Regeringsnota het noorden over Gabe Shroar des lands stelde teleur en voor Zullen de Friese Staten alles voor zoete koek gaan slikken? Het vlees voor Groningen, Friesland het been te Fan de Martinytoer llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll Zilveren filmpjes STREEKBLAD VOOR WEST- EN ZUIDWEST FRIESLAND .5 107e JAARGANG DINSDAG 23 JANUARI 1968 No. 6 Bolswards Nieuwsblad Verschijnt DINSDAGS en VRIJDAGS Wymbritseradeel. Hwat haf van Nei Tj. de J. Advertentieprijs: 16 cent per mm Ingezonden mededelingen dubbel tarief Contractprijzen op aanvraag Op Aruba wordt een aktie gevoerd, opdat het eiland meer autonomie zal verkrijgen. Er worden auto-tickers verkocht, waarop staat „Aruba te exioi mas autonomia” (Aruba eist meer autonomie). De opbrengst zal worden besteed om de verschillende akties te kunnen voeren. De gedeputeerde Betico Croes voorziet zijn privé-auto van een dergelijke plakplaat. Wils is, til net al to swier ’t Forstan der by, dan bringt men ’t fier IT GEFAER KOMT FOLLE TICHTERBY! lang wachtsjen is nou einlings Nederlandse jonge mannen en vrouwen, die begrip tonen voor de nieuwe orde, kunnen na een opleiding van 5 maanden in Duitsland worden geplaatst bij de Germaanse landdienst in het oosten. Het salaris bedraagt f 45 f 60 per maand. Ondergetekende beveelt zich aan voor 't zetten van hakken en zolen onder klom pen. E. Postma, Gr. Dijlakker 32. Staat ter dekking mooie Lotharinger ram. Dekgeld 35 ct. Ook een roeibootje te koop. H. G. Haarsma, kerkeburen te Makkum. Het aantal uitgeleende boeken uit de openbare leeszaal en bibliotheek bedroeg in december 1872. Het aantal bezoekers bedroeg in deze maand 15 dames en 143 heren. Ter overname gevraagd een beste melk- vaart. Uw gift aan Winterhulp moet een offer zijn. Giro 5553. Het inwoneraantal van Bolsward steeg in 1942 van 6914 tot 6988. Het aantal sollicitanten voor gemeente- bode te Bolsward bedraagt 300. Te koop: 1 turf kachel en 3 zwaarden. K. H. Feenstra, Parrega. Abonnementsprijs f 3.50 per kwartaal (bij vooruitbetaling) Giro 887926 Uitgave: A. J. OSINGA N.V., Bolsward Administratie- en Redactie-adres: Marktstraat 13 Telef. 2044 Na 18.30 uur 2660 of 2335 (05157) ATLANTISCHE OCEAAN. Het in nood verkerende Nederlandse koel- schip „Ocean Sprinter” te midden van de onstuimige golven. Aan (bak boordzijde ligt de boot bijna gelijk met het water .Ter hoogte van de eerste grote mast (links) is nog juist een gedeelte van het gat in de scheepshuid te zien. 4e week januari 1943 Tienjarig bestaan W.A. Uit de herden kingsrede van Mussert: Zoals Adolf Hit ler en Benito Mussolini door God ge zonden zijn, zo willen ook wij dienaren zijn in Gods hand om ons volk te helpen in grote nood. parteminten net botte wolkom is. Hja sitte dêrmei en wolle der graech sa goed- keap mooglik óf sjen to kommen. Hwat is foar harren nou makliker dan dy trije, ekonomysk efteroankommende, provins- jes under ien nümer to bringen. Dan 11- ket it tominsten hwat as de help oan trije provinsjes bymekoar swile wurdt. Mar stelt men de fraech: Hwat tinkt De Haech oer Fryslan en hwat is hja fan doel dér to dwaen, dan wie de rispinge hwat al to meager. Sjoch dêrom is De Haech sa foar „Het Noorden”. Yn de Haechske eagen sjocht men al- linnich Ijocht yn Grins en as wy nou mar leauwe, dat dit ek oan Fryslan to’n goe de komt en oan Drinte, dan wiene hja der tige wiis mei. Mar dat is nou krekt net it gefal. Likemin as