De toekomst Friesland van Afscheid en jubileum bij Steensma N.V., Leeuwarden L:1W Wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen W8Ü vroeger te Bolsward 106e JAARGANG No. 83 DINSDAG 24 OKTOBER 1967 5 Fan de Martinytoer Zilveren filmpjes Reisje AJO-Personeel Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS gepaard Verplichte inlevering van oud papier. Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag stichting waaraan het overigens nooit veel geld heeft willen besteden. De toekomst van Friesland met Harlin- ger als grootste industriekern, als in- en ritvoerhaven, met Leeuwarden, Sneek en Dokkum in de tweede plaats met Drachten, Bolsward en Franeker in de derde plaats als industrie-steden van kleinere omvang en betekenis, houdt ten nauwste verband met de drooglegging van de Waddenzee en van hetgeen het volk van Friesland, gesteund door de rest van Nederland er van zal willen en kunnen maken. De afsluiting van het Eierlandse Gat, meda ter bescherming van de Kop van Noord-Holland en het eiland Texel, zal tot deze ontwikkeling de eerste stoot geven. ’s-Gravenhage, okt. 1967. J. WIARDA. ding foar de gebouwen soe de kostpriis forheegje en sjoch, dat mocht net. To- minsten sa lang de Haech boun wie oan har tasizzing, dat hja de kostpriis for- goedzje soe. Doe moast dy kostpriis leech balden wurde, hoe ünbillik dit ek wie foar eigner en boer. Mar krekt bin- ne wy troch de E.E.G. oanwiisd op de richtprizen fan Brussel of de Haech kri- get bilangstelling foar de situaesje fan de bidriuwsgebouwen. Hwant nou stiet de skatkist der büten, nou moat Brussel dat mar mei de boeren ütfjochtsje, nou kin de Haech der neat mear oan dwaen as de prizen net nei it sin binne. Hwat hja seis troch in ünrjuchtfeardige prizenpolityk bidoarn hawwe, hwerfan hja seis to’n koste fan it agrarysk bisit al dy jierren skromelik profiteard haw we dêr mei Brussel nou foar riede. Hja litte de hieren nou fleane, hja litte de forgoedingen foar de gebouwen nou nei de souder gean, hja krije nei tweintich jier foar it forstan, dat de eig ner mei dy lege noarmen van de noodzakelijke vernieuwing werd weer houden door een te lage vergoeding voor de gedane investeringen Dat wisten hja net yn al dy tweintich jier Dat binne hja nou gewaer wur- den, nou’t de Haech net mear foar de prizen forantwurdelik is. Lit Brussel mar goed meitsje hwat de Haech tweintich jier lang mei opset sin net dwaen woe. Sa sinysk en brutael haw ik yn lange tiid net op ’e fioele spyljen heard. Nou’t de Haech büten skot is, kin Simen wol- rit bitelje, it mear, hwatte 1 1 Koster H. Hiemstra bij zijn afscheid te Arum toegesproken door ds. Siccama. Meer dan 20 jaar heeft hij de hervormde gemeente alszodanig gediend. „Zijn wieg stond in Makkum”. Wie weet of men dat nog eens van uw baby zal zeggen. Tijdens een windhoos werd de grote wa termolen van de Huinzerpolder zo zwaar beschadigd, dat zij voorlopig buiten wer king is gesteld. In verband met gepleegde sabotagedaden zijn 15 gijzelaars doodgeschoten. Vestigings- en verhuisverbod in de kust streek. 4e week oktober 1942 Abonnementsprijs f 3.25 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 - Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) Als tweede spreker voerde het woord de heer J. Giliam, mede-directeur van Steensma N.V. Ook deze spreker tastte terug op de tijd, dat het bedrijf nog in Bolsward werd gevestigd en memoreerde daarna de overplaatsing naar de Hui- zumerlaan te Leeuwarden en de vele ver anderingen en verbouwingen van het be drijf, die de heren Hollander en Boersma hebben meegemaakt. De trouw en ijver ten opzichte van het bedrijf, waarvan beide heren In de loop der jaren hebben Dat alle vogelbeschermers, alle bewon deraars van de natuurlijke schoonheid der Wadden, alle wadlopers en bolste kers en allen die in bootjes de Wadden opgaan om te vissen zullen te hoop lo pen tegen