DE MODERNE AANPAK VAN HET JEUGDWERK URGENT GaDeSKroar I I s i| I 'd I Naar een concrete oplossing wordt reeds gezocht I 106e JAARGANG No. 81 DINSDAG 17 OKTOBER 1967 Uw verlichting in orde? Opstan fan 'e boeren Basiscursus Fries voor de Rono I BRILLE-BOLLEBOZEN J. s. Fan de Mar tiny toer I Zilveren filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en i Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS W ymbritseradeel. Hwat hat 'Hm n- Tj. de J. Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag Rhodes: Uit zee opgeviste eigendommen van passagiers en onderdelen van het vliegtuig- liggen aan boord van de Griekse torpedoboot jager „Navarinon”. Het zjju de trieste getuigen van het vliegtuigongeluk met de Comet IV Soestdijk: H. M. de Koningin heeft vrijdagochtend op paleis Soestdyk Gran- man Abay Koni, stamhoofd van de Saramakanen in Suriname ontvangen. Op de foto zien we de Vorstin met haar gast. Rechts dr. J. F. E. Einaar, gevol machtigde Minister van Suriname Inmaakvaatjes voor 15 en 50 pond. Van den Oever, Grote Dijlakker, Bolsward HOKFOAR KANT WOLLE JO UT? De léste ütrikking fan de Gysbert-Japiks priis sil, sa’t'it liket, yn de histoarje fan Fryslan en yn de Fryske biweging in dei blike to wezen fan mear as gewoane bitsjutting. Trinus Riemërsma syn boek skiedt, sa seit de Ljouwerter Krante, de Fryske lêzers yn twa skiften en it hat der in bulte fan, dat sommige lju dizze spjalt mei folie animo ütdjipje wolie. De waen, dat men mei in bulte sugges- tyf spektakel de oaren fan it fjild spyl- je kin, wie düdlik op it Drachtster Boe ketaal to merkbiten. Hwat in djippe tsjin- stelling tusken dizZe joun en de joun Dér moat makke wurde It tempo leit heech De tiid foar de boeren Yn Frankryk wurdt dreech. Hja libben foarhinne Yn in romantyske sfear By elke tiidwikseling Naem harren libben in kear Dat kin nou net mear Foar romantyk is gjin plak De wjukslach fan ’e wrald Is dy net fan in slak. Frankryk dou lan Fan stokbrea en wyn De rêst fan ’e boeren Dy sjit der by yn. Hja kinne net mear De Euro-merk hat it dien Dy hat in stik Fan har brochje öfsnien Nou binne hja deilis Mei de Gaulle en 't regear Hwant dy kaem as earste Har tige oan ’t sear De boeren stean op It jok wurdt to swier Hele dagen bodzje En jimmeroan yn 't spier ’t Ein fan 'e boeren En hja binne op 'e ein Seis dagen wurkje En ek noch de snein Gevraagd: Arbeiders voor de Noord oost Polder. De kerkdiensten te Oosterlittens zullen met het oog op de brandstoffenkaarten voortaan worden gehouden in de bewaar school. De krite Boalsert spilet „Mem sil trou we” fan Abe Brouwer. Men kan nu ook de juiste tijd vragen p. telefoon. Abonnementsprijs f 3.25 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 As de brij opskept wurdt is se op it hjitst Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telcf. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Op de jaarlijkse ledendag in de Broere- kerk (inzet van het winterwerk van het C.J.M.V.) spraken ds. H. van Niel uit Burgwerd, Ds. C. Aalders uit Wommels en ds. J. Loos uit Workum. üs hjoed to sizzen Wat ontbreekt is vooral een gelegenheid om zich ongedwongen te ontspannen, contacten te leggen, de mogelijkheid om in een eigen jeugdhome in gespreks- en discussiegroepen van gedachten te wisse len, een gelegenheid ook, waar men con sumpties als een kop koffie of frisdran ken kan kopen, een plaats waar en van waaruit vorm van jeugdwerk ook posi tief wordt begeleid met tal van activitei ten, initiatieven enz. Het is natuurlijk niet zó, dat de jeugd van Bolsward momenteel gedwongen zou zijn de straat op te gaan, zo ze niet iede re avond bij de ouders aan tafel wensen te zitten. Er zijn gelukkig tal van ont spanningsverenigingen. Men kan er dam men, schaken, enz. Er zijn