Süd-Limburch holpen is mei help oan de Bosch of Hel mond, mar allinnich troch help oan Süd-Limburch seis, sa is de help oan Grins foar Fryslan fan gjin bitsjutting. En dêrom is it bitter yn dizze nota léze to moatten: „Waar het in het Noorden in vergelij king met andere landsdelen echter nog aan schort, is de aanwezigheid van een enkele, veelzijdige, grote stedelijke ag glomeratie, die als de economische mo tor voor een uitgestrekt gebied kan fun geren en o.a. door haar gevarieerde ar beidsmarkt een sterke aantrekkings kracht kan uitoefenen op nieuwe, stu wende bedrijvigheid van modern karak ter. Nu de regering èn op grond van economische overwegingen èn op grond van ruimtelijke planning besloten heeft tot extra stimulerende maatregelen voor Geen benzine? Toch autorijden met onze auto met generator. De gastaxi Wor- kum: J. Reinstra, Markt D 28. wordt ingegaan op hetgeen in de noor delijke nota wordt gesteld over het be schikbaar stellen van extra financiële middelen aan die gemeenten in het noor den. Ook deze zullen immers in de ko mende decennia voor de grote taak staan. Volledigheidshalve voegen ged. staten in een brief aan de leden van de prov. staten, die we hier citeren, hieraan toe, dat de Bestuurskommissie Noorden des lands in een op 16 jan. jl. in Groningen gehouden persconferentie tegenover ver tegenwoordigers van de onderscheidene publiciteitsorganen reeds van haar zienswijze heeft blijk gegeven; tijdens deze persconferentie zijn algehele „aan tekeningen” uitgereikt. Hierin wordt o.a. gekonstateerd, dat de nota in velerlei opzichten niet ingaat op de desideratie, welke zijn gesteld in het rapport „Het noorden op weg naar het jaar 2000”, dat zich uitdrukkelijk ba seert op de eerder vermelde doelstellin gen van de tweede nota over de ruimte lijke ordening. De bestuurskommissie acht het teleur stellend, dat de nota weinig konkrete aanknopingspunten biedt voor de be strijding op korte termijn van de huidige excessieve werkloosheid. Zij merkt hier bij op, dat de invloed van de in 1967 toegediende injekties slechts van tijde lijke aard is. De regering heeft zich in deze nota, zoals reeds is opgemerkt, niet uitgespro ken over het komplex van nodig geachte voorzieningen, dat in het rapport „Het noorden op weg naar het jaar 2000” is vermeld. Hierdoor ontbreekt ’n duidelijk beeld van de opvattingen van de rege ring hierover. Zo ontbreekt in het overzicht, dat de nota geeft over de onderwijsmogelijk heden in het noorden bijvoorbeeld enig uitzicht op verdere uitbouw van die onderwijsvoorzieningen, die voor de ver snelde ontwikkeling van het gebied on misbaar zijn. De nota noemt voorts wel het havenplan voor Harlingen, maar onthoudt zich van een positieve uitspraak dienaangaande. Het noorden, met name Friesland, is over de nota nogal somber gestemd. Het ligt voor de hand, dat de statenleden hun mening wel niet onder stoelen of banken zullen schuiven. Er zouden op 6 febr. a.s. wel eens harde woorden kun nen worden gekraakt. De in 1967 verschenen publikatie „Het Noorden op weg naar het jaar 2000”, in opdracht van de provinciale besturen van Groningen, Friesland en Drenthe samengesteld door de Besturenkommis- sie Noorden xdes Lands heeft bovenbe doelde taakstelling als uitgangspunt. In deze publikatie werd onder meer ge steld, dat bovengeschetste taakstelling slechts moge lijk zal zijn, indien een daarop afgestemd overheidsbeleid wordt gevoerd, hetgeen