dit plan, is duidelijk en mag worden verwacht. Hun wensen zullen m.i. moeten wijken voor het algemeen belang. De bevolking van ons land groeit on rustbarend. Toen ik in Bolsward school ging telde het 4% miljoen inwoners, lang naar heeft uitgezien, maar aan de Dat is plm. 65 jaar. geleden. Thans is dat aantal 12 miljoen. Een groei van let harren nou net Verlaging rokersrantsoen, minder snoep. Tj. de J. I Cacao voortaan alleen voor kinderen. WURDE DE TOUWEN NOU LOS SMITEN It keninklik bislüt, hwermei de hieren, mei yngong fan 26 oktober o.s. fêststeld binne, is ien fan de bilangrykste stikken, dy’t de léste jierren oer dizze wichtige saek forskynd binne. Sa bilangryk, dat it, nei myn bitinken, by alle agrariërs en laneigners bikend makke wurde moat. It soe my dan neat forwünderje, as hja ta it ynsicht kamen, dat hja op in fyn- ynleine wize to grazen nomd binne. Mar lit üs earst ris de ynhald fan dit nije bislüt bisjen. Allerearst binne de lan- hieren mei f 5,oant f 30,per h.a. forhege. It léste bidrach jildt foar de 275 Gaat dat zo door en er is geen enkele aanleiding daaraan te twijfelen, dan zal de bevolking in ons land over 65 jaar dus ruim 34 miljoen bedragen. Waar moet dat heen? Waar moeten die miljoenen wonen en werken Maar zal binnen onze landsgrenzen nog plaats zijn voor recreatie? In het belang van de komende geslach ten is het noodzakelijk thans reeds plan nen te maken om voor hen de ruimte te scheppen die zij behoeven. Er is in de wereld sprake van een voed seltekort. Honderden en nog eens honderden mi- joenen lijden aan ondervoeding. Het is onze taak al het mogelijke te doen om daarin te voorzien. Wij Friezen zijn een landbouwend volk, ligt het niet op onze weg, om als een nieuwe korenschuur kan worden geopend, zo snel mogelijk voor de wereld in het Waddengebied aan de bouw en de vulling er van te be ginnen. Temeer omdat reeds stemmen opgaan om langs chemische weg voedsel te bereiden en het plankton der zee, geschikt te maken voor het levensonder houd van mensen. Ons land wordt, hoe paradoxaal het ook klinkt, bedreigd door ’n zoetwatertekort. Niettemin zijn wij jaar in jaar uit ge dwongen enorme hoeveelheden zoet wa ter, bruikbaar voor mens en dier, boom en plant en ook en vooral voor de in dustrie, langs talloze wegen weg te voe ren naar de zee. Wordt het geen tijd, dat paal en perk wordt gesteld aan deze verkwisting door de aanleg, eventueel de bouw van enorme waterreservoirs. Is daarvoor geen ruimte te over te vinden in het Waddengebied? Heel de wereld industrialiseert. De gro te steden in het Westen maken grote uitgestrektheden grond geschikt voor industrieterrein. Langs de Nieuwe Wa terweg, Noord, Kil en Merwede is voor andere doeleinden aan beide oevers niet zo heel veel grond meer beschikbaar. Langs het Noordzeekanaal en het N.- Hollandskanaal en de Zaan gaat de ont wikkeling in dezelfde richting. En wat gebeurt er langs de Schelde en het Ka naal van Neuzen naar Gent? Wat is men van plan met Delfzijl en het Eems- kanaal, wat met Winschoten, dat een uitweg zoekt naar de zee om een twee de Groningen te kunnen worden? Maar wat doet Friesland voor Harlin gen? Zouden er mooiere industrieter reinen te vinden zijn dan die welke aan gelegd kunnen worden langs de dijken van Harlingen naar Ameland, Terschel- ling-Noord en Terschelling-Zuid, naar Vlieland-Noord en langs de dijken van Harlingen naar Kornwerderzand en N.