hobbyvereni- gingen als de fotoklub. Men kan gras duinen in de openbare leeszaal, er valt muziek en zang te beoefenen in korpsen en koren, er zijn bandjes en amuse- mentsgezelschappen, die zowel voor ei gen als voor andermans plezier spelen, toneelclubs en handenarbeidgroepjes, er zijn de schoolclubs, die ook onderling leuke contacten hebben, er zijn de poli tieke jongerengroepen, waarvan de Jon ge Strijd op de Grote Kampen enkele ja- Keeds Jaren bestaat er te Bolsward en ook elders nemen we aan het latente gevoel, dat er eigentyk iets, nee véél meer voor de jeugd moet worden gedaan. Niet alleen wat betreft de mogelijkheid van actieve recreatie in de vorm van sport beoefening, maar ook met name wat betreft het bieden van gelegenheid tot onge dwongen contact en vrijetijdsbesteding in de gezelligheidssfear. Wat de sport- accomodatie betreft is reeds veel tot stand gekomen. Bolsward heeft in „Het Bolwerk” straks een goed geoutilleerd sportveldencomplex, het aantal gymnastiek lokalen is sedert de oorlog vermeervoudigd. Plannen voor een zwembad zijn ge reed en wachten wat de uitvoering betreft slechts op het ja-woord van Den Haag. denksport, hobby, expressie, toneel enz. Maar bij al deze mogelijkheden is er nog wel behoefte aan iets anders. Men kan niet altijd koffie gaan drinken aan de bar, niet altijd in het keurslijf van een vereniging zich ontspannen, niet altijd zingen of musiceren; Zowel bij de jeugd zelf als bij hen die met het jeugdwerk te maken hebben werd reeds lang behoefte gevoeld aan iets als een open jeugdhuis, een jongerensociëteit zo men wil, een boys-and-girlshome, een leuk ingericht eigen huis”, waar niet alleen gelegenheid is te pingpongen, biljarten, schaken enz., maar waar je elkaar ook kunt ontmoe ten en „zomaar” bij elkaar zijn. Hoewel deze gedachte ook bij anderen bleek te leven, was het toch de kerke- raad van de Geref. Kerk ter plaatse, die als eerste probeerde de vage gedachte hierover in concretere verlangens om te zetten. Er kwam een commissie, die deze zaak verder ging bestuderen. Nu dreigt altijd het gevaar, dat met het instellen van een commissie een bepaalde zaak op dood spoor wordt gezet en de vaart er uitraakt. Hier was dat niet het geval. Oecumenisch als ook de gereformeerden gelukkig zijn ingesteld, werd contact ge zocht met de Hervormde Gemeente ter plaatse. Hier bleek precies dezelfde ge dachte te leven. Maar al spoedig kwam men tot de conclusie, dat het opzetten en vooral ook het exploiteren van een dergelijk gebouw toch eigenlijk een bre der basis behoeft. Zo werd tevens con tact gezocht met de Rooms-Katholieke Kerk ter plaatse en met de Doopsgezin den. Het was verrassend te ontdekken, dat vrijwel overal dezelfde verlangens leef den en practisch ieder in dezelfde rich ting dacht. Zo kwam het tot een toch wel verheugende interkerkelijke samen werking. Inmiddels werd ook gedacht aan de organisatorische vorm en werd overgegaan tot het tot stand brengen van een Stichting. Hierin hebben mo menteel 3 gereformeerden zitting, 3 her vormden, 4 rooms-katholieken en 1 doopsgezinde. Vooritter is het kvp-raads- lid drs. K. A. Duran. Een tweetal plaatsen zijn nog open ge houden. De stichtingsactie zou verleden week reeds notarieel worden gepasseerd. We hopen slechts, dat dit verheugend initiatief, dat van visie getuigt en van een grote bereidheid tot samenwerken, niet het einde zal zijn, maar het veelbe lovend begin. We hebben daar alle ver trouwen in. De Stichting gaat niet rechtstreeks uit van de kerken. In die zin is het dus geen kerkelijke aangele genheid, maar moreel (en hopelijk straks ook financieel) staan de kerken unaniem achter het streven van de stich ting, waarin uit elke kerk een of meer' vertrouwensmannen zijn opgenomen. De Stichting heeft reeds vele