op dat ogenblik nog geenszins het geval was, wat door de regering blijkens haar nota ook werd erkend. Zij stelde immers onder meer, dat de industrialisatie in het noorden nog niet geslaagd is ,dat daarom de maatregelen, waarmede thans de in dustrialisatie worden bevorderd, zullen moeten worden verzwaard en uitgebreid. In de nota R.O. zelf werd hierop even wel nog niet ingegaan, maar er werd verwezen naar een afzonderlijke nota over de regionale industriële ontwikke ling van het noorden welke op korte termijn zou verschijnen. Juist met de bedoeling de regering hier voor materiaal te verschaffen werd door de drie noordelijke provinciale besturen de publikatie „Het Noorden op weg naar het jaar 2000” geschreven, waarin een pakket van maatregelen werd bepleit, welke in onderlinge samenhang zouden kunnen bijdragen tot een harmonische ontwikkeling van het noorden als geheel. Nu de lang verbeide regeringsnota is verschenen heeft men echter moeten konstateren, dat op de essentie van de noordelijke verlangens nauwelijks wordt ingegaan. Het valt in de eerste plaats op, dat in de thans verschenen regeringsnota over de ontwikkeling van het noorden - die zich voornamelijk richt op de ontwikke ling in de komende 5 jaren en in zoverre een beperkte betekenis heeft - boven bedoelde taakstelling in feite wordt los gelaten. De versnelde ontwikkeling van het noor den blijft echter onverkort noodzakelijk. Er rijst nu twijfel of de regering deze noodzaak wel in voldoende mate blijft erkennen. Enkele verlangens krijgen een onevenredig groot aksent, hetwelk ertoe kan leiden, dat de samenhang, welke de Besturenkommissie Noorden des Lands in haar publikatie op het oog had, dreigt te worden verbroken. Bepaalde objekten nl., zoals het Eemshavenprojekt en de stedelijke agglomeratie Groningen, - waarop in de regeringsnota bepaald een zijdig het aksent wordt gelegd - dreigen de noodzakelijke vervulling van andere in de noordelijke publikatie gezamenlij ke geuite wensen te verdringen. Gedeputeerde staten van Friesland noe men het in dit verband teleurstellend dat nauwelijks of niet wordt ingegaan op enkele door het noorden gezamenlijk gestelde punten, welke op onze provincie betrekking hebben. Over de havenontwikkeling ran Harlin gen wordt slechts in ontwijkende termen gesproken, hoewel in de noordelijke nota duidelijk is gesteld, dat ter stimulering van de ekonomische ontwikkeling van het noorden de aanleg van een industrie- haven voor zeeschepen met een diepgang van 17 voet (overeenkomend met een laadvermogen van plm. 5000 ton dwt. in Harlingen spoedig ter hand dient te worden genomen. Hoewel volgens de regeringsnota voor namelijk het accent dient te worden ge legd op de industrie, om zodoende te ko men tot een expansie van de noordelijke ekonomie, geeft de regering weinig hou vast op dit punt. De mogelijkheden voor het Noorden, heeft zij aan dit aspect van agglomeratievorming een hoge waarde toegekend. Vooral tegen de achtergrond daarvan heeft zij de hierna te behandelen beleids maatregelen getroffen. Het accent ligt hierbij op de versterking van het complex: Groningen-Delfzijl- betering der wegverbindingen van het Eemshaven en verbetering der wegver- noorden naar de andere landsdelen.” Sa stiet it der swart op wyt. Mar it is net wier, hwant de stêd Grins is nou al buten de Hollannen de greatste stêd. Net ien stêd buten de ranstêd komt oan har ta. Gjin