- Holland? Dat de vaarwegen van Harlingen naar het Amelander Gat, het Vlie en naar Noord-Holland dan behoorlijk op diepte zullen moeten worden gebracht en ge houden, spreekt vanzelf. Mogelijk is ook zelfs, dat de kanalen van Harlingen naar het Oosten en Zuiden aanmerkelijk zullen moeten worden verbreed en ver diept en dat ook aan hun oevers indus triegebieden zullen kunnen worden aan gelegd, hoezeer dat dan ook zou gaan ten koste van een deel van de beste landbouwgronden, die Friesland kent. En Harlingen zou eindelijk de zeehaven worden, waar Friesland reeds eeuwen pen wurdt men twongen ta in lange gong, mei alle keamers neist mekoar, hwat alle dagen üngeriif jowt. Ik ach- tsje it bipaeld prinsipieel forkeard, de boerewenten op ien line to setten mei de boargerwenten. Hja hawwe in eigen en apart plak en moatte dêrom neffens ei gen noarmen skat wurde. Jit folie greater biswieren haw ik tsjin de nije bipalingen, oangeande de bi driuwsgebouwen. Ik lit dy passaezje hjir folgje: „De hoogsttoelaatbare pachtprijs voor nieuwe bedrijfsgebouwen, over de bouw en inrichting waarvan tussen verpachter en pachter schriftelijk overeenstemming bestaat, wordt berekend naar de jaar lijkse afschrijving, op de grondslag van de vervangingswaarde, alsmede naar de rente van het geïnvesteerde kapitaal. Hiermede wordt beoogd, een bijdrage te leveren tot noodzakelijke vernieuwing of modernisering van de bedrijfsgebouwen door de verpachter, die daarvan tot dusverre door een te lage vergoeding in de pacht voor, door hem gedane investe ringen werd weerhouden. De nieuwe be paling is ook van toepassing ingeval van zodanig ingrijpende verbouwingen aan bestaande gebouwen, dat deze aan nieu we gebouwen gelijkwaardig zijn!” Dêr komt de aep üt de mouwe. Tweintich jier lang hat de Haech stok dof west foar alle oantrün om dochs in ein to meitsjen oan it ütrüpeljen fan de pleatsen. Alle klachten, dat op sa'n wize ütforkeap halden waerd fan it pleatsbisit koe harren net birikke. Jo praetten tsjin in muorre. Hwant eltse hegere forgoe- September. oktobernovember. Het dartele volkje, dat de lage landen van het NO. deel van Europa bewoont, is weer teruggekeerd naar de speelweiden achter de duinenrij, de Wadden-eilanden en de zware dijk, die als een „memme-earm har bern, üs Fryslan” omvat. Het heeft weer ontelbare miljoenen van zijn bespaarde gave guldens uitgestrooid over een gebied, dat zich uitstrekt tussen de Azoren en dde Himalaja, de Sahara en de Noordkaap. béste grounen en liket my net ünbillik. De féststelde lanhieren lizze jit altyd in stik leger as de rinte fan de lanprizen en as de saek normael is, dan heart der in reedlike forhalding to wêzen tusken keap en hier. Mar der binne twa oare bipalingen .yn dit bislüt, dy’t folie mear biswieren oproppe. It earste is, dat de hier fan it wengediel- te fan de pleats net mear neffens bipael- de noarmen fan ynhald, wengeriif en al- derdom fêststeld wurde moat, mar yn forgeliking mei de hieren fan de boarger- wenningen yn dat gebiet. Dênnei wurde de biskieden hieren fan de boerewenten omheech brocht nei it peil fan de boar gerwenten. Ik achtsje dat net billik om twa redenen. Alderearst is in boerewente of wenromte net gelyk to stellen mei in boargerwente. Dizze wenning of wen romte is foar in diel bidriuwsromte, hwant men wennet der om lieding en ta- sicht to halden op it bidriuw. Men wen net der net, omt men nou krekt sa graech iensum yn it fjild wenje wol, oan in reed, dy’t in bulte ünderhald freget, mar omt dit foar it bidriuw needsaeklik is. Dizze boerewenten of wenromten hawwe dêrom meast ek de neidielen fan dat bidriuw op de keap ta to nimmen. Hja wenje in stik fan tsjerke en skoalle, winkels en nearingdwaenden, hja krije gratis de kouwewasem en de heamyt yn 'e hüs, de kuil- en büthüslucht der op ta en yn wiete riten meije hja en de bern troch de blabber w&dzje. It is net reed- lik om it wengenot fan in boerewente to forgelykjen mei dat fan in boargerwente, dy’t al dizze biswieren mist. By de stjel- ste directeur van Steensma N.V., de heer J. Steensma, de avond opende met een hartelijk welkom aan alle aanwezi gen, in het bijzonder aan de heren A. Hollander en Joh. Boersma, hun resp. echtgenotes en kinderen. Zich in eerste instantie wendende tot de scheidende werknemer, de heer A. Hollander, liet spr. de tijd van hun beider jeugd in Bols ward de