contacten ge legd, zowel binnen als buiten Bolsward. Buiten Bolsward heeft men zich breed geörienteerd en laten voorlichten over de mogelijkheden, moeilijkheden en er varingen elders en men is hierbij heus wel verder gegaan dan de „Meerpaal” in Sneek. Ook buiten de provincie heeft men de voelhorens uitgestoken om niet over één nacht ijs te gaan. Binnen de gemeente heeft men uit de aard der zaak behalve Het Verbond voor Veilig Verkeer organi seert een grote herfstactie met het the ma „Goede verlichting - Ziet u wel”. Officiële keuringscijfers wijzen uit, dat er op het gebied van de verlichting bij de Nederlandse automobilist een grote mate van ongeïnteresseerdheid bestaat. Van de 51.000 voertuigen, die de ANWB vorig jaar controleerde deugden 47.000 koplampen niet. Van 29.000 bleken de koplampen te hoog afgesteld. Bij 14.000 auto’s moest een reparatie aan de licht installatie worden uitgevoerd, terwijl er 5.393 lampen moesten worden vernieuwd. Toch is het „voeren” van een goede ver lichting, zeker nu de tijd van vroeg don ker, mist en regen weer aanbreekt, een urgente eis. Daarom zal de hele Neder landse Volkswagenorganisatie zich inzet ten voor deze actie van het V '^bond De VW-dealers in Nederland zullen au tomobilisten van alle merken in de ge legenheid stellen de verlichting van hun wagen gratis te laten controleren. In ’t verkeer speelt, met name bij slechte weersomstandigheden, het „gezien wor den” een minstens even belangrijke rol als het „zelf kunnen zien”. De gedachte, dat een koplamp er uit sluitend is om ons eigen „pad” te ver lichten is foutief. Het goed zichtbaar zijn is juist daarom zo belangrijk, omdat de weggebruikers zich op elkaar moeten kunnen oriënteren. Heldere achterlichten geven op de weg aanwijzingen over af stand van de voorligger, verloop van de weg en vrijheid van het tussenliggende weggedeelte. Heldere, goed afgestelde koplampen geven de tegenligger die in formatie. De belading van de auto speelt een belangrijke rol, omdat daardoor de stand van de koplampen kan veranderen. Het behoeft nauwelijks betoog, dat ook bij stilstaan een goede verlichting het informatiemiddel bij uitstek is. Wie heeft een pak kleren in ruil voor 18 weckglazen? „Hwant fan binnen üt it hert wei kom- me de forkearde tinzen, huorkerijen, stel- derijen, moardnerijen, oerhoer, gjirrigens, öndogensheit, bidragerjj, lossinnigens, in kwea each, kwealaster, heechhertigens, ünforstan. Dy tsjoede dingen komme fan binnen üt wei en meitsje de minske ün- rein.” Wurdt de morele krêft fan in folk ster ker as it mei de noas yn de morele drek treaun wurdt en is der neat gjin privacy mear foar bipaelde scribinten? Ik toch- te, dat in great diel fan it Fryske folk him yn dizzen haldt oan de wurden, dy’t wol twatüzen jier aid, mar folie moder ner binne as it hjoeddeiske kommentaer fan Noordmans: „Wannelje yn de leafde, lyk as ek Kris- tus üs leaf hawn hat. Mar huorkerij en allerhanne ünreinheit lit dy ünder jim- me net ienris neamd wurde, lyk as it hilligen foeget, noch ünearberens, noch losse of leffe tael, dy’t gjin foech jowt, mar folie leaver tanksizzing. Hwant bi- tink en ünthald dit, dat gjin huorker of ünearbere of gjirrige. dat oars net is as in ófgodtsjinner, erfdiel hat yn it kenink- ryk fan Kristus en fan God. Lit gjinien jimme bidrage mei idele wurden, hwant om sokke dingen komt Gods grime oer ’e bern fan de oerhearrichheit.” Lit gjinien jimme bidrage mar hald jim oan Gods Wurd en it eigen gewisse, dan binne jo ek dizze tiid treast. Gevestigd Effectenkantoor J. Onvlee, Schildwijk 19. met de kerken contact gezocht met het gemeentebestuur. Dat men hier veel be grip en bereidheid tot samenwerken ont moette behoeft wel geen betoog. Maar ook op de practische mogelijkheden heeft men bezonnen. Wat wij van de plannen via interne informatie mochten vernemen, heeft onze volle sympathie. We hopen dan ook, dat er spoedig voor "c’-.