Arnhim, N’megen, De Bosch, Swol, Breda of hokfoar plak ek, kin diz ze stelling wier meitsje. En dy agglome- rearende wurking fan sa’n greate stêd, hoe is dat yn it gebiet om Grins hinne. Hokfoar bloeijende streek is it Noarden fan Grinslan wurden troch de stêd, hiel boppe-Grinslan, is ekonomysk dea as in pier. En wol men üs nou wiis meitsje, dat in noch greater Grins wol Fryslah üt de lytse loege lüke soe? Oarsom is grif sa reëel. As men de stêd Grins mei aparte middels opjaget, sille Drachten en Ljouwert it hoe langer hoe swierder krije. Wy hawwe der al in düdlik foar- byld fan yn de sprieding fan de Ryks- tsjinsten. Foar Ljouwert is der allinnich in pro-memorypost ütlutsen foar ien of mear wurkpleatsen fan Defensy, mar foar Grins stiet der: Dienst ziektekos tenvoorziening ambtenaren, Centrale Dienst voor In- en Uitvoer, Afdeling: rijksstudietoelagen van O.K.W. en een of meer werkplaatsen voor Defensie. Bop- een industriële ontplooiing worden ken nelijk ook niet al te hoog aangeslagen. De toon, waarin over de perspektieven hiervan wordt gesproken - deze ziet de regering dan ook primair in Groningen - zou de verwachting kunnen wekken, dat de stimuleringsmaatregelen dan wel ekstra krachtig zouden zijn. In de nota geeft zij echter slechts een opsomming van de reeds bestaande faciliteiten voor industrievestiging en deelt zij voorts genomen besluit om het afzonderlijke rijkstuinbouwconsulentschap voor Fries land op te heffen betekent echter een stap terug en is in verband met het voorgaande des te meer teleurstellend. Zoals bekend heeft de regering onlangs besloten een aantal rijksdiensten te verplaatsen naar gemeenten buiten de randstad. Hiervan zullen volgens de nota slechts één of meer werkplaatsen van het departement van defensie naar Friesland gaan en wel naar Leeuwarden. Welke reële betekenis dit voor Leeuwar den heeft, is vooralsnog niet te zeggen, daar ook de nota op dit punt in alle talen zwijgt. Friesland is in dit opzicht met een „p.m.-kluitje” in het riet ge stuurd! Het meest positieve gedeelte van de re geringsnota heeft betrekking op de verkeersverbindingen met de andere- landsdelen, waar over het algemeen met waardering kennis kan worden genomen. In de regeringsnota wordt vooropgesteld dat het voor de verbetering van de ont wikkelingsmogelijkheden in de noorde lijke provincies noodzakelijk is dat auto- snelwegverbindingen tot standkomen. In dit kader wordt dan aandacht gewijd aan de wegverbindingen Groningen-Assen- Zwolle-Amersfoort, Groningen/Leeuwar- den-Joure-Emmeloord-Lelystad-Muider- berg ,de Afsluitdijk en de in hoofdzaak noord-zuid lopende wegverbindingen Delfzijl/Groningen-Emmen-Twente. Geen aanknopingspunten biedt zij evenwel in zake de door het noorden noodzakelijk geachte spoorweg- en waterverbindingen Verder dienen volgens ged. staten de externe verbindingen met Leeuwarden hetzelfde aksent te krijgen als die met Groningen. Ook zijn zij van oordeel dat de rijksweg E 10 van Nieuweschans- Afsluitdijk in zijn geheel een dubbel- baans autoweg dient te worden, wat ook geldt voor de weg Leeuwarden-Akkrum -Joure. Overigens zijn zij van mening, dat rijksweg 43 niet alleen van belang is voor Groningen - deze indruk wekt de regeringsnota namelijk - maar ook voor de Friese regionale en plaatselijke belangen (Bolsward, Sneek, Joure, Hee- renveen en Drachten). In het kader van de voorzieningen ter verbetering van het leefmilieu wordt in de