revue passeren, de schooltijd en hun spelen, zoals kaatsen enz., waarbij meerdere typisch Bolswarder bijnamen naar voren kwamen. Na een tijdlang el kaar uit het oog te hebben verloren werd begin 1945 opnieuw contact gelegd en trad de heer A. Hollander in dienst van de toenmalige fa. Steensma, wier bedrijf toen in Bolsward gevestigd was. Na nog de gevarieerde werkkring van Hollander te hebben besproken en dank te hebben gebracht, bood spreker deze laatste een bloemstuk aan en reikte aan de heer Hollander, namens het bedrijf, de gebrui kelijke enveloppe met inhoud aan, de wens uitsprekende dat hij vele jaren van zijn welverdiende rust zou mogen genie ten. Zich tot de heer Boersma wendende, zei de heer J. Steensma o.m., dat het juist op deze dag 25 jaar was geleden, dat deze aan het bedrijf verbonden werd. Ook hier werd de prettige verstandhou ding gememoreerd, welke er altijd is ge weest en de hoop uitgesproken, dat de jubilaris nog vele jaren in dienst zal kunnen blijven bij het bedrijf, welke woorden vergezeld gingen van het aan bieden van een zelfde bloemstuk aan mevr. Boersma en het uitreiken van de gebruikelijke enveloppe met inhoud aan de heer Boersma. Donderdag 19 oktober jl. werd in het Oranje-hotel te Leeuwarden een tweede lige receptie gehouden. Het eerste deel betrof het afscheid van de heer A. Hol lander, die, nu hij 20 oktober jl. de 65- jarige leeftijd had bereikt, meende het bijltje er bij neer te moeten leggen. Het tweede betrof het feit, dat de heer Joh. Boersma zijn 25-jarig jubileum vierde als werknemer in dienst van Steensma N.V Beide heren zijn oud-Bolswarders en zo als gezegd, in dienst van een oud-Bols- warder industrie, n.l. de vruchtenconfijt- industrie en specerijenmaalderij van Steeensmh N.V., gevestigd Huizumer- laan 121-123 te Leeuwarden. Dit bedrijf was eertijds gevestigd o.a. op het Skil- wyk te Bolsward, maar expansie was mede oorzaak dat men ging verhuizen naar Leeuwarden, waar toentertijd meer ruimte werd gevonden voor dit groeiend bedrijf. Om dit afscheid en jubileum waardig te vieren, was niet het, practisch volledig personeel met hun dames aanwezig, doch ook de familieleden van de scheidende en jubilerende werknemers, waardoor de zaal, waarin deze receptie werd gehou den meer dan vol was. Het was even na acht uur, toen de oud- Het AJO-personeel trok zaterdagmiddag naar Amsterdam. Hoogtepunt van de personeelsexcursie vormde wel het mo ment .waarop tijdens het diner in Hotel De Roemer te Amstelveen officieel af scheid werd genomen van machinezetter P. de Jong. Bij monde van de heer H. Osinga werd de scheidende medewerker veel dank gebracht voor alles wat hij voor de AJO-drukkerij had verricht. Het was een aardige attentie hem een exem plaar aan te bieden van „De Gouden Swipe”, het boek dat door de heer De Jong meermalen letter voor letter is ge zet en waarvan hij ook t.b.v. de laatste druk het zetwerk leverde. Hier bleef het niet bij. Als blijvend aandenken aan de tijd bij A. J. Osinga N.V. doorge bracht, ontving de heer De Jong tevens nog een gouden polshorloge. Ook namens het personeel werd hij toe gesproken en werd hem een exemplaar van de „Rimen en Teltsjes” van de Bruorren Halbertsma aangeboden. De excursie werd besloten met een bezoek aan de Snip en Snaprevue in theater Carre blijk gegeven, werden genoemd en hen hiervoor hulde gebracht. In deze hulde werden ook de resp. echtgenotes betrok ken. Deze waarderende woorden gingen vergezeld van het aanbieden aan elk van een schilderij en het uitspreken van de wens dat beiden nog vele gelukkige ja ren mochten meemaken. Vervolgens kwam de heer S. Steensma aan het woord, die èn de scheidende heer A. Hollander èn de jubilerende heer Joh. Boersma, alsmede hun resp. echtgenotes en familie van harte gelukwenste met het feit, dat de ene in goede gezondheid de 65-jarige leeftijd had bereikt, terwijl de andere zijn 