-ard en omgeving groot en goed nieuws zal zijn. De Stichting Oog en Bril, die op gezette tijden de Miss Bril verkiezingen in ons land organiseert, vroeg voor één keer aan het publiek, nu eens de beste neder- landse brildrager aan te wijzen. Het werd een spannende race, waarin vele bekende Nederlanders Prins Bernhard werd ook genoemd in aan merking schenen te komen. Tenslotte kwamen drie winnaars uit de bus, waar bij de populaire impressario Lou de Rees de akteur Oster en de t.v.-omroeper Joop Smits slechts met een brillengte klopte. Zij zullen alle drie een gouden bril ont vangen. Andere bekenden, die zich in de voorste gelederen van brildragend Nederland schaarden, waren de schrijver Godfried Bomans, quizmaster Theo Eerdmans, NTS-nieuwslezer Frits Thors, ex-pre mier Mr. J. L. M. Cals, Amsterdams nieuwe burgemeester Dr. I. Samkalden, wereldkampioen judo Anton Geesink en Wielrenner Jan Jansen. Drie winterseizoenen achtereen heeft mevrouw A. Bosma-Banning te Drach ten radio-cursussen Fries voor niet-Frie- zen verzorgd in het Fries programma van de Regionale Omroep Noord en Oost. Vorig jaar is er geen radiocursus geweest, omdat men zich wilde bezinnen op een nieuwe opzet en een nieuwe vorm Dit heeft er toe geleid, dat de RONO nu een zgn. „basiscursus Fries” gaat uit zenden. En wel wekelijks één keer het zullen er in totaal 20 zijn namelijk elke woensdag (voorlopig) van 19.45 tot 20.00 uur over alle zenders te Hoogezand kanaal 35, Irnsum, kanaal 5 en Markelo, kanaal 38 en binnen het RONO-gebied ook via de draadomroep. Bij de vorige radiocursussen bleek er ’n grote belangstelling te bestaan voor het Fries, ook buiten Friesland, zelfs ver buiten het RONO-gebied. Deze basis cursus, waarin, zoals de naam reeds aan duidt, de meest elementaire en funda mentele zaken van de Friese taal zullen worden behandeld, zal nu dus in het ge hele RONO-gebied goed, en daarbuiten tot op zekere hoogte redelijk, te beluiste ren zijn. Zij is, vanwege haar elementaire karakter, geschikt voor niet-Friezen, die nog nooit een woord Fries hebben ge hoord, maar ook voor Friezen, wier da gelijks Fries meestal enigszins „besmet” is door vreemde invloeden. Zij stelt de spreektaal primair. Toch zullen radiolessen een begeleiding vinden in schriftelijke lessen, waarin o.a. de gesproken tekst en de vertolking, met doelmatige illustraties, opgenomen zijn. Wil men de radiocursus serieus volgen, dan kan men voor toezending van de schriftelijke lessen zorgen, door zich op te geven bij „Ynstitüt Fryslan”, die de ze lessen in offset drukt en de admini stratie en verzending verzorgt. Het adres is Van Swietenstraat 10 te Leeuwarden. Het cursusgeld bedraagt f 12,50, waar voor men dus alle 20 schriftelijke lessen toegezonden krijgt. Aan deze radiocursus zullen, behalve de RONO en het „Ynstitüt Fryslan”, het Provinciaal Bestuur en het „Onderwijs fonds”, met name financiële, medewer king verlenen. De samenstelling is in handen van me vrouw A. Bosma-Banning. Bij de presen tatie wordt zij bijgestaan door Jetske Zijlstra en Heinze Bakker. Elke radioles duurt 10 minuten 1 kwartier. De eerste les wordt uitgezon den op woensdag, 1 november, ’s avbnds om kwart voor acht. 3e week oktober 1942 Bolswards Nieuwsblad fan it jubileum fan it Roomsk Frysk Boun, twa wiken lyn. By dat jubileum wie der in gesellige en blide geast tus ken minsken, dy’t mekoar yn de striid foar Fryslan foun hiene en üt alle for- middens koe men hearre, hoe optein men wie oer de libbensblide en oekomenyske geast fan dizze lytse groep. Dat wie al lerminst de geast fan de Drachtster dei. Elts, dy’t de moed hawn hie foar syn earlike miening