nota niet gereageerd op de wens van het noorden inzake de vestiging van een instelling voor wetenschappelijk onder wijs in Friesland, waarbij bijvoorbeeld kan worden gedacht aan een vierde technische hogeschool. Met de ombuiging van het beleid ten opzichte van de sociaal-kulturele infra- struktuur (afronding in de plattelands- streken en het aksent op de kulturele centra) gaan zij akkoord. Zij kunnen zich echter niet verenigen met de gedachte van de regering, dat de „subsidiebedragen, die in het kader van het toekomstig welzijnsbeleid voor het noorden nodig zullen zijn, over een reeks van jaren kunnen worden gespreid”. Zij betreuren het, dat niet uitdrukkelijk is gesteld, dat onder de verbetering van de sociaal-kulturele infrastruktuur ook valt de stimulering van de regionale kuituur. Zij nemen echter aan, dat dit wel de bedoeling is. Verder merken ged. staten in dit kader nog op, dat in de nota over geen van de dammenplannen Ameland ook maar iets wordt gezegd. Gezien de bovenvermelde taakstelling moet een rechtstreekse ver binding met het noordzeestrand huns inziens van het grootste belang worden geacht. Tenslotte zij nog vermeld, dat de rege ring - evenals bij het verschijnen van de tweede nota voor de ruimtelijke orde ning in Nederland - wederom niet heeft vermeld, welke bedragen zij zich voor stelt voor het noorden beschikbaar te stellen. Tekenend is in dit verband, dat zelfs voor het Eemshavenprojekt dit niet in konkreto is aangegeven. Evenmin „...Ja Verschijnt in: Bolsward, Baarderadeel, Hennaarderadeel, Hindeloopen, Wonseradeel, Workum en pedat: Commissie voor proefneming van het departement van Defensie en in de pót voor technische specialisten. Fan de 461 yn dit stik neamde ambtners kom- me 461 yn Grins en net ien yn Fryslan. Mar hja komme allegearre yn „Het Noorden”. As men bitinkt, dat üs lan yn in situ- aesje sit fan fin. soarch, dan is It ek düdlik, dat de kar fan de regearing foar it meitsjen fan in tige djür Eemshaven- kompleks oan de Noardeastpunt fan Grins en it net yngean wollen op de plan nen foar de yndustry-haven fan Harns forban meimekoar halde. Men kin it jild nou ienkear gjin twaris brüke. Der is gjin twivel mooglik, dat Fryslan troch dizze nota echt foar „Schut" set is. De lofsangen op de Grinzer universi- teit binne dependant fan it swijen oer Ljouwert syn heger-ünderwiisaspiraes- jes. Wy binne bliid sizze to kinnen, dat de plannen fan Minister Bakker folie min der iensldich binne. As hja yn tempo ta ütfiering komme, tagelyk mei it pro- vinsiael wegenplan, dan wurdt op dit terrein better wurk levere. En sjende, hwat oan diz tiid ta de „Noordelijke” gearwurking brocht hat en ünthjit, soe it wol ris better wêze kinne en sykje oanhald mei it gebiet oan de oare kant fan de straks fjouwerbaens wurdende ófslütdyk. Dat leit geografysk en men- tael folie tichterby. Mel it „Noorden” binne wy takocht! Bolsward aangewezen als gemeente, waar voortaan de politiediensten moeten worden waargenomen door eigen ambte naren. en to’n lésten de nota oer „Het Noorden des Lands” ütkomd en de kranten hawwe al hearre litten, dat de toloarstelling oer de ynhald great is, binammen yn Fryslan. It docht bliken, dat de saek fan „Het Noorden” yn De Haech jit folie nuodli- ker leit, as by de trije provinsjes seis. Yn de bistjürskommisje sit men as lyk- weardige partners om ’e tafel, mar yn De Haech is „Het Noorden” de greate, ünbikende bidler