25-jarig jubileum vierde. Hij sprak de wens uit, dat de heer Hol lander nog vele jaren van zijn welver diende rust zal kunnen genieten, terwijl hij hoopte, dat het de heer Boersma ge geven mag zijn, de reeks van jaren, die hem nog scheiden van zijn pensioen, in goede gezondheid te beleven, in dienst van het bedrijf. In onvervalst Bolswards werden daarna de gebeurtenissen aan gaande de oude geboortestad, belevenis sen in de jeugdjaren, bijnamen van vele personen, die in vroeger dagen in Bols ward overbekend waren, weer eens aan de vergetelheid ontrukt. Spreker besloot zijn humoristische speech met aanbieden van zijn beste wensen voor de toekomst en het schenken van een paar aardewer ken potten, speciaal voor dit doel uit Workum gehaald. Als vierde, officiële spreker, bracht de heer Schotsman, namens het gehele per soneel in een dichterlijke ontboezeming lof aan de jubilerende heer Joh. Boersma en bood het echtpaar Boersma een ge schenk en bloemen aan. Zich tot de scheidende A. Hollander wendende sprak hij de wens uit, dat deze na het bereiken van deze mijlpaal met zijn echtgenote nog vele jaren een gelukkig en vredig le ven mag hebben. Geschenk en bloemen bleven ook hier niet achterwege. Al deze sprekers werden begroet met een spontaan applaus. Hiermede was de kous echter niet af. Meerdere sprekers en zelfs een spreek ster getuigden, elk op eigen wijze, van hun sympathie jegens hem, die afscheid nam en hem die zijn 25-jarig jubileum herdacht en brachten dank aan Steens ma N.V., die deze avond op zulk ’n gran dioze wijze had georganiseerd. De heer A. Hollander was de eerste, die woorden van dank bracht voor alles, wat deze avond voor hem en zijn echtgenote en kinderen was gedaan. Hij droeg nog als slot voor zijn oud-hobby-stuk: „Bij de piano”. Ook de heer Joh. Boersma bleef niet achter in zijn woorden van dank voor deze „geweldige” avond. Eén en ander had vrijwat meer tijd ge kost dan oorspronkelijk was gepland. Omstreeks „hynstemiddei”, bracht de heer J. Steensma dank aan allen, die er aan hadden medegewerkt, dat deze avond een succes was geworden. Bolswards Nieuwsblad STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum Wieg stond in Btrrgwerd De schrijver van dit artikel werd geboren op Kerstdag 1884 op de boerderij van zijn vader Yme Wiar- 5 da, liggende aan de Tsjongedijk te Burgwerd. Via Tjerkwerd en Ex- morra kwam hij in Bolsward wonen 5 waar hij resp. woonde bp het Skil- wyk, het Bolwerk en op het Tra- nendal. Hij bezocht de Chr. school aan het Skilwyk, later de Franse f school bij de heren Groenveld, van der Baan en Drost. J Op 15-jarige leeftijd werkte hij 5 (vanaf ’s morgens 3 uur!) in de S bakkerij van P. Plat. De heer Wiar- j fi da begon zijn loopbaan bij de pos- 8 8 terijen. Na het ontdekken van een j 5 ernstige diefstal werd hij bij wijze 8 van beloning benoemd tot reserve- J 5 ambtenaar te Oosterbeek, later te s Rotterdam en Enschede. In 1919 werd hij gesalarieerd voorzitter van J de afd. Amsterdam van de Alg. Abt.bond, in 1927 bezoldigd hoofd- J 5 bestuurder. Na zijn pensionering j werkte de heer Wiarda o.a. nog als f hoofd-enquêteur bij de afd. Oorlogs- i J schade. Sedert 1953 geniet hij in 8 Den Haag (Loenensestraat 96) van J een welverdiende rust. g en Wymbritseradeel. Natuurlijk weten wij thans wel, dat de bouw van de Afsluitdijk en de droogma king van de Zuiderzee, het gigantische werk, waarop wij allen zo trots zijn, had moeten zijn voorafgegaan door de afsluiting van de Eierlandse en de Ame lander zeegaten.- Of zijn er wellicht ve len, die dit nog niet weten? Bij N.