den wie. Dat weaget der fansels lang net tsjin- op, mar as men it yn al rêdder tempo trochsette soe, wie der dochs in üt- komst to sjen. Lykwols dat kin nou net mear. De finünsjes binne krap, de skat- Metaalvordering afgekondigd. Histo rische kerkklokken zullen hierbij wor den ontzien. Dagelijks kan men in de Via Dolorosa (op Israëlisch gebied) groepen pelgrims zien lopen. Sedert de laatste paar jaar was hij reeds uit het straatbeeld verdwenen, de markante figuur van J. Heeres, of „de koopman”, zoals hij zich graag liet noemen. Reeds over het jubileumjaar van Van der Plaats N.V. hing de schaduw van zijn ziekte. De festiviteiten en evenementen kon hij slechts veelal van een afstand volgen, maar al werden zijn krachten gesloopt door een slepende ziekte, het lichaam verzette zich tot het uiterste. Slechts langzaam werd de levensvlam gedoofd. Met het heengaan van de heer J. Heeres, die enkele jaren geleden in grote luister als nestor van de zaak een persoonlijk jubileum als koopman mocht vieren, is een tijdperk afgesloten. Niet enkel voor de firma Van der Plaats N.V., maar ook wat het stadsleven betreft. Stuk voor stuk zijn ze de ge meenschap ontvallen, figuren als F. B. v. d. Meer, B. J. Zantman, A. J. Osinga om maar enkele te noemen. Met hen nam een generatie afscheid. Ook koopman Heeres was iemand die zijn persoonlijk stempel drukte, niet alleen op de zaak, die hij opbouwde, maar ook op het stadsleven. Met de wens van de koopman werd rekening gehouden, hij was een man van invloed, hoekig, robuust, massief. Onze tijd vraagt meer gestroom lijnde figuren. Mensen met een zo eigen en zo persoonlijke stijl zullen hoe langer hoe meer zeldzaam worden. Juist toen ons zijn overlijdensbericht bereikte, zaten we nog eens het boekje van ds. J. J. Kalma door te nemen: „Leer me ze kennen, de Frie zen.” Frappant hoe koopman Heeres, wat zijn lichaamsbouw betrof, aller minst het type van een Fries, toch het Friese karakter in zich droeg. Maar dan dit karakter in soms welhaast extreme vormen. Hij zal voort leven als iemand die grote tegenstrijdigheden in zich verenigde. Hij was een gróót man, maar nederig en eenvoudig, en wat dit zo gecompliceerd maakte: vaak in zijn uitingen niet weinig trots op deze eenvoud. Hij kon hard zijn, maar was tegelijk vaak een toonbeeld van sentiment. Hij ver diepte zich graag in het verleden, verzamelde graag antiek, tegelijk keek hij naar de toekomst en was anderen soms ver vooruit. Voor sommige dingen was hij niet warm te krijgen, voor andere koesterde hij een diepe genegenheid, b.v. zijn geliefd muziekcorps „Oranje,” waarvan hij be schermheer was, en de paardensport. Gemakkelijk in de omgang was hij niet, maar had men eenmaal zijn vriendschap en genegenheid gewonnen, dan was hij een open boek. Hij maakte met zijn 77 jaren in Bolsward historie, maar vormde ook legenden en rond zijn persoonlijkheid zullen wel tal van anecdotes bewaard blijven. Hij had succes in zaken, maar in zijn familieleven veel leed te dragen. Hij was een harde werker, iemand die jaren aaneen na de „pensioengerechtigde leeftijd” (voor hem een on bekend begrip) nog de dagelijkse wandeling maakte van zijn woning naar de zaak, visa versa, maar iemand die ook in lange vakanties wist te ge nieten van Gods machtige natuur op het eiland Ameland. Een selfmade man, maar die zich tegenover God afhankelijk wist als een kind. In het kerkelijk, maatschappelijk en politieke leven bewoog koopman Heeres zich betrekkelijk weinig in het openbaar, maar op de achtergrond was zijn invloed vaak tastbaar. Trad hij wel in het openbaar naar voren, zo als b.v. na de oorlog als wethouder en in deze funktie soms als loco- burgemeester, dan deed hij dit met een schijnbaar aangeboren gemak, maar alweer in sttfl. Zijn verdiensten kregen officiële erkenning in zijn benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau. Ook werd hem de erepenning van de stad Bolsward toegekend. Voor Bolsward, voor zijn zaak, voor zijn ge zin, heeft hij veel betekend. Hij had een werkzaam leven, hij ruste in vrede. De oorlog tussen Israël en de Arabische landen heeft de vakantie van menige Nederlander, waarschijnlijk ook van een Bolswarder jongeman, die geboekt had voor Cairo, in de war geschopt. De laatste jaren bewoog zich een groeiende stroom toeristen van Schiphol naar zowel Egypte als Joradnië en Israël. Dank zij de activiteiten van het Eindhovense reisbureau FIT vonden duizenden Neder landers de weg naar de pyramiden, de koningshaven van Luxor, naar de citrus- tuinen van Jericho, de heilige plaatsen van Jeruzalem en Bethlehem, de terrasjes van Tel Aviv en de wonderen van de bloeiende boomgaarden in de Negev-woes- tijn. De tanks en de straaljagers maakten aan deze moderne vorm van toerisme een albrupt einde. Begin juni riep het reisbureau de toen nog in het Midden-Oosten vertoevende toeristen terug. De Bolswarder gehandicapte vakantieganger was inmiddels toch naar het zuiden gevlogen, n.l. naar Tel Aviv. Hij zou er blijven, nu niet als vakantieganger maar als oorlogsvrijwilliger. Momenteel werkt hij in een ziekenhuis in Jeruzalem. Hwat hat üÈKt x-. W - 'i .-1

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1