wurden, dy’t op alle ge biet efteroan komt en dêrcm op alle de- mede, dat het geldende beleid in de loop van 1968 opnieuw zal worden bekeken! Een noodzakelijke, verdere uitbreiding van de faciliteiten zoals aangegeven in de r. "delijke nota wordt niet geintro- duceciü. Met name wordt bijvoorbeeld niet gesproken over de instelling van een ontwikkelingsfonds voor het noorden. Slechts ten behoeve van ondernemingen, die als regel beneden de minimum-in- vesteringsgrens blijven om gebruik te kunnen maken van de bestaande inves- teringspremie of de SIO-regeling, met name het midden- en kleinbedrijf .zul len bijzondere kredietfaciliteiten worden geopend, het zg. bedrijfsontwikkelings- krediet. Al met al ontbreekt een duidelijk beeld van de opvattingen van de regering ten aanzien van het industrialisatiebeleid voor het noorden. Dit is des te klem mender, nu de ongunstige werkgelegen heidssituatie in het noorden opnieuw in het volle daglicht is gekomen. Zoals be kend, is in de nota van de bestuurskom missie dit probleem centraal gesteld. Ged. staten achten het daarom ook be paald teleurstellend dat geen nieuwe maatregelen zijn aangekondigd voor de bestrijding op korte termijn van de hui dige excessieve werkloosheid in het noorden; de tot nu toe van regerings wege getroffen maatregelen hebben er slechts voor gezorgd, dat de huidige werkloosheid nog niet groter is dan an ders het geval geweest zou zijn. Ged. staten geven toe, dat zoals in de regeringsnota wordt gezegd, in de af gelopen jaren de relatieve kwetsbaar heid van het noorden is verminderd. Met het oog op de ontwikkelingen in de EEG, de concentratie-tendenzen en een voortgaande automatisering is vol gens hen extra-waakzaamheid voor de gevolgen daarvan juist geboden. Voorts vestigt de regeringsnota de indruk, dat praktisch alleen gedacht wordt aan de agglomeratie Groningen. Natuurlijk zijn er wel lichtpuntjes. Met voldoening hebben ged. staten ken nis genomen van de aangekondigde ver snelling van de voorbereiding van de ruilverkaveling Berlikum, waardoor - naar zij hopen - in belangrijke mate kan worden bijgedragen in de ontwikkeling van de tuinbouw aldaar. Het onlangs De komende statenvergadering (van 6 febr. a.s.) zal zeer vermoedelijk voor een groot gedeelte in het teken staan van de regeringsnota „Noorden des lands”. Reeds lang is er in ons land duidelijk sprake van een ongelijkmatige bevolkings- verdeling, welke enerzijds in de concentratiegebieden steeds meer problemen oproept en anderzijds tot gevolg heeft, dat bepaalde landsdelen in ontwikkeling achter bljjven en in onvoldoende mate deel hebben aan de welvaart. In de zg. 2e nota Ruimtelijke Ordening van 1966 („nota R.O.”) werd dan ook centraal gesteld een betere spreiding van de bevolking en de werkgelegenheid. De in dit kader aan het noorden toegewezen taak - met als belangrijkste motief een l»etere ontwikkeling van dit gebied - hield in een versterkte bevolkingsgroei van thans 1.3 mln. inwoners naar circa 3 mln. inwoners in het jaar 2000. Deze taakstelling kwam neer op een groeisnelheid van ruim twee maal die van de rest van Nederland. Bovendien was - bij handhaving van het huidige niveau van de natuurlijke aanwas - daarvoor dan een jaarlijks vestigingssaldo vereist globaal 20.000 personen. «OW- ‘jL*

Kranten in de gemeente Sudwest-Fryslan (Bolswards Nieuwsblad, Sneeker Nieuwsblad en Friso)

Bolswards Nieuwsblad nl | 1968 | | pagina 1