-Westelijke stormen, gaande met de eens per maand optre dende springvloeden, storten zich de wilde baren van de Noordzee, voortge stuwd en opgejaagd door de geweldige, woeste watermassa’s van het noordelijk deel der Atlantische Oceaan en de Noor delijke Ijszee, zich over een breedte van in totaal meer dan 30 km door de gaten tussen de Waddeneilanden op de dijken van Friesland en vooral op de Afsluit dijk, over de Vliehors, de Noordva-arder en de Bosplaat. De Vlieter, gevoed door Balg en Texel- stroom, versterkt met de enorme wa termassa’s, die via het Eilandse Gat binnenkomen en door de langs Inschot, Oostrak en Meep binnenjagende vloed golven van Vlie en Amelander Gat schuurt langs de Noordvoet van de Af sluitdijk. Met welk gevolg? In de dertiger jaren of misschien reeds Spoedig na de ingebruikneming van de Afsluitdijk, hing het rijswerk, dat de dijkvoet moest beschermen in de ijle zee en door de gaten daarin werden onder dat rijswerk 'diepten gepeild van meer dan 30 meter. Het gevaar, dat de sluis- werken bij Kornwerderzand en Den Oever onderloops werden, was niet denk beeldig. Zeker, het gevaar is wel bezworen, maar telkens dreigt het opnieuw en telkens moeten de helmduikers van de Water staat onderzoeken welke gevolgen de vernielende krachten van de stormvloe den hebben gehad, opdat eventueel maatregelen kunnen worden genomen om nieuwe rampen te voorkomen. Hoe veel miljoenen heeft het onderhoud van de noordvoet der Afsluitdijk sindsdien gekost en hoeveel miljoenen zullen er nog aan moeten worden besteed? Maar de stormvloeden bedreigen bij springtij niet alleen de Afsluitdijk. Wervelend en kolkend werpen de woes te golven zich, opgekeerd door die dijk op de zeeweringen van Westergo en Zuid-Ameland en botsend op de nieuwe vloedgolven aandonderend over de Bos plaat en door het Amelander Gat gie ren zij, gevaarlijke grondzeeën en een nog ergere grondstroom vormend, in de trechtervormige opening tussen de De herfststormen uit het N.W., verge zeld van de springvloeden en soms ook grote waterafvoeren van de bergen, zijn weer op komst. Voelt Nederland zich veilig? Voelt Friesland vooral zich veilig? Ook als ’t denkt aan de talloze rampen die het in de loop der eeuwen hebben geteis terd? Grieën en de dijken van Het Bildt en Oostergoo; met het gevolg, dat het on derhoud van dit gedeelte der Wadden kusten ook kapitalen verslindt. De ge vaarlijkste delen daarvan zijn de dijk voet tussen de Kop van de Afsluitdijk en Harlingen, de reeds zo dikwijls door de onderstromingen geteisterde Hollu- mer duinen en de dijk van de Grieën-pol- der, die in het verleden meermalen be zweek. En staat Ameland er als geheel zo goed voor? Werd het in 1953, niet bijna in tweeën gehakt, toen de wateren van Noord- en Waddenzee elkaar bij Nes bijna ontmoetten? Maar nu zijn de Staten van Friesland, waarschijnlijk voortdurend ongeduldiger wordend door de trage en nog trager wordende uitvoering 'van Zuiderzeewer ken en Deltaplan op de gedachte geko men om in het smalste deel van de trechter tussen Ameland en Oostergoo een dijk te leggen. Dit ten gerieve van de recreatie! Is dit, gezien hetgeen ik hiervoor heb uiteengezet, eigenlijk niet een uittarting van de N.W.-stormspringvloeden, on danks het voornemen de dijk laag te houden, zodat het woedende water er in tijden van nood overheen kan en on danks het vooruitzicht, dat 8 jaar na het gereed komen van de dijk van Hol- werd naar Nes begonnen zal worden aan een dijk van De Zwarte Haan naar Hollum? Zijn het doelbewust laag hou den van de ene en de toezegging van de bouw van de andere dijk, na 3 jaar wellicht wezenlijke tegemoetkomingen van de Waterbouwkundigen, die hun zeer ernstige bezwaren kenbaar maak ten tegen de dijk Holwerd-Nes? Naar mijn mening zijn de Friese Sta ten een gevaarlijke weg opgegaan. Het is voor Friesland in .de allereerste plaats een onafwijsbare noodzakelijkheid dat het Eierlandse Gat wordt afgeslo ten. Daarna dient onmiddellijk te wor den begonnen aan de afsluiting van het Amelander Gat, waarna met de droog legging van het gehele Waddengebied een aanvang kan worden gemaakt. .<0 r

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1967 | | pagina 1