üt to kommen, waerd bi- gekt en forhünd, towyl it menu, dat der bean waerd, mear as düdlik de liber- tynske geast fan de lieders fan dy joun sjen liet. It is, tinkt my wol goed, dat de geasten iepenbier wurde, al sil dat de saek fan de Fryske biweging sterk bi- ynfloedzje. Lykwols de arguminten dêrfoar mis ik tige. Oant nou ta binne dat twa. It ears te argumint is dat fan de tiid. De tiid is nou ienkear sa. Wy moderne minsken hawwe ek in modern libbensgefoel en der binne dit de fruchten fan. Smeitsje dy jo net, wolnou, dan wit jo meiiens, dat jo by de tiit binefter bleaun binne. Jo binne alderwetsk, aldfrinzich, antyk en mear fah sokke eigenskipswurden. Mar biwiist soks nou hwat Hwat is dan dy tiid, hweryn wy libje? It antwurd fine jo al by Augustinus, mear as 1500 jier lyn. Hear hwat hy seit: „De mins ken sizze: Wy libje yn in minne tiid, mar hwat is dy tiid? Wy binne dy tiid. Is dy tiid min, dan binne wy min, is dy tiid oerstjür, dan binne wy oerstjür. Wy meitsje de tiid.” It fait dus wer op üssels werom en it levert gjin inkeld argumint om oars to dwaen en to tinken as hwat josels wolie. It twadde argumint is dat fan de iepen- heit. It moat mar nei büten hwat yn it tsjuster bart, it mei net taboe’s smoard wurde. Noordmans seit it sa yn de Ljou werter fan sneon: Fryslan is nou ienris net in reservaet sünder smoargens, rot- tingens, hopeleazens, trystens, seksuele en geastlike need. Dêrom hoecht Frys lan him net to skamjen, dat dizze skreau üt syn midden opstiigd is en bi- gryp foun hat. As dit soarte lüden fan in minske üt de djipte, de legens en it tsjuster smoard waerden, dan moast de flagge healstók yn Frysl&n.” Né, de needgjalp fan in, nei lichem en geast gnjidde en to lider slein minskbern, moat grif heard wurde en mei bigryp üntfongen. Mar heart dat thüs by in dokter of psychiater of by Jan en alleman. Moat dat iepen en bleat komme to lizzen foar allemans eagen en earen, ryp en grien, aid en jong? Om mear sensaesje? Yn de tael, dy’t folie skerper en djipper snijt as hokfoar tael ek. Hwat forwachtet men dêrfan Folie opskuor en argewaes- je, mar hokfoar goeds smyt dat op? En mient men nou wrichtich, dat der nei alles, hwat de dierlikens fan de konsin- traesjekampen sjen litten hat, de net to biskriuwen bestialiteiten, hwert in mins ke ta by steat is, bihoefte is oan rijs op dat gebiet. Ik woe Noordmans wizer ha. Hy hie yn it boek, hwat wy nei alle ge dachten beide brüke, al léze kinnen by Marcus: ren geleden zelfs een eigen jeugdhome opende, er zijn ten slotte (last but not least) ook nog de kerkelijke jeugd verenigingen. Wie aan koffie denkt, denkt ook aan de Koffyplaets, de Sik, snackbars, cafetaria’s, en eetgelegenhe den. Wie dit alles inventariseert komt toch wel tot een indrukwekkende lijst van mogelijkheden, zodat het beslist niet waar is, dat „er voor de jongeren niets is”. Wie zich wil recreëren heeft daartoe vele mogelijkheden. Alleen is het jam mer, dat velen de weg er heen niet kun nen vinden. Nieuw ingekomen jonge Bolswarders, die hier hun werk of school opleiding hebben, voelen zich vaak een zaam en menen, dat „er niets te doen is.” Misschien kon het dienstig zijn eens ’n volledige lijst te publiceren met adres sen van „open” clubs, plaatsen van sa menkomst, mogelijkheden, entree- of contributiegelden enz., van alles wat er op dit gebied te Bolsward te beleven valt, van muziekschool tot Fryske Kri te’ van volleybal tot „d’Ontspanner”, van Concertino tot Andante, van figuurzaag- klub tot Schutterijmuziek, zou een syste matische opsomming kunnen worden ge geven, met rubrieken als zang, muziek, Bij de illustratie: v.l.n.r.; de beste brildragers van Nederland: Lou van Rees, Guus Oster